ظاهرا تعدادی از مدیران شرکت ایران خودرو، هایما 8S به قیمت کارخانه هدیه گرفتهاند. این ماجرا اگر صحت داشته باشته باشد؛ مصداق رانتخواری است.
به گزارش ایسنا تصاویر و اطلاعاتی وجود دارند که تخصیص و تحویل هایما ۸S با قیمت کارخانه (یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) برای تعدادی از مدیران گروه صنعتی ایرانخودرو را نشان میدهند. ظاهرا شرکت مذکور، نهتنها از عملکرد و شاهکارهای مدیران ارشد خود رضایت دارد؛ بلکه قوانین مرتبط با عرضهی خودرو در بورس را فراموش کرده است.
قیمت هایما ۸S در بازار آزاد، بیش از ۲ میلیارد تومان برآورد میشود. پس هدیه دادن حواله به مدیران ایران خودرو، برابر با پاداشی معادل یک میلیارد تومان است. این موضوع درحالی اهمیت پیدا میکند که دولت و شرکتهای وابسته به دولت، سهامدار اصلی ایران خودرو محسوب میشوند. به عبارت دیگر، بذل و بخششهای تشویقی برای مدیران ایران خودرو، حیف و میل بیت المال است.
چند نکتهی جالب در پروندهی مورد بحث وجود دارد. استفاده از گرانترین محصول ایران خودرو به عنوان هدیه برای مدیران شرکت، پرداخت پاداش میلیارد تومانی از جیب خریداران هایما 8S را نشان میدهد. با این ترفند، مستقیما از حساب ایران خودرو، مبلغی به مدیران پرداخت نمیشود. مورد دوم، افراد ذینفع در این ماجرا هستند. به عنوان مثال، اگر مدیران یا اعضای هیئت مدیره برای خودشان چنین پاداشی در نظر گرفته باشند، نیاز به دخالت قوهی قضائیه و برخورد با سواستفادهکنندگان از مقام در یک شرکت وابسته به دولت، ضروری به نظر میرسد. از سویی دیگر، چرا مدلهای ارزانتر مثل ۲۰۶ و رانا برای پاداش به مدیران شرکت انتخاب نشدهاند؟
امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه اظهار کرد:
امروز (سهشنبه) برابر اخبار واصله و بررسیهای اولیه، مشخص شد شرکت ایرانخودرو تعدادی خودروی هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاستهای مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد. از اینرو از شرکت ایرانخودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیمها داشته باشند.
به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد، پس از بررسیهای اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد. وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینهای برنمیتابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.
توضیحات ایران خودرو پیرامون هایما 8S و پاداش مدیران
به گزارش ایکوپرس، گروه صنعتی ایرانخودرو در پاسخ به ماجرای پیش آمده، توضیحاتی ارائه کرده است:
موضوع واگذاری نخستین خودروهای تولیدی هایما 8S به مدیران این شرکت که پس از فرآیند تولید در مرحله آزمایشی، قابلیت واگذاری به مشتریان را نداشته، مطابق مجوز هیات مدیره این شرکت صورت گرفته است.
این خودروها که در فرآیند شناسایی ایرادات کیفی و مونتاژی دارای برخی مغایرتهای کیفی در بخشهای موتور، بدنه، رنگ، تزیینات داخلی و… بوده، طبق رویه جاری شرکتهای خودروسازی قابلیت عرضه به مشتریان را نداشته و به صورتهای دیگری به جز سیستم عادی فروش، مورد استفاده قرار میگیرد.
براساس مجوز هیات مدیره شرکت ایرانخودرو مقرر شد، نخستین سری از تولیدات اولیه محصول هایما 8S نیز به دلیل عدم امکان واگذاری به مشتریان در بورس کالا و حتی بدون اعطای گارانتی در اختیار مدیران شرکت قرار گیرد.
بر همین اساس خودروهای مذکور نیز با قیمت تعیین شده توسط هیات مدیره این شرکت به برخی از مدیران متقاضی در گروه صنعتی ایران خودرو که مایل به خرید با شرایط تعیین شده هستند واگذار میشود.
در عین حال، عرضه نخستین سری خودروهای جدید در اکثر شرکتهای خودروسازی به منظور ارزیابیهای فنی و کارشناسی و اجرای برنامه توسعه بازار، با قیمت متعارف امری معمول بوده و گروه صنعتی ایران خودرو نیز طی دوره های گذشته درخصوص سایر محصولات خود قبل از عرضه انبوه به بازار، تولیدات اولیه را با چنین شرایطی عرضه کرده است.
بر پایه این گزارش در اولین عرضه خودرو هایما 8S بیش از ۵۰۰ دستگاه محصول تولیدی شرکت در مرحله تولید انبوه، از طریق بورس کالا عرضه شده و به طور طبیعی تعداد ۶۰ دستگاه خودرو تولیدی در مرحله آزمایشی امکان عرضه به مصرف کنندگان را نداشته است.
همین گزارش حاکی است، شرکت ایران خودرو محصولات فاقد شرایط لازم جهت عرضه به مشتریان را معمولا در چارچوب مزایده عرضه میکند که در این حالت قیمتهای مزایده حدود ۲۰ درصد پایینتر از قیمت بازار خواهد بود.
این گزارش می افزاید، خودروهای مذکور نیز پس از ارزیابی نهایی به قیمت پایه بورس کالا عرضه شده که قیمت پایه شرکت ایران خودرو برای این محصول ۹۳۴ میلیون تومان بوده که با احتساب هزینههای قانونی در بورس کالا نیز با قیمت یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام شده و با وجود ایرادهای یاد شده، با مصوبه هیات مدیره ایران خودرو و با همان قیمت به مدیران متقاضی عرضه شده است.
بدیهی است، خودروهایی از این قبیل به منظور تبدیل شدن به نقدینگی و حفظ منافع شرکت و سایر ذینفعان با چنین شرایطی عرضه میشوند و در عین حال این رویه در تمام شرکتهای خودروسازی دنبال میشود.
ben
۱۳ دی ۱۴۰۱فساد نهادینه شده.
Electric power
۱۳ دی ۱۴۰۱نه اتفاقا اگر شده بود نه ما متوجه این تخلف می شدیم و نه لغو می شد این امتیازی که به نا حق داده شده بود , فساد هست هیچکس هم نمی تونه بگه اصلا نیست ولی مساله مهمی که هست اینه که مردم بیان پای کار و مطالبه کنن , اول از همه شفافیت رو , چون تا شفافیت نباشه امکان جلوگیری از مواردی که اطلاعی نیست دربارشون نیست و بعد باز هم خود مردم مطالبه اصلاح داشته باشن در مواردی که تخلف میشه و یا قانون غلطی هست . مجلس الان عده ای از نماینده هاش با وعده شفافیت رای آوردن , تا یه جایی هم پیش بردن طرحش رو ولی هنوز که هنوزه آرا نماینده های مجلس شفاف نشده و اینو کسی جز مردم نمی تونه مطالبه کنه ولی من و شما دیدیم که توی این یکی دو ساله که این مجلس آمده , اونطور که باید مطالبه و خواست مردمی ای در این باره نبود و نیست ( به عنوان مثال گفتم ) .
مردیم از خوشی
۱۳ دی ۱۴۰۱فساد نهادینه یعنی میری شرکت برق برا استخدام ازت سوال دینی و اعتقادی میکنند و اگه بلد نباشی ردت می کنند ! این یعنی خود فساد
فساد یعنی اگه از خودشون نباشی اجازه رشد نداری
این مواردی که الان رخ داده فساد ساده و کوچک حساب میشند
Hamid3x
۱۳ دی ۱۴۰۱اتفاقا فساد بهینه شده
شما از بیرون می بینید و شعار میدین
وارد این سیستم بشید خواهید دید که صدها میلیارد تومن حیف و میل میشه، جذب نیروها بر اساس ارتباطه، شایسته سالاری وجود نداره، قوانین و استاندارد های کیفی بصورت سلیقه ای و با نظر مدیران بالایی اعمال میشه(خودم به شخصه شاهد این موضوع بودم که شرکت قطعه سازی که تمامی تست های کیفی محصول رو پاس میکرد و حتی با دارا بودن خط تولید مجهز،بدلیل سیاست های مدیران ایرانخودرو از زنجیره تامین کنار گذاشته شده و برعکس شرکت دیگه ای با بدترین شرایط تولید و بدون مشکلی بعنوان تامین کننده اصلی انتخاب میشه )
و صدها مورد دیگه
اینکه جلوی حواله هایما گرفته میشه
مطمئن باش برای مقابله با فساد نبوده
نیت های دیگه داشتن
چون اگه رسانه ای میشد بهونه خوبی برای استیضاح وزیر بود.
مطمئن باش فساد بهینه شده و برای همه عادی شده که وضع ما بعد این همه سال روز به روز بدتر میشه
مهران
۱۴ دی ۱۴۰۱همین که با چنین بهانه ای سعی در توجیه تخلف دارن دقیقا نشون میده فساد نهادینه شده وگرنه این چه توضیحی هست که ایران خودرو میده پیش خودشون چه فکری کردن تخلف و رانت رو توجیه میکنن خب مدیره بعدا همین خودرو رو توی بازار آزاد میفروشه بدون هیچ مشکل و توضیح در مورد کیفیتش تازه اگر توجیهشون در مورد کیفیت تولیدات اولیه درست باشه
amirali
۱۴ دی ۱۴۰۱چگونه لو رفتن این خبر بسیار مهمتر از خود خبر هست ! چون عکسی از یکی از مانیتورهای مربوط به سیستم داخلی ایران خودرو که این واگذاری را به همراه سایر مشخصات نشان می داد در فضای مجازی و توسط یکی از سایت های خبری خودرو گذاشته شد . اما این عکس را چه کسی تهیه کرده ؟ جواب به راحتی قابل حدس هست ! کسیکه شاغل در ایران خودرو بوده و این طرح ایران خودرو شامل حالش نشده ! دقت کنید یعنی اگر فرد مذکور هم یک حواله دریافت کرده بود هرگز چنین اطلاعاتی را بیرون نمی داد . پس نتیجه گیری می کنیم که فساد و رانت و هر قانون شکنی که فکرش را بکنید در صنعت خودرو در حد اعلا وجود دارد . تنها راه نجات مردم از خودرو سازان داخلی تعطیلی آنهاست و نه اصلاح انها چون یک سیستم وقتی بر پایه فساد بنا نهاده شده است اصلاح شدنی نیست . چهل و چند سال است فساد در دو شرکت خودروساز وضع زندگی مردم را دگرگون کرده و یک کالای مصرفی را به کالای سرمایه ای تبدیل نموده . همین مدیران که یکی از پاداش هایشان الان لو رفته در طی یک سال چندین پاداش بالاتری هم دریافت می کنند که پول آن از جیب مردم است و هیچ کس متوجه آن نمی شود و همهی اینها می شود هزینه بالاسری تولید خودرو .
ADAK
۱۵ دی ۱۴۰۱گروه صنعتی ایران خودرو نیز طی دوره های گذشته درخصوص سایر محصولات خود قبل از عرضه انبوه به بازار، تولیدات اولیه را با چنین شرایطی عرضه کرده است.
این گفته ی خودشون! یعنی قبلا هم از این کارا ما کردیم و بازم خواهیم کرد
کسی هم شکر اضافه نخوره
#بی-شرف
محمد
۱۹ دی ۱۴۰۱آفرین. توضیحات خیلی خوبی دادید. دقیقا مطالبه گری مردم مخصوصا از مجلس، و قبل تر از اون انتخاب نماینده های شایسته برای مجلس که از خود مردم شهرهای مختلفن خیلی مهمه. جامعه ما اگه برای انتخاب نماینده های شایسته، اهمیت قائل نشه، هیچ وقت مشکلاتش حل نمیشه و مطرح کردن ایده هایی مثل تغییر حکومت، فقط فرار از ب عهده گرفتن قصور خود ما مردم درباره مشکلاته. طبق قانون، مهمترین و اصلی ترین ناظر بر دولت ها در کشور ما، مجلس و نماینگدان مجلسن که از بین خود مردم و توسط خودمون انتخاب میشن.
RENAULT5
۱۳ دی ۱۴۰۱دم وزارت صمت گرم
چرا رانا وسورن نداده هایما داده…
واقعا خرید از ایران خودرو حرامه
گاری سوار
۱۵ دی ۱۴۰۱همون رانا و سورن هم نباید بدن. چه گلی به سر محصولاتشون زدن ؟ کالای مصرفی رو تبدیل به کالای سرمایه ای کردن.
اگه راست میگن فیش حقوقی همین مدیران ارشد رو رسانه ای کنن تا ملت بفهمن برای تولید این گاری ها چقدر حقوق میگیرن.!!!!!!
زیزیگولو
۱۳ دی ۱۴۰۱قدرت باعث فساد نمیشه بلکه ترس باعث فساد میشه …… شاید ترس از دست دادن قدرت
Q@m.com
۱۴ دی ۱۴۰۱نمایشی دیگر برای سرگرمی ملت
sina7
۱۴ دی ۱۴۰۱سوالی که پیش میاد اینه که مدیران دقیقا برای کدوم عملکردشون باید پاداش بگیرن ؟
سر هم کردن گاری های چند دهه پیش؟
گرونی؟
رانت؟
الان که فکر میکنم کاملا منطقی به نظر میاد
مگه همشون به خاطر همین چیزا حقوق و مزایا دریافت نمیکنن؟
بالا تا پایین همینه
ایرانی
۱۴ دی ۱۴۰۱متاسفانه پاداش باید ب کسایی داده شه ک واسه جامعه مفید هستن نه واسه کسایی ک ارابه مرگ تولید میکنن اونم با چندین برابر قیمت، باید برای اینا حکم اعدام بدن تا پاداش
matin
۱۵ دی ۱۴۰۱پس باید پراید بدن
پراید = مرگ
محمد
۱۳ دی ۱۴۰۱واژه «بزل» در عبارت «بزل و بخشش» اشتباه املایی دارد. «بذل» صحیح است.
ehsan fa
۱۴ دی ۱۴۰۱تو هم شدی نماینده … که اومد گفت اختلاص فولاد کار دشمنه و دروغه ، تو این خبر دنبال حاشیه بی اهمیت هستی
Afg
۱۳ دی ۱۴۰۱عجب …
مجتبی .
۱۳ دی ۱۴۰۱اشکال این بوده که دوستان صمتی رو درنظر نگرفتن… تک خوری؟!؟!
احمدرضا
۱۳ دی ۱۴۰۱شرم و حیا رو خوردن یه آبم روش
Genius
۱۳ دی ۱۴۰۱نکنه خیال کردید بدون جیر و مواجب و از روی عشق قلبی برای استمرار همین سیستم فشل فعلی سینه چاک میکنن؟؟!!!!!نخیر داستان اینه
behnam1012
۱۳ دی ۱۴۰۱اینم لو رفت ، که اینطوری مجبور شدن یه خبر فیک بدن که مخالفت شد و …
وگرنه هدیه ها سر جاشه
(Saeed (peugeot
۱۳ دی ۱۴۰۱در ضمن اصلا ناراحت نیستند ظاهرا ….
گفتن اینا تولیدات آزمایشی هست دادیم به مدیرانی که متقاضی هستند …. بعضا ایراداتی شاید داشته باشند تو رنگ و مونتاژ و غیره … ….
بیچاره اونایی که ۲ سال دیگه تو بازار قراره اینارو بخرند …..البته بعید میدونم …. ماشینها ۱۰۰ % اوکی هستند ..
منم با ایراد با قیمت ۱۰۵۰ میخوام …. 😅
Mohsen
۱۳ دی ۱۴۰۱چرا به من که احتیاج یک ماشین سالم را دارم برای کارم تو جاده ۳۰۰ کیلومتری کسی هدیه نمیده
مجتبی .
۱۴ دی ۱۴۰۱معمولا درصد خیلی کمی ازاین دست تخلفات رومیشه که اکثرا هم توسط جاماندگان از این رانت رسانه ای میشه.. راستی خودروهای هدیه شده به نماینده ها مصداق چیه؟؟؟
روح الله
۱۴ دی ۱۴۰۱احتمالا ایران خودرو یادش رفته سهم وزارت صمت و وزیر رو درنظر بگیزه
علی
۱۴ دی ۱۴۰۱سلام علیکم. به نظر میرسه جوابیه ایران خودرو فقط توجیه کردن است. چون اگه قانونی بود و مشکل دار نبود پس از بررسی وزیر صمت واگذاری هایما به مدیران ایران خودرو لغو نمیشد. اگه راست میگویند همین خودروها را هم به مزایده میگذاشتند. هر چند روش مزایده خودرو در بورس را نمیپسندم و باعث گران شدن خودرو شده است
محمد
۱۴ دی ۱۴۰۱سلام. جالبه کسی به این نکته توجه نکرد که اصلا” ایران خودرو چرا باید 60 مدیر میلیاردی داشته باشد که توانایی خرید خودروی میلیاردی داشته باشند؟ مگر چنین مجموعه ای چند مدیر سطح بالا با درآمدهای میلیاردی نیاز دارد؟ واقعا” چه بخور بخوری است.
علی
۱۴ دی ۱۴۰۱(نیاز به دخالت قوهی قضائیه و برخورد با سواستفادهکنندگان از مقام در یک شرکت وابسته به دولت،) اونا خودشون از اینا هدیه میگیرن چه برخوردی کنن.
علی
۱۴ دی ۱۴۰۱به عنوان ماشین چهارم یا پنجم ازش استفاده میکنن.
فرشید
۱۴ دی ۱۴۰۱از این ماشینای پر از ایراد با قیمت پایه به ما هم بدین. راضی نیستیم مدیرای شرکت انقدر فداکاری کنن و در راستای استیلای منافع شرکت ماشین مشکل دار بخرن
ماشین باز
۱۴ دی ۱۴۰۱واقعا چقدر یه شرکت خودرو ساز پر رو شده که اینجوری جواب با دلایل بی منطق به وزارت صمت میده
آقا من همون خودرو ایراددار را صد میلیون بالاتر خریدارم! چرا به مزایده نذاشتن؟
مصلح
۱۵ دی ۱۴۰۱مشکل اصلی در دولتی بودن صنعت خودروست.در شرکت های خصوصی اگر میلیاردها تومان به مدیران پاداش بدهند مالکان تشخیص می دهند. اما شرکت های دولتی به دلیل عدم وجود مالکیت کارآمد. همیشه از این فسادها دارند. فقط هم به صنعت خودرو محدود نمی شود. صنعت دولتی=فساد و رانت.
matin
۱۵ دی ۱۴۰۱کسی شات گان داره؟؟
من یه چند ساعتی لازم دارم
مجتبي
۱۵ دی ۱۴۰۱با درود
اگر این خودروهای هایما اس ۸
این قدر ایراد داشت تو خودروهای مزایده ای ایران خودرو میگذاشتید
قیمت عادلانه خرید میشد ما راضی بودیم