رانا پلاس و سورن پلاس با موتور XU7P هماکنون ارزانترین سدانهای صفرکیلومتر ایرانخودرو هستند ولی کدامیک از این دو خودرو انتخاب بهتری خواهد بود؟
در حال حاضر اگر در بازار خودروی کشورمان به دنبال ارزانترین سدانهای صفرکیلومتر از ایرانخودرو باشید، دو انتخاب پیش رو خواهید داشت که دقیقاً در یک بازه قیمتی قرار دارند. یکی از این خودروها سورن پلاس با موتور XU7P است یعنی مدلی که در اواخر زمستان ۱۴۰۲ معرفی شد تا جایگزینی برای سمند و پژو پارس باشد. البته سورن پلاس از ۱۳۹۹ با موتور EF7 به بازار آمد ولی این مدل هماکنون عرضه محدود و قیمت گرانتری دارد. انتخاب دیگر هم رانا پلاس است که از پاییز ۱۳۹۹ بهعنوان نسخهٔ بروز شدهٔ رانا به دست خریداران رسید و در سبد محصولات ایرانخودرو جایگزین پژو ۲۰۶ صندوقدار شد. هرچند این دو خودرو در سگمنتهای متفاوتی قرار دارند و نمیتوانند رقبای مستقیم یکدیگر باشند اما از لحاظ قیمت کاملاً نزدیک به هم هستند و ممکن است خریداران را در دوراهی قرار دهند. به همین دلیل، در ادامه سورن پلاس XU7P را با رانا پلاس مقایسه خواهیم کرد تا ببینیم کدامیک میتواند انتخاب بهتری باشد.
همچنین بخوانید:
- مقایسه سهند S و سورن پلاس XU7P، ارزانترین سدانهای ایرانی بازار
- رانا پلاس؛ بررسی فنی، مزایا، معایب و ارزش خرید
- سورن پلاس XU7P؛ بررسی کامل مشخصات، امکانات و قیمت
طراحی بیرونی و ابعاد
در مورد طراحی بیرونی این دو ماشین حرف زیادی برای گفتن وجود ندارد زیرا هردو سالها است که در بازار حضور دارند و کاملاً تکراری شدهاند. البته در سال ۱۳۹۹ که نسخهٔ پلاس هردو خودرو به بازار عرضه شد، ایرانخودرو بهروزرسانیهایی را در طراحی بیرونی آنها انجام داد ولی برای به حداقل رساندن هزینهها، این تغییرات بسیار جزئی و در حد بازطراحی گرافیک داخلی چراغها و اصلاحاتی جزئی در جلوپنجره بود که تأثیر چندانی در بروز کردن ظاهر کهنه سورن و رانا که پیشینه آنها به ترتیب به سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۹۲ بازمیگردد نداشته است؛ بنابراین، انتخاب خودروی بهتر از لحاظ طراحی بیرونی بین این دو بیشتر موضوعی سلیقهای خواهد بود اما بااینوجود، طراحی سورن پلاس را میتوان هماهنگتر و باوقارتر دانست. از لحاظ ابعاد نیز طبیعتاً سورن خودروی بزرگتری است که ۴,۵۳۴ میلیمتر طول، ۱,۷۳۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۶۰ میلیمتر ارتفاع دارد درحالیکه این اعداد برای رانا پلاس به ترتیب برابر با ۴,۲۹۲ میلیمتر، ۱,۶۸۴ میلیمتر و ۱,۴۵۳ میلیمتر هستند.
طراحی داخلی و امکانات
در داخل دو خودرو نیز مثل بیرون با طراحی کاملاً کهنه و تکراری مواجه هستیم. سورن پلاس همچنان از همان داشبوردی استفاده میکند که در سال ۱۳۹۰ در سورن ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابلقبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته در سورن پلاس، ایرانخودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو ۲۰۶ به بالای داشبورد، صفحهنمایش لمسی در میانهٔ داشبورد در نمونههای جدیدتر، تودوزی مشکیرنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریمهای طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است. کابین رانا اما با دریچههای تهویه دایرهای و کنترلهای دستی سیستم تهویه، کاملاً قدیمیتر از سورن به نظر میرسد.
مهمترین بهروزرسانی داخلی این خودرو که در سال ۱۳۹۹ در نسخهٔ پلاس صورت گرفت، تجهیز به غربیلک فرمان جدید پژو ۲۰۷ با دکمههای کنترلی بود که بهمراتب بهتر از غربیلک فرمان قبلی به نظر میرسد. صفحه آمپر جدید با نمایشگر دیجیتالی، رو دریهای جدید با تریم پارچهای، کنسول میانی جدید، تزئینات طرح فیبر کربن و صندلیهای جدید متعلق به پژو ۲۰۷ هم از دیگر تغییرات داخلی رانا پلاس هستند؛ اما بااینوجود، کابین رانا پلاس هنوز هم قدیمیتر و ارزانتر از سورن پلاس به نظر میرسد و این تغییرات هرچند مثبت هستند ولی کمک چندانی به بروز شدن آن نکردهاند. علاوه بر این، برتری مهم دیگر سورن پلاس نسبت به رانا پلاس، کابین جادارتر و فضای بسیار بیشتر صندلیهای عقب است درحالیکه صندلیهای عقب رانا پلاس بیشتر برای کودکان مناسب است و برای مسافرتهای خانوادگی نمیتوان چندان روی آن حساب کرد.
در جدول زیر امکانات دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم:
رانا پلاس | سورن پلاس XU7P | |
ترمزها | جلو دیسکی و عقب کاسهای | جلو دیسکی و عقب کاسهای |
سیستم کنترل پایداری | دارد | دارد |
سیستم کنترل کشش | دارد | دارد |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
فرمان | هیدرولیک با دکمههای کنترلی | هیدرولیک با دکمههای کنترلی |
سیستم تهویه | دستی | اتوماتیک |
سیستم صوتی | رادیو پخش | نمایشگر لمسی |
دیلایت | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی | تاشو برقی |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد |
دوربین دنده عقب | ندارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
رینگ | ۱۴ اینچی فولادی | ۱۵ اینچی فولادی |
تنظیم صندلیهای جلو | دستی | برقی و دستی |
کروز کنترل | دارد | ندارد |
راهنمای تعویض دنده | دارد | دارد |
با توجه به جدول فوق، هرچند دو خودرو از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند ولی سورن با برخورداری از نمایشگر لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک و دوربین دنده عقب، شرایط بهتری دارد ولی از سوی دیگر، ایرانخودرو کروز کنترل را از نسخهٔ XU7P این خودرو حذف کرده درحالیکه این آپشن در رانا پلاس وجود دارد.
مشخصات فنی
همانطور که گفته شد، سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ EF7 به بازار عرضه شد که موتور نسبتاً بروزی محسوب میشود اما پس از خاتمهٔ تولید پژو پارس، ایرانخودرو از اوایل سال ۱۴۰۳ عرضه این ماشین را با موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ XU7P آغاز کرد تا جای پژوی محبوب خود را در بازار پر کند. این موتور قدیمی که سالها در سینهٔ پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفت، به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر شهرت دارد اما ایرانخودرو در نسخهٔ جدید این موتور که با نام XU7 پلاس شناخته میشود، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمعها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میللنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانه ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
رانا پلاس نیز همچنان از همان پیشرانهٔ آشنا و محبوب ۱.۶ لیتری TU5 استفاده میکند که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. البته نسخهٔ پانورامای رانا پلاس به موتور ارتقاءیافتهٔ TU5 پلاس مجهز شده که کمی خروجی بالاتری دارد و در کنار گیربکس شش سرعته دستی قرار گرفته ولی مدتها است که ایرانخودرو این نسخه را عرضه نمیکند و فعلاً رانا پلاس با همان پیشرانه و گیربکس قدیمی عرضه میشود. بااینحال، همین موتور TU5 معمولی هم بهمراتب مدرنتر، کارآمدتر، کممصرفتر و کماستهلاکتر از پیشرانهٔ قدیمی، پرسروصدا و پرمصرف XU7P است و بنابراین، در بخش پیشرانه برتری کاملاً با رانا پلاس خواهد بود.
تجربه رانندگی
پشت فرمان سورن پلاس، پیشرانه قدیمی بهوضوح مشکلات خود را نشان میدهد. از همان ابتدا، سروصدای زیاد موتور جلبتوجه میکند و با آغاز حرکت متوجه شتاب و کشش پایین خودرو خواهید شد بهگونهای که ۱۳ ثانیه طول میکشد تا سورن XU7P از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این مشکل هنگام پر بودن خودرو از بار و سرنشین و در سربالاییها کاملاً آزاردهنده خواهد بود. علاوه بر این، سورن پلاس XU7P مصرف سوخت بالایی هم دارد که طبق اعلام ایرانخودرو، در سیکل ترکیبی ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است اما در شهر به بیش از ۱۰ لیتر میرسد. یکی دیگر از مشکلات موتور XU7P، نیاز به روغنی با سطح کیفی SM یا SN است که هزینهٔ زیادی روی دست مالک میگذارد. از سوی دیگر، رانا پلاس از لحاظ قوای محرکه شرایط بهمراتب بهتری دارد. موتور TU5 که با سروصدای بسیار کمتری کار میکند، برای وزن ۱۱۳۳ کیلوگرمی رانا نسبتاً کافی است و شتاب مناسبی را فراهم میکند تا این خودرو بتواند ظرف ۱۱.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. البته در سرعتهای بالا، سورن سواری پایداری دارد.
قیمت و ارزش خرید
در حال حاضر، قیمت کارخانهای سورن پلاس XU7P کمی بیش از ۶۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۶۶۵ میلیون تومان است درحالیکه این ارقام برای رانا پلاس به ترتیب ۶۰۷ میلیون تومان و ۶۶۰ میلیون تومان هستند؛ بنابراین، دو خودرو دقیقاً در یک ردهٔ قیمتی قرار دارند و بنابراین، رانا پلاس به لطف برخورداری از پیشرانهٔ بهتر و کماستهلاکتر، ارزش خرید بالاتری خواهد داشت.
نتیجهگیری
با توجه به مواردی که بیان شد، از بین این دو خودرو، رانا پلاس گزینهٔ بهتری برای خرید خواهد بود. بااینحال، مشکل اصلی این خودرو فضای محدود کابین و صندلیهای عقب بسیار تنگ است که باعث میشود برای خانوادههای پرجمعیت مناسب نباشد؛ بنابراین، اگر مجرد هستید یا خانوادهای کمجمعیت دارید، سراغ رانا پلاس بروید اما اگر خواهان خودرویی جادار برای استفادههای خانوادگی هستید، بهتر است سورن پلاس با موتور EF7 را انتخاب کنید که بسیاری از مشکلات نسخهٔ XU7P را ندارد هرچند که حدود صد میلیون تومان در بازار گرانتر است. درصورتیکه توان پرداخت چنین مبلغی را ندارید، میتوانید به سهند سایپا هم فکر کنید.
مقایسه مشخصات فنی
سورن پلاس | رانا پلاس | |
پیشرانه | XU7P | TU5 |
نوع موتور | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر |
سوپاپ | ۸ | ۱۶ |
قدرت | ۹۸ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن | ۱۲۴۰ کیلوگرم | ۱۱۳۳ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۱۳ ثانیه | ۱۱.۶ ثانیه |
مصرف سوخت | ۷.۶ لیتر ترکیبی | ۶.۹ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۵۳۴ میلیمتر | ۴,۲۹۲ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۳۵ میلیمتر | ۱,۶۸۴ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ میلیمتر | ۱,۴۵۳ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۱ میلیمتر | ۲,۴۴۵ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر | ۴۰۰ لیتر |

حجتاله براهنی
۲۲ دی ۱۴۰۳این موتور XUP همون گرفتاریهای موتور XU7 (مثل صدای ناهنجار، کارکرد نامتوازن، استهلاک بالا و…) رو با هزینههای نگهداری موتور تویوتا پریوس داره. ایکاش ماشینهایی با این موتور رو مردم نمیخریدن تا بمونه رو دست ایرانخودرو
۲۲ دی ۱۴۰۳مردم EF7 ثبت نام کردن ولی ایران خودرو به مردمxu7 تحویل داده
دیمن
۲۲ دی ۱۴۰۳بد کلاهی سرت رفته رفیق، متاسفم، سورن بدون موتور EF7, ارزش خرید نداره
۲۲ دی ۱۴۰۳نه داش من که پول ندارم کاش سره من کلاه میرفت لاقل دلم خوش بود پولشو داشتم
حجتاله براهنی
۲۳ دی ۱۴۰۳دقیقا! واقعا سورن خودش بهتنهایی امتیاز خاصی نداره و موتورش هست که بهش برتری داده. حالا اگر همین مزیت رو ازش بگیریم اصلا ارزش خرید نداره.
ایمان چراغی
۲۲ دی ۱۴۰۳ثبت نام خودرو
MehdiTurbo
۲۲ دی ۱۴۰۳خود من شخصا سورن ترجیح میدم با اینکه خیلی کابین زشت و کهنه ای داره
چون به نظرم کسی که سدان میخره جاداری و راحتی و محکمیش مهم سورن تو نسل قبلش حالا چه سورنش چه سمندش واقعا خودروهایی خوبی تو داخلیا برای سدان بودند
کابینش بی صدا و بسیار ساکت و اروم و موتور و جاداریشم عالی بود
اگه کلی بخوام بگم انتخابم 206 ولی برای خانواده و جاداری سورن
رانا فضاش تنگه مثل 206 فقط یه ذره صندوق داره به جز صندوقش مزیتی بر 206 نداره ولی طراحیش زشت تره
زمانی که 206 اومد تو ایران خودروی به روز اقتصادی تو دنیا بود الان 206 چندین نسل عوض کرده که فک کنم نسل اخرش با کد 208 باشه یا 405 چندین نسل عوض کرده که فک کنم 307 باشه
اگه بخوایم مقایسه کنیم با اون سال ها که 206 بیست میلیون خورده ای بود و مزدا 3 سی میلیون خورده ای کا باید همین پول الانی که به 206 و 405 میدیم برای 208 و 307 میدادیم(حالا کاری به کدش ندارم احتمالا اشتباه بگم)
و اگه پژو اون قرار داد با ایران خودرو نمیست حداقل بیست سال این خودرو ها را تومون فرو نمیکردند
پژو که بست سود خودش گرفت ایران خودرو ام که بست سود کلان خودش میگیره ملت اگه نمیخریدند در اصل فرو نمیرفت
اون ایران خودرو و … که به ما میفروشند خوداشون تو خارجند خیابان و ماشینا و شکل شمایل شهر براشون مهم نیست
این شکل اسفالت و ماشین دیگه تو هیچ کشوری نمیبینید خیلی تک توک حتی عراق و … هم دارند شکل دوبی میشند با این فرمون
رضا
۲۷ دی ۱۴۰۳برای تعمیر موتور همون هزینه موتور قبلی داره تقریبا ولی روغنش گرونتره
شهروند ایرانی
۲۲ دی ۱۴۰۳موتوری رانا پلاس بهتر ولی جاداری کاربردی بودن سورن و کلیت قضیه هر ماشین داخلی داری ایراد اسم ایرانی نزاریم روش اگه نگاه کنیم همین ایرانی مثل تیونر معروف منصوری و مثل کمپانی رضوانی پس ایرانی میتونه ماشین خوب تولید کنه به شرطی که سیستم درستی روی کار باش و بازار رقابتی باش
امین
۲۲ دی ۱۴۰۳قطعا رانا پلاس. هم پلتفرم بهتر و مدرن تری داره ،هم موتورش شرف داره به اون موتور عهد غارنشینان سورن.یه چرخش میرزه به سورن
Saeed farshchian
۲۲ دی ۱۴۰۳رانا پلاس موتور بهتری بنظرم داره درسته قدیمیه ولی از xu7 قابل اعتماد تره لااقل
مشکل رانا این هست که یکم فضای داخلیش کوچیکه
واگرنه از سورن انتخاب بهتریه
نمیدونم دیدین یا نه ولی کیفیت ادوات داخلی سورن پلاس در حد اسباب بازی پلاستیکی هست واقعا افتضاحه
رانا همون فرزند ۲۰۶ sd که مردم هم کمو بیش ازش راضی بودن تو این محدودیت انتخاب بهتریه
هاشمی
۲۲ دی ۱۴۰۳هیچکدوم ارزش خرید ندارن و کم فروش ترین های ایران خودرو هستند به جای اینا تندر 90 دست دوم تارا 207 انتخاب کنید
گاس فرینگ
۲۲ دی ۱۴۰۳سورن پلاس قیافه غیرقابل تحملی داره مخصوصا با قالپاق همون سورن elx مدل قبل 99 قیافش از این بهتره
رانا هم که داخل از تنگی خفه میشی ولی واسه کسایی که 207 نمیتونن بخرن آلترناتیو خوبیه
۲۲ دی ۱۴۰۳من بخاطر اینکه ما خانواده ای هستیم که نمیتونیم تو ماشینی به اون تنگی مثل رانا جا بشیم انتخابم سورن هست
yones2012
۲۲ دی ۱۴۰۳اصلا این دوتا ماشین قابل مقایسه نیستن
جاداری کیفیت داشبورد سورن خیلی بهتر از راناست
من سورن EF7 تیپ فول دارم
ماشین بی صدا
کاملا سوار جادست
در کل اینجوری بگم ماشین صفر تو ایران کاملا شانسیه
یا خوب در میاد یا بد
shetab-car
۲۲ دی ۱۴۰۳سورن پلاس با این موتور مفت هم نمی ارزه
علی هاشمی
۲۲ دی ۱۴۰۳قطعا رانا پلاس بهتره هم از نظر فنی و هم ظاهری
شریفی
۲۲ دی ۱۴۰۳دیگه این دوتا پشکل مقایسه دارن؟
خجالت داره به قرآن
والا اگر مملکتو به دست … هم میدادیم الان نمیزاشتن اینارو سوار شیم.
علی کاویانی
۲۲ دی ۱۴۰۳من جزو افراد اولین تحویلی رانا پلاس (سال ۹۹) هستم. انصافاً برای مصرف عالیه ✔️ فقط اگه خانواده خیلی پرجمعیت باشه مشکل دار میشه. ما که سه نفره ایم عالیه.
نه صدا و نه اذیت موتوری و …
محمد بازمانده
۲۲ دی ۱۴۰۳برای یه خونواده سه نفره هر سه بزرگسال خوبه؟
دیمن
۲۲ دی ۱۴۰۳هویت سورن پلاس موتور EF7است
حیدر
۲۳ دی ۱۴۰۳من سورن پلاس فول باموتورef7 دارم ازش راضییم خداییش بنظرم خیلی مهمه که ماشین جادار و راحت باشه در ضمن از لحاظ قدرت کلی با این سورن جدیدا فرق داره
سیاوش
۲۳ دی ۱۴۰۳این مدل سورن پلاس اصلا بدرد نمیخوره . فقط سورن پلاس دوگانه سوز که موتور ef7 هست واقعا ارزش خرید داره. صدای موتور بسیار کم ، کابین ساکت و جادار و در عین رانندگی خوبی داره . فرق خاصی بین گاز و بنزینش نیست ، شاید اگه روی حالت گاز باشه اصلا متوجه نشید با این حال وقتی روی بنزین میاد انگار توربو فعال شده. اگه قصد خرید سورن پلاس دارید پیشنهادم پایه گازسوز هست فقط خرجش یه رینگ و مانیتور و دوربین عقبه
چشدرا
۲۳ دی ۱۴۰۳موتور tu5 رانا شرف داره به این مدل سورن.
کابین این دوتا چقدر با هم فرق داره؟؟
رانا ۵نفره اس سورن۷نفره؟
رضا
۲۷ دی ۱۴۰۳باید توی هردو بشینی تا متوجه تفاوت بشی
مهدی
۲۷ دی ۱۴۰۳جوونای ماشینباز به اینا حتی نگاه هم نمیکنن…عشق glx , elx
بعد elx و glx باید بری سراغ بنز و بی ام و 💀✌🏼
رضا
۲۹ دی ۱۴۰۳سلام من هردوش رو دارم هم رانا پلاس جدید و هم سورن پلاس ef7 .قبلاهم ده سال xu7 داشتم.سورن پلاس بسیار بی صدا و تو جاده عالی فقط تاخیر شدید پدالگاز داره وگرنه بقیه چیزاش عالی بخصوص دو پوششه باشه ولی رانا پرشتاب اما تو جاده تو سرعتت بالا پر صدا ولی عوضش کم مصرف و جوان پسند.ولی امان از xv7 که بسیار پرخرج و سه بار واشر زد حتی این مدل جدید هم شنیدم میگن حل نشده واشر زدنس
ابراهیم اسمعیل پور
۳ بهمن ۱۴۰۳به نظر من موتور رانا بهتره ولی راحتی اتاق سورن بیشتره بهرحال موضوع سلیقه ای هست و با توجه به نیاز باید انتخاب بشه ولی اگه موتور سورن EF7 بود قطعا سرتر از رانا بود.