خودروسازان و قطعهسازان پیشنهاد تدوین «سند ۲۰ ساله تحول در صنعت خودرو» را به مجلس ارائه کردند.
علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتوگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به جلسه این کمیسیون اظهار داشت:
در هفته گذشته وزیر صنعت با حضور در کمیسیون به ارائه برنامه ۴ ساله تحول در صنعت خودرو پرداخت و امروز هم در ادامه نشست هفته قبل، با حضور نمایندگان خودروسازان و قطعهسازان، به بررسی برنامه ارائه شده از سوی وزیر صنعت و مدلهای مختلف برای خروج دولت از صنعت خودروسازی و راههای تحول در این حوزه پرداخته شد.
در جلسه امروز پیشنهاد طراحی یک سند ۲۰ ساله برای تحول در صنعت خودرو از سوی برخی از اعضای کمیسیون و نمایندگان خودروسازان مطرح شد که در این خصوص، قرار شد بررسی بیشتری صورت بگیرد.
در نهایت قرار شد، کمیتهای متشکل از نمایندگان خودروسازان و قطعهسازان تشکیل شود تا در این خصوص به اعضای کمیسیون مشورت بدهند تا در مسیر پیش رو، مدل بهتری برای بررسی برنامه ارائه شده از سوی وزیر صنعت و نیز تحول در صنعت خودروسازی ارائه شود و اگر نیاز به قانونگذاری نیز هست، این اقدام صورت گیرد.
سوالی که همچنان بدون پاسخ باقی مانده، زمان اجرای بی قید و شرط خصوصیسازی برای سایپا و ایران خودرو است. ایجاد تحول برای شرکتهای پرهزینه که بازار انحصاری با ممنوعیت واردات در اختیار دارند، بعید به نظر میرسد.
OMID
۱۰ بهمن ۱۴۰۰صنعت خودرو به صورت فعلی هر ده سال متحول میشه
توی صنعت فعلی ماشین های ده ساله یا حتی کمتر رقابتی نیستن
تا بیست سال دیگه که اینا متحول بشن تازه به سی چهل سال قبل بقیه دنیا رسیدن تازه اونم اگر بشن اگر نه که هیچی
فورد
۱۰ بهمن ۱۴۰۰تا ساختار بازار ازاد ایجاد نشه صنعت خودرو تا صد سال همین شکلی میمونه
مزدا
۱۱ بهمن ۱۴۰۰همونقدر که در 40 سال پیشرفت کرده اند در 20 سال هم پیشرفت میکنند!!
NAVID۰۰۹۸
۱۰ بهمن ۱۴۰۰بله
تحول
تحول یعنی وانت کردن تارا و شاهین و احتمالاً تغییر در طراحی چراغ و سپر و در آخر یه رنگ قرمز بماشند روی سقق و آیینه و گرانتر فروختنش به مشتری همیشه در صحنه با پسوند R و پلاس !
حسین
۱۰ بهمن ۱۴۰۰جوک خیلی خوبیه،تا زمانی که صنعت خودروسازی ایران به طور کامل خصوصی نشود و دولت از کمک کردن به سایپا و ایران خودرو و غیره دست نکشد و تحریم ها برداشته نشود صنعت خودرو سازی درست نمیشود.
سامورایی | 武士
۱۰ بهمن ۱۴۰۰آقای امید حرف خوبی زدی
هر ده سال یه بار متحول میشیم و هر ده سال ماشین هایی که می سازیم بیشتر رو به زشتی میرن
یوسف
۱۰ بهمن ۱۴۰۰20 سال دیگه؟ حتی نمیتونم تصور بکنم که بیست سال دیگه خودروسازی جهان با این سرعت پیشرفت به کجا رسیده . احتمالا عزیزان میخوان برنامه بریزن تا بیست سال یکی دو موتور ملی بسازن یا یه یکی دوتا پلتفرم منقرض شده وارد بکنن.
Hami.R
۱۰ بهمن ۱۴۰۰بازار انحصاری . ممنوعیت واردات . نبود هیچ نوع استاندارد.وکیفیت. بعدسند 20ساله؟!!! . مشاوراشم خودروساز وقطعه ساز . واقعاً این حجم از یاوه گویی . دروغ و چپاول یجورایی قابل درک نیست
ارسلان
۱۰ بهمن ۱۴۰۰کلا سند های 20 ساله ی سر بسته خوب نون توشونه تا امروز همه نظاره کردن از امروز هر کی از ننه ش قهر میکنه میره یه سند 20 ساله امضا میکنه
گفتن ما هم یه سند 20 ساله بزنیم تا عقب نیوفتیم از قرارداد 25 ساله ایران و چین و قرارداد 20 ساله ایران و روسیه اخه نکه خودروسازای داخلی همیشه جدیدترین متدهای روز رو استفاده میکنن گفتن متد روز هم الان قراردادی 20 سال به بالاس
مدیونید فک کنید تکنولوژی های 50 سال قبل هست
محمد
۱۰ بهمن ۱۴۰۰این مطلب رو بخونید
شاید بی ربط به نظر برسه
ولی اگر خصوصی سازی هم بشه
سنگ اندازی تمامی نخواهد داشت
اینو کسی میفهمه که تو این مملکت،شده حتی یه کسب و کار کوچک راه انداخته باشه
شهرداری،دارایی،اماکن،اصناف،بهداشت ووووووو
.
داستان نخ
روزی عمده فروشی به مزرعه ای رفت و تخم پنبه را خرید کیلویی ۱۰۰ هزار تومن و به خاطر رضای خدا سودی روش نکشید و با ۹ درصد ارزش افزوده و ۵ درصد مالیات حق دولت فروخت ۱۱۴ هزار تومن
بعد
روزی خورده فروشی به عمده فروشی ای رفت و تخم پنبه را خرید کیلویی ۱۱۴ هزار تومن و به خاطر رضای خدا سودی روش نکشید و با ۹ درصد ارزش افزوده و ۵ درصد مالیات حق دولت فروخت ۱۳۰ هزار تومن
بعد
روزی شرکتی کشت و صنعت رفت و تخم پنبه را خرید کیلویی ۱۳۰ هزار تومن و به خاطر رضای خدا سودی روش نکشید و نخ را با ۹ درصد ارزش افزوده و ۵ درصد مالیات حق دولت فروخت ۱۴۹ هزار تومن
بعد
روزی نخ ریسی پنبه را خرید کیلویی ۱۴۹ هزار تومن و به خاطر رضای خدا سودی روش نکشید و با ۹ درصد ارزش افزوده و ۵ درصد مالیات حق دولت نخ را فروخت ۱۷۰هزار تومن
بعد نساج خرید ۱۷۰ و پارچه بدون سود و هزینه فروخت ۱۹۷ هزار
بعد رنگرز۱۹۷ خرید و پارچه رنگ شده را بدون سود و هزینه فروخت به عمده فروش پارچه
۲۲۴هزار تومان
بعد عمده فروش ۲۲۴هزار تومن خرید و پارچه رنگ شده را بدون سود و هزینه فروخت به خورده فروش پارچه۲۵۷
هزار تومان
بعد خیاط۲۹۳ هزار تومان
بعد عمده فروش لباس۳۳۵ هزار تومن
بعد خورده فروش لباس۳۸۲ هزار تومن
د در نهایت مغازه دار به مصرف کننده که من و شما باشیم به دستش رسید ۴۳۶ هزار تومن
یعنی اگه هیچکس سود نکنه و هزینه نکنه دولت از هر مرحله گردش اقلام حد اقل ۴.۵ برابر گرونی ایجاد میکنه 🤔
و ۴۵۰ درصد گیرش میاد 🤔
اونوقت مردم دنبال عامل گرونی میگردن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ بهمن ۱۴۰۰دستت طلا آقا محمد، کامنتت بهترین بود👌👏
مردیم از خوشی
۱۰ بهمن ۱۴۰۰🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕🖕
۲۰ سال دیگه دنیا خودرو پرنده داره اونم خودران (بارور کنید با این سرعت پیش رفت امکان پذیره !!!)
فرزاد
۱۰ بهمن ۱۴۰۰آرزو نیست شد و رویا تحت تعقیب و امید برای آینده روشن هیچ شوقی ندارد پس ای صنعت ریشهدار🤐 من الله التوفیق
Hamid
۱۰ بهمن ۱۴۰۰سلام و عرض ادب. این چند روزه که انتقاد از خودروسازی به اوج رسید، منظورم بعد از تصادف اخیر که تصویر واقعی از خودروسازی این کشور اعیان گشت البته برای مصرف کنندگان با جان و مال و از مدت ها قبل، قابل درک بود. اینها را به تکاپو انداخت، چون مانند قبل نمی توانستند پشت وزیر، مجلس، اشتغال، نرخ ارز، افتخار صنایع و … قائم بشوند. باور بفرمایید از روزی که وزیر پذیرفت خودروها کیفیت ندارند، پلیس به صراحت لب به انتقاد گشود، استاندارد نقص این فرآیند فرصت دهی به خودرو سازی را پذیرفت، نعمت بخش با دفاع بی مورد و بچه گانه اش و استناد به تصادف از پشت و عدم باز شدن کیسه های ایمنی هوا، منتظر بودم ببینم این رانت عظیم که در تاریخ دنیا امکان مشابه اش وجود ندارد، چگونه عکس العمل از خود نشان خواهد داد. خوب با حواله دادن مصرف کننده و تصمیم گیرندگان به ۲۰ سال آینده باید بگویم، بهترین استراتژی و راهبرد چاپیدن را حداقل برای ۲۰ سال آینده تضمین و به تاخیر انداخت. ولی بعنوان یک فرد کارشناس عنوان می کنم، ۲۰ سال که سهله تا ۱۴۵۰ نیز فرصت دهید این صنعت در ایران آدم بشو نیست و اگر زنده ماندید خواهید فهمید که این صنعت مشکل اساسی اش نبود رقیب و حفاظت بی قید و شرطش است که مانع بلوغ آن در ایران برای همیشه خواهد بود. متشکرم.
فرزاد
۱۰ بهمن ۱۴۰۰عزیز همهی ما فقط منتظر یه ظهور بزرگ برای مقابله با دو غول خونخوار صنعت خودروسازی مثلا داخلی هستیم مابقی ماجرا قابل حل شدنه
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ظهور تو خودروسازی هم بوجود بیاد باقی عرصه ها چی؟ نیاز به یه قیام واقعاً بزرگ هست!
Hamid
۱۰ بهمن ۱۴۰۰خخخ
خجالت نمیکشند ۲۰ ساله
واقعا کسی که به خودش اینقدر زمان میده یعنی کشک
زیزیگولو
۱۰ بهمن ۱۴۰۰چیزی که مشخص هستش اینه که خودروسازای داخلی به نام حمایت از تولید داخلی حیات و ممات میلیونها ایرانی رو به بازی گرفتن!!!!
پویا
۱۰ بهمن ۱۴۰۰کدوم سند توسعتون بدرد خورده که این دومیش باشه
س ه
۱۰ بهمن ۱۴۰۰حساب مسئولان جای خود، تا تک تک این ملت عوض نشن امکان نداره چیزی عوض بشه! این تک تک افراد جامعه هستن باید تصمیم بگیرن متحول بشن، خداوند متعال در قران کریم فرموده……….. بدان شما برشما مسلط میشن
هوشنگ
۱۰ بهمن ۱۴۰۰خاک بر سرشون ما به عنوان دهه شصتی به فنا رفتیم 20 دیگه هم باید صبر بکنیم ! بعد بیست سال از دوباره یه برنامه 30 ساله دیگه میدن!
اون برنامه 1404 چی شد که هی سالها تو سرمون میزدید! خدایی خیلی پرو شدید!
عاشق پدال
۱۱ بهمن ۱۴۰۰من دهه هفتادیم. اواخر هفتاد. اما ۱۴۰۴ که جدیده.
یادمه از کودکی هی اخبار برنامه توسعه ایی رو میگفت که تا ۱۳۹۰ باید تکمیل میشد. فکر کنم برنامه توسعه ی ۹۰ اسمش بود.
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۱ بهمن ۱۴۰۰اوضاع هیچکدوممون خوب نیست! نه دهه شصتی نه هفتادی و یا امثال من که دهه هشتادی هستن ۲۰سالمون شد اما کوچکترین پیشرفتی نکردیم، میریمم خیابون و بعدش به رگبار میبندنمون…
B.A.E Systems
۱۰ بهمن ۱۴۰۰20 سال دیگه کشور های دیگه :
ساخت خودرو های پرنده خودروان فوق پیشترفته با نمایشگر کیفیت بالا تر 20K و هولوگرام و توانایی رسیدن به سرعت فراتر از یک ماخ
20 سال دیگه ایران :
ساخت دنا پلاس توربو وانت با 110 اسب بخار
توجه کولر ، ساعت و ایربگ جزء آپشن حساب می گردد البته به احتمال ۹۹ درصد ایربگش کار نمی کنه تحویل هر وقت دلمون خواست شاید هم ندیم ولی شما مجبورید 70 درصد پول رو واریز کنید تا ما داخل بانک بخوابونیم و سودش رو ببریم شاید هم اختلاص کنیم
B.A.E Systems
۱۰ بهمن ۱۴۰۰منظور از اختلاص تخلص در عمل هست یه وقت فکر بد به ذهنتون راه ندین
پژو
۱۰ بهمن ۱۴۰۰اگه خودرو سازهای داخلی میخوان پیشرفت کنن ممنوعیت واردات خودرو رو با دلار ۳۰ تومن رو لغو کنن ببینن کی میاد طرف اونا اگه مثلا تویوتا با قیمت واقعی بیاد ایران ایران خودرو و سایپا حتی نمی تونن یه دونه ماشین در سال بسازند
RKH7787
۱۰ بهمن ۱۴۰۰با وجود این مدیران ، و خریداران ناچار ، این سند هرگز درس نمیشه
Genius
۱۱ بهمن ۱۴۰۰باورت میشه شاسی بلند گمنامی مثل دایون که خود رییس جمهور چین هم نمیدونه دفترش تو کدوم شهرستان چین هست ظرف ۱ ساعت پیش فروشش پر شده؟؟!!!؟؟ملت ما از بیخ تعطیل شده مخشون
RKH7787
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ملت مخشون پوچ نشده!
ملت مجبورن!
مجبور!
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۲ بهمن ۱۴۰۰جناب شما فرض بگیر وسط بیابون هستی گم شدی فقط یه دکه کوچیک سر راهت هست که سوسک میفروشن!(مثلا میگم) حالا فرض کن شما از سوسک متنفری چه برسه خوردنش وقتی وسط اون بیابون گیر کردی برای نمردنت(دور از جون) مجبوری هرطور شده بخوری!! اوضاع مام همینطوره وقتی انتخابی جز بنجل داخلی و بنجل چیزی نیست هرجوریم که باشن چارهای جز انتخاب نیست،گرچه تبلیغات و ذهنیت مردم هم موثره…
جعفر
۱۰ بهمن ۱۴۰۰سلام همه مردم شاکی هستند ولی دیروز ۵ملیون نفر ثبتنام کرده بودن مردم هم به خودشون رخم نمکنن اگر ماشین نخرید کدوم کشور میاد از ایران ماشین بخره
ناشناس
۱۰ بهمن ۱۴۰۰فقط، واردات با تعرفه پایین اگر تونستن پیشرفت کنن مردم انتخاب کنن چی سوار شن نتونستن برن دوچرخه تو لید کنن مردم نمی تونن 20 سال انتظار بکشن ببینن شرکتهای داخلی چه پیشرفتی می خوان داشته باشن سال 73 پژو وارد ایران شده تغییرات پژو تغییر سرسیلندر برای انژکتور کردن
ترمز خطر ناک ای بی اس ایربگ که باز نمیشه و اینه برقی تعویض داشبورد باکیفیت با یه داشبورد پلاستیکی این است سند پیشرفت 27 ساله جمع کنید تا بره تا بیست سال دیگه اونایی که طرح را دادن باز نشست میشن مردم هم بیچاره تر
احمد
۱۱ بهمن ۱۴۰۰سند 20ساله یعنی اینکه تا 20 سال دیگه در کمال آرامش مردم رو چپاول و غارت کنید. نمیدونم یک شبه چطور این برنامه عظیم تحول نوشته شد .
ایرانی
۱۱ بهمن ۱۴۰۰اینهمه شرکت دولتی با رانت و خویشاوند بازی به نورچشمی های برخی پشت میزنشینها ، آنهم با نرخ بسیار ناچیز و در واقع به هیچ فروخته با بهتر بگم واگذار شد، چرا که دولت بنوعی از درآمدزا بودن آنها ناامید شده بود(شاید به همان دلیل سو مدیریت ووو) اما چرا این دو شرکت خصوصی نمیشوند؟؟؟ تا روزی که دولت و مدیران رانتخوار احساس کنند امکان بردن و خوردن از جیب مردم هست نه واردات آزاد میشود و نه خودرو سازی خصوصی یا کیفی می شود.فروش ملتمسانه و قسطی چند سال پیش خودرو توسط شرکتها موید این حقیقت است که خودرو ساز به تقاضا زنده است وگرنه از ترس ورشکستگی تمام ضوابط و شرایط را به چشم بر هم زدنی بنفع مردم تغییر میدهد.
سلام
۱۱ بهمن ۱۴۰۰این یعنی توی این مدت هنوز از …. مردم سیر نشدند میخواهند 20سال دیگه باز همچنان ادامه بدهند و تا 20سال دیگه پاسخگوی جنایات خود نباشند با این روند و طرز تفکر دولت و مجلس و تشخیص مصلحت بد بختی مردم ادامه دار ه و تا بیست سال دیگه خودروهای اینها مردم رو کشتار میکنند هنوز چهلم 50نفر کشته شدگان خوزستان نرسیده واقعا بی شرمی تا چه اندازه مافیای ایتالیا سرنگون شده مافیای خودروی ایران نه
علی حسینی
۱۱ بهمن ۱۴۰۰باسلام خودروهای تکراری داخل کشور حال مردم را بهم میزنم ، داخل کشور ایران تنها چیزی که برای مسئولین وحتی خودمردم نسبت بهم بی توجهی به جان مردم هست،قوانین زیادی در قانون اساسی وجود دارد که خیلی هم خوب هست ولی در عمل فراموش شده هست ،قانون فقط برای مردم عادی لحاظ میشود ،خود مردم هم در اجرای قوانین وپایبندنبودن به قانون مقصرند به طور مثال در هنگام راننده گی مشاهده میکنید که خودرویی باسرنشینان که از یک خانواده هستن باسرعت زیاد راننده گی میکند این راننده که به جون خانواده ش رحم نمیکند توقع داریم در جامعه به قانون پایبند باشه،مسئولین هم از همین مردم هستن باید به طور کلی جامعه درست وقانونمند بشه وبصورت فرهنگ در اجتماع جا بیفته تا کشورپیشرفت کنه صنعت خودرو درهیچ کشوری بدون مشارکت کشورهای صنعتی جهان اقدام به تولید قطعه و خودرو نمیکنه،خودروسازی درکشور نباید سیاسی باشد وباشرکت دادن خودروسازان دنیا در داخل خودرو تولید کنه ودرغیر اینصورت هرسندی بنویسند برمیگرده به تولید پراید،مردم هم مقصرندچون هرخودروی بی کیفیتی راخریدمیکنند وبه جان خودوخانوده ومردم رحم نمیکنند اول باید فکر مردم درست بشه چراکه همین مردم در آینده مسئول کشور می شوند،وتوقع داریم که بعدش به فکر کیفیت خودرو وجان مردم باشه
امیر
۱۱ بهمن ۱۴۰۰۵۰ درصد مشکل خود ما هستیم تا جایی که یادم میاد تو کل این چند سال فقط سه ماه برا نخریدن خودروی صفر هماهنگ شدیم نخریدم…. خودتون شاهد بودین چی شد ب ه غلط کردن افتادن. وام دادن. ما رو خائن نامیدن. و….
علی
۱۱ بهمن ۱۴۰۰آدم یاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میندازه که ده سال پیش تصویب شد الان رو منفی در حال پس رفته
آخه بیچارهها بیست سال دیگه صنعت هوایی حرف اول میزنه نه تیبا 5
یوسف
۱۱ بهمن ۱۴۰۰آخه پس سند 40 سال قبل این چی میشه؟
چرا تو چهل پنجاه سال سابقه در صنعت خودرو چرا نتونستیم خودرو ساز بشیم؟
عاشق پدال
۱۱ بهمن ۱۴۰۰بییییست سال>؟
اینم شد شبیه سربازی.
گفتن سربازی رو میفروشن تا مردای بدبخت مملکت زندگیشون هدر نره. حالا قیمت گذاشتن ۴۰۰ میلیون تومن.
گفتن صنعت خودرو رو درست میکنن اما ۲۰ سال دیگه
genius
۱۱ بهمن ۱۴۰۰خودروسازی علمه.علمی است که ۹۰ درصدش رو شاخه های مختلف مهندسی مکانیک بنا شده و باقیش قسمت مهندسین الکترونیک و متالوژه.وقتی درآمد یک مهندس ارشد تو این مملکت حتی به خط فقر ۱۲ میلیونی هم نمیرسه واقعا توقع رسیدگی به تحقیق و توسعه از این قشر خلاف انصافه!هر وقت درآمد یک مهندس ارشد به ۷۵ درصد یک پزشک متخصص رسید اونوقت میشه گفت وظیفه مهندسین ایرانه که تلاش و کوششون رو بیشتر کنن اما نه حالا!
genius
۱۱ بهمن ۱۴۰۰خودروسازی علمه.علمی است که ۹۰ درصدش رو شاخه های مختلف مهندسی مکانیک بنا شده و باقیش قسمت مهندسین الکترونیک و متالوژه.وقتی درآمد یک مهندس ارشد تو این مملکت حتی به خط فقر ۱۲ میلیونی هم نمیرسه واقعا توقع رسیدگی به تحقیق و توسعه از این قشر خلاف انصافه!هر وقت درآمد یک مهندس ارشد به ۷۵ درصد یک پزشک متخصص رسید اونوقت میشه گفت وظیفه مهندسین ایرانه که تلاش و کوششون رو بیشتر کنن اما نه حالا!
مهدی
۱۱ بهمن ۱۴۰۰به به
20 سال دیگه که قراره ماشینا تو اسمون باشن و پرواز کنن رو زمین قراره تارا و هر چیزی که دستشون میاد وانت بشه و بتونه یه 200 اسب قدرت داشته باشه
واقعا تحسین بر انگیزه
20 سال دیگه رو کجام شی.. کنم
اون موقع من 30 سالمه که نمیدونم چرا تو کشور های دیگه 30 ساله ها سوار ماشین پرنده میشن منم باید سوار تارا وانت بشم یا مثلا یه ماشین جدید با اسم عقاب و پلنگ و جغد و جوجه تیغیه وانت
تازه الان فهمیدن از صنعت خودرو سازی دنیا عقبن و میخوان 20 سال دیگه به خیال خودشون به تکنولوژی مثلا تسلا ( مثاله ) دست پیدا بکنن و انقدر زمان رو زیاد میکنن مثل 20 سال که از یاد همه بره و همه این حرفشون رو فراموش کنن
این صنعت در ایران درست نمیشه همه هم میدونن
50 ، 60 سال عقب موندگی که زیاد تر هم میشه تا 20 سال دیگه از بین نمیره
علی
۱۲ بهمن ۱۴۰۰با سلام
از ماست که بر ماست
خودرو ساز هیچ مشکلی نداره مشکل از من مردمه اون داره خون مردم میکنه تو شیشه سودش می بره .
من ظلم پذیر مشکل دارم که هر حقارتی رو تو این جامعه از جانب دولت و …. قبول میکنم.