در یکی دیگر از مقالات راهنمای خرید پدال به سراغ مقایسه سورن پلاس با شاهین به عنوان دو نمونه از پرفروشترین خودروهای داخلی رفتهایم.
افزایش قیمت ارز و به تبع آن خودرو تأثیر زیادی روی قدرت خرید مردم گذاشته است. همین موضوع باعث شده دست خریداران از انتخاب خودروهای ایمنتر و مدرنتر کوتاه شود و آنها به خرید مدلهای تولیدی فعلی با کیفیت نه چندان خوب رضایت دهند. دو نمونه از پرفروشترین سدان های ایرانخودرو و سایپا با نام سورن پلاس و شاهین شناخته میشوند که قبلاً به کرات در پدال از آنها سخن گفتهایم اما شاید برخی افراد برای خرید آنها بر سر دوراهی باشند. در ادامه مقایسه سورن پلاس با شاهین را از جنبههای گوناگون خواهیم داشت.
سورن پلاس نسخه بهروز شده از سمند است، سمندی که عنوان اولین خودروی ملی را یدک میکشد. خود سورن هم در طول این سالها دستخوش تغییرات زیادی شده و جدیدترین نسخه آن با پسوند پلاس تولید میشود. سورن پلاس نسبت به نسخه اولیه این خودرو تفاوتهای جزئی دارد که از جمله آنها میتوان به گرافیک متفاوت چراغهای جلو و عقب، دیلایت، اسپویلر لبه صندوقعقب، جلوپنجره مشکی و… اشاره کرد. این خودرو هماکنون با پیشرانههای EF7 و XU7P عرضه میشود اما ما مدل مجهز به پیشرانه EF7 را با سایپا شاهین مقایسه میکنیم.
همچنین بخوانید:
سایپا پس از مدتها تولید خانواده پراید و کوییک به دنبال ارائه رقیبی برای محصولات ایرانخودرو از جمله سمند و پژو بود و نهایتاً نیز شاهین را معرفی کرد. این سدان جمعوجور بر اساس پلتفرم ولکس C30 که آنهم از تویوتا یاریس گرفته شده تولید شد و از همان اول هم حاشیههای زیادی داشت چراکه قرار بود شاهین با پیشرانه برلیانس عرضه شود اما تحریمها مانع این امر شدند و نهایتاً سایپا مجبور شد پیشرانه توربوی تیبا را روی سدان خود قرار دهد.
مقایسه سورن پلاس با شاهین
طراحی ظاهری
سابقه طراحی سورن پلاس به سال ۸۵ بازمیگردد و از آن زمان تاکنون تنها تفاوتهای جزئی در ظاهر این خودرو به وجود آمده است. همین موضوع به وضوح خود را در مقایسه طراحی با شاهین نشان میدهد. سورن پلاس کاملاً طراحی خودروهای چندین دهه قبل را نشان میدهد و از حداقل خطوط در بدنه استفاده کرده و نکته تأسفبرانگیز اینکه همان طراحی نسبتاً هماهنگ سمند ساده را نیز ندارد. همانطور که گفته شد سورن پلاس با برخی تفاوتها نسبت به نسخه قبلی عرضه شد که در مجموع این خودرو را قابلتحملتر کردهاند.
اما شاهین را میتوان جزو زیباترین خودروهای داخلی چند دهه اخیر دانست. در بخش جلوی این خودرو چراغهایی الهام گرفته از برخی محصولات روز دنیا، جلوپنجره ساده اما هماهنگ با دیگر اجزا و کاپوتی نسبتاً عضلانی را شاهد هستیم. پروفایل جانبی شاهین اگرچه طراحی سادهای دارد اما مدرنتر از سورن پلاس به نظر میرسد. نهایتاً هم باید به بخش عقب برسیم که چراغهایی کشیده و برش خورده در زیر صندوق با سپر ساده همراه شدهاند. طراحان این خودرو قطعاً میتوانستند در نمای جانبی و عقب شاهین جسارت بیشتری به خرج دهند هرچند با همین وضعیت نیز شاهین ظاهر جذابتری نسبت به سدان ایرانخودرو خواهد داشت.
طراحی داخلی
اوضاع سورن پلاس در بخش کابین بسیار بهتر از ظاهرش است. اگرچه این خودرو از طراحی کابین سورن ELX چند سال پیش استفاده میکند اما در مجموع این طراحی را میتوان قابلقبول دانست. طراحان ایرانخودرو برای سورن پلاس تغییراتی اعمال کردهاند که از جمله آنها میتوان به غربیلک فرمان جدید، کامپیوتر سفری، نمایشگر لمسی در تیپ فول، تودوزی مشکی، تریم جدید داشبورد و… اشاره کرد.
طراحی کابین شاهین نیز هماهنگ از کار درآمده هرچند مشکل اصلی آن به متریال و پلاستیکهای خشک مربوط میشود. نمایشگر لمسی شاهین ابعاد کوچکی دارد و نباید از آن انتظار کیفیت بالایی را داشت. همچنین طراحی فرمان خودرو نیز میتوانست بهتر صورت گیرد. علیرغم اینکه کابین سورن پلاس سالها قبلتر از شاهین طراحی و تولید شده اما از نظر طراحی و جنس متریال پذیرفتنیتر خواهد بود و در این بخش برتری با سورن پلاس است.
تجهیزات و امکانات
برای اینکه مقایسه سورن پلاس با شاهین منصفانهتر باشد ما فول ترین نسخه سورن پلاس را که قیمتی تقریباً مشابه شاهین دارد را انتخاب کردهایم. هر دو خودرو تنها سادهترین امکانات خودروهای امروزی را ارائه میکنند. دو کیسه هوا، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشههای برقی و قفل مرکزی، سنسور دندهعقب، نمایشگر لمسی، رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی، کروز کنترل، کنترل پایداری و کشش و… جزو تجهیزات سورن پلاس هستند. اما شاهین امکانات بیشتری را ارائه میکند. سیستم پایداری و کنترل کشش، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سانروف، کامپیوتر سفری، سنسور و دوربین دندهعقب، ناوبری، ورود و استارت بدون کلید، صندلیهای چرمی و پایش باد لاستیکها جزو مواردی هستند که باعث میشوند این خودرو دست برتر را داشته باشد. در این بخش برتری با سدان تولیدی سایپا خواهد بود هرچند اختلاف دو خودرو زیاد نیست. در جداول زیر نیز میتوانیم تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده نماییم.
- تجهیزات و امکانات سورن پلاس
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسهای، کد کلاس ۵۷۵۳۰: سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی | رادیوپخش، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۳ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۳۰: مالتی مدیا |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، چراغ عقب جدید با لنزهای شفاف، چراغ نقشهخوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۵۷۵۲ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۲۹ و ۵۷۵۳۰: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آینهها | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار، مجهز به گرمکن، جمع کردن برقی آینههای جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب، مجهز به آنتی ترپ و پاور ویندوز، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۳۰: بدون آنتی ترپ و پاور ویندوز |
تزئینات | تریم مشکی، قطعات دکوراتیو داخلی جدید، زه و دستگیره همرنگ بدنه، دستگیره درها طرح جدید، استفاده از طرح کروم روی نوار شیشههای جانبی، تغییر رنگ جلوپنجره به رنگ مشکی براق، افکتهای جدید بر روی درها و داشبورد، اسپویلر عقب، روکش پارچهای صندلی طرح جدید ۵۷۵۳۰: فاقد زه ضربگیر روی دربها |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، سنسور دندهعقب، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۳۰: دوربین دید عقب، ۵۷۵۳۰: دارای استاندارد ایمنی عابر پیاده و اخطار کاهش باد لاستیکها (TPMS) |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۵۷۵۲۴ و ۵۷۵۲۶: ۱۵ اینچ فولادی |
صندلی | تنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو برقی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظیم |
سایر تجهیزات | کروز کنترل، بازکن در صندوقعقب از داخل اتاق و روی سوییچ، دسترسی به صندوق از داخل، نمایشگر روی داشبورد (MFD) به همراه Trip Computer بر روی پوسته بالایی داشبورد، کد کلاس ۵۷۵۳۰: سیستم راهنمای تعویض دنده |
- تجهیزات و امکانات شاهین
ترمز | مجهز به سیستم ترمز ABS+EBD+BAS+TCS+ESC+HSA |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | فرمان برقی، کنترل صدا از روی فرمان |
سیستم تهویه | تهویه مطبوع اتوماتیک |
سیستم صوتی | مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ + GPS + USB |
چراغها | چراغ روشنایی روز (Day Light)، چراغ اتوماتیک (Auto Light) |
آینهها | آینه جانبی تاشو برقی (Electrically Foldable)، گرمکن آینههای جانبی |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تزئینات داخلی کروم و تریم دورنگ |
تجهیزات ایمنی | سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، سیستم هشداردهنده امنیتی، کمربند ایمنی پیش کشنده با مکانیسم کاهنده نیرو، سنسور دندهعقب |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچی آلومینیومی |
صندلی | صندلی راننده ۶ حالت دستی، صندلی مسافر ۴ حالت دستی |
سایر تجهیزات | نمایش دمای هوای بیرون، نشانگر تعویض دنده GSI، سیستم محاسبه سفر، نگهدارنده صندلی کودک در صندلی عقب (ISO FIX)، صندلی با روکش چرم، مه شکن عقب و جلو، چراغ همراهی تا درب منزل، نمایشگر سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS)، ورود به خودرو بدون کلید PEPS و استارت دکمهای، سیستم ناوبری + نقشه آفلاین، دوربین عقب، سانروف، قابلیت شارژ موبایل USB |
قوای محرکه
به یکی از مهمترین بخشهای مقایسه سورن پلاس با شاهین میرسیم. اینجاست که برگ برنده سورن پلاس رو میشود. در دل این خودرو پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 شناخته شده قرار دارد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. اگرچه چنین قدرت و گشتاوری در دنیای امروزی خیلی به چشم نمیآید اما باعث میشود سدان ایرانخودرو برتر از شاهین ظاهر شود. نیروی تولیدی پیشرانه سورن پلاس هم از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میشود. این پیشرانه بنا به ادعای ایرانخودرو در حالت ترکیبی حدود ۷.۴ لیتر سوخت مصرف میکند.
همچنین بخوانید:
-
مقایسه پژو پارس با شاهین؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
-
مقایسه شاهین اتوماتیک و جک J4، ارزانترین سدانهای اتوماتیک بازار
اما نقطهضعف اصلی شاهین به پیشرانه آن مربوط میشود. پیشرانه M15 سایپا که روی خانواده تیبا، کوییک و ساینا بکار رفته با یک توربو تقویت شده تا در نهایت ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید کند. شاهین در دو نسخه دستی و اتوماتیک تولید میشود اما در مقایسه ما نسخه ۵ سرعته دستی آن شرکت کرده چراکه قیمت خودرو را به سورن پلاس نزدیکتر میسازد. با عنایت به وزن شاهین باید دانست پیشرانه یاد شده فاقد توان و کشش بالا به ویژه در سربالاییها خواهد بود و از این نظر میتوان سورن پلاس را برتر دانست. ضمن اینکه پیشرانه تنفس طبیعی سورن پلاس دردسرهای یک پیشرانه توربو را نیز ندارد. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
مقایسه سورن پلاس با شاهین | ||
نوع موتور | EF7 تنفسطبیعی | M15 توربو |
حجم موتور | ۱۶۴۵ | ۱۴۹۷ |
حداکثر توان موتور (اسب بخار) | ۱۱۳ | ۱۰۹ |
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) | ۱۵۳ | ۱۷۸ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۸ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۸۹ | ۱۹۰ |
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۱۲ | ۱۳.۲ |
گیربکس | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۷.۳۶ | ۷.۲ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۳۴/۱۹۴۴/۱۴۶۰ | ۴۴۶۰/۱۷۶۹/۱۵۰۲ |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۶۷۱ | ۲۶۵۰ |
وزن خودرو (کیلوگرم) | ۱۲۴۰ | ۱۲۷۰ |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | ۵۰۰ | ۴۴۲ |
سواری و هندلینگ
اولین نکتهای که با نشستن پشت فرمان سورن پلاس تداعی میشود همان حس و حال سمند است. ستونهای بزرگ، صندلیهای نسبتاً راحت و سنگینی خاص خودرو به ویژه در زمان حرکت از سکون جزو موارد قابلذکر این خودرو خواهند بود. پیشرانه سورن پلاس در دورهای پایین صدای کمی تولید میکند اما هرچه دور موتور بیشتر شود صدای وارد شده به کابین نیز بیشتر خواهد بود. سواری خودرو در خیابانها و جاده قابلقبول و نسبتاً نرم است هرچند نباید انتظار سواری و هندلینگ قابلتوجهی را داشت. البته اضافه شدن سیستمهایی نظیر کنترل پایداری و کنترل کشش تا حدودی میتوانند روی تواناییهای حرکتی خودرو تأثیر داشته باشند.
شاهین اگرچه خودروی جدیدتری است اما وضعیت سواری آن جالب نیست و مهمترین مشکل نیز به قوای محرکه کم بازده آن مربوط میشود. این خودرو نمیتواند در سربالاییها و جادههای پر پیچ و خم پا به پای سورن پلاس حرکت کند. از طرف دیگر صدای ورودی پیشرانه به کابین نیز در دورهای بالا زیاد است و صدای سیستم تعلیق نیز به گوش میرسد. همانند سورن پلاس نباید روی هندلینگ و تواناییهای حرکتی و عبور از پیچ شاهین نیز حساب باز کرد. با این تفاسیر میتوان گفت از نظر شتاب گیری، سواری در جاده و نرمی سیستم تعلیق کفه ترازو به سمت سورن پلاس سنگینی میکند. از نظر خدمات پس از فروش و قطعات نیز هر دو خودرو به عنوان محصولات ایرانخودرو و سایپا مشکل خاصی نخواهند داشت اما شاید قیمت برخی قطعات شاهین به دلیل جدیدتر بودن قیمت بالاتری داشته باشد و این موضوع در بخش پیشرانه و توربو نمود بیشتری دارد.
قیمت
در جدول زیر قیمت خودرو سورن پلاس و شاهین درج شده است. همانطور که مشاهده میکنید دو خودرو تفاوت قیمتی کمی باهم دارند و این موضوع رقابت را فشردهتر میسازد.
نام خودرو | قیمت کارخانه (تومان) | قیمت بازار (تومان) |
سورن پلاس | – | ۷۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
شاهین | ۴۳۴,۴۹۴,۰۰۰ | ۷۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
قضاوت نهایی
با توجه به بضاعت و واقعیتهای موجود در خودروسازی کشور باید گفت سورن پلاس و شاهین جزو گزینههای اجباری بازار به شمار میروند و افرادی که به دنبال خرید یک سدان خانوادگی صفرکیلومتر در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون هستند میتوانند این دو خودرو را مدنظر قرار دهند. سورن پلاس از کابین جادارتر، پیشرانه قویتر و سواری بهتر نسبت به شاهین سود میبرد اما سدان سایپا نیز طراحی ظاهری بهروزتر و امکانات بیشتری دارد. در پایان باید گفت اگر به ظاهر خودرو اهمیت زیادی نمیدهید و سواری، فضای کابین و بار و همچنین بازار خریدوفروش بهتر برای شما اولویت بالاتری دارد سورن پلاس گزینه اول خواهد بود اما اگر خودرویی زیباتر با امکانات بیشتر را ترجیح میدهید ولو اینکه از پیشرانهای قدیمی و کمتوانتر و کابینی با کیفیت پایینتر رنج ببرد سایپا شاهین انتخاب بهتری است.
Mc720s
۲۴ فروردین ۱۴۰۳دوئل رو هم بین خودروهای ایرانی در پدال بذارید.
در بررسی ها: هیچکی از زیر بندی، جلوبندی، شاسی، ایمنی، آلیاژ و متریال بدنه حرفی نمیزنه
محسن
۲۴ فروردین ۱۴۰۳اونجا که نوشتید: “این خودرو (شاهین) نمیتواند در سربالاییها و جادههای پر پیچ و خم پا به پای سورن پلاس حرکت کند.” چنین جمله اشتباهی از رسانه پدال خیلی دور از انتظار هست، حرکت در سربالایی یا حرکت دادن بار سنگین مربوط به قدرت هست(power). معرف یا نماد اندازه گیری قدرت در موتور(engine) گشتاور هست، گشتاور شاهین ۱۶ درصد بیشتره(عدد قابل توجهی هست) پس قاعدتا شاهین باید عملکرد بهتری در سربالایی داشته باشه، علاوه بر این در سربالایی ها با توجه به ارتفاع بیشتر، غلظت هوا(اکسیژن) کمتره و سیستم انژکتور سوخت کمتری وارد سیلندر میکنه و گشتاور باز هم کمتر میشه، اما در موتور توربو این افت فشار هوا تاثیر کمتری خواهد داشت و نتیجتا در میدان تست واقعی و ارتفاعات واقعی شاهین قطعا عملکرد بهتری خواهد داشت. بنده هیچکدوم رو ندارم و سوار هم نشدم، اما طبق اصول مکانیک اطمینان دارم اگر تست واقعی در سربالایی انجام شود شاهین برنده است.
شاهین
۲۴ فروردین ۱۴۰۳وزن بیشتر، موتور قدیمی تر، وجود 8 سوپاپ و… همگی باعث میشه شاهین خیلی چابک نباشه. از طرف دیگر سورن پلاس به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها هم مجهز هست و با توجه به تکنولوژی بهترش میتونه سریع تر باشه. نگاهی به شتاب و سرعت این دو خودرو هم به خوبی نشون دهنده واقعیت های شاهین هست.
محسن
۲۴ فروردین ۱۴۰۳بله تفاوت وزن حدود ۲.۵ درصده، اما عرض کردم تفاوت گشتاور ۱۶ درصد و در ارتفاعات بیشتر می شود، درسته ۸ سوپاپ هست اما در هر صورت گشتاور بیشتری داره(چون توربوشارژر داره).
فکر کردم موضوع رو متوجه شُدید! شتاب مربوط به توان خودرو هست (اسب بخار)، بله شتاب سورن بیشتره (یعنی اسب بخار بیشتری داره)، تست شتاب، تست صفر تا صد هست که سورن پیروز میشه، ولی موضوع حرکت در سربالایی به گشتاور بستگی داره و نه توان. مثال عینی اینکه فرض کنید یک تُن(۱۰۰۰کیلو) به سورن بار ببندیم، اونوقت سورن در سربالایی میتونه همراه نیسان آبی خودمون بره؟ معلومه نه، چون نیسان گشتاور خیلی بیشتری داره ولی توی صفر تا صد میبازه چون توان (اسب بخار) کمتری داره.
شاهین
۲۴ فروردین ۱۴۰۳بله تمامی مواردی که فرمودین روی کاغذ درسته اما در عمل چیز دیگه ای رو متوجه هستیم. کافیه از برخی مالکان و کارشناسان بپرسین تا درباره توانایی های شاهین واقعیات رو بگن.
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳بخاطر ۸ سوپاپه بودن توی سربالایی کم میاره
هادی
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳با عرض سلام خدمت دوست عزیز با توجه به تجربه اینجانب با استفاده بیشز از 30هزار کیلومتر با هر دو خودرو خدمت شما عرض میکنم که کشش سورن خیلی بهتره البته با موتور ای اف سون توی سربالایی ها شما هم خیلی درگیر آماری که سازنده ها میدن نباش
نویدی
۲۴ فروردین ۱۴۰۳سورن پلاس انجین خوبی داره و تنفس طبیعی بودنش یه مزیته نسبت به شاهین ولی متاسفانه از نظر پلتفرم با 405 یکیه و ایمنی بسیار ضعیفی داره.
بزرگترین مزیت شاهین هم ایمنی و پلتفرم نسبتا جدید و بروزشه.
از نظر شتابگیری و سرعت هم شاهین یه کوچولو بهتره.
من شاهین رو بیشتر می پسندم.
Avan
۲۵ فروردین ۱۴۰۳موافقم.تنها نقطه ضعف شاهین (با توجه به بازار ایران نه خودرو جهان) موتورش است که البته موتور هم مهمترین قسمت خودرو است بنابراین تا موتور شاهین تغییر نکند ارزش خریدش از سورن پایین تر است. شنیده بودم قراره همون موتور ال نود را بزارن روی شاهین اگر چنین شود از دنا و تارا هم بهتر میشه.
زیزیگولو
۲۴ فروردین ۱۴۰۳گاریهایی که هیچ جای دنیا قبولشون ندارن و قابل استفاده نیستن و چیزایی که قابل استفاده نیستن بهشون میگن زباله و در نتیجه مدیریت پسماند کشور باید به موضوع ورود کنه و این زباله های متحرک رو از سطح کل کشور جمع آوری کنه که این میتونه هم واسه اقتصاد و هم واسه وضعیت محیط زیست ایران مفید باشه ……… البته عمراً اگه همچین کاری بکنه چون اینا همشون دستشون تو یه کاسه هستش
زیزیگلو 2
۲۵ فروردین ۱۴۰۳حرف حق جواب نداره اما تا پنجاه سال دیگه هم همینا رو داریم البته ماکه نیستیم احتمالا اما فرزندان ونوه های ما هم سوار همینا میشن
Hadi
۲۴ فروردین ۱۴۰۳اگه واقعا پلتفرم یاریس روی شاهین باشه و از ضخامت قطر ورق های پلتفرم و شاسی کم نکرده باشن شاهین بهتره چون ایمنی بیشتری داره خود یاریس 5 ستاره داشت زمانی که آمده بود تو بازار
شتابشون زیاد به هم باجی نمیده تقریبا 1 ثانیه فرقشونه
سمند به درد تاکسی های داخل شهر و خارج شهر میخوره که فضای بار بیشتری نیاز دارن
Jdm
۲۴ فروردین ۱۴۰۳دو عدد لگن…
ولی با این حال اگر مجبور به خرید بین این دو باشم انتخابم سورن پلاسه!
مگر دیوانه شدم برم یه خودرو ۸ سوپاپ توربو بگیرم؟حداقل یه تنفس طبیعی میگیرم به بنزینم حساس نیست.حالا خودمونیما این پیج شاهین بازا رو دیدید؟🤣
لامصبا برای تویوتا ام شاخو شونه میکشن😅
۲۴ فروردین ۱۴۰۳تویوتا چیه ؟؟ برای هایما شاخ و شونه کشیدن
تو این سایت کسی جرعت نداره پشت سلطان شاخ و شونه بکشه
اونجا همه بچه سالا شاخ میشن
OM.01
۲۴ فروردین ۱۴۰۳(خودمونیما این پیج شاهین بازا رو دیدید؟🤣
لامصبا برای تویوتا ام شاخو شونه میکشن😅)
در مجازی همه سلطانن و بنز CLA45 هم میگیرن و انواع دو صد شیش پورشه رو میزنن و انواع خودروهای سقف حلبی میتونن 250 تا برن و…
اما در واقعیت و کف آسفالت نهایتا ام وی ام 315 رو میتونن بگیرن و دیدم خودم.تو سربالایی ها که خودم دیدم خاور نوربالا زده…!
فرزند ایران
۲۴ فروردین ۱۴۰۳مقایسه ارابه مرگ با فرغون مرگ
علی جردن
۲۴ فروردین ۱۴۰۳چرا شتاب صفرتاصد توی جدول ننوشتین ؟
سهیل
۲۴ فروردین ۱۴۰۳اصلا موقعی که این مقاله را نوشتید پشت فرمان ماشینها نشستید یا همینجوری نوشتید؟ وقتی با شاهین رانندگی میکنی متوجه میشی هیچ کدوم از ماشینهای اتمسفر داخلی به پاش نمیرسن و در بین ماشینهای داخلی فقط سورن توربو و دنا توربو از نظر شتاب و کشش بهتر از شاهین هستن
شاهین
۲۴ فروردین ۱۴۰۳چه جالب!
علی آزاد
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سمند سورن واقعا طراحی قشنگی داره نمیدونم چرا حس میکنید شاهین قشنگه در کل سورن پلاس خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بهتره تو ماشین های ایرانی اول تارا بعد سورن ارزش خریدن دارن
سهیل
۲۵ فروردین ۱۴۰۳من نمیدونم تو این پدال شما و نویسنده ها موقع مقایسه سوار ماشینها میشین یا همینجوری با پیش زمینه ای که از ماشینها تو ذهنتون دارین مینویسین از عکس ها هم معلومه چون هیچ عکسی از هنگام بررسی ماشینها نگرفتید عکس سورن پلاس که عکسهای خود ایران خودرو هست عکس های شاهین هم مال تست و بررسی است که پارسال گذاشتید که اونم خیلی بد و مغرضانه بود من خودم شاهین مدل ۱۴۰۱ دارم و ۳۰ هزار کیلومتر تا حالا باهاش رفتم شتابش نسبت به ماشینهای اتمسفر بهتره و قابل مقایسه با ماشینهای اتمسفر داخلی نیست اما در مقابل ماشینهای توربو کم میاره از نظر متریال داخل کابین زیاد خوب نیست اما در بقیه موارد به جز دردسر های نگهداری از سورن پلاس بهتره
شاهین
۲۵ فروردین ۱۴۰۳واقعا شما هم ساییدی ما رو با این ماشینت! حتما مگه باید عکس بگیریم از هر ماشینی تا بررسی اونو بنویسیم؟ مگه شاهین یا سورن بوگاتی یا لامبورگینی هستن که ازشون به تعداد انگشتای دست وجود داشته باشه؟ یکیش که تاکسی شده و هر روز میشه سوار شد اون یکی هم مثل نقل و نبات تو خیابون هست و فامیل ها هم دارن. شما چون شاهین داری طبیعیه که اونو خیلی تعریف بکنی ولی واقعیت اینه که این ماشین هم کیفیت متریالش از سورن پایین تره، هم عایق بندیش، هم زیر بندی و جلوبندیش و هم تکنولوژی موتورش. من از هیچکدوم این دو تا ماشین خوشم نمیاد اما واقعیت همینایی بود که خوندی. بحث بهتر بودن یه خودرو فقط به شتابش محدود نمیشه هرچند مشخصات فنی و شتاب خودش گویای همه چیز هست.
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳بیا من با ۲۰۶ تیپ پنج مدل ۸۹ سوسکش کنم
کاربر
۲۴ فروردین ۱۴۰۳توربوی ماشین آلمانی و ژاپنی تو ایران دووم نداره بعد توربوی تولید داخل میخواد بادووم باشه ؟ همین یه فاکتور باعث میشه که بین این دو انتخابم سورن باشه.
۲۴ فروردین ۱۴۰۳چه ماشین هایی قراره بیاد سامانه یکپارچه ؟؟
محمد
۲۴ فروردین ۱۴۰۳شاهین خیلی عجیبه، هیچ جاش با هم همخوانی نداره چرخ های کوچیک فرو رفته تو بدنه ایینه های عجیب غریب موتور ضعیف متریال داخلی افتضاح
نمیگم سورن خوبه ولی قطعا از شاهین بهتره!
۲۴ فروردین ۱۴۰۳سورن بیشتر شبیه ماشین هست تا شاهین
مجید
۲۴ فروردین ۱۴۰۳من خودم شاهین دارم کلا از نظر شتاب خیلی خوبه ایکاش بررسی ویدئویی می کردید تا مشخص بشه کدوم سرتره
علی
۲۶ فروردین ۱۴۰۳عزیزم توربو توی سرعت های پایین خوبه. گشتاورش زودتر شروع میشه زودم تموم میشه و توی سرعت های بالا کم میاره توربو توی ۴۰۰۰ دور به اوج بوست رسید.شتاب گیریش تموم میشه ولی تنفس طبیعی تازه بعداز ۴۰۰۰ هزار شتاب گیریش شروع میشه تا رد لاین بخاطر همین تنفس طبیعی توی جاده لذت بخش تره توربو داخل شهر لذت بخشه
امیر جام خانه
۲۴ فروردین ۱۴۰۳به نظرم شاهین یه آشغاله درسته امکانات زیادی ولی شاسی ضعیفی داره وکلا رخ خوبی داره پلی باید قبول کنیم سورن پلاس یه سر گردن از شاهین بالا تره
جوا
۲۵ فروردین ۱۴۰۳شاهین شاسی ضعیفی داره ؟یادتون رفته شاتون پلاس و بردن انگلیس با۷۰ تا زدن تو مانع هیچیش نموند .عکس تصادف شاهین تو اینستا پره .تنها خودروی داخلی ک ایمنی ترین شاسی و بدنه رو داره تو سربالایی فقط زانتیا میتونه شاهین و بزنه پارس سمند این اشغالا ک هیچ
مرتضی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳اتفاقا برگ برنده ی شاهین ایمنی اون هست
علی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سلام و عرض ادب
از لحاظ مقایسه این دو خودرو چون هر دو را امتحان کردم اگه ایمنی و راحتی تو جاده مدنظر باشه به نظرم شاهین ولی اگه شتاب و سرعت مدنظر باشه سورن. و اینکه موتور شاهین از لحاظ فنی خیلی بادوام تر و کم اصطحلاک تراز موتور ای اف سون سورن هس . ماشین بنده پارس هست و قبلا این دو ماشین را داشتم .مرسی از توجه شما. من الله توفیق
مسلم
۲۵ فروردین ۱۴۰۳من خودم 4ماهه سورن پلاس دارم – واقعا از لحاظ نرمی و شتاب تو جاده که میرم همه ماشینهای ایرانی بجز دنا توربو و سورن توربو همه رو جا میگذاره حتی ماشین هایی که کورس میگذارن – چه در سربالایی چه در کفی.
ولی از لحاظ اتاق بروزتر شاهین بهتره – ولی بدونید سیستم توربو موتور شاهین از دور 2500به بالا فعال میشه – یعنی تو ترافیک با دور پایین با موتور تیبا میری مخصوصا با وزن بالای شاهین و وجود سرنشین که دیگه نهایت فشار رو به موتور وارد میکنه و استهلاک خیلی بالایی داره- تازه براورد کردن موتور 16سوپاپ تی یو فایو هم بگذارن باز هم برای شاهین ضعیفه و در سالهای بعد خواهید دید که درب تعمیرگاهها پر از شاهین موتور قدیمی که دیگه خریداری نداره و به یاد پروژه شکست خورده آردی میفتید اتاق پژو، موتور پیکان
امیر
۲۵ فروردین ۱۴۰۳سلام
من شاهین داشتم اصلا حال نکردم خیلی ضعیف عمل کرد طولی نکشید فروختم ،ماشین فقط ظاهراً شاید خوب باشه ،اما کارکردش ضعیفه
احمد مورفی
۲۵ فروردین ۱۴۰۳ولله ولله ولله هردوتاشو دارم اما شاهین خیلی بهتر عمل میکنه هم کشش،هم تیزی،هم استقامت و امکانات یه سرو گردن بالاتره بخصوص سر بالایی و اتاق بیصدایی داره ولله هروقت پشت شاهین میکنم دیگه دلم نمیاد با سورن برم،سورن رو تو شهر استفاده میکنم ولی شاهین رو خارج شهر،منکه دوتاشو دارم میگم شاهین خوبه،یه عده *** فقط از شاهین بدمیگن درحالی که دستشون به دستگیره درشو نخورده،مشکلاتی که از سورن دیدم توشاهین ندیدم.
محمود
۲۵ فروردین ۱۴۰۳حالا چند ثانیه شتاب بالا پایین یا سرعت چند کیلومتر بیشتر یا کمتر خیلی اهمیتی نداره برا دوتا موتور عهد بووق
مهم ایمنی هست که شاهین صد در صد بهتر هست
البته مطلبی که در رابطه با وضعیت شاهین در سربالایی ها فرمودید صحت نداره
احمد
۲۵ فروردین ۱۴۰۳چندوقتی شاهین دارم اکثر ماشین ها را داشتم بدون اغراق افتخار میکنم که سواری تولید شده بنام شاهین بسیار عالی دم مهندسین سایپا گرم واقعا گل کاشتند با توجه تحریم ها و شرایط خاص کشور بدون مشارکت با کشورهای دیگر ماشینی در حد زیبایی اسپرت و نسبتا کامل احساس غرور از اینکه ایرانی هستم و ماشینی ساخت داخل سوار میشوم آرزوی بهترینها برای صنعت خودرو کشور
هادی
۲۸ فروردین ۱۴۰۳با سلام خدمت دوستان با توجه به تجربه رانندگی با هر دو خودرو این مطلب را میگم
طراحی بروز تر شاهین قابل انکار نیست ولی از نظر داخل برتری کامل با سورن هسته هم طراحی و هم صندلیهای سورن بسیار بهترن
از نظر آپشن هم شما با نسخه فول سورن مقایسه کنید تقریبا یکی هستن سورن که من داشتم هم مانیتور و تهویه اتومات آنتی ترب و پاور ویندوز کروز رینگ 15 رو داشت به صورت فابریک
از لحاظ رانندگی توی جاده شاهین بد نبود ولی سورن خیلی خوب بود و لذت رانندگی رو به من بیشتر منتقل میکرد مخصوصا توی سربالایی ها من فقط ال نود به نظرم خوب بود اما الان به نظرم سورن از اونم بهتره
فقط مشکلش صدای درهای سورن بود که بعد از ریگلاژ بهتر شد
اگر قرار باشه دوباره یکی از این دوتا رو بخرم قطعا سورن انتخاب منه
در ضمن با توجه به تجربه من شتاب و سرعت سورن چیز دیگست و سوخت خوبی هم داره
ولی به صورت کلی تمام محصولات تولیدی ایران از لحاظ کیفیت خیلی افتضاح هستند حالا هر چی هست