با توجه به اینکه ریرا روی پلتفرم نسل قبلی پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است، این دو کراساوور را باهم مقایسه خواهیم کرد تا بهتر متوجه تغییرات و تفاوتها شویم.
پس از گذشت دو سال از زمان رونمایی ریرا در تیر ۱۴۰۱، سرانجام قیمت رسمی این کراساوور ملی اعلام و فروش آن آغاز شده است. میدانیم که ریرا رو پلتفرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است یعنی کراساووری که بین سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در کشورمان مونتاژ میشد و امتیاز پلتفرم آن در دوران برجام به ایرانخودرو رسید. پلتفرمی که PF1 نام دارد و ایرانخودرو روی نسخهٔ بومیسازی شدهٔ آن نام IKP2 گذاشته است. این یعنی ایرانخودرو مسیری که با ساخت سمند روی پلتفرم پژو ۴۰۵ طی کرد را حالا با ریرا تکرار کرده است. ازاینرو، در ادامه قصد داریم ریرا را با نسل اول پژو ۲۰۰۸ مقایسه کنیم تا ببینیم جدیدترین و لوکسترین محصولات ایرانخودرو در برابر کراساوور یک دهه پیش فرانسویها چگونه خواهد بود.
همچنین بخوانید:
- بررسی ری را، اولین کراس اوور ایرانی، مشخصات، تست ویدئویی
پژو ۲۰۰۸
نسل اول پژو ۲۰۰۸ در سال ۲۰۱۳ معرفی و جایگزین نسخهٔ استیشن ۲۰۷ شد. این کراساوور کوچک حدود سه سال بعد فیسلیفتی را تجربه کرد که در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۶ رونمایی شد. در کشورمان پس از به سرانجام رسیدن برجام، پژو که دوباره به سمت شریک قدیمی خود بازگشت، از طریق جوینت ونچری بنام ایکاپ که با ایرانخودرو شکل گرفت، امکان مونتاژ ۲۰۰۸ را برای طرف ایرانی فراهم کرد. نهایتاً پیشفروش این کراساوور فرانسوی در تابستان سال ۱۳۹۶ آغاز شد و با نسخهٔ فیسلیفت خود راهی خیابانهای ایران شد. هرچند تولید ۲۰۰۸ در سال ۱۳۹۹ در کشورمان خاتمه یافت اما امتیاز پلتفرم آن در اختیار ایرانخودرو ماند و به پایهای برای شکلگیری ریرا تبدیل شد. ۲۰۰۸ اما هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و روی پلتفرم جدید CMP ساخته شده است.
طراحی بیرونی
همانطور که گفته شد، پیشینهٔ نسل اول پژو ۲۰۰۸ به یک دهه پیش بازمیگردد و بنابراین شاید مقایسهٔ آن با ریرا که چندین سال بعد طراحی شده خیلی منصفانه نباشد ولی پلتفرم مشترک دو خودرو، این مقایسه را توجیه خواهد کرد زیرا میتوان رویکردهای ایرانی و فرانسوی را روی بستری یکسان مشاهده کرد. ۲۰۰۸ هرچند مطابق با نسل قبلی زبان طراحی پژو شکل گرفته اما هنوز هم ظاهر مدرن و هماهنگی دارد. در جلوی این خودرو، طراحی سنتیتری با جلوپنجرهٔ کرومی نهچندان بزرگ و چراغهای معمولی دیده میشود درحالیکه ایرانخودرو برای کراساوور خود از ترندهای روز یعنی چراغهای دوقسمتی استفاده کرده که البته باعث ایجاد نمایی مشابه نسل قبلی هیوندای سانتافه شده است.
در قسمت جانبی، ایرانخودرو با تغییراتی مثل حذف لچکی عقب، نمای متفاوتی نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده اما به نظر میرسد نیمنگاهی به طراحی نسل دوم ۲۰۰۸ داشته است. همچنین در عقب هم با چراغهای افقی که زیر قابی مشکی در پایین شیشه جای گرفتهاند، الهام گیری از نسل دوم ۲۰۰۸ مشهود است. البته طراحی این چراغها در دو خودرو متفاوت است. ریرا با ۴,۳۳۴ میلیمتر طول، ۱,۸۰۸ میلیمتر عرض و ۱,۶۳۸ میلیمتر ارتفاع، رشد ابعاد قابلتوجهی را نسبت به نسل اول ۲۰۰۸ با ۴,۱۵۸ میلیمتر طول، ۱,۷۴۰ میلیمتر عرض و ۱,۵۵۷ میلیمتر ارتفاع تجربه کرده است اما فاصلهٔ محوری دو خودرو با ۲,۵۹۰ میلیمتر برای ریرا و ۲,۵۳۸ میلیمتر برای ۲۰۰۸، تقریباً نزدیک به هم است. بهطورکلی، طراحی ریرا را برای شرکتی مثل ایرانخودرو میتوان قابلقبول دانست هرچند که طراحان میتوانستند در نمای عقب سلیقهٔ بیشتری به خرج دهند.
داخل
در داخل، اختلاف سن دو خودرو بیشتر خود را نشان میدهد زیرا در اینجا هم ایرانخودرو با پیروی از ترندهای روز و استفاده از ویژگیهایی مثل نمایشگرهای پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، همراه با غربیلک فرمان دو پره و کنسول مرکزی بروز با شیفتر الکترونیکی گیربکس، فضای مدرنتری را نسبت به همتای فرانسوی ایجاد کرده است. این در حالی است که ۲۰۰۸ با نمایشگری نسبتاً کوچک در میانهٔ داشبورد و کنسول مرکزی معمولی با دستهدندهٔ سنتی، نشان میدهد که خودرویی متعلق به یک نسل قبل است. البته ویژگی منحصربهفرد طراحی داخلی خودروهای پژو یعنی صفحه آمپری که از بالای غربیلک فرمان دیده میشود و هنوز هم در جدیدترین خودروهای این شرکت به کار میرود، در ۲۰۰۸ هم به چشم میخورد. همچنین طراحی کلی ۲۰۰۸ هرچند کمی رنگ و بوی کهنگی گرفته اما هماهنگتر از رقیب ایرانی به نظر میرسد زیرا نمایشگرهای پیوستهٔ بزرگی خیلی خوب با داشبورد ریرا ادغام نشده و شبیه قطعهای اضافی روی داشبورد به نظر میرسد. از لحاظ کیفیت متریال نیز هرچند ریرا از دیگر خودروهای داخلی شرایط بهتری دارد اما هنوز به ۲۰۰۸ نمیرسد.
تجهیزات
در جدول زیر امکانات و تجهیزات پژو ۲۰۰۸ مونتاژ ایران را با ریرا مقایسه میکنیم:
پژو ۲۰۰۸ | ایرانخودرو ریرا | |
نمایشگر (اینچ) | ۷.۰ | ۱۲.۰ |
صفحه آمپر | آنالوگ | دیجیتالی ۱۲ اینج |
سیستم صوتی | ۶ بلندگو | ۹ بلندگو |
کروز کنترل | دارد | دارد |
ایربگ | ۶ عدد | ۴ عدد |
دیلایت | دارد | دارد |
ورود بدون کلید و استارت دکمهای | ندارد | دارد |
صندلی راننده | دستی ۶ جهته | برقی ۶ جهته |
صندلی سرنشین جلو | دستی ۴ جهته | برقی ۲ جهته |
گرمکن صندلیهای جلو | ندارد | دارد |
آینههای جانبی | تاشو برقی | تاشو برقی |
تودوزی | پارچه | چرم و پارچه |
فرمان | برقی | برقی |
ترمز پارک برقی | ندارد | دارد |
اتوهولد | ندارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
کنترل حرکت در سراشیبی | ندارد | دارد |
سیستم کنترل پایداری | دارد | دارد |
سیستم کنترل کشش | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
پایش باد تایرها | دارد | دارد |
دوربین دید عقب | دارد | دارد |
سنسور پارک | عقب | جلو و عقب |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | دارد |
دوربین دید عقب | دارد | دارد |
سیستم پایش نقاط کور | ندارد | دارد |
سانروف | ندارد | دارد |
سنسور نور و باران | دارد | دارد |
شارژر بیسیم گوشی | ندارد | دارد |
نورپردازی داخلی | ندارد | دارد |
رینگ (اینچ) | ۱۶ | ۱۸ دورنگ |
در صندوق برقی با سنسور پایی | ندارد | دارد |
ازآنجاییکه ۲۰۰۸ خودرویی متعلق به حدود هفت سال پیش است، طبیعی است که از برخی امکانات روز بیبهره باشد ولی نمونهٔ مونتاژی ایرانخودرو حتی نسبت به خودروهای همان سالها هم از لحاظ امکانات نسبتاً فقیر است و در برابر ریرا حرفی برای گفتن ندارد.
پیشرانه
نسل اول ۲۰۰۸ با پیشرانههای مختلفی تولید میشد که ایرانخودرو برای مونتاژ قویترین موتور بنزینی آن را انتخاب کرده بود. این یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر توربو با نام EP6 از سری موتورهای پرینس است که از طریق همکاری پژو-سیتروئن و بامو توسعه پیدا کرد. این موتور ۱۶۵ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که حتی با استانداردهای امروزی هم ارقام قابلتوجهی برای یک موتور ۱.۶ لیتری هستند. انتقال نیروی این پیشرانه هم از طریق یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد.
از سوی دیگر، ریرا به موتور EF7P TC مجهز شده که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ پیشرانهٔ EF7 توربو و قویترین موتور داخلی محسوب میشود. این پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که کاملاً همسطح همتای فرانسوی است. همچنین انتقال قدرت نیز در اینجا توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت میگیرد تا دو خودرو از لحاظ قوای محرکه بسیار شبیه به هم باشند. بااینحال، قوای محرکهٔ پژو قطعاً کیفیت و هماهنگی بهتری دارد و به همین دلیل است که ۲۰۰۸ ظرف ۸.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه ریرا این کار را در ۱۰.۴ ثانیه انجام میدهد. البته بخشی از این اختلاف قابلتوجه در شتاب به خاطر ۱۴۵ کیلوگرم وزن بیشتر ریرا است.
قیمت و جمعبندی
ایرانخودرو قیمت ریرا را یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان اعلام کرده تا با اختلاف به گرانترین خودروی داخلی تبدیل شود. همچنین این رقم در بازار قطعاً بسیار بیشتر خواهد شد. بااینحال، ریرای صفرکیلومتر هنوز هم از ۲۰۰۸ کارکرده ارزانتر خواهد بود زیرا قیمت این کراساوور فرانسوی مونتاژی بسته به مدل، کارکرد و تمیزی، هماکنون در بازار کشورمان از حدود ۱.۵ میلیارد تومان شروع شده و در اندک نمونههای مشابه صفرکیلومتر حتی به ۲.۵ میلیارد تومان هم میرسد. بنابراین، قاعدتاً ریرای صفرکیلومتر با امکانات بیشتر، طراحی مدرنتر و قیمت ارزانتر را باید بهراحتی خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی کیفیت بالاتر و قوای محرکهٔ بهتر و هماهنگتر ۲۰۰۸ مانع از این اتفاق میشود تا همهچیز به سلیقه و انتخاب خریداران بازگردد که خودرویی نو و با امکانات بیشتر اما نامطمئن و با ایرادات کیفی احتمالی را برگزینند یا سراغ کراساوور کارکردهٔ فرانسوی با امکانات محدود و قیمت گرانتر اما کیفیت و قابلیت اطمینان بهمراتب بالاتر بروند.
مقایسه مشخصات فنی
پژو ۲۰۰۸ | ایرانخودرو ریرا | |
پیشرانه | EP6 | EF7P TC |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۹۸ | ۱۶۴۵ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۶۵ | ۱۶۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۲۴۰ | ۲۴۰ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد (ثانیه) | ۸.۲ | ۱۰.۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۲۱۷ | ۱۹۵ |
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) | ۶.۷ | ۷.۴ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۲۸۰ | ۱۴۲۵ |
طول (میلیمتر) | ۴,۱۵۹ | ۴,۳۳۴ |
عرض | ۱,۷۳۹ | ۱,۸۰۸ |
ارتفاع | ۱,۵۵۶ | ۱,۶۳۸ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۳۷ | ۲,۵۹۰ |
ظرفیت باک (لیتر) | ۵۰ | ۵۰ |
قیمت (میلیارد تومان) | ۱.۵ تا ۲.۵ | ۱.۱۳۰ |
froG-driVer
۲۴ مرداد ۱۴۰۳پلتفرم مشترک.
این کجا و آن کجا؟
احمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۳از نظر زیبایی به نظر من ، ۲۰۰۸ خیلی بهتر
یعنی یه ماشین بهتر از سانتافه پیدا نکردن برن از روش کپی بزنن ! حالا که داری کپی میزنی از یه ماشین خشکل کپی بزن لامصب
از لحاظ موتور که همون موتور دنا پلاس هست! آیا واقعا مردم از موتور توربوی دنا پلاس راضی ند؟
گیربکس ریرا هم همون گیربکس دناپلاس اتومات هست
نتیجه : ریرا همون دناپلاس هست با بدنه پژو ۲۰۰۸ و یه سری امکانات گول زننده که از چینی ها خریدن انداختن روش
منو به شدت یاد پژو آردی میندازه بدنه پژو و موتور پیکان
آیا مردم از دناپلاس ها راضی ند؟ مشکلات برقی و موتوری نداره؟ گرون ترین قطعات و تعمیرات رو دربین موتورهای داخلی موتور EF7 داره که روی دنا و سمند سورن و ریرا گذاشتن
تنها مزیت ریرا اینه :
ایمنی بهتر بدنه نسبت به دنا
یه کوچولو ارتفاع بالاتر نسبت به دنا(کراس آور کوچک محسوب میشه)
در دسترس بودن قطعات یدکی و تعمیر ساده تر
یه سری امکانات گول زننده چینی که تعدادی ش درست کار هم نخواهد کرد (چرا؟ برید روی خودروهای چینی نگاه کنید ببینید چندتا از این آپشن ها درست کار می کنند)
سوال : موتور دناپلاس اتومات با ریرا یکیه
دناپلاس با ۱۲۵۸ کیلو شتاب ش ۱۰.۵
چطوری ریرا با ۱۴۲۵ کیلو شتاب ش شده ۱۰.۴ ؟
اینا مردم رو خر فرض کردن؟ !
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۳مرغ همسایه غازه
سوشیانت
۲۵ مرداد ۱۴۰۳مرغ همسایه غازه! یه جور میگه انگار ما جزو خودروسازان برتر جهانیم خودمون نمیدونستیم!!!
KOATEON
۲۴ مرداد ۱۴۰۳مشتی موتوراشون یکی نیست دنا پلاسا EF7 turbo عه این EFP turbo عه. از خود موتور تا توربو با هم دیگه یه سری تفاوت ها دارن
احمد
۲۵ مرداد ۱۴۰۳باورم نمیشه این کامنت ۹ تا لایک خورده
خب لامصب ها ، قدرت تفکر رو مگه ازتون گرفتن سرچ کنیدخب
موتور EF7P turbo اولین بار روی دنا پلاس نصب شده ، حداقل قبلش یه سرچی بزن
توی متن همین خبر اینجا هم اسم موتور ریرا رو نوشته ، EF7P tc که t احتمالا یعنی توربو
خلاصه دارم میگم بهتون دارن دناپلاس رو با بدنه پژو ۲۰۰۸ بهتون میدن که تازه از ۲۰۰۸ خیلی زشت تر
reza
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ببین دنا ۰وانان که ندادن بیرون گفتن قراره با همین موتور بیاد بیرون بقیه هم قراره روشون همین موتور قرار بگیره
Parham
۲۵ مرداد ۱۴۰۳داداش گلم efp همون ef7 توربوعه
پیمان
۲۵ مرداد ۱۴۰۳همین خودرو های چینی دولت آمریکا رو مجبور کرد افزایش تعرفه واردات خودرو از چین به ۱۰۰ درصد داشته باشه .
مردم آمریکا اگر خودرو چینی بی کیفیت بود سوار نمیشدند و نیاز به افزایش تعرفه نیست .
در اینکه خودرو های چینی در کشور ما چند برابر قیمت جهانی به فروش میرسه حق با شماست ولی بقیه خودروها هم همین داستان رو در قیمت گذاری دارند .
علی
۲۵ مرداد ۱۴۰۳با این که این مقاله فقط برای کوبیدن ری را نوشته شده
اما توی نظر سنجی معلوم شد که مردم حتی اگه آت و آشغال هم باشه بازم برای حمایت از کشورشون جنس ایرانی رو ترجیح میدن
اینم از معرفت شونه که کشورشون و دوس دارن
ثانیا عیب نداره با همه ی کم و کاستی ها بالاخره ایران خودرو شاسی بلند ساخته کم کم نسخه های بیشتر و بهتر هم میسازه
ضمن این که من معتقدم شرایط واردات هم باید آسون تر گرفته بشه که هم ایران خودرو کیفیت ماشین هاش و ببره بالا هم اونی که خارجی دوس داره ماشین خارجی سواربشه
جک
۲۵ مرداد ۱۴۰۳جنس ایرانی ؟ کدوم جنس ایرانی یه ماشین ایرانی مثال بزن که این دومیش باشه خلایق هر چه لایق اگه راست میگی چرا واردات رو آزاد نمیکنن تا ببینند چند مرده حلاج هستن یه سری آشغال چینی
هادی
۲۵ مرداد ۱۴۰۳در مورد همه چی بحث شد الا کیفیت. پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۷ دارم ۱۸۰ هزار تا راه رفته خداوکیلی هیچ وقتم بهش رحم نکردم و پدرش رو در آوردم و تو این شش هفت سال فقط یکبار سوکت زیر پدال ترمز عوض شده و دیگه تعمیر گاه نرفته. مطمئنم اگه با ریرا این مدلی رانندگی کنی تو یکسال باید موتور گیربکس عوض کنی😂😂.
آخه موتور ساخت بی ام دبلیو و پژو رو با EF7 میشه مقایسه کرد یا گیربکس آیسین پژو رو با گیربکس دنا؟؟؟
در عجبم چرا بازم بعضیا متوجه نمیشن که با چهار تا ال سی دی گذاشتن رو فرغون نمیشه ماشین خوب ساخت.
علی جردن
۲۴ مرداد ۱۴۰۳تنها مزیت ریرا نسبت به پژو ۲۰۰۸ مونتاژی داشتن سانروفه وگرنه همون کراس اور تک دیفرانسیله
خودم داشتن سانروف را به شتاب چند ثانیه کمتر ترجیه می دهم
hosen
۲۴ مرداد ۱۴۰۳حداقل یه آپشن بدرد بخور تر مثال میزدی اخه سانروف چیه ماشین های ۳۰ سال پیش ژاپن هم سانروف رو داشتن
car lover
۲۴ مرداد ۱۴۰۳تنها دلخوشی یک ایرانی برای خرید ماشین سانروف و مانیتور
Mr wrong
۲۴ مرداد ۱۴۰۳سانروف دوس داریااااااا
علی جردن
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ماشین بدون سانروف اتاق تاریک شکنجه است
Mr wrong
۲۴ مرداد ۱۴۰۳فک کنم تو خونه هم زیر نورگیر میشینی
boost10
۲۴ مرداد ۱۴۰۳خب رو رانا پلاس ت سانروف بزار
نویدی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳از نظر فنی و استهلاک اصلا قابل مقایسه نیستن.
الهام تبسمی
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ریرا کمی بهتر از اطلسه پس باید در قیمت هم کمی بیشتر از اطلس باشه نه اینکه قله های میلیاردیو فتح کنه این کراس اور تک دیفرانسیل نهیتا ۵۰ ملیون از اطلس گرون تر بفروش بره منطقی تره هرچند خودم نظرم اینه که اطلس باید قیمت ۲۰۰ ملیونی و ریرا قبمت ۲۵۰ ملیونی داشتند با وضع این درآمدها…
Meow
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ابعاد این خودرو ها ، سگمنت شون، موتور و گیربکس و امکانات بسیار متفاوته
تک دفرانسیل بودن هم ملاک قیمت نیست خیلی از کراس اوور هایی که توی بازار جهانی و بازار ایران هستن تک دفراسنیل هستن ولی خب رنج متفاوتی از قیمت و ارزش را دارند
این قیمت های پیشنهادی شما هم دور از منطقه با این وضع قیمت هیچوقت تولید هیچ خودرویی برای کارخونه ۲۰۰ میلیون تومن آب نیمخوره مه با این قیمت بفروشه اون رو
امیر
۲۴ مرداد ۱۴۰۳اطلس❌️ تیبا پلاس✅️
ح ع
۲۵ مرداد ۱۴۰۳کجای با ۴هزار دلار ماشینی در حد ریرا بهت میدهند؟یکم زیاده روی کردیا رفیق
Amirsh
۲۴ مرداد ۱۴۰۳اگه کیفیت نمایشگر داخل ریرا خوب باشه و متریال خوب هم به کار ببرن ، میشه گفت داخل ریرا خوب طراحی شده
طراحی بیرونیش نسبت به این نسل از 2008 بهتره ، که طبیعیه با این همه سال اختلاف ، ولی در مقایسه با ماشینای هم دوره طراحبشو دوس ندارم
هر چند که خود 2008 نسل 1 فیس لیفت هم خودروی زیبایی محسوب نمیشه
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۳گزینه سه هیچکدام ، به تجربه ثابت شده اکثر ماشین های فرانسوی با آب و هوا و اقلیم کشور ما مشکل دارن این همه خودروساز تو دنیا وجود داره اینا چسبیدن به فرانسوی های بدعهد ، گذشته از همه اینا بین این دو خودرو از آخرین مدل های ۲۰۰۸ نزدیک پنج سال میگذره با اینکه موتور و گیربکس با کیفیتی داشت ولی الان دیگه با این وضعیت بنزین و روغن های تقلبی موتور پیچیدشون به استهلاک افتاده و قطعات به شدت گرونی دارن و بعضی قطعاتشون به دلیل اینکه کم گیر میاد با قیمت های قطعات بنز و بی ام و معامله میشه ، ری را هم که معلومه چه شتر گاو پلنگی هست موتور ef7 حتی تو نسخه تنفس طبیعی ۱۰۰ اسبی موتور کم دردسری نیست چه برسه به موتور ۱۶۰ اسبی و گیربکس خنگ DEA
Hosseink3
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ری را خودرویی ساخته شده برای دلال ها . خوش به حال دلالی ک قراره با ۱۲۰۰پرداخت ری را رو تحویل بگیره بعد به قیمت ۲۲۰۰بفروشه اونم رو هوا بعد ماهم باید کار کنیم تا پولی دربیاد ی پرایدی چیزی بخریم
محمود
۲۴ مرداد ۱۴۰۳داداش خودت دلال نیستی احیانا؟ اخه کی برای این ماشین دو میلیارد میده
Amirsh
۲۴ مرداد ۱۴۰۳چقد چرخای ریرا کوچیک به نظر میان
کوشا
۲۴ مرداد ۱۴۰۳مقایسه میان خودروی در دسترس قشر ضعیف اروپا در یک دهه قبل و خودروی قشر ثروتمند ایران در حال حاضر.
سوال مهم و اساسی که به ذهنم خطور میکنه اینه که چطور اروپا در عرض دو سه سالی که به واسطه ی برجام تونست وارد ایران بشه دو پلتفرم اقتصادی مهم به ایران داد ولی چین که مثلا متحد ماست و کمتر تحت تاثیر تحریم آمریکاست تا الآن این کارو نکرده؟! بعد از این همه سال که کشورمون حیاط خلوت و جولانگاه برند چری بوده، چطور تا الآن نتونستیم انتقال تکنولوژی بدیم؟!!
محمود
۲۴ مرداد ۱۴۰۳پلتفرم بروز رو هیچ شرکتی در اختیار کشور دیگهای قرار نمیده ولی پلتفرم نسل قبلی رو اگه بخوان میدن. مثلاً کرمان خودرو پلتفرم جک جی ۴ رو گرفته و نسخه ایرانیشو داده بیرون. ولی در کل خرید پلتفرم چینی توجیه چندانی نداره چون چینی ها خودشون قیمت مناسبی دارن و دیگه ارزان سازی اینها شدنی نیست
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۳والا وقتی برای مونتاژ کاران ،مونتاژ کم دردسرتره و سود بیشتری داره برای چی پلتفرم بخرن و در داخل تولید کنن.
فکر می کنی چری ای که این همه خودرو داره بدش میاد پلتفرم تیگو ۵ و تیگو ۴( همون x55) و تیگو ۳(همون x33قدیمی) ده سال پیش رو به چری با قیمت چند میلیارد دلار بفروشه؟؟
والا مدیران خودرو که گفته که قراره موتور با فناوری چری رو تولید کنه.
البته مثل خودروهای چری در ایران داخلی سازی می شوند. این رو یکی از دوستانم که در وزارت صمت هست می گه.
ناتو
۲۴ مرداد ۱۴۰۳اینو فراموش نکنیم که بخاطر تحریم (البته که به مردم ربطی نداره علتش وباعث بانیش) دو بار پژو وسط کار زیر قرداد اش با ایران زده وکار ول کرده رفته پس بازم دم عواملی که دوباره تولید این خودرو شروع کرده گرم ولی بازم این قیمت نمی ارزه
هراکلیوس
۲۴ مرداد ۱۴۰۳بزرگترین نکته منفی کم کردن ایربگ بجای اضافه کردن برای حفظ جان سرنشیان
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۳این قیمت کارخانه برای ریرا قابل توجیح نیست، این قیمتش کم کم رسیده به کراس اورهای یه سگمنت بالاتر چینی مثل هایما s7، جک x5، لاماری ،فیدیلیتی ، و حالا تیگو ۷ رو هم میشه حساب کرد با یکم اختلاف بیشتر، کسیکه بخواد ۱۲۵۰ اینو ثبت نام کنه،میره یکی از اونا رو ثبت نام میکنه دیگه،قطعا از لحاظ کیفیت،ایمنی،آپشن ،زیبایی و غیره بهتر از اینن، تو بازار هم که اصلا نمیتونه هم قیمت اونا بشه، در نتیجه بخاطر اختلاف قیمت بازار دلالیشم میخوابه، فقط امیدوارم ایرانخودرو شرکتای چینی رو مجبور نکنه گرون کنن که محصول خودشو فروش کنه
amdbenz
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ریرا از لحاظ طراحی و کیفیت میتونست بهتر باشه و تو یه سری چیز ها دست بالاتر از پژو رو داره ( که خب با ۷ سال اختلاف طبیعیه) ولی هماهنگی و کیفیت بالاتر ۲۰۰۸ باعث میشه تا نتیجه به سود ۲۰۰۸ تمام بشه . (ریرا به عنوان اولین کراس اوور ایران خودرو به نسبت به ماشین های قبلش پیشرفت بزرگی محسوب میشه ولی این پیشرفت اصلا کافی نیست و عادت بد خودشون مثل کپی کاری و مونتاژ ضعیف رو ادامه دادن )
Hamid3x
۲۴ مرداد ۱۴۰۳جلو پنجره اومدن خاص باشه ولی انگار یه ادمه که یه چوب بصورت عرضی گذاشتن تو دهنش همیشه نیشش بازه
طول ماشین کمه با این طرح کمترم بنظر میاد
خدایی ارگونومی هم رعایت کنید
پوزه کشیده تو کراس اور خیلی بهتره
Aref
۲۴ مرداد ۱۴۰۳این رو اشتباه مقایسه کردید ریرا با پژو ۲۰۰۸ جدید باید بررسی میکردید نه نسل قبل که ابعاد کوچک تری هم داره. بعد اینکه بعضی چیزا داخل لیست آپشن ها و مشخصات هیچ وقت نیست مثلا کیفیت بدنه و استحکامش و کیفیت رنگ ماشین ، کیفیت پلاستیک داشبورد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۴ مرداد ۱۴۰۳در تیتر مطلب علت مقایسه گفته شده
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۳حتی جنازه ۲۰۰۸ هم از این ریرا که همه قطعاتش چینی هست بهتره مخصوصا موتورش
امین
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ریررا بینظیره. احسنت به ایرانخودرو
Kiarash
۲۵ مرداد ۱۴۰۳آره احسنت به خودرو سازی که فقط بلده فرغون بسازه
mhasadollahi
۲۴ مرداد ۱۴۰۳تو این مقایسه کی ریرا رو انتخاب میکنه اخه!
امیر حسین
۲۴ مرداد ۱۴۰۳فقط ارزنده تره. قطعا ۲۰۰۸ با کیفیت تره ولی به اختلاف قیمتش و اینکه دیگه نو نیست نمی ارزه. به همین دلیل من به ری را رای دادم فقط به خاطر نسبت قیمت به کیفیت برتر و نو بودن
محمد
۲۴ مرداد ۱۴۰۳طراحی ریرا خوبه ولی مثل ۲۰۰۸ عالی و هماهنگ نیست.(در کل طراحی خودرو سلیقه ای است)
از لحاظ پیشران ریرا پیشرانه آلمانی داره و امتحانشو پس داده ولی بنده اطلاعی از پیشرانه ۲۰۰۸ ندارم و فقط روی کاغذ از ریرا بهتره ولی عقل سلیم پیشرانه ۲۰۰۸ رو ترجیح میده.
و در اینجا هم ریرا پیشرانه عالی داره ولی ۲۰۰۸ عالی تر.
ولی قطعاً پیشرانه ریرا با بنزین و اقلیم ایران هم خوانی بیشتری داره.
و از لحاظ تریم داخلی قطعاً ریرا بهتره.
در کل اگر ریرا با کیفیت باشد و مشکلات عدیدهی خودرو های ایران خودرو نظیر مشکلات برقی و عدم هماهنگی گیربکس با موتور و تقه زدن و …
را نداشته باشد قطعاً در خریدش شک نکنید.
F134
۲۴ مرداد ۱۴۰۳شما رو نمیدونم اما من میرم سراغ چینیای اثبات شده . مثل چری
نه ایرانی بی کیفیت نه پژوی گرون و بی ارزش
RIO
۲۵ مرداد ۱۴۰۳بنظرتون هایما s7 یا ریرا؟؟
امیر حسین
۲۵ مرداد ۱۴۰۳بدون شک ری را
امیرحسین
۲۶ مرداد ۱۴۰۳منظورم در مقایسه با چینیا بود… الکی دیس لایک دادید… حلالتون نمی کنم. جواب دوستمون رو دادم.. 😁
مسلم
۲۵ مرداد ۱۴۰۳اگه ماشینی بالاتر از تویوتا هم بسازن، بازهم میگن بدرد نمیخوره
لامصب مال خودمون خار داره
همین ماشین های ایرانی مثل سمند مدل ۸۳تا حالا دارن کار میکنن، بعضی ها تاکسی هستن
همین پژو رو بنداز تو شهر مسافرکشی کن، با این جاده ها، قول میدم دوساله همش ریخته
کشورهای منطقه خودروسازی وجود نداره، اگه ترکیه شاسی مثلا ملی داره، طرح چین رو خریده با مشارکت چینی ها تولید کرده،
نویدی
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ریرا طرح و پلتفرمش مال 2008 فرانسه س،بقیه قطعاتشم چینیه،موتورشم خارج از ایران طراحی شده،گیربکش هم چینیه…..فقط لاستیکش ایرانیه.
امیرحسین
۲۵ مرداد ۱۴۰۳چون کشورهای منطقه عاقلند… روی صنعتی نمی رن که مزیت نداره. همشون ماشین های عالی با قیمت مناسب سوار میشن. شعار الکی همنمی دن که تحریم بشن دهنشون صاف بشه و مالشون رو مفت مفت چینیا ببرن
Kiarash
۲۵ مرداد ۱۴۰۳خدایی ماشین فرانسوی اصلا با ایرانی قابل مقایسه نیست
محمود
۲۵ مرداد ۱۴۰۳من باشم زیر یک میلیارد خرج ماشین چینی نمیکنم
بالای یک میلیارد خرج ماشین ایرانی
و تااامااام
سطح
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ریرا از نظر جلوپنجره خیلی زشته ، از نظر فنی از ۲۰۰۸ عقب تره فقط از نظر آپشن های داخل اتاق بهتره البته به جز ایربگها که ضامن سلامتی سرنشینان و ایمنی بالاتر خودرو میباشد .
Daniel
۲۵ مرداد ۱۴۰۳آقای دهقان لطفا مطلب غلط قرار ندید
پلتفرم ریرا با پژو ۲۰۰۸ هشت یکی هست ولی نه این ۲۰۰۸ که شما قرار دادید عکسش رو.
پژو دو نسل برای ۲۰۰۸ معرفی کرده که ریرا بر اساس نسل دوم پژو ۲۰۰۸ هست نه اول!
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRU5EaWH3JSi3eX1q1ceZ7YZmIp72KogIK2ww&s
اینم لینک نمای عقب پژو ۲۰۰۸ نسل دوم.
امیر دهقان
۲۵ مرداد ۱۴۰۳پلتفرم ریرا دقیقاً با همین مدلی که در اینجا بررسی کردیم مشترک هست!
نسل اول 2008 روی پلتفرم PF1 ساخته شده که این پلتفرم در دوران برجام به ایرانخودرو رسید و ریرا روی اون ساخته شد
نسل دوم 2008 روی پلتفرم جدیدتر CMP ساخته شده که هیچوقت به ایران نیومد
البته پلتفرم PF1 برای استفاده در ریرا تغییرات گستردهای رو تجربه کرده و شبیه پلتفرم نسل دوم 2008 شده اما همون پلتفرم نسل دوم نیست
گاس فرینگ
۱۵ شهریور ۱۴۰۳اگه خاطرتون باشه تو نمایشگاه تهران ۱۴۰۱ نسل دوم پژو ۲۰۰۸ در اطراف نمایشگاه دیده شد
در ری را پلت فرم CMP در بحث قوای محرکه و سیستم تعلیق دچار تحول شده که متاسفانه به بدتر شدن خودرو منجر شده ولی اسکلت کلی نسل دوم ۲۰۰۸ است ضمن این که تارا برف پاک کن ها حالت خاصی برای باز شدن به سمت بالا داشت که در ری را نیست
فرزاد
۲۵ مرداد ۱۴۰۳فقط قاب پشت آمپر پیکان که کشیده شده روی مونیتور کلاستر ریرا
Mbf
۲۵ مرداد ۱۴۰۳سلام به همه
البته خیلی از چیزهای که دوستان میگن درسته اما خدایش سگش شرف داره به ماشین چینی
بعدش هم دم اونایی که تلاش کردن برای تغییر گرم
Ar
۲۵ مرداد ۱۴۰۳رینگ ریرا اصلا با ظاهرش هماهنگی نداره
پدرام
۲۵ مرداد ۱۴۰۳همین دوستانی که لب به انتقاد گشوده اند جزو اولین دسته هایی هستند که برای ری را جان فدا خواهند کرد و در اولین فرصت جهت نام نویسی و قرار گرفتن در صف انتظار تحویل خودروی رویایی خود!! اقدام خواهند فرمود!!! عزیزان چرا مرغ همسایه را غاز فرض نموده اید؟! همینکه در کشور خودمان خودرویی با این مشخصات ظاهراً مطلوب در حال تولید است جای بسی خوشوقتی است… شما ری را را با ۲۰۰۸ مقایسه کردید!! منهم سمند و سورن را با ۴۰۵ مقایسه میکنم!! آمار تصادفات جاده ای منجر به تلفات را در نظر بگیرید، بیشترین آمار تلفات مربوط به خودروی ۴۰۵ است و نه سمند و سورن!! قصد هیچگونه دفاعی را در اینجا ندارم ولی بهتر است کلاهمان را اندکی قاضی کنیم!!…