ایران خودروهفته نامه

مقایسه تارا با سورن پلاس ؛ مشخصات، قیمت و هر آنچه باید بدانید

در این مقاله مقایسه مفصلی بین دو محصول پرطرفدار ایران‌خودرو یعنی تارا با سورن پلاس خواهیم داشت.

اولین خودروی ملی ایران که با نام سمند شناخته می‌شود سنگ بنای بسیاری از محصولات بعدی ایران‌خودرو بوده است. یکی از نوادگان سمند که در واقع فیس لیفتی نسبتاً بزرگ از آن به شمار می‌رود سورن است که اگرچه در ابتدا به خاطر سبک طراحی خود با استقبال چندانی روبرو نشد اما در سال‌های اخیر با اعمال برخی تغییرات، استفاده از پسوند پلاس و البته قیمت بالاتر و بازاری تشنه‌تر از همیشه به گزینه‌ای محبوب برای خریداران تبدیل شده است.

در طرف دیگر این مقایسه تارا را داریم که به نوعی می‌توان آن را جزو محصولات مدرن‌تر ایران‌خودرو دانست. تارا، جدیدترین محصول سدان ایران‌خودرو است که بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱ بنا شده و با برند داخلی و تغییراتی در قوای فنی و طراحی ظاهری در بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که می‌دانید پژو ۳۰۱ قرار بود با داخلی سازی بالا در ایران وارد خط تولید شود اما با خروج شرکت پژو به‌واسطه ترس از تحریم ایالات‌متحده، تبدیل آن به محصولی بومی با استفاده از تجهیزات و داشته‌های ایران‌خودرو آغاز شد. این خودرو در ابتدا با کد K132 شناخته می‌شد و در انتها نام تارا به معنی ستاره برای آن انتخاب شد. پلتفرم پژو در این خودرو اندکی تغییر یافته و نام IKP1 برای آن انتخاب شده است؛ اما در مقایسه تارا با سورن پلاس کدام خودرو برتر ظاهر خواهد شد؟ پیروز این میدان کدام‌یک خواهد بود؟ در ادامه پاسخ چنین سؤالاتی را خواهیم داد.

مقایسه تارا با سورن پلاس

  • طراحی ظاهری

تارا را می‌توان یکی از بحث‌برانگیزترین محصولات ایران‌خودرو در بحث طراحی دانست. اگرچه ظاهر این خودرو نسبت به سایر خودروهای بازار متفاوت است اما الزاماً نمی‌توان آن را زیبا دانست. در نمای جلوی تارا شاهد چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای ساده هستیم که با ورودی سپر مشابهی همراه شده‌اند. این بخش خودرو هیجان خاصی را به بیننده منتقل نمی‌کند. در پروفایل جانبی تارا اوضاع اندکی بهتر بوده و خطوط بکار رفته از سادگی آن کاسته‌اند؛ اما بی‌شک جنجالی‌ترین بخش تارا را می‌توان نمای عقب دانست که اگرچه طراحی پیوسته و باریک چراغ‌ها نقطه مثبتی تلقی می‌شود اما تأثیر مثبتی بر عریض نشان دادن خودرو نداشته‌اند. استفاده از گرافیک جدید چراغ‌ها و طراحی جذاب‌تر سپر و خروجی اگزوز قطعاً طراحی تارا را بهبود می‌بخشد.

در همین زمینه بخوانید:

در طرف مقابل سورن پلاس را داریم که چهره‌ای کاملاً آشنا برای خریداران است هرچند ایران‌خودرو تلاش داشته با برخی تغییرات آن را به‌روز کند. از جمله تغییرات ظاهری سورن پلاس در مقایسه با نسخه پیشین این خودرو می‌توان به گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، نصب دی لایت، جلوپنجره مشکی، اسپویلر لبه صندوق‌عقب و دستگیره درب متفاوت اشاره کرد. اگرچه اعمال چنین تغییراتی مثبت خواهد بود اما همچنان چهره خسته سمند در سورن پلاس مشهود است و ناهماهنگی طراحی جلو و عقب خودرو به همراه پروفایل جانبی ساده جزو نقاط ضعف آن خواهند بود. درهرصورت سورن پلاس را باید نسخه‌ای ارتقا یافته از سمند دانست، خودرویی که سال ۸۰ شمسی روانه بازار شده است. در مجموع از نظر طراحی ظاهری می‌توان تارا را پیروز دانست.

  • طراحی داخلی

تارا در کابین شباهت‌های زیادی به پژو ۳۰۱ دارد اما در واقع داشبورد این خودرو از سیتروئن C3 XR بازار چین گرفته شده است و از نظر کیفیت نیز بهتر از سایر محصولات ایران‌خودرو به نظر می‌رسد هرچند طراحی بخش میانی داشبورد می‌توانست بهتر از این‌ها صورت بگیرد. در کل نباید انتظار زیادی از کابین تارا داشته باشید چراکه با یک سدان اقتصادی روبرو هستید. در طرف مقابل اما باید گفت کابین سورن پلاس اگرچه از همان داشبورد سورن ELX استفاده می‌کند اما طراحی آن یکدست‌تر و زیباتر احساس می‌شود. در این بخش نیز تغییرات جدیدی نسبت به سورن قبلی مشاهده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به فرمان جدید، نمایشگر لمسی در تیپ‌های فول، تریم تزئینی طرح فیبر کربن و… اشاره کرد. کیفیت کابین سورن پلاس سطح پایین‌تر از تارا به نظر می‌رسد هرچند از نظر ما طراحی زیباتری نسبت به کابین تارا دارد.

  • تجهیزات و امکانات

در جدول زیر می‌توانیم لیست تجهیزات و امکانات تارا و سورن پلاس را مشاهده کنیم:

تارا سورن پلاس
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS) سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب کاسه‌ای
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) هیدرولیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه برقی، نشان‌دهنده دمای محیط تنظیم اتوماتیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب
سیستم صوتی مالتی مدیا، میرورلینک رادیوپخش، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۳ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: مالتی مدیا
چراغ‌ها مه شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۳۲۳۰۹: مجموعه چراغ عقب جدید، چراغ خوش‌آمد گویی درهای جلو چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ جلو از داخل خودرو، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ جلو مجهز به چراغ روز، چراغ عقب جدید با لنزهای شفاف، چراغ نقشه‌خوان، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷ و ۵۷۵۲۹: روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی راهنما دار هم‌رنگ بدنه آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنما دار، مجهز به گرم‌کن، جمع کردن برقی آینه‌های جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ
شیشه‌ها شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب، مجهز به آنتی‌ترپ و پاور ویندوز، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: بدون آنتی ترپ و پاور ویندوز
تزئینات تریم مشکی، روکش پارچه‌ای صندلی تریم مشکی، قطعات دکوراتیو داخلی جدید، زه و دستگیره همرنگ بدنه، دستگیره‌ درها طرح جدید، استفاده از طرح کروم روی نوار شیشه‌های جانبی، تغییر رنگ جلوپنجره به رنگ مشکی براق، افکت‌های جدید بر روی درها و داشبورد، اسپویلر عقب، روکش پارچه‌ای صندلی طرح جدید
تجهیزات ایمنی قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، ستون فرمان تلسکوپی، ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب، سیستم قطع خودکار سوخت، کد کلاس ۳۲۲۰۹: دوربین دید عقب ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، سنسور دنده‌عقب، کد کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ و ۵۷۵۲۷: دوربین دید عقب
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ فولادی ۱۵ اینچ آلومینیومی، کد کلاس ۵۷۵۲۴ و ۵۷۵۲۶: ۱۵ اینچ فولادی
صندلی صندلی راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو تنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو برقی، پشت‌سری صندلی‌های جلو قابل تنظیم
سایر تجهیزات اخطار کاهش باد لاستیک‌ها (TPMS)، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل و روی سوییچ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، کد کلاس ۳۲۲۰۷ و ۳۲۲۰۹ و ۳۲۲۱۰: سنسور نور و باران، کد کلاس ۳۲۲۰۹: زیر آرنجی صندلی عقب، رودری های جلو و عقب جدید (تغییر کلید شیشه‌بالابر از کنسول به رودری)، جا موبایلی روی کنسول وسط کروز کنترل، بازکن در صندوق‌عقب از داخل اتاق و روی سوییچ، دسترسی به صندوق از داخل، نمایشگر روی داشبورد (MFD) به همراه Trip Computer بر روی پوسته بالایی داشبورد
  • قوای محرکه

مقایسه تارا با سورن پلاس در بخش قوای محرکه تفاوت‌های زیادی را آشکار می‌سازد. در تارا شاهد استفاده از پیشرانه مشهور ایران‌خودرو یعنی TU5 هستیم اما با وجود تغییراتی همچون سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها قدرت پیشرانه به ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور به ۱۴۴ نیوتون متر رسیده است. این پیشرانه عملکرد نرمی دارد و از نظر مصرف سوخت نیز در مقایسه با سایر پیشرانه‌های تولیدی ایران‌خودرو کم‌مصرف‌تر خواهد بود. در مقابل باید به سورن پلاس اشاره کنیم که قلب تپنده آن نیز برای همه ما آشناست. پیشرانه EF7 سورن پلاس ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر قدرت دارد و همانند تارا یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک نیرو را روانه چرخ‌های جلو می‌کند هرچند نسخه ۶ سرعته اتوماتیک تارا نیز عرضه شده است. در مجموع باید گفت پیشرانه TU5 ساکت‌تر، کم‌هزینه‌تر، کم‌مصرف‌تر و مطمئن‌تر از پیشرانه EF7 است و از این نظر می‌توان تارا را تا حدودی برتر دانست. در جدول زیر مشخصات فنی تارا و سورن پلاس درج شده است:

تارا سورن پلاس
نوع موتور TU5P EF7
حجم موتور ۱۵۸۷ ۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (اسب بخار) ۱۱۳ ۱۱۳
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۴۴ ۱۵۳
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۹۰ ۱۸۹
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۵ ۱۲
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی، کد کلاس ۳۲۲۰۹ و ۳۲۲۱۰: ۶ دنده دستی ۵ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) ۷.۰۶ ۷.۳۶
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴۵۱۹/۱۹۵۳/۱۴۶۶ ۴۵۳۴/۱۹۴۴/۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخ‌های جلو و عقب (میلی‌متر) ۲۶۵۲ ۲۶۷۱
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) ۱۱۷۰ ۱۲۴۰
گنجایش مصرف سوخت (لیتر) ۵۰ ۶۳
حجم فضای صندوق‌عقب (لیتر) ۶۴۰ ۵۰۰
  • سواری و هندلینگ

تارا به دلیل پلتفرم به‌روز سواری نرم‌تر و بهتری نسبت به سورن پلاس خواهد داشت. همچنین وجود سیستم‌های ایمنی همچون کنترل پایداری و کنترل کشش باعث می‌شود هندلینگ این خودرو کمی بهتر از برادر سالخورده خود باشد. همان‌طور که گفته شد تارا از پیشرانه TU5P به‌روزتر استفاده می‌کند، پیشرانه‌ای که آرام‌تر و نرم‌تر به نظر می‌رسد. در مقابل باید به سورن پلاس اشاره کنیم که با نشستن پشت فرمان آن همان حس و حال سمند تداعی خواهد شد. پیشرانه EF7 نیز اگرچه در دورهای پایین صدای زیادی ندارد اما با افزایش دور آن صدای زیادی وارد کابین خواهد شد. در بحث ایمنی و پایداری نیز سورن پلاس از تارا عقب می‌ماند و هندلینگ آن نسبت به برادر خود تعریف چندانی ندارد. در مجموع به نظر می‌رسد پیروز این بخش تاراست چراکه از پلتفرم به‌روزتر و سیستم‌های کنترل پایداری و کشش سود می‌برد.

  • قیمت و جمع‌بندی

در جدول زیر می‌توانیم قیمت خودرو تارا و سورن پلاس را مشاهده کنیم:

مدل مشخصات قیمت کارخانه (تومان) قیمت بازار (تومان)
سورن پلاس تیپ ۲ قالپاق + مالتی مدیا ۳۴۱,۱۳۰,۰۰۰ ۵۵۸,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس تیپ ۳ دوربین مالتی مدیا ۳۵۵,۲۰۰,۳۰۰ ۵۷۴,۰۰۰,۰۰۰
سورن پلاس دوگانه‌سوز ۳۷۲,۴۰۷,۰۰۰ ۶۱۵,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V1 ۳۹۴,۴۰۰,۰۰۰ ۶۵۷,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک V2 ۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰ ۷۵۳,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V3 به زودی
تارا اتوماتیک V4 ۵۳۰,۶۰۰,۰۰۰

همان‌طور که مشاهده می‌شود تارا به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر از سورن پلاس است و برای مصرف‌کننده ایرانی که قیمت خودرو تأثیر زیادی روی انتخابش دارد شاید سورن پلاس گزینه منطقی‌تری به نظر برسد. از طرف دیگر بازار خریدوفروش تارا رونق کمتری نسبت به سورن پلاس دارد و همین موضوع می‌تواند پاشنه آشیل تارا باشد. با قیمت یک سورن پلاس صفر کیلومتر همچنین می‌توان یک تارای دنده دستی کارکرده با حدود ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد را نیز انتخاب کرد. در مجموع باید گفت تارا برتری‌های خود در زمینه پلتفرم، تجهیزات ایمنی و رفاهی و قوای محرکه را به سورن پلاس دیکته می‌کند اما شاید مغلوب یکی از مهم‌ترین فاکتورهای خرید مصرف‌کنندگان یعنی قیمت نهایی شود. بنابراین تنها انتخاب تارای کارکرده با این بودجه مقدور است. با تمامی این تفاسیر، نظر شما چیست؟ تارای کارکرده بهتر است یا سورن پلاس صفر کیلومتر؟

مقایسه سورن پلاس با تارا اتومات

سورن پلاس تنها با گیربکس ۵ سرعته دستی عرضه می‌شود درحالی‌که تارا اتومات به گیربکس ۶ سرعته مجهز است. از طرف دیگر قیمت تارا اتومات حدود ۲۰۰ میلیون تومان گران‌تر از تیپ پایه سورن پلاس است و همین موضوع مقایسه مستقیم دو خودرو با یکدیگر را دور از ذهن می‌سازد.

مقایسه سورن پلاس با دنا پلاس

سورن پلاس و دنا پلاس از پلتفرم و قوای محرکه مشترکی استفاده می‌کنند و بنابراین هر دوی آن‌ها را می‌توان یک خودرو با دو لباس متفاوت دانست. سورن قبلاً در نسخه ELX با پیشرانه توربو در دسترس بود اما در حال حاضر فقط دنا پلاس با چنین پیشرانه‌ای عرضه می‌شود. با توجه به مشخصات و ویژگی‌های هر دو خودرو، اگر طراحی ظاهری و داخلی برای خریدار اهمیت زیادی نداشته باشد سورن پلاس با توجه به قیمت پایین‌تر خود انتخاب معقولانه‌تری خواهد بود.

کدام خودرو را گزینه مناسب‌تری می‌دانید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۹ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    تارا از روز اول خرید تیونینگ و لوازم اسپرت احتیاج داره.. سمند هم که بماند مثل پیکان قدیمی و زشت و پروعه

    موافقم 28
    مخالفم 85
    1. P

      ۱۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      ای کاش یه بخش به مقاله اضافه میشد با عنوان ” مقاومت اجزای مختلف بده نسبت به فشار انگشت ” و داخل به این موضوع پرداخته میشه که اگه انگشت روی مثلا کاپوت بزاریم یا با انگشت وسط در فشار بدیم کدوم یک زودتر پایین میره ، به نظرم اگر مسابقه زودتر پایین رفتن بزاریم قطعا تارا برنده خواهد شد ،این تارا لعنتی انگار از فویل آلمینیوم ساخته شده

      موافقم 75
      مخالفم 20
      1. Godfather orj

        ۱۷ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (196 ديدگاه)

        فکر کنم انتضار دارن بگیم وای تارا یا سمند
        او مای گاددد کدوم بخرم ۳۰۰ نیوتن گشتاور یا ۱۷۰ اسب قدرت خدایا کمک
        بیخیال …

        موافقم 55
        مخالفم 10
  2. مهدی

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (148 ديدگاه)

    مقایسه بین سگ زرد و شغال…

    موافقم 110
    مخالفم 26
    1. پیام

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2138 ديدگاه)

      دقیقا. یک از یک آشغال‌ترن

      موافقم 54
      مخالفم 19
      1. شمس

        ۶ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        میگن گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده. حکایت شماست. ناموسا به شما مجانی یه تارا یا سورن بدن سوار نمیشی؟ ببخشید ماشینای ایران خودرویی هر چی هم بد باشن از این ماشینای چینی فوق گرون قیمت آشغالی خیلی بهتره. الان تارا اتومات 490 میلیون تومن با این همه امکانات رفاهی و ایمنی. حالا یک کم هم ورق بدنه نازک. ببخشید برو لاماری 2 میلیاردی چینی رو ببین ورقش اگه از تارا کلفت تر بود بیا اینجا صحبت کنیم.

        موافقم 21
        مخالفم 4
        1. ۹ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4944 ديدگاه)

          چی میگی تو؟!
          تارا رو با لاماری مقایسه میکنی؟؟؟!!
          ماشین چینی سگش میرزه به ایرانی اشغال

          موافقم 4
          مخالفم 18
  3. مهدی دهقانی

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    باتوجه به قیمت سورن

    موافقم 67
    مخالفم 22
  4. امین

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (85 ديدگاه)

    چون ایمنی واسم ارجحتره ،قطعا تارا

    موافقم 61
    مخالفم 36
    1. حسین

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (225 ديدگاه)

      بنظرم هیچ کدوم چون فقط چراغ های سورن را عوض و یه مانیتور گذاشتن وسط داشبورد خودرو و فرمان ماشینو برقی کردن و به نام ماشین جدید به مردم بیچاره غالب میکنند.

      موافقم 40
      مخالفم 28
  5. جواد

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من سورن پلاس کلاس ۲۲ مدل۴۰۲ دارم. با اینکه هیچ علاقه ای به سورن پلاس نداشتم از اول. با این روش قرعه کشی اجباری سورن را انتخاب کردم که تعداد ثبت و نام کننده هاش کمتر بود و احتمال برنده شدن میدادم کع همونجوریم شده و برنده یک دستگاه سورن پلاس شدم سال ۴۰۱ و الانم ۶ ماهی هست که سوارشم.. والان میگم خدا منو میخاست که سورن پلاس خریدم . بی دردسرترین در ماشینهای ایرانیه من که عاشقشم .لطفا اونائیکه دارند بیان نظراتشونه به اشتراک بزارن. از روز اول که تحویل گرفتم یکبار رفتم جلوی نمایندگی اونم برای تعویض روغن بود.مثل ساعت کار میکنه.

    موافقم 135
    مخالفم 19
    1. آرمین

      ۱۶ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ماشین صفر خریدی انتظار داری توی شیش ماه خراب بشه؟!

      موافقم 100
      مخالفم 22
      1. Heydar

        ۱۷ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        والا کسی که ماشین ایرانی میخره انتظار داره از روز اول خراب باشه😂😂💔

        موافقم 94
        مخالفم 9
      2. محمد قاسمی

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        با سلام خدمت دوستان عزیز من از سال ۹۶ یک دستگاه سمند خریداری کردم با موتور ef7 نمیدونم باورتون میشه یا نه تا به الان که دارم این متن و برای شما عزیزان تایپ میکنم فقط بنزین زدم و روغن و فیلتر و به تازگی لنت ترمز عوض کردم ، از ۹۶ تا الان ۶۵۰۰۰ تا راه رفته امسال دیسک و صفحه و تسمه تایم براش عوض کردم ، حلالش باشه و نوش جونش ، بعد از حدودا ۷ سال امسال جلوبندی و آچار کشی کردم ، دقت کنید فقط آچار کشی کردم اما خودروهای دیگه ، منظورم توی ایرانیها کدومشون اینجوری هست ؟ خداییش باید بگم ماشین خوبیه ، فقط تنها ایرادی که میتونم ازش بگیرم گیربکسش هست که به نظر من واسه موتور ef7 ضعیف هستش و اگه یه گیربکس مشتی تر براش طراحی کنن فوق‌العاده میشه . اونموقه باید راه رفتنش و ببینید . یا حق

    2. داود

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      بزرگوار بزار یه دوسالی از کارکردش بگذره بعد نظر بده . وقتی تمامی اجزا داشبرد و بدنه به صدا درامدن

      موافقم 15
      مخالفم 23
      1. ناصر

        ۱ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        راست میگه یه سورن پلاس دوستم داشت.با هم یه سفری رفتیم.مزایاش نسبت به تارا:صندلی برقی.تهویه اتومات با دریچه عقب.اما بشدت صدای باد داخل کابین میومد.اما عایقی کابین و بزرگی صندوق رودست تارا نیومده

        موافقم 7
        مخالفم 3
    3. هادی

      ۲۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      سال1401 بعد از کلی پرس و جو از چند تا از دوستان که در نمایندگی بودن سورن رو انتخاب کردم و الان 25000 تا کار کردش شده
      خوب سواری بهتری داره نسبت به tu5 که تا الان دو تا خودرو با این موتور داشتم
      توی سربالایی ها عملکرد بهتری داره حتی نسبت به ال نود که من داشتم و از اونم خیلی راضی بودم
      سوخت منطقی داره و تجهیزات نرمال
      تنها مشکلش صدای درها بئد که گفتن بعضی نمایندگیها مشکشو حل میکنن که من نبرد
      درسته همه اینها که تمام این خودروها آشغالن ولی در کل ماشین راضیی کننده ای هسته
      البته قیمت هم خیلی مهمه شما با دنا پلاس مقایسه کنید

      موافقم 22
      مخالفم 1
  6. مصطفی

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مقایسه اصلاً عادلانه نبود من سورن پلاس دارم برادرم تارا سواری ونرمی وجادار بودن هیچ ماشین ایرانی پای سورن نمیرسه سواریش فوق العاده نرم وراحته

    موافقم 80
    مخالفم 22
  7. علیرضا

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (227 ديدگاه)

    کاش یکبار میشد فضای داخلی خودروهای تولید داخل رو دقیق و مفصل بررسی کرد تا بفهمیم جادارترین خودرو سدان زیر یک میلیارد کشور کدوم خودرو هست

    موافقم 37
    مخالفم 2
  8. mercedes

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (425 ديدگاه)

    405قدیمیا خوبیشون نسبت به اینا اینه بیشتر شبیه ماشینن.
    اصن انگار از مقوا و پلاستیک ساخته شدن

    موافقم 20
    مخالفم 12
  9. علی

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (112 ديدگاه)

    مقایسه بین دوتا‌ حیفه نون

    موافقم 30
    مخالفم 22
    1. mercedes

      ۱۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (425 ديدگاه)

      😂😂😂

      موافقم 8
      مخالفم 9
  10. Enzo Ferrari 2008

    ۱۶ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    چینیا بهتر از اینا هست

    موافقم 27
    مخالفم 32
  11. مهراب

    ۱۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باسلام من یک سورن پلاس دارم خیلی ازش راضی هستم فقط ضعفی که داره اینکه توی سر بالایی اگه باسته خیلی بد راه میوفته از چند نفر دیگه هم که پرسیدم همین مشکل رو داشتن.

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. حسن

      ۱۷ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      با ریمپ مشکلتون حل میشه
      فقط پیش کاراکال نبرید

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۲۳ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        کاراکال که خوبه چرا نبریم؟

  12. مهدی

    ۱۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یکساله سورن پلاس دارم.هندلینگ نرمی داره موتورش حرف نداره خیلی جا داره.کیفیت داشبورد خوبی داره بدنش از تارا محکمتره.یه صحنه از تصادف تارا دیدم حالم ازش بهم خورد.قصد داشتم تارا بخرم که با یه تصادف ساده از هم پاشید

    موافقم 38
    مخالفم 27
  13. علی جردن

    ۱۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    بنظرم هیچ وقت مقایسه خودروی کارکرده با خودروی صفر درست نبوده اگه بجای سورن پلاس صفر گزینه تیبا ۲ یا پراید صفر بود رای من به خودروی صفر کیلومتر بود..
    صفر سواری مرحله آخر ماشین بازیه مثل یک عالم دیگه بین کهکشان راه شیری هست جدا با عالم های دیگر…
    این گونه مقایسه ها توی برنامه های خودرویی اکثرا انجام می شه و بنده با همشون مخالفم چون خودروی صفر فارغ از مشخصات فنی یا آپشنال بودن به تنهایی ماشین 0 صفرررر صد هیچ از خودروی کارکرده جلوست.
    منی که بشدت مخالف چینی ها و فرانسوی ها هستم اما همیشه یک خودروی چینی یا فرانسوی صفر کیلومتر مثل mvm x55 یا پژو 2008 رو به بنز بی ام و c200 سری سه کارکروه ترجیه می دم

    موافقم 13
    مخالفم 24
  14. blackwing

    ۱۷ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    انقدر مقایسه جذابی بود با خوندنش تپش قلب گرفتم 😂

    موافقم 14
    مخالفم 12
  15. بهار

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش میشد نقص فنی سورن که تو سربالایی مشکل داره رو حل کنن اگه تو سر بالایی بایسته باید خیلی مهارت داشته باشی اونو راه بندازی اونایی که مهارتشون کمه واقعا نمیتونن و ماشین عقب عقب می‌ره حالا خدایی نکرده تو سربالایی و ترافیک باشه واویلا

    موافقم 13
    مخالفم 6
    1. محمد

      ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      تارا میخریدی این مشکل نداشتی دیگه☺️

      موافقم 5
      مخالفم 4
  16. جوون خسته

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (30 ديدگاه)

    ای لعنت خدا بهت ایرانخودرو الهی خیر نبینی که ارزوی یه پارس رو به دل ما جوونای پیر شده گذاشتی.لعنت خدا و خلق خدا به تو و سایپا :(

    موافقم 17
    مخالفم 14
  17. محمدرضا

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقا تارا سوار نشدی ببینی تو سرعت 80 طوفان بهت حمله ور میشه.
    وقتی مونتاژ کارای ایرانخودرو میگن سورن کیفیت مونتاژ بالایی داره نمیدونم چرا باز بعضیا مقاومت میکنن.
    من تارا نداشتم فقط سوار شدم و واسه یکی از دوستان بود.
    دنای معمولی داشتم و از وقتی با سورن پلاس عوضش کردم از شر نمایندگی راحت شدم.

    موافقم 22
    مخالفم 5
  18. هرمز مستوفی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام ، دوستانی که از جاداری ، نرمی و امکانات داخل سورن و قدرت موتورش گفتن پیشنهاد میکنم یه دوری با آریو ( سایپا ) بزنن . بعد بنشینیم در مورد امکانات سواری های ایرانی بحث کنیم .

    موافقم 4
    مخالفم 18
    1. RIO

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (287 ديدگاه)

      آریو خیلی سخت فروش میره

      موافقم 14
    2. نویدی

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (391 ديدگاه)

      آریو از نظر شتاب و کشش در حد تیبا هم نیست.
      سورن هم که همون سمنده تعریف نداره.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  19. هادی سلیمانی

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نزدیک ۱ ساله سورن پلاس کلاس ۲۲ داریم دارای مانیتور و دوربین دنده عقب هست
    واقعا ماشین خیلی خوبیه اصلا اذیت نکرده سواری نرم و راحتی داره موتورش که عالیه پر قدرت هست تو جاده هیچ ماشین ایرانی نمیتونه باهاش بیاد به جز سورن توربو و دنا توربو که قضیشون جداست
    قبل سورن پلاس ی دونه پارس TU5 خشک مدل ۱۴۰۱ از نمایندگی خریدیم آشغال به تمام معنا بود هر روز ی جاش خراب بود واقعا کیفیتش داغون بود حدود ۵ هزار تا روندیم ۸ بار به نمایندگی مراجعه کردیم قسمت ایموبلایزر ترمز برق سیم کشی موتور مشکل داشت فقط ایموبلایزر مشکلش حل شد رو کیلومتر ۸۸۰ خاموش شد روشن نشد امداد خودرو حملش کرد برد به نمایندگی بقیه مشکلاتش حل نشد موتور شدیداً آب کم میکرد و خیلی بی جون بود تو سربالایی تک سرنشین از پراید ۴ سرنشین خوردم دور موتور رو تا ۵ هزار تا می‌بردم ولی راه نمی‌رفت
    ولی سورن پلاس واقعا عالیه حرف نداره مسافرت شمال رفتیم خیلی راحت بود واقعا EF7 عالیه
    قبل پارس TU5 هم SLX TU5 مدل ۹۴ بوش ۷.۴.۴ داشتیم شتابش خیلی خوب بود ولی تو سبقت ها کم میآورد چون گشتاور موتور TU5 ذاتا پایینه و همچنین حداکثر گشتاور در دور بالا هست که باعث چنین مشکلی میشه
    سورن پلاسی که داریم دریچه برقی یورو 5 با ایسیو زیمنس S2 هست که نسبت به ایسیو بوش 7.4.4 ایسیو پایینی هست ولی سورن پلاس تو جاده و گردنه و سربالایی واقعا عالیه تو سبقت ها حرف نداره کسانی که می‌خوان بخرن سورن پلاس از نظر کیفیت واقعا عالیه

    موافقم 33
    مخالفم 2
  20. فرزاد

    ۷ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام وقت همه بخیر
    علاوه بر اینکه هر خودرویی مزایا و معایب خودش رو داره، شانس هم تو این قضیه دخیل هست، این مقایسه بین سورن پلاس و تارا هست نه خودروهای دیگه، بس بهتره مقایسه رو به حاشیه نبریم، بنده ۲ سال هست که سورن پلاس دارم و تا این اواخر هم علاقه داشتم تارا خریداری کنم، قبل از خرید به مدت یک هفته تارا رو روندم هم تو شهر هم جاده، فقط میتونم بگم حرفی برای گفتن نداشت، موتوری که این ماشین داره جوابگوی بدنه و وزن سنگین تارا نیست، به همین خاطر این خودرو در سربالایی با سرنشین اضافی به معنای واقعی کم میاره، در حالیکه سورن پلاس هم شهر و هم جاده عملکرد بی‌نظیر داره، و فرقی نمیکنه چند نفر سرنشین داخل سورن پلاس باشه، میتونم با قاطعیت بگم در بحث سواری و هندلینگ در این رنج قیمت، خودرویی بهتر از سورن پلاس وجود نداره، اکثر ماشین های ایرانی رو داشتم و اونایی که نداشتم تجربه کردم، زمانی که این کامنت رو مینویسم،متاسفانه سورن پلاس دیگه با موتور ef7 تولید نمیشه و بجاش موتور xu7p گذاشتن، صحبت زیاده، ولی خلاصه میکنم: در خرید سورن پلاس به هیچ وجه شک نکنید، حتی بهتر از دنا و دنا پلاس و رانا پلاس و پارس tu5 هستش، میتونین از یه مکانیک ماهر راهنمایی بخوایین، در مقایسه فقط دنا پلاس توربو تا حدودی برتری داره که اون بحثش جداست و البته قیمتش هم بیشتره، یکی دیگه از مزایای سورن پلاس این هست که واقعا حس آرامش و امنیت رو به راننده و سرنشینان منتقل میکنه و فضای کابین خیلی مناسب و جادار هست، شاید تنها نقطه ضعف سورن پلاس این باشه که یه مقدار مصرف سوختش بالاست اون هم کلا در حد ۲ لیتر در صد کیلومتر، که بنده تا حالا با همچین مسئله ای روبرو نشدم و فقط شنیدم و خدمت عزیزان گفتم، ضمنا اگر لوازم مصرفی خودرو رو به موقع و با جنس با کیفیت تعویض کنین، از روغن خوب استفاده کنین، مطمئنا خودرو هیچ مشکلی نخواهد داشت، سرویس های دوره ای خیلی مهم هستند، هدفم از این کامنت، راهنمایی برای کسانی بود که سورن پلاس میخوان بخرن، بحث زیاده، بعضی از دوستان گفتنی هارو گفتند، امیدوارم براتون مفید باشه. سپاس.

    موافقم 22
    مخالفم 1
  21. رضا

    ۲۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    ای کاش درمورد xu7p هم صحبت میشد
    اگر دوستان دارند

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا