ایران خودروپژو

مقایسه ایران خودرو ری را با پژو 2008، پلتفرم یکسان از فرانسه تا ایران

با توجه به اینکه ری‌را روی پلت‌فرم نسل قبلی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است، این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه خواهیم کرد تا بهتر متوجه تغییرات و تفاوت‌ها شویم.
مقایسه ایران خودرو ری را با پژو 2008

پس از گذشت دو سال از زمان رونمایی ری‌را در تیر ۱۴۰۱، سرانجام قیمت رسمی این کراس‌اوور ملی اعلام و فروش آن آغاز شده است. می‌دانیم که ری‌را رو پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است یعنی کراس‌اووری که بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در کشورمان مونتاژ می‌شد و امتیاز پلت‌فرم آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. پلت‌فرمی که PF1 نام دارد و ایران‌خودرو روی نسخهٔ بومی‌سازی شدهٔ آن نام IKP2 گذاشته است. این یعنی ایران‌خودرو مسیری که با ساخت سمند روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ طی کرد را حالا با ری‌را تکرار کرده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم ریرا را با نسل اول پژو ۲۰۰۸ مقایسه کنیم تا ببینیم جدیدترین و لوکس‌ترین محصولات ایران‌خودرو در برابر کراس‌اوور یک دهه پیش فرانسوی‌ها چگونه خواهد بود.

همچنین بخوانید:

پژو ۲۰۰۸

نسل اول پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ معرفی و جایگزین نسخهٔ استیشن ۲۰۷ شد. این کراس‌اوور کوچک حدود سه سال بعد فیس‌لیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. در کشورمان پس از به سرانجام رسیدن برجام، پژو که دوباره به سمت شریک قدیمی خود بازگشت، از طریق جوینت ونچری بنام ایکاپ که با ایران‌خودرو شکل گرفت، امکان مونتاژ ۲۰۰۸ را برای طرف ایرانی فراهم کرد. نهایتاً پیش‌فروش این کراس‌اوور فرانسوی در تابستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با نسخهٔ فیس‌لیفت خود راهی خیابان‌های ایران شد. هرچند تولید ۲۰۰۸ در سال ۱۳۹۹ در کشورمان خاتمه یافت اما امتیاز پلت‌فرم آن در اختیار ایران‌خودرو ماند و به پایه‌ای برای شکل‌گیری ری‌را تبدیل شد. ۲۰۰۸ اما هم‌اکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و روی پلت‌فرم جدید CMP ساخته شده است.

طراحی بیرونی

همان‌طور که گفته شد، پیشینهٔ نسل اول پژو ۲۰۰۸ به یک دهه پیش بازمی‌گردد و بنابراین شاید مقایسهٔ آن با ری‌را که چندین سال بعد طراحی شده خیلی منصفانه نباشد ولی پلت‌فرم مشترک دو خودرو، این مقایسه را توجیه خواهد کرد زیرا می‌توان رویکردهای ایرانی و فرانسوی را روی بستری یکسان مشاهده کرد. ۲۰۰۸ هرچند مطابق با نسل قبلی زبان طراحی پژو شکل گرفته اما هنوز هم ظاهر مدرن و هماهنگی دارد. در جلوی این خودرو، طراحی سنتی‌تری با جلوپنجرهٔ کرومی نه‌چندان بزرگ و چراغ‌های معمولی دیده می‌شود درحالی‌که ایران‌خودرو برای کراس‌اوور خود از ترندهای روز یعنی چراغ‌های دوقسمتی استفاده کرده که البته باعث ایجاد نمایی مشابه نسل قبلی هیوندای سانتافه شده است.

ریرا یا پژو 2008

در قسمت جانبی، ایران‌خودرو با تغییراتی مثل حذف لچکی عقب، نمای متفاوتی نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده اما به نظر می‌رسد نیم‌نگاهی به طراحی نسل دوم ۲۰۰۸ داشته است. همچنین در عقب هم با چراغ‌های افقی که زیر قابی مشکی در پایین شیشه جای گرفته‌اند، الهام گیری از نسل دوم ۲۰۰۸ مشهود است. البته طراحی این چراغ‌ها در دو خودرو متفاوت است. ری‌را با ۴,۳۳۴ میلی‌متر طول، ۱,۸۰۸ میلی‌متر عرض و ۱,۶۳۸ میلی‌متر ارتفاع، رشد ابعاد قابل‌توجهی را نسبت به نسل اول ۲۰۰۸ با ۴,۱۵۸ میلی‌متر طول، ۱,۷۴۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۵۷ میلی‌متر ارتفاع تجربه کرده است اما فاصلهٔ محوری دو خودرو با ۲,۵۹۰ میلی‌متر برای ری‌را و ۲,۵۳۸ میلی‌متر برای ۲۰۰۸، تقریباً نزدیک به هم است. به‌طورکلی، طراحی ریرا را برای شرکتی مثل ایران‌خودرو می‌توان قابل‌قبول دانست هرچند که طراحان می‌توانستند در نمای عقب سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند.

ریرا یا پژو 2008

داخل

در داخل، اختلاف سن دو خودرو بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا در اینجا هم ایران‌خودرو با پیروی از ترندهای روز و استفاده از ویژگی‌هایی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، همراه با غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی بروز با شیفتر الکترونیکی گیربکس، فضای مدرن‌تری را نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده است. این در حالی است که ۲۰۰۸ با نمایشگری نسبتاً کوچک در میانهٔ داشبورد و کنسول مرکزی معمولی با دسته‌دندهٔ سنتی، نشان می‌دهد که خودرویی متعلق به یک نسل قبل است. البته ویژگی منحصربه‌فرد طراحی داخلی خودروهای پژو یعنی صفحه آمپری که از بالای غربیلک فرمان دیده می‌شود و هنوز هم در جدیدترین خودروهای این شرکت به کار می‌رود، در ۲۰۰۸ هم به چشم می‌خورد. همچنین طراحی کلی ۲۰۰۸ هرچند کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هماهنگ‌تر از رقیب ایرانی به نظر می‌رسد زیرا نمایشگرهای پیوستهٔ بزرگی خیلی خوب با داشبورد ری‌را ادغام نشده و شبیه قطعه‌ای اضافی روی داشبورد به نظر می‌رسد. از لحاظ کیفیت متریال نیز هرچند ری‌را از دیگر خودروهای داخلی شرایط بهتری دارد اما هنوز به ۲۰۰۸ نمی‌رسد.

تجهیزات

در جدول زیر امکانات و تجهیزات پژو ۲۰۰۸ مونتاژ ایران را با ری‌را مقایسه می‌کنیم:

پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو ری‌را
نمایشگر (اینچ) ۷.۰ ۱۲.۰
صفحه آمپر آنالوگ دیجیتالی ۱۲ اینج
سیستم صوتی ۶ بلندگو ۹ بلندگو
کروز کنترل دارد دارد
ایربگ ۶ عدد ۴ عدد
دی‌لایت دارد دارد
ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای ندارد دارد
صندلی راننده دستی ۶ جهته برقی ۶ جهته
صندلی سرنشین جلو دستی ۴ جهته برقی ۲ جهته
گرم‌کن صندلی‌های جلو ندارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی تاشو برقی
تودوزی پارچه چرم و پارچه
فرمان برقی برقی
ترمز پارک برقی ندارد دارد
اتوهولد ندارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
کنترل حرکت در سراشیبی ندارد دارد
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
پایش باد تایرها دارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سنسور پارک عقب جلو و عقب
دوربین ۳۶۰ درجه ندارد دارد
دوربین دید عقب دارد دارد
سیستم پایش نقاط کور ندارد دارد
سانروف ندارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی ندارد دارد
نورپردازی داخلی ندارد دارد
رینگ (اینچ) ۱۶ ۱۸ دورنگ
در صندوق برقی با سنسور پایی ندارد دارد

ازآنجایی‌که ۲۰۰۸ خودرویی متعلق به حدود هفت سال پیش است، طبیعی است که از برخی امکانات روز بی‌بهره باشد ولی نمونهٔ مونتاژی ایران‌خودرو حتی نسبت به خودروهای همان سال‌ها هم از لحاظ امکانات نسبتاً فقیر است و در برابر ریرا حرفی برای گفتن ندارد.

پیشرانه

نسل اول ۲۰۰۸ با پیشرانه‌های مختلفی تولید می‌شد که ایران‌خودرو برای مونتاژ قوی‌ترین موتور بنزینی آن را انتخاب کرده بود. این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با نام EP6 از سری موتورهای پرینس است که از طریق همکاری پژو-سیتروئن و ب‌ام‌و توسعه پیدا کرد. این موتور ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که حتی با استانداردهای امروزی هم ارقام قابل‌توجهی برای یک موتور ۱.۶ لیتری هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

ریرا یا پژو 2008

از سوی دیگر، ر‌ی‌را به موتور EF7P TC مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو و قوی‌ترین موتور داخلی محسوب می‌شود. این پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کاملاً هم‌سطح همتای فرانسوی است. همچنین انتقال قدرت نیز در اینجا توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد تا دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه به هم باشند. بااین‌حال، قوای محرکهٔ پژو قطعاً کیفیت و هماهنگی بهتری دارد و به همین دلیل است که ۲۰۰۸ ظرف ۸.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد درحالی‌که ر‌ی‌را این کار را در ۱۰.۴ ثانیه انجام می‌دهد. البته بخشی از این اختلاف قابل‌توجه در شتاب به خاطر ۱۴۵ کیلوگرم وزن بیشتر ر‌ی‌را است.

ریرا یا پژو 2008

قیمت و جمع‌بندی

ایران‌خودرو قیمت ر‌ی‌را را یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرده تا با اختلاف به گران‌ترین خودروی داخلی تبدیل شود. همچنین این رقم در بازار قطعاً بسیار بیشتر خواهد شد. بااین‌حال، ریرای صفرکیلومتر هنوز هم از ۲۰۰۸ کارکرده ارزان‌تر خواهد بود زیرا قیمت این کراس‌اوور فرانسوی مونتاژی بسته به مدل، کارکرد و تمیزی، هم‌اکنون در بازار کشورمان از حدود ۱.۵ میلیارد تومان شروع شده و در اندک نمونه‌های مشابه صفرکیلومتر حتی به ۲.۵ میلیارد تومان هم می‌رسد. بنابراین، قاعدتاً ریرای صفرکیلومتر با امکانات بیشتر، طراحی مدرن‌تر و قیمت ارزان‌تر را باید به‌راحتی خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی کیفیت بالاتر و قوای محرکهٔ بهتر و هماهنگ‌تر ۲۰۰۸ مانع از این اتفاق می‌شود تا همه‌چیز به سلیقه و انتخاب خریداران بازگردد که خودرویی نو و با امکانات بیشتر اما نامطمئن و با ایرادات کیفی احتمالی را برگزینند یا سراغ کراس‌اوور کارکردهٔ فرانسوی با امکانات محدود و قیمت گران‌تر اما کیفیت و قابلیت اطمینان به‌مراتب بالاتر بروند.

مقایسه مشخصات فنی

پژو ۲۰۰۸   ایران‌خودرو ر‌ی‌را
پیشرانه EP6 EF7P TC
حجم موتور (سی‌سی) ۱۵۹۸ ۱۶۴۵
قدرت (اسب بخار) ۱۶۵ ۱۶۰
گشتاور (نیوتن‌ متر) ۲۴۰ ۲۴۰
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو جلو
شتاب صفرتاصد (ثانیه) ۸.۲ ۱۰.۴
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۱۷ ۱۹۵
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) ۶.۷ ۷.۴
وزن (کیلوگرم) ۱۲۸۰ ۱۴۲۵
طول (میلی‌متر) ۴,۱۵۹ ۴,۳۳۴
عرض ۱,۷۳۹ ۱,۸۰۸
ارتفاع ۱,۵۵۶ ۱,۶۳۸
فاصلهٔ محوری ۲,۵۳۷ ۲,۵۹۰
ظرفیت باک (لیتر) ۵۰ ۵۰
قیمت (میلیارد تومان)  ۱.۵ تا ۲.۵ ۱.۱۳۰

کدام کراس اوور کامپکت را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴۸ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۰۸ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1013 ديدگاه)

    پلتفرم مشترک.
    این کجا و آن کجا؟

    موافقم 13
    مخالفم 11
    1. احمد

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (60 ديدگاه)

      از نظر زیبایی به نظر من ، ۲۰۰۸ خیلی بهتر
      یعنی یه ماشین بهتر از سانتافه پیدا نکردن برن از روش کپی بزنن ! حالا که داری کپی میزنی از یه ماشین خشکل کپی بزن لامصب
      از لحاظ موتور که همون موتور دنا پلاس هست! آیا واقعا مردم از موتور توربوی دنا پلاس راضی ند؟
      گیربکس ریرا هم همون گیربکس دناپلاس اتومات هست
      نتیجه : ریرا همون دناپلاس هست با بدنه پژو ۲۰۰۸ و یه سری امکانات گول زننده که از چینی ها خریدن انداختن روش
      منو به شدت یاد پژو آردی میندازه بدنه پژو و موتور پیکان
      آیا مردم از دناپلاس ها راضی ند؟ مشکلات برقی و موتوری نداره؟ گرون ترین قطعات و تعمیرات رو دربین موتورهای داخلی موتور EF7 داره که روی دنا و سمند سورن و ریرا گذاشتن

      تنها مزیت ریرا اینه :
      ایمنی بهتر بدنه نسبت به دنا
      یه کوچولو ارتفاع بالاتر نسبت به دنا(کراس آور کوچک محسوب میشه)
      در دسترس بودن قطعات یدکی و تعمیر ساده تر
      یه سری امکانات گول زننده چینی که تعدادی ش درست کار هم نخواهد کرد (چرا؟ برید روی خودروهای چینی نگاه کنید ببینید چندتا از این آپشن ها درست کار می کنند)

      سوال : موتور دناپلاس اتومات با ریرا یکیه
      دناپلاس با ۱۲۵۸ کیلو شتاب ش ۱۰.۵
      چطوری ریرا با ۱۴۲۵ کیلو شتاب ش شده ۱۰.۴ ؟

      اینا مردم رو خر فرض کردن؟ !

      موافقم 16
      مخالفم 12
      1. محمد

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        مرغ همسایه غازه

        موافقم 10
        مخالفم 14
        1. سوشیانت

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3555 ديدگاه)

          مرغ همسایه غازه! یه جور میگه انگار ما جزو خودروسازان برتر جهانیم خودمون نمیدونستیم!!!

          موافقم 11
          مخالفم 1
      2. KOATEON

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        مشتی موتوراشون یکی نیست دنا پلاسا EF7 turbo عه این EFP turbo عه. از خود موتور تا توربو با هم دیگه یه سری تفاوت ها دارن

        موافقم 13
        مخالفم 7
        1. احمد

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (60 ديدگاه)

          باورم نمیشه این کامنت ۹ تا لایک خورده
          خب لامصب ها ، قدرت تفکر رو مگه ازتون گرفتن سرچ کنیدخب
          موتور EF7P turbo اولین بار روی دنا پلاس نصب شده ، حداقل قبلش یه سرچی بزن
          توی متن همین خبر اینجا هم اسم موتور ریرا رو نوشته ، EF7P tc که t احتمالا یعنی توربو

          خلاصه دارم‌ میگم بهتون دارن دناپلاس رو با بدنه پژو ۲۰۰۸ بهتون میدن که تازه از ۲۰۰۸ خیلی زشت تر

          موافقم 12
          مخالفم 7
        2. reza

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          ببین دنا ۰وانان که ندادن بیرون گفتن قراره با همین موتور بیاد بیرون بقیه هم قراره روشون همین موتور قرار بگیره

        3. Parham

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          داداش گلم efp همون ef7 توربوعه

          موافقم 1
          مخالفم 2
      3. پیمان

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        همین خودرو های چینی دولت آمریکا رو مجبور کرد افزایش تعرفه واردات خودرو از چین به ۱۰۰ درصد داشته باشه .
        مردم آمریکا اگر خودرو چینی بی کیفیت بود سوار نمی‌شدند و نیاز به افزایش تعرفه نیست .
        در اینکه خودرو های چینی در کشور ما چند برابر قیمت جهانی به فروش میرسه حق با شماست ولی بقیه خودروها هم همین داستان رو در قیمت گذاری دارند .

        موافقم 6
        مخالفم 3
    2. علی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با این که این مقاله فقط برای کوبیدن ری را نوشته شده
      اما توی نظر سنجی معلوم شد که مردم حتی اگه آت و آشغال هم باشه بازم برای حمایت از کشورشون جنس ایرانی رو ترجیح میدن
      اینم از معرفت شونه که کشورشون و دوس دارن
      ثانیا عیب نداره با همه ی کم و کاستی ها بالاخره ایران خودرو شاسی بلند ساخته کم کم نسخه های بیشتر و بهتر هم میسازه
      ضمن این که من معتقدم شرایط واردات هم باید آسون تر گرفته بشه که هم ایران خودرو کیفیت ماشین هاش و ببره بالا هم اونی که خارجی دوس داره ماشین خارجی سواربشه

      موافقم 14
      مخالفم 11
      1. جک

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جنس ایرانی ؟ کدوم جنس ایرانی یه ماشین ایرانی مثال بزن که این دومیش باشه خلایق هر چه لایق اگه راست میگی چرا واردات رو آزاد نمیکنن تا ببینند چند مرده حلاج هستن یه سری آشغال چینی

        موافقم 7
        مخالفم 3
    3. هادی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در مورد همه چی بحث شد الا کیفیت. پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۷ دارم ۱۸۰ هزار تا راه رفته خداوکیلی هیچ وقتم بهش رحم نکردم و پدرش رو در آوردم و تو این شش هفت سال فقط یکبار سوکت زیر پدال ترمز عوض شده و دیگه تعمیر گاه نرفته. مطمئنم اگه با ریرا این مدلی رانندگی کنی تو یکسال باید موتور گیربکس عوض کنی😂😂.
      آخه موتور ساخت بی ام دبلیو و پژو رو با EF7 میشه مقایسه کرد یا گیربکس آیسین پژو رو با گیربکس دنا؟؟؟
      در عجبم چرا بازم بعضیا متوجه نمیشن که با چهار تا ال سی دی گذاشتن رو فرغون نمیشه ماشین خوب ساخت.

      موافقم 13
      مخالفم 5
  2. علی جردن

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2118 ديدگاه)

    تنها مزیت ری‌را نسبت به پژو ۲۰۰۸ مونتاژی داشتن سانروفه وگرنه همون کراس اور تک دیفرانسیله
    خودم داشتن سانروف را به شتاب چند ثانیه کمتر ترجیه می دهم

    موافقم 4
    مخالفم 15
    1. hosen

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (797 ديدگاه)

      حداقل یه آپشن بدرد بخور تر مثال میزدی اخه سانروف چیه ماشین های ۳۰ سال پیش ژاپن هم سانروف رو داشتن

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. car lover

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1473 ديدگاه)

        تنها دلخوشی یک ایرانی برای خرید ماشین سانروف و مانیتور

        موافقم 17
        مخالفم 6
    2. Mr wrong

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (343 ديدگاه)

      سانروف دوس داریااااااا

      موافقم 16
      مخالفم 4
      1. علی جردن

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2118 ديدگاه)

        ماشین بدون سانروف اتاق تاریک شکنجه است

        موافقم 4
        مخالفم 18
        1. Mr wrong

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (343 ديدگاه)

          فک کنم تو خونه هم زیر نورگیر میشینی

          موافقم 20
          مخالفم 1
    3. boost10

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (195 ديدگاه)

      خب رو رانا پلاس ت سانروف بزار

      موافقم 13
  3. نویدی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    از نظر فنی و استهلاک اصلا قابل مقایسه نیستن.

    موافقم 17
    مخالفم 3
  4. الهام تبسمی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    ری‌را کمی بهتر از اطلسه پس باید در قیمت هم کمی بیشتر از اطلس باشه نه اینکه قله های میلیاردیو فتح کنه این کراس اور تک دیفرانسیل نهیتا ۵۰ ملیون از اطلس گرون تر بفروش بره منطقی تره هرچند خودم نظرم اینه که اطلس باید قیمت ۲۰۰ ملیونی و ری‌را قبمت ۲۵۰ ملیونی داشتند با وضع این درآمدها…

    موافقم 14
    مخالفم 8
    1. Meow

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (31 ديدگاه)

      ابعاد این خودرو ها ، سگمنت شون، موتور و گیربکس و امکانات بسیار متفاوته
      تک دفرانسیل بودن هم ملاک قیمت نیست خیلی از کراس اوور هایی که توی بازار جهانی و بازار ایران هستن تک دفراسنیل هستن ولی خب رنج متفاوتی از قیمت و ارزش را دارند
      این قیمت های پیشنهادی شما هم دور از منطقه با این وضع قیمت هیچوقت تولید هیچ خودرویی برای کارخونه ۲۰۰ میلیون تومن آب نیمخوره مه با این قیمت بفروشه اون رو

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. امیر

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (208 ديدگاه)

      اطلس❌️ تیبا پلاس✅️

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. ح ع

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (241 ديدگاه)

      کجای با ۴هزار دلار ماشینی در حد ریرا بهت میدهند؟یکم زیاده روی کردیا رفیق

      موافقم 12
      مخالفم 2
  5. Amirsh

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    اگه کیفیت نمایشگر داخل ریرا خوب باشه و متریال خوب هم به کار ببرن ، میشه گفت داخل ریرا خوب طراحی شده
    طراحی بیرونیش نسبت به این نسل از 2008 بهتره ، که طبیعیه با این همه سال اختلاف ، ولی در مقایسه با ماشینای هم دوره طراحبشو دوس ندارم
    هر چند که خود 2008 نسل 1 فیس لیفت هم خودروی زیبایی محسوب نمیشه

    موافقم 7
    مخالفم 12
  6. محمد

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    گزینه سه هیچکدام ، به تجربه ثابت شده اکثر ماشین های فرانسوی با آب و هوا و اقلیم کشور ما مشکل دارن این همه خودروساز تو دنیا وجود داره اینا چسبیدن به فرانسوی های بدعهد ، گذشته از همه اینا بین این دو خودرو از آخرین مدل های ۲۰۰۸ نزدیک پنج سال میگذره با اینکه موتور و گیربکس با کیفیتی داشت ولی الان دیگه با این وضعیت بنزین و روغن های تقلبی موتور پیچیدشون به استهلاک افتاده و قطعات به شدت گرونی دارن و بعضی قطعاتشون به دلیل اینکه کم گیر میاد با قیمت های قطعات بنز و بی ام و معامله میشه ، ری را هم که معلومه چه شتر گاو پلنگی هست موتور ef7 حتی تو نسخه تنفس طبیعی ۱۰۰ اسبی موتور کم دردسری نیست چه برسه به موتور ۱۶۰ اسبی و گیربکس خنگ DEA

    موافقم 13
    مخالفم 6
  7. Hosseink3

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    ری را خودرویی ساخته شده برای دلال ها . خوش به حال دلالی ک قراره با ۱۲۰۰پرداخت ری را رو تحویل بگیره بعد به قیمت ۲۲۰۰بفروشه اونم رو هوا بعد ماهم باید کار کنیم تا پولی دربیاد ی پرایدی چیزی بخریم

    موافقم 9
    مخالفم 14
    1. محمود

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      داداش خودت دلال نیستی احیانا؟ اخه کی برای این ماشین دو میلیارد میده

      موافقم 16
      مخالفم 1
  8. Amirsh

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    چقد چرخای ریرا کوچیک به نظر میان

    موافقم 9
    مخالفم 6
  9. کوشا

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    مقایسه میان خودروی در دسترس قشر ضعیف اروپا در یک دهه قبل و خودروی قشر ثروتمند ایران در حال حاضر.
    سوال مهم و اساسی که به ذهنم خطور میکنه اینه که چطور اروپا در عرض دو سه سالی که به واسطه ی برجام تونست وارد ایران بشه دو پلتفرم اقتصادی مهم به ایران داد ولی چین که مثلا متحد ماست و کمتر تحت تاثیر تحریم آمریکاست تا الآن این کارو نکرده؟! بعد از این همه سال که کشورمون حیاط خلوت و جولانگاه برند چری بوده، چطور تا الآن نتونستیم انتقال تکنولوژی بدیم؟!!

    موافقم 10
    مخالفم 5
    1. محمود

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (100 ديدگاه)

      پلتفرم بروز رو هیچ شرکتی در اختیار کشور دیگه‌ای قرار نمیده ولی پلتفرم نسل قبلی رو اگه بخوان میدن. مثلاً کرمان خودرو پلتفرم جک جی ۴ رو گرفته و نسخه ایرانیشو داده بیرون. ولی در کل خرید پلتفرم چینی توجیه چندانی نداره چون چینی ها خودشون قیمت مناسبی دارن و دیگه ارزان سازی اینها شدنی نیست

      موافقم 5
      مخالفم 3
    2. محمد

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1234 ديدگاه)

      والا وقتی برای مونتاژ کاران ،مونتاژ کم دردسرتره‌ و سود بیشتری داره برای چی پلتفرم بخرن و در داخل تولید کنن.
      فکر می کنی چری ای که این همه خودرو داره بدش میاد پلتفرم تیگو ۵ و تیگو ۴( همون x55) و تیگو ۳(همون x33قدیمی) ده سال پیش رو به چری با قیمت چند میلیارد دلار بفروشه؟؟
      والا مدیران خودرو که گفته که قراره موتور با فناوری چری رو تولید کنه.
      البته مثل خودروهای چری در ایران داخلی سازی می شوند. این رو یکی از دوستانم که در وزارت صمت هست می گه.

      موافقم 6
      مخالفم 1
  10. ناتو

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (194 ديدگاه)

    اینو فراموش نکنیم که بخاطر تحریم (البته که به مردم ربطی نداره علتش وباعث بانیش) دو بار پژو وسط کار زیر قرداد اش با ایران زده وکار ول کرده رفته پس بازم دم عواملی که دوباره تولید این خودرو شروع کرده گرم ولی بازم این قیمت نمی ارزه

    موافقم 7
    مخالفم 4
  11. هراکلیوس

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (296 ديدگاه)

    بزرگترین نکته منفی کم کردن ایربگ بجای اضافه کردن برای حفظ جان سرنشیان

    موافقم 12
    مخالفم 2
  12. محمد

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    این قیمت کارخانه برای ریرا قابل توجیح نیست، این قیمتش کم کم رسیده به کراس اورهای یه سگمنت بالاتر چینی مثل هایما s7، جک x5، لاماری ،فیدیلیتی ، و حالا تیگو ۷ رو هم میشه حساب کرد با یکم اختلاف بیشتر، کسیکه بخواد ۱۲۵۰ اینو ثبت نام کنه،میره یکی از اونا رو ثبت نام میکنه دیگه،قطعا از لحاظ کیفیت،ایمنی،آپشن ،زیبایی و غیره بهتر از اینن، تو بازار هم که اصلا نمیتونه هم قیمت اونا بشه، در نتیجه بخاطر اختلاف قیمت بازار دلالیشم میخوابه، فقط امیدوارم ایرانخودرو شرکتای چینی رو مجبور نکنه گرون کنن که محصول خودشو فروش کنه

    موافقم 8
    مخالفم 4
  13. amdbenz

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    ریرا از لحاظ طراحی و کیفیت میتونست بهتر باشه و تو یه سری چیز ها دست بالاتر از پژو رو داره ( که خب با ۷ سال اختلاف طبیعیه) ولی هماهنگی و کیفیت بالاتر ۲۰۰۸ باعث میشه تا نتیجه به سود ۲۰۰۸ تمام بشه . (ریرا به عنوان اولین کراس اوور ایران خودرو به نسبت به ماشین های قبلش پیشرفت بزرگی محسوب میشه ولی این پیشرفت اصلا کافی نیست و عادت بد خودشون مثل کپی کاری و مونتاژ ضعیف رو ادامه دادن )

    موافقم 11
    مخالفم 2
  14. Hamid3x

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (416 ديدگاه)

    جلو پنجره اومدن خاص باشه ولی انگار یه ادمه که یه چوب بصورت عرضی گذاشتن تو دهنش همیشه نیشش بازه

    طول ماشین کمه با این طرح کمترم بنظر میاد
    خدایی ارگونومی هم رعایت کنید

    پوزه کشیده تو کراس اور خیلی بهتره

    موافقم 8
    مخالفم 2
  15. Aref

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    این رو اشتباه مقایسه کردید ریرا با پژو ۲۰۰۸ جدید باید بررسی میکردید نه نسل قبل که ابعاد کوچک تری هم داره. بعد اینکه بعضی چیزا داخل لیست آپشن ها و مشخصات هیچ وقت نیست مثلا کیفیت بدنه و استحکامش و کیفیت رنگ ماشین ، کیفیت پلاستیک داشبورد

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2955 ديدگاه)

      در تیتر مطلب علت مقایسه گفته شده

      موافقم 4
      مخالفم 2
  16. محمد

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حتی جنازه ۲۰۰۸ هم از این ریرا که همه قطعاتش چینی هست بهتره مخصوصا موتورش

    موافقم 10
    مخالفم 10
  17. امین

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (466 ديدگاه)

    ریررا بینظیره. احسنت به ایران‌خودرو

    موافقم 9
    مخالفم 9
    1. Kiarash

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (638 ديدگاه)

      آره احسنت به خودرو سازی که فقط بلده فرغون بسازه

      موافقم 9
      مخالفم 4
  18. mhasadollahi

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    تو این مقایسه کی ریرا رو انتخاب میکنه اخه!

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. امیر حسین

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (122 ديدگاه)

      فقط ارزنده تره. قطعا ۲۰۰۸ با کیفیت تره ولی به اختلاف قیمتش و اینکه دیگه نو نیست نمی ارزه. به همین دلیل من به ری را رای دادم فقط به خاطر نسبت قیمت به کیفیت برتر و نو بودن

      موافقم 10
      مخالفم 3
  19. محمد

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1234 ديدگاه)

    طراحی ریرا خوبه ولی مثل ۲۰۰۸ عالی و هماهنگ نیست.(در کل طراحی خودرو سلیقه ای است)
    از لحاظ پیشران ریرا پیشرانه آلمانی داره و امتحانشو پس داده ولی بنده اطلاعی از پیشرانه ۲۰۰۸ ندارم و فقط روی کاغذ از ریرا بهتره ولی عقل سلیم پیشرانه ۲۰۰۸ رو ترجیح میده.
    و در اینجا هم ریرا پیشرانه‌ عالی داره ولی ۲۰۰۸ عالی تر.
    ولی قطعاً پیشرانه ریرا با بنزین و اقلیم ایران هم خوانی بیشتری داره.
    و از لحاظ تریم داخلی قطعاً ریرا بهتره.
    در کل اگر ریرا با کیفیت باشد و مشکلات عدیده‌ی خودرو های ایران خودرو نظیر مشکلات برقی و عدم هماهنگی گیربکس با موتور و تقه زدن و …
    را نداشته باشد قطعاً در خریدش شک نکنید.

    موافقم 11
    مخالفم 1
  20. F134

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    شما رو نمیدونم اما من میرم سراغ چینیای اثبات شده . مثل چری
    نه ایرانی بی کیفیت نه پژوی گرون و بی ارزش

    موافقم 5
    مخالفم 11
  21. RIO

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (286 ديدگاه)

    بنظرتون هایما s7 یا ریرا؟؟

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. امیر حسین

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (122 ديدگاه)

      بدون شک ری را

      موافقم 3
      مخالفم 2
      1. امیرحسین

        ۲۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (156 ديدگاه)

        منظورم در مقایسه با چینیا بود… الکی دیس لایک دادید… حلالتون نمی کنم. جواب دوستمون رو دادم.. 😁

  22. مسلم

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه ماشینی بالاتر از تویوتا هم بسازن، بازهم میگن بدرد نمیخوره
    لامصب مال خودمون خار داره
    همین ماشین های ایرانی مثل سمند مدل ۸۳تا حالا دارن کار میکنن، بعضی ها تاکسی هستن
    همین پژو رو بنداز تو شهر مسافرکشی کن، با این جاده ها، قول میدم دوساله همش ریخته
    کشورهای منطقه خودروسازی وجود نداره، اگه ترکیه شاسی مثلا ملی داره، طرح چین رو خریده با مشارکت چینی ها تولید کرده،

    موافقم 6
    مخالفم 11
    1. نویدی

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (394 ديدگاه)

      ریرا طرح و پلتفرمش مال 2008 فرانسه س،بقیه قطعاتشم چینیه،موتورشم خارج از ایران طراحی شده،گیربکش هم چینیه…..فقط لاستیکش ایرانیه.

      موافقم 3
      مخالفم 2
    2. امیرحسین

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (122 ديدگاه)

      چون کشورهای منطقه عاقلند… روی صنعتی نمی رن که مزیت نداره. همشون ماشین های عالی با قیمت مناسب سوار میشن. شعار الکی هم‌نمی دن که تحریم بشن دهنشون صاف بشه و مالشون رو مفت مفت چینیا ببرن

      موافقم 8
      مخالفم 5
  23. Kiarash

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (638 ديدگاه)

    خدایی ماشین فرانسوی اصلا با ایرانی قابل مقایسه نیست

    موافقم 11
    مخالفم 3
  24. محمود

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    من باشم زیر یک میلیارد خرج ماشین چینی نمیکنم

    بالای یک میلیارد خرج ماشین ایرانی

    و تااامااام

    موافقم 5
    مخالفم 3
  25. سطح

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ریرا از نظر جلوپنجره خیلی زشته ، از نظر فنی از ۲۰۰۸ عقب تره فقط از نظر آپشن های داخل اتاق بهتره البته به جز ایربگها که ضامن سلامتی سرنشینان و ایمنی بالاتر خودرو میباشد .

    موافقم 3
    مخالفم 4
  26. Daniel

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (13 ديدگاه)

    آقای دهقان لطفا مطلب غلط قرار ندید
    پلتفرم ریرا با پژو ۲۰۰۸ هشت یکی هست ولی نه این ۲۰۰۸ که شما قرار دادید عکسش رو.
    پژو دو نسل برای ۲۰۰۸ معرفی کرده که ریرا بر اساس نسل دوم پژو ۲۰۰۸ هست نه اول!
    https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRU5EaWH3JSi3eX1q1ceZ7YZmIp72KogIK2ww&s
    اینم لینک نمای عقب پژو ۲۰۰۸ نسل دوم.

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. امیر دهقان

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (746 ديدگاه)

      پلت‌فرم ریرا دقیقاً با همین مدلی که در اینجا بررسی کردیم مشترک هست!
      نسل اول 2008 روی پلت‌فرم PF1 ساخته شده که این پلتفرم در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید و ریرا روی اون ساخته شد
      نسل دوم 2008 روی پلت‌فرم جدیدتر CMP ساخته شده که هیچوقت به ایران نیومد
      البته پلت‌فرم PF1 برای استفاده در ریرا تغییرات گسترده‌ای رو تجربه کرده و شبیه پلت‌فرم نسل دوم 2008 شده اما همون پلت‌فرم نسل دوم نیست

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. گاس فرینگ

        ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (365 ديدگاه)

        اگه خاطرتون باشه تو نمایشگاه تهران ۱۴۰۱ نسل دوم پژو ۲۰۰۸ در اطراف نمایشگاه دیده شد
        در ری را پلت فرم CMP در بحث قوای محرکه و سیستم تعلیق دچار تحول شده که متاسفانه به بدتر شدن خودرو منجر شده ولی اسکلت کلی نسل دوم ۲۰۰۸ است ضمن این که تارا برف پاک کن ها حالت خاصی برای باز شدن به سمت بالا داشت که در ری را نیست

  27. فرزاد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (314 ديدگاه)

    ف‌قط قاب پشت آمپر پیکان که کشیده شده روی مونیتور کلاستر ری‌را

    موافقم 1
    مخالفم 2
  28. Mbf

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همه
    البته خیلی از چیزهای که دوستان میگن درسته اما خدایش سگش شرف داره به ماشین چینی
    بعدش هم دم اونایی که تلاش کردن برای تغییر گرم

    موافقم 4
    مخالفم 1
  29. Ar

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    رینگ ریرا اصلا با ظاهرش هماهنگی نداره

  30. پدرام

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    همین دوستانی که لب به انتقاد گشوده اند جزو اولین دسته هایی هستند که برای ری را جان فدا خواهند کرد و در اولین فرصت جهت نام نویسی و قرار گرفتن در صف انتظار تحویل خودروی رویایی خود!! اقدام خواهند فرمود!!! عزیزان چرا مرغ همسایه را غاز فرض نموده اید؟! همینکه در کشور خودمان خودرویی با این مشخصات ظاهراً مطلوب در حال تولید است جای بسی خوشوقتی است… شما ری را را با ۲۰۰۸ مقایسه کردید!! منهم سمند و سورن را با ۴۰۵ مقایسه میکنم!! آمار تصادفات جاده ای منجر به تلفات را در نظر بگیرید، بیشترین آمار تلفات مربوط به خودروی ۴۰۵ است و نه سمند و سورن!! قصد هیچگونه دفاعی را در اینجا ندارم ولی بهتر است کلاهمان را اندکی قاضی کنیم!!…

    موافقم 4
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا