ایران خودروهفته نامه

داستان طراحی کراس‌اوور ایران‌ خودرو از “رایمون” تا “ری را”

اصحاب رسانه با حضور در مرکز تحقیقات گروه صنعتی ایران‌خودرو در جریان روند پروژه طراحی “ری را” قرار گرفتند.

این پروژه که درواقع نمونه ایرانی پژو ۲۰۰۸ بشمار می‌رود، تقریباً موازی با پروژه تارا در حال پیشروی بود و طبق برنامه‌ریزی می‌بایست پس از عرضه تارا، این کراس‌اوور نیز وارد مرحله تجاری‌سازی می‌شد. اما وقوع تغییراتی در بدنه مدیریتی ایران‌خودرو و مرکز تحقیقات باعث شد تا پروژه قبلی که رایمون نام داشت، با تغییرات وسیع در استایل محصول مجدداً بازطراحی شده و با نام جدید ری را وارد پروسه تولید و عرضه شود.

ایران خودرو رایمون

پلت فرم جدید ایران‌خودرو با نام (آی کی پی وان) که درواقع همان نمونه بومی شده پلت فرم پی اف وان پژو محسوب می‌شود طی قرارداد برجامی ایکاپ، امتیاز فنی و نقشه‌های آن به ایران‌خودرو منتقل شد.

از این پلت فرم سه مدل خودرو در کلاس‌های سدان، هاچ‌بک و کراس‌اوور می‌توان استخراج نمود. طی قرارداد همکاری ایران و پژو قرار بود تا محصولات این رده نظیر پژو ۳۰۱،۲۰۸ و ۲۰۰۸ در قالب جوینت ونچر ایکاپ در ایران مونتاژ و عرضه شوند. پس از خروج آمریکا از برجام و تعلیق روابط پژو با ایران، با تصمیم مدیران ایران‌خودرو قرار شد تا با استفاده از دانش برجای مانده، نمونه بومی‌سازی شده این محصولات با برند ایرانی روانه بازار شوند.

اولین محصول این سیاست پروژه کا ۱۳۲ بود که درنهایت تارا نام گرفت. سدانی که با حواشی فراوان راهی خیابان‌ها شد. طولی نکشید که تارا جای خود را در بین مشتریان ایرانی پیدا کرد. خودرویی که باوجود انتقادات فراوان به طراحی آن، به خاطر کیفیت بهتر و سواری متفاوت نسبت به سایر محصولات پژو در ایران مورد رضایت مصرف‌کنندگان واقع شد.

با توجه به تصمیم تیم طراحی قبلی ایران‌خودرو قرار بود تا از یک زبان طراحی مشترک برای محصولات این خانواده استفاده شود، به همین جهت در پروژه کا ۱۲۵ نیز از خطوط و انحناهای مشابه به تارا استفاده شد. این پروژه تا جایی پیش رفت که نام تجاری آن نیز ” رایمون” انتخاب شد. این محصول مراحل نهایی طراحی را پشت سر می‌گذاشت تا اینکه تیم طراحی مرکز تحقیقات ایران‌خودرو تغییر کرد.

رایمون

در تیم جدید حسین سلیمانی که طراحی نمای خارجی سایپا شاهین را انجام داده به‌عنوان سر طراح ایران‌خودرو منصوب می‌شود. با حضور وی در تیم طراحی ایران‌خودرو و تغییر تفکر معاونت طراحی، تصمیم گرفته می‌شود تا کا ۱۲۵ با ظاهری منحصربه‌فرد و مستقل از استایل تارا طراحی شود.

بنا بر اظهارات مسئولین مرکز تحقیقات در بازدید اصخاب رسانه، در ورژن قدیمی طراحی کا ۱۲۵ که رایمون نام داشت، قرار بود تا با استایلی کلاسیک و محافظه‌کارانه، تا سال‌ها بتوان آن را با یک ظاهر بر روی خط تولید نگاه داشت. اما با تغییر رویکرد تیم طراحی، تصمیم گرفته شد تا با الهام‌گیری از جدیدترین ترند روز بر اساس بنچ مارکینگ، محصولی کاملاً بروز و متناسب با طیف جدید طراحی‌های سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. لذا پروژه‌ای جدید با هدف استفاده از الگوی چراغ‌های دو تکه، سطوح ساده، احجام سیال و گرافیک مدرن چراغ‌ها تعریف و جایگزین نسخه قدیمی می‌شود. نام خودرو نیز به همین ترتیب تغییر می‌کند.

در نگاه اولیه به “ری را” می‌توان برداشت کرد که طراحان ایران‌خودرو سعی کردند برای تحقق اهداف فوق، با الگو گیری از خودروهای بخصوصی، این محصول را طراحی کنند. در نمای جلویی شباهت انکارناپذیر به نسل جدید هیوندای سانتافه، چهره‌ای خشن و تهاجمی را برای ری‌را به همراه داشته؛ علاوه بر الگوهای تعریف شده به نظر می‌رسد که ایران‌خودرو قصد داشته تا در ری‌را کماکان روح پژو-سیتروئن حاکم فرما باشد.

شباهت زیاد نمای عقب ری‌را به نسل جدید پژو ۲۰۰۸ به‌خصوص در استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی داخل نوار مشکی رنگ، بهره‌گیری از اهرم تعویض دنده الکترونیکی شبیه به اهرم دنده خودروهای دی اس و استفاده از رینگ‌های دی اس ۵ و ۶ تا حدودی این فرضیه را تأیید می‌کند. ترکیب این موارد توانسته یک طراحی متوازن و لوکس‌تری را نسبت به نسخه‌ی قدیمی پروژه رقم بزند.

هرچند که ری‌را تا تولید راه زیادی در پیش دارد اما روایت طراحی آن و خروجی این بخش نسبت به سایر محصولات وطنی کاملاً رضایت‌بخش است و پس از سمند می‌توان از ری‌را به‌عنوان یک حرکت متفاوت در صنعت خودروی کشور یاد کرد.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. SLR _ 722

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (231 ديدگاه)

    بشخصه به اینکه الان قشنگ تر هست یا قبلاً رو کاری ندارم ولی فلسفه استفاده از زبان طراحی مشترک در بین محصولات حرکت صحیحی بنظر می رسید که خوب بود حفظ می شد . چون اکثر خودرو سازان مطرح از این موضوع پیروی می کنند نشون میده محدودیت های داشتن زبان طراحی مشترک از آزادی نداشتن هیچ زبان طراحی مفید تر هست

    موافقم 70
    مخالفم 6
    1. ‌...

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4900 ديدگاه)

      بهترین ماشین جهان 😐✋😂😂

      موافقم 27
      مخالفم 14
  2. مسعود

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (512 ديدگاه)

    اون یکی که رنگش ابیه قشنگ تر از اینه که هم جلوش هم عقبش
    اینی که رونمایی کرد سم بودن رو رد کرد دیگه خیلی خیلی زشت و ناهماهنگه…

    موافقم 50
    مخالفم 19
    1. مزدا

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (715 ديدگاه)

      ابیه که همین که رونمایی شده

      موافقم 14
      مخالفم 3
    2. ‌...

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4900 ديدگاه)

      نخیر زشت نیست بهترین ماشین دنیاست اصلا ۷۰۰ تا سرعت می‌ره 😂

      موافقم 22
      مخالفم 8
      1. Hm

        ۲۸ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (40 ديدگاه)

        دلیلی نداره یک کراس اوور با این قیمت نسبتا کم با این سرعت بره😑

  3. ashkan

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (5 ديدگاه)

    لبه های لوگوی ر ی ر ا رو با چاقو بریدن؟ چرا انقد کج و کولس

    موافقم 64
    مخالفم 3
    1. کافر مقدس

      ۹ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      فقط این یه تیکه ش ایرانی بوده

      موافقم 45
      مخالفم 7
    2. ‌...

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4900 ديدگاه)

      نخیر کج کوله نیست خیلی خوشگل 😂
      یه زمانی میان میگن این چرا جای لوگو داره ولی لوگو ندارع ؟

      موافقم 9
      مخالفم 6
  4. AMANTE

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    طراحی اولیه که به نظر من عالیه و از جلو منو یاد محصولات فعلی اشکودا و سئات میندازه و خیلی زیباست.
    طرح دوم همون نارنجیه که یک خط سفید پایین چراغ های روز اش داره خوبه، اما طرح فعلی خیلی خوب نیست و جا داره بهتر بشه که امیدوارم بشه.

    موافقم 45
    مخالفم 3
  5. علی

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (111 ديدگاه)

    بشخصه ترجیح میدم یه ماشین وارداتی جدید هرچند کم آپشن و معمولی رو بخرم تا این شترگاوپلنگ با آینده ای مبهم و نامشخص از لحاظ کیفیت تولید و تامین قطعات

    موافقم 47
    مخالفم 28
    1. کورش

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (94 ديدگاه)

      یکی هم یک زمانی گفت ایرانیها حتی یک لول هنگ هم نمی تونند درست کنند، چه برسه به اداره صنعت نفت کشور.

      موافقم 20
      مخالفم 10
  6. Ali

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بیا نمای رندر عقب اون آبیه بدون سر اگزوز فیک مسخره سیلور چقدر بهتر شد
    حالا عقب سفیده و اون سبزی که رو‌نمایی شد رو‌ نگا :/

    موافقم 12
    مخالفم 4
  7. JDM lover

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    فقط همون کیفیت برش اون لوگوی ری را ، همه چیزو مشخص میکنه

    موافقم 36
    مخالفم 3
  8. N.I.M.A

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (85 ديدگاه)

    به عنوان یک مدلساز سه‌بعدی متوجه یک ایراد بزرگ در نمایش طراحی داخلی وجود داره!!!!!!
    مدلساز دقیقا درب راننده رو mirror کرده و برای شاگرد قرار داده. یعنی سمت شاگرد شما هم تنظیم اینه بغل رو میبینید و هم تنظیمات 4 شیشه خودرو!!! دیگه کمترین کاری که میتونستن بکنن دقت به این بود. دیگه کاملترین و زیباترین تصاویر معمولا همین رندرهایی هست که میگیرن اما متاسفانه حتی برای این هم وقت صرف نشده.

    موافقم 24
    مخالفم 1
  9. امین

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (464 ديدگاه)

    انصافا نسبت به طراحی ناموزون تارا و دنا و … ، در طراحی و توازن طراحی خیلی پیشرفت کرده.ایشالا این پیشرفت ادامه داشته باشه

    موافقم 29
    مخالفم 4
    1. ‌...

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4900 ديدگاه)

      دنا که خوبه :/

      موافقم 14
      مخالفم 11
      1. امین

        ۱۰ تیر ۱۴۰۱
        سوابق: (464 ديدگاه)

        دنای ساده مد نظرم هست که از پهلو هیچ تفاوتی با سمند نداره

        موافقم 16
        مخالفم 2
  10. علیرضا

    ۹ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (83 ديدگاه)

    نمای جلوش که ترند بازار جهانیه و واقعا خوبه ، ولی طراحی عقب، فاجعه ست … داشبوردش هم رنگ قهوه ای و کرم باشه خیلی ضایع ست.
    امیدوارم نسخه نهایشش کلا طراحی عقب دیگه ای داشته باشه

    موافقم 7
    مخالفم 8
  11. مهدی

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1739 ديدگاه)

    ری را نمای خوبی داره متناسب با یه خودروی روز هست اما رندر قبلی به اسم رایمون از نظرم فوق العاده جذاب و شارپ بود و با تارا هم هماهنگ بود و سلایق بیشتری رو پوشش میداد. جسارت میشه اما بعضی دوستان هم اراجیف و حرف بیخود دیگه زیاد میزنن ظاهراً تو ناخداگاه ذهنشون دارن طرح این ماشین رو با استون مارتین و فراری مقایسه میکنن که اینقدر ایراد میگیرن یه سرچ کنید کراس اورهای زیر ۲۰ هزارتا رو نگاه کنید می‌بینید که طرح این ماشین قابل قبول هست در قیاس با بقیه

    موافقم 39
    مخالفم 4
    1. حسین

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دمت گرم.
      ادم با انصاف

      موافقم 19
      مخالفم 2
  12. مزدا

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (715 ديدگاه)

    یه چیزی خارج از ماجرا ، وقتی مردم ایران از چیزی که یک کشور داره تلاش میکنه انتقاد می کنن و با خارجی مقایسه می کنن چطور می خوان اون کشور محصول خوب داشته باشه . بحثم حمایت از ایران خرو و سایپا نیست حمایت از تولید ملی

    موافقم 18
    مخالفم 14
    1. Phonix

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (336 ديدگاه)

      دوست عزیز اگر تولیدات ملی توان مقابله با خارجی هارو ندارن خیلی بی جا میکنن که حرف مفت میزنن…
      هر کس با اون چیزی که ادعاش میشه مقایسه میشه ما انتظار قدرت اول منطقه ماشین ملیش از ترکیه بهتر باشه چرا نیست ؟نکنه دروغ میگه قدرت اوله؟

      موافقم 20
      مخالفم 4
    2. ‌...

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (4900 ديدگاه)

      😂چرا باید ماشین بی کیفیت و بی آپشن خرید وقتی تو خارج نصف قیمتش صد ها نوع ماشین با هزاران آپشن و کیفیت خرید ؟ اما تو ایران نمیارن 😐

      موافقم 21
      مخالفم 7
    3. بابک

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      آخه بعدا برات مشخص میشه تلاشی نکردن
      کپی از چند جا تو یه کارگاه چینی بدون ذره ای تولیدملی

      موافقم 11
      مخالفم 5
  13. Avan

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    کلا نکته جالب اینه که با وجودی که این خودرو به خبرنگاران به شکل رسمی معرفی شده ولی من هنوز یه عکس درست و حسابی ازش ندیدم که بتونم تشخیص بدم دقیقا چه شکلی است ؟!

    موافقم 21
  14. فرزاد

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    این خودرو کاملا بصورت ماکتی و نمونه‌ی نمایشی‌ست و فقط برای خاموش کردن شعله‌ی نارضایتی مردم از اوضاع اسفبار دو غول بزرگ صنعت خودروسازی مثلاً داخلی‌ست ضمناً خط درزها هم فقط تو تصاویر رندری کامپیوتری میزونِ وگرنه ماکتش که افتضاح بود و دارای چندین ناهماهنگی زوایای قطعات هنگام معرفی و اگه هلش میدادن تیکه‌تیکه می‌شد

    موافقم 19
    مخالفم 3
  15. اسین

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    خودرو با محرک برقی تولید کنیددددد
    خودروی برقی تولید کنیدددددددد
    از دنیا عقب افتادیمممممم
    خودروی برقییییییی.

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. Dian

      ۱۰ تیر ۱۴۰۱
      سوابق: (684 ديدگاه)

      برادر من الان نه منبع لیتیوم داریم
      نه میتونیم لیتیوم وارد کنیم
      نه باتریشو وارد کنیم
      نه برقشو تامین کنیم
      اگه تامین هم کنیم برق حاصل سوخس های فسیلی هست
      پس فعلا بهترین کار همون ماشین بنزینیه

      موافقم 9
      مخالفم 2
  16. فرید

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    قیمتش ۶۰۰ هست با نصف قیمت این ک‌میشه ۳۰۰ یا ب عبارتی ۱۰ هزار دلار دقیقا چ خودرو پر آپشنی میخوای بخری تو بازار اروپا؟! گاری هم بهت نمیدن با ده هزار دلار اونجا. منظورم صفر کیلومتر هست.

    ولی اگر خودرو دست دوم منظورته با پنج هزار دلارم میشه خودرو ژاپنی سرپای دست دوم خرید چون بازار دست دوم و کارکرده قضیش فرق میکنه.

    موافقم 15
    مخالفم 1
  17. d1386aniel

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشین بدی نیست ولی طراحی پشتش خوب نیست
    امکانات رو وقتی اومد باید در موردش حرف زد

  18. Ali

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    همینایی که نظر میدن به درد نخور و کپی چینی و … فردا حمله میکنن به صف پیش فروش، محض رضای خدا واقعیت رو بگیم، این واقعا یه حرکت بزرگ است برای شرکتی که ماشینایی مثل آریسان و … تولید میکنه

    موافقم 11
    مخالفم 2
  19. رامتین

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    با توجه به اینکه حدود 20 موتور و گیربکس فابریک پژو2008 در انبار ایران خودرو وجود داره (با توجه به نظر یکی از دوستان که در ایران خودرو مشغوله) اگر روی این خودرو بصورت سفارشی این موتور و گیربکس نصب بشه و کیفیت رنگ و قطعات (که از نظر من برای ایران خودرو اجرای چنین مواردی با نهایت کیفیت اصلا کار سختی نیست و اگر در خودرویی شما کیفیت را نمی بینید صرفا عامدانه هست که روی کیفیت کار نکنند) میشه گفت واقعا خودروی جذابی در میومد.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  20. علی

    ۱۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ورژن جدید از جلو لاماریه از غقب 2008 جدید!
    طراحی قبلی به مراتب بهتر بود!
    گفتیم حداقل ایران خودرو داره یه زبان طراحی برای خودش میسازه!

    موافقم 8
    مخالفم 1
  21. عليايي

    ۲۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی عالی
    به امید شکوفایی صنایع وهمت مضاعف در خودروسازی

  22. عليايي

    ۲۰ تیر ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلی خوب بازار داخلی نیاز به خودرو این نوع خودروها دارد . از خروج بی رویه ارز تا حدودی جلوگیری می شود . خودرو مجهز به سیستم های کنترل وهدایت بروز است . به امید شکوفایی صنایع کشورمان

  23. شهاب

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چرا قبلیه اینقدر فیسش بهتره از این ری را،،، تر خدا اون چراغهای پیکانی داخل جلو پنجره رو حذف کنید،،، همون بالائیه با هالوژن پایین کافیه… اخ از دست شماها

  24. شهاب

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من نظرات همه رو خوندم، اینکه واقعا یسری نمیبینن سه ردیف چراغ جلو و اون چراغهای زشت تو جلو پنجره داغون کرده، نشون میده خب اینام مثل همون مدیرایی هستن که طرح قبلیه به این خوبیو که شبیهه بقیه محصولات ایران خودرو و حذف کردن،،، این اس یو وی چراغ پیکانی تایید شده،،، یا قبلیو بدین بیرون،،، یا فقط چراغهای داخل جلو پنجره رو حذف کنید،،، لطفااااااااااااااا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا