سالهای متمادی است که بر همکاری گروه خودروسازی سایپا و ایرانخودرو تأکید میشود اما در هیچ مقطع زمانی، دو مجموعه نتوانستند همکاری مشترک را تعریف کنند اما با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد افزایش کیفیت خودروهای داخلی و تأکیدات رئیسجمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت با محوریت هم افزایی دو خودروساز داخلی و افزایش تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ باهدف آرامش بازار و پاسخ به نیازهای مردمی، این توافقنامه به امضا رسید.
همکاری این دو خودروساز در دولت سیزدهم را باید به فال نیک گرفت زیرا استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای دو گروه خودروسازی ایرانخودرو و سایپا در زمینهٔهای گوناگون، میتواند از سرمایهگذاریهای موازی و هزینهبر پرهیز کند.
امضا توافقنامه سایپا و ایرانخودرو در ساوه با حضور مدیران دو شرکت سایپا و ایرانخودرو در روز چهارشنبه و در راستای همکاریهای استراتژیک این دو شرکت انجام شد. بر اساس این توافقنامه توسعه همکاریهای مشترک در زمینهٔ موتور و گیربکس بین دو خودروساز انجام خواهد گرفت.
بر این اساس تأمین ۱۰ هزار موتور خودرو شاهین برای مدت یک سال بر اساس استانداردهای روز دنیا به صورت مشترک به انجام خواهد رسید که پس از اخذ تأییدیههای کیفی و طی فرآیند انطباق با محصول و انجام کالیبراسیون و حصول اطمینان از پاسخگویی به استانداردها اجرایی خواهد شد.
بدین منظور موتور TUP و گیربکس ۶ دنده اتومات در پلتفرم شاهین مورد استفاده قرار خواهد گرفت و شروع پروژه از زمان امضا توافقنامه اجرایی خواهد شد.
در همکاری گروه خودروسازی سایپا و ایرانخودرو ۱۰ هدف استراتژیک دنبال خواهد شد که شامل تولید محصولات کیفیتر، افزایش تعامل و هم افزایی بین دو خودروساز، پیشرفت در فنّاوری محصولات، استفاده از توان و پتانسیل فناوری و تخصص یکدیگر، تولید اقتصادی باهدف کاهش قیمت تمامشده خودروها، کاهش وابستگی به واردات برخی از قطعات، تقویت صنعت خودروسازی، بیاثر کردن تحریمها، افزایش تولید و تسریع در تحویل محصولات به مردم و در نهایت تحقق صادرات است.
مدیرعامل ایرانخودرو در این جلسه در مورد همکاری این دو خودروساز اظهار کرد:
این تفاهمنامه به منظور اتحاد استراتژیک در واقع استفاده از ظرفیتها و سخت و نرمافزاری مشترک دو مجموعه میتواند باشد.
خطیبی در ادامه افزود:
یکی از محورهای توافق این دو شرکت استفاده از ظرفیتها و امکانات سختافزاری و نرمافزاری در خارج از کشور است که قرار است شاهد اتفاق این رویداد در دو کشور سوریه ارمنستان و آذربایجان که نتیجه آن صرفهجویی و بهرهوری بیشتر خواهد بود.
وی همچنین گفت:
آنچه امروز در کشور و صنعت در زمینهٔ کاری ایرانخودرو و سایپا احتیاج داریم تعریف درست از برخی مفاهیم غلط است که طی سالیان اخیر جای افتاده بود و تبدیل به باور واصلشده بود.
مدیرعامل ایرانخودرو در مورد تولیدات ناقص تصریح کرد:
خوشبختانه تولید محصول ناقص نداریم اگرچه این باور در کشور جاافتاده که این دو شرکت رقیب هم هستند در صورتی که دو مجموعه وقتی در بازار قرار است حضور داشته باشند و فعالیت کنند رقابت معنای ندارد و مشارکت جای آن را خواهد گرفت.
اگر میبینیم شرکتهای خودروساز بزرگ به قدرت رسیدند و میتوانند در بازارهای مختلف حضور پیدا کنند به جهت همکاری، تعامل و استفاده از پتانسیل سایر شرکتهای خودروساز و حتی رقیب است.
محمد علی تیموری، مدیرعامل سایپا نیز بیان داشت:
بیش از ۱۷ سال است که در دنیا استراتژی خودروسازها بالا بردن کیفیت، بهینه کردن کیفیت و افزایش بهرهوری بود که این مهم در تمام دنیا رواج پیدا کرده است.
وی ادامه داد:
بحث اتحاد استراتژیک در دنیا مربوط به حوزههای مختلف است اگرچه سرمایهگذاری قوای محرکه و نقطه عطف اتحاد استراتژیک است.
مدیرعامل سایپا تصریح کرد:
در چند سال اخیر جهشی در قوای محرکه شاهد بودیم که آن هم در خصوص خودروهای برقی است در همین راستا با ایرانخودرو هماهنگ هستیم که یک محصول مشترک بهینه و باکیفیت مقبول ارائه دهیم.
تیموری با اشاره به خدمات پس از فروش اظهار داشت:
خدمات پس از فروش و امداد خودرو دیگر بحث نقاط قوت استراتژیک است که هردو نقاط قوتی دارند اما ۸۰ درصد این نقاط بین دو خودروساز مشترک است و ۲۰ درصد مابقی باعث بهبود خدماتدهی در این اتحاد استراتژیک فراهم خواهد شد.
وی ادامه داد:
تمام خودروسازیهای دنیا مرکز مشترک دارند که این مهم افزایش کیفیت و کاهش قیمتها را به دنبال دارد.
مدیرعامل سایپا توضیح داد:
تجمیع این دو شرکت بهرهوری را به خوبی به همراه خواهد داشت، لجستیک و حمل و نقل بین ۸ تا ۱۰ درصد هزینه را تشکیل میدهد و بهینهسازی این باعث ایجاد ارزش افزوده برای مشتری نیز خواهد شد.
همچنین تیموری با اشاره به محصول اقتصادی عنوان کرد:
در تمام خودروسازیهایی که این اتحاد را با هم دارند منجر به طراحی و تولید یک محصول مشترک خواهد شد که در نتیجه سهم بالایی از بازار را در بر خواهد گرفت.
وی در پایان افزود:
از هفته اول انتصاب شرایط چهل ساله اخیر این دو خودروسازی با اتحاد، استراتژیک و جلسات متعدد به دنبال بهبود هستیم.
kastech
۵ خرداد ۱۴۰۱هیچ نظر مودبانه ای نمیتونم بدم
سید فرهاد
۵ خرداد ۱۴۰۱به نظر من تصمیم جدید این دو خودرو ساز نتایج بالایی در آینده خواهد داشت
رام
۵ خرداد ۱۴۰۱حتی ارزش نداره براشون نظر بذاریم
بهزاد
۵ خرداد ۱۴۰۱چرا فکر میکنید مردم هم مثل شما … هستند
مایه ننگ ملت هستید
هاتف
۶ خرداد ۱۴۰۱ماشالا همه دوستان کامنت منفی گذاشتن و حسابی از خجالت خودروسازامون درومدن. انگار که مدیر و مهندس و کارمند و کارگر ایران خودرو و سایپا از مریخ اومدن. نه عزیز داری به خودمون فحش میدی. خوشت بیاد یا نیاد “نهایت صنعت خودروی ما همینه که میبینی” اگه بلدی بهترشو بسازی بسم الله. کدومتون میتونه این صنعت و بهتر کنه بفرمایه بره راهکار بده. کل مملکت شده غر زدن و کوبیدن همه چیز و همه کس. انگار هرکی بیشتر فحش بده برندست! اگه صنعت و تکنولوژی آسون بود که الان هر کشوری واسه خودش لامبورگینی میساخت. نه عزیز خیلی سخته، بری تو صنعت میفهمی که چقدر میلیمتری میشه پیشرفت کرد، چقدر باید فداکاری کرد و سخت کار کرد. شما تا حالاسخت کار کردی؟ یا فقط تو مجازی فحش میدی و نفرین میکنی؟
اکبر
۶ خرداد ۱۴۰۱دو زار رقابتی هم که بود بر باد فنا رفت شد انحصار مطلق البته فیلم جدیدشون هست برای اینکه بازم فرصت بخرن و داستان واردات خودرو در این دوره را هم که بخاطر ورود خودروهای اقتصادی می تواند حسابی براشون دردسر افرین باشد را ماست مالی کنند
صادقی
۶ خرداد ۱۴۰۱به تنهایی کم ….. زدن تو صنعت خودرو و کم ملت رو فرستان اون دنیا ، حالا با هم قراره دسته جمعی بفرستن اون دنیا
Hamed
۳۰ تیر ۱۴۰۱تیتر رو میخونی یه لحظه فکر میکنی انگار قراره جنرال موتورز و فورد شروع به همکاری کنن
جمع کنید بابا