ایرانخودرو قصد مونتاژ کراساوور شوجت را دارد که محصول برند چینی کایی بوده و بر اساس امویام X55 ساخته شده است.
حدود یک ماه پیش، مدیرعامل ایرانخودرو خبر از تولید و عرضه یک شاسیبلند جدید با همکاری یک برند خارجی داد و ازآنجاییکه اواسط مهرماه امسال کراساوور چینی کایی شوجت یا ژوانجی در محوطهٔ این شرکت دیده شد، بهاحتمالزیاد منظور مدیرعامل ایرانخودرو از شاسیبلند جدید همین مدل بوده است؛ بنابراین، در ادامه به بررسی تاریخچه، ویژگیها، مشخصات و قیمت این مهمان چینی جدید ایرانخودرو میپردازیم.
برند کووین یا کایی
این برند که در چینی کایی (Kaiyi) و در انگلیسی کووین (Cowin) نام داشت، در سال ۲۰۱۴ توسط چری بهعنوان یک برند اقتصادی و ارزانقیمت با هدف ایجاد جایگاه جدیدی در بازار درحالتوسعه چین تأسیس شد. این برند قصد داشت از طریق عرضه محصولات ارزانقیمت، خریداران جوان در شهرهای کوچک چین را جذب کند. محصولات کووین معمولاً بر اساس مدلهای قدیمی چری ساخته میشوند و سدان ریسپکت گروه بهمن نیز محصول همین برند است که بر اساس چری آریزو ۷ قدیمی ساخته شده است. در سال ۲۰۱۸ پس از تغییر ساختار سهام چری، بخشی از سهام کووین به شهر یبین فروخته شد و ۴۹ درصد سهام آن در اختیار چری باقی ماند.
بدین ترتیب، دفتر مرکزی کووین به شهر یبین منتقل شد و نام آن به Yibin Kaiyi تغییر پیدا کرد؛ بنابراین، دیگر چری سهامدار عمده این برند نیست ولی بااینحال محصولات آن همچنان با استفاده از پلتفرمها و پیشرانههای چری ساخته میشوند. بهتازگی کووین تغییرات بزرگی در خود ایجاد کرد و با نام، لوگو و معرفی یک کانسپت جدید قصد دارد از یک برند سطح پایین برای شهرهای درجه سه و چهار چین به برندی جذاب و جوانپسند تبدیل شود. البته نام چینی این برند بدون تغییر باقی مانده ولی حالا نام انگلیسی آنهم به کایی تبدیل شده است؛ بنابراین از این پس باید این برند را کایی بنامیم.
کایی شوجت یا ژوانجی
در اواخر سال ۲۰۱۹، کایی کراساوور جدیدی بنام شوجت (Showjet) را معرفی کرد که در چینی با نام ژوانجی (Xuanjie) شناخته میشود. این خودرو بر اساس چری تیگو 5x یا همان امویام X55 ساخته شده و اشتراکات فراوانی با آن دارد. درواقع شوجت و X55 یک کراساوور با نام و برند متفاوت و تغییراتی در طراحی هستند. سپس در اوایل سال ۲۰۲۱ نیز نسخه فیسلیفت این خودرو با نام شوجت پرو معرفی شد. این نسخه جدید در قسمت جلوپنجره، چراغها و سپر جلو تغییراتی را تجربه کرده و مدرنتر شده است. البته در کنار شوجت پرو، نسخه قبلی هم همچنان ارائه میشود ولی نمونهای که در ایرانخودرو دیده شده همان پرو یا نسخه فیسلیفت است.
طراحی بیرونی کایی شوجت
در شوجت، قسمت دماغه نسبت به X55 کاملاً بازطراحی شده و نمای متفاوتی به خود گرفته است. در این قسمت برخلاف X55 شاهد جلوپنجرهای دوقسمتی هستیم که شامل بخش باریکی در بالا و بخش ششضلعی بزرگتری روی سپر میشود. در طرفین بخش بالایی جلوپنجره نیز چراغهای باریکی قرار گرفته است. بهطورکلی، شوجت در جلو فقط نمای متفاوتی نسبت به X55 دارد و نمیتوان آن را زیباتر دانست. در عقب اما حجم تغییرات بسیار کمتر است و فرم چراغها شباهت زیادی به X55 دارد. البته در شوجت این چراغها به هم متصل هستند. تغییراتی در قسمت سپر، مه شکنها و جا پلاک نیز به تمایز نمای عقبی شوجت از X55 کمک کردهاند. تنها تفاوت قابلتوجه پروفیل جانبی این خودرو با همتای چری خود نیز ستون C مشکیرنگ در امتداد پنجرههای جانبی است که طرح سقف شناور را ایجاد کرده است.
کابین و تجهیزات کایی شوجت
در داخل شوجت نیز طراحان اقدام به طراحی کابین جدیدی کردهاند و بنابراین فرم داشبورد، کنسول مرکزی، رو دریها و دریچههای تهویه کاملاً با X55 متفاوت هستند. علاوه بر این، غربیلک فرمان سه پره X55 در شوجت با نمونه جدید دو پره جایگزین شده و دریچههای تهویه طرفین به شکل عمودی طراحی شدهاند اما نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی همچنان مثل X55 در بالای داشبورد ایستاده است. بهطورکلی، کابین شوجت در مقایسه با X55 حال و هوای اقتصادیتری دارد. ازجمله تجهیزات این کراساوور چینی هم میتوان به سانروف، چهار ایربگ، دوربین ۳۶۰ درجه، گرمکن صندلیهای جلو، آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، ترمز پارک برقی با اتوهولد، کنترل پایداری و کنترل کشش، کروز کنترل، صفحه آمپر دیجیتالی، سنسور نور، شارژر بیسیم گوشی و… اشاره کرد ولی هنوز مشخص نیست نمونهٔ مونتاژ ایرانخودرو با چه سطح تجهیزاتی ارائه خواهد شد.
پیشرانه و گیربکس کایی شوجت
شوجت در پیشرانه و گیربکس کاملاً با X55 یکسان است و هردو با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو در نسخههای تنفس طبیعی و توربو در چین عرضه میشوند. نسخه تنفس طبیعی این موتور ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد درحالیکه نسخه توربوشارژ آن با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور، همان نمونهای است که در X55 پرو در کشورمان ارائه میشود. برای انتقال نیروی هردوی این موتورها نیز گیربکسهای پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT قابل انتخاب است. انتظار میرود ایرانخودرو برای بازار کشور نسخه توربوشارژ و اتوماتیک شوجت را انتخاب کند.
قیمت کایی شوجت
کایی شوجت و چری تیگو 5x یا امویام X55 پرو در چین تقریباً از لحاظ قیمت هم برابر هستند. در این کشور، قیمت شوجت از ۷۵,۹۰۰ یوآن معادل ۱۰,۶۰۰ دلار آغاز میشود و در بالاترین نسخه به ۹۳,۹۰۰ یوآن معادل ۱۳,۱۰۰ دلار میرسد درحالیکه قیمت تیگو 5x بین ۶۹,۹۰۰ یوآن معادل ۹,۷۵۰ دلار تا ۱۰۱,۹۰۰ یوآن معادل ۱۴,۲۰۰ دلار است؛ بنابراین، ازآنجاییکه هماکنون X55 پرو با قیمتی بیش از ۹۰۰ میلیون تومان در ایران عرضه میشود، برای شوجت هم باید انتظار قیمتی در همین حدود را داشته باشیم اما اگر ایرانخودرو این کراساوور چینی را با قیمت کمتری عرضه کند میتواند برگ برندهای برای آن در برابر کراساوور مدیران خودرو باشد.
hamidreza
۲ دی ۱۴۰۱آشغال…
زیزیگولو
۲ دی ۱۴۰۱همه واردات اختصاص پیدا کرده به یه مشت چینی آشغال و بی نامو نشون
مهردادکمال
۲ دی ۱۴۰۱مرسی✓
shayan1renault
۵ دی ۱۴۰۱خوبه چرا اشغال
10هزار چی میدن اینجا جز سمند با چراغ جدید
کاش نهایتش نسخه 10هزار دلاری رو 12هزار دلار بدن بخریم اما زهی خیال باطل
امیرحسین
۲ دی ۱۴۰۱شوجت شوتی 😂😂😂😂
OM.01
۲ دی ۱۴۰۱(شوجت شوتی)
🤮 شوتی 🤮
حالم از این کلمه و کسایی که تو این کارن و کسایی که ماشیناشونو اینجوری میکنن و کسایی که طرفدارشونن بهم میخوره.
روی یه مشت حلب، گاری، آشغال، موتور 6سیلندر میبندن یا 4 سیلندر رو توربو میکنن و ببخشید پشت ماشینو میدن بالا و قاچاق میکنن و ادعا هم میکنن. خیلی ها هم تو جاده ها کشتن به خاطر سرعت های بالا و البته خودشون هم به کشتن دادن.
حالم از این کلمه و هرچی موضوع مرتبط بهش هست بهم میخوره…
Roham
۳ دی ۱۴۰۱به شخصه با تند رفتن و جون دیگران رو به خطر انداختن مخالفم
ولی تا حالا شوتی واقعی از نزدیک دیدی؟
فکر می کنی از سر خوشی پی این کار میره؟
تو تخت گرم و نرمتون می شینید با پلی 5 و کاپ قهوتون به زیبایی های دنیا نگاه می کنید و بعد می گید شوتی اخ و پیف و…
من از بی قانونی و ناهنجاری جامعه دفاع نمی کنم ولی میشه بپرسم ال ای دی خونتون برندش چیه؟ از نمایندگی رسمی خریدید؟!!!
من از شکم بچه اون شوتی حرف می زنم که هر لقمه ای که از گلوش پایین میره به قیمت خون باباشه!
راحت دیگران رو قضاوت نکنیم
Hamilton1970
۳ دی ۱۴۰۱تو داری ما و بقیه رو قضاوت میکنید بعد میگی شوتی کش هارو قضاوت نکنیم؟!
خودت داری چیزی میگی که حتی اطمینان کامل هم روش نداری!
مطمئن باش اگه همین شمایی که انقدر ادعای فرهنگ بالا دارین اگه طی این سالها تز نمیدادید اون بندهی خدا نمیرفت تو این کار
ادعای بافرهنگی نکنیم
abbas
۷ دی ۱۴۰۱این نمود بارز اینه که هدف وسیله رو توجیه میکنه
آره شوتی دیدم میدونم بار رفتنش بسته ب جنسی ک میاره چقد ب جیب میزنه
و خیلی راحت تو کمتر از یکسال میتونه قد ده سال کارمند درامد کسب کنه
عزیز من بیخود تطهیر نکن این جماعت رو ک اکثرشون طماع هستند و از سر گشنگی و بدبختی نرفتن تو این کار …
Avan
۲۸ دی ۱۴۰۱همین شوتی های بی شرف که ازشون دفاع میکنی سالانه برای اینکه چند تومن پول به جیب بزنند باعث تصادف و مرگهای بسیار می شوند.چند روز پیش یکیشون به من خورد و تعادل ماشین از دستم رفت خوردم به نیوجرسی وسط آزادراه و ماشین صد میلیون خسارات دید و خود شوتی دررفت.
افشار
۲ دی ۱۴۰۱کلا ماشینهای چینی اسمهای عجیب و غریبی دارن
ممد ژانگولر
۲ دی ۱۴۰۱X55 که فروش نرفته رو دارن میدن به ایران خودرو با یک تغییر ظاهری جزیی با قیمت بالاتر بفروشن بره
احمدرضا
۲ دی ۱۴۰۱خود چینیام فکر نکنم این ماشین بشناسن
به چه روزی افتادیم
باید میلیاردی پول بدیم تا یه ماشین … چینی که کمتر کسی اسمش شنیده سوار شیم
HR3
۲ دی ۱۴۰۱نسخه های توربو نه با بنزین ایران سازگار هستن نه با فرهنگ نگهداری از ماشین مردم ایران
بهترین نسخه همون تنفس طبیعیه
Royal Driver UK
۲ دی ۱۴۰۱هرروز یک ماشین گمنام و بی نام و نشون رو وارد کشور میکنن، هرروز یک آشغال جدید… هرروز یک بدبختی تازه…
ehsan fa
۲ دی ۱۴۰۱کشور یا استان چیمی شده ایران ،مسئله این است
محمد ب
۲ دی ۱۴۰۱آخه این ماشینهای اجق وجق با این اسمهای خنده دار تا کی خدایا چه گیری افتادیم
Pooriya-BMW_Germany
۲ دی ۱۴۰۱خاک بر سر ایرانخودرو چهارسال زودتر از هیوندای شروع بکار کرد الان هیوندای داره محصولاتی برای رقابت با بنز بی ام و میسازه
ایرانخودرو احمق هم میره آشغال بنجل های چینی میاره مونتاژ میکنه
حداقل میری چین برو دو تا برند با ارزش و درجه یک بردار بیار
Avan
۲ دی ۱۴۰۱البته صنعت خودروسازی را نباید جدا از سایر مولفههای یک کشور بررسی کرد.کره جنوبی فقط در خودرسازی پیشرفته نیست بلکه در تمام فناوری ها پیشرو هست.اما ما در هیچ فنی حرفی برای گفتن نداریم.
ولی در مورد این خودرو اگر تعصب را کنار بگذاریم و شرایط موجود نه ارزوهامون را در نظر بگیریم خودروی خوبی هست محصولات چری در ایران امتحان پس داده اند و یکی دو پله پایین تر از کره ای ها هستند اگر این خودرو با قیمت ۵۰۰ میلیون عرضه بشه خوبه
Hummmer
۲ دی ۱۴۰۱دوست عزیز کارون ۵۰۰ میلیونه این ۵۰۰ میلیونه
shayan1renault
۵ دی ۱۴۰۱دقیقا اما ما تو نانو صنعت نظامی وخیلی چیزا پیشرفت کردیم
چرا تو خودروسازی نکنیم
حداقلش که طراح های خوبی داریم
شهرام
۲ دی ۱۴۰۱نگران نباش در عوض امنیت داریم
TESLA
۲ دی ۱۴۰۱و باز هم یه آشغال بی نام و نشون دیگه 😒👎👎👎
گوریل
۲ دی ۱۴۰۱باشه ، همینن بتونن خوب مونتاژ کنن ، که نمی تونن ، راضی هستیم ،. حداقل از ریرا و ویرا و گیرا ، بدتر نخواهد بود . فقط اگه امکان داره ، سر گمرک کلاه بذارین ،. و ماشین رو درسته بردارین بیارین ،. تنها کار مفیدی که می تونین انجام بدین .
۲ دی ۱۴۰۱ماشین خوبی نیست پراید ازش بهتره
غ
۲ دی ۱۴۰۱خخخخ هر چینی چندتا چرخ و سپر روی هم سوار کرده میندازه به ایرانیایی بد بخت
خدا وکیلی خودشون کمتر از ولکس واگن سوار نمیشن
ما گاو شیرده روسیه و چین شدیم و اینها حتی به گادوشون آب و علوفه نمی دهند تازهدنمک نشناسها جزایر ما را هم به رسمیت نمی شناسند
هاتف
۲ دی ۱۴۰۱بیاید مثبت فکر کنیم؛ هرچقدر چینی های مونتاژ ایران اشتراکاتشون زیاد تر بشه تعمیر نگهداریشون هم راحتتر و ارزونتر میشه. فکر کن برای اونیکه ام وی ام داره چقدر خوبه که یدکی ماشینش رو بتونه از ایرانوخودرو تهیه کنه.
علیرضا
۳ دی ۱۴۰۱ایران خودرو تو تهیه یدکی برای دنا و تارا و پژو پارس مونده
فرشاد
۲ دی ۱۴۰۱اقا یه نفر به من بگه چرا موتور تووورررربووووووو؟!!!!
اخه با این بنزین اشغال،کی میتونه از توربو نگهداری کنه؟!
وقتی تنفس طبیعی هم داره،خب اونو بیارید.
همینطوری بی کیفیت هستن،توربو هم میشن دیگه بدتر
ناشناس
۲ دی ۱۴۰۱ایران خو درو و سایپا شدن آشغال جمع کن چین
محمد
۲ دی ۱۴۰۱جالب است و شرم آور که هیچ کس از مسؤولان صمت به احتکار 30 هزار دستگاه خودرو توسط مدیران خودرو که توسط برخی رسانه ها افشا شد واکنشی نشان نداد. فیلم را که ببینید باور نمی کنید! دریایی از انواع خودروهای چینی در کرمان.
https://www.khabaronline.ir/news/1697234/%D8%A8%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D9%BE%D9%88%DB%8C-%DB%B3%DB%B4-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C
ایران فرانسه
۲ دی ۱۴۰۱شرکتی که روزی ویانا و ۵۳۰ می زد حالا در آن واحد هم با مدیران خودرو کار می کنه و هم با بهمن و الان هم زیربرند گمنام و تازه کارش بزرگترین خودروسازی خاورمیانه رو فتح می کنه والا از سوزوکی و پژو برسی به کایی خیلی هنر می خواد من اصلا منظورم کیفیت نیست الان ماشین خودم فیدلیتی و ماشین همسرم x55 ولی برای ایران خودرو زشته بره زیربرند یه شرکت مادر رو بیاره مطمئنم داستان بُز خری نفت ایران و تهاتر آن با این محصولات و انتفاع عده زیادی این وسط به بهانه های مختلف ه
محمدرضا
۲ دی ۱۴۰۱واقعا با این سرعتی که خودروهای چینی داره وارد کشور میشه و تولید مدلهای قبلی متوقف میشه در آینده خدمات پس از فروش و قطعات یدکی این خودروها رو چطور میخواهند تامین کنند و مسئله بعدی قیمتی هست که به دست مصرف کننده میرسه؟! که واقعا به حال این صنعت و مردم باید گریست.
محسن
۲ دی ۱۴۰۱هزارم که بد باشه آخرش اینه که ماشین خارجی با بدنه محکم و کلی آپشن و نرم و روان سوار شدی…
من خودم لیفان ۸۲۰ داشتم حدود ۳سال
واقعا عالی بود. از همه لحاظ.
خلاصه بهتر از بی کیفیتهای خودمون هستن
رضا
۲ دی ۱۴۰۱ای دادبیداد، ای دادبیداد، ای دادبیداد، یه مشت عوضی و منفعت طلب با افتخاااار میگند تولید و محصول جدید ایران خودرو، آخه این کجاش ایرانیه غیر از پول ما ملت هوچی و بدبخت که مجبوریم این آشغالهای چین را با قیمت خودروهای مدرن اروپا و ژاپن و کره سوار بشیم، البته اونم یه قشر خاااص.
ل
۲ دی ۱۴۰۱خوبه در صورتی که برای خانوادههای درجه چهار تولید میشه قیمتش در حد پراید باشه نه اینکه آشغالای چینو وارد میکنید با قیمتهای فضایی فرو میکنید به این ملت بلانسبت نادان
amirboss
۲ دی ۱۴۰۱چینی ها این چند سال امتحانشان رو پس دادن. هم کیفیتی بیشتر از خودروهای داخلی دارن هم آپشنال تر هستن و طراحی بروزتری هم دارن. مشکل یکی قیمت فضاییشونه که البته تو بازار قاراشمیش ایران با این تابوت های متحرک عقلانی هست یکی هم تامین قطعات و قیمت عجیب غریب اوناست.
arashk
۲ دی ۱۴۰۱طراحی جالبی نداره.
Hamid3x
۳ دی ۱۴۰۱این با این قیمت و شکل واردات نباید 450 تومن بیشتر بشه ولی خب د ز د زیاد داریم باید سیر شن
به اسم گمرگی و بیمه و شماره گذاری تا 700، 800 هم میرسه
مسعود
۸ دی ۱۴۰۱از ماست که بر ماست عزیزان ..
ایرانی که روزی سهامدار بنز و بنز سوار بود حالا باید سوار ی مشت بنجل چینی بشه ، خوب دیگه وقتی بعضی قوانین و حرمت هارو نگه نداری عاقبت ت میشه همین