خودرو سهند پس از ساینا ارزانترین سدان بازار محسوب میشود و در اینجا خواهیم دید که نسبت به ارزانترین سدان ایرانخودرو یعنی رانا پلاس برتری خواهد داشت یا نه.
طی چند سال اخیر که قیمت خودرو در بازار کشورمان سر به فلک کشیده و برای خرید یک خودروی صفرکیلومتر باید حداقل بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرد، نمیتوان برای هیچکدام از خودروهای ایرانی واژه ارزانقیمت را به کار برد. بااینحال، اگر بخواهیم لیستی از ارزانترین سدانهای بازار کشورمان تهیه کنیم، ساینا و رانا پلاس در ابتدا این لیست قرار میگیرند. علاوه بر این، سایپا سدان دیگری بنام سهند را هم تا چند ماه آینده به بازار خواهد فرستاد که میتواند به یکی دیگر از سدانهای اصطلاحاً ارزانقیمت بازار تبدیل شود. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به مقایسهٔ سهند با رانا پلاس بپردازیم.
معرفی خودروها
رانا کوچکترین و ارزانترین سدان حال حاضر ایرانخودرو محسوب میشود. این خودرو که بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شده است، پس از فراز و نشیبهای مختلف سرانجام در سال ۱۳۹۲ به بازار آمد و جایگزین تیپهای ارزانتر پژو ۲۰۶ صندوقدار شد. از اواخر دههٔ ۹۰ هم ایرانخودرو نسخهای جدید با بهروزرسانیهایی جزئی از این خودرو را با نام رانا پلاس به بازار فرستاد و با پایان دادن به تولید ۲۰۶ صندوقدار در سال ۱۴۰۰، سعی کرد رانا را در بازار بیشتر مطرح کند. از سوی دیگر، سهند درواقع فیسلیفتی روی ساینا است که اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ دیده شد. این خودرو که با برند پارسخودرو عرضه خواهد شد، بهعنوان محصولی گرانتر و مجهزتر، فاصلهٔ بین ساینا و شاهین را در سبد محصولات سایپا پر خواهد کرد.
طراحی بیرونی
هرچند هم سایپا و هم ایرانخودرو سعی کردهاند با تغییراتی این سدانهای بهاصطلاح اقتصادی را بروزتر کنند اما پیشینهٔ آنها به پژو ۲۰۶ صندوقدار و تیبا بازمیگردد و بنابراین اساساً با خودروهای سالخوردهای طرف هستیم. بااینحال، ازآنجاییکه طراحی سهند جدیدتر است، تا حدودی نمای مدرنتری را نسبت به رانا به نمایش میگذارد. در جلوی این خودرو شاهد چراغهای کشیدهای هستیم که به جلوپنجرهای ششضلعی متصل شده و در کنار سپر جدید با ورودیهای هوای متفاوت و مه شکنهای مستطیلی، ظاهری بهمراتب بهتر از ساینا را ایجاد کرده است. در عقب هم هرچند برای اینکه نیازی به تغییر قالبهای تولید نباشد بخش کناری چراغها با ساینا یکسان است اما در ادامه طراحان سایپا با کشاندن ادامهٔ چراغها تا روی صندوق و همینطور انتقال جا پلاک به روی سپری با طراحی جدید، توانستهاند نمایی بسیار بهتر از ساینا و ساینا S ایجاد کنند.
بااینحال، مشکل بزرگ طراحی سهند پروفیل جانبی است که هیچ تغییری نداشته و همچنان با تیبا یکسان است. این موضوع علاوه بر اینکه ذات قدیمی سهند را نمایان میکند، یک عدم هماهنگی را بین طراحی تیز و شارپ جدید دماغه و چراغهای عقب با فرم منحنی ستون C ایجاد کرده که اساساً برای فرم تخممرغی تیبا طراحی شده بود. تنها تغییر قابلذکری که در این قسمت صورت گرفته استفاده از آینههای جانبی جدید است که انصافاً طراحی بسیار بهتری نسبت به آینههای ساینا دارند. از سوی دیگر، طراحی رانا که به اوایل دههٔ ۹۰ شمسی بازمیگردد، کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و در نسخهٔ پلاس هم ایرانخودرو صرفاً به تغییراتی جزئی در گرافیک چراغها و الگوی جلوپنجره بسنده کرده که تأثیر چندانی در بروزتر شدن ظاهر خودرو نداشتهاند. بااینحال، هرچند پروفیل جانبی رانا هم با ۲۰۶ صندوقدار یکسان است اما پکیج کلی طراحی آن بهمراتب هماهنگتر از سهند به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید: هزینه و اجرت تعمیرات رانا و رانا پلاس
داخل و کابین
ازآنجاییکه ساینا از طراحی قدیمی و کسلکنندهٔ کابین رنج میبرد، سایپا در داخل سهند دست به یک خانهتکانی اساسی زده و داشبورد و رو دریهای کاملاً جدیدی را طراحی کرده که با تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچههای تهویهٔ دایرهای فضایی بهمراتب مدرنتر و جذابتر از ساینا را ایجاد کرده است هرچند که نیاید انتظار بهبود قابلتوجهی را در کیفیت متریال داشت و همچنان شاهد پلاستیک خشک فراوان خواهیم بود. مثل بیرون، در داخل رانا پلاس هم فضایی کاملاً قدیمی را میبینیم که طی یک دهه تغییر چندان بزرگی را تجربه نکرده و با داشبورد پلاستیکی سیاه حال و هوای بسیار بیروحی دارد. البته حداقل ایرانخودرو در نسخهٔ پلاس با استفاده از غربیلک فرمان جدید پژو ۲۰۷ که از دکمههای کنترلی بهره میبرد و طراحی بسیار بروزتری نسبت به غربیلک قبلی رانا دارد به همراه طراحی جدید صفحه آمپر و استفاده از تریم پارچهای روی درها، کمی فضای کابین رانا پلاس را بهتر و قابلتحملتر کرده است.
بااینحال، در این خودرو کنترلهای سیستم تهویه هنوز هم دستی هستند که اصلاً خوشایند به نظر نمیرسد خصوصاً وقتی در خودرویی مثل ساینا با قیمت بسیار ارزانتر کنترل تهویهٔ دیجیتالی را میبینیم. علاوه بر این، رانا پلاس نهتنها در طراحی داخلی مغلوب سهند میشود بلکه از مشکل بزرگ فضای پای محدود عقب هم رنج میبرد که از پژو ۲۰۶ به ارث برده است. این در حالی است که سهند مثل ساینا در عقب از فضای پای مناسبی برای خودرویی در این کلاس بهره میبرد؛ بنابراین، در این قسمت باید برتری را با سدان جدید سایپا دانست.
امکانات و تجهیزات
پارسخودرو قصد دارد سهند را در دو تیپ بنامهای G و S به بازار عرضه کند که اولی فول آپشن است اما فعلاً در اولین سری پیشفروش این خودرو، تیپ S ارائه شده است که از لحاظ امکانات خیلی تفاوتی با ساینا ندارد. در این تیپ امکاناتی مثل دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با غربیلک D شکل (بدون دکمههای کنترلی)، سیستم پایش باد تایرها، تریم دورنگ، آینههای برقی، سنسور دندهعقب، دیلایت و کنترل کشش و کنترل پایداری ارائه میشود و خبری از نمایشگر لمسی و سانروف نیست. بااینحال، شرایط رانا پلاس هم چندان بهتر نیست و امکاناتی مثل دو ایربگ، غربیلک فرمان با دکمههای کنترلی، سیستم کنترل پایداری، دیلایت، سیستم پایش باد تایرها، آینههای برقی و کروز کنترل را ارائه میکند. بااینحال، در این بخش رانا پلاس نسبت به تیپ پایهٔ سهند S کمی برتری دارد.
پیشرانه
سهند به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 خانواده ساینا و کوییک مجهز شده که با کد GSI شناخته میشود و همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، رانا پلاس در دو نسخهٔ معمولی و پانوراما ارائه میشود که دومی از پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P بهره میبرد ولی ما در اینجا برای مقایسه با سهند همان نسخهٔ معمولی را در نظر داریم که از موتور ۱.۶ لیتری TU5 معمولی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. حتی نسخهٔ قدیمی موتور TU5 هم از M15 GSI بازدهی بیشتری دارد و خروجی بالاتری را با مصرف سوخت تقریباً یکسان با سهند ارائه میکند و بنابراین در این قسمت رانا پلاس را باید برتر دانست. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد.
رانندگی
هرچند سهند هنوز به بازار عرضه نشده است اما ازآنجاییکه تغییر فنی چندانی را نسبت به ساینا تجربه نکرده، تجربهٔ رانندگی آن نباید با ساینا تفاوتی داشته باشد؛ بنابراین، تفاوت سواری و رانندگی دو خودرو از همان لحظه استارت خود را نشان خواهد داد زیرا در سهند صدای پیشرانه حتی در حالت درجا هم بشدت وارد کابین میشود و بسیار آزاردهنده است درحالیکه موتور رانا در مقایسه با رقیب بسیار آرامتر است تا جایی که در حالت ایستاده تقریباً در کابین صدای چندانی از آن به گوش نمیرسد. در هنگام حرکت نیز رانا با فرمانی بهمراتب نرمتر و دندههایی که به نرمی جا میروند، رانندگی راحتتر و روانتری دارد و در مسافتهای طولانی کمتر راننده را خسته میکند. این در حالی است که فرمان سهند علیرغم برخورداری از سامانه هیدرولیک، بسیار سفتتر از رانا است و داخل کابین خودرو هم لرزش زیادی دارد. علاوه بر این، سهند در هنگام رانندگی هنوز هم تا حدودی ریشههای پرایدی خود را نشان میدهد.
از لحاظ کشش و شتاب هرچند رانا به لطف قدرت بیشتر از شتاب بهتری برخوردار است اما سهند هم با اینکه وزن تقریباً یکسان و قدرت کمتری دارد، همچنان میتواند در برابر رقیب قویتر خود حرفی برای گفتن داشته باشد و شتاب و کشش آن برای این کلاس راضیکننده به نظر میرسد. نرمی و راحتی سیستم تعلیق دو خودرو نیز تقریباً در یک سطح است و از آن خشکی آزاردهنده پراید تا حد زیادی در سهند کاسته شده است. هردو خودرو در عقب از ترمزهای کاسهای استفاده میکنند که هرچند برای رانندگیهای شهری عملکرد قابلقبولی دارد اما در مواقع اضطراری و سرعتهای بالا میتواند مشکلساز شود.
نتیجهگیری
برای انتخاب خودروی برتر این مقایسه، باید به عامل مهمی بنام قیمت توجه کنیم درحالیکه قیمت سهند هنوز اعلام نشده است. بااینحال، با توجه به قیمت اطلس و همینطور پیشپرداخت ۲۲۴ میلیون تومانی در طرح پیشفروش این خودرو، برای سدان جدید سایپا باید انتظار قیمتی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم درحالیکه هماکنون قیمت رانا پلاس در بازار به حدود ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین، بین دو خودرو اختلافی حدودا ۲۰۰ میلیون تومانی وجود دارد که رقم بسیار زیادی است و قطعاً در انتخاب خریداران تأثیرگذار خواهد بود. درنتیجه، هرچند رانا پلاس در قوای محرکه و کیفیت سواری کاملاً بر سهند برتری دارد اما این اختلاف قیمت بزرگ میتواند ورق را به نفع سدان سایپا برگرداند. علاوه بر این، هزینههای نگهداری پایینتر، داشبورد بروزتر و فضای جادارتر صندلیهای عقب نیز دیگر برتریهای سهند بر رانا پلاس هستند. بهطورکلی، بهعنوان نتیجهگیری باید بگوییم اگر توان پرداخت حدود ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر را دارید و میتوانید با هزینههای نگهداری بالا، کابین قدیمی و بیکیفیت و فضای بسیار محدود صندلیهای عقب رانا پلاس کنار بیایید، سراغ آن بروید اما اگر بودجهٔ کمتری دارید و خواهان یک سدان جمعوجور نسبتاً کمخرج و جدیدتر از ساینا هستند، سهند میتواند گزینه مناسبی باشد.
رانا پلاس
نقاط قوت:
- پیشرانهٔ مدرنتر
- کیفیت سواری بهتر
- تجهیزات بیشتر
نقاط ضعف:
- فضای محدود صندلیهای عقب
- داشبورد قدیمی و با کیفیت پایین
- قیمت گرانتر
سهند
نقاط قوت:
- طراحی داخلی بروزتر
- کابین جادارتر
- قیمت ارزانتر
نقاط ضعف:
- پیشرانهٔ قدیمی و کم بازده
- سروصدا و لرزش موتور
- کیفیت سواری ضعیفتر
مقایسه مشخصات فنی
رانا پلاس | سهند | |
پیشرانه | TU5 | M15 GSI |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۸۷ | ۱۴۹۷ |
سوپاپ | ۱۶ | ۸ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۵ | ۹۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۱۴۲ | ۱۳۷ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن (کیلوگرم) | ۱۱۳۳ | ۱۱۰۰ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۷.۳ | ۷.۲ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۲۹۲ / ۱,۶۸۴ / ۱,۴۵۳ | ۴,۲۱۵ / ۱,۶۷۷ / ۱,۴۸۵ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۴۴۵ | ۲,۴۱۰ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۴۰۰ | ۳۷۰ |
عرفان
۱۷ اسفند ۱۴۰۲همون طور که گفته شد از لحاظ طراحی داخلی سهند خیلی بهتره ولی از نظر فنی و موتور قطعا رانا دست بالاتر رو داره
قسمت هاشون چقدر تفاوت داره؟!
پیام
۱۷ اسفند ۱۴۰۲مقایسه بی کیفیت ها
Dark8Night
۱۷ اسفند ۱۴۰۲البته موتوری هم سهند نزدیک شده
ارسطو
۱۸ اسفند ۱۴۰۲برای مقایسه قیمت باید یا هر ذو خودرو با قیمت کارخانه مقایسه کرد یا با قیمت بازار…که البته رانا به نسبت خیلی ارزانتر خواهد بود لطفا قیمت کارخانه را مقایسه کنید…همین سهند بیاد بازار و برسه به دست دلال معلوم میشه چقدر قیمت بالا میره ..بیچاره ما ملت…
نویدی
۱۷ اسفند ۱۴۰۲توی نقاط قوت رانا پلاس نوشته شده تجهیزات بیشتر!در صورتی که تجهیزات و امکانات سهند خیلی بیشتر از رانا پلاسه،از جمله سقف سانروف،مانیتور،سیستم تهویه نیمه اتومات،جی پی اس،رینگ اسپورت…
با توجه به اینکه بدنه رانا پلاس کاملا دستکاری و ایرانیزه شده و با ۲۰۶ مدل پایین کلی فرق داره و هیچ استحکام و امنیتی نداره،میشه گفت تنها برتری رانا نسبت به سهند موتورشه که در عمل مقدار خیلی خیلی کمی از موتور m15 سایپا قویتره.
با این اختلاف قیمت رانا پلاس اصلا ارزش خرید نداره.
با قیمت بالای ۶۰۰ میلیون میشه گزینه های دنده اتومات و ایمن تر و بروز تری مثل h30 کراس و برلیانس h330 خرید.توی گزینه های ایرانی هم سورن پلاس و شاهین یه سر و گردن از رانا پلاس معمولی و سقف شیشه ای بالاتر هستن.
امیر دهقان
۱۷ اسفند ۱۴۰۲تو متن هم اشاره شد
سهند در دو تیپ عرضه میشه که فعلاً تیپ پایه پیشفروش شده و در این تیپ خبری از سانروف و مانیتور و خیلی امکانات دیگه نیست
نویدی
۱۷ اسفند ۱۴۰۲حتی اگر فول ترین تیپ سهند رو هم در نظر بگیرید با اینکه امکاناتش از رانا پلاس پانوراما هم بیشتره بازم قیمتش ۲۰۰ میلیون ارزون تره.
۱۷ اسفند ۱۴۰۲اره برلیانس H330 قدیمی تر و با کارکرد بیشتر قیمتش فکر کنم زیر 500 هم هست
آریو هم میشه خرید
احسان
۱۸ اسفند ۱۴۰۲بنظرت 206 امنیت داره؟ از لحاظ امنیت 206 آشغالترین ماشینه. رانا کمی بهتر از 206 هست. ولی اونم امنیت نداره. چون ژنتیکش 206 هست.
۱۷ اسفند ۱۴۰۲انتخابم رانا پلاس پانوراما هست
یه رینگ استرامبولی بندازم روش با یه مانیتور
فقط مشکلش اینه اصلا واسه خانواده هایی که بچه دارن یا اونایی که دو تا زن دارن اصلا مناسب نیست
مگر اینکه بچه یارو کوچیک باشه
بعد یه مسافر هم نمیتونی تو راه داخلش سوار کنی
صندلیهای عقبش هم بیشتر برای گذاشتن چمدون بهتره تا نشستن 🤬
خلاصه برای خانواده هیچکدوم از ماشینا مناسب نیست
از آپشن ها بگذرید و سراغ یه ماشین با یکم کیفیت بیشتر مثل پارس و سمند و سورن برید یا اگه شاسی بلند میخواید سراغ X33 new مدل 94 یا معمولی مدل 91 یا لیفان x60 مدل 91 تا 95 برید
تو صفرا سورن پلاس هم واسه خانواده بهتره
دنا هم مثل رانا واسه خانواده خوب نیست فضای عقبش ، شاهین هم میشه گرفت اما اونم موتورش 🤢
Gabriel
۱۷ اسفند ۱۴۰۲من هیچی اصلا بی سواد هر دو عالم اما حداقلش می دونم مملکتم و مردمم داغونن الکی نمیام ادعا کنم ما ایرانیها نابغهایم تمام صنایع امریکا توسط ما داره اداره میشه و سایر خزعبلات ولیکن اونایی که از دانشگاه ملی دانشگاه تهران دانشگاه پلی تکنیک دانشگاه صنعتی اصفهان از اینایی که مثلاً یارو هرجا میشینه قمپز در میکنه که من الم و بلم بیاد به من توضیح بده چطور دانش,سواد,تکنولوژی,مدیریت پروژه,تخصیص بودجه,برنامهریزی تولید و قص علی هذا رو نداره که بتونه موتوری با تکنولوژی دهه ۹۰ رنو به نام k 4 m امروز در سال ۲۰۲۴ علی رغم دسترسی به تمام تکنولوژیهای روز دنیا به صورت غیر رسمی و کرک شده رو تولید کنه تا ملت بالاخص خریداران محصولات سایپا که بزور و اجبار و از سر ناچاری میان سمت این شرکت در حسرت یه موتوره حداقلی برای خودروی خانوادگی نباشند؟!؟!؟!؟
هادی
۲۵ اسفند ۱۴۰۲من احتمال می دم از شکایت و حق کپی رایت و … می ترسن –
وگرنه الان می شه روی همین موتور سایپا سر سیلندر ریو قدیمی که ۱۶ سوپاپه نصب کرد و مشکلی هم نداره ولی احتمال می دم در صنعت خودرو سازی شکایت و … بیشتر باشه و برای شکرت مشکل پیش بیاد
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۷ اسفند ۱۴۰۲هر کدوم که دوست داشتید بگرید!
تو ایران تو خرید ماشین ایرانی همشون یکین هرکدوم که دوست داشتید
علی
۱۸ فروردین ۱۴۰۳دقیقا درسته! به من بخوان یکی رو همینجوری بدن، یا حتی قیمت کارخونه رو بخوام بدم به احتمال زیاد رانا رو انتخاب میکنم، ولی اگه بخوام از جیبم به قیمت بازار آزاد بخرم و فقط بین همین دوتا بخوام انتخاب کنم، اونی که ارزونتره رو میگیرم!
علی جردن
۱۷ اسفند ۱۴۰۲فقط لازمه دکمه شیشه بالابرهای شیشه عقب رانا پلاس را با مثل تیبا ۲ از نزدیک لمس کنید متوجه کیفیت بالاتر رانا پلاس از سایپایی ها باشید
توضیح بدم ؟
۱۸ اسفند ۱۴۰۲اگه داشتن روی رو دری میزاشتنش
بقیش هم بگو
علی جردن
۱۸ اسفند ۱۴۰۲طراحیش اونطوری اتفاقا از نزدیک حس محکم بودن و حس نشستن توی عقب پانامرا می ده
۱۹ اسفند ۱۴۰۲اون که جذابه
ولی اگه جوری طراحی میکردن که باز میشد عالی بود 👋
H2
۱۷ اسفند ۱۴۰۲سهند بهتره
اون ۲۰۰ نومن ما به تفاوت رو هم بزن به یه کاری سود کنی
علی جردن
۱۷ اسفند ۱۴۰۲تو قیمت کارخونه و قیمت بازار اختلاف قیمتی ۵۰ ملیونی دارن شاید سهند گرون تر هم باشه موقع عرضه به بازار
دلال ها به اسم ماشین جدید پارس خودرویی صدرصد قیمت بالای ۵۰۰ ملیون واسه سهند می زارن
۱۸ اسفند ۱۴۰۲شاید برای اطلس بزارن
ولی سهند نه
مهردادکمال
۱۷ اسفند ۱۴۰۲واقعا هیچ کدام انتخاب مناسبی نیستن بین بد و بدتر بنظرم سهند بخاطر ارزانی و قسمت عقب جادارتر و برخورداری از کم استهلاکترین موتور ساخت داخل انتخاب کمتر- بدتری هست.
amirboss
۱۷ اسفند ۱۴۰۲حیف وقت
امیر علی
۱۸ اسفند ۱۴۰۲به نظر من موتور که هنوز روی هیچ ماشینی تست نشده پس نمیشه گفت صدای زیادی تولید میکنه.به گفته سایپا خیلی از قطعاتش با موتور قبلی فرق کرده.
امیر دهقان
۱۸ اسفند ۱۴۰۲همین موتور چند ماهه روی کوییک GX ارائه شده و من شخصاً هنگام رانندگی تفاوت بزرگی احساس نکردم
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲حتی خود سایپا هم نگفته خیلی از قطعاتش عوض شده، از کجاتون درمیارید این حرفارو؟ :)))
محسن
۱۸ اسفند ۱۴۰۲تیتر گنده زدی که چه ؟؟؟
450میلیون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودروی ارزان!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
خجالت نمیکشید؟
تجربه تلخ
۱۸ اسفند ۱۴۰۲دوستان عزیز من فقط یه چیز میدونم به هیچ وجه سمت پلتفرم پژو ۲۰۶ مثل ( ۲۰۶ و ۲۰۶ اس دی – ۲۰۷ و ۲۰۷ صندوقدار – رانا) نروید ! این پلتفرم و اتاق بشدت تیز هست و سریعا در پیچها چپ میکنه !!! دوستانی هم که از این خانواده دارن تو را خدا خیلی مراقب باشن ! خودتون یه سرچ تو اینترنت بزنید متوجه میشید .
حامد
۱۸ اسفند ۱۴۰۲اگه سوار نشدین اصلا نظر ندین خواهشا. اس دی دارم مدل 89 tu5عالیه با 110تا تو جاده میپیچم هیچ مشکلی هم نداشتم.
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲برعکس نگفتی؟ اتفاقا معروفه به اینکه تو شهر یکم خشکه ولی تو جاده پایداریش خیلی خوبه!
سیاوش
۱۸ اسفند ۱۴۰۲سلام
هفت سال رانا داشتم
نقاط قوت
موتور
ترمز
نقاط ضعف
کلاچ
دنده
مشکلات برقی
بی کیفیت
فقط سال اول بدون ایراد بود، از سال اول به بعد ماهی یکبار یک قطعه اش خراب می شد.
علی
۱۹ اسفند ۱۴۰۲به من اگه باشه میرم یه پراید مدل ۹۰ به بالا می گیرم واسه تو شهری (حتی تمام رنگ) ،
بقیه پولم رو میزارم بانک و سودشو می گیرم و موقع مسافرت از سود پولم استفاده می کنم و با هواپیما یا اتوبوس ( با ایمنی بالاتر) میرم سفر و هتل خوب می گیرم و غذای خوب می خورم(حتی سالی یه بار ولی باهال)
شما برو با هر ماشین ایرانی سفر ولی آمار تصادفات رو ببین سالی ۲۰۰۰۰ کشته!!!!! با خودروی سواری!
حالا بیا شما سر آپشن و قیمت بحث کن!!! چرا کسی در مورد آزمون ایمنی صحبت نمی کنه؟؟؟؟
پلیس میگه اتوبوس ۱ درصد ، ماشین خارجی ۵ درصد کشته میده و بقیه اش واسه ایرانیاست..
همین آمار دادن های پلیس باعث شد رئیس پلیس راهنمایی عوض شه چون هی به کیفیت خودرو اعتراض داشت ، سر باز نشدن کیسه هوا …!!!!!
من خودم سواری داشتم و تصادف داشتم اونم از بغل! و دستم شکست و فروختمش ولی چند بار دیگه باهاش سفر رفتم ولی جلوی چشم خودم چند تصادف نزدیک به ۱۰۰ درصد رو دیدم و دیگه فروختمش و سفر با سواری رو گذاشتم کنار ….
یوسف
۲۰ اسفند ۱۴۰۲هر دوخودرو از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیستند، نیاز به انقلاب صنعتی در تولید خودرو در کشور وجود دارد تعامل با کشورهای صنعتی که صاحب تکنولوژی تولید هستن باید در اولویت قرار بگیرد تا دستاوردی در کیفیت خودرو در کشور حاصل شود.
امید
۲۲ اسفند ۱۴۰۲واقعا خجالت نمیکشید رانا رو با ساینا پلاس سری اول مقایسه می کنید که الان اسمش گذاشتن سهند بخدا قسم من ساینا داشتم چند سال پدرم در آورد از بس دیسک و صفحه عوض کردم موتور و گیربکس با هم نمیخونن و کلا بگم تیبا کویک ساینا سهند همه مشکل ترمز دارند و لنت یک طرف خورده میشه اینها رو به مردم بگید طرف یه ماشین دست دوم بگیره بهتره تا خودروهای اشغال سایپای درضمن صدا متور داخل کابین انگار کنار تانک توقف کردی
مهدی
۲۵ اسفند ۱۴۰۲سهند همون پراید هست موتوری و شاسی و رانا هم همون ۲۰۶صندوق دار ، حالا پراید خوبه یا ۲۰۶؟
امید
۲۲ خرداد ۱۴۰۳سهند که همون سایناست بزک کردن و ساینا همون تیباست که کجش کردن. من تیبا دو داشتم پدری ازم دراورد که دیگه عمرا دنبال موتور m15 برم. یه موتور پر صدای آشغال تو اتاق های ازون آشغال تر. با 30 هزار رانندگی جلوبندی دیگه جای سالم نداشت. 4 تا کمک. دوتا لاستیک ساییده. همه قطعات جلوبندی خراب شده بود. داخل خودرو انگار سوار یه گاری شدی که داشت تلق تولوق میکرد. میل فرمون صدای بد میداد و مصرف صدی 11 تا داخل شهر. همیشه ریپ میزد و کسی دردش رو تشخیص نداد. امپر بنزین اشتباه نشون میداد. صفحه کلاچ میلرزید که مجبور شدیم تعویض کنیم. شمع و وایرها داغون. کیفیت رنگ افتضاح که از همه جاش زنگ اهن میریخت و وقت بارون هم اب میومد داخل کابین. تا اینکه یه رانا 1400 با 19 هزار کار خریدم. اولش 3 تومن خرج تلسکوپی فرمون شد چون صدا میداد و ضعیف هست تو اون قسمت حتی تو 206 اس دی و … بعد یه تومن هزینه انباری اگزوز شد. ماشین کوچکترین صدایی نداره داخل کابین. فقط یکم داشبورد صدا میداد که با دو تا فوم حل شد. فرمون نرمتره. ماشین مقاوم تره. صدای موتور داخل نمیاد و … ولی خوب هزینه نگهداریش بالاتره. زودتر امپر اب میره بالاو … در حالت کلی ولی رانا حتی از شاهین هم بهتره چون موتور توربو شارژی که شاهین داره که همون موتور تیباست با تغییرات خاص… اگه به خرج بیافته کاری میکنه که راضی به فرار بشی. من اگر عقل الانم بود قبلن که میخواستم تیبا صفر بخرم میرفتم یه رانا یا 206 کارکرده میخریدم 10-20 تومن خرجش میکردم خیلی بهتر ومقاوم تر بود. اینا نظرات شخصی منه و اصلا قصدم تخریب خودرو خاصی نیست. صرفا یه تجربه است همین و بس…