در جدیدترین مقاله بخش راهنمای خرید پدال میخواهیم به بررسی یکی از عجیبترین محصولات اخیر ایرانخودرو یعنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ بپردازیم. با ما همراه باشید.
پژو ۲۰۶ یکی از محبوبترین خودروهای تاریخ این برند فرانسوی به شمار میرود و آمار فروش چندین میلیونی آن شاید تا سالها تکرار نشود. فرانسویها در اواخر تولید ۲۰۶ تصمیم به فیس لیفت سنگین این خودرو و ادامه تولیدش گرفتند. این خودرو که با نام ۲۰۶+ شناخته میشد در زمینه طراحی از ۲۰۷ الهام گرفت و نمای جلوی آن از طراحی مشابه این خودرو سود بردند. در پروفایل جانبی و پشت خودرو حداقل تغییرات اعمال شد. در کابین ۲۰۶+ نیز شاهد طراحی کم و بیش مشابه ۲۰۷ اصلی بودیم.
تصاویر پژو ۲۰۷ اصلی
ایرانخودرو در سال ۱۳۸۹ تصمیم گرفت ۲۰۶+ را با نام ۲۰۷ به مصرفکننده داخلی بفروشد. این امر در حالی رخ داد که خودروی موردبحث از نظر قوای محرکه و آپشن ها هیچ تفاوتی با ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ نداشت. بازار استقبال خوبی از ۲۰۷ ایرانخودرو (۲۰۶+ واقعی) به عمل آورد اما وضع تحریمها باعث شد تولید خودروی موردبحث متوقف شد؛ اما با رفع تحریمها و داخلی سازی قطعات، تولید ۲۰۷ در سال ۱۳۹۶ مجدداً از سر گرفته شد هرچند این خودرو برخی تغییرات را در ظاهر و کابین تجربه کرد. قبلاً در پدال به بررسی مفصل پژو ۲۰۷ پرداختهایم اما این بار میخواهیم به جدیدترین و عجیبترین نسخه این خودرو یعنی پژو ۲۰۷ تیپ ۵ بپردازیم.
پژو ۲۰۷ تیپ ۵
- طراحی بدنه و کابین
زمانی که خبر تولید پژو ۲۰۷ تیپ ۵ در رسانهها منتشر شد باور این موضوع که ایرانخودرو بخواهد خودروی موردبحث را با ظاهر ۲۰۷ و کابین ۲۰۶ تیپ ۵ تولید کند بسیار سخت بود اما در نهایت این خبر به واقعیت تبدیل شد! ایرانخودرو در اقدامی که یک عقبگرد واضح به شمار میرود ۲۰۷ تیپ ۵ را بدون کوچکترین تغییرات ظاهری و البته با کابین قدیمی ۲۰۶ تولید کرده است.
در برخورد اول با این خودرو هیچ تغییری در بدنه دیده نمیشود و خریداران ۲۰۷ تیپ ۵ میتوانند از این موضوع خوشحال باشند! اما زمانی که وارد کابین شوید همان طراحی خستهکننده و قدیمی ۲۰۶ را خواهید دید که با متریال خشک و بیکیفیت ترکیب شده است. همانند ۲۰۶ که همگی با آن آشنا هستیم، فضای عقب تنگ و فضای بار کوچک ۲۴۵ لیتری جزو نقاط ضعف این خودرو خواهند بود.
موضوع تأسفبار دیگر درباره پژو ۲۰۷ تیپ ۵ به حذف برخی امکانات و تجهیزات آن مربوط میشود که این کار با هدف ارزانسازی خودروی موردبحث صورت گرفته است. در مقایسه با ۲۰۷ تولیدی ایرانخودرو، مدل تیپ ۵ فاقد تجهیزاتی همچون توزیع نیروی ترمز، ترمز دیسکی عقب، مالتی مدیا، دوربین عقب، کروز کنترل، فرمان برقی و… است. عرضه چنین خودرویی برای شرکتی که سالها سابقه تولید خودرو را دارد قطعاً جای دفاع نخواهد داشت.
- قوای محرکه
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ از نظر قوای محرکه هیچگونه تفاوتی با ۲۰۶ تیپ ۵ و ۲۰۷ معمولی ندارد. در جدول زیر میتوانیم جزئیات مربوط به قوای محرکه این خودرو را مشاهده کنیم.
موتور | TU5 |
حجم موتور (cc) | ۱۵۸۷ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۱.۶ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | ۸.۸ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | ۵.۴ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۶.۶ |
طول خودرو (mm) | ۳۸۷۲ |
عرض خودرو (mm) | ۱۶۶۹ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۴۱ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۴۴۳ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۰۸۷ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۲۴۵ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ |
سواری ۲۰۷ تیپ ۵ همانند سایر اعضای خانواده ۲۰۶ و ۲۰۷ خواهد بود و بنابراین شاهد خودرویی با سواری نسبتاً خشک به ویژه در بخش عقب کابین هستیم. از نظر هندلینگ نیز نباید انتظار زیادی از این هاچبک سالخورده داشته باشید چراکه در صورت ورود پرسرعت به پیچهای تند امکان انحراف و خروج از مسیر وجود دارد.
- قیمت
در ادامه قیمت خودرو پژو ۲۰۷ تیپ ۵ به همراه قیمت سایر اعضای این خانواده خدمت شما تقدیم میشود.(آذر ۱۴۰۲)
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
پژو ۲۰۷ | دستی با موتور TU3 | ۳۲۳,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۲۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ | دستی | ۳۴۸,۸۰۰,۰۰۰ | ۵۴۳,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۳۳۴,۶۷۷,۰۰۰ | ۵۸۶,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان برقی | ۳۱۸,۶۰۰,۰۰۰ | ۶۰۷,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما | ۳۴۳,۷۰۰,۰۰۰ | ۶۶۵,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی ۶ سرعته پانوراما | ۳۶۶,۱۸۰,۰۰۰ | — |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | پانوراما TU5P | ۴۲۶,۸۵۳,۰۰۰ | ۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف فلزی | ۴۲۰,۴۲۴,۰۰۰ | ۷۷۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | سقف قرمز | ۴۱۸,۸۷۰,۰۰۰ | ۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
برای اطلاع از قیمت صفر انواع پژو ۲۰۷ در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید.
- آیا پژو ۲۰۷ تیپ ۵ ارزش خرید دارد؟
تجربه تولید این خودرو ما را به یاد تولید پژو ۴۰۵ GLI میاندازد که نسخهای ارزانتر از ۴۰۵ GLX اصلی بود هرچند مشتریان از آن خودرو استقبال چندانی به عمل نیاوردند و ایرانخودرو پس از دو سال مجبور شد تولید GLI را متوقف کند. بررسی وضعیت ۲۰۷ تیپ ۵ در بازار نیز نشان میدهد مشتریان روی چندان خوشی به این خودرو نشان ندادهاند و به نظر میرسد این هاچبک نیز سرنوشت مشابهی با ۴۰۵ GLI داشته باشد.
هماکنون اختلاف قیمت حدود ۴۰ میلیون تومانی بین ۲۰۷ تیپ ۵ با ۲۰۷ معمولی وجود دارد و معمولاً مشتریان به دنبال خرید فول ترین نسخه از یک خودرو هستند. از طرف دیگر اضافه پرداخت چندمیلیونی در زمان خرید خودرویی با قیمت فراتر از ۵۵۰ میلیون تومان خیلی مهم نخواهد بود و به همین خاطر اکثر مصرفکنندگان ترجیح میدهند نسخه اصلی ۲۰۷ (همان ۲۰۶+ اصلی!) را با قیمتی بالاتر خریداری کنند. با این تفاسیر به نظر میرسد پژو ۲۰۷ تیپ ۵ ارزش خرید پایینتری در مقایسه با نسخه استاندارد این خودرو داشته باشد.
پژو ۲۰۷ تیپ ۵ | |
نقاط قوت | نقاط ضعف |
طراحی بیرونی مشابه با سایر مدلها، قوای محرکه با استهلاک نسبتاً پایین، خدمات پس از فروش و قطعات فراوان، مصرف سوخت مناسب در مقایسه با سایر رقبا | کابین قدیمی از مد افتاده ۲۰۶، حذف تجهیزات مهم، فضای محدود کابین به ویژه در بخش عقب، کیفیت پایین متریال کابین |
در پایان خواهشمندیم نظرات و یا تجربیات خود درباره این خودرو را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارید.
𝐀𝐥𝐢
۱ آذر ۱۴۰۲عجیب ترین چیزی که دیدم. بیرون ۲۰۷ داخل ۲۰۶ خداییش اون کسی که همچین پیشنهادی رو داده بود مست بود؟
امین
۱ آذر ۱۴۰۲این ماشین خیلی ارزش خرید داره نسبت به بقیه ماشینهای ایرانخودرو . از این بابت که ایرانخودرو چند هزار سیستم برقی و ای سی یو بوش که تو انبارش مونده بود و برای پژو ۲۰۶ های تولیدیه قبل از تحریم ها بود را بر روی این ۲۰۷ ها قرار داد و با داشبورد ۲۰۶ عرضه کرد. متاسفانه چند هزار دستگاه و به قولی دوهزار دستگاه بیشتر از این مدل تولید نمیشه و بعد دوباره با سیستم برق ایرانیزه شده یا چینی آشغال که مرتب مشکل پیدا میکنه ، عرضه ادامه پیدا میکنه. این مدل بنا به تجربه من و بقیه دوستان اکنون کم مشکل ترین و بهترین محصول ایرانی هست و دوستان بهتر میدونم که ای سی یو های بوش چقدر با کیفیت و با دوام هستند
محمد
۱ آذر ۱۴۰۲یعنی ای سی یو بوش رو نمیشه رو داشبورد جدید گذاشت؟
امین
۱ آذر ۱۴۰۲نه. کل سیستم برق رسانی ماشین متفاوته
محمد
۲ آذر ۱۴۰۲اقا این حرفو نزن. سیستم برق رسانی چه ربطی به داشبورد داره؟ مگه چقد فرق دارن؟ یه مانیتور و فرمون رو هم بیرون رو 206 میندازن
بعدشم ای سی یو یه میکروکنترلر هست. میشه پروگرمش کرد. اینکارم بیرون میکنن.
بنظر بهتره بگی اینا هزار تا داشبورد داشتن مونده بوده رو دستشون تا چیز دیگه.
۱ آذر ۱۴۰۲کاش اصلی رو میوردید
Enzo Ferrari 2008
۱ آذر ۱۴۰۲بدنه میبینی خوشحال میشی
داشبورد میبینی روانی میشی
مایکل
۱ آذر ۱۴۰۲اصلیشو ک به ما نمیدن ، مونتاژی با قطعات پلاستیکیشو با قیمت سوبله میدن .
علی
۱ آذر ۱۴۰۲بازار خرید و فروش این ماشین یعنی داشبورد 206 موتور tu5 از 207 موتور tu3 ضعیف تره مردم به خاطر 4یا 5 درصد قیمت کمتر ترجیح میدن یه موتور خیلی ضعیف تر رو سوار شن فقط چون داشبوردش جدید تره و یکم ارزون تره دیگه موقع استوری گرفتن ماشینشون 206 دیده نمیشه به هر حال همشون یه گوه هستن تو این هفته 4 نفر از اقوام من در اثر تصادف همین لگن ها فوت شدن و چند نفر دیگه هم بیمارستان هستن خودمون مسبب این بلا ها هستیم که داره سرمون میاد
Mehdi TuRbO
۱ آذر ۱۴۰۲من متن نخوندم یه سوال داشتم دیگه کلا ۲۰۷ با کبین قبلی که داشت که به روز تر بود کیفیت بالاتری داشت اصلا تولید نمیشه ؟؟؟
شاهین
۱ آذر ۱۴۰۲تولید میشه.
AMANTE
۱ آذر ۱۴۰۲توی ایران خودرو و سایپا با هر آپدیت معمولا کیفیت به سمت بدتر شدن حرکت میکنن.
amir
۱ آذر ۱۴۰۲همشون تولید میشه
هم ۲۰۷ عادی یعنی موتور تیوفایو با داشبرد ۲۰۷
هم ۲۰۷ با موتور تیوفایو و اتاق ۲۰۶
هم ۲۰۷ با داشبرد ۲۰۷ و موتور تیو۳
Siyavash
۱ آذر ۱۴۰۲متاسف هستم برایه خودم و کشورم ….آخه ۲۰۷ دیگه چیه این همه مدل ازش دارن در میارن….خود فرانسه این همه تیپ از ۲۰۶ یا ۲۰۷ ندارن…
عرفان
۱ آذر ۱۴۰۲بهترین ماشین داخلی فعلی دقیقا همین هست
کلا هم ۲۷۰۰ تا ازش تولید شده
ای سی یو ۷.۴.۵ بوش, سیستم کام ۲۰۰۰, دریچه گاز برقی بوش, تایپ بی پژو و کیلومتر جاگر اصلی
در واقع پک الکترونیک این ماشین کمپلت وارداتی هست و آخرین سری هست که کمپانی پژو تولید کرده (اواخر ۲۰۱۲)
علاوه بر نداشتن مشکلات شایع برقی
مصرف سوخت کمتر و یک سری تفاوت های دیگه که مربوط به سیستم کامپیوتر مرکزی میشه رو هم داره
ضمنا به دلیل استفاده از سیستم برقی بوش همه اپشن های فابریک پژو بر روی آن وجود دارد
Alireza
۱ آذر ۱۴۰۲همه اینایی که گفتی مال تکنولوژی ۱۵ یا ۲۰ سال پیشه الان منسوخ شده و تاثیری در لگن بودن ۲۰۷ نداره
امین
۲ آذر ۱۴۰۲دقیقا
علی جردن
۲ آذر ۱۴۰۲بجای ۲۰۷ تیپ ۵ بهتر بود ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ایی تولیدش ادامه داشت…
با متن واقعا موافقم کابین ۲۰۶ بقدری قدیمی شده که می شه با کابین پیکان مقایسه کرد…
حداقل چندتا دکمه روی غربیلک فرمان می زاشتین تا بتونیم بگیم بروزرسانی شده.
noir
۲ آذر ۱۴۰۲بنظرم کابین پیکان ظاهری جذاب تره 🤷♂️