شرکت ایران خودرو در مراسمی پژو 408X را معرفی کرد. این خودرو قرار است در گام نخست، وارداتی و در ادامه به صورت مونتاژی روانه بازار شود.
به گزارش پدال، رویداد معرفی و رانندگی با محصول وارداتی پژو 408X ایران خودرو با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل کارخانه این خودروسازی در تهران برگزار شد. پس از گذشت هفت سال از ترک بازار ایران توسط پژو، این خودروساز فرانسوی همکاری جدیدی را با شریک قدیمی خود آغاز کرده است.
حضور دوباره پژو در ایران در قالب ایکاپ به عنوان برند مشترک ایران خودرو و پژو صورت گرفته و این شرکت وظیفه عرضه و خدمات پس از فروش محصول جدید پژو را بر عهده دارد. به مناسبت حضور محصول پژو با نشان جدید شیر فرانسوی در بازار کشورمان، نشان ایکاپ نیز تغییر کرده و در الگویی مشابه به برند ایران خودرو و پژو، پرنده ققنوس در قاب سپر مانند نقش بسته است.
معرفی پژو 408X
نسل سوم از اتاق سری ۴ پژوی فرانسه در سال ۲۰۲۲ در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی شد. پژو ۴۰۸ جدید در یک سنت شکنی ویژه نسبت به دو نسل قبل خود از حالت سدان خارج شد و چهرهای عجیب به خود گرفت. البته که پژو اصرار دارد که این خودرو را سدانی اسپرت و فشن، مناسب قشر جوان معرفی کند.
پژو 408X بر اساس پلتفرم EMP2 گروه PSA توسعه داده شده و سازهای مشترک با پژو ۳۰۸ دارد. در بازارهای اروپایی این خودرو با نام ۴۰۸ و در بازار چین به دلیل همزمانی تولید این خودرو و نسل قبلیاش 408X نامیده میشود. این خودرو در واقع در کلاس بدنه تلفیقی هاچبک، سدان و شاسی بلند قرار دارد و در عموم نشریات تحت رده کراس اوور فست بک و یا سگمنت کراس کانتری اسپرت طبقه بندی میشود.
پژو 408X در سایتهای تولید استلانتیس در فرانسه، چین و مالزی تولید میشود. محصول عرضه شده توسط ایران خودرو نیز از سایت چین تأمین میشود که مجموعهای تحت جوینت ونچر پژو و دانگ فنگ است. ظاهر متمایز و قیمت رقابتی این خودرو نسبت به رقبای هم وطن و ژاپنی باعث شده تا از این محصول استلانتیس در بازارهای مختلف اروپایی و آسیایی استقبال خوبی صورت بگیرد.
مشخصات فنی پژو ۴۰۸ ایکس ایران خودرو
پژو ۴۰۸ ایکس در رده ابعادی کلاس C و یک کراس اوور فست بک به شمار میرود. این خودرو دارای ۴۷۰۵ میلی متر طول، ۱۸۵۹ میلی متر عرض و ۱۵۰۲ میلی متر ارتفاع است که در مقایسه ابعاد با خودروهای موجود در بازار کشورمان تا حدودی به دیگنیتی نزدیک است.
بنابر اعلام ایکاپ، پژو ۴۰۸ ایکس قابل عرضه در بازار ایران مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر با فناوری پاشش سوخت مستقیم است که پیش از این در محصولات مختلفی همچون پژو ۲۰۰۸، پژو ۵۰۸، دی اس ۷ و سیتروئن C3 دیده بودیم.
این پیشرانه که EP6 نام دارد با ارتقای نرم افزاری و افزایش خروجی نسبت به محصولات یاد شده در پژو ۴۰۸ ایکس میتواند ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. این توان توسط جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی آیسین ژاپن به چرخ های جلوی خودرو میرسد.
در بخش تعلیق پژو ۴۰۸ ایکس، طراحی مک فرسون برای چرخهای جلو و برای بخش عقب تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم نصب شده است. وزن پژو 408X وارداتی ایران خودرو ۱۴۶۵ کیلوگرم و مصرف سوخت ترکیبی اعلامی برای این خودرو ۶.۳۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
پژو 408X می تواند به صورت استاندارد به حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۹ ثانیه ثبت کند. ظرفیت باک سوخت این خودرو ۵۱ لیتر و فضای صندوق آن در حالت معمولی ۵۳۶ لیتر و در حالت صندلی خوابیده ۱۶۱۱ لیتر است. ۴۰۸ ایکس رینگهایی ۱۹ اینچی از نوع گرانیت بلک دارد و در نسخه وارداتی تایرهای گودیِر بر روی آن نصب شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی پژو 408X وارداتی
از لیست بلندبالای امکانات ایمنی ۴۰۸ ایکس می توان به سیستمهای کنترل پایداری و کشش (شامل: BAS ،BA ،CSC ،EBD ESC ،DSC ،ESP ،ASR ،TRC ،TCS ،ABS)، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، ترمز اضطراری هوشمند، شش عدد ایربگ، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پایش باد تایرها، سیستمهای دستیار رانندگی سطح خودران ۲.۵ (شامل: رادار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، تابلوخوان، پایش خستگی راننده، کروز کنترل تطبیقی در تمامی سرعتها، رانندگی بین خطوط، هشدار ترافیک از عقب، رادار هشدار باز کردن درهای عقب، هشدار برخورد از جلو، رادار نقطه کور) و سنسور پارک جلو-عقب و طرفین خودرو اشاره کرد.
امکانات رفاهی ۴۰۸ ایکس نیز در سطح مناسبی ارزیابی شده و مواردی مثل استارت پیشرانه و سامانه ورود بدون کلید، سانروف بزرگ برقی، سنسور نور و باران، سیستم تصفیه هوای کابین، تهویه خودکار دوگانه، مالتی مدیای هوشمند با شش عدد بلندگوی برند Audiophile-قابلیت فرمانبری صوتی- اپل کار پلی و ناوبری آنلاین، صندلی های جلو برقی و گرمکن دار (۱۰ حرکته راننده و ۶ حرکته سرنشین)، کیک سنسور صندوق به همراه درب برقی و حافظه، تریم چرمی ناپا، اهرم تعویض دنده پشت فرمان، روشنایی هوشمند پژو به همراه نوربالای خودکار، شارژر بیسیم تلفن همراه، کلیدهای لمسی میانبر داشبورد (i-Toggle) و کلاستر دیجیتال در آن قابل مشاهده هستند.
ملاقات کوتاه با 408X، شیر جوان فرانسوی
محصولات برند فرانسوی پژو از گذشته در بازار ایران حضور پر رنگ داشتند و با وجود برخی نوسانات کیفی در مقاطعی از زمان، عموم جامعه این خودروها را به خوش رکابی و راحتی میشناسند؛ در برخورد نزدیک با ۴۰۸ ایکس نیز دقیقا آنچه که از یک پژو توقع دارید به شما منتقل میشود؛ صندلیهای بسیار راحت و چیدمان خلبانی اجزای کابین ارگونومی دقیقی را برای خودرو به ارمغان آورده و به محض آنکه پشت فرمان ۴۰۸ ایکس مینشینید دید خوب و مناسبی نسبت به اطراف احساس میکنید.
در ادامه بیان نکات راحتی پژو ۴۰۸ ایکس، بایستی به این نکته اشاره کرد با اینکه استایل خودرو اسپرت است و سقف در قسمت انتهایی خودرو خوابیده اما سرنشینان عقب فضای بسیار خوبی در دسترس دارند و بدون شک در سفرهای طولانی مدت هیچ یک از مسافران ۴۰۸ ایکس از وضعیت استقرار گله مند نخواهند شد.
در بحث کیفیت مواد و مونتاژ اجزای بدنه و کابین همه چیز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. حتما پژو ۴۰۸ ایکس در این بخش نمره خوبی دریافت خواهد کرد؛ بهتر از مدلهای وارداتی جدید شامل لوکسهای چینی و حتی اقتصادیهای آلمانی!
در مدت فرصت کوتاه رانندگی با پژو ۴۰۸ ایکس وارداتی ایران خودرو، هماهنگی موتور و گیربکس، تأخیر ناچیز پدال گاز، کیفیت بالای تعویض دندهها، نرمی سواری و از همه مهمتر ترمزهای قدرتمند، حس و حال سواری پژو ۵۰۸ مدل ۲۰۱۷ را تداعی کرد.
قیمت و زمان عرضه پژو ۴۰۸ ایکس
ایران خودرو برنامه دارد تا بلافاصله پس از واردات سری اول پژو ۴۰۸ ایکس، این کراس اوور را در خط تولید خود مونتاژ کند. قیمت ۴۰۸ هنوز تعیین نشده اما بد نیست بدانیم که این خودرو در بازارهای مختلف دنیا در نسخه پایه حدود ۲۱ هزار یورو و در نمونههای کامل حدود ۳۰ هزار یورو قیمت گذاری میشود.
در صورتی که نرخ ارز تغییر جدی نداشته باشد، در بهار ۱۴۰۴ نخستین برنامه فروش پژو ۴۰۸ ایکس با قیمت حدودی ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان اعلام میشود؛ باید تا آن زمان منتظر ماند. با این وجود در صورتی که ایران خودرو قیمت گذاری منطقی برای این خودرو داشته باشد قطعا شاهد تغییر جدی معادلات در صحنه جدال خودروهای مونتاژی بازار خواهیم بود.
ویدئوی معرفی این خودرو را میتوانید در صفحه اینستاگرام پدال تماشا کنید.
امیرحسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳مشخصا سفارش چینه. چراغ های جلوش، جلو پنجرش، عدم وجود سیستم صوتی فوکال و ظاهری که مشخصا با کیفیت نیست متاسفانه. تو دوبی نمونه ی فرانسوی هست که موتورش 217 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن متری داره. متاسفانه به خاطر تحریم منحصر شدیم به چین کومونیستی
امیرحسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳نمونه ی فرانسوی این ماشین عالیه. حتی رینگ ها و طرح صندلیش فرق داره با این. فقط اسکلتش عین اینه
نیو کار
۱۵ بهمن ۱۴۰۳این ماشین تو کشور های حاشیه خلیج فارس فروشش در حد صفر بوده تو اروپا هم از این مدل خوب استقبال نشده حالا ببین چه کلاسی بزارن با این ماشین
امیرحسین
۱۴ بهمن ۱۴۰۳https://www.netcarshow.com/peugeot/2023-408/
این نمونه ی فرانسوی هست. ببینید چقدر جزئیاتش متفاوته… چراغ ها، رینگ ها، صندلی، جنس داشبورد، سیستم صوتی و…
کارشناس
۱۴ بهمن ۱۴۰۳یه چیزی رو دوستان توجه نمیکنن و اون اینه که در بازار ایران چیزی به اسم رقابت وجود نداره
یه سیستم مافیایی دور هم جمع شدن و هرکدوم صرفا ماشینی رو وارد میکنن و به گونه ای قیمت گذاری میکنن که نون هم تیمیشون سنگ نشه
الانم پژو به تعداد و قیمت خاصی ارایه میشه که برندهای موجود لطمه ای نبینن
Khosrow
۱۴ بهمن ۱۴۰۳یعنـی اگـر زیـرهـ پنجــ قیمتـــ بـدن اینــو دلالای خیلــی گرامی / بـرو رو 6 – 7 میلیـارد ..
aliasg5
۱۴ بهمن ۱۴۰۳تا وقتی از دسترس اکثریت مردم کشورم دوره چه فایده ، تو بگو فردا بنز قراره بیاد تا وقتی من بتونم بخرم ولی همسایم نتونه دوستم نتونه میخوام که نیاد , خوشبختی مفهوم جمعی داره برای من تا وقتی هموطنم نخنده من لبم نمیخنده هرجای دنیا که باشم
Cehx
۱۴ بهمن ۱۴۰۳شیر فرانسوی!؟
برای پژو ارزش زیادی قائلم در رالی افتخارات زیادی داره خودرو های خوبی هم معرفی کرده ولی تیتر پست یه جوریه انگار این ادمین های پیج های شوتی اینستا پست گذاشته
قیمتش هم واقعا باعث تاسفه زمانی 405 اومد اکثر مردم توانایی خریدش رو داشتن
اما اینو اکثر مردم توانایی خریدش رو ندارن
همیشه دوست داشتم ایران خودرو بجای اینکه بره سراغ فرانسویا بره سراغ ژاپنی ها که با دوام بودند البته همین 405 هم خودروی خوبیه ولی مشکل واشر داره هر کسی که پژوی بالای ده سال کار داره یه بار واشر رو زده
Iman 007
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ای کاش یه موتور ۲ لیتری داشت ۲۴۰ ۲۵۰ اسبی می داشت
amirmohammadja79
۱۵ بهمن ۱۴۰۳با همین موتور مصرف سوخت ۶ و حداکثر سرعت ۲۲۰ و شتاب صفرتاصد زیر ۹ میده بیشتر از این با وضعیت افتضاح جادها و رانندگی بعضی رانندها واقعا نیازی نیست
همین موتور کار رو در میاره
amirmohammadja79
۱۵ بهمن ۱۴۰۳ظاهر زیبا و خاصی داره نکته مثبتش پیشرانه و گیربکسش هست امیدوارم داخل کشور مونتاژ بشه و قیمتش برای مصرف کننده کمتر در بیاد
و امیدوارم مدل های دیگهایی از پژو سیتروئن و دیگر برندهای اروپایی به ایران بیاد
Ali
۱۵ بهمن ۱۴۰۳خب بلاخره یه ماشین خوب(واسه ایرانی ها)چرا؟ چون با سابقه درخشانی که پژو تو ایران داشته بنظرم عالیه و موتورش که با ۲۰۰۸ یکیه که فکر نکنم مشکل ناک داشته باشه و عمر بیشتری هم داره و حساسیتشم کمتره(بخاطر tgdi نبودن) و کیفیتی که بنظرم از خیلی چینی ها بهتره ولی خب اگر که به صورت انبوه بفروشن قیمتش بالا میره
مجتبی
۱۵ بهمن ۱۴۰۳شیر فرانسوی برگشت پژو سیتروئن خیلی قهرمانی در رالی داشته وجزو بهترین برندهای اروپا هست فقط کاش بتونه ایرانخودرو اینا با کیفیت مونتاژ کنه وکاری نکنه باز پژو از ایران بره ایرانخودرو جوری کیفیت 405 وپرشیا و 206 و207اورد پایین ک همه صداشون دراومد اگه مثل خود فرانسه مونتاژ کنه وقطعات بهش بدن عالی مخصوصا الان ک طراح پژو خانم ظاهر ماشین ها خیلی خفن وایمن وپرآپشن وجذاب شدن دمشون گرم من ک عاشق برند پژو سیتروئن وDs ک برند لوکس سیتروئن واقعا با کیفیت وراحت با ایمنی بالا هستن یچیز دیگه این مونتاژ چین الان اکثر ماشین ها وموبایل و… را چین مونتاژ میکنه مال چین نیست ک گفتم ک بعضی ها اطلاعاتشون زیاد بشه مرسی از معرفی شما عالی بود💯👍👏👑👑