سمند را میتوان یکی از مهمترین محصولات در کل تاریخ ایرانخودرو دانست زیرا این ماشین که بهعنوان اولین خودروی ملی ایران شناخته میشود، پایهای برای محصولات بعدی این شرکت بود و هرچند در سال ۱۴۰۱ زمزمههای خاتمهٔ تولید آن به گوش میرسد اما تولید نوادگان سمند مثل سورن و دنا باقدرت ادامه دارد. یکی از جدیدترین اعضای این خانواده، سورن پلاس است که مدتی است بهعنوان محصولی جدید (!) وارد بازار شده است. در ادامه این خودرو را بهطور کامل بررسی خواهیم کرد.
مشخصات سورن پلاس EF7
ایرانخودرو مدت کوتاهی پس از معرفی و عرضهٔ سمند به بازار، به فکر فیسلیفت و یا ساخت نسخههای جدیدی بر اساس آن بود و در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی مدلهای جدیدی بنامهای زوبین و پردیس را در نمایشگاههای خودروی کشور رونمایی کرد اما هیچکدام از این خودروها به خط تولید نرسیدند و نهایتاً در سال ۱۳۸۵، سورن بهعنوان نتیجهٔ نصفه و نیمهٔ این تلاشها معرفی شد. این اولین فیسلیفت بزرگ سمند محسوب میشد هرچند که تغییرات آن چندان کلی نبود و صرفاً شامل جلوپنجره، چراغهای جلو و عقب و سپرهای جدید میشد. سورن در ابتدا در داخل و پیشرانه هیچ تفاوتی با سمند نداشت اما بعداً نسخهٔ ELX آن با داشبورد جدید و پیشرانهٔ EF7 به بازار عرضه شد.
تغییرات سورن پلاس
از اواسط سال ۱۳۹۹، ایرانخودرو نسخهٔ جدیدی از سورن را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کرد. تغییرات ظاهری این خودرو بسیار جزئی هستند و صرفاً به مواردی مثل گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب و تجهیز به دیلایت، دستگیرههای در آسانبازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق، جلوپنجره مشکی براق و رینگهای آلومینیومی جدید محدود میشوند. این تغییرات اما تأثیر چندانی در بروز کردن چهرهٔ سالخوردهٔ سورن نداشتهاند و انتظار میرفت درحالیکه نزدیک به پانزده سال از عمر این خودرو میگذرد، بهروزرسانیهای بزرگتری در طراحی آن صورت گیرد اما طبق معمول، ایرانخودرو قصد داشته با کمترین هزینه سورن پلاس را بهعنوان محصولی جدید ارائه کند.
سورن پلاس در داخل هم همچنان از همان داشبوردی استفاده میکند که چند سال پس از معرفی سورن اولیه، در نسخه ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابلقبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. بااینوجود، در سورن پلاس، ایرانخودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو ۲۰۶ به بالای داشبورد (که اطلاعاتی نظیر دما و باز بودن دربها را نمایش میدهد)، تودوزی مشکیرنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریمهای طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است. بااینحال، فقدان نمایشگر لمسی در خودرویی اصطلاحاً جدید که یکی از محصولات بالا ردهٔ ایرانخودروی بهحساب میآید کاملاً حس میشود.
تجهیزات سورن پلاس
سورن پلاس در بخش تجهیزات پیشرفت چندانی نداشته و از همان امکاناتی بهره میبرد که قبلاً در سورن ELX ارائه میشدند. این تجهیزات شامل دو ایربگ، سیستم تهویهٔ اتوماتیک، چراغ مشایعت، آینههای جانبی تاشو برقی راهنما دار، شیشههای برقی هر چهاردر، فرمان تلسکوپی، سنسور دندهعقب، تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو و رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی میشود؛ اما مهمترین آپشنی که به سورن پلاس اضافه شده، کروز کنترل است که قبلاً در سورن معمولی وجود نداشت. بااینحال، مورد عجیب دیگر اینکه در سورن پلاس ترمزهای عقب کاسهای هستند درحالیکه سورن ELX در هر چهارچرخ از ترمزهای دیسکی بهره میبرد. بهطورکلی، هرچند در سورن پلاس فقدان نمایشگر لمسی و ترمزهای عقب دیسکی کاملاً احساس میشود و تجهیزات آن در مقایسه با خودروهای روز دنیا هیچ حرفی برای گفتن ندارند اما در مقایسه با دیگر خودروهای داخلی، امکانات این خودرو را میتوان نسبتاً قابلقبول دانست.
پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت سورن پلاس EF7
زیر کاپوت سورن پلاس شاهد همان پیشرانهٔ آشنای ۱.۷ لیتری EF7 هستیم که بهطور گستردهای در محصولات خانوادهٔ سمند و دنا استفاده میشود. این پیشرانه که از شانزده سوپاپ با سیستم زمانبندی متغیر بهره میبرد، در اینجا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هرچند اینها اعداد چشمگیری نیستند اما بااینحال خودرو را ظرف ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند که برای یک سدان خانوادگی کافی به نظر میرسد. البته قبلاً ایرانخودرو نسخهٔ توربوشارژ سورن را هم تولید میکرد که با برخورداری از ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز داشت اما تولید سورن توربو چند وقتی است که متوقف شده و فعلاً هم خبری از ارائهٔ موتور توربو برای سورن پلاس نیست. این یعنی کسانی که خواهان پیشرانهٔ EF7 توربوشارژ هستند فقط باید سراغ دنا پلاس بروند. درهرحال، مصرف سوخت ترکیبی سورن تنفس طبیعی از سوی ایرانخودرو حدود ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده که با توجه به وزن و قدرت خودرو، با استانداردهای جهانی فاصلهٔ زیادی دارد اما در مقایسه با موتور قدیمی XU7 کممصرفتر است. انتقال نیروی موتور هم همچنان توسط همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد و در سورن پلاس فعلاً خبری از ارائهٔ گیربکس اتوماتیک یا شش سرعتهٔ دستی که در دنا پلاس و رانا پلاس دیدهایم نیست.
رانندگی و سواری سورن پلاس
رانندگی و سواری سورن پلاس تقریباً هیچ تفاوت قابلتوجهی با سورن و یا حتی سمند ندارد و در اینجا هم شاهد همان ویِژگیها هستیم. مشکل بزرگی که هنگام رانندگی با این خودرو به چشم میخورد، تأخیر زیاد دریچه گاز برقی آن است که اصلاً قابلچشمپوشی نخواهد بود. در همین حال، به دلیل عایقبندی ضعیف، صدای موتور در دورهای بالا وارد کابین میشود. علاوه بر این، استفاده فراوان از پلاستیک خشک در داخل کابین و همینطور بیدقتی فراوان در ساخت و مونتاژ قطعات نیز کاملاً به چشم میآیند. قدرت ترمز گیری خودرو هم به دلیل ترمزهای عقب کاسهای چندان مطلوب نیست و با توجه به وزن بالای سورن پلاس، فقدان ترمزهای دیسکی در عقب کاملاً احساس میشود. از سوی دیگر اما کابین خودرو برای همهٔ سرنشینان جلو و عقب جادار است و در سفرهای طولانی از راحتی نسبتاً مناسبی برخوردار خواهد بود. همچنین فضای کلی کابین سورن پلاس به دلیل استفاده از رنگ تماماً مشکی به همراه تزئینات طرح فیبر کربن و دوختهای قرمزرنگ، حال هوای جوانپسند و اسپرتتری نسبت به سورن ELX پیدا کرده است. صندوق بار بزرگ خودرو نیز بهراحتی پاسخگوی نیازهای معمول یک خانواده خواهد بود.
مزایا و معایب سورن پلاس
در بالا بهطور مفصل به ویژگیهای سورن پلاس پرداختیم اما در اینجا بهطور خلاصه به مزایا و معایب آن اشاره میکنیم. با توجه به شرایط کنونی صنعت خودروسازی کشور، ازجمله ویژگیهای مثبت سورن پلاس میتوان به کابین جادار، تجهیزات نسبتاً مناسب، اضافه شدن کروز کنترل، گستردگی نمایندگیهای خدماتی و پیشرانهٔ نسبتاً مدرن اشاره کرد. از سوی دیگر اما پلتفرم قدیمی، تغییرات ظاهری بسیار جزئی نسبت به سورن ELX، کیفیت و دقت مونتاژ پایین قطعات داخلی، ترمزهای کاسهای عقب و تأخیر دریچه گاز برقی را هم میتوان از اصلیترین نقاط ضعف سورن پلاس دانست. البته همین تغییرات جزئی هم توانستهاند چهرهٔ پیر سورن پلاس را کمی زیباتر کنند و به کابین آن حال و هوای جوانپسندی ببخشند.
قیمت و رقبای سورن پلاس
در زمان نگارش این مطلب، قیمت کارخانهٔ سورن پلاس ۲۴۳ میلیون تومان و قیمت بازار آن ۳۷۸ میلیون تومان است. با این قیمت، اصلیترین رقبای این ماشین از محصولات خود ایرانخودرو مثل پژو پارس TU5 و دنا معمولی هستند. البته دنا با قیمت بازار ۴۰۰ میلیونی، به میزان قابلتوجهی گرانتر است اما پارس TU5 با قیمت ۳۸۶ میلیون تومان کاملاً در مقابل سورن پلاس قرار میگیرد و انتخاب یکی از آنها فقط به سلیقهٔ افراد بازمیگردد. البته پارس بازار فروش خیلی بهتری دارد و پیشرانهٔ TU5 آنهم از لحاظ تعمیر و نگهداری از شرایط بهتری برخوردار است. اگر از سدانهای فاصله بگیریم و صرفاً قیمت را مدنظر قرار دهیم، پژو ۲۰۷ دستی هم میتواند رقیبی برای این خودرو باشد هرچند که هرگز بهاندازهٔ سورن پلاس برای استفادههای خانوادگی مناسب نخواهد بود. تنها رقیب از سایپا برای سورن پلاس هم شاهین با قیمت کارخانهٔ ۳۴۴ میلیون و قیمت بازار ۳۹۵ میلیون تومان است که هم خودروی بسیار مدرنتری است و هم در تجهیزات کاملاً برتری دارد اما پیشرانهٔ توربوشارژ کم بازده آن فاقد قابلیت اطمینان موتور EF7 سورن پلاس است.
مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار | |
---|---|---|---|
سورن پلاس | دوگانه سوز | --- | ۷۵۷,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس | دوگانه سوز-مخزن بزرگ | ۴۹۸,۳۹۹,۱۰۰ | ۷۷۷,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
شاهین | پژو پارس سال TU5 | دنا | سورن پلاس | |
۴ سیلندر ۸ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ | موتور |
۱۱۰ | ۱۰۵ | ۱۱۳ | ۱۱۳ | قدرت |
۱۷۸ | ۱۴۲ | ۱۵۳ | ۱۵۳ | گشتاور |
۱۳.۲ | ۱۳.۲ | ۱۲ | ۱۲ | شتاب صفر تا صد |
۱۹۰ | ۱۹۰ | ۱۹۰ | ۱۹۰ | حداکثر سرعت |
۴.۴۴ ۱.۷۷ ۱.۴۹ | ۴.۵۰ ۱.۷۰ ۱.۴۱ | ۴.۵۶ ۱.۷۲ ۱.۴۶ | ۴.۵۳ ۱.۷۲ ۱.۴۶ | طول عرض ارتفاع |
۲.۶۵ | ۲.۶۷ | ۲.۶۷ | ۲.۶۷ | فاصله بین دو محور |
۱۲۶۰ | ۱۱۵۸ | ۱۲۵۸ | ۱۲۴۰ | وزن |
۴۲۰ | ۴۷۰ | ۵۰۰ | ۵۰۰ | ظرفیت صندوق بار |
۷.۲ | ۷.۲۴ | ۷.۴۳ | ۷.۳۶ | میانگین مصرف سوخت |
معایب سورن پلاس
- تغییرات ظاهری بسیار جزئی
- کیفیت و دقت ساخت و مونتاژ پایین قطعات داخلی
- فقدان نمایشگر لمسی
- فقدان ترمز دیسکی عقب
- پلتفرم قدیمی و ناامن
- تجهیزات ناکافی و محدود
- صندلیهای سفت و خستهکننده
مزایای سورن پلاس
- کابین و صندوق بار بزرگ و جادار
- قطعات یدکی فراوان
مشخصات فنی سورن پلاس
پیشرانه | EF7 |
حجم موتور | ۱۶۴۵ سیسی |
سوپاپ | ۱۶ |
قدرت | ۱۱۳ |
گشتاور | ۱۵۳ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۲.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۵۳۴ میلیمتر |
عرض (با احتساب آینه) | ۱,۹۴۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۱ میلیمتر |
وزن | ۱۲۴۰ کیلوگرم |
ظرفیت باک | ۶۳ لیتر |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی آلومینیومی |
کافر مقدس
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱خوب گویا سفارش اومده دیگه کاریش نمیشه کرد سرهم کردن متن+60تاعکس+ چارت برو برای آپلود
جوری هم میزنن معایب انگار کلا همین 4–5تا معایب رو دارن ماشین های داخلی . مزایا هم فقط ختم به فضا کابین و قطعات در بازار میشه
با تصاویر رندر خیلی سعی میکنن ماشین ها زیباتر جلوه بدن ولی خوب تو واقعیت چیزی که ما میبنیم فراوان درز و فاصله سرصدا کابین و … هست خیلی چیزایی که تو متن نیست به طرز عجیبی
واما عکس سورن در فضای بدون رندر و واقعیت
https://z4car.com/wp-content/uploads/2019/12/%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%86-%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%B3.jpg
https://z4car.com/wp-content/uploads/2019/12/39pnef5glj4wv4ds0p29.jpg
نمیدونم چه اصراری به آپلود تصاویر رندر خودروهای داخلی + چینی دارید عکس واقعی شون دقیقا چه مشکلی داره چون واقعی تره ؟ در رندر خیلی زحمت میکشن خطوط زیباجلوه داده بشه اغراق درش میکنن . درز ها و فاصله بین بدنه و لاستیک همیشه سیاه و محو شده خوب اینارو تو واقعیت که نمیشه کاریش کرد
شاهین
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقن حق گفتی
الان همین سورن پلاس اینجا توی عکسا نمای عقب ماشین با چراغای روشن خیلی خوبه
اما تو وافعیت و جاده از عقب نگاش میکنیم واقعن فاجعس مخصوصا چراغاش، اصلن گرافیک خوبی ندارن
TML BN
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم چراغ بی زنگ پشت یکم زشته
کاش داشبورد یکم به روز تر میشد
حامد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱حالم داره بهم میخوره از دیدن این اشغالا اینا چیه که میزارید تو سایت اخه
زیزیگولو
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱تازه یه عده به سورن پلاس و پارسELX میگن سلطان 🤦🤦🤦🤦
Reza Waffen SS
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱خخخ
RNRN Pedal Edition
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱به سلطان پارس ELX توهین نکن، بوگاتی شیرون پور اسپرت ۲۰۲۱ رو تو جیبش میزاره
اصلا قیمتش بشه ۳ میلیارد هم میخرم چون ارزشش رو داره
اصلا هم ساخت ۳۰ سال پیش نیست و فناوری هاش منسوخ نشده
تازه ایربگ هاش هم باز میشه 🤦🏻♂️🤦🏻♂️
sam
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱کل سایت شده اخبار آت و آشغالای داخلی و چینی !! اگر میخواستیم درباره اینا بخونیم میرفتیم سایت خبرگزاری های دیگه نمی اومدیم اینجا
حامد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱سالهاست به سایت خودرو بانک و اسب بخار سر نزدم چون این چرندیات میزارن
حامد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱قیمت سورن حدود ۴۰۰ تومنه
یعنی بیشتر از ۱۳ هزار دلار
این ماشین فقط در این حد ارزش داره که بشه با نصف حقوق ۶ ماه یه کارگر اونم اقساطی خریداری کرد
F
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱در مشخصات رینگ رو زدید 14 اینچ ولی در متن نوشتید 15 اینچ.
Arshia m3csl
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱بی کیفیتی سورن پلاس معلومه از دور ادم سورن پلاس رو میبینه فکر میکنه ۱۰ سال از تولیدش میگزره لطفا اینقدر اخبار لگن ساز های داخلی و چینی های گم نام رو نزارید
سمندر
۱ بهمن ۱۴۰۱لطفا اول سوار شو بعد نظر بده بینظیره در تولیدات داخلی
TML BN
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم چراغ بی زنگ پشت زشته
داشبورد هم که قدیمی
Farzad
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱پدال امروز پیشرفت کرده به جای ۴ تا ، فقط ۳ تا پست از لگن های داخلی گذاشته !!
با قدرت همین فرمونو برو جلو 🤢 خوب سایتو به فنا دادید 🙂
امیر دهقان
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام و ارادت
بله حق با شما است و مخاطبین قدیمی و حرفهای پدال مثل شما قطعاً علاقهای به خودروهای داخلی ندارن ولی خب این نوع مطالب هم نیاز قشر زیادی از مردم ایران هست و بازدیدهای بالایی هم دارن
بنابراین، ما برای پیشرفت و بهبود جایگاه پدال، به مطالب داخلی هم نیاز داریم و قرار بر این شده که هرروز مطالبی در این رابطه منتشر کنیم تا از این طریق تعداد مخاطبین و بازدیدکنندگان پدال بیشتر بشه
اما قطعاً تمام تلاش خودمون رو میکنیم تا از کمیت و کیفیت مطالب خارجی هم کاسته نشه و مطمئن باشید مثل قبل بازهم مطالب جذاب خارجی رو خواهیم داشت تا مخاطبین ارزشمندی مثل شما رو از دست ندیم
Farzad
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام و درود ، آقای دهقان عزیز شما خودت عشق ماشین واقعی هستی و قبولت داریم ، من هم نمیگم که مطالب داخلی کار نکنید اتفاقا حالا که بازدیدش بالاست بزارید تا اطلاعت مردم بالا بره و سعی کنید تمام معایبش رو هم بگید حتی اگه خیلی زیاد باشه . ولی همونطور که قبلا هم به شاهین خان گفتم باید تعادل هم رعایت بشه چون همونطور که مشاهده میکنید اکثر دوستان اینطوری زده میشن ، فکر میکنم دو روزی یکی کافی باشه مگر چند تا خودروی داخلی داریم کمتر از ۲۰ تا اینطوری تو یه هفته همش تموم میشه و دیگه مطلبی برای ارائه ندارید .
و فقط نظر و انتقادمو به عنوان یک مخاطب معمولی بیان میکنم نه بیشتر از اون .
موفق باشید .
Jdm باز
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام اقای دهقان
به نظرم هر چند روز یکبار یا هر هفته یکبار اخبار خودروهای داخلی رو بزارید بهتره چون بقول اقا فرزاد مگه چند تا خودرو داریم که بخواید بررسی
کنید اونوقت در عرض یه هفته همشون تموم میشه اگه هر روز سه چهار تا رو بزارید
خیلی ممنون از شما و به امید پیشرفت پدال
Jdm باز
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱پدال تنها عاملی که باعث شده بود مخاطبانت زیاد بشن، نزاشتن اخبار خودرو های داخلی و بجای اون بررسی خودرو های روز دنیا بود
حالا با این رویه جدید دیگه تفاوتی بین شما و خودروبانک و اسب بخار نمیبینم
خواهشا برگردید به رویه قبلی
امیرشایان فرازی
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱سورن پلاس در بخش تجهیزات پیشرفت چندانی نداشته و از همان امکاناتی بهره میبرد که قبلاً در سورن ELX ارائه میشدند. این تجهیزات شامل ««دو ایربگ»»
منطقیه
aliveman1989
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱اسب تازی شده مجروح به زیر پالان
طوق زرین همه بر گردن خر میبینم
قنداقی
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱لطفا ویدیو تست تصادف ماشین هایی که بررسی می کنید بزارید
ابوالفضل
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱در بین ماشین های ایرانی سورن پلاس هم از پژو پارس tu5بهتره هم از دنا هم از کوییک و ساینا و شاهین و پژو 405و slxو elx هم از نظر آپشن هم از نظر روخ و هم از نظر راحتی
مهرداد
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱اگه دقت کنید متاسفانه از وقتی پدال به زومیت پیوسته اینجوری شده!
امیرحسین
۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام من بین سورن پلاس و پارس tu5موندم لطفا راهنمایی کنید منو می خوام بخرم ماشین کدام بهتره ؟
بابك
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱امیر حسین عزیز ، سلام. من یکدستگاه سورن مشکی پیش خرید یکساله دارم که مهرماه 1400 تحویل گرفتم . تا حالا 9200 کیلومتر باهاش رانندگی کردم. البته داخل شهر و تا حالا شرایط مشافرت رو باهاش پیدا نکرده ام. پارس هم نداشتم و جز به عنوان مسافر تجربه ای باهاش ندارم. اما سورن پلاس ، حس رانندگی خوبی داره ، فضای داخلی هم برای سرنشین جلو هم عقب راحته ، مصرف سوختش ترکیبی زیر 8 لیتره ، داشبردش از همه خودروهای داخلی بهتره ( از متریال بهتری استفاده شده ) ، امکاناتش بدک نیست : کروز سرعت ، آیینه های تاشو دارای گرمکن ، دی لایت ، قربیلک فرمان دنایی ، رینگ های آلومینومی 15 اینچ ، صندوق عقب 500 لیتری ، موتور ef7 ، صندلی برقی و … مشکل فنی تاکنون باهاش نداشتم ،البته چند بار چراغ چک روشن شد که با امداد تماس گرفتم آمدند و برطرف نمودن برای مشکل فیوز ترمز و موارد جزیی بود.از نظر بازار خرید و فروش پرشیا اوضاع بهتری داره تالبته پول بیشتری هم باید پرداخت کنی ، فکر کنم اگر می خواهید برای چند سال استفاده کنید سورن انتخاب بهتری است.
امیرحسین
۱۰ خرداد ۱۴۰۱ممنون بابت راهنمایی تون البته درباره قیمت هم الان سورن پلاس با پارس tu5یک قیمت شده
امیرحسین
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱برام هم اصلا خرج ماشین مهم نیست فقط شتاب و آپشن و کیفیت مهمه برای لطفا راهنمایی کنید سورن پلاس یا پارس tu5
f.ghaedi
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام به همه دوستان.
من سورن ELX مدل 1397 داشتم و الان هم سورن پلاس 1400 دارم. میخام یه مقایسه از هردوتا ماشین بنویسم امیدوارم به درد دوستان بخوره.
تغییرات سورن پلاس نسبت به سورن ELX بجز مواردی که تو متن مقاله گفته شده، زه کرومی لبه شیشه پنجره ها هست و ایزوفیکس برای صندلی کودک.
چیزهایی که از سورن حذف شده بجز ترمز عقب دیسکی که توی متن گفته شد، شیشه های سولار، آنتی ترپ شیشه بالابرها، درگاه CD در پخش خودرو، دریچه وسط داشبورد که بجاش یه نمایشگر کوچیک و بلا استفاده گذاشتن، ورق بدنه نازک تر (با یک فشار کوچیک دست، ورق بدنه فرو میره)، حذف عایق بندی های بدنه و ورود صدای بسیار زیاد به کابین به حدی که بالای صد تا سرعت صدا واقعا غیر قابل تحمل میشه، دریچه گاز بسیار بی کیفیت که مرتب در حالت خلاص بودن دنده بین 700 و 1000 دور نوسان داره، موقع خاموش کردن ماشین فن ها تو مدار نمیاد و وقتی که بعد از چند دقیقه ماشین رو روشن میکنی دما بسیار بالا رفته و به آرومی با روشن شدن واترپمپ و فن ها پایین میاد، گیربکس بسیار بی کیفیت با مقدار خلاصی بالا، کاهش ضخامت ابری صندلی ها و بی کیفیت شدن اونها، حتی برچسب ضربه گیر نصب شده روی در هم کوچیک تر شده.
موارد دیگه ای هم هست که العان خاطرم نیست.
بجز موارد بالا، کیفیت ساخت و مونتاژ هم بسیار پایین اومده. درب های ماشین توی دست انداز صدای جیرجیر میده و با اینکه تاحالا دوبار برای رفع اشکال به نمایندگی مراجعه کردم مشکل برطرف نشده، کیفیت کولر ماشین به وضوح کم شده (من ساکن اهواز هستم و کولر خودرو خیلی برام مهم هست). تو کمتر از یکسال استفاده ماشین حسابی از ریخت و قیافه افتاده و موقع رانندگی حس یک ماشین 10 سال کار کرده رو به آدم میده.
در مجموع تعویض ماشین و خرید ماشین صفر کار اشتباهی بود و حسابی پشیمون هستم
ببخشید طولانی شد
مهدی
۱۹ خرداد ۱۴۰۱آقای قائدی مطمئنی ماشین اسباب بازی نخریدی؟اینهمه نکات منفی گفتی منو تو شک انداختی که سورن پلاس خریدی یا کلا از سمند خوشت نمیاد
مهیار
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام خیلی مفید بود فقط دوست داشتم مقایسه مدل های سال های مختلف هم انجام بوشد. با تشکر
هادی
۱۹ آبان ۱۴۰۱من یه مدت دارم استفاده میکنم با توجه به تجربه نسبتا خوبی که تمامی خودروهای ایرانی رو داشتم و حداقل چند مسافرت رو با همه رفتم (پارس 206 ال نود شاهین پیکان پراید تیبا ساینا405 )
خوب از لحاط محاسن باید به
کابین جا دار
عایق بندی مناسب تر نسبت به پارس و 405و 206 صدای موتور کمتر داخل میاد
موتور نرم تر و برعکس دوستمون که گفته بود دور موتور بازی میکنه از من خدار روشکر همچین مشکلی نداره و اتاق هم کاملا بی صداست
آبشنهای مناسبی داره شما با پارس که توی بازار آزاد الان وجود داره باقیمت بیشتر مقایسه کنید
مانیتور تهویه اتومات پاور ویندوز آینه برقی کروز صندلی برقی واز همه مهمتر داشبورد نرم …..
معایب مونتاژی هم که تمام خودروها دارن متاسفانه
یه نکته که برای من مهم بود توی سربلایی ها خیلی عالی عمل میکنه و موتور گیربکس با هم هماهنگه بر عکس tu5 کگه توی سر بالایی خیلی ضعیف عمل میکرد
در کل به نظر من ارزش خرید خوبی داره نسبت به رقبا و من از انتخابم راضیم
مرد بینام و نشان
۱۱ بهمن ۱۴۰۱طراحی چراغ عقبشو دوست دارم
CR7
۲۵ مرداد ۱۴۰۲اگر منطقی فکر کنیم بعد از تارا سورن پلاس بهترین ماشین ایرانی هست
البته من دوگانه داشتم اوایل صدای سوت میکشید سر گاز و صدای موتور بعد از بالا رفتن از دور موتور 3000 صدا تراکتور میداد انگار سوار نیسان بودی
ولی به مرور رفع شد تقریبا 1500 تا رو رد کنی صدا ها رفع میشه
سورن پلاس دوگانه
۲۵ مرداد ۱۴۰۲دقیقا و کاملا درست منم سورن پلاس دو گانه داشتم دقیق همین مشکلات رو داشت که به مرور رفع شد
محمد اندک رنج
۱۷ مهر ۱۴۰۳سلام.من تازه ثبت نام کردم و خریدم و ازش راضی هستم نسبت به پولی که میدی در میان خودذوهای داخلی انتخاب خوبی است اکنون و فعلا همینه که از بقیه بهتره