به تازگی کاربران شبکههای اجتماعی تصاویری از یک نمونه هایما 6P پلاگین هیبریدی را بهصورت گذر موقت در کشورمان منتشر کردهاند و احتمال دارد این خودرو در آینده بهصورت وارداتی یا مونتاژ در بازار عرضه شود. به همین خاطر تصمیم گرفتهایم نگاهی داشته باشیم به کراس اوور جدید هایما برای بازار ایران.
محصول پلاگین هیبریدی هایما اولین محصول تولید انبوه خودروساز چینی با تکنولوژی P2 است. این خودرو بر پایه هایما S5 که قبلاً در ایران عرضه شد بنا شده و دو نسخه از آن در چین با قیمت بین ۱۶۲۸۰۰ تا ۱۷۵۸۰۰ یوان (۲۳۳۳۰ تا ۲۵۲۰۰ دلار) عرضه شدهاند. با توجه به قیمتگذاری این خودرو میتوان هایما را برندی بسیار شجاع دانست چراکه قیمت پایه 6P بسیار گزاف به نظر میرسد؛ اما عملکرد هایما 6P چگونه است؟ آیا این خودرو ارزش چنین بهایی را دارد؟
از نظر طراحی باید گفت خودروی موردبحث ما ادامه دهنده راه S5 است. جلوپنجره بزرگ جلو دارای عناصر آبیرنگ است و زیر آن نیز تریم لانهزنبوری دیده میشود و تحرک نمای جلو را برجسته میسازد. نوار نورانی داخل چراغهای نازک و جدای جلو نیز باعث تمایز بیشتر چهره 6P نسبت به S5 شده است. از نظر ابعاد باید گفت این کراس اوور چینی طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴۴۱۸/۱۸۲۳/۱۶۳۰ میلیمتری داشته و فاصله بین محوری آن به ۲۶۳۰ میلیمتر میرسد. وقتی به پروفایل جانبی خودرو نگاه کنید خطوط C شکل را خواهید دید که بهصورت نرم و روان طراحی شدهاند. در بخش عقب نیز خطوط بدنه به سمت بالا حرکت میکنند و شکل آماده حرکت خودرو را به نمایش میگذارند. در واقع این نوع طراحی به نوعی حس قدرت را به بیننده القا میکند.
وقتی به بخش پشتی هایما 6P نگاه کنید شاهد ظاهری تاحدی متمایز و عجیب خواهید بود. چراغها در ارتفاعی بالا نصب شدهاند و بومرنگ مانند هستند. خروجیهای اگزوز دو طرف و گارد نقرهای رنگ نیز حس اسپرت بودن خودروی هایما را بیشتر میکنند؛ اما بد نیست نگاهی به کابین هم بیندازیم که در آن از تریم خاکستری تیره و چرم استفاده شده است. البته طراحی کلی کابین هایما 6P هنوز هم ساده به نظر میرسد. فرمان سه پره و چندکاره هایما 6P از دکمههای فیزیکی برای راحتی استفاده سود میبرد و کنسول مرکزی نیز پذیرای نمایشگری با طراحی شناور شده است. این شناور از ارتباط گوشی موبایل بایدو کارلایف، ناوبری، بلوتوث و دیگر عملکردها پشتیبانی میکند. پانل پشت آمپرهای تمام LCD، شیفتر دنده الکترونیکی، ترمز تک دکمهای و… نیز جزو دیگر ویژگیهای 6P هستند. سه دریچه هوای مرکزی نیز شکل منحصربهفردی دارند.
اما برسیم به تکنولوژی P2 هایما که توسط بورگ وارنر توسعه یافته و 6P اولین محصول این خودروساز چینی است که چنین تکنولوژیای را با خود به همراه دارد. بهصورت ساده باید گفت تکنولوژی P2 برای اضافه شدن یک پیشرانه و کلاچ جداگانه بین پیشرانه و گیربکس اصلی طراحی شده است. پیشرانه و گیربکس برای ایجاد طراحی هیبریدی تغییرات وسیعی نخواهند داشت و کلاچ غیر متصل نیز باعث ایجاد ارتباط بین پیشرانه درونسوز، واحد برقی و گیربکس میشود. این تکنولوژی در اروپا محبوبتر است و برای خودروهای پلاگین هیبریدی و هیبریدی قوی بکار میرود.
هایما 6P از پیشرانه ۱.۲ لیتری درونسوز و واحد برقی سود میبرد و در عرض ۷ ثانیه میتواند سرعت خود را از صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوی این خودرو حداکثر قدرت ۱۴۱ اسب بخار و گشتاور ۲۴۴ نیوتون متر تولید میکند. کل قدرت ترکیبی این مجموعه هیبریدی به ۲۴۹ اسب بخار و گشتاور آن به ۵۲۴ نیوتون میرسد. باتری جدید NOM811 شرکت CATL نیز ظرفیت ۱۷.۷ کیلووات ساعتی دارد و در حالت تمام برقی شعاع حرکتی ۸۰ کیلومتری را مهیا میکند.
این خودروی جدید از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه خیس استفاده میکند. یک سیستم کوپلینگ درایو الکتریک نیز بین پیشرانه و گیربکس قرار گرفته تا عملکرد هیبریدی را تشخیص دهد و این تکنولوژی P2 باعث کاهش هزینهها و ریسک سرمایهگذاری میشود و مزیتهایی همچون کاهش مصرف سوخت و انرژی را به همراه دارد. هایما میگوید 6P در هر صد کیلومتر تنها ۱.۴ لیتر سوخت مصرف میکند. باید منتظر ماند و دید این خودرو به چه صورت و با چه قیمتی راهی بازار خودروی کشورمان خواهد شد. با توجه به سابقه قبلی همکاری هایما با ایرانخودرو احتمالاً این شرکت وظیفه عرضه 6P را بر عهده خواهد داشت. نظر شما درباره هایما 6P چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
*پارسا عشق ماشین*
۸ دی ۱۴۰۱خودرو های پلاگین هیبرید می تونن کمک کوچیکی به الودگی کنن
ولی بحث اینه که الودگی هوا اصلا از ماشین ها نیست… .
بیلمیش
۸ دی ۱۴۰۱خداوندا تو ببین که من جوون حتی نمیتونم آشغال مونتاژی چینی بخرم،بر باعثش که معلومه کیه درود
فقط چین
۸ دی ۱۴۰۱چین بزرگ بی چشم داشت همچین خودرو هایی را با تکنولوژی روز جهان در اختیار شما قرار میدهد بعد عده ای از چین دوست داشتنی که چیزی جز خیر و خوبی ما نمی خواد انتقاد میکنند .
MASOUD 0099
۱۲ دی ۱۴۰۱آیا شما در حالت عادی هستید ؟….
امیررضا
۸ دی ۱۴۰۱از نظر ظاهری و فنی خوشم اومد ولی اگه با قیمت خوبی عرضه کنن و سطح خدمات خوبی داشته باشه عالی هست
زیزیگولو
۸ دی ۱۴۰۱کل کشور به آشغال دونی چین تبدیل شده!!!! کافیه تو خیابون یه لحظه کوتاه یه نگاه به دور و برتون بندازین تا استعمار خودرو سازی رو ببینین!!!! چهار دهه مونتاژ کاری سایپا و ویرانخودرو کافی نبود و حالا هم فوج، فوج یا آشغال چینی وارد میکنن یا مونتاژ میکنن
مهران
۸ دی ۱۴۰۱یعنی طراحیش بدرد این میخوره معده کسیو باهاش شست و شو بدن😑
دلال های از پیش تعیین شده و چیده شده هم گذاشتن داخل بورس و واردات شده اشغالای چینی که یه عده هم بگن بهتره داخلیاست و اینو یه پیشرفت بدونن…
لعنت به کمونیست و به دو پای پست فطرت و لجن….
amirali
۱۰ دی ۱۴۰۱داداش ، چین نفت گرفته و پولش را نمی ده ! میگه فقط بهتون کالا می دم اونم نه کالاهایی که تکنولوژی روز دنیا را داشته باشه . همینه که هست . ایران هم با توجه به اینکه چاره ای نداره هر جنس بنجلی که چین اجازه وارداتش را به ایران بده میگیره . تا ما وابسته به کشورهای کومونیستی باشیم اوضاع همینه .
پویان
۸ دی ۱۴۰۱اگر تعرفه خودروهای هیبریدی صفر بشه گزینه خوبیه
محسن
۸ دی ۱۴۰۱یک آشغال دیگر در راه ایران…
Payfast
۸ دی ۱۴۰۱همین زیر ۳ میلیارد به دست مردم نمیرسه
۸ دی ۱۴۰۱دوستان مطمین باشید تو پنج دقیقه ۲۰ هزار نفر میان واسش ثبت نام میکنن
کاربر
۳۰ دی ۱۴۰۱کلا ایرانی جماعت صف دوست دارند😂
vr6
۸ دی ۱۴۰۱اگه با همین قیمت بیاد من اسممو میزارم دستمال کاغذی…
Akbar top
۸ دی ۱۴۰۱میشه بسه.خسته شدم ازاین ماشینهای چینی
Afg
۸ دی ۱۴۰۱این ماشین بیاد ایران زیر ۲۵۰۰ فی نمیخوره و با این مردم شریفی که من میشناسم تا ۳ میلیاردم میره
این اشغال مونتاژ خود چینه که خیلی خیلی بهتر از اونایی هست که قراره تو ایران مونتاژ بشه
A1
۸ دی ۱۴۰۱انقد زشته که میتونه سانگ یانگ باشه❤️
پرویز مصطفوی
۵ شهریور ۱۴۰۲درود بر چین…من هایما اس۷ دارم..پرقدرت و وحشی…کم مصرف و پر شتاب