در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۱، دو مدل اتوبوس تمام الکتریکی مونتاژ ایران خودرو و سایپا به نمایش گذاشته شده است. هرچند که زمان دقیق برای تولید انبوه این اتوبوسها هنوز اعلام نشده اما مشخصات فنی ای آتروس ایران خودرو و اسکای ول سایپا مشخص است.
اواخر اسفند سال ۱۴۰۰، ای آتروس به عنوان قدرتمندترین اتوبوس برقی کشور توسط ایران خودرو رونمایی شد. این مدل، ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. باتری ای آتروس با ظرفیت ۳۵۰ کیلووات ساعت، توان پیمایش ۳۸۰ در حالت عادی و ۲۵۰ کیلومتر با تهویه مطبوع (کولر یا بخاری روشن) فراهم میکند. زمان لازم برای شارژ این اتوبوس مشخص نیست اما احتمالا با شارژر مخصوص شرکت سازنده، حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای تکمیل باتریها لازم است.
اتوبوس برقی سایپا با نام اسکای ول نیز، سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. مشخصات فنی این مدل به تازگی منتشر شده و خبر از یک موتور ۲۴۵ کیلووات (۳۲۹ اسب بخار) با گشتاور ۳۳۲۹ نیوتنمتر میدهد. باتریهای اسکای ول، ۳۲۲ کیلووات ساعت هستند و مشابه ای آتروس ایران خودرو، انرژی لازم برای ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر حرکت را فراهم میکنند. شارژ باتریها با برق شهری، نیازمند ۸ ساعت زمان است اما به لطف شارژر مخصوص، میتوان اسکای ول را در کمتر از ۴ ساعت شارژ کرد.
امید است طی سالهای آینده با افزایش عرضهی اتوبوسهای برقی توسط ایران خودرو و سایپا، پسوند “دیزل” از نام شرکتهای مونتاژ کننده حذف و یا برند تجاری جدید به عنوان زیرمجموعه استفاده شود.
Alan.r
۱۰ شهریور ۱۴۰۱قدرت و بردشون برای داخل شهر خوبه خیلی خوب میشه اگه جایگزین اتوبوس های قدیمی پرمصرف بشن
Payfast
۱۰ شهریور ۱۴۰۱۳۵۰ کیلومتر؟ نهایت تکنولوژی
Amir
۱۰ شهریور ۱۴۰۱انصافا با در نظر گرفتن اینکه یه اتوبوسه و از اون مهم تر ایرانیه خیلی هم کم به نظر نمیاد اما مشکل اینه که اتوبوس ها باید مسافت زیادی رو طی کنن و امیدوارم این باتری ها مثل پیشرانه هامون تا ۵۰ سال استفاده نشن و باتری های بهتر و بزرگ تری در آینده استفاده بشن
Farimani
۱۰ شهریور ۱۴۰۱دقیقا حتی باطریها و الکتروموتور و سایر متریالش ایرانیه . اصلا به چین ربط نداره
Dian
۱۰ شهریور ۱۴۰۱بعید میدونم باتری هاش ایرانی باشه
چون باتری اکثر خودرو های برقی در جهان یا مال catl چینه یا lg energy soltutions
اینم با احتمال ۹۰ درصد همون catl عه
SS
۱۰ شهریور ۱۴۰۱اگر پیمایش اعلام شده با در نظر گرفتن و تست در شرایط آب و هوایی ایران باشه خوب و قابل قبول هست. همونطور که میدونید باتری ها در سرما و گرمای شدید درصد قابل توجهی از ظرفیت رو از دست میدن.
——-
@Farimani منبعی برای حرفتون دارید؟
حتی بزرگترین شرکت های خودروسازی جهان هم در حال حاضر از چند شرکت مشخص باتری های خودشون رو تامین میکنن
حالا با “همکاری” که این دو شرکت با چین دارن اگر کل اتوبوس چینی نباشه حداقل به نظرم سیستم محرکه چینی خواهد بود
Amir
۱۰ شهریور ۱۴۰۱درسته خب قطعاتش چینیه ولی Payfast میگه تکنولوژی پایینه منم میگم با اسم اتوبوس ایرانی ساخته شده پس انتظارات عجیب غریب نداشته باشید هر چند در شرایط واقعی احتمالا این اعداد به دست نیاد.
کیانوش
۷ شهریور ۱۴۰۲اتوبوس شهریه بزگروار د یست پنجاه کیلومتر با تهویه رروش خیلی هم کافیه واسش چهار ساعته هم شارژ میشه دویست پنجاه کیلومتر واسه ی شیفتش کاملا کافیه
Dian
۱۰ شهریور ۱۴۰۱اینو با خودرو های برقی مقایسه نکن
۳۲۲ کیلووات ساعت یعنی حدود ۶ برابر یه خودروی برقیه
ولی آیا جرم اتوبوس پر از سرنشین هم ۶ برابر خودروی برقیه؟ خب به مراتب بیشتره
اتفاقا برد ۲۵۰ تا ۳۵۰ کیلومتر برای یه اتوبوس برقی خیلی هم خوبه
ولی مشکل اینه که ۹۰ درصد مواقع اعدادی که اینا میگن با واقعیت اختلاف دارن
Payfast
۱۰ شهریور ۱۴۰۱اخه ۳۵۰ یا ۲۵۰ کیلومتر که اینم یه عدد فضایه که به ۱۹۰ کیلومتر تبدیل میشه میدونی واسه یه اتوبوس که در روز ۲۰ بار مسافر میزنه اگه بنزینی باشه باید ۵ بار بزنه
Zonda R
۱۰ شهریور ۱۴۰۱جالبه حداقل ببینید خود کشورهای پیشرفته هم ادعایی تو ساخت اتوبوس برقی ندارند حداقل برید از یه خودروسازی با پیمایش بالا و… اتوبوس بگیرید
البته این کار رو (برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی شهری) کمپانی byd پیشنهاد داده بود به دوستان سال 96 و متاسفانه قبول نکردند که البته در خیلی از کشورهای پیشرفته انجام شده
M83
۱۰ شهریور ۱۴۰۱ادعایی ندارن چون اتوبوس برقی ادعایی نداره
چون برای خودرو های تجاری و سنگین وزن خودرو های کم مصرف و بهینه با سوخت مبنای اتانول طراحی میشه
اتوبوس های کشورای دیگه بجز ایران استهلاک زیادی ندارن
M83
۱۰ شهریور ۱۴۰۱تنها دستاورد شرکتای ایرانی تو خودرو های برقی این مینی ون برقی سفیدای حرمه
تمام !
ilia2008
۱۰ شهریور ۱۴۰۱ترجیح میدم سوار اینا نشم . به کیفیتشون هیچ اعتمادی نیست
نوید AJ
۱۰ شهریور ۱۴۰۱در تورنتو از دوسال پیش اتوبوس های الکتریکی وارد چرخه ی حمل و نقل عمومی شدن. سوار شدم، بی صداییش بیشترین تفاوتش نسبت به اتوبوس های دیزلیه. به نظرم برای حمل و نقل عمومی، بهترین گزینه میتونه سوخت هیدروژنی باشه. تمام مزیت های الکتریکی ها رو داره، تأمین جایگاه سوختشون هم برای شهرداری ها راحته.
ilia2008
۱۰ شهریور ۱۴۰۱اون که صد درصد . ولی تو ایران هنوز فناوری ساخت باتری ها و بقیه اجزای ماشین های برقی وجود نداره و اینا به احتمال زیاد وارداتیه . و از اونجایی که شرکت های چینی درجه یک مثل BYD می خوان وارد بازار جهانی بشن ریسک همکاری با ایران رو قبول نمی کنن این قطعات به احتمال زیاد توسط شرکت های درجه چندم چینی تهیه و با کیفیت ساخت افتضاح این دو تا آشغال ساز قرار سرهم بندی بشه .
واقعا ترجیح میدم سوار همچین چیزی نشم
Shayan
۱۲ شهریور ۱۴۰۱تو رو خدا بیا سوار شو. تو سوار نشی، کی بشه؟
محمد
۱۰ شهریور ۱۴۰۱من امروز رفتم نمایشگاه مشهد – والا در مورد این اتوبوسا تنها چیزی که خیلی تو چشم بود وقتی سوارشون شدم بوی فوق افتضاح پلاستیک بود که خفت میکرد
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۱ شهریور ۱۴۰۱خوبه لااقل یه حرکتی زدن
رز
۱۷ شهریور ۱۴۰۱چه خبره خود تحقیریههههههه
بابا یه کم شده ایرانی باشین.
نیستین بزارین برین هرجایی دوست دارین.
اینا با تحریم همین کارهارو هم میکنن
نو چه کردی..؟!
کوری نمیبینی همون هایی که تو رو تحریم گردن بودن که از ۲۰۰ سال پیش مثل موش از کشورت کندن؟! خاکمون رو جدا گردن. حالا که نمی تونن تحریم میکنن.!
مناسفم
امیر
۱۳ مهر ۱۴۰۱اقا شرط میبندم اکثر قطعات اتوبوس ایران خودرو ایرانیه باز هرچی بسازه دمش گرم چه بد چه خوب
وشرط میبندم اتوبوس سایپا کلش چینیه حتی اتاقش وچراغ هاش! دمش سرد