در این مطلب بین دو سدان سطح بالای بازار کشورمان یعنی تارا و شاهین مقایسه کاملی از طراحی آپشنها گرفته تا پیشرانه و تجربهٔ رانندگی خواهیم داشت.
هرچند دو خودروساز بزرگ کشورمان دههها با تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج روزگار گذراندند اما طی چند سال اخیر سعی در عرضه محصولات کاملاً جدید و مدرنتری داشتهاند. خودرو تارا و خودرو شاهین ازجملهٔ این خودروها هستند و در حال حاضر پرچمداران ایرانخودرو و سایپا محسوب میشوند. این دو خودرو هردو جزء سدانهای داخلی سطح بالا بهحساب میآیند و تقریباً در یک بازه قیمتی قرار دارند. به همین دلیل، شاهین یا تارا به سؤال بسیاری از خریداران تبدیل شده و ازاینرو قصد داریم بین این دو سدان نسبتاً جدید بازار کشور مقایسهای داشته باشیم تا شاید راهگشای خریداران باشد.
معرفی کلی تارا و شاهین
سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. این خودرو بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده و پس از مشکلاتی که در زمینه تأمین پیشرانه به وجود آمد نهایتاً در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. از سوی دیگر، تارا در اصل نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که امتیاز پلتفرم آن از طریق قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید. این ماشین رسماً در سال ۱۳۹۹ طی چند مرحله (!) رونمایی و در تیرماه همان سال برای اولین بار پیشفروش شد.
مقایسه طراحی تارا و شاهین
این دو سدان بهعنوان جدیدترین محصولات سایپا و ایرانخودرو، از لحاظ طراحی مدرنتر از دیگر خودروهای داخلی هستند اما در این بخش کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی میکند زیرا درحالیکه تارا در اصل همان پژو ۳۰۱ با تغییراتی در نمای جلو و عقب است، سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب میشود که از ابتدا طراحی شده و ازاینرو نمای پختهتر و اصولیتری دارد. به همین دلیل، هرچند شاهین در قیاس با خودروهای مدرن جهانی حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما باید آن را یکی از زیباترین و متناسبترین خودروهای داخلی دانست.
در مورد تارا اما نمیتوان چنین گفت زیرا هرچند طراحان ایرانخودرو سعی داشتهاند این ماشین را هم از پژو ۳۰۱ متمایز کنند و هم نمای مدرنتری به آن ببخشند، اما طراحی عجولانه کار را خراب کرده و باعث شده ظاهر تارا بیتناسب و سردرگم به نظر برسد. بهعنوانمثال، طراحی چراغهای جلو و جلوپنجره هماهنگی و زیبایی خاصی ندارد و چراغهای سراسری عقب نیز با بیسلیقگی تمام طراحی شده و در شب با روشنی بیش از حد نمای ناخوشایندی ایجاد میکند. البته در تیپ جدید تارا یعنی تارا V4 ایرانخودرو گرافیک چراغهای عقب را تغییر داده و این مشکل را برطرف کرده است ولی بااینحال بهطورکلی در بخش طراحی بیرونی باید شاهین را برتر دانست.
مقایسه کابین و فضای داخلی تارا و شاهین
هرچند شاهین و تارا هردو عنوان پرچمداری سازندگان خود را یدک میکشند اما در داخل هرگز این موضوع را نشان نداده و ناامیدکننده جلوه میکنند. در این بخش برخلاف بیرون، شاهین ضعیفتر از رقیب ایرانخودرویی خود است زیرا طراحی داشبورد و غربیلک فرمان این خودرو بسیار ساده بوده و با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان میبینیم فاصله زیادی دارد. همچنین کیفیت داخلی شاهین هم اصلاً تعریفی نداشته و فقط کمی از مدلهای ارزانتر ساینا و کوییک بهتر است؛ بنابراین، بهطورکلی سایپا در کابین شاهین بسیار کمکاری کرده و به همین دلیل است که نسخه کراس این خودرو یعنی آریا قرار است با داشبورد نرم ارائه شود. تنها ویژگی مثبت کابین شاهین اما فضای مناسب عقب است که جادارتر از خودرویی در این کلاس به نظر میرسد.
در تارا نیز نباید انتظار شرایط خیلی بهتری را داشت زیرا این خودرو هم بر اساس یک سدان اقتصادی شکل گرفته است. البته برخلاف انتظار، داشبورد تارا هرچند شباهت زیادی به ۳۰۱ دارد اما در اصل از سیتروئن C3 XR گرفته شده که کراساووری برای بازار چین بر اساس پژو ۳۰۱ است. بااینحال، طراحی داخلی تارا هنوز هم از شاهین بهتر بوده و کمی مدرنتر و سطح بالاتر به نظر میرسد. همچنین کیفیت کلی متریال داخلی تارا هم از رقیب بالاتر است.
مقایسه آپشنها و تجهیزات تارا و شاهین
در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران میکند زیرا سایپا در آپشنهای سدان پرچمدار خود بسیار دستودلبازتر از ایرانخودرو عمل کرده است. تارا در نسخهٔ دستی از لحاظ امکانات حرف چندانی برای گفتن نداشته و با دو ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دیلایت، رینگ آلومینیومی، آینههای جانبی برقی، پنجرههای برقی با آنتی ترپ، سنسور دندهعقب، تنظیم دستی صندلیهای جلو، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم راهنمای تعویض دنده، خیلی با محصولات ارزانتر ایرانخودرو مثل سورن پلاس فاصلهای ندارد. تارا حتی از رینگ آلومینیومی هم بیبهره است و با رینگهای ۱۵ اینچی فولادی ارائه میشود که برای یک محصول سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود.
این در حالی است که شاهین با مواردی مثل آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، چراغهای خودکار، سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمهای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلیهای چرمی، یک سر و گردن بالاتر قرار میگیرد. البته نقطهٔ قوت تارا برخورداری از سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش است درحالیکه در شاهین حتی از کروز کنترل هم خبری نیست. همچنین در نسخه اتوماتیک تارا با ارائهٔ مواردی مثل ایربگهای جانبی، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران و… کمبود تجهیزات جبران شده ولی در نسخههای دستی برتری با شاهین خواهد بود.
مقایسه فنی تارا و شاهین
اینجا بخشی است که شاهد بزرگترین تفاوت بین دو خودرو هستیم. قرار بود در ابتدا شاهین از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ برلیانس استفاده کند اما بازگشت تحریمها همهٔ برنامههای سایپا را به هم ریخت و این شرکت مجبور شد برای نیرو بخشیدن به سدان جدید خود سراغ همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا رفته و آن را به توربوشارژر مجهز کند. با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگترین نقطهضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت.
از طرف دیگر، ایرانخودرو در تارا از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ نامآشنا و محبوب خود یعنی TU5 استفاده کرده که با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها، حالا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که کمی نسبت به نسخهٔ قبلی بیشتر است. ازآنجاییکه این پیشرانه بسیار مطمئنتر از موتور شاهین بوده و قطعات یدکی آنهم بهوفور پیدا میشود، قطعاً باید در این بخش برتری را به تارا داد و استقبال بازار هم همین را نشان میدهد. همچنین موتور TU5 پلاس با برخورداری از ۱۶ سوپاپ با سیستم زمانبندی متغیر، از موتور قدیمی ۸ سوپاپ شاهین مدرنتر است.
انتقال قدرت در هردو خودرو اما توسط گیربکسهای پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد. البته ایرانخودرو مدتها است که تارا اتوماتیک را هم با گیربکس شش سرعته ارائه میکند درحالیکه سایپا بهتازگی خبر از عرضه نسخهٔ اتوماتیک شاهین با گیربکس CVT در دومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه داده است. بااینحال، در نسخههای اتوماتیک هم باید برتری را با تارا دانست.
مقایسه سواری و رانندگی تارا و شاهین
شاهین و تارا با وجود تفاوت بزرگ در قوای محرکه، کیفیت سواری و رانندگی نزدیک به همی دارند. هرچند پیشرانه تارا از رقیب قویتر است اما شاهین هم لطف بهرهگیری از توربوشارژر و گشتاور بیشتر، در شتاب تقریباً همپای رقیب پیش میرود و دو خودرو پس از حدود ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند. البته تأخیر توربو در شاهین محسوس بوده و در آغاز حرکت شتاب کندتری نسبت به تارا خواهد داشت درحالیکه سروصدای پیشرانه خصوصاً در دورهای بالا بسیار بیشتر از رقیب وارد کابین میشود که آزاردهنده خواهد بود.
بااینحال، دو خودرو از لحاظ کیفیت سواری عملکرد مشابهی دارند زیرا هردو سواری نرمی را در کنار هندلینگ مناسب ارائه میکنند. البته تارا به دلیل برخورداری از سیستم کنترل پایداری، در هندلینگ کمی بهتر است درحالیکه شاهین سواری اندکی نرمتری دارد. خوشبختانه هردو خودرو در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره میبرند و قدرت توقف خوبی دارند. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدانهای خود در حالت ترکیبی اعلام کردهاند اما در واقعیت، شاهین مصرف بیشتری خواهد داشت و به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از تارا نیازمند بنزین سوپر خواهد بود.
قیمت و جمعبندی
بهطورکلی، هیچکدام از این خودروها که بهنوعی نهایت تواناییهای صنعت خودروسازی کشورمان محسوب میشوند برای خرید گزینهٔ مناسبی نخواهند بود و هردو از کاستیهای فراوانی رنج میبرند خصوصاً اگر آنها را با نمونههای همقیمت جهانی مقایسه کنیم. بااینحال، در شرایط کنونی، کسانی که به دنبال یک سدان نسبتاً مدرن صفرکیلومتر با قیمتی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هستند انتخابی جز این دو نخواهند داشت. درحالیکه قیمت کارخانهای این دو سدان حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، در بازار اختلاف قیمتی صد میلیون تومانی دارند که قطعاً میتواند روی انتخاب خریداران تأثیر بگذارد. بااینحال درمجموع، به دلیل پیشرانه مطمئنتر و بهاصطلاح امتحان پس داده، در این مقایسه باید با اختلاف اندکی تارا را بهعنوان برنده انتخاب کنیم که گزینهٔ کمدردسرتری خواهد بود. البته سایپا هم بهمرور ایرادات شاهین را برطرف کرده و این خودرو قابلاطمینانتر از قبل شده اما هنوز هم پیشرانهٔ آن نتوانسته اعتماد کامل خریداران را جلب کند؛ بنابراین، عرضهٔ شاهین پلاس به بازار با پیشرانهٔ ME16 (نسخهٔ سایپا از همان موتور TU5 پلاس)، میتواند ورق را کاملاً برگردانده و این خودرو را به رقیب بسیار جدیتری برای محصولات سطح بالای ایرانخودرو تبدیل کند.
مقایسه مشخصات فنی تارا و شاهین
ایرانخودرو تارا | سایپا شاهین | |
پیشرانه | TU5 پلاس | M15 TC |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سیسی | ۱۴۹۷ سیسی |
سوپاپ | ۱۶ | ۸ |
تنفس | طبیعی | توربوشارژ |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | ۱۰۹ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر | ۱۷۸ نیوتن متر |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | ۷.۱ لیتر ترکیبی | ۷.۲ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۴۷ لیتر |
وزن خالص | ۱۱۷۰ کیلوگرم | ۱۲۷۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۱۹ میلیمتر | ۴,۴۴۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۵۳ میلیمتر | ۱,۷۷۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۶ میلیمتر | ۱,۴۹۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۶۴۰ لیتر | ۴۲۲ میلیمتر |
قیمت کارخانه | ۳۹۳ میلیون تومان | ۴۲۵ میلیون تومان |
قیمت بازار | ۶۶۸ میلیون تومان | ۵۵۹ میلیون تومان |
آپشنهای شاهین بیشتر است یا تارا؟
شاهین با برخورداری از مواردی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمهای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلیهای چرمی، آپشنهای بیشتری نسبت به تارا دارد.
موتور شاهین و تارا چیست؟
شاهین از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو M15 TC با ۱۰۹ اسب بخار قدرت استفاده میکند درحالیکه تارا به موتور TU5 پلاس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت مجهز است.
شتاب و رانندگی تارا بهتر است یا شاهین؟
دو خودرو از لحاظ شتاب تقریباً در یک سطح بوده و هردو ظرف حدود ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند درحالیکه از لحاظ هندلینگ و سواری هم عملکرد مشابهی دارند.
علیx76
۴ خرداد ۱۴۰۲جالبه که شاهین با وجود ابعاد مشابه (و کوچکتر از تارا) حدودا ۱۰۰ کیلوگرم جرم بیشتری هم داره که فکر میکنم بشه امیدوار بود استفاده از ورق ضخیمتر و دوبل بیشتر، عامل این قضیه باشه.
Python
۴ خرداد ۱۴۰۲تشکر میکنم از اقای دهقان که یه مقایسه بسیار خوب وبدرد بخور برامون تدارک دیدن
وهمینطور از پدال که دست از سر مقایسه خانواده x200سایپا دست برداشت.
Python
۴ خرداد ۱۴۰۲در مورد اینکه شاهین در مقابل هم رده های جهانیش حرفی برای گفتن نداره کاملا هم موافق نیستم
هرچی باشه میتونه با سوزوکی دیزایر هندوستانی رقابت کنه
رضا
۴ خرداد ۱۴۰۲شاهین قشنگتره ولی موتورش منو میترسونه.
سپهر
۴ خرداد ۱۴۰۲الان با پول این دوتا ماکسیما و آزرا قدیم میدن و حتی اونته. اینا شرف دارن به اینا حتی کارکردشون. از جونم سیر نشدم که این لگنا رو بخرم
abbas
۵ خرداد ۱۴۰۲منم تو این رنج اتفاقا میخواستم سمت اینا برم ولی اشتباه نکن ماشینی ک ده دست چرخیده و معلوم نیست تو این چند سال چه بلاهایی سرش اومده
از اونور نبود قطعات اصلی و گرون
کلا آدمو منصرف میکنه
باز صفر ی چیز دیگس حداقل میدونی از اول دست خودت بوده
من انتخابم تا دقیقه نود تارا دستی بود
ولی یکم پول گذاشتم دنا پلاس توربو ۶ دنده گرفتم
از لحاظ سواری و امکانات بنظر من از این دو تا بهتره
سپهر
۵ خرداد ۱۴۰۲جناب الان از هر لحاظ کارشناسی بسیار حرفه ای در همه زمینه های ماشین اومده و انجام میدن که تا ناموس ماشینو میگن چه مشکلی داره . اینهمه ماشین تمیز کارکرده هست. لوازم همه چون معروف هستن گیر میاد. درسته که کمتر از تارا و شاهین هست ولی عمر حداقل بهتری دارن. کیفیت دارن، ایمنی دارن، اصالت دارن ، شرف دارن. شما گول عدد صفرو بخورید کجایید که ماشین صفر ایران خودرو که کارشناسی میکنی هزار عیب توش در میاد بعد اسم صفر روش میزارن!. شما که پول میدید حداقل ماشینی بخرید که عمر کنه براتون و به قولی انتخاب هوشمندانه کنید که تا چندین سال عمر کنه براتون نه اینا که 5 سال که شد فاتحش خوندس.
احسان
۲۴ شهریور ۱۴۰۲یه مقدار که دچار تعمیر و لوازم یدکی شدی بعد متوجه میشی لگن کدومه…
علی
۴ خرداد ۱۴۰۲نترس ، آنقدر ها هم که میگن بد نیست
abbas
۶ خرداد ۱۴۰۲سپهر جان ندیدی داری چیزی میگی منم تا زمانی ک پولشو نداشتم میگفتم مزدا۳ آزرا و فلان بعد موقع خرید میری تحقیق میکنی میبینی خریدشون پول دور ریختنه
ماشینی که ۲۰۰ هزار تا رفته ده تا جاش خوردگی داره
بعد تو فکر کردی کارشناس معجزه میکنه برو تو بحرش بیین ماشین چه ایراداتی داشته که صد تا کارشناس خبره هم نفهمیدن
صدا طبل از دور شنیدن خوشه
ی سری از اینا خریدنش ی دردسر فروشش هزار دردسر
شمام ان شا الله پولت رسید برو ی ماشین ۲۰ سال پیش بخر و حالشو ببر
من ولی از انتخابم راضیم تا الانم مشکلی نداشتم
هر وقتم خواستم پوله
محمد
۴ خرداد ۱۴۰۲نمیدونم چرا یاد فیلم احمق و احمقتر افتادم🤔
deutschland
۴ خرداد ۱۴۰۲سدان های پرچمدار ایرانی = رقیب مستقیم و سرسخت سری 3 و c کلاس
باید صادرات جهانی شونو شروع کنیم تا همه مردم دنیا بفهمن ما مردم خوشبخت ایران چه ماشین هایی سوار میشیم
Behnood
۴ خرداد ۱۴۰۲نگو اینطوری با سری سه و C کلس با این دو بزرگوار توهین کردی بگو سری هفت و اس کلس
رافائل
۴ خرداد ۱۴۰۲تارا دارم ، این ها رو بدونید در موردش:
_بدنه به شدت ضعیفی داره.چهارصد و پنج با دنده عقب آروم زد به کنار ماشین ، گلگیر و کنار در عقب تمام رفت داخل .
_کیفیت رنگ خیلی پایینی داره .
_جای بالا بر های شیشه خیلی بد کار شده ، سایر دکمه ها هم دم دست نیستن
_ پلاستیک استفاده شده داخل ماشین یکی از بیکیفیت ترین های بازاره
_ صدا انجین ماشین خیلی بالاس و آزار دهندس
_ماشین نرمی نیست . چه داخل شهر چه بزرگراه اذیتتون میکنه
_قیمت قطعاتش بالاس
_زیر ماشین خیلی گیر میکنه با اینکه ارتفاعش پایین نیست
Python
۴ خرداد ۱۴۰۲دقیقا
شاهین با موتور Ec5 خیلی بهتره
امیر
۴ خرداد ۱۴۰۲در مورد جای شیشه بالا بر حرفت درسته، اما بقیه موارد اشتباهه، نقطه ضعف دیگه تارا نسبت به شاهین نمایشگرشه که بنظرم نمایشگر شاهین کاربردی تره
اما کیفیت متریال تارا نسبت به شاهین و ال نود که قبلاً داشتم خیلی بهتره، سواری نرمی داره، صدای موتور هم زیاد نیست در مورد ایمنی هم باید تخصصی بررسی بشه اتفاقا کار بدنه جذب ضربه هست با حرف صافکار نمیشه نظر داد، اما اگه پلتفرم ۳۰۱ را در نظر بگیریم احتمالا ایمنی خوبی داره
mahdi-es17
۴ خرداد ۱۴۰۲من خودم تارا دارم کاملا با حرف شما موافق هستم
اما به نظر من عایق بندی خوبی دارد
امنیت ماشین نسبت به پارس بهتر هستش
علی
۴ خرداد ۱۴۰۲تو برو شاهین بخر که فکر گنی مرسدس بنز سوار شدی
حسین
۴ خرداد ۱۴۰۲دمت گرم واقعا
یکی از آشنا های ما دقیقا تارا داره
بنده خودم متوجه اینا نشدم که شما
اینطوری خرابش میکنی
چرا اخه
چرا واقعا
عزیزان ماشین رو ندیده
نقد نکنید
نمیدونم شاید یکسری بچه
باز هم جمع شدن و …
محمد
۵ خرداد ۱۴۰۲شاهین دارم یکی از اشغال ترین خودروهای دنیا موتور تیبایی هست و کشش ضعیف داره ب خاطره توربو میتونه هزینه های زیادی ب موتور وارد کنه اگ میخای هزینه کنی شاهین بخر
Behnood
۴ خرداد ۱۴۰۲واقعا بعضی از دوستان که با تارا و شاهین قیافه میگیرند اوضاعشون از کسایی که با جک قیافه میگیرند هم بدتره
ولی من هم از دوستان که شاهین دارند راضی هستند ولی تارا یکم تو خیابون بهش دقت کنی قشنگ بی کیفیتی موج خودرو مثل MVM 550 که ۶ ۷ ازش قدیمی تره رو من به این دو تا قطعا ترجیح میدم آپشن های بیشتر کیفیت عالی بدنه و مونتاژ خوب که البته یکسری از این خودرو وارداتی هستند که چه بسا بهتر با تازه با قیمت کمتر از این دو تا بنجل عزیز
BMW
۴ خرداد ۱۴۰۲آخه با ۱۰۰ اسب بخار توربو شارژ میخواد چه غلطی بکنه
محمد
۵ خرداد ۱۴۰۲گشتاور میده.
تارا
۴ خرداد ۱۴۰۲اصلا قابل مقایسه نیستن
تارا کجا و شاهین کجا.
اشتباه محض خرید شاهین.
فقط تارا.
نویدی
۴ خرداد ۱۴۰۲به نظر من با توجه به وزن شاهین،موتور tu5 یا me16 جوابگوی این ماشین نیست…فقط جلوی انتقادات به موتور هشت سوپاپ گرفته میشه ولی در عوض شاهین پلاس تنبل تر از شاهین معمولی میشه.
Mahdi
۴ خرداد ۱۴۰۲بیس موتور M15 با موتور ریو یکی هست همون B5 هست که 8 و 16 سوپاپ داشت اگه از سرسیلندر ریو استفاده میکردن هم اون موتور با دوام مناسب رو داشتن هم 16 سوپاپ کنار توربو قدرت خیلی خوبی میتونست داشته باشه اما این کارو نکردن جاش این موتور رو گذاشتن
همون طور که خودتونم گفتید شاهین پلاس کشش ضعیف تری داره من پارس TU5 دارم تو سینه کشی ها واقعا کشش مناسبی حتی برای پارس نداره در مقابل 405 XU7 که قبل این ماشین داشتم برای شاهین با این وزن زیادش غیر ممکنه بتونه رضایتی جلب کنه این اعداد هم کیلویی برای خودشون مینویسن کی نتایج رو تست کرده کدوم 113 اسب بخار چرت میگن البته گشتاور پایینه تارا هم اصلا روش حساب باز نکنید میگن قوی تر از TU5 معمولی هست ولی با پارس چند بار کلشونو خوابوندم
تحربه رانندگی با شاهین پسر عموم دارم از نظر شتاب و بخصوص کشش و نفس ماشین واقعا خوشم ازش اومد اوکی بود مخصوصا تو سربالایی ها موتور M15 هم دوام خیلی خوبی داره اما با توربو شاید کمی دوامش کمتر بشه اما بازم من شخصا ترجیحش میدم انتظارتون از شاهین رو در حد همون ولکس C30 و برلیانس بزارید نه ماشبنای روز دنیا
اگه واجد شرایط طرح یکپارچه بودم ماشینم رو تو بازار میفروختم و شاهین میگرفتم اما طراحی داخلش شخصا نمی پسندم داخل ساینا و کوییک S با اون فرمون طرح D و کیلومتر و پشت آمپر جدید بهتره
نویدی
۴ خرداد ۱۴۰۲حداقل یه اسم قشنگ و متناسب برای محصولات بنجلتون انتخاب کنید…آخه تارا هم شد اسم ماشین؟!!
؟؟؟
۴ خرداد ۱۴۰۲حیف پول نیست بدی به این دوتا آشغال
هادی
۴ خرداد ۱۴۰۲بحث این مقاله فقط مقایسه بین این ۲ خودرو هست نه مقایسه با خودرهای تویوتا و بنز و …
برای کسی که به هر دلیل میخواد بین این ۲ خودرو یکی رو انتخاب کنه
به نظر من از نظر طراحی شاهین هماهنگ تره تا تارا ولی شاهین متاسفانه ضعف موتور داره و مخصوصا توربو بودن و ۸ سوپاپ بودنش زیاد جالب نیست از نظر من
توربو اینم با این کیفیت بنزین و عدم آشنایی مردم با نگهداریش میتونه در آینده هزینه تعمیر بالا داشته و توی شهر ما که کسی نیست مکانیک خوب برای توربو باشه و مشکل ساز میشه، من خودم یه ماشین تنفس طبیعی رو باتوجه به ایران انتخاب میکنم
به نظر من تارا فقط با خاطر موتورش برتری داره، وگرنه از ظاهرش اصلا خوشم نمیاد که یه چیز سلیقه ای هست ممکنه یکی بگه قشنگه که نظرش محترم هست
اگر شاهین موتور بهتری داشت بهتر بود، ولی ضعف موتور ۸ سوپاپ تیباش رو با توربو اومده جبران کنه که …
Python
۴ خرداد ۱۴۰۲قراره شاهین با موتور خوب واقتصادی Ec5 پژو
عرضه بشه
میلاد
۵ آبان ۱۴۰۲زمانی که سوخترسانی انژکتوری تازه داشت جای کاربراتور را میگرفت، همین نگرانیها بود. میگفتند ماشین انژکتوری نخرید که دردسر میشه، نمیتوانند. تعمیرش کنند. ولی امروز دیگر اثری از کاربراتور نیست.
مهدی
۴ خرداد ۱۴۰۲مقایسه بسیار خوب و کاملی بود، شاهین پلاس یقینا بهتر خواهد بود و البته آریا در آینده
حسن
۴ خرداد ۱۴۰۲بدون هیچ گونه تردید دو تا از بدترین خودروهای ایرانی داخل بازار هیچ چیز مثبتی توی این دو تا نیست به هیچ وجه ارزش خرید ندارن دنا . دنا پلاس دنا پلاس کارکرده ال نود کارکرده یا هر خودروی دیگه ای که مدل 95به بالا باشه بهتر از این اشغالاست
تارا اتومات 900 ملیون لذت ببرید از بربریت اقتصادی بیسوادان
سام
۴ خرداد ۱۴۰۲دنا که همون پلتفرم سمند EF7 هست و کلا از رده خارجه … ال90 که دیگه ارزش نداره هم خرج و استهلاکش بالاست هم هیچ راحتی و اپشنی نداره و مثل دوران پارینه سنگی میمونه.
شاهین یا تارا هرچی باشن از اون ها و بقیه ایرانی های حال حاضر بهترن.
بنظرم باید نسخه ی گازسوز این دو ماشین هم تولید بشه.
AMIN JAFARI
۴ خرداد ۱۴۰۲شاهین بزرگترین ضعفش فقط موتورش بود ک اونم داره باموتور ec5جدید درست میشه
در بخش تزینات ظاهری هم شاهین اوتومات موتور جدید قراره عوض بشه تریم داخل
از نظر ظاهری ک قشنگ 5 سال جلوتر از تاراس
سام
۴ خرداد ۱۴۰۲شاهین بهتره چون بدنه و ایمنی بهتری داره و به قیمت کارخانه هم در دسترسِ خرید هست و بنظرم طراحیش هم بهتره
تنها ضعفش نسبت به تارا، موتور توربوی تیبا هستش که نسخه ی Tu5+ این مورد رو جبران میکنه.
الان بین ماشین های اتومات زیر 600-700 تومن هم ، شاهین CVT بهترین گزینه ست درسته موتور تیباست ولی گیربکس اتوماته و پرآپشنه و بدنه ی خوبی هم داره. البته موتور تیبا هم کم هزینه ست اگر قسمت توربوش این مورد رو تحت تاثیر قرار نده اتفاقا بد هم نیست.
mahdi-es17
۴ خرداد ۱۴۰۲این ماشین ها با قیمتی که در بازار دارند کوچک ترین ارزشی ندارند شاهین از نظر طراحی بهتر هست اما تارا از نظر موتوری چون به نظر من موتور 8 سوپاپ توربو بدون اینترکولر بدجور سمی هستش چند وقت پیش توی ویدئوی شاهین دیدم که سپر جلوش باز کرده بودن سایپا برای افزایش طول ماشین فقط یه بخش فلزی اضافه کرده بود 😐 اما حب اگه شاهین با موتور ec5و گیربکس دنده اتوماتیک بیاد واقعا گزینه خوبی میشه
مجتبی
۴ خرداد ۱۴۰۲وقتی تویوتا کمری سوار میشوی میبینی که اینها اسباب بازی بیش نیست
محسن
۴ خرداد ۱۴۰۲سلام
دوستان من نزدیکه دوساله شاهین دارم
اصلا قدرتش در هندلینگ قابل قیاس با تارا نیست چون گشتاور شاهین بیشتره
عید رفتم قشم صدی ۶ لیتر بنزین مصرف کرد
از نظر ایمنی خیلی بهتراز تارا هست
من به شخصه به کسانی که میخان ماشین تو این رنجه قیمتی بخرن توصیه میکنم شاهین بخرن تا تارا
Tara
۴ خرداد ۱۴۰۲راحتی تارا
Tara
۴ خرداد ۱۴۰۲خب شما از تارا خوشتون نمیاد و وسط ها یکمی طرفدار تارا شدید که ما خسته نشیم کجایه شاهین خوبه وسط راه خاموش میکنه
Tara
۴ خرداد ۱۴۰۲آقا شما جرعت دارین برین تارا سال رو با موتور جدید مقایسه کنیدمیدونم که شما نزدیکه شم نمیشید
فرزاد
۴ خرداد ۱۴۰۲طراحیِ داشبوردها خیلی متفاوت و مدرنِ بطوریکه اگه لوگوهای روی فرمون جابجا بشه کار تشخیص سختتر میشه
احمد کرمی فر
۴ خرداد ۱۴۰۲این مقایسه خیلی قدیمیه,الان شاهین اتومات آپشناش از تارا اتوماتیک بیشتر هستش.
.....
۵ خرداد ۱۴۰۲من ۱ سال شاهین دارم جنس داخل آشغاله
علیرضا حسن زاد ۰۹۱۴۱۲۸۱۲۵۳
۵ خرداد ۱۴۰۲من دوماه و نیم سورن پلاس با مانیتور داشتم هشت بار من نمایندگی بردم واسه ایراد و خرابیهای اون تا اینکه از این وضعیت کلافه شدم چون قبلا ۱۵ سال ال نود داشتم هیچ وقت به نمایندگی راهم نیفتاده بود ، تصمیم گرفتم بعد ۱۱ هزار کیلومتر با شاهین معاوضه کنم – بعداز معاوضه مستقیم از اهر آذربایجانشرقی به تهران و بعد به مشهد رفتم بدون یک ذره مشکلی ، داخل مشهد با برنامه نشان و گوگل مپ مانیتور شاهین آسون همه جا رفتم ولی ایران خودروییها امکانات اون را نداشتند بهرحال درکم از شاهین بدنه متناسب با تندر و شتاب قابل قبول در سبقت و توانایی در سربالایی هست که پیشنهاد میکنم بدون واهمه شایسته انتخاب است مطمئن باشید مثل تندر بعدا شناخته تر خواهد شد.اتاق و دربهای بی سرو صدا و روان که در سورن و دنا آزار دهنده اند
مهلا
۵ خرداد ۱۴۰۲دوستان سلام ….قیمت شاهین اتومات نمیدونید کارخانه اش چقدره؟
رضا
۵ خرداد ۱۴۰۲من خودم شاهین ندارم ولی از چندنفرکه دارن شنیدم که ماشینی کم مصرف وبدون سروصدا ،وبدون خرج،برعکس تاراکه میگن خشک وخشن ونرمی شاهین رو نداره
محمد
۵ خرداد ۱۴۰۲بین این دوتا، نظرم با شاهین است. به دلایل زیر :
۱- برای خریدار، امکان خرید با قیمت کارخانه ممکن تر از تا را است و نتیجتا اقتصادی تره.
۲- درسته شاهین اسب بخار بالایی نداره اما گشتاور مناسب تری داره و برای رفت و آمد در جاده های شیب دار بهتره
۳- اپشن های تا حدودی کاربردی تری داره.
۴ – ظاهر متناسب تر و بهتری داره
اما نهایتا انتخاب شخصی خودم شد جک j4. سدان اقتصادی جک با یکم قیمت بیشتر اما شرایط خرید اسونتر، البته چند ماه پیش و نه الان.
محمد
۵ خرداد ۱۴۰۲شاهین دارم یکی از اشغال ترین خودروهای دنیا موتور تیبایی هست و کشش ضعیف داره ب خاطره توربو میتونه هزینه های زیادی ب موتور وارد کنه اگ میخای هزینه کنی شاهین بخر اگ میخای لذت ببری تارا یا پارس
Python
۵ خرداد ۱۴۰۲اکانت فیک؟
رحیم
۵ خرداد ۱۴۰۲گوه تو شاهین انگار سایناس بخدا .داخلش افتضاح هست بعد ی سال تمام قطعاتش همه خراب میشن چون فشار ب موتور میاد و موتورش هشت سوپاپ من خودم مکانیکم پیکان بخر ولی شاهین نخر
شاهین
۲۷ اسفند ۱۴۰۲موتور شاهین نه خوبه نه بد ولی نسبت به تیبا خیلی قوی تر شده چون من تیبا هم دارم شاهین هم دارم و فرقشون رو هم می بینم گیربکس شاهین مال شرکت میتسوپیشی هستش اصلا با تیبا و پراید یکی نیست آپشن های شاهین خوبه اما تنها ایرادی که داره ی موتور ۱۵۰ اسبی کم داره و کیفیت پلاستیک داشبورد اگر سایپا این هارو حل می کرد قطعا بهترین ماشین ایرانی بود بنده تیبا مدل ۹۳ دارم هنوز کابینش به صدا در نیومده و موتورش هیچ ایرادی نداشته ولی شاهین مدل ۱۴۰۱ چند بار اهرم دریچه کولر رو باز بسته کردم شکست و الان چند ماهی هستش که کابین به صدا در اومده و تو همون ماه های اول که خریده بودمش از سایپا بعد۱ ماه درب هاش قفل نمی شد و مشکلش از قفل بود که پمپ درب که درب هارو قفل می کنه خراب شده بود حالا من ی دوستی دارم شاهین مدل ۱۴۰۰ داره رنگ دستگیره هاش و اون قسمت های نقره ای به سفید تبدیل شده بخواطر کیفیت ضعیف پلاستیک و حتا بعضی از دکمه های مانیتور هم شکسته!! نباید تو این ۳ سال ماشین به این رو بیفته تیبا مدل ۹۳ من حتا الان ۱۰ سال دارمش حتی یک قطعه پلاستیکش رنگش عوض نشده یا خراب نشده که در شاهین رنگ پلاستیک عوض شده و اهر دریچه کولر با چند بار استفاده شکسته!!