در شرایط وجود تحریمهای اقتصادی و تنگناهای مالی، شرکت ایرانخودرو دیزل توانست در ششماهه اول امسال رشد ۴۰۰ درصدی را نسبت به مدتزمان مشابه سال ۱۳۹۹ ثبت کند. این شرکت همچنین خبر از تولید خودروهای ناقص داده است. به گزارش پدال و به نقل از ایکوپرس، بررسی روند افزایش تیراژ تولید در شرکت ایرانخودرو دیزل و پنج شرکت زیرمجموعه آن طی بازه زمانی ششماهه نخست سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ بیانگر رشدی تا ۵۰۰ درصد تیراژ تولید در این شرکتهاست.
مدیرعامل ایرانخودرو دیزل با اشاره به محورهای هشتگانه برنامههای این شرکت برای خروج از زیان انباشته و حرکت به سمت سودآوری با توقف تولید خودروهای ناقص، گفت:
آمارها نشان میدهد که تیراژ تولید محصولات ایرانخودرو دیزل طی ششماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته در حالی به میزان ۲۲۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۴۰۰ درصد رشد داشته است که این شرکت موفق شده در ششماهه نخست امسال رکورد تولید سال گذشته خود را بکشند.
جواد توسلی مهر، با اشاره به روند تولید محصولات ایرانخودرو دیزل افزود:
تیراژ تولید محصولات این شرکت از ۲۸۶۵ دستگاه در سال ۹۱ به ۲۵۳۶ دستگاه، در سال ۹۲ و ۳۳۳۲ دستگاه در سال ۹۳ رسید، اما در سال ۹۴ این تیراژ با سیر نزولی به ۲۱۹۲ دستگاه و سپس با افزایش نسبی به ۳۲۳۲ دستگاه در سال ۹۵ رسید.
به گفته وی موج دوم کاهش تیراژ تولید محصولات این گروه خودروسازی از سال ۹۶ و با تولید ۱۲۵۸ دستگاه خودرو رقم خورد و این تیراژ در سال ۹۷ به ۲۵۵۵ دستگاه و در سال ۹۸ به ۲۲۱۱ دستگاه رسید. مدیرعامل ایرانخودرو دیزل سال ۹۹ را آغاز روند افزایش تیراژ محصولات این شرکت دانست و افزود: تیراژ تولید محصولات این شرکت در سال ۹۹ به ۳۷۰۰ دستگاه رسید و در سال ۱۴۰۰ با افزایش حدود ۹۰ درصدی به ۷۰۰۷ دستگاه افزایش یافت. این در حالی است که تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ تیراژ تولید محصولات این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۹۰ درصد افزایش یافته و امکان دستیابی به هدفگذاری تیراژ تولید ۲۵ هزار دستگاه محصولات این شرکت تا پایان امسال با راهاندازی خط تولید کامیونت و همچنین گسترش تولید کامیون کشندههای فوتون H۵ و آتامان فراهم خواهد شد.
وی همچنین از شکسته شدن رکورد تولید ششماهه در دهه اخیر و معادل کل تولید سال ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: تیراژ تولید محصولات این شرکت از ۲۲۵۵ دستگاه طی ششماهه نخست سال گذشته با رشد ۲۲۰ درصدی به ۷۲۰۵ دستگاه در پایان شهریورماه امسال رسیده است، همچنین رکورد بالاترین تولید ماهانه در سوابق شرکت ایرانخودرو دیزل با تولید ۲۰۱۴ دستگاه خودرو در شهریورماه ۱۴۰۱ شکسته شده و سرانه تولید در این گروه خودروسازی از ۰.۲۶ دستگاه به نفر در ششماهه ۱۳۹۱ به ۱.۳۴ دستگاه به نفر در ششماهه سال ۱۴۰۱ افزایش یافته و هدفگذاری سرانه تولید تا پایان سال جاری چهار دستگاه به نفر است. توسلی مهر با اشاره به افزایش تولید روزانه محصولات این شرکت با استفاده بهینه از ظرفیتها و زیرساختهای موجود برای پاسخگویی به نیاز بازار گفت:
میانگین تیراژ تولید روزانه محصولات ایرانخودرو دیزل در اردیبهشتماه ۱۴۰۱ به ۳۹، خرداد به ۴۸، شهریور به ۹۵ دستگاه رسیده و هدفگذاری رشد تیراژ تولید روزانه محصولات ایرانخودرو به ۱۲۵ دستگاه تا پایان سال محقق خواهد شد.
در خبر مرتبط دیگر باید گفت تیراژ تولید هفتگی بخش خودروهای سواری ایرانخودرو نیز با ثبت رکورد جدید به بیش از ۱۴ هزار دستگاه رسید. قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو علاوه بر تشریح دستاوردهای تولید کامل و عبور مستقیم، از افزایش تولید هفتگی از نیمه دوم امسال با توجه به توقف تولید ناقص خبر داد. کیانوش پورمجیب گفت:
تولید هفتگی در هفته ابتدایی مهرماه، ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود که این رقم در هفته دوم مهرماه به بیش از ۱۲ هزار دستگاه رسید و افزایش هفتگی تولید در این مدت ادامه داشته و توانستیم در هفته دوم آبان ماه بیش از ۱۴ هزار دستگاه خودرو سواری و تجاری تولید کنیم که این امر حاصل دو موضوع صفر شدن خودروهای ناقص و راهبرد تولید عبور مستقیم است.
وی با بیان اینکه با ادامه روند فعلی، زمینههای تحقق اهداف تولید تا پایان سال در دو بخش سواری و تجاری محقق خواهد شد، گفت: تعداد تولید تجمیعی گروه صنعتی ایرانخودرو در دو بخش سواری و تجاری با میانگین تولید روزانه بیش از ۲۸۰۰ دستگاه، به عدد ۳۶۳ هزار و ۷۲۶ دستگاه رسیده است. پورمجیب جلوگیری از شکلگیری هزینههای ناشی از تولید ناقص و دارای کسری قطعه به میزان دستکم چهار هزار میلیارد تومان در هفتماهه امسال را از نتایج اولیه این اقدام مهم دانست و گفت: بهبود کیفیت در شاخص آدیت نهایی خودرو (IQX) به میزان ۴۵ درصد در محصولات تولیدی سایت تهران و همچنین نتایج آدیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران به میزان ۱۱.۵ درصد در هفتماهه امسال از دیگر مزایا و نتایج توقف تولید ناقص بوده است. قائممقام توسعه و تولید گروه صنعتی ایرانخودرو افزود:
برمبنای آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در شاخص IQS که بیانگر تعداد ایرادات اظهار شده توسط مشتریان در سهماهه ابتدایی مالکیت خودرو است نیز، در خودروهای تحویلی خرداد امسال نسبت به بهمن سال گذشته ۱۳ درصد بهبود به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه دستاوردهای این اقدام بهصورت مستقیم در شاخصهای رضایت مشتری اثرگذار بوده، خاطرنشان کرد: در هفتماهه امسال ۱۰۱ هزار دستگاه خودرو کامل بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید شده که افزایش عرضه در کنار افزایش کیفیت رضایت مشتریان را در پی داشته است. پورمجیب افزود:
پس از صفر شدن خودروهای ناقص، تولید مکانیکی نیز در پنجماهه گذشته به میزان پنج درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است، این در حالی است که کیفیت تولید مکانیکی عبور مستقیم امسال از جنبه ماهیتی با تولید مکانیکی سال گذشته بسیار متفاوت و کیفیتر است و اصولاً تولید ناقص سال گذشته، تولید کالای نیمه ساخته بوده است.
وی با بیان اینکه طبق فرمان رئیسجمهوری، در ابتدای مهرماه از رکورد افزایش ۵۰ درصدی عرضه عبور کردیم، افزود: تکمیل و عرضه خودروهای ناقص و تولید عبور مستقیم سبب خلق نقدینگی به تولید به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان شد که این موضوع با وجود ادامه سیاستهای قیمتگذاری دستوری، سبب جلوگیری از کاهش تولید شد. قائممقام توسعه و تولید ایرانخودرو با بیان اینکه این روند زمینه کاهش نیاز به نقدینگی خارج از مکانیسم بازار را در هفتماهه نخست امسال در گروه صنعتی ایرانخودرو به دنبال داشته است، تصریح کرد:
حفظ شرایط تولید پایدار در شرایطی صورت گرفته که پنج هزار میلیارد تومان شورای پول و اعتبار نیز در پایان سال گذشته مطابق عرف سنوات گذشته پرداخت نشده و صرفاً افزایش عرضه به بازار توانسته نقدینگی موردنیاز تولید را تأمین کند.
وی برنامهریزی و تدابیر اندیشیده شده برای تأمین تراشههای الکترونیکی برای تولید امسال را از اقدامات مهم و مؤثر در حفظ شرایط تولید دانست و گفت: با حذف تولید ناقص، روش تعامل با سازندگان و تأمین تراشههای الکترونیک اصلاح شد که فرآیند با کارآمدی و بهرهوری بیشتر دنبال شده و ثمرات آن نیز در افزایش تولید مشهود بوده است. پورمجیب مهمترین دستاورد تولید کامل را شناسایی گلوگاههای تولید در شبکه تأمین دانست و تصریح کرد:
گلوگاههای تولید، هیچگاه به دلیل تولید ناقص شناسایی نشده و امروز مشخص شده که فعلاً در تولید رینگ آلومینیومی در کشور ضعف داریم و این موضوع سبب شده تا مقدمات سرمایهگذاری درست به معنی رشد و توسعه ملی فراهم شود.
وی لازمه تحقق اهداف کیفی و اجرای فرمان رئیسجمهوری مبنی بر ارتقای کیفیت و افزایش گارانتی محصولات را انجام فرآیندهای بهبود کیفیت در خطوط تولید دانست و گفت: به دنبال پایان تولید خودرو با کسری و ادامه تولید بهصورت عبور مستقیم، شاخصهای کیفی بهبود چشمگیری را تجربه کرده و در آدیت نهایی خودروهای تولیدی سایت تهران بهبود ۴۵ درصدی و در گزارش آدیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بهبود ۱۱.۵ درصدی در سطح کیفیت محصولات حاصل شده است. پورمجیب تصریح کرد:
بیتردید در صورت ادامه تولید با کسری قطعه در سال جاری، برای تولید و عرضه به میزان محقق شده سال جاری، نیاز به نقدینگی به میزان ۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش مییافت و با توجه به عدم امکان تأمین آن، قطعاً تولید خودرو به میزان ماهانه ۲۵ هزار دستگاه افت پیدا میکرد و شمارگان تولیدی سال جاری محقق نمیشد.
عاشق پدال
۱۷ آبان ۱۴۰۱گفتم که
کل این واردات و غیره برا تحت فشار این شرکتا برا افزایش تولیده. چون راحت میتونن هرماشینی که بگین رو تولید کنن و اصلا نیاز به قرعه نباشه
ولی لیاقت ژاپن خاورمیانه نیست
(Saeed (peugeot
۱۷ آبان ۱۴۰۱یه جورایی دوست عزیز با نظرت موافقم ….
آخه تو بخش ماشین های سنگین ( کامیون ها ) تا قبل از اینکه کامیون های اروپایی وارد بشن … تولید کامیون زیاد چنگی به دل نمیزد ….حالا یا اون موقع قرداد ۲۵ ساله با چین منعقد نشده بود یا دلایل دیگر …. نمیدونم .
ولی تو ۲ سال اخیر که واردات کامیون های به روز اروپایی مثل رنو تی / ولوو اف اچ / و بنز آکتروس به ایران باز شده ، نزدیک به ۱۰ مدل کامیون چینی با تیراژ بالا داره به تولید میرسه ( مثل سیتراک و دافران و دیما و فاو و امپاور و دایون و …… )
در صورتی که قبل از واردات از اروپا قطره چکونی هم به زور ماشین تولید میکردند …..
انشالله که واردات خودرو هم باعث بشه که لاقل مردم برای خرید یه تارا و ۲۰۷ استرس لاتاری و نکشن.
ارسلان
۱۷ آبان ۱۴۰۱یه زمانی ما استانداردی بودیم در حوضه ی کشورداری برای بقیه دنیا , کل دنیا شیوه ی کشورداری تقسیم کشور به استان (ساتراپی) و داشتن ارتش دائمی و خیلی چیزای دیگه رو … همه رو همه رو از ایران یاد گرفتن و هنوزم که هنوزه دنیا داره همینجوری اداره میشه
مشکل ایران از زمانی شروع شد که توی ایران مردم خواستن شبیه ژاپن باشن!! شبیه سویس باشن !! یا شبیه جاهای دیگه … و فراموش کردن که ایران باید شبیه ایران باشه
یعنی چی؟؟
یعنی ایران باید اینقدر بی عیب و نقص باشه تا کشورهای دیگه آرزو کنن شبیه ایران باشن نه اینکه ما بخواییم شبیه اونا باشیم
آرزو داشتن برای شبیه دیگران بودن یعنی تو همیشه باید پشت سره کشورهای دیگه حرکت کنی یعنی اون اول باید یک قدم برداره و وقتی به جلو رفت و تو تازه میخوای در موقعیت قبلی اون قرار بگیری که اون پشت سرگذاشت به عبارتی تو همیشه چیزی رو تجربه میکنی که برای اون خاطره س !!
پیشرفت اینجوری و به این شیوه حاصل نمیشه حاجی
هاتف
۱۷ آبان ۱۴۰۱دمشون گرم و خسته نباشید. کار تولیدی اونم تو مبحث پیچیده اتومبیل واقعا جای تشویق و افتخار داره. همین تولیداتی که یه سری مسخرش میکنن و غر میزنن ایرانو رسونده به بیست کشور اول تولید خودرو تو جهان. ما “هیچوقت” بهتر از این نبودیم. به داستانای تخیلی که ۴۰ سال پیش کادیلاک و ماک میساختیم فقط باید خندید. یه پیچش هم ساخت ایران نبود و همه چی مونتاژ خالص بود. کسی اگه تو صنعت کار کرده باشه میفهمه چقدر پیشرفت سخت و میلیمتریه. اگه آسون بود که هرکی واسه خودش ماشین و موتور و هواپیما میساخت.
شاهرخ
۱۷ آبان ۱۴۰۱معلومه که اون موقع نمیساختیم
ولی الانم نمیسازیم
همش مونتاژه ولی حداقل اونموقع بهترین ماشینای دنیارو مونتاژ میکردیم نه یه مشت آشغال از رده خارج شده
محمد
۱۷ آبان ۱۴۰۱مونتاژ هم قدم خوبیه، صنعت خودرو همینه تمام خودروسازها مونتاژ میکنند، از خود بنز و تسلا گرفته تا …
آنچه اهمیت داره قطعهسازی هست، اگر اجازه بدهند قطعه سازهای جدید با کیفیت بالاتر و قیمت رقابتی قطعه بسازند مشکل کیفیت خودروهای ایرانی تا حد قابل توجهی برطرف خواهد شد.
انحصاری هم که در صنعت خودرو داریم در واقع انحصار در قطعه سازی است، بطوری که انگشت شمار قطعه ساز موجود اجازه رشد سایر شرکتها را نمیدهند از طرفی با رانتی که دارد، قطعات بیکیفیت و ارزان خود را با قیمت بالا به ایرانخودرو و سایپا میفروشند.
این چینیهای جدید و نسبتا خصوصیتر که میآیند باعث رشد صنعت قطعه سازی و خارج شدن آن از انحصار میشوند.
مونتاژ کننده خودرو چینی وقتی ببینه شیشه، برفپاکن، رینگ و … را ارزانتر از داخل میتونه بخره، یا خودش ارزانتر میتونه بسازه تا وارد کنه، کم کم صنعت رشد میکنه.
واردات هم میتواند این روند را تسریع کند.
Ali rezaii
۱۷ آبان ۱۴۰۱چیزی که دوستمون گفت درسته . بخش مونتاژ با بخش قطعه سازی تفاوت داره . افرادی که با رانت قطعه درست میکنن خود افراد خصوصی و کسانی که نمیشه نام برد انحصاری قطعه ای رو درست می کنن . همچنین کیفیت مونتاژ هم پایینه و نظارتی برش ندارن . اگر شرکت های چینی نظارت بیشتری بر مونتاژ داشتن می شد ماشین های بهتری داشت . مثل رنو مگان و تندر که رنو واقعا خیلی به همه شرکت های مونتاژ کنندش برای بحث کیفیت مونتاژ فشار میآورد. بحث قرعه کشی که اومد رو کار در واقع راهی برا تغذیه ( اسمشو نیار ها ) بود . چون تقاضا بسیار میره بالا و در نتیجه قیمت خرید در بازار های آزاد بیشتر می شد .
Porsche 911
۱۷ آبان ۱۴۰۱خنده دار تر از ۴۰ سال اینه که او فکر میکنی آشغالای الانشون تولید خودشونه
ممد کادیلاک
۱۷ آبان ۱۴۰۱اگه فوش بدم، پدال کامنت میبنده
اگه فوش ندم، خودم آتیش میگیرم
اینطوری که اینا میگن 400 درصد رشد کردیم و 200 درصد پیشرفت داشتیم تویوتا و فولکس واگن آمار نمیدن
ولش کن بابا بریم یارانه مون بگیریم….
مجتبی .
۱۷ آبان ۱۴۰۱ما درزمینه ساختن آمار به شکل مطلوب خودمون اول در دنیا ییم نه منطقه
مهردادکمال
۱۸ آبان ۱۴۰۱از بس بیکاریه جوانان تحصیلکرده ای که از پیدا کردن شغل مرتبط با تحصیلاتشون ناامید شدن میرن کامیون های سبک و سنگین میگیرن که پولی در بیارن نمونش دوست خودم که یه مدت کامیون دانگ فنگ داشت و باهاش کار میکرد با تلاش زیاد تونست بره آلمان و دوره پست داک(فوق دکتری) شیمی فیزیک رو میگذرونه و یه درامد بخور نمیر الان داره