محصول جدید ریرا ایران خودرو که در نیمههای سال آینده روانه بازار خواهد شد، مانند تارا توانست استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را دریافت کند.
بحث ایمنی خودروهای داخلی موضوع جدیدی نیست و سالهاست که با انتقادات زیادی روبرو شده است. به دنبال اجرای استانداردهای ۸۵ گانه صنعت خودرو، اخذ استاندارد حفاظت از عابر پیاده در هنگام تصادف برای تمامی خودروهای ساخت داخل اجباری است.
آزمون ایمنی عابر پیاده که بر اساس استاندارد به روز و بینالمللی ECE R127 انجام میشود، شبیه سازی تصادف خودرو با عابر پیاده با سرعت ۴۰ km/h است. در این آزمون که دارای دو بخش اصلی ضربههای سر و پا است، برخورد سر عابر پیاده با نقاط مختلف در موتور و برخورد پای عابر پیاده با نقاط مختلف سپر خودرو، شبیه سازی شده و مورد آزمون قرار میگیرد که باید نیروها و ضربههای وارد شده به سر و پای عابر پیاده، در محدودههای مجاز تعیین شده قرار گیرند.
“ری را” اولین کراس اوور ملی ایرانخودرو است که بر اساس پلتفرم جدید این شرکت با نام (آی کی پی وان) ساخته شده است. این پلتفرم همان نمونه بومی شده پلتفرم پی اف وان پژو محسوب میشود که طی قرارداد برجامی ایکاپ، امتیاز فنی و نقشههای آن به ایرانخودرو منتقل شد. این خودرو نمونه ایرانی پژو ۲۰۰۸ بشمار میرود.
“ری را” به موتور EF7 پلاس توربوشارژ یا همان EFP مجهز میشود. این موتور ۱.۷ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژر، قادر به تولید ۱۶۵ اسب بخار قدرت در دور ۵۰۰۰ و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ است.
نسخه فول آپشن این خودرو به امکاناتی نظیر سقف پانورامای برقی، سنسور نور، سنسور باران، شش کیسه هوای ۱۰ نقطهای، فرمان کمکی برقی، ترمز پارک برقی، اتوهولد، دسته دنده الکتریکی، شارژر بیسیم تلفن همراه، جلو آمپر (کلاستر) دیجیتال، استارت دکمهای، نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی، رادار نقطه کور، رادار خطی، سنسور فشار باد و دمای تایرها، چراغهای LED و … مجهز خواهد بود.
لازم به توضیح است تصاویر فوق مربوط به ماکت ۱:۱ “ری را” بوده که در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به نمایش در آمد.
هادی
۱۸ بهمن ۱۴۰۱اگه لابرگینی هم بسازه قیمتش 4 برابر لابرگینی باشه بدرد نمیخوره اینم زیر 600 بیشتر نمیارزه
M.mohamad
۱۸ بهمن ۱۴۰۱و باز هم توهین به شعور مردم
Amiro
۱۸ بهمن ۱۴۰۱یه چیز میگم من خودم از محصولات ایرانخودرو استفاده میکنم ولی در کل از وضعیت کشور ناراضیم این حرفی هم که میزنم بدون اغراقه
از طراحیش مخصوصاً جلوش خوشم اومده
حالا اگه به جای آرم اسب آرم هیوندا بود همه میگفتن به به چه چه ولی خدایی طراحیش قشنگه فکر کنم اگه تولید بشه یکی از بهترین طراحی های داخلی میشه که میشه روی صادراتش خیلی مانور داد
Amiro
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ولی الان موتورشو دیدم انگاری که همون دناپلاس توربوه ولی شاسی بلندش 😂
حیف این طراحی قوی موتور تکراری
(Saeed(peugeot
۱۸ بهمن ۱۴۰۱دوست عزیز به گفته مهندسین کلیه عیب های موتور ef قبلی تو این جدید کامل برطرف شده …. و اگه دوام ش خوب باشه تا چند سال میتونه موتور خوبی باشه …
رها
۱۸ بهمن ۱۴۰۱بحث طراحی خودرو و پلت فرم و موتور از کیفیت ساخت ، سو استفاده از بازار انحصاری ، قیمت غیرمنطقی جدا هست . دلیلی که مردم اعتماد ندارند برمیگرده به اینکه هدف از ساخت خودرو خالی کردن جیب مردم تا آخرین حد هست نه خدمت رسانی یا رقابت در بازار و کسب سود منطقی . این داستان تکراری شده و همه میدونیم آخرش چی میشه . چند روز پیش یک سورن پلاس در خیابان دیدم با جلوپنجره و چراغهای فضایی و رینگ فولادی آخه فرق این با سمند چیه که اینقدر اختلاف قیمت داره ؟؟؟
Mehdi
۱۹ بهمن ۱۴۰۱این طرح مهم نیس طرح پیش نمایش طرح تحویلی مهم
تو همین طرح های پیش نمایش هر سری متفاوت بوده اگه ریزبین باشید میفهمید الان این مشکی بودن چراغا هم زیباش کرده رینگ لاستیک روش و طرح کلیشم هر سری یه تفاوتایی داشته
PRPR
۲۰ بهمن ۱۴۰۱دلیل پیشرفت هیوندا اینه هیچوقت اینجور لگنی نمیزنه
فورد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ورق بدنه هاشون انقدر ضعیفه به عابر که هیچی به مگسم بخوره هیچیش نمیشه
RENAULT5
۱۸ بهمن ۱۴۰۱نمیدونم چرا بعضیا انتقاد میکنن
پلتفرمش خوبه
طراحیشم خوبه
موتورشم موتور بروز رسانی شدهef7 وارتقا یافتش هست
چندان موتور خوبی نیست اما میتونه کارو راه بندازه
به هرحال تا قیمت رو نگفتن وبیرون ندادن نمیشه حرفی زد
Hm
۲۲ بهمن ۱۴۰۱البته چیزی به اسم لابرگینی وجود نداره که بخواد بسازه😂
M.mohamad
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ایران خودرو وقتی جنس از موتوری میگیره
F22RAPTOR
۱۸ بهمن ۱۴۰۱یعنی هنوز قسمت داخلی نساختن
براش؟
Mr.nobody
۱۸ بهمن ۱۴۰۱درسته که وضعیت صنعت خودرو افتضاحه
ولی واقعا طراحی قابل قبولی داره
Sigma
۱۸ بهمن ۱۴۰۱کی x55 رو ول میکنه میاد این پژو 2008 با موتور سمند رو میخره
(Saeed(peugeot
۱۸ بهمن ۱۴۰۱دوست عزیز مگه قرار ۱ میلیارد باشه که با x55 مقایسه میکنی
OM.01
۱۸ بهمن ۱۴۰۱چرا آینش شکسته!؟
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/IMG_20220825_094521-scaled.jpg
شما خداوکیلی دیفیوزر عقب و اگزوزا رو ببین!
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/IMG_20220825_094445-scaled.jpg
معمولا همه ماشینا از همه برندها تو نسخه پروتوتایپ برای جذب مخاطب امکانات جذاب و حتی طراحی خاص دارن و در نسخه تولیدی تغییر میکنه. اما اگه این ماشین پروتوتایپش این هست پس وای به حال نسخه تولیدی.
یه مرد میان سال تو ایران و تو گاراژش بوگاتی لاوراچیتو ساخته تنها و دست خالی. البته پروژش هنوز تموم نشده. پروژه بعدیش هم رولزرویس بوت تیل هست. دیدید خبرش رو احتمالا. اون با کار دست و تک تنها تو گاراژ بدون ابزارآلات صنعتی، کیفیت ساختش از کل محصولات سایپا و ایران خودرو بیشتره…
کافر مقدس
۱۸ بهمن ۱۴۰۱آیینه رو چسب زدن و بدنه معلوم نی رنگه یا روکش . یه چیزی بامبول و سرـه هم کردن برای شو آف .حتی بعیده قالب سازی و ریخته گری شکل گرفته باشه
OM.01
۱۸ بهمن ۱۴۰۱این عکس نشون میده ریرا که من میبینم دکوری پیش نیست
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/02/IMG_20220825_094514-scaled.jpg
فقط دیسک ترمز رو نگاه کن! اصلا دیسک نیست. قالب پلاستیکی هست! یعنی توان تولید یه نمونه ساده پروتوتایپ هم ندارن. همونطور که خودتون گفتید احتمالا که نه بلکه قطعا این خودرو هیچ یک از مراحل واقعی صنعت خودرو یعنی ماشین کاری فورج کاری جوش کاری و…رو انجام نشده و صرفا با پلاستیک یه چیزی سرهم کردن. که من حتی این هم شک دارم!حباب های رنگ روی کاپوت نشون میده حتی پلاستیک سازان هم حال رنگ کردن این آشغال رو نداشتن.
جناب آقای کونیگزگ گفته خودروسازی آسان نیست یعنی اگر شما ثروت فراوان نداشته باشید یعنی صنعت خودروسازی را ببوسید و بزارید کنار و دنبالش نروید. هروقت ثروت خیلی فراوان بدست آوردید یا سرمایه گذارانی پیدا کردید که بتوان مبالغ هنگفتی به شما بدهند آن وقت وارد عرصه خودرو شوید.
مثال1=
بسیاری از ماشینای سفارشی کلاسیک حالا چه هات راد یا استریت راد پرو تورینگ و… اکثرا قیمت های بالایی دارن چون این شرکت های کوچیک نهایت سالی 100تا خودرو میسازن باید یه جوری سود هزینه تولید و… در بیاد. اگر قرار باشه بیشتر خودروی سفارشی بسازن خب باید کارگاهشون رو بزرگ کنن افراد بیشتری استخدام کنن دستگاه های بیشتری بخرن و… خودش میلیون ها دلار هزینه داره.
مثال2=
تولید یه پلتفرم جدید در دنیای خودرو که خاص و نوآور باشه عموما 500 میلیون تا 1 میلیارد دلار هزینه روی دست شرکت میزاره برای همینه خیلی از شرکت ها یه پلتفرم رو تا 10 سال استفاده میکنن و تو خیلی از ماشیناشون استفاده میکنن. این داستان برای موتور بنزینی هم هست موتورهای 6و 8و 10و…سیلندر شرکت های دنیا صد ها میلیون دلار برای توسعه هزینه دربر داشته و میبینم برخی شرکت ها یه موتور رو تا یه دهه روی فیس جدید یه ماشین نصب میکنن.
مثال3=
شرکت bellwether industries که مشغول توسعه خودروی پرنده هست گفته مدل volar رو سال 2027 عرضه میکنه.بنظرم بهترین خودروی پرنده ای هست ساخته شده و پارسال نسخه 1:4 اندازه واقعی رو تست کردن و امسال نسخه 1:2و سال بعد یعنی 2024 هم نسخه سایز واقعی رو تست میکنن. تا به این لحظه فقط 2 میلیون دلار سرمایه گذاری روش شده و این بودجه فقط تا توسعه نسخه پروتوتایپ 1:1 هست. خودشون گفتن برای تولید نسخه واقعی قابلیت پرواز و فروش مجموعا 10میلیون دلار بودجه میخواهیم که خط تولید راه بندازیم و در 3 ماه بتونیم بسازیمش…و برای تولید انبوه در سال 2027 باید حداقل 50 میلیون دلار سرمایه داشته باشیم.
حالا چرا مثال زدم؟در هر بخشی از صنعت خودرو حالا چه تولید خودروهای پرنده چه کارگاه بازسازی خودروی کلاسیک چه شرکت خودروسازی معمولی کلا بودجه و هزینه زیادی میطلبه که باید پرداخت کرد. همین لوسید و ریویان که تولیداشتون امسال خیلی نبود حتی ضرر هم کردن ولی به هرحال چندین میلیارد دلار برای تاسیس کارخونه هزینه کردن سرمایه گذاران.
اینارو گفتم که بگم کشور ما خودروسازی واقعی نداره. کل محصولات ایران خودرو روی پلتفرم 405 و 206 سوار هست تازگی ها هم رفتن سراغ پلتفرم 2008 و 301 و موتورها هم همه پژو هست. یه موتورEFو یه پلتفرم داخلی دارن برای30سال پیشه.
سایپا هم موتوراش همون پراید هست حالا توربو روش نصب شده. سهند سپند هم پلتفرمشون همون تیباس و تیبا هم پلتفرمش همون پراید بهبود یافتس. یعنی چیزی به اسم پلتفرم ما نداریم.
خط تولید هم بزنم به تخته دقیقا شیوه تولید خودرمون عین شیوه تولید پیکان در 5 دهه پیشه. 6 تا کارگر میرن روی سقف ماشین پیچ هارو میبندن یکی با گونی سیستم تعلیقو میاره نصب کنه بعد با فرغون موتور رو میارن برای نصب! دوستان هم با شیوه دستی ماشینو رنگ میکنن! به خدا برید فیلم خط تولید سایپا و ایرانخودرو رو ببینید.انگار داری فیلم لورل و هاردی میبینی.البته کمی مبالغه کردم ولی تقریبا اینجوری هست.
چیزی به اسم خودروسازی نداریم ما تو کشورمون چون اگر این صنعت خودرو هست پس قطعا کشورهای دیگه ماشین نمیسازن.
در آخر عاشق اون 3 نفری هستم که به کامنت بالام تا الان دیس دادن! البته تو کشوری که به 405 میگن لات چیز زیاد عجیبی نیست.
RENAULT5
۱۸ بهمن ۱۴۰۱داداش چی داری میگی
قبلا پروتوتایپشم ساختن تو خیابونا هم دیده شده
Royal Driver
۱۹ بهمن ۱۴۰۱بدنش نقطه نقطه سوراخه. خطو خشم که داره چی بگن والا.گاری سازای وطنی هستن کاری نمیشه کرد
TESLA
۱۸ بهمن ۱۴۰۱۲۰۰۸ با موتور سمند 😂😂🤣🤣🙌🙌
Arshia m3csl
۱۸ بهمن ۱۴۰۱طراحی فرانسوی طور داره حس دی اس و پژو رو قشنگ میده طراحیش تو ماشین های ایرانی زیباست البته بخاطر پلتفرم pf1 که پژو ۲۰۰۸ هم بود ایران خودرو ماشین ریرا رو میخواد بسازه اگه پلتفرم pf1 نبود ایران خودرو به ذهن مدیر هاش کراس اوور کوچیک نمیرسید این رئال هم احتمالا قیمت ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومنی براش میزارن و شاهد ترددش تو بالاشهر خواهیم بود بخاطر قیمت بالایی که ایران خودرو در نظر داره
فرزاد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱خدارو شکر نه کیفیت رو فدای طراحی زیبا کردن و نه طراحی زیبا رو فدای کیفیت کردن چون هیچکدوم رو نداشتن که بخوان نگرانش باشند
boost10
۱۸ بهمن ۱۴۰۱خب سهم مردم نمیشه چون بالای ۲ تومن میکنن تو پاچه ملت
MASOUD 0099
۱۸ بهمن ۱۴۰۱یه سوال این ماشین کابین نداره
بهراد
۱۸ بهمن ۱۴۰۱دوستی در مطلب کروز کنترل ۲۰۷ به پیامم خورده گرفتن که ۲۰۷ کجاش اصولی هست.
خواستم اینجا روشنش کنم، اگر داشبورد یا کاسه چراغ والئو برای ماشینت پیدا کردی بدون اصولی تولید شده.سیستم برقی ۲۰۶+یا ۲۰۷i درسته ایرانیزه شده ولی میتونی سیستم برقشم مالتی پلکس فرانسه میتونی بکنی اما این کار رو رانا اصلا انجام نمیشه. بدنه رو میتونی فرانسوی ببندی،
یا فرمون پژو ۲۰۰۸ یا مدل های دیگه میشه بست اما آرم ایرانخودرو نداره و همون نیست.
داستان ریرا و ۲۰۰۸ اینه.
هنوزم لنت برمبو برای ۴۰۵ پیدا میشه اما نمونه سمندی نداره.
خود رانا از 206SD اسکی رفته که اصلا ماشین چرتی بود
هاچبک میخوای ۲۰۶ و ۲۰۷i
سدان میخوای پارس و سمند که قیافش بقولت شیک تره و با کلاس تره (تاکسی)
دیگه شتر گاو پلنگ دورگه ایرانی چینی نداشتیم😝😂🤣