ایران خودرو

ایران‌خودرو TF-21… جانشین پژو 206 و 207 در راه بازار!

در جریان بازدید وزیر صمت از مجموعه ایران‌خودرو، پروژه جدیدی بنام TF-21 معرفی شد.

این خودرو که در کلاس ابعادی B قرار دارد، طبق وعده مدیرعامل ایران‌خودرو قرار است تا ظرف ۱۸ ماه آینده بر روی خط تولید قرار گیرد.

در گام اول قرار است بر روی این محصول یکی از موتورهای خانواده TU نصب، و در فاز بعدی از موتور سه سیلندر ملی استفاده شود.

این خودرو قابلیت مجهز شدن به استاندارد تصادف با عابر پیاده، سیستم ایمنی اخطار فشار باد تایر، سیستم راهنمایی راننده در تعویض دنده، سیستم پایداری الکترونیکی و کاهش مصرف سوخت را دارد.

محصولات اقتصادی و کوچک جایگزین پیرمردهای پژو

پس از انعقاد برجام و ورود برندهای مختلف به ایران، شراکت‌هایی میان خودروسازان دولتی و برندهای بزرگی همچون رنو و پژو شکل گرفت.

در جریان این ارتباطات فنی مهندسی، شرکت ایران‌خودرو موفق شد تا نقشه‌ها و الگوهای فنی پلت فرم CFM-A را از رنو – نیسان، و نقشه‌های کامل پلت فرم PF1 را از پژو در اختیار بگیرد.

با توجه به خروج خودروهای ۴۰۵، پارس و سمند از خط تولید و حذف تدریجی این پلت فرم از سبد محصولات شرکت به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه، و همچنین عدم امکان تولید محصولاتی استاندارد، با ابعاد و قیمتی مشابه به این خودروها، قرار است گزینه‌هایی ارزان و بروز از خانواده CMF-A و p200، که ابعادی کوچک‌تر از خودروهای فوق دارند، جایگزین این محصولات شوند.

در همین راستا اولین محصول جایگزین که در کلاس ابعادی A و بر مبنای پلت فرم CMF-A است، در پایان امسال روانه بازار خواهد شد. چندی قبل و در جریان بازدید مدیرعامل جدید ایران‌خودرو از شرکت جتکو، تصویری از این خودرو منتشر شد که نشان می‌دهد این پروژه K112 نام داشته و ظاهر آن مشابه به رنو کویید خواهد بود. 112K اولین خودروی ایرانی است که با موتور ۱ لیتری سه سیلندر وارد خیابان‌ها می‌شود. این نسخه از موتور ملی، در حدود ۷۲ اسب بخار قدرت و ۹۸ نیوتون متر گشتاور داشته و برای خودروهای کوچک شهری طراحی شده است.

TF-21 هاچ‌بک کراس اقتصادی بر پایه پلت‌فرم جدید

شنیده‌ها حاکی است، TF-21 به‌عنوان دومین هاچ‌بک کراس ملی ایران‌خودرو پس از K112، بر مبنای یک پلت فرم غیرفرانسوی و در عین حال بروز طراحی و تولید شده و جایگزین ۲۰۶ در سبد محصولات این سکو خواهد شد.

بنابر اطلاعات منتشر شده از این پروژه، استایل و سگمنت این پروژه شباهت‌هایی به کیا سول و ام‌جی۳ خواهد داشت و به بیان ساده‌تر ساختاری جعبه ای دارد. بررسی پلت‌فرم و الگوی اصلی این پروژه نشان می‌دهد که ایران‌خودرو به‌دنبال فاصله گرفتن از شریک قدیمی و اروپایی خود بوده و در این پروژه سعی دارد تا کماکان خودرویی با کیفیت سواری پژو ۲۰۶ را جایگزین این محصول کند.

رقبا و قیمت احتمالی

ازآنجایی‌که این خودرو قیمتی مشابه به ۴۰۵ و سمند داشته و در رده ابعادی ۲۰۶ قرار می‌گیرد، شاهد رقابت این خودرو با اطلس و کوییک سایپا خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود این محصول در محدوده قیمتی کمتر از ۱۰ هزار دلار به بازار عرضه شود.

 

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۵۱ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    به نظرم گزینه خوبیه
    خیلی بهتر از چینیهای بی هویته

    موافقم 29
    مخالفم 167
    1. احمدرضا

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (878 ديدگاه)

      خود ایران خودرو دنبال هویته
      تو ایران مخصوصن تولیدات داخلی حرف از هویت مضحکه

      موافقم 129
      مخالفم 9
    2. Avan

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (121 ديدگاه)

      عزیز من فکر می کنی قراره جنس فرانسوی بدن بیرون؟ اینها همون قطعات را از چین وارد می کنند و خودروی به اصطلاح داخلی می سازند

      موافقم 77
      مخالفم 3
    3. shelby

      ۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      یاد اون انجین ۱سیلندر که ۹۸اسب تولید میکرد افتادم واقعا خیلی برام جالب بود اما متاسفانه در مورد اینا رسما فکر کنم از همین انجینا دم دستشون برداشتن یه سیلندر کم کردن اون ۳سیلندر بی نام نشون اگه واقعا ابتکار خودشون بود تا الان ۳۰بار شو راه انداخته بودن و فلان ملی بهمان ملی اما پوچه همه میدونن دیگه ،جتکو اون با همه جونای تحصیل کرده مملکت عرضه طراحی سپر ندارن معلوم نی از کجا اوردنشون شما تو سال۴۰ حرکتی دیدن بزنن؟ هیچی مال خودشون نی از موتور ماشین تا گیربکس کلا نیرو محرکه تا طراحی و بدنه حتی انبار اگزوز از خودشون نی ،،اوج هنرشون اون حرکتا خنده دار با دنا که نمیدونم چرا چپ نمیشد میزدن که همین ماشین دو دقیقه بعدش شاتون زد از میدونن بردنش، فقط چراغ و رنگ چراغ بلدن عوض کنن‌ شما همین سمند از سال ۱۳۸۰ تا ۱۴۰۰ این ماشین تو ۲۰سال هیچ تغیری نکرده جز افت کیفیت ساخت یه چراغ عوض کردن شد ماشین جدید ، کوییک رو رنگ کردن شد محصول جدید ،رسما دارن چیکار میکنن نمیدونم اصلا اینا وجود نداشتن که سودش بیشتر بود ، یه شرکت اسباب بازی سازی هنوز هدفش از اینا مشخص تره رقیبی تو دنیا ندارن جز اون ۳چرخه ها گازی که تو هند کار میکنن،،، قیمتا رو هم بردن بالا الان جز اینا ادم نمیتونه سوار شه ،همه چیزم مسدود کردن که نشه بری حتی مدل قدیمی تر بگیری ،فقط کافیه با همین وضعیت دلار و درهم بری یه سانتافه ۲۰۲۲ بگیری قیمتش هم پایه اینا درمیاد بعد تازه میگن داریم برای هر تولید ضرر میکنیم همش وزیر میاد میگه ببرین بالا ببرین بالا خودرو ها سود ندارن ،یعنی با این حساب هیوندا برای سانتافه ۲۰۲۲ چقدر دار ضرر میکنه

      موافقم 20
    4. Regra loaded

      ۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (228 ديدگاه)

      هویت؟؟؟!؟؟!!؟!؟!!!!
      شوخی داری میکنی؟
      تسلای کم هویت پوز همه رو زده به خاک در جهان
      هویت؟؟؟؟؟!!!!!

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. پویان

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (827 ديدگاه)

        سلام. خوبی
        راست میگی. ایشون رو جو هویت گرفته.
        مشکل اینجاست نه برند درجه 1 تا2. بلکه برند درجه 3 4 چینی رو بهش، میندازن فکر کرده صنعت خودوری چین همینه

        موافقم 12
    5. ناشناس

      ۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (205 ديدگاه)

      چینی بی هویت؟!!!
      داداش پنج خط داره توضیح میده که پلتفرم چیه آخرش هم معلوم نشد بعد میگی بهتر ازم چینی بی هویته

      موافقم 12
      مخالفم 2
    6. آدمیزاد

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      چین الان داره خودرو هایی می سازه که خیلی یاشون بهترین دنیان(البته نمیگم ه از خودرو های با اصالت آمریکایی و آلمانی و ژاپنی و… بهتر ه) که به همه خای دنیا صادر می شه اون وقت حتی کشور افغانستانم خودرو های زپرتی ایرانی رو فرقونم حساب نمی کنن

      موافقم 7
      مخالفم 1
  2. زیزیگولو

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    خدا بخیر کنه

    موافقم 59
    مخالفم 7
    1. فرامرز

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      از تلیسمان و کولئوس به کجا رسیدیم. دیگه هر اشغالی هرجا به اسم رنو میفروشن که نشد رنو. داچیا ساندرو جدید از اینا خیلی بهتره چون حداقل استاندارد اروپا رو داره

      موافقم 43
      مخالفم 1
      1. زیزیگولو

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        کلاً سایپا و ایرانخودرو عادتشونه که برن خط تولید و مونتاژ از رده خارج شده های فرانسه رو بیارن ایران

        موافقم 26
        مخالفم 3
  3. ehsan

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (192 ديدگاه)

    آنها انتخاب می کنند که چه خودرویی . . . . .
    اصلا بیخیال
    مردم هر کشور اون چیزی رو دارند که لایق اون هستند؛؛

    موافقم 77
    مخالفم 16
  4. meysam

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3633 ديدگاه)

    رنو تریبر برای ایران ماشین خوبیه
    هم جاداره و هم چند منظوره
    البته با موتور حدود 90 تا 100 اسبی تنفس طبیعی
    کمتر از این عملا موتور همیشه تحت فشاره و استهلاک و خرابی در پی داره
    هرچند موتورهای فرانسوی و در مجموع اروپایی عمدتا موتور داغ هستند و با ماهیت آب و هوایی ایران چندان همخوانی ندارند
    موتورهای ژاپنی، آمریکایی و کره ای برای ایران خیلی بهتر هستند و آزمون پس داده هستند

    موافقم 44
    مخالفم 8
  5. Mad.z.Max

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1864 ديدگاه)

    پلتفرم ۴۰۵ میره که بجاش پلتفرم کامپکت ارزان قیمت بیاد

    (از پژو و ۴۰۵ و کلا همشون نفرت دارم) ۴۰۵ زمان خودش طراحی پینین فارینا بود، خودروی سال اروپا و جایزه RED DOT طراحی رو داشت. اون رو اوردن ایران و رُسش رو کشیدن (هنوزم دنا ها و سمند ها و پارس ها دارن رو شاسی همون بزرگوار ساخته میشن)
    حالا ایشالا واسه سی سال بعد قراره رُس پلتفرم ارزون قیمت رنو رو بکشیم! اون که ۴۰۵ بود و زمان خودش اجر و قربی داشت تهش این شد، وای بحال اینی که از همین اولشم هیچی نیس!

    موافقم 67
    مخالفم 11
    1. AMIN (M.A.S)

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (849 ديدگاه)

      کارمون با پژو هم تموم نشده
      K125( بخونید 2008 با ظاهرا موتورEF7!) وK121 هاچبک هم همگی روی پلتفرم PF1 پژو سیتروئن(پژو 301 و…) در راه اند
      شرکتی که اینهمه سال خواب بوده با موتور شاهکارEF7 و یه سه سیلندر نامشخص و پلتفرمای فرانسوی قراره مهندسی شو به رخ بکشه…
      فقط خدا به خیر بگذرونه

      موافقم 23
      مخالفم 6
  6. GMA

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    به جای این اگه اشکودا بود چی میشد…اشکودا نسبت به فرانسوی ها خیلی با کیفیت تره

    موافقم 39
    مخالفم 6
    1. کوبیده

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      اشکودت بی نظیره حیف با فرانسویا عقد اخوت بستند
      هرچند سیتروئن و رنو باز از پژو بهترن

      موافقم 30
      مخالفم 5
      1. علی

        ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
        سوابق: (115 ديدگاه)

        به هیچ عنوان اشکودا از رنو ، پژو ، سیتروئن بهتر نیست ، حتی تو خود اروپا به معروفی خودروسازهای فرانسه نیست ، یه شرکت اسپانیایی بی نام و نشون بود در همان زمان تاسیسش که اگر زیر بال و پر فولکس نمیرفت معلوم نبود سرنوشتش چی میشد لطفا از رو تعصب الکی و دشمنی بیخود حرف های خنده دار نزنید ، بر چه مبنا و چه دلیلی میگید اشکودای اسپانیایی بهتر از خودروسازهای فرانسویه ، امار فروش ، میزان معروفیت !!!!!!!!!!!!!

        موافقم 7
        مخالفم 48
        1. کوبیده

          ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
          سوابق: (1198 ديدگاه)

          داداش اشتباه میزنی اونی شما میگی سئات اسپانیاس
          اشکودا مال چکه

          موافقم 38
          مخالفم 2
        2. F

          ۹ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (223 ديدگاه)

          ««لطفا از رو تعصب الکی و دشمنی بیخود حرف های خنده دار نزنید»»

          اشکودا اسپانیا، جرررررر ، خیلی جالب بود.

          ««لطفا از رو تعصب الکی و دشمنی بیخود حرف های خنده دار نزنید»»

          موافقم 12
  7. امیرشایان فرازی

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    خدا رحم کنه

    موافقم 19
    مخالفم 5
  8. Amoo HamiD

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (2464 ديدگاه)

    هه تولید ملی تولید ملی این بود؟!
    جاش نیست بیشتر حرف بزنم …
    اما این چیه آخه عه …
    حتما لایقشن ملت همیشه در صحنه ما دیگه …
    مبارک خریدارای لاکچریش!

    موافقم 27
    مخالفم 9
  9. Scuderia Ferrari

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    خلاصه خودروسازی در ایران :
    پلتفرم های قدیمی _ انجین های ضعیف _ کیفیت افتضاح
    ایمنی بسیار پایین _ طراحی های خنده دار (کوئیک ، ساینا ، تارا) _ گارانتی که معنی نمیده _ خدمات پس از فروش که فقط اسمی ازش هست و ….
    حیف از عمر جوانان ما که اینجا هدر میره با این اوضاع مملکت

    موافقم 55
    مخالفم 5
  10. H2_H2

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    سوزش از اینجا بیشتر میشه که منتاژ برای دولت ما معنیش تولیدات ملی و بومی سازی میشه توهم توانمندی در خودرو سازی اون اشغالا ۴سیلندر که بزور ۱۰۰اسب بودن که هیچ که تاریخشون یه ۲۰الی ۳۰سال پیش بود دیگه ۳سیلندر ۷۰اسبی باید چی باشه مستقیم ۱سیلندر کم کردن بدون هیچ مزیتی بدون هیچ پیشرفتی ،فقط برای سوخت کمتر و الایندگی البته بعید بدونم انجین ۳سیلندری که اینا میزارن بعد ۷سال قابلیت حرکت داره، یا ۰تا ۱۰۰رو باید ۲۰ثانیه پرکنه..واقعا مردم رو…فرض کردن..

    موافقم 25
    مخالفم 4
  11. Jdm باز

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    فقط یک چیز میتونم بگم: افتضاح

    موافقم 23
    مخالفم 5
  12. AMIR / ARMI

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (1286 ديدگاه)

    به نظرم خوبه منتاژ کنن من یکی میخرم رنو ها دوام خوبی دارن تو ترکیه رنو ثابت کرده دوام بالاش رو

    موافقم 13
    مخالفم 31
    1. SS

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (821 ديدگاه)

      پلتفرم کوئید که هیچ تعریفی نداره با موتور سه استوانه ای 🤣 ایران خودرو
      قیمت هم که از الان مشخصه برامون دلاری حساب میکنن
      اون رنویی که شما تو ترکیه دیدی نیست

      موافقم 18
      مخالفم 2
  13. datsun

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    این رنو کیگر دو تا موتور یک لیتری داره یکیش hr نیسانه یکیش هم بی فور دی ساخت NMKV یه شرکت پنجاه پنجاه بین میتسو و نیسان گیربکس هم ساخت جاتکو نیسانه ، به نظرم همون موتور tu بزارن بهتره چون قطعاتش به وفور تو ایران پیدا میشه

    موافقم 18
    مخالفم 4
  14. Fp

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (18 ديدگاه)

    تمامی این پلتفرم ها برای محصولات ارزون به خصوص بازار هند و آمریکای جنوبی هستند

    موافقم 7
    مخالفم 2
  15. joojoo

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (276 ديدگاه)

    من خودم عضو تیم طراحی مفهومی این خودرو بودم تو جتکو و ازش خارج شدم
    اشغالتر از اونیه که حتی تصورشو کنید
    فضای پای صندلیای عقب این ماشینی ک دارن میسازن حتی واسه بچه های کوچیک هم کمه….
    موتور 70 اسبیش با گشتاور زیر 100 نیوتون متر…..جون واسه سربالاییای همت هم نداره ولی صداش اندازه موتور پیکانه…

    موافقم 17
    مخالفم 2
  16. Amard

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (832 ديدگاه)

    این پلتفرم رنو کویید که تو تست تصادف رد شد کلا فرقی با پراید حلبی نداره بجای اینکه برن یه پلتفرم بروز بخرن دارن پلتفرم های ارزان قیمت از رده خارج دستکاری میکنن

    موافقم 7
    مخالفم 1
  17. فرزاد

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    تیشه به ریشه‌ی خود زدن دقیقا همین کاریِ که مسؤلین اقتصادی کشور با حمایت بدون محدودیت از دو غول بزرگ بازار خودروی داخلی می‌کنند و عملاً مصلحت آسایش زندگی مردم رو فدای رفاه دو شرکت کرده‌اند یعنی بعداز پنجاه سال هنوز اینا باید نمایندگی فروش محصولات دیگران به ده برابر قیمت جهانی برای مردم خودشون باشند

    موافقم 10
    مخالفم 1
  18. Voting max

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (61 ديدگاه)

    اینا قاتر با موتور شتر هم بسازن باز خریداران همیشه در صحنه حاضر هستن

    موافقم 6
    مخالفم 1
  19. رامتین

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    رنو طراحی های خوبی داره و من کاملا موافق این برند هستم برخلاف اکثر دوستان.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  20. عرشیا

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    همین که تر زدن تو ماشین های ام وی ام به اون خوبی و مخصوصا چری فوق العاده بسمون بود حالا این یکی رو خدا به خیر کنه

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. فقط کاربرات هشت دهنه

      ۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (723 ديدگاه)

      بدون سند و مدرک حرف زدی آقا عرشیابرای حرف هایی که زدی لینک هم داری یا همه رو از کامنت های اینستا کش رفتی؟

  21. Mustang shelby gt 350

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    من فقط میتونم بگم به احترام دبیر محترم سایت فوش به ایران خودرو نمیدم…الان خو اینو بسازن قیمتشون بالای ۱۵هزار دلار میبرن کجاش بصرفست؟؟؟

  22. زیزیگولو

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    خدا بخیر کنه 🤦🤦 بلا بدور 🤦🤦

  23. Clean energy (سلام فرمانده)

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1333 ديدگاه)

    😐😐🤦‍♂️
    ایران خودرو نسبت به جون ملت :🗿🗿🗿 ندیدم نخوندم و….

  24. ali+a

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (776 ديدگاه)

    واقعا وضعیت خودرو سازی خجالت آوری داریم… متاسفانه امیدی هم نیست…

  25. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (723 ديدگاه)

    متاسفانه هیچکس اطلاعی نداره که خارجی ها به شدت و مثل برق و باد دنبال این هستن که پلتفرم های خودشون رو به ایران یا هر کشور دیگه بندازن یا با لابی های قدرتمندی که دارن می خوان این پلتفرم ها رو یا درسته یا با گرته برداری به ایران بندازن این جنس های بنجل رو حتما پای سود کلان این خودروسازان وسطه مرگ بر فرنگی اجنبی

    موافقم 2
    مخالفم 2
  26. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (723 ديدگاه)

    برخلاف اشتباه رایج در نشریات مختلف سکو و مبنای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، پلت فرم خالص PF1 و مشابه به پژو ۳۰۱ نبوده بلکه ترکیبی از PF1 و پلت فرم به‌کاررفته در خودروهای پژو ۱۰۶ و سیتروئن ساکسو است. این ادعای دروغین یا راست پدال آیا مدرکی هم برای این حرف هست؟ منظور از سوی مدیریت ایران خودرو مدیریت پدال و جناب اشتری کاربران رو گاگول فرض کردن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  27. Dehghan

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پدال قرار بود مقاله پلتفرم IKP2 ایران خودرو رو کار کنی چیکار شد پس چند روزه منتظریم؟😂

  28. Mohsen

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا براشون متاسفم که به نقطه ای رسیدن به جای ایجاد پلتفرم تبدیل شدن به دیزاینر کیت بدنه یه اشغال با رنگ های مختلف
    اشغال های پر زرقو برقی که نتیجه اعتماد مردم و دولتی بودن این دو خودروساز شده الله برکتالله

  29. Mehdi

    ۹ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    نهایت توانایی فرغون سازی کشور همین اسباب بازیاس
    فساد سیستماتیک فقط شده ناامنی و اتلاف سرمایه های مردم

  30. matin

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (415 ديدگاه)

    الان این وضعیت که من میبینم ماشین نداشتن خیلی بهتر ا ماشین داشتنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا