ایران خودرو

مقایسه جامع رانا پلاس و سورن پلاس XU7P؛ کدام ماشین بهتر است؟

رانا پلاس و سورن پلاس با موتور XU7P هم‌اکنون ارزان‌ترین سدان‌های صفرکیلومتر ایران‌خودرو هستند ولی کدام‌یک از این دو خودرو انتخاب بهتری خواهد بود؟

در حال حاضر اگر در بازار خودروی کشورمان به دنبال ارزان‌ترین سدان‌های صفرکیلومتر از ایران‌خودرو باشید، دو انتخاب پیش رو خواهید داشت که دقیقاً در یک بازه قیمتی قرار دارند. یکی از این خودروها سورن پلاس با موتور XU7P است یعنی مدلی که در اواخر زمستان ۱۴۰۲ معرفی شد تا جایگزینی برای سمند و پژو پارس باشد. البته سورن پلاس از ۱۳۹۹ با موتور EF7 به بازار آمد ولی این مدل هم‌اکنون عرضه محدود و قیمت گران‌تری دارد. انتخاب دیگر هم رانا پلاس است که از پاییز ۱۳۹۹ به‌عنوان نسخهٔ بروز شدهٔ رانا به دست خریداران رسید و در سبد محصولات ایران‌خودرو جایگزین پژو ۲۰۶ صندوقدار شد. هرچند این دو خودرو در سگمنت‌های متفاوتی قرار دارند و نمی‌توانند رقبای مستقیم یکدیگر باشند اما از لحاظ قیمت کاملاً نزدیک به هم هستند و ممکن است خریداران را در دوراهی قرار دهند. به همین دلیل، در ادامه سورن پلاس XU7P را با رانا پلاس مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

همچنین بخوانید:

طراحی بیرونی و ابعاد

در مورد طراحی بیرونی این دو ماشین حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد زیرا هردو سال‌ها است که در بازار حضور دارند و کاملاً تکراری شده‌اند. البته در سال ۱۳۹۹ که نسخهٔ پلاس هردو خودرو به بازار عرضه شد، ایران‌خودرو به‌روزرسانی‌هایی را در طراحی بیرونی آن‌ها انجام داد ولی برای به حداقل رساندن هزینه‌ها، این تغییرات بسیار جزئی و در حد بازطراحی گرافیک داخلی چراغ‌ها و اصلاحاتی جزئی در جلوپنجره بود که تأثیر چندانی در بروز کردن ظاهر کهنه سورن و رانا که پیشینه آن‌ها به ترتیب به سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲ بازمی‌گردد نداشته است؛ بنابراین، انتخاب خودروی بهتر از لحاظ طراحی بیرونی بین این دو بیشتر موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود اما بااین‌وجود، طراحی سورن پلاس را می‌توان هماهنگ‌تر و باوقارتر دانست. از لحاظ ابعاد نیز طبیعتاً سورن خودروی بزرگ‌تری است که ۴,۵۳۴ میلی‌متر طول، ۱,۷۳۵ میلی‌متر عرض و ۱,۴۶۰ میلی‌متر ارتفاع دارد درحالی‌که این اعداد برای رانا پلاس به ترتیب برابر با ۴,۲۹۲ میلی‌متر، ۱,۶۸۴ میلی‌متر و ۱,۴۵۳ میلی‌متر هستند.

طراحی داخلی و امکانات

در داخل دو خودرو نیز مثل بیرون با طراحی کاملاً کهنه و تکراری مواجه هستیم. سورن پلاس همچنان از همان داشبوردی استفاده می‌کند که در سال ۱۳۹۰ در سورن ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابل‌قبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته در سورن پلاس، ایران‌خودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو ۲۰۶ به بالای داشبورد، صفحه‌نمایش لمسی در میانهٔ داشبورد در نمونه‌های جدیدتر، تودوزی مشکی‌رنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریم‌های طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است. کابین رانا اما با دریچه‌های تهویه دایره‌ای و کنترل‌های دستی سیستم تهویه، کاملاً قدیمی‌تر از سورن به نظر می‌رسد.

مهم‌ترین به‌روزرسانی داخلی این خودرو که در سال ۱۳۹۹ در نسخهٔ پلاس صورت گرفت، تجهیز به غربیلک فرمان جدید پژو ۲۰۷ با دکمه‌های کنترلی بود که به‌مراتب بهتر از غربیلک فرمان قبلی به نظر می‌رسد. صفحه آمپر جدید با نمایشگر دیجیتالی، رو دری‌های جدید با تریم پارچه‌ای، کنسول میانی جدید، تزئینات طرح فیبر کربن و صندلی‌های جدید متعلق به پژو ۲۰۷ هم از دیگر تغییرات داخلی رانا پلاس هستند؛ اما بااین‌وجود، کابین رانا پلاس هنوز هم قدیمی‌تر و ارزان‌تر از سورن پلاس به نظر می‌رسد و این تغییرات هرچند مثبت هستند ولی کمک چندانی به بروز شدن آن نکرده‌اند. علاوه بر این، برتری مهم دیگر سورن پلاس نسبت به رانا پلاس، کابین جادارتر و فضای بسیار بیشتر صندلی‌های عقب است درحالی‌که صندلی‌های عقب رانا پلاس بیشتر برای کودکان مناسب است و برای مسافرت‌های خانوادگی نمی‌توان چندان روی آن حساب کرد.

در جدول زیر امکانات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

رانا پلاس سورن پلاس XU7P
ترمزها جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای
سیستم کنترل پایداری دارد دارد
سیستم کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۲ عدد
فرمان هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی
سیستم تهویه دستی اتوماتیک
سیستم صوتی رادیو پخش نمایشگر لمسی
دی‌لایت دارد دارد
آینه‌های جانبی تنظیم برقی تاشو برقی
سنسور دنده عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب ندارد دارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ ۱۴ اینچی فولادی ۱۵ اینچی فولادی
تنظیم صندلی‌های جلو دستی برقی و دستی
کروز کنترل دارد ندارد
راهنمای تعویض دنده دارد دارد

با توجه به جدول فوق، هرچند دو خودرو از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند ولی سورن با برخورداری از نمایشگر لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک و دوربین دنده عقب، شرایط بهتری دارد ولی از سوی دیگر، ایران‌خودرو کروز کنترل را از نسخهٔ XU7P این خودرو حذف کرده درحالی‌که این آپشن در رانا پلاس وجود دارد.

مشخصات فنی

همان‌طور که گفته شد، سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ EF7 به بازار عرضه شد که موتور نسبتاً بروزی محسوب می‌شود اما پس از خاتمهٔ تولید پژو پارس، ایران‌خودرو از اوایل سال ۱۴۰۳ عرضه این ماشین را با موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ XU7P آغاز کرد تا جای پژوی محبوب خود را در بازار پر کند. این موتور قدیمی که سال‌ها در سینهٔ پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفت، به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر شهرت دارد اما ایران‌خودرو در نسخهٔ جدید این موتور که با نام XU7 پلاس شناخته می‌شود، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمع‌ها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل‌لنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانه ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

رانا پلاس نیز همچنان از همان پیشرانهٔ آشنا و محبوب ۱.۶ لیتری TU5 استفاده می‌کند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. البته نسخهٔ پانورامای رانا پلاس به موتور ارتقاءیافتهٔ TU5 پلاس مجهز شده که کمی خروجی بالاتری دارد و در کنار گیربکس شش سرعته دستی قرار گرفته ولی مدت‌ها است که ایران‌خودرو این نسخه را عرضه نمی‌کند و فعلاً رانا پلاس با همان پیشرانه و گیربکس قدیمی عرضه می‌شود. بااین‌حال، همین موتور TU5 معمولی هم به‌مراتب مدرن‌تر، کارآمدتر، کم‌مصرف‌تر و کم‌استهلاک‌تر از پیشرانهٔ قدیمی، پرسروصدا و پرمصرف XU7P است و بنابراین، در بخش پیشرانه برتری کاملاً با رانا پلاس خواهد بود.

تجربه رانندگی

پشت فرمان سورن پلاس، پیشرانه قدیمی به‌وضوح مشکلات خود را نشان می‌دهد. از همان ابتدا، سروصدای زیاد موتور جلب‌توجه می‌کند و با آغاز حرکت متوجه شتاب و کشش پایین خودرو خواهید شد به‌گونه‌ای که ۱۳ ثانیه طول می‌کشد تا سورن XU7P از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این مشکل هنگام پر بودن خودرو از بار و سرنشین و در سربالایی‌ها کاملاً آزاردهنده خواهد بود. علاوه بر این، سورن پلاس XU7P مصرف سوخت بالایی هم دارد که طبق اعلام ایران‌خودرو، در سیکل ترکیبی ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است اما در شهر به بیش از ۱۰ لیتر می‌رسد. یکی دیگر از مشکلات موتور XU7P، نیاز به روغنی با سطح کیفی SM یا SN است که هزینهٔ زیادی روی دست مالک می‌گذارد. از سوی دیگر، رانا پلاس از لحاظ قوای محرکه شرایط به‌مراتب بهتری دارد. موتور TU5 که با سروصدای بسیار کمتری کار می‌کند، برای وزن ۱۱۳۳ کیلوگرمی رانا نسبتاً کافی است و شتاب مناسبی را فراهم می‌کند تا این خودرو بتواند ظرف ۱۱.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته در سرعت‌های بالا، سورن سواری پایداری دارد.

قیمت و ارزش خرید

در حال حاضر، قیمت کارخانه‌ای سورن پلاس XU7P کمی بیش از ۶۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۶۶۵ میلیون تومان است درحالی‌که این ارقام برای رانا پلاس به ترتیب ۶۰۷ میلیون تومان و ۶۶۰ میلیون تومان هستند؛ بنابراین، دو خودرو دقیقاً در یک ردهٔ قیمتی قرار دارند و بنابراین، رانا پلاس به لطف برخورداری از پیشرانهٔ بهتر و کم‌استهلاک‌تر، ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

با توجه به مواردی که بیان شد، از بین این دو خودرو، رانا پلاس گزینهٔ بهتری برای خرید خواهد بود. بااین‌حال، مشکل اصلی این خودرو فضای محدود کابین و صندلی‌های عقب بسیار تنگ است که باعث می‌شود برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب نباشد؛ بنابراین، اگر مجرد هستید یا خانواده‌ای کم‌جمعیت دارید، سراغ رانا پلاس بروید اما اگر خواهان خودرویی جادار برای استفاده‌های خانوادگی هستید، بهتر است سورن پلاس با موتور EF7 را انتخاب کنید که بسیاری از مشکلات نسخهٔ XU7P را ندارد هرچند که حدود صد میلیون تومان در بازار گران‌تر است. درصورتی‌که توان پرداخت چنین مبلغی را ندارید، می‌توانید به سهند سایپا هم فکر کنید.

مقایسه مشخصات فنی

سورن پلاس رانا پلاس
پیشرانه XU7P TU5
نوع موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
سوپاپ ۸ ۱۶
قدرت ۹۸ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
وزن ۱۲۴۰ کیلوگرم ۱۱۳۳ کیلوگرم
شتاب صفرتاصد ۱۳ ثانیه ۱۱.۶ ثانیه
مصرف سوخت ۷.۶ لیتر ترکیبی ۶.۹ لیتر ترکیبی
طول ۴,۵۳۴ میلی‌متر ۴,۲۹۲ میلی‌متر
عرض ۱,۷۳۵ میلی‌متر ۱,۶۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۶۰ میلی‌متر ۱,۴۵۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۱ میلی‌متر ۲,۴۴۵ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۵۰۰ لیتر ۴۰۰ لیتر

کدام سدان ایران‌خودرو را انتخاب می‌کنید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. حجت‌اله براهنی

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    این موتور XUP همون گرفتاری‌های موتور XU7 (مثل صدای ناهنجار، کارکرد نامتوازن، استهلاک بالا و…) رو با هزینه‌های نگه‌داری موتور تویوتا پریوس داره. ای‌کاش ماشین‌هایی با این موتور رو مردم نمی‌خریدن تا بمونه رو دست ایران‌خودرو

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. ۲۲ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (5227 ديدگاه)

      مردم EF7 ثبت نام کردن ولی ایران خودرو به مردمxu7 تحویل داده

  2. شهروند ایرانی

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (850 ديدگاه)

    موتوری رانا پلاس بهتر ولی جاداری کاربردی بودن سورن و کلیت قضیه هر ماشین داخلی داری ایراد اسم ایرانی نزاریم روش اگه نگاه کنیم همین ایرانی مثل تیونر معروف منصوری و مثل کمپانی رضوانی پس ایرانی میتونه ماشین خوب تولید کنه به شرطی که سیستم درستی روی کار باش و بازار رقابتی باش

  3. امین

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (460 ديدگاه)

    قطعا رانا پلاس. هم پلتفرم بهتر و مدرن تری داره ،هم موتورش شرف داره به اون موتور عهد غارنشینان سورن.یه چرخش میرزه به سورن

    موافقم 3
    مخالفم 4
  4. Saeed farshchian

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (103 ديدگاه)

    رانا پلاس موتور بهتری بنظرم داره درسته قدیمیه ولی از xu7 قابل اعتماد تره لااقل
    مشکل رانا این هست که یکم فضای داخلیش کوچیکه
    واگرنه از سورن انتخاب بهتریه
    نمیدونم دیدین یا نه ولی کیفیت ادوات داخلی سورن پلاس در حد اسباب بازی پلاستیکی هست واقعا افتضاحه
    رانا همون فرزند ۲۰۶ sd که مردم هم کمو بیش ازش راضی بودن تو این محدودیت انتخاب بهتریه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  5. هاشمی

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    هیچکدوم ارزش خرید ندارن و کم فروش ترین های ایران خودرو هستند به جای اینا تندر 90 دست دوم تارا 207 انتخاب کنید

  6. گاس فرینگ

    ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (492 ديدگاه)

    سورن پلاس قیافه غیرقابل تحملی داره مخصوصا با قالپاق همون سورن elx مدل قبل 99 قیافش از این بهتره
    رانا هم که داخل از تنگی خفه میشی ولی واسه کسایی که 207 نمیتونن بخرن آلترناتیو خوبیه

  7. ۲۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5227 ديدگاه)

    من بخاطر اینکه ما خانواده ای هستیم که نمیتونیم تو ماشینی به اون تنگی مثل رانا جا بشیم انتخابم سورن هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا