ایران خودروپژو

مقایسه ایران خودرو ری را با پژو 2008، پلتفرم یکسان از فرانسه تا ایران

با توجه به اینکه ری‌را روی پلت‌فرم نسل قبلی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است، این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه خواهیم کرد تا بهتر متوجه تغییرات و تفاوت‌ها شویم.
مقایسه ایران خودرو ری را با پژو 2008

پس از گذشت دو سال از زمان رونمایی ری‌را در تیر ۱۴۰۱، سرانجام قیمت رسمی این کراس‌اوور ملی اعلام و فروش آن آغاز شده است. می‌دانیم که ری‌را رو پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است یعنی کراس‌اووری که بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در کشورمان مونتاژ می‌شد و امتیاز پلت‌فرم آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. پلت‌فرمی که PF1 نام دارد و ایران‌خودرو روی نسخهٔ بومی‌سازی شدهٔ آن نام IKP2 گذاشته است. این یعنی ایران‌خودرو مسیری که با ساخت سمند روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ طی کرد را حالا با ری‌را تکرار کرده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم ریرا را با نسل اول پژو ۲۰۰۸ مقایسه کنیم تا ببینیم جدیدترین و لوکس‌ترین محصولات ایران‌خودرو در برابر کراس‌اوور یک دهه پیش فرانسوی‌ها چگونه خواهد بود.

همچنین بخوانید:

پژو ۲۰۰۸

نسل اول پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ معرفی و جایگزین نسخهٔ استیشن ۲۰۷ شد. این کراس‌اوور کوچک حدود سه سال بعد فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. در کشورمان پس از به سرانجام رسیدن برجام، پژو که دوباره به سمت شریک قدیمی خود بازگشت، از طریق جوینت ونچری بنام ایکاپ که با ایران‌خودرو شکل گرفت، امکان مونتاژ ۲۰۰۸ را برای طرف ایرانی فراهم کرد. نهایتاً پیش‌فروش این کراس‌اوور فرانسوی در تابستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با نسخهٔ فیس‌لیفت خود راهی خیابان‌های ایران شد. هرچند تولید ۲۰۰۸ در سال ۱۳۹۹ در کشورمان خاتمه یافت اما امتیاز پلت‌فرم آن در اختیار ایران‌خودرو ماند و به پایه‌ای برای شکل‌گیری ری‌را تبدیل شد. ۲۰۰۸ اما هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و روی پلت‌فرم جدید CMP ساخته شده است.

طراحی بیرونی

همان‌طور که گفته شد، پیشینهٔ نسل اول پژو ۲۰۰۸ به یک دهه پیش بازمی‌گردد و بنابراین شاید مقایسهٔ آن با ری‌را که چندین سال بعد طراحی شده خیلی منصفانه نباشد ولی پلت‌فرم مشترک دو خودرو، این مقایسه را توجیه خواهد کرد زیرا می‌توان رویکردهای ایرانی و فرانسوی را روی بستری یکسان مشاهده کرد. ۲۰۰۸ هرچند مطابق با نسل قبلی زبان طراحی پژو شکل گرفته اما هنوز هم ظاهر مدرن و هماهنگی دارد. در جلوی این خودرو، طراحی سنتی‌تری با جلوپنجرهٔ کرومی نه‌چندان بزرگ و چراغ‌های معمولی دیده می‌شود درحالی‌که ایران‌خودرو برای کراس‌اوور خود از ترندهای روز یعنی چراغ‌های دوقسمتی استفاده کرده که البته باعث ایجاد نمایی مشابه نسل قبلی هیوندای سانتافه شده است.

ریرا یا پژو 2008

در قسمت جانبی، ایران‌خودرو با تغییراتی مثل حذف لچکی عقب، نمای متفاوتی نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده اما به نظر می‌رسد نیم‌نگاهی به طراحی نسل دوم ۲۰۰۸ داشته است. همچنین در عقب هم با چراغ‌های افقی که زیر قابی مشکی در پایین شیشه جای گرفته‌اند، الهام گیری از نسل دوم ۲۰۰۸ مشهود است. البته طراحی این چراغ‌ها در دو خودرو متفاوت است. ری‌را با ۴,۳۳۴ میلی‌متر طول، ۱,۸۰۸ میلی‌متر عرض و ۱,۶۳۸ میلی‌متر ارتفاع، رشد ابعاد قابل‌توجهی را نسبت به نسل اول ۲۰۰۸ با ۴,۱۵۸ میلی‌متر طول، ۱,۷۴۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۵۷ میلی‌متر ارتفاع تجربه کرده است اما فاصلهٔ محوری دو خودرو با ۲,۵۹۰ میلی‌متر برای ری‌را و ۲,۵۳۸ میلی‌متر برای ۲۰۰۸، تقریباً نزدیک به هم است. به‌طورکلی، طراحی ریرا را برای شرکتی مثل ایران‌خودرو می‌توان قابل‌قبول دانست هرچند که طراحان می‌توانستند در نمای عقب سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند.

ریرا یا پژو 2008

داخل

در داخل، اختلاف سن دو خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا در اینجا هم ایران‌خودرو با پیروی از ترندهای روز و استفاده از ویژگی‌هایی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، همراه با غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی بروز با شیفتر الکترونیکی گیربکس، فضای مدرن‌تری را نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده است. این در حالی است که ۲۰۰۸ با نمایشگری نسبتاً کوچک در میانهٔ داشبورد و کنسول مرکزی معمولی با دسته‌دندهٔ سنتی، نشان می‌دهد که خودرویی متعلق به یک نسل قبل است. البته ویژگی منحصربه‌فرد طراحی داخلی خودروهای پژو یعنی صفحه آمپری که از بالای غربیلک فرمان دیده می‌شود و هنوز هم در جدیدترین خودروهای این شرکت به کار می‌رود، در ۲۰۰۸ هم به چشم می‌خورد. همچنین طراحی کلی ۲۰۰۸ هرچند کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هماهنگ‌تر از رقیب ایرانی به نظر می‌رسد زیرا نمایشگرهای پیوستهٔ بزرگی خیلی خوب با داشبورد ری‌را ادغام نشده و شبیه قطعه‌ای اضافی روی داشبورد به نظر می‌رسد. از لحاظ کیفیت متریال نیز هرچند ری‌را از دیگر خودروهای داخلی شرایط بهتری دارد اما هنوز به ۲۰۰۸ نمی‌رسد.

تجهیزات

در جدول زیر امکانات و تجهیزات پژو ۲۰۰۸ مونتاژ ایران را با ری‌را مقایسه می‌کنیم:

پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو ری‌را
نمایشگر (اینچ) ۷.۰ ۱۲.۰
صفحه آمپر آنالوگ دیجیتالی ۱۲ اینج
سیستم صوتی ۶ بلندگو ۹ بلندگو
کروز کنترل دارد دارد
ایربگ ۶ عدد ۴ عدد
دی‌لایت دارد دارد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای ندارد دارد
صندلی راننده دستی ۶ جهته برقی ۶ جهته
صندلی سرنشین جلو دستی ۴ جهته برقی ۲ جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو ندارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی تاشو برقی
تودوزی پارچه چرم و پارچه
فرمان برقی برقی
ترمز پارک برقی ندارد دارد
اتوهولد ندارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل حرکت در سراشیبی ندارد دارد
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور پارک عقب جلو و عقب
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سیستم پایش نقاط کور ندارد دارد
سانروف ندارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی ندارد دارد
نورپردازی داخلی ندارد دارد
رینگ (اینچ) ۱۶ ۱۸ دورنگ
در صندوق برقی با سنسور پایی ندارد دارد

ازآنجایی‌که ۲۰۰۸ خودرویی متعلق به حدود هفت سال پیش است، طبیعی است که از برخی امکانات روز بی‌بهره باشد ولی نمونهٔ مونتاژی ایران‌خودرو حتی نسبت به خودروهای همان سال‌ها هم از لحاظ امکانات نسبتاً فقیر است و در برابر ریرا حرفی برای گفتن ندارد.

پیشرانه

نسل اول ۲۰۰۸ با پیشرانه‌های مختلفی تولید می‌شد که ایران‌خودرو برای مونتاژ قوی‌ترین موتور بنزینی آن را انتخاب کرده بود. این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با نام EP6 از سری موتورهای پرینس است که از طریق همکاری پژو-سیتروئن و ب‌ام‌و توسعه پیدا کرد. این موتور ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که حتی با استانداردهای امروزی هم ارقام قابل‌توجهی برای یک موتور ۱.۶ لیتری هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

ریرا یا پژو 2008

از سوی دیگر، ر‌ی‌را به موتور EF7P TC مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو و قوی‌ترین موتور داخلی محسوب می‌شود. این پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کاملاً هم‌سطح همتای فرانسوی است. همچنین انتقال قدرت نیز در اینجا توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد تا دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه به هم باشند. بااین‌حال، قوای محرکهٔ پژو قطعاً کیفیت و هماهنگی بهتری دارد و به همین دلیل است که ۲۰۰۸ ظرف ۸.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که ر‌ی‌را این کار را در ۱۰.۴ ثانیه انجام می‌دهد. البته بخشی از این اختلاف قابل‌توجه در شتاب به خاطر ۱۴۵ کیلوگرم وزن بیشتر ر‌ی‌را است.

ریرا یا پژو 2008

قیمت و جمع‌بندی

ایران‌خودرو قیمت ر‌ی‌را را یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرده تا با اختلاف به گران‌ترین خودروی داخلی تبدیل شود. همچنین این رقم در بازار قطعاً بسیار بیشتر خواهد شد. بااین‌حال، ریرای صفرکیلومتر هنوز هم از ۲۰۰۸ کارکرده ارزان‌تر خواهد بود زیرا قیمت این کراس‌اوور فرانسوی مونتاژی بسته به مدل، کارکرد و تمیزی، هم‌اکنون در بازار کشورمان از حدود ۱.۵ میلیارد تومان شروع شده و در اندک نمونه‌های مشابه صفرکیلومتر حتی به ۲.۵ میلیارد تومان هم می‌رسد. بنابراین، قاعدتاً ریرای صفرکیلومتر با امکانات بیشتر، طراحی مدرن‌تر و قیمت ارزان‌تر را باید به‌راحتی خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی کیفیت بالاتر و قوای محرکهٔ بهتر و هماهنگ‌تر ۲۰۰۸ مانع از این اتفاق می‌شود تا همه‌چیز به سلیقه و انتخاب خریداران بازگردد که خودرویی نو و با امکانات بیشتر اما نامطمئن و با ایرادات کیفی احتمالی را برگزینند یا سراغ کراس‌اوور کارکردهٔ فرانسوی با امکانات محدود و قیمت گران‌تر اما کیفیت و قابلیت اطمینان به‌مراتب بالاتر بروند.

مقایسه مشخصات فنی

پژو ۲۰۰۸   ایران‌خودرو ر‌ی‌را
پیشرانه EP6 EF7P TC
حجم موتور (سی‌سی) ۱۵۹۸ ۱۶۴۵
قدرت (اسب بخار) ۱۶۵ ۱۶۰
گشتاور (نیوتن‌ متر) ۲۴۰ ۲۴۰
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد (ثانیه) ۸.۲ ۱۰.۴
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۱۷ ۱۹۵
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) ۶.۷ ۷.۴
وزن (کیلوگرم) ۱۲۸۰ ۱۴۲۵
طول (میلی‌متر) ۴,۱۵۹ ۴,۳۳۴
عرض ۱,۷۳۹ ۱,۸۰۸
ارتفاع ۱,۵۵۶ ۱,۶۳۸
فاصلهٔ محوری ۲,۵۳۷ ۲,۵۹۰
ظرفیت باک (لیتر) ۵۰ ۵۰
قیمت (میلیارد تومان)  ۱.۵ تا ۲.۵ ۱.۱۳۰

کدام کراس اوور کامپکت را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. مرتضی مقدم

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    سطح اختلاف فناوری دو محصول در عملکرد پیشرانه خیلی خودش رو نشون میده که 2008 بطور واضح سر تر هست.اما قیمت کمتر،فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش ارزانتر،هزینه کمتر تعمیر و نگهداری،امکانات سطح بالا و قیافه زیبا تر و مد روز ، سطح کیفی قابل قبول و آپشن های بروز تر باعث میشه تا ریرا انتخاب منطقی تری باشه.همچنین قیافه 2008 که حتی در زمان اولیه عرضه هم چنگی به دل نمی زد و از رقبای اروپایی ژاپنی و حتی کره ای عقب تر بود نقطه ضعف غیر قابل چشمپوشی هست برا این خودرو.لچکی شیشه عقب بنظر من الان دیگه خیلی تو ذوق میزنه بخصوص که 2008 ماشین کوچیک و جمع و جوریم هست

    موافقم 23
    مخالفم 7
    1. کیفیت

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش تعصب زیادی هم خوب نیست، آخه ری‌را رو داری با پژو ۲۰۰۸ مقایسه میکنی😂🤣🤣 یادت باشه کیفیت از همه چیز مهمتره، بزار یه چند سالی استفاده کنن بعد میفهمی منطق چیه😊

      موافقم 22
      مخالفم 9
    2. محمدعلی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام و عرض ادب
      در مورد موتور که فرمودید؛ وزن دو خودرو متفاوت هست، آیرودینامیک بدنه هم در دو خودرو متفاوت بنابراین مقایسه درستی نیست.
      در مورد راندمان هم اگر میفرمایید، معمولا موتور خودروها در داخل رو طوری برنامه ریزی میکنن که با بنزین معمولی موجود دچار مشکلات نشه، در غیر این صورت من فکر میکنم این موتور میتونست مقداری متفاوت باشه.

      موافقم 14
      مخالفم 2
    3. آرمان

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (118 ديدگاه)

      از اونجایی که تواین ماشین همه چیز سنسوری و برقی هست و موتور ef7هم که دوستان میدونن چه مشکلات برقی زیادی داشت و قیمت قطعاتش بسیار بالا هستش،قطعا ری را ماشینی که از لحاظ برقی اشکالات زیاد داره خصوصا سری اول،برای قیمت شما درنظر بگیرید خودروسازان ارز نیمایی میگیرن پس باید به دلار ۴۲هزار تومن حساب کنیم که میشه نزدیک ۲۷هزار دلار قیمت کارخونه!!! اینجوری هم که مردم براش صف میکشن،تو بازار آزاد حداقل ۱.۵میلیارد،از ماست که برماست

      موافقم 9
      مخالفم 3
  2. امیر

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پژو ۲۰۰۸ رو اگر روشو قهوه ای کثیف بپاشی ، میشه همین ریرای خودمون. فرق آنچنانی ای ندارن. هر کی موافقه بلایکه

    موافقم 19
    مخالفم 19
  3. رامتین

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3248 ديدگاه)

    پژو 2008 قابل مقایسه با این لگن نیست. طرف جزو 3 خودروی پرفروش اروپا هست. ریرا را چرا نمیفرستن آلمان؟ ملتش بجای بنز خب اینو بخرن. چه اشکال داره آخه؟ رییس فرمول1 شرکت بنز هم بیاد موتور EF7 و شاهکار بشریت را نگاه کنه. بهرحال چهار تا دانشجوی انصرافی دانشگاه آخن آلمان در طراحیش کمک کرده بودن. شاید طرف حاضر بشه مهندسین زبده ایران خودرو را استخدام کنه.

    موافقم 16
    مخالفم 13
    1. محمد

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1234 ديدگاه)

      غیر حرف مفت چیز دیگه ای بلد نیستی.
      ایرانی بودن تو خونته،حرف های بی منطق ‌و بی دلیل و بدون فکت‌.
      از کجا می دونی چهار تا دانشجوی انصرافی تو طراحیش کمک کردن؟
      تا اونجایی که من می دونم شرکت معتبر و بین المللی FEV که در حوضه های هوافضا،انواع پیشرانه ها،حمل و نقل و انرژی فعالیت می کنه این موتور ر‌و طراحی کرده.
      اگر جناب عالی جای شرکت بودی بعد از کشیدن تریاک ناب خالص چهار تا دانشجوی انصرافی می آوردی موتور طراحی کنند‌.(آرمیچر هم نمیتونسن بسازن😆)
      اینم لینک شرکت
      https://www.fev.com/en/location-germany/

      موافقم 15
      مخالفم 10
      1. علیرضا اسداللهی نودهی

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام یک قدم به سوی پیشرفت توسط مدیران ومهندسان پرسنل ایران خودرو جای شکر دارد اگر از الان جوان های دانش بنیان عرصه خودرو را بکار دعوت کنند واز دانشگاههای ایران پیشرو در صنایع درخواست همکاری بدهند واز تکنولوژی جهان بخصوص اروپاغربی واسترالیا امریکا شمالی تکنولوژی ژاپن وخارجی بطور کلی را توجه و دعوت به همکاری کنند حتما ایتالیا المان فرانسه هلند وخارجی های دانش بنیانهای موقعیت صنایع تکنولوژی ایران جان دوباره خواهد گرفت امیدوارم در اینده نزدیک جوانان ایران موفق بشوند انشاالله یک یا علی مدیران محترم بگن وبه جوانان ایران ایمان داشته باشند

        موافقم 14
        مخالفم 1
      2. رامتین

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3248 ديدگاه)

        بچه جان داری از کپنت بیشتر حرف میزنیا.

        موافقم 8
        مخالفم 9
    2. امید

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      حرق شما درسته . ولی تو ایران مگه چقدر مردم قدرت انتخاب دارن؟ گزینه های موجود همین هاست.

      موافقم 7
      مخالفم 2
  4. Kaka

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خجالت هم خوب چیزیه خودرو 16 سال پیش رو با الان مقایسه می‌کنید ؟🤣🤣
    ولی بازم اون پژو ده سر و گردن از این لگن ضایعاتی بهتره

    موافقم 19
    مخالفم 17
    1. Mmmm

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داش اون اسمش 2008 مدلش نیست که والله ماشین 6.7 سال پیش که بازم10 سرو گردن بالاتره

      موافقم 16
      مخالفم 9
    2. علی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (138 ديدگاه)

      اسم ماشین ۲۰۰۸ هست، تولید ۲۰۱۳ هستش، حتی همین متن کوتاه ذو هم نخوندی میای نظرات بیخودتو میدی!

      موافقم 21
    3. ناشناس

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بی عقل اسمش ۲۰۰۸ هستن وگرنه خودرو برای سال ۲۰۱۸ فکر میکنم

      موافقم 12
      مخالفم 2
  5. S.sh

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اونایی که میگن ریرا بهتره قطعا دنبال زرقو برق وبزک دوزک ماشینند یه دفعه برن ماشین عروس بگیرن.

    موافقم 15
    مخالفم 16
    1. علی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من برام یک سوال پیش اومده، موتور متفاوته، بدنه متفاوته، تمام امکانات متفاوته، اتاق متفاوته، شاسی متفاوته ….. چرا بجای اینکه بگید یک خودروی جدید تولید شده(حالا با هر کیفیتی) اصرار دارید بگید که همینم ما نکردیم از پلتفرم پژو بوده! واقعا همه جای دنیا اینطوری رفتار میکنن با خودروسازی؟ مثلا توی یک کشوری یک خودرو تولید میشه و ۸۰ درصدش با همکاری یا ساخت جاهای دیگه ست، رسانه ها میان و مثل شما رفتار میکنن؟؟ یا به خود خودرو میپردازن؟

      موافقم 18
      مخالفم 7
  6. حامد مودی

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چقدر پول گرفتی که تبلیغ ریرا رو بکنی؟!!!

    موافقم 16
    مخالفم 14
  7. محمد دینداری ثانی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بنام خدا باسلام خدمت دوستان عزیز من نه پولی گرفتم از پژو حمایت کنم نه ایران خودرو در زمان خودشون جفتشون عالیأ، ولی آیا حق ما مردم همینه که ماشین فیست لیفت ۱۶سال پیش رو با قیمت میلیاردی سوار بشیم ، چرا دولت دخالت نمیکنه چرا وقتی خودشون میگن کسی ۱۲میلیون درآمدش باشه زیر خط فقره حقوق معلمانمون رو نگاه کنید چرا وقتی ۸۰%مردم ایران زیر خط فقره خودروهای وارداتی و خارجی وحتی داخلی قیمت میلیاردی دارند من با ۱۲تومان حقوق کی میتونم یک خودروی در حد متوسط بخرم یا باید ماشین قدیمی ۳۰۰میایونی بخرم که ۲۰ سال عمر کرده یا پیاده باشم وحسرت بخورم حسرت تا کی از اون ورم حسابم مسدوده حتی خودرو هم ثبت نام نمیتونم بکنم از دولت از شرکتها از سپاه و وزارت دفاع می‌خوام در مورد خودرو یک کار جهادی انجام بدن با تشکر

    موافقم 14
    مخالفم 4
  8. محمد دینداری ثانی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تو تمام کشورهای دنیا ، میان مثلاً برای یک قشر یک خودرو سفارش میدن به کارخونه های داخلی معیار ها اپشنها رو میگن وشرکتها بر اساس اون معیار خودرو رو تولید میکنند مثل قضیه پراید که دولت آمریکا برای دانشجویان بی بضاعت وانسانهای کم سرمایه یک مناقصه برگزار کرد با معیار های خودشون وچندین شرکت وارد عرصه رقابت شدند وشرکت فورد برنده مناقصه شد بعد هم به کره جنوبی فروخت چهل سال پیش هم که با نام کیا به ایران اومد چرا ۱۰۰%شرکتهای وارد کننده و تولیدی میرم خودروی میلیاردی وارد میکنند مگر چند درصد از مردم ما توان خریدن یک خودروی 6میلیاردی رو دارند هر چیزی راه چاره داره همین الان یک شرکت جدید بجز ایران خودرو و سایپا برای عرضه و ساخت خودروی ارزون قیمت احداث بشه وبا جوانان دانش بنیان و شرکتهای دانش بنیان کار کنه جدأ موفق میشه یا شرکتهای زیر مجموعه سپاه ارتش و وزارت دفاع وارد خودرو سازی باشند مطمئن باشید که از شرکتهای چینی جلو میزنند ،راه چاره زیاده ولی اونقدر بین واردات و بازار فرق قیمت هست که هر قانونی هم تصویب بشه باند های مافیا نمی‌زارم به سر انجام برسه چرا در طول ۹۰روز قیمت کارخونه با بازار یک میلیارد فرق داره یک موقع میشد کل ۴۸واحد خونه خونه ای که من توش میشینم رو با یک

    موافقم 10
    مخالفم 1
  9. امیر

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ریرا از نظر‌خریدارایی که ذائقه اشون‌با ماشینای چینی سازگاره‌ ماشینیه‌بهتر از‌۲۰۰۸! هر قسمتش انگار از روی خودروی‌دیگه‌کپی‌پیست‌شده، تلاششون قابل‌تقدیره اما نه با این قیمت و‌نه در مقایسه با پژو‌۲۰۰۸ بلکه در سطح خودش

    موافقم 13
    مخالفم 2
  10. محمد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان نمیشه در مورد زیرا احضار نظر کرد، دو سه سال دیگه مشخص میشه چه حسنهایی دارد و چه عیب هایی

    موافقم 12
    مخالفم 1
  11. فخرالدین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ری را جلو پنجره بسیار بسیار زشت ….آدم حالش به هم می خوره نگاش گنه… ری را یعنی رید توراه

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. مصطفی

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حرف قشنگی بود

      موافقم 4
      مخالفم 2
  12. فخرالدین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ری را جلو پنجره بسیار بسیار زشت ….آدم حالش به هم می خوره نگاش کنه. ….
    شرمنده ام ولی باید می گفتم عذر می خوام

    موافقم 12
    مخالفم 3
  13. محمد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    نکته جالب این مقاله مقایسه مصرف بنزین هر دو خودرو بود ۲۰۰۸ تولید ۸ سال قبل ، مصرف بنزین کمتری نسبت به، به روزترین خودرو ایران خودرو داره ، بعد مسئولین می گویند چرا مصرف بنزین تو ایران بیشتره ….!

    موافقم 13
    مخالفم 2
  14. محمد

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آخه 2008 به این زیبایی و محکمی رو با. ماشین لگن و بسیار بد فیس و زشت واقعا مهندسینی که فیس ری را رو انتخاب کردن چرا یکم فکر نکردن.

    موافقم 10
    مخالفم 12
  15. ف .م

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ری راء چینی که مثلا به اسم ایران می باشد ، از نظر شکل ظاهری چراغهای تعبیه شدهء آن در جلوی خودرو ، از زشتی بسیار بدی برخوردار است که این پلتفرم کپی برداری شده ، ترکیبی تقریبی از پژو ۲۰۰۸ و خودرو پورشه می باشد و متاسفانه از طراحی خوبی برخوردار نیست.
    ضمن اینکه نه تنها خودروی زیبایی نمی باشد ، بلکه اصلا با خودروی پژو ۲۰۰۸ فرانسوی قابل قیاس هم نمی باشد …
    ری راء چینی زشت و بی کیفیت…

    موافقم 6
    مخالفم 8
  16. کامران کریم آذر

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت ماشین دوستان گرامی
    من صحبت‌های مدیر بخش طراحی شرکت ایران خودرو درباره خودرو ریرا را چند ماه پیش گوش می‌دادم
    می‌گفت تنها خودرویی که در ایران خودرو صفر تا صد را خودمان کار کردیم حتی پلتفرم ن را خودمان برنامه‌ریزی و طراحی ریرا است
    من متوجه نمی‌شوم این دو خودرو اصلاً شباهتی با هم ندارند ه با هم مقایسه می‌کنید این خود تاخیری ایرانی چیست که نمی‌گذارد به مهندسی ایرانی اعتماد کنید
    من به هیچ عنوان در صنعت خودرو کار نکردم ولی سال‌ها در راهسازی و سدسازی و پل سازی کار کردم
    در این سال‌ها حتی یک مهندس غیر ایرانی و حتی یک نقشه غیر ایرانی ندیدم
    ایران دومین کشور با بیشترین مهندس در دنیا است
    فقط در صنعت خودرو به مهندسان ایرانی اعتماد نداریم ین چه رویه‌ای است
    در صنعت گاز و آب و برق تمام مهندسان ایرانی هستند
    ولی با اعتماد کامل از روی پلی که مهندس ایرانی ساخته رد می‌شوید ولی قبول ندارید اما ماشینی را که سوار هستید راه مهندس ایرانی می‌تواند طراحی کند
    کمی اعتماد به نفس ملی داشته باشید دوران ماشین‌های ضعیف تمام شد
    مردم ترکیه آرزوی یک خودرو مانند ریرا به عنوان خودرو ملی را دارند
    پاینده ایران

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2954 ديدگاه)

      آرزوی مردم ترکیه، کار و زندگی در ایران هست
      حتی پناهندگی برای لذت رانندگی با خودروهای ایرانی

      موافقم 13
      مخالفم 4
      1. رضا

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        پس علت چیه که فقط فوج فوج مردم ایران برای زندگی مهاجرت میکنن ترکیه ؟ لطفا شاخص‌های زندگی رو از دید طبقه مرفه اذعان نفرمایید . کسی که تو ایران با این ثروت عظیم از اقل نیازمندیهای اولیه زندگی با روزی ۱۲ ساعت کار نمیتونه بهرمند بشه دیگه چه آروزی که بخواد کسی به جاش باشه ؟؟؟

        موافقم 4
        مخالفم 1
  17. علی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به نظر من ریرا از بهترین ماشین های داخلی است.
    و امکاناتش چند برابر پژو 2008 است. و من طرفدار ریرا هستم.
    هرکی موافقه لایک بده.

    موافقم 13
    مخالفم 12
  18. علی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام به نظر من ریرا از بهترین ماشین های داخلی است.
    و امکاناتش چند برابر پژو 2008 است. و من طرفدار ریرا هستم.
    هرکی موافقه لایک بده.
    فقط ایرانی

    موافقم 9
    مخالفم 10
  19. محمدشاه

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام این دو تفاوت ماشین دقیقا عین دارو هستش ایرانی تیپش رو خوشگلتر ممکنه بکنه ولی از درون داغونت میکنه با جونت بازی میکنه

    عین پراید وقتی پول جیبیت انقدره مجبورن دیگه باید اینو بگیری

    موافقم 4
    مخالفم 3
  20. Sa

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام مهندس های محترم فکر میکنم چراغ های وسط ری را اضافه هست و ماشین را زشت کرده اینها را بردارید

    موافقم 2
    مخالفم 1
  21. مومنی

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    این چه مرضیه که باید همه چیرو باهم مقایسه کنید؟
    خیلی ساده بگم
    ریرا هرگز ۲۰۰۸ نبوده و نمیشه
    اونی هم که داره زیره میخره قطعا اگر عقل داشته باشه اینو می‌دونه
    و اینکه اونی که داره ریرا میخره پول ۲۰۰۸ رو نداره که اگر داشت به ریرا تف هم نمینداخت چه برسه به اینکه حاصل چندسال زحمتشو بده به این زشت بدقواره.
    .اینکه تارا رو با بنز مقایسه کنید به این معنی نیست که هم سطح هستند. نشون میده دنبال دلخوش کردن تارا سوارها هستید تا با اشتهای بیشتری اشغالهای داخلی رو بخرند
    مقایسه ریرا هم با شیر فرانسوی بوی همین خالی بندی هارو میده..

    موافقم 10
    مخالفم 2
    1. کامران

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      خیلی عذر میخوام‌ امثال شما که دائما دم از یائس و نا امیدی می‌زنید فقط میتونید کنار گود وایسید و بگید لنگش کن تو این سالها انقدر تو سر ما ایرانی‌ها زدن که خیلی از ما فکر می‌کنیم عقب افتاده هستیم و نمیتونیم پیشرفت کنیم در صورتی که تمام این پیشرفت‌ها از جمله ساخت همین ماشین که دارید مسخره میکنید خاری تو چشم دشمنهای ایران و ایرانی هست لطفا انقدر خود تحقیر نباشید

      موافقم 4
      مخالفم 7
      1. مومنی

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (67 ديدگاه)

        بنده هم عذر میخوام
        ولی طرز فکر امثال شما هم در پشتیبانی از خودروی داخلی ، میدونی چند تا کشته و بیوه و یتیم رو دست این کشور گذاشته؟
        در مورد تولید کلنگ صحبت نمی‌کنیم برادر
        در مورد محصولی گلایه میکنیم که نه استعدادی در تولیدش داریم و نه برنامه ای برای بهبودش.
        محصولی که جان عزیزانمون رو درون از دست می‌دهیم.
        حالا شما بگو
        ریرا یا ۲۰۰۸؟

        موافقم 8
        مخالفم 2
  22. حسین

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به خود فرانسه می‌گفتید سقف ۲۰۰۸را تغییر بده وخظچط تولیدش را هم به ایران بده ،هم ارزانتر تمام میشد وهم امکان صادرات داشت،در هند اگر کسی اینطوری سرمایه کشور را نابود کنه به اون رحم نمیکنن.

  23. مسعود

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    واقعا چرا ریرا دو جفت چراغ داره؟
    بخدا همون بالایی کافی بود آخه چراغ های پایینی قشنگ افتاده وسط ماشین شبیه خودرو هایی که در حالت طراحی اولیه هستن شده
    یا باید چراغ های بالایی رو حذف میکردن یا چراغهای پایینی رو پایین تر میاوردن این چه مدل طراحی خامی هست واقعا طراح جلوش کی بوده من ازش سوال دارم
    شایدم عمدا اینکارو میکنن که ریرا پلاس رو بتونن با رفع این ایراد طراحی بهتر بفروشن

    موافقم 6
    مخالفم 2
  24. سبحان

    ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فقط ماشین فرانسه. ماشین های آشغال فرانسه از بهترین ماشین های ایران بهتره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  25. محمد ساکی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا قابل قیاس نیست یه خودرو با اصالت رو با حلب روغن مقایسه کنی از لحاظ امنیت حرف اول رو میزنه از کیفیت حرف اول رو میزنه از لحاظ گیربکس موتور حرف اول میزنه از زیبای حرف اول رو میزنه مثل این میمونه که یه استاد دانشگاه رو با یه معلم سواد آموزی ن دبستانم مقایسه کنی

  26. گاس فرینگ

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (365 ديدگاه)

    پلت فرم ری را نسخه نسل دوم پژو ۲۰۰۸ ه و از ظاهر ماشین کاملا معلومه مخصوصا پروفیل جانبیش

    1. جواد عقیلی

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (64 ديدگاه)

      ایران خودرو خودش اعلام کرده نسل اول. البته یه تغییراتی هم داده الان مثلا فاصله بین دو محورش نه برابر با نسل اول و نه نسل دوم 2008 نیست. این تغییرات روی پلتفرم نسل اول برای این بوده که بدنه ای شبیه نسل دوم رو بتونه روش سوار کنه.

  27. محسن

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ضمن قدردانی از مدیران و دانشمندان و مهندسین ایران خودرو

    حتی تلفظ اسمش خیلی سخته : ری را (لطفاً چند بار پشت سر هم ادا کنید 🙃) حالا همین کارو در مورد برندهای اصیل و با ارزش انجام بدین
    از موتور ef7 استفاده شده که در کل نمره ی بالایی حداقل ورژن ایرانی اون نداره.
    روی طراحی عقب ماشین بسیار ضعیف کار شده ،
    چراغهای وسط جلو بسیار ناهماهنگ با پنجره ی جلو هست،
    خریداران این خودرو پس از مدتی کوتاه با دردسر تامین قطعات الکتریکی و الکترونیکی اون مواجه خواهند شد.
    اشاره به مدرن تر بودن این خودرو در برابر خودرو فرانسوی کردن ، یکم به نظر اغراق نیست؟؟؟

    اما درکل لابد باید افتخار کنیم به این خودرو و سپس صفوف طولانی خود را حفظ کنیم.‌
    آیا ما لایق بهتر از اینها نیستیم؟؟؟

  28. یه ادم

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چرا دارید ریرا رو با ۲۰۰۸ مقایسه میکنید . من نمیگم خوبه ولی ۲ ساله سایپا و ایران خودرو یه قدم به جلو رفتن خدایی کیا و هیوندا هم وقتی دهه ۸۰ و ۹۰ بازار امریکا رو نشونه رفتن خیلیا خندیدن قیمت نمایندگی این خودرو با x33 و x55 ام وی ام تو یه رنجه حالا جدا از بحث کیفیت ۲۰۰۸ و هماهنگی موتور و گریبکس . خدایی شما ریرا سوار میشی با این همه امکانات و اپشن یا x55 ام وی ام اگه همینجوری پیش برن خوبه من تو خوابم نمیدیدم ایران خودرو همچین ماشینی بزنه با تمام المانهای روز .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا