سالهای متمادی است که بر همکاری گروه خودروسازی سایپا و ایرانخودرو تأکید میشود اما در هیچ مقطع زمانی، دو مجموعه نتوانستند همکاری مشترک را تعریف کنند اما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد افزایش کیفیت خودروهای داخلی و تأکیدات رئیسجمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت با محوریت هم افزایی دو خودروساز داخلی و افزایش تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ باهدف آرامش بازار و پاسخ به نیازهای مردمی، این توافقنامه به امضا رسید.
همکاری این دو خودروساز در دولت سیزدهم را باید به فال نیک گرفت زیرا استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای دو گروه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا در زمینهٔهای گوناگون، میتواند از سرمایهگذاریهای موازی و هزینهبر پرهیز کند.
امضا توافقنامه سایپا و ایرانخودرو در ساوه با حضور مدیران دو شرکت سایپا و ایرانخودرو در روز چهارشنبه و در راستای همکاریهای استراتژیک این دو شرکت انجام شد. بر اساس این توافقنامه توسعه همکاریهای مشترک در زمینهٔ موتور و گیربکس بین دو خودروساز انجام خواهد گرفت.
بر این اساس تأمین ۱۰ هزار موتور خودرو شاهین برای مدت یک سال بر اساس استانداردهای روز دنیا به صورت مشترک به انجام خواهد رسید که پس از اخذ تأییدیههای کیفی و طی فرآیند انطباق با محصول و انجام کالیبراسیون و حصول اطمینان از پاسخگویی به استانداردها اجرایی خواهد شد.
بدین منظور موتور TUP و گیربکس ۶ دنده اتومات در پلتفرم شاهین مورد استفاده قرار خواهد گرفت و شروع پروژه از زمان امضا توافقنامه اجرایی خواهد شد.
در همکاری گروه خودروسازی سایپا و ایرانخودرو ۱۰ هدف استراتژیک دنبال خواهد شد که شامل تولید محصولات کیفیتر، افزایش تعامل و هم افزایی بین دو خودروساز، پیشرفت در فنّاوری محصولات، استفاده از توان و پتانسیل فناوری و تخصص یکدیگر، تولید اقتصادی باهدف کاهش قیمت تمامشده خودروها، کاهش وابستگی به واردات برخی از قطعات، تقویت صنعت خودروسازی، بیاثر کردن تحریمها، افزایش تولید و تسریع در تحویل محصولات به مردم و در نهایت تحقق صادرات است.
مدیرعامل ایرانخودرو در این جلسه در مورد همکاری این دو خودروساز اظهار کرد:
این تفاهمنامه به منظور اتحاد استراتژیک در واقع استفاده از ظرفیتها و سخت و نرمافزاری مشترک دو مجموعه میتواند باشد.
خطیبی در ادامه افزود:
یکی از محورهای توافق این دو شرکت استفاده از ظرفیتها و امکانات سختافزاری و نرمافزاری در خارج از کشور است که قرار است شاهد اتفاق این رویداد در دو کشور سوریه ارمنستان و آذربایجان که نتیجه آن صرفهجویی و بهرهوری بیشتر خواهد بود.
وی همچنین گفت:
آنچه امروز در کشور و صنعت در زمینهٔ کاری ایرانخودرو و سایپا احتیاج داریم تعریف درست از برخی مفاهیم غلط است که طی سالیان اخیر جای افتاده بود و تبدیل به باور واصلشده بود.
مدیرعامل ایرانخودرو در مورد تولیدات ناقص تصریح کرد:
خوشبختانه تولید محصول ناقص نداریم اگرچه این باور در کشور جاافتاده که این دو شرکت رقیب هم هستند در صورتی که دو مجموعه وقتی در بازار قرار است حضور داشته باشند و فعالیت کنند رقابت معنای ندارد و مشارکت جای آن را خواهد گرفت.
اگر میبینیم شرکتهای خودروساز بزرگ به قدرت رسیدند و میتوانند در بازارهای مختلف حضور پیدا کنند به جهت همکاری، تعامل و استفاده از پتانسیل سایر شرکتهای خودروساز و حتی رقیب است.
محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا نیز بیان داشت:
بیش از ۱۷ سال است که در دنیا استراتژی خودروسازها بالا بردن کیفیت، بهینه کردن کیفیت و افزایش بهرهوری بود که این مهم در تمام دنیا رواج پیدا کرده است.
وی ادامه داد:
بحث اتحاد استراتژیک در دنیا مربوط به حوزههای مختلف است اگرچه سرمایهگذاری قوای محرکه و نقطه عطف اتحاد استراتژیک است.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد:
در چند سال اخیر جهشی در قوای محرکه شاهد بودیم که آن هم در خصوص خودروهای برقی است در همین راستا با ایرانخودرو هماهنگ هستیم که یک محصول مشترک بهینه و باکیفیت مقبول ارائه دهیم.
تیموری با اشاره به خدمات پس از فروش اظهار داشت:
خدمات پس از فروش و امداد خودرو دیگر بحث نقاط قوت استراتژیک است که هردو نقاط قوتی دارند اما ۸۰ درصد این نقاط بین دو خودروساز مشترک است و ۲۰ درصد مابقی باعث بهبود خدماتدهی در این اتحاد استراتژیک فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد:
تمام خودروسازیهای دنیا مرکز مشترک دارند که این مهم افزایش کیفیت و کاهش قیمتها را به دنبال دارد.
مدیرعامل سایپا توضیح داد:
تجمیع این دو شرکت بهرهوری را به خوبی به همراه خواهد داشت، لجستیک و حمل و نقل بین ۸ تا ۱۰ درصد هزینه را تشکیل میدهد و بهینهسازی این باعث ایجاد ارزش افزوده برای مشتری نیز خواهد شد.
همچنین تیموری با اشاره به محصول اقتصادی عنوان کرد:
در تمام خودروسازیهایی که این اتحاد را با هم دارند منجر به طراحی و تولید یک محصول مشترک خواهد شد که در نتیجه سهم بالایی از بازار را در بر خواهد گرفت.
وی در پایان افزود:
از هفته اول انتصاب شرایط چهل ساله اخیر این دو خودروسازی با اتحاد، استراتژیک و جلسات متعدد به دنبال بهبود هستیم.
mahdi-es17
۵ خرداد ۱۴۰۱به امید ساخت ترکیب دنا با موتور پراید 😂
ممد ژانگولر
۵ خرداد ۱۴۰۱تیتر خبر انقدر کوبنده و قدرتمند بود
که به کمتر از تولید لامبورگینی اونتادور فکر نخواهیم کرد
میگن مدیر عامل کارخانه لامبورگینی بعد از دیدن این تیتر خبری رفته تو ی آب معدنی فروشی کار میکنه هر چی در میاره همونجا خرج خودش میکنه
ایکس
۵ خرداد ۱۴۰۱تنها و بهترین همکاری استراتژیک این دو کارخونه منفجر کردن این دو کارخونه بصورت همزمان هست که آمار کشته های این دو کارخونه به جنگ تحمیلی نرسه.شایدم رسیده من خبر ندارم
mahdi-es17
۵ خرداد ۱۴۰۱فکر کنم رد کرده
mahdi-es17
۵ خرداد ۱۴۰۱به امید ساخت ترکیب دنا با موتور پراید 😂
شاید پراید tu5 😂
دکتر استاپ
۵ خرداد ۱۴۰۱مبارک باشه
تا الان تکی خودرو سازی رو فلج کردن
الان میخوان باهم شاهرگشو بزنن
دکتر استاپ
۵ خرداد ۱۴۰۱تویوتا هنوز جرات گفتن کلمه جهش در قوای محرکه رو نداره
این دوتا بزرگوار با نصب توربو روی m15و ef7این لفظ رو هم زخمی کردن😐😐🤝🏻
عالی شد
Amard
۵ خرداد ۱۴۰۱سابقه این دو مجموعه نشون میده که نتیجه چه خواهد بود در واقع سایپا چیز زیادی نداره به ایران خودرو بده اما ایرانخودرو تنوع موتور گیربکس بهتری داره از سایپا بهتر این سایپا به بخش خصوصی فروخته بش و ایرانخودرو هم چندتا پلتفرم موتور گیربکس بروز بخره
NAVID۰۰۹۸
۵ خرداد ۱۴۰۱خداوکیلی این حرفهای بیپایه چیه میزنید که ایرانخودرو سایپا چی داره چی نداره !!!
شما کدوماتون از پشتپردهها باخبرید که برایش حُکم صادر میکنید !
بندهگان خدا ، همه سَرِکاریم !
هر روز با یه خبر زرد به ریشمون میخندند !
اتفاقاً تمام شماها مسخره میکنید که میگویند ضرر میدهند ، اما من قبول میکنم ؟! به دلایلی خیلی روشن و واضح که گفتنش بیفایدست !
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۵ خرداد ۱۴۰۱تیبا و ساینا تیوفایو
سمند 1500 سی سی
فقط یک زحمتی بکشن مقدار ضرری که روی هر ماشین در آینده می دن از الان حساب کنن
دکتر استاپ
۵ خرداد ۱۴۰۱حتما آقای اشتری الان تقریبی میگم
موتور ۱۵
اتاق ۳۰
سیم کشی ۵
گیربکس زانتیا ۶
توی اتاق کامل ۷
زیر بندی ۱۵
بقیه هزینه ها هم ۲۰ میلیون بگیری
یعنی یک پژو پارس کامل با قیمت تک فروشی بازار برات نزدیک ۱۰۰ در میاد با بهترین جنس ممکن
که اینا همش با ایرانخودرو قیمت عمده در میاد
خدا خیرشون بده درکمترین حالت با ۲۸۰ میلیون ضرر ماشین رو میدن دست خلق الله😔😔😔⚘❤
کیان
۵ خرداد ۱۴۰۱یعنی به همکاری اروپا و امریکا و یا چین و روسیه این شکلی نگفتن استراتژیک ک به اینا دو تا میگن استراتژیک !!!
بابا لفظها حرمت دارن عزت دارن، مسخرشون نکنید !!!
استراتژیک دوباره باید معنی بشه
TML BN
۵ خرداد ۱۴۰۱ما میگیم کاش رقابت بود بینشون بعد الان😂😂
منتظر سم ها باشید
NAVID۰۰۹۸
۵ خرداد ۱۴۰۱خدا به خیر بگذرونه !
فرزاد
۵ خرداد ۱۴۰۱دوتا غول قبلاً آدمها رو تو ظرفهای شخصی و جداگونه میخوردند ولی بدلیل کم شدن تنوع و مقدار به توافق رسیدند که تو یه کاسه غذا بخورند البت دور از شوخی میشه گفت یه حرکت مثبتی در حال اتفاق افتادن است به شرطی که قیمت برای شروع یک سوم بشه تا اکثریت مردم بتونن با دوتا وام و نخوردن یه خودروی دست دوم معمولی داخلی بخرند
TML BN
۵ خرداد ۱۴۰۱بعید میدونم مثبت باشه ترکیب بد و بدتر میشه بدترین
mahdi-es17
۵ خرداد ۱۴۰۱مثلا تارا دنا پراید شاهین ترکیب کنن 😂
Ali
۵ خرداد ۱۴۰۱میشه عقاب سر سفید
حامد
۵ خرداد ۱۴۰۱خدا میدونه این دو خودرو ساز قاتل چند ده هزار نفر هستن
AMANTE
۵ خرداد ۱۴۰۱همکاری که باید از همون اول شروع تحریم ها شکل میگرفت الان داره با زور شکل میگیره.
امیرشایان فرازی
۵ خرداد ۱۴۰۱خدا رحم کنه
AMIR / ARMI
۵ خرداد ۱۴۰۱زیر این خبر های دوهزاری
یه خبر توپ بدم
SSC با توتارا دوباره رکورد زد ۲۹۵ مایل در فرودگاه ۲.۳ مایلی جانی بومر
HamiD
۵ خرداد ۱۴۰۱بعد اون آبرو ریزی اگه رکورد هم بزنه فاقد ارزشع …
Black Ferrari
۵ خرداد ۱۴۰۱یه جوری میگن استراتژیک انگار میخوان دنیا رو فتح کنن
Carlover
۵ خرداد ۱۴۰۱🤣🤣
Alan.r
۵ خرداد ۱۴۰۱پراید رو با ۴۰۵ ترکیب میکنن اسمشو میزارن پرایژو😂😂😂
M
۵ خرداد ۱۴۰۱والا سایپا که هیچی نداره .خود ایران خودرو بده سایپا بد تره
ته تکنولوژی سایپا دستگاه تزریق پلاستیک ABS داشبورد ماشینه که ی خورده از تزریق پلاستیک زباله پیشرفته تره
باز ایران خودرو ی 2 تا پلتفرم از رده خارج و 4 تا موتور دهه 80 90 میلادی داره سایپا که کلا ی DA platform با ی موتور سری M داره
mahdi-es17
۵ خرداد ۱۴۰۱سایپا عزرائیل داره
احمدرضا
۵ خرداد ۱۴۰۱رئیس دوتا گروه راهزن دست به دست هم دادن جیب مردم ایران رو بزنن 😐
یوسف
۵ خرداد ۱۴۰۱ادغام دو تپه
Mehran
۵ خرداد ۱۴۰۱بدنه بی کیفیت محصولات سایپا با موتورهای پر خرج ایران خودرو قطعا خیلی جذاب میشه! مرگ در ارابههای پر هزینهتر!!!!
محمد
۵ خرداد ۱۴۰۱انگار هیتلر و موسیلینی دست دوستی بدن واسه نسل کشی!
ایران زمین
۵ خرداد ۱۴۰۱مافیا . قاتل و حرام خور و دزد فکر کن ترکیب بشن .ببین چه بلایی این مافیا میخوان سر ملت بیارن
جنوب
۵ خرداد ۱۴۰۱اگه امروز یه ترس اومد توو جونم همین خبر بود
چون هرروز از یچی باید بترسم قاعدتا
احمدرضا
۵ خرداد ۱۴۰۱پت و مت میخوان باهم تیم بشن
چه شود
제네시스
۵ خرداد ۱۴۰۱اینا مثل کره میخوان همکاری کنن تا حتی از همکاری هیوندای و کیا که نتیجش شد جنسیس هم جلو بزنن
meysam
۵ خرداد ۱۴۰۱محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا نیز بیان داشت:
بیش از ۱۷ سال است که در دنیا استراتژی خودروسازها بالا بردن کیفیت، بهینه کردن کیفیت و افزایش بهرهوری بود که این مهم در تمام دنیا رواج پیدا کرده است.
17 سال رو نمیدونم از کجاش درآورده
یه تحقیق در مورد تویوتا بکنید ببینید از بدو تاسیسش این استراتژی رو در پیش گرفته
یا مثلا کره ایها که با ایران خودروسازی رو شروع کردن
کلا تو عالم هپروت سیر میکنن
Dian
۵ خرداد ۱۴۰۱کیا و هیوندای ایرانی😂😂
م
۵ خرداد ۱۴۰۱نتیجه همکاری مشخص است:
اتاق پراید را میسازند روی شاسی ۲۰۶
رینگ لاستیک ۲۰۶ میزارند روی پراید
پراید سقف شیشه ای با مه شکن ۲۰۷
در نهایت منتظر یک سم اساسی باشید😅😅
رسول
۵ خرداد ۱۴۰۱چرا قیمه ها رو میریزین تو ماستا؟
Ilia2008
۵ خرداد ۱۴۰۱ماشین های کشتار جمعی ایران باهم ترکیب شدن
قدرت طهماسبی
۵ خرداد ۱۴۰۱شروع خوبیه
داوود
۵ خرداد ۱۴۰۱متقلبان هیچگاه موفق نمی شوند…
ali+a
۵ خرداد ۱۴۰۱زرشک پلو….
Lione
۵ خرداد ۱۴۰۱انشالله موتور پیشرفته m15 رو روی هایما s7 جدید قرار میدهیم و مشتی محکم بر دهان یکی می زنیم
Phonix
۵ خرداد ۱۴۰۱برید گمشید دیگه یه کشور رو مسخره کردین