در مقاله پیش رو دو سدان پرفروش ایرانخودرو در بازار یعنی تارا و دنا پلاس را با یکدیگر مقایسه میکنیم تا خریداران با دید بازتری نسبت به انتخاب خودروی خود اقدام کنند.
بازار خودروی کشورمان پذیرای انبوهی از خودروهای قدیمی با ساختاری مشترک و البته ظاهری نسبتاً متفاوت است. بارزترین مثال این موضوع را میتوان سمند، سورن، دنا و دنا پلاس دانست که همگی دارای یک ریشه مشترک هستند اما با قیمتهای گوناگون عرضه میشوند. از طرف دیگر باید به سدان تارا اشاره کنیم که در کلاسی مشابه دنا پلاس قرار میگیرد و شاید برخی افراد در انتخاب این دو خودرو بر سر دوراهی قرار گیرند.
در حال حاضر اگر به دنبال خرید یک سدان خانوادگی با قیمت حدود ۸۰۰ میلیون تومان باشید دو خودروی تارا و دنا پلاس را پیش روی خود خواهید داشت. ما میخواهیم در جدیدترین قسمت از مطالب راهنمای خرید پدال مقایسه تارا و دنا پلاس را داشته باشیم تا در نهایت بتوانیم نقاط قوت و ضعف آنها را خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. با اینکه هر دو خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز در دسترس هستند و دنا پلاس با پیشرانه توربو نیز عرضه شده اما میخواهیم نسخههای گیربکس دستی هر دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.
همچنین بخوانید:
- مقایسه دنا جوانان با تارا V4؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید دانست
- مقایسه دنا جوانان با دنا پلاس اتوماتیک؛ مشخصات، تفاوت و آنچه باید بدانید
- مقایسه دنا پلاس با پژو ۲۰۷؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه شاهین و دنا پلاس، رقابت سدانهای ایرانی ۶۰۰ میلیونی
ایرانخودرو پس از افزایش انتقادات نسبت به طراحی دنا معمولی اقدام به معرفی نسخه پلاس آن کرد. عمدهترین تغییر این خودرو به پروفایل جانبی و همچنین گرافیک چراغهای جلو و عقب مربوط میشود. این شرکت پس از نسخه استاندارد دنا پلاس در سالهای قبل مدلهای توربو دستی و توربو اتوماتیک آن را نیز تولید نمود و اخیراً هم مدل دنا جوانان رونمایی شده است. تارا هم سدانی شکل گرفته بر اساس پژو ۳۰۱ است که اگرچه از پلتفرمی مدرنتر نسبت به دنا پلاس سود میبرد اما یک خودروی اقتصادی به شمار میرود و نباید از آن انتظار چندانی داشت. با این تفاسیر به مقایسه تارا و دنا پلاس میپردازیم.
مقایسه تارا و دنا پلاس
طراحی ظاهری
سدان تارا از طراحی متفاوتی نسبت به پژو ۳۰۱ سود میبرد اما این طراحی خیلی جذاب از کار درنیامده است. طراحان اگرچه سعی داشتهاند به ویژه در بخش عقب از المانهای مدرن دنیای خودرو استفاده کنند اما عدم رعایت تناسبات منجر به طراحی ناهماهنگ چراغها شده است. نوع نورپردازی این چراغها نیز محل انتقاد بوده تا جایی که ایرانخودرو در نسخه V4 تارا گرافیک چراغهای عقب را تغییر داده است.
با اینکه دنا پلاس در مجموع طراحی مدرن و متناسبی ندارد اما در مقایسه با سایر خودروهای سالخورده بازار میتوان آن را مطلوب ارزیابی کرد. ایرانخودرو برای تمایز دنا پلاس از نسخه معمولی این خودرو نسبت به تغییر پروفایل جانبی و استفاده از خطوط گیرا در این بخش استفاده کرده است. چراغهای جلو به ویژه با دیلایت های LED و سپر عضلانی طراحی بهتری دارند و در بخش عقب نیز کلیت کار مشابه دنا معمولی است. با این تفاسیر به نظر میرسد طراحی ظاهری دنا پلاس دلپذیرتر و بهتر از تارا خواهد بود و در بخش طراحی ظاهری کفه ترازو به سمت دنا پلاس سنگینی میکند.
همچنین بخوانید:
- مقایسه تارا با سورن پلاس؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید
- مقایسه تارا V4 با چری آریزو ۵، تقابل سدانهای ایرانی و چینی
- مقایسه شاهین با تارا، کدام سدان ایرانی را بخریم؟
- مقایسه پژو پارس TU5 با تارا؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید
طراحی داخلی
شاید از تارا به عنوان خودرویی جدیدتر انتظارات بالاتری به ویژه در بخش طراحی و متریال داخل کابین داشته باشید اما باید دانست تارا و پژو ۳۰۱ سدان هایی کاملاً اقتصادی هستند و این موضوع خود را در کابین نشان میدهد. طراحی کابین تارا کاملاً معمولی است و اگرچه از نظر ارگونومی مشکلی ندارد اما کیفیت مواد بکار رفته در آن جالب نیست و ردپای پلاستیک خشک را در جایجای کابین میتوان دید. در نسخه دستی تارا هم محل قرارگیری کلید بالابر شیشهها جای سؤال دارد و یکی دیگر از تغییرات تارا V4 LX به همین موضوع مربوط میشود.
در مقابل باید به طراحی کابین دنا پلاس اشاره نماییم که تفاوت خاصی با نسخه معمولی دنا ندارد اما از طراحی یک دست و قابل قبولی سود میبرد. اجزای مختلف و کلیدها در محل مناسبی قرار گرفتهاند و مشکل خاصی ندارند اما همانند تارا نباید انتظار کیفیت چندانی را از متریال بکار رفته داشته باشیم و افت کیفیت قطعات پس از مدتی استفاده مشهود خواهد بود. اگر بخواهیم درباره طراحی داخلی این دو خودرو نظر دهیم شاید کابین دنا پلاس کمی بهتر از تارا کار شده باشد اما از نظر کیفیتی تارا در ردهبالاتری قرار میگیرد هرچند اختلاف دو خودرو از این نظر زیاد نیست.
تجهیزات و امکانات
مقایسه تارا و دنا پلاس به بخش تجهیزات میرسد و علیرغم اینکه هر دو خودرو قیمت بالایی دارند اما حداقلهای ممکن را در اختیار خریداران قرار میدهند. در این بخش اختلاف قطعی و بزرگی بین سدان های ایرانخودرو وجود ندارد و نمیتوان بر اساس فقدان برخی تجهیزات در دو مدل نظری قطعی درباره خرید تارا و دنا پلاس داشت. البته فقدان برخی سیستمهای ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش در دنا پلاس میتواند روی تواناییهای حرکتی آن تأثیرگذار باشد ضمن اینکه ترمزهای عقب این خودرو از نوع کاسهای هستند که جای سؤال دارد. در جدول زیر میتوانیم لیست تجهیزات و امکانات هر دو خودرو را مشاهده کنیم.
تارا دندهای | دنا پلاس | |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی، کد کلاس ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۴: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی (۴ عدد)، کد کلاس ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۷ و ۷۰۳۰۹ و ۷۰۳۱۰ و ۷۰۳۱۴ و ۷۰۳۱۶ و ۷۰۳۱۷ و ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (۲ عدد) |
فرمان | برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) | هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | برقی | اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب |
سیستم صوتی | مالتی مدیا، میرورلینک | سیستم مالتی مدیا |
چراغها | مه شکنهای جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home) | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید (چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون، مجهز به چراغ روز)، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن، چراغ نقشهخوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۷۰۳۲۳: روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنما دار همرنگ بدنه، طرح جدید |
شیشهها | شیشهبالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تریم مشکی، روکش پارچهای صندلی | قطعات دکوراتیو طرح چوب، دستگیرههای درها به رنگ کروم، نوار کرومی دور شیشه درها، تودوزی مخمل، کفپوش موکتی روکش پارچهای صندلی، کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۹ و ۷۰۳۱۶ و ۷۰۳۱۷ و ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: تریم مشکی، کد کلاس ۷۰۳۰۴ و ۷۰۳۰۷ و ۷۰۳۱۰ و ۷۰۳۱۴: تریم دو رنگ |
تجهیزات ایمنی | قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان قابل تنظیم زاویه در دو جهت، ایزوفیکس، سنسور دندهعقب، سیستم قطع خودکار سوخت | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دندهعقب، دوربین دید عقب، سیستم قطع سوخت خودکار |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ فولادی | ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۷۰۳۲۲ و ۷۰۳۲۳: ۱۵ اینچ فولادی |
صندلی | صندلی راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، پشتسری صندلیهای جلو و عقب قابل تنظیم، صندلیهای عقب تاشو | صندلی راننده و سرنشین جلو ۸ حرکته برقی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظیم |
سایر تجهیزات | اخطار کاهش باد لاستیکها (TPMS)، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل و روی سوییچ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، کد کلاس ۳۲۲۰۷ و ۳۲۲۱۰: سنسور نور و باران | کد کلاس ۷۰۳۰۱ و ۷۰۳۰۴ و ۷۰۳۰۶ و ۷۰۳۰۷: سان روف، جا عینکی دارد، کروز کنترل، نمایشگر دمای محیط، تغییر استایل جانبی خودرو (درها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیرهها، گلگیرها)، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل، دسترسی به صندوقعقب از داخل |
قوای محرکه
به یکی از مهمترین آیتمهای مقایسه تارا و دنا پلاس یعنی پیشرانه میرسیم. تارا از پیشرانه ارتقا یافته TU5P سود میبرد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتون متر گشتاور را از طریق گیربکس ۵ و ۶ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میکند. این پیشرانه که قبلاً در محصولات متنوع ایرانخودرو بکار رفته عملکردی نرم و صدایی کم دارد و مصرف سوخت آن به ویژه در بزرگراهها نیز مناسب خواهد بود. البته نباید از تارا انتظار شتاب گیری چندان سریعی را داشته باشید اما در ترددهای روزمره اکثر نیازهای یک خانواده را برطرف خواهد کرد.
در همین زمینه بخوانید:
- معایب تارا اتوماتیک و دندهای؛ هر آنچه باید قبل از خرید بدانید
- معایب دنا پلاس؛ هر آنچه که باید قبل از خرید بدانید
- هزینه و اجرت تعمیرات دنا
در مقابل دنا پلاس به پیشرانه معروف EF7 تنفس طبیعی مجهز است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. این نیرو نیز از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخها میرسد. پیشرانه دنا پلاس در دورهای میانی کشش خوبی را برای این جثه نسبتاً سنگین مهیا میسازد و شتاب گیری این خودرو اندکی بهتر از تارا خواهد بود هرچند میزان استهلاک آن بیشتر از پیشرانه تاراست و به مراقبت و نگهداری بیشتری نیاز دارد. در جدول زیر مشخصات فنی هر دو خودرو ذکر شده است.
تارا دستی | دنا پلاس | |
نوع موتور | TU5P | EF7 |
حجم موتور (cc) | ۱۵۸۷ | ۱۶۴۵ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه | ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۵۵ نیوتون متر در ۳۵۰۰-۴۵۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۱ | ۱۱ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ | ۱۸۹ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲.۵ | ۱۲.۰۳ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی، کد کلاس ۳۲۲۱۰: ۶ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۰۶ | ۷.۴۳ |
طول خودرو (mm) | ۴۵۱۹ | ۴۵۵۹ |
عرض خودرو بدون احتساب آینه جانبی (mm) | ۱۷۴۸ | ۱۷۲۰ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۶۶ | ۱۴۶۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۵۲ | ۲۶۷۱ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۷۰ | ۱۲۵۸ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ | ۶۰ |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | ۶۴۰ | ۵۰۰ |
گارانتی | ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) | ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) |
سواری و هندلینگ
نوبت به بررسی تواناییهای حرکتی و هندلینگ این دو سدان ایرانخودرو میرسد. اولین نکته درباره تارا به عملکرد نرم و کمصدای پیشرانه مربوط میشود هرچند در دورهای بالا صدا به کابین نفوذ پیدا میکند. این خودرو به خاطر استفاده از سیستمهای کنترل کشش و پایداری هندلینگ ایمنتری به ویژه در زمان عبور از پیچها دارد و با توجه به وزن کمتر خود در مقایسه با دنا پلاس پا به پای آن حرکت خواهد کرد هرچند اختلاف جزئی در شتاب گیری هر دو خودرو وجود دارد. البته باید دانست تارا سدانی اقتصادی است که برای رانندگی پرفشار طراحی نشده و بنابراین باید همواره به تواناییهای آن دقت داشت.
در مقابل دنا پلاس از موقعیت سواری مشابه سمند برخوردار است و با نشستن پشت فرمان آن و چند دقیقه رانندگی به این نکته پی خواهید برد. سواری دنا پلاس نسبتاً نرم است و در ابتدای حرکت شاید به علت وزن بالا شتاب گیری کندی داشته باشد اما با افزایش دور پیشرانه وضعیت آن بهتر میشود. نبود سیستمهای کنترل پایداری و کشش میتوانند روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی داشته باشند و با این خودرو نیز نباید بیمهابا به سمت پیچها حمله کرد. در مجموع سواری و هندلینگ دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند اما مانور پذیری تارا اندکی بهتر از دنا پلاس است.
قیمت
در جدول زیر قیمت خانواده تارا و دنا پلاس ذکر شده است. همانطور که مشاهده میشود نسخههای دستی این دو خودرو حدود ۱۵ میلیون تومان اختلاف قیمت دارند که شاید برای برخی افراد تعیینکننده باشد. برای اطلاع از قیمت روز خودرو میتوانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
مدل | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
دنا پلاس تیپ ۱ | قالپاق+کاسهای | – | ۸۰۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7P | شش سرعته دستی | ۵۵۸,۱۵۰,۰۰۰ | ۸۳۳,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | دستی-۸۵ گانه | ۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-۸۵ گانه | – | ۹۹۵,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-آپشنال | ۶۹۹,۹۳۹,۰۰۰ | ۱,۰۵۳,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا جوانان | موتور EFP-اتوماتیک | – | به زودی |
تارا | دستی V1 | ۵۸۶,۹۳۲,۰۰۰ | ۸۲۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا | دستی V3 | به زودی | – |
تارا | اتوماتیک V2 | – | ۹۰۶,۰۰۰,۰۰۰ |
تارا | اتوماتیک V4 | ۶۸۹,۳۰۹,۰۰۰ | ۱,۰۷۸,۰۰۰ |
جمعبندی
در حال حاضر ایرانخودرو چندین سدان تقریباً همکلاس را در کنار یکدیگر عرضه میکند و همین امر خریداران را بر سر دو راهی قرار میدهد. خانوادههایی که خواهان خرید یک سدان کم استهلاک و بیدردسر هستند چارهای جز انتخاب محصولاتی همچون تارا و دنا پلاس نخواهند داشت. این دو خودرو از نظر کلاس و قیمت تقریباً در یک سطح قرار دارند اما تارا دارای مزایایی همچون پیشرانه کممصرف و با استهلاک پایینتر، فضای کابین و بار بزرگتر و سیستمهای ایمنی و پلتفرم مدرنتر است و در مقابل بازار دستدوم ضعیفتری دارد؛ اما دنا پلاس از طراحی زیباتر، شتاب گیری کمی بهتر و مهمتر از همه بازار خریدوفروش پررونقتر سود میبرد ولی قوای محرکه آن استهلاک بالاتری دارد و نیازمند توجه و مراقبت بیشتری است. با این تفاسیر انتخاب شما کدام سدان خواهد بود؟ از مالکان عزیز تارا و سدان پلاس نیز درخواست میشود تجربیات خرید و مالکیت خودروی خود را با ما و کاربران به اشتراک بگذارند.
علی جردن
۲۵ خرداد ۱۴۰۳کسی که بر اساس مشخصات فنی بخواد دنا جوانان بخره اینو باید در نظر بگیره فقط از پارس و تیبا و ساینا و سمند میتونه سبقت بگیره وگرنه در مقابل لیفان ۸۲۰ چندسال پیش و ماکسیما و جنسیس کوچه و انواع اقسام خودروهای خارجی و چینی عقب میمونه. با تارا هم میشه از خودروهای ایرانی سبقت گرفت حداقل وقتی خانوادت سوار ماشین میشن سوار ماشین بروز تر بشن و هندلینگ خوبی سر پیچ ها داشته باشی تارا بخر تا چندسال خیالت از بابت کیفیت بنزین و مکمل و اکتان و استهلاک راحت باشه
زیزیگولو
۲۵ خرداد ۱۴۰۳متهم اصلی تو ماجرای خودروی کشور دولت و مجلس هستن که به خودروسازی به عنوان چاه نفت و رانت نگاه میکنن …… خودروهای قدیمی و از رده خارج شده ی کره جنوبی و فرانسه که تکنولوژیشون متعلق به سالهای پایانی قرن گذشته هستش و تکنولوژیهای بروز دنیا رو ندارن ( پراید و 405 و پارس و تندر ۹۰ و … ) و فقط با یکی دوتا تغییر کوچیک و عوض کردن اسماشون سالهای طولانی همچنان عرضه میشن!!!!!!! خودروهای چینی هم که از نظر کیفیت حرفی واسه گفتن ندارن!!!!! و نهایتاً اینکه با تولید یا مونتاژ این محصولات نه خودروساز هستیم و نه خودروساز خواهیم شد و اصرار بر خودروساز بودن یا خودروساز شدنم با همچین وضعیتی فقط هدر دادن سرمایه های ملی و اتلاف وقت و جهالت محض هستش
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۳زیزیگولو
متاسفانه دلسوزی دیگه برای این کشور و مردم و خودروسازیش کارساز نیست !!!
الان همین مقاله را نگاه بندازید!!!
کاری به این ندارم که تارا و دنا هردو آشغالی بیش نیستند ولی پلتفرم تارا با دنا کاملاً متفاوت و از هر نظر تارا بهتر از دنا هست ولی مردم ما هنوز برای دنا تعصب میکشند و پول میدهند!!!
دنا حد نهایی موفقیت هر خانواده ایرانی در نظر گرفته شده که داشته باشدش و اگر به اونی که پشت دنا نشسته شیشه داده بالا کولر روشن داره رانندگی میکنه توجه کنی چه سیسی گرفته ، به حرف من میرسید ((( من که میگم اون آدم با شاه هم فالوده نمیخوره )))!!!
زیزیگولو
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اینها تولید ملی نیستن بلکه توهین ملی هستن
حسین
۲۵ خرداد ۱۴۰۳هردو اشغال هستند و نباید به اسم خودروی ایمن بهشون نگاه کرد.
غلام شیش لول بند
۲۵ خرداد ۱۴۰۳از چین چی بهت میماسه،
۲۶ خرداد ۱۴۰۳هایما ولی همه رو میزنه
۲۶ خرداد ۱۴۰۳حتی مونتاژش…
مگنوم
۲۶ خرداد ۱۴۰۳دقیقا کامل توضیح دادی علی جردن
با دنا جوانان نهیتا بشه با خودروهای ایران مثل تیبا ساینا پرشیا درگ گذاشت و از خودروهای معمولی مثل آزرا وراکروز موهاوی پژو ۲۰۰۸ عقب میمونه
NGU
۲۵ خرداد ۱۴۰۳آقا شاهین بی زحمت از این مقایسه های بین دو هایپر کار بیشتر مطلب کار کنید
سپاس از زحمات شما
شاهین
۲۵ خرداد ۱۴۰۳سلام چشم حتما :)
۲۶ خرداد ۱۴۰۳آقا شاهین بنظرتون آوردن ماشین گذر موقت به صرفه هست ؟
شاهین
۲۶ خرداد ۱۴۰۳اگه اونقدر وضع مالی خوبه که چند ماهی سوار شین و لذت ببرین و در معرض توجه باشین چرا که نه!
علیرضا
۲۵ خرداد ۱۴۰۳تارا از نظر فضای سرنشین عقب حتی از پرشیا و سمند هم بزرگتره
و با این ابعاد بزرگترین فضای داخلی رو داره
قطعا انتخابم تارا هست
۲۶ خرداد ۱۴۰۳جدی؟
کیفیتش هم به سمند و پارسای قدیمی میرسه ؟
علیرضا
۲۶ خرداد ۱۴۰۳شما یه ماشین زمان بخر برو پارس قدیمی بخر
عزیزم افسانه درمورد کیفیت خودروهای قدیمی زیاده ولی اینم درنظر داشته باش که اون دوران تعریف کیفیت با الان زمین تا آسمون فرق داشته
۲۶ خرداد ۱۴۰۳یا بیشتره؟
حسین
۲۵ تیر ۱۴۰۳دوست عزیز حتی اگر خودرو های قدیمی کیفیت بیشتری داشتن الان دیگه بعد از ۵ ۶ سال مستهلک شدن و دیگه قابل مقایسه نیستن از طرفی پلتفرم های قدیمی که کلی از مردم رو به فنا دادن باید از رده خارج بشن حتی دنا که توی تست با موتور efp چپ می کنه! پلتفرم قدیمی داره باید از رده خارج بشه!
فعلا تنها خودرو قابل اعتماد همین تارا هست مابقی دیگه باید توقف تولید بخورن تا جایگزین بزنه ایران خودرو
Amir Enzo
۲۵ خرداد ۱۴۰۳چه آپشنی آینه هم رنگ🤣
Dunlop
۲۵ خرداد ۱۴۰۳همون دنا معمولی یا سورن پلاس کم کار رو ترجیح میدم
اگه هم شد همون پارس tu5 اوکیه
برای ماشین ایرانی ارزش نداره این مبالغ رو هزینه کرد
همشونم غیر ایمنن فرقی با هم ندارن
فوقش اگه قرار باشه قیمتای بالا بدم میرم اریزو ۵ یا به گزینه های چینی فکر میکنم
امید
۲۶ خرداد ۱۴۰۳من تارا پلاس 6سرعته دنده ایی دارم واقعا ازش راضی هستم نسبت به ماشین های ایرانی دیگه
Hadi
۲۶ خرداد ۱۴۰۳دنا که مشخصه چون پلتفرم 405 داره و این پلتفرم متعلق به سال 1987 هست یعنی 36 سال گذشته و از لحاظ ایمنی هم نهایت 1 ستاره با ارفاق بهش تعلق بگیره
پلتفرم تارا متعلق به 11 سال پیشه و با پژو 301 و سیتروئن سی الیزه مدل 2013 یکی هست و در سال 2014 سیتروئن سی الیزه در تست تصادف 3 ستاره ایمنی گرفته
تنها دلیل اینکه دنا فروش بیشتری داشته زیبایی و امکانات بیشترش نسبت به تارا بوده وگرنه از لحاظ ایمنی، موتور مهندسی شده تر، جادار بودن فضای پا ردیف عقب و صندوق صد در صد تارا دست بالاترو داره
محمد
۲۶ خرداد ۱۴۰۳موتور دنا بهتره
Hadi
۲۶ خرداد ۱۴۰۳حتی تو متن در مورد قوای محرکه نوشته موتور دنا(EF7) استهلاک بیشتری داره و مصرفش نیم لیتر ترکیبی بیشتره
البته وزن دنا تقریبا 90 کیلو بیشتره که چون ای اف سون گشتاور بیشتری داره موتور مناسب تریه حتی باعث نیم ثانیه شتاب بهتر شده
اینم در نظر داشته باشید قطعات یدکی موتور ای اف سون گرونتره و از لحاظ فنی تعمیرش پیچیده تر و سخت تره
و هزینه بیشتری در صورت خرابی روی دست مالک میذاره از لحاظ قیمت قطعات موتور و چه از لحاظ اجرت مکانیک
اشکان
۴ تیر ۱۴۰۳داداش بیشتر مطالعه کن ۴۰۵ تو همون سالهای ۱۹۸۷ یعنی ۳۰ سال پیش در تست تصادفهای یورو آنکپ سه ستاره ایمنی گرفت میتونی تو اینترنت سرچ کنی ویدیو کمتر دیده شده از تست تصادف ۴۰۵ براتون ویدیویی که مال ۳۰ سال پیشه رو نشون میده اینو از خودم نمیگم و توی جدول ستارهبندی ایمنی در یورو آنکپ تو اروپا ۴۰۵ رو دیدم که ۳ ستاره داشت البته نسخههای فرانسویش که وارد میشد یعنی تا سال ۱۳۸۰ و از سال ۱۳۸۰ تا ۹۰ پژو ۴۰۵ توسط ایران خودرو مونتاژ میشد و بسیاری از وسایلش فرانسوی بود اما با حذف کردن ۹۰ درصد امکانات پژو فرانسوی.
حسین
۲۵ تیر ۱۴۰۳برادر داری می گی ۳۰ سال پیش ۳ ستاره ایمنی گرفته
شرکت های خارجی متود ها و پراپرتی ها و تمام سنجش ها شون هر ۳ ماه یک بار داره اپدیت میشه خب معلومه ۳۰ سال پیش ۳ ستاره گرفته الان اگه دوباره بفرستی ۱ هزارم ستاره هم بهش نمی دن!! طرز فکر مردم ما…
شهروند ایرانی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳همشون یه نقصی دارن ولی پتانسیل تارا اگر با کیفیت تر بسازن در حد خودروهای اقتصادی هست مثلا تارا اگه هیبرید با همون موتور tu5p بش میتونه با خودروهای آقتصادی چینی رقابت کن ولی دنا کابین فوقالعاده غیر ارگونومیک بطور هم راه هم سر نشین عقب اگه یکم قدش بلند باش قطعا به مشکل میخوره از نظر من کابین سمند سورن از دنا بهتر از لحاف فضای کابین
فرزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۳خودروی اقتصادی یعنی حداقل شصت درصد مردم اون کشور با توجه به درآمد و وجود تسهیلات متنوع به آسانی توان خریدش رو داشته باشند نه اینکه پول یه واحد خونهی کوچیک بدی پای همچین خودروهایی که ،،،
شهروند ایرانی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳بله اگه بخای نرمال جهانی در نظر بگیری بجای تارا کلی ماشین چینی و هندی و اقتصادی ژاپن کره هست که بش خرید اما اگر شرایط ایران در نظر سر صحبت در مورد تارا باش خب باید روی ارتقا همین محصول حرف زد و اقتصادی از نظر قیمت دلاری و قیمت که تو کارخانه گذاشتن میشه گفت تقریبا اقتصادی اما سطح درآمد ما پایین به نسبت دلار و قیمت خودرو و ارزش پولمون پایین و ثابت نیست
یاس ی
۲۶ خرداد ۱۴۰۳من 6 سال هستش که دنا معمولی مدل 95 دارم، خدارا شکر تا الان هزینه و استهلاک غیر معمولی نداشته، بعد از 156 هزار کیلومتر تازه دیسک و صفحه فابریکش عوض کردم و قبل از اون حدود یک و نیم سال قبل واتر پمپ عوض کردم که البته دلیلش رانندگی در آب بود به مدت زیاد بود. خلاصه تا حالا ماشین بیآزاری بوده منم خیلی اهل رعایت کردن نیستم در رانندگی ولی سرویسهاش هر 5000 به موقع انجام شده. بیشترین مراجعه من به تعمیرگاه بابت جلوبندی بوده که خوب وضعیت آسفالتها بیتاثیر نیست درش. به نظرم برتری تارا به دنا جادار بودن ماشین و داشتن سیستم پایداری باشه، هرچند با اینکه من توی جاده سریع رانندگی میکنم خصوصا توی پیچها تا حالا نشده که ماشین سر بخوره یا کم بیاره. قبل از دنا من پژو ، سمند، پژو پارس و زانتیا داشتم و به نسبت از دنا راضیم. به نظر من اگر سرویس دوره ای و چاله چوله های خیابونها را مواظب باشید ماشین خوبیه. این هم بگم که دو سه باری پشت تارای پنج و شش دنده نشستم توی شهر و خوشم اومد. رانندگی شهریش بد نبود فقط یکی دوتا میدون را که سریع پیچیدم متوجه شدم که کنترل پایداریش خیلی زود و در سرعت پایین مداخله میکنه. امیدوارم نظراتم به درد دوستان بخوره.
علیرضا
۱۳ شهریور ۱۴۰۳مقایسه تارا با دنا زیاد منطقی نیست، تارا رو باید با ماشینهایی مثل شاهین و جک j4 نهایتأ مقایسه کرد
دنا یه شاسی و پلت فرم قدیمی داره که از نظر ظاهری هم انقد زیاد و تکراری شده که هیچ جذابیتی نداره، اطاقشم که در حد ۲۰۶ و راناست، یه کوچولو در حد ۱۰ سانت شاید بزرگتر باشه، از نظر نرمی و راحتی سواری هم که حرفی در برابر تارا نداره، تارا صندوقش در حد ماشینایی مثل کمری و ماکسیما و اپیروسه، ۶۵۰ لیتر صندوق که وقتی باهاش بری مسافرت متوجه میشی، خودم یه ۴۰۵ دارم ولی تجربه رانندگی با دنا و پارس و سورن و همه این مدل ماشینای داخلی و یه سری چینی های تا رنج ۱/۵۰۰ رو دارم ولی واقعأ تارا ماشینیه که پشیمونتون نمیکنه از انتخابش، سواری نرم و راحت، هندلینگ فوق العاده ، اطاق جادار و بی سر و صدا با آپشنای در حد و معقول
اهری
۲۰ مهر ۱۴۰۳سلام ،واقعا اونیکه
سوارشده و صاحب این دو خودرو بوده نظر بدهد ،نه اونی که دورادور دیده و هیچ شناختی نداره نظر نده و مخاطب را دودل نکنه ،و یک سوال ،،،،بدنه تارا را میگن ضعیف است ؟؟!!!
جمشیدی
۷ آبان ۱۴۰۳درود بر شما
دنا پلاس مدل ۴۰۱ دارم و اکثرا در سفر بودم تا الان ۷۷ هزارتا رو پر کردم
موتور بسیار پر توان و پر نفس سربالایی بزنی با پنج سرنشین و صندوق پر متوجه توان دنا میشی
وجود صندلی های بزرگ نشیمن راحتی دارد خصوصا در مسیرهای طولانی دارد اما بزرگی صندلی ها باعث شده حجم داخل کابین بیشتر اشغال بشود
صندوق بزرگ و جادار و البته کوچکتر از تارا
در جاده سواری بهتری از دنا خواهی داشت اما سواری تارا برای داخل شهری مناسبتر هست