جدیدترین محصول ایران خودرو، یک هاچبک چهاردر با کد مدل TF21 است. ظاهرا طراحی این خودرو، برگرفته از تولیدات چینی نیست و توسط مهندسان داخلی به اتمام رسید است. براساس اطلاعات موجود، TF21 در تابستان سال آینده تولید انبوه خواهد شد.
بسیاری از رسانهها TF21 را یک کراساور کوچک توصیف کردهاند که البته به دلیل فاصلهی اندک بدنه تا سطح زمین، چندان درست به نظر نمیرسد. این خودرو، یک هاچبک متوسط با سقف بلند و کابین جادار است که تندر ۹۰ یا پژو ۲۰۰۸ را یادآوری میکند.
در سالهای گذشته، ساخت یک خودروی ایرانی براساس پلتفرم L90، بارها توسط مدیران سایپا و ایران خودرو تاکید شده بود. به همین دلیل، احتمالا TF21 نیز شاسی و تجهیزات مشترک با تندر یا پژو ۲۰۶ دارد. از دیدگاه نگارنده، مجموعهی ایران خودرو توان مهندسی لازم برای طراحی و ساخت یک پلتفرم و شاسی کاملا جدید را ندارد.
امروز محسن رضایی منش، معاون مرکز تحقیقات ایران خودرو دربارهی هزینهی طراحی و پیشتولید TF21 به خبرنگاران گفت:
طبق برنامه اعلام شده مراحل طراحی و تولید انبوه TF21 در حدود ۱۸ ماه بوده است و این محصول همه استانداردهای ۸۵ گانه را پاس خواهد کرد. اسمارت بودن و کراس لوک بودن هدف ما از تولید و ساخت این خودرو بود. هزینه ساخت و طراحی این خودرو حدود ۳۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان بوده است.
مدیرعامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از TF21 به خبرنگاران اطمینان داد؛ ۱۰۰ درصد قطعات این خودرو ساخت ایران و بدون وابستگی به خارج باشد. براساس اطلاعاتی که این مقام مسئول ارائه کرد، پیشرانهی TU5 پلاس روی TF21 نصب میشود تا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. مهدی خطیبی ابراز امیدواری کرد که خودروی مذکور جایگزین پژو ۲۰۶ شود؛ اما حدود قیمت نهایی TF21 را اعلام نکرد.
امکانات رفاهی و ایمنی ایران خودرو TF21
جدیدترین محصول ایران خودرو در زمینه امکانات ایمنی، تجهیزاتی فراتر از دیگر تولیدات شرکت سازنده خواهد داشت. سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS ، سنسور نور و سنسور باران، دو کیسههوای ایمنی برای ردیف جلو و اطراف کابین، امکانات استاندارد TF21 خواهند بود.
در بحث تزئینات و تجهیزات فنی، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچ، سانروف، صندلی و فرمان با پوشش چرمی به همراه کلیدهای کنترلی، سیستم فرمان برقی، نمایشگر لمسی هفت اینچی با ناوبری ماهوارهای، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای نیز برای TF21 ارائه خواهد شد.
مقایسهی TF21 با امجی ۳
از دیدگاه نگارنده، شباهت جالبی بین TF21 ایران خودرو و نسل جدید MG 3 ساخت چین دیده میشود. باتوجه به اینکه قیمت و بسیاری از مشخصات فنی هاچبک ایران خودرو اعلام نشده است، نگاهی کوتاه به معادل چینی TF21 جالب توجه به نظر میرسد.
مدل فعلی از امجی ۳، سال ۲۰۱۱ معرفی شد و اتفاقا در بازار ایران نیز حضور داشت. این خودرو، تغییر چهره (فیس لیفت) در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد؛ اما از نظر فنی مشابه مدل ۲۰۱۱ باقی ماند.
امجی ۳ با پیشرانهی ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل با گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۴ سرعته، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۱ تا ۱۲ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت MG3 حدود ۶ تا ۷ لیتر بنزین در صد کیلومتر است. این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید میشود.
قیمت امجی ۳ در چین، ۶۰ تا ۹۰ هزار یوآن، معادل ۹ تا ۱۳ هزار دلار است. مدل اتوماتیک دارای نمایشگر لمسی، ناوبری ماهوارهای، روشنایی روز، سیستم کنترل لغزش ESP و توزیع ترمز EBD، سنسور جلو و عقب، دوربین پارک و حفظ خودرو در شیب (HCA) است.
بهروزرسانی؛ قیمت ایران خودرو TF21 حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان !
براساس اطلاعات غیررسمی منتشر شده توسط کارشناسان صنعت خودرو، TF21 ایران خودرو با قیمت ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان پیشفروش خواهد شد. نام تجاری این مدل، هنوز مشخص نیست اما از نظر امکانات، برتر از مدلهای موجود در خط تولید ایران خودرو خواهد بود.
ظاهرا ایران خودرو TF21 در سه نسخه پایه (Base)، میانی (Medium) و لوکس عرضه خواهد شد. تمامی مدلهای این محصول با وجود تفاوتهایی که در تریم داخل، سطح امکانات و حتی تفاوتهای ظاهری دارند، هماهنگ با استانداردهای ملی ۸۵ گانه صنعت خودرو ایران خواهند بود.
پیشرانه و مشخصات فنی ایران خودرو TF21
بر اساس اطلاعات موجود، سری اول TF21 با پیشرانه TU5P (تیوفایو پلاس) تولید و عرضه خواهد شد. این موتور که در حال حاضر زیر کاپوت تارا قرار دارد، مدل ایرانیشده EC5 پژو است که در پژو ۳۰۱ استفاده شد و همین طور نسخه بهینهسازیشده و ارتقایافته TU5 است که هماکنون در پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۷ و پژو پارس ایران خودرو به کار رفته بود.
پیشرانه TU5 پلاس میتواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر را تولید کند. البته این پیشرانه ۱.۶ لیتری در تارا ایران خودرو ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن.متر گشتاور دارد. این شرایط فنی برای TF21، حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۲ تا ۱۳ ثانیه فراهم میکند. میانگین مصرف سوخت نیز، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
ایران خودرو در نظر دارد پیشرانه TU5 را طیسالهای آینده حذف و پیشرانههای جدیدتر و کممصرفتر به نام IK3 را جایگزین کند. موتور IK3 سه سیلندر در مدل KP5 با سیستم تنفس طبیعی، حجم ۱.۵ لیتر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر و دارد. موتور KP2 با توربوشارژ، حجم ۱.۲ لیتر، قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۶ نیوتنمتر خواهد داشت.
Radmehr
۲۶ مهر ۱۴۰۱جناب اشتری خودتون نظرتون چیه؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۱برای این ماشین نظری ندارم
من کلا معتقدم سایپا و ایران خودرو باید تعطیل بشه و مثل یک شرکت تازه تاسیس کاملا خصوصی بدون دخالت دولت، از نو شروع کنه
انحصار بر واردات و مالیات بر خودروهای وارداتی هم طی بازه زمانی 4 تا 5 ساله به مرور حذف بشه
مثل کاری که در کره جنوبی انجام شد
شامپو
۲۶ مهر ۱۴۰۱یکی از احمقانه ترین چیز هایی که دیدم توی این ماشین سقف مشکیه خب با کیفیت رنگ ایران معلومه سریع آفتاب سوخته میشه حرکات نمایشی مهدی تمومی نداره
Radmehr
۲۶ مهر ۱۴۰۱با این ایرودینامیک دراش کنده نمیشن؟ :/
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ مهر ۱۴۰۱یعنی قراره اونقدر سرعت بگیره؟
فقط کاربرات هشت دهنه
۲۶ مهر ۱۴۰۱مگه آیرودینامیک چقدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/آقایون و خانم ها ایرانیان و هموطنان گرامی و اصیل با طراح این ماشین آشنا شوید
در ضمن اونقدر چقدره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟آقای اشتری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
مدافع حریم امنیت
۲۷ مهر ۱۴۰۱آقای عزیز کامنتای من کو !!!!؟؟؟؟ ، یعنی به همین راحتی یک نفر رو مضحکه میکنی !!!!؟؟؟؟ به همین راحتی !!!!؟؟؟؟ ، نه !!!! واقعا و انصافا !!!! ، مرد و مردونه ، من ده تا کامنت بدون بی ادبی بدون توهین بدون جانبداری یک طرفه ، نظرمو گفتم ، عین ده تا رو پاک کردی ، هر چی مطالب مهم بود پاک کردی ، دو تا کامنت من از سر ناراحتیه اون پاک کردنت رو منتشر کردی !!!!!؟؟؟؟ ، واقعا ، الان خوشحالی !!!!؟؟؟ ، مثلا چی شد !!!!!؟؟؟ ، الان خیلی حالت خوبه !!!!؟؟؟ واقعا ، هر طور فکر میکنم ، نمیدونم چه جوابی باید بهت داد !!!!! ، یک نظر معمولی ، مسخره رو ببین چطور حال یک هموطنتو گرفتی !!!! ، اصلا ،کارت درست نیست ، واقعا نگفتنیه این حجم خودخواهی و بی عفتی !!!!! ، یکم جنتلمن باش ، شاید یک احمقی مثل من حرفش درست تر از تو بود !!!!
شامپو
۲۶ مهر ۱۴۰۱دقیقا قبل از اینکه برسم به ام جی 3 داشتم متن رو میخوندم و به شباهتش به ام جی 3 که چندوقت پیش دیده بودم فکر میکردم
ولی قرار بود با موتور تیپ 2 بیاد که قیمت مناسبی داشته باشه الان که tu5 گذاشتن خب قیمتش میره توی رنج 207 و مثل رانا که حریف 206sd نشد و sdرو توقف تولید کردن میشه
حسین
۲۶ مهر ۱۴۰۱من با آقای اشتری موافقم که خودروسازها از نو شروع کنند ولی مافیای خودرو نمیزارن.
فورد
۲۶ مهر ۱۴۰۱من که میگم پلت فرمش حتی ام جی نیست از سقف و ستون و درب عقبش میشه فهمید یه چیز من در اوردیه اینا میخوان بچسبوننش به ام جی
ممد ژانگولر
۲۸ آذر ۱۴۰۱ماشینو خواستین امتحان کنید برید تو سربالایی ولنجک امتحان کنید
شک ندارم اگه این ماشین به اون جا برسه اون چنان انفجاری صورت بگیره که کل ولنجکو به آتش بکشه
Hm
۲۶ مهر ۱۴۰۱کاشکی موتور هاب بهتری برای ریرا و Tf21 میگذاشت ولی در کل خیلی خوبن
ehsan.fa
۲۶ مهر ۱۴۰۱هزینه ساخت این شتر گاو پلنگ شده ۳۲ میلیارد که کمتر از یک میلیون دلار فعلی و با ارز دولتی یک میلیون و صدهزار دلار ، بعد اضافه کردن یه دنبالچه به ۲۰۶ و تبدیل کردنش به صندوقدار ۲۵۰ میلیون دلار اون زمان یعنی ۸هزار میلیارد تومن امروز بود دیگه خودتون حساب کنید چه مبلغی جابجا شد ، افرادی مثل تو که میگن خیلی خوبه این خودرو یا دنبال جاج کردن هستند یا ترولر هستند یا وصلند به بدنه دولت و مثل زالو خون مردم رو میمکند.
امیررضا
۲۶ مهر ۱۴۰۱من که از طراحی خمیری جلو و عدم وجود هرررررگونه احساس در طراحی و فقدان شخصیت و هویت در طراحی خوشم نیومد. چینی ها از اینا بهترن طراحی میکنن
کوروش کویر ( منشور کوروش _ بخش تعمیر گیربکس )
۲۶ مهر ۱۴۰۱اسمش هم میزارن سارا
کرگدن باواریا
۲۶ مهر ۱۴۰۱یه آش قال چینی که توسط ویرانخود رو ریبرند شده؛
عممراً بتونه جایگزین ۲۰۶ باشه !
اولا چرخاش چرا انقدر کوچیکه؟ لااقل سایز ۲۰۶ مینداخت روش!
ثانی این مُستَراح متحَرک با قیمت کمتر از ۸۰۰ تمن نمیزارن بیاد بازار چطور میخواد جایگزین ۲۰۶ باشه ؟؟
اَتم به اَتم این ماشین بوی خیآنَت به ایرآن و ایرانی رو میده !!!!
حرف آخر: نَخَریید !!!!!!
برقیه جارو برقی
۲۶ مهر ۱۴۰۱گرگدن باواریا
دیگه حرفی باقی نزاشتی کامل و عالی
کرگدن باواریا
۲۶ مهر ۱۴۰۱جاروبرقی جان ارادت :)
انجام وظیفه هست باید همه بدونن از وضعیت فعلی بازار خودرو ناراضی هستیم و سعی میکنم خیلی رُک این ناراحتی رو ابراز کنم.
علی هوشنگ نظری
۲۶ مهر ۱۴۰۱رینگ اشتباه می گویی . ۲۰۶ رینگ ۱۴ داره این ماشین رینگ ۱۵ داره
فقط کاربرات هشت دهنه
۲۶ مهر ۱۴۰۱جایگزین
شامپو
۲۶ مهر ۱۴۰۱کاربرات 8 دهنه من از طرفدار هات هستم همینطوری ادامه بده سایت بدون تو مثل موستانگ با موتور 4 سیلندره♥️
کرگدن باواریا
۲۶ مهر ۱۴۰۱خوشم میاد دیسلاکا به یه ورشم نیست😂
فقط کاربرات هشت دهنه
۲۶ مهر ۱۴۰۱میگن ترک علدت موجب مرض است ترک عادت دیس ندادن هم موجب مرض است
مهران
۲۶ مهر ۱۴۰۱چرا و چراااااااا لاستیک سایزش کوچیکه؟؟؟؟تارا هم همین مشکلو داره.خیلی تاثیر داره حداقل توی ظاهر ماشین.
طراحی ۲۰۶ کجا این کجا…
با توجه به زمان طراحی ۲۰۶ و طراحی الان این واقعا حتی نزدیکیشم نیست.
از طراحیای نا باورانه ی اینا نمیشه حرص نخورد…
Radmehr
۲۶ مهر ۱۴۰۱اقا رم ۱۵۰۰ نیس که
ماشین هرچی قدرتش بیشتر باشه چرخ بزرگتر میتونی بذاری
به ظاهر نیس
Taha Malek
۲۶ مهر ۱۴۰۱طراحی قسمت جلو بد نیست ! سلیقه من نیست ولی چیزی قابل قبولیه
ولی طراحی عقب کاملا معلومه از طراح چیزی شبیه یا در مغز خودشون در حد 208 میخوان چون کاملا المان های کلی رو داره ولی اینو به ناموزون و بدترین شکل ممکن در اورده وطرح کاملا گمشدس . از رینگ های مزحکش چه از نظر سایز چه طراحی هم نمیشه گذشت متاسفم ریرا طراحی قابل تحملی داشت تارا زمانی که k132 بود نسبتا زیبا بود ولی این یکی …
Royal Driver Uk 70
۲۶ مهر ۱۴۰۱با دیدنش حس بدی بهم دست میده….
کوروش کویر ( منشور کوروش _ بخش تعمیر گیربکس پیکان )
۲۶ مهر ۱۴۰۱رانا دنا تارا ریرا سارا
احتمالن اسمش سارا خانومه
عارف
۲۶ مهر ۱۴۰۱آیا شما رو یاد لوتوس التره نمیندازه؟ خخخ
https://s6.uupload.ir/files/شاسی-بلند-لوتوس-التره-4_(1)_h562.jpg
های کپی!
https://s6.uupload.ir/files/5756123_1oa6.jpg
Payfast
۲۶ مهر ۱۴۰۱لوتوس التره که بیشتر لاماری ایماست
احمدرضا
۲۶ مهر ۱۴۰۱خدایا بسه دیگه
بابا خسته شدیم دیگه
آخه این چیه ؟
کجای دنیا اینو سوار میشن ؟
باور کنین زیر ۴۰۰ قیمت نمیخوره
( سلام داداش چطوری سابق )
۲۶ مهر ۱۴۰۱می دونید چیه
اینکه اومدن ام جی ۳ رو فیس لیفت کردن به شکلی که مثلاً بگن نه اصلا شبیه نیست ولی از نمای جانبی که نگاه میکنی دقیقاً همون ام جی ۳ هست که به صورت خیلی ناهماهنگی طراحی شده و اصلأ قسمت جلو به عقب و بغل نمیخوره و به زور اومدن جلوی ماشین رو به زور شبیه کراس اور اسمارت در آوردن! ، و اینکه رینگ های ماشین رو رفتن از بیرون خریدن که اصلأ به شکل و اندازه ماشین و رنگ ماشین نمیخوره و کلا ترکیب سمی به وجود اومده !
نکته بعدی اینه که محصولات ایران خودرو اصلأ زبان طراحی مشترکی ندارن هر کدوم از محصولاتش یه شکل هستن و تنها نقطه مشترک شون موتور تی یو ۵ هست که دیگه رو هواپیمای بوئینگ ننداختن !
اینکه کیفیت پروتوتایپ یه ماشین اینقدر ضعیف باشه قطعاً هر کسی رو دلسرد میکنه
new reventon
۲۶ مهر ۱۴۰۱این چه آشغالیه
تصورشو بکنین این تو یکی از اتوشوهای چین معرفی میشد.، اینجا چی بهش میگفتیم
شبیه 15 سال پیش ماشینای چینیه!
تا حداقل 2 سال آیندم که بدست مشتریانش نمیرسه:/
تازه اونجا چن تا کارخونه همچین آشغالایی تولید میکردن
نه اینجا با کلی منت فقط ایرانخودرو
فرزاد
۲۶ مهر ۱۴۰۱نه میشه ازش ایراد گرفت نه میشه واقعا ازش تعریف کرد چون اجازهشُ نداریم ولی یکی از بهترین محصولات مثلاً داخلی در کنار مابقی محصولات مثلاً داخلیست و بقیهی خودروسازا هم بِرَن گم شَن میدونی چَرا
Reza Waffen SS
۲۶ مهر ۱۴۰۱حالم بهم خورد
برقیه جارو برقی
۲۶ مهر ۱۴۰۱خیلی شبیه کویکه
کلا گند کشیدید به ایران و زندگی ایرانی
خدا از روی زمین پاکتون کنه ایشالله
هیچ کجا نمیشه ادم داغ دلشو خالی کنه یا میکشن یا فیلتره
پدال جان ممنون تو هم مارو فیلتر نکنی چون همیشه قبولت داشتیم و داریم باعث این حس بین ما و خودت نشو
ارادتمند و دست به دعا
PURIYA
۲۶ مهر ۱۴۰۱خدا میدونه اینو از رو چه ماشینایی کپی کردن و قراره چقد با این ماشین سود کنن
mahdi-es17
۲۶ مهر ۱۴۰۱از همین الان معلومه فضا پا برای یه بچه کوچیک هم مناسب نیست🤦🤦🏻♂️🤦♀️
دانیال
۲۶ مهر ۱۴۰۱حیفِ اون ۳۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومن
شاهین
۲۶ مهر ۱۴۰۱با عنایت به بضاعت صنعت خودرو و پلتفرم ها و موتورهای چند دهه قبل میشه گفت من حیث المجموع بد نیست…
فعلا تیبا رو سوار شیم ببینیم خدا چی مقدر میکنه.
یا حق
ARMAN سابق
۲۶ مهر ۱۴۰۱اصلا تناسب نداره
اصلا با ۲۰۶ قابل مقایسه نیست
عارف
۲۶ مهر ۱۴۰۱یکی به اینا بگه یه ماشین سایز بزرگ تر با موتور قوی بسازین. کل ایران کوه و تپه است. این جارو برقی ها برای اروپا خوبه نه ایران با شهر ها و جاده های کوهپایه ایش
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۶ مهر ۱۴۰۱یا خدا این چه سمیه
۹۱۱
۲۶ مهر ۱۴۰۱دمپایی جدید
Amir mahdi @-1387
۲۶ مهر ۱۴۰۱شبیه کیا هست اما ……
خیلی زشته بیچاره مردم که قرار سوار چه گاری بشن
Afg
۲۶ مهر ۱۴۰۱واقعا پیش خودشون چی فکر کردن که اینو ساختن و تاکید دارن صددرصد داخلیه…جان ادمها برای اینا ارزشی نداره مگه نمیگن کشتن یک انسان به منزله کشتن تمام ادمهاست؟؟؟این بیسوادهای دزد سر گردنه نه هم وطن میشناسن نه تعهد کاری دارن چی ساختن
ارمان
۲۶ مهر ۱۴۰۱چقدر زشته. انگار کاردستی بچه دبستانی
مسعود
۲۶ مهر ۱۴۰۱جالبه که ۳۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومن برای طراحی این آشغال هزینه کردند. بعدش هم بلندپروازی دارند که تا 3 سال دیگه هم به تولید انبوه برسونند. اول برید برادریتون رو ثابت کنید ببینید تا سال دیگه هستید بعد بیایید توهم بزنید.
شما دو تا آشغال ساز هیچ پوخی نشدید و هیچ پوخی هم نخواهید شد.
ehsan
۲۶ مهر ۱۴۰۱درود 👏👏👏
SLR _ 722
۲۶ مهر ۱۴۰۱بنظر من طراحیش در حد نام ایران خودرو هست ، منتها من این حجم از پافشاری برای نداشتن زبان طراحی رو درک نمی کنم . بقول دوستمون زبان طراحی ماشین های ایران خودرو موتور tu5 هست . یکم زیرکاپوتی هست زبان طراحی
Saleh
۲۶ مهر ۱۴۰۱از لحاظ طراحی تو این کلاس حداقل از ماشینای هندی و روسی بهتره
در هر صورت هم ، هم از لحاظ سطح امکانات هم از نظر جدید بودن طراحی و هم از لحاظ موتوری از ۲۰۶ بهتره
خودرو ایده آلی و بی عیبی نیست ولی اگه تو بازار با همون محدوده قیمتی ام جی عرصه بشه میتونه ماشین ارزنده ای باشه که البته فک کنم این اتفاقی محاله !
همایون
۲۶ مهر ۱۴۰۱نسبت به ریرا یه عقبگرد چندساله هستش واسه خودرویی که قراره حداقل دو سال دیگه(طبق معمول همیشه تولیدش از برنامه عقب میفته)عرضه بشه افتضاحه.واقعا در حد دویست و شش نیست که بخواد جایگزینش بشه.نمای عقب دیگه فاجعه شده از اقای سلیمانی بعید بود وای اون رینگ و لاستیک زشت رو ببین منو یاد کانسپتهای مسخره سالهای پیش ایرانخودرو انداخت.خلاصه که خیلی زشته حاجی خیلی