اصحاب رسانه با حضور در مرکز تحقیقات گروه صنعتی ایرانخودرو در جریان روند پروژه طراحی “ری را” قرار گرفتند.
این پروژه که درواقع نمونه ایرانی پژو ۲۰۰۸ بشمار میرود، تقریباً موازی با پروژه تارا در حال پیشروی بود و طبق برنامهریزی میبایست پس از عرضه تارا، این کراساوور نیز وارد مرحله تجاریسازی میشد. اما وقوع تغییراتی در بدنه مدیریتی ایرانخودرو و مرکز تحقیقات باعث شد تا پروژه قبلی که رایمون نام داشت، با تغییرات وسیع در استایل محصول مجدداً بازطراحی شده و با نام جدید ری را وارد پروسه تولید و عرضه شود.
پلت فرم جدید ایرانخودرو با نام (آی کی پی وان) که درواقع همان نمونه بومی شده پلت فرم پی اف وان پژو محسوب میشود طی قرارداد برجامی ایکاپ، امتیاز فنی و نقشههای آن به ایرانخودرو منتقل شد.
از این پلت فرم سه مدل خودرو در کلاسهای سدان، هاچبک و کراساوور میتوان استخراج نمود. طی قرارداد همکاری ایران و پژو قرار بود تا محصولات این رده نظیر پژو ۳۰۱،۲۰۸ و ۲۰۰۸ در قالب جوینت ونچر ایکاپ در ایران مونتاژ و عرضه شوند. پس از خروج آمریکا از برجام و تعلیق روابط پژو با ایران، با تصمیم مدیران ایرانخودرو قرار شد تا با استفاده از دانش برجای مانده، نمونه بومیسازی شده این محصولات با برند ایرانی روانه بازار شوند.
اولین محصول این سیاست پروژه کا ۱۳۲ بود که درنهایت تارا نام گرفت. سدانی که با حواشی فراوان راهی خیابانها شد. طولی نکشید که تارا جای خود را در بین مشتریان ایرانی پیدا کرد. خودرویی که باوجود انتقادات فراوان به طراحی آن، به خاطر کیفیت بهتر و سواری متفاوت نسبت به سایر محصولات پژو در ایران مورد رضایت مصرفکنندگان واقع شد.
با توجه به تصمیم تیم طراحی قبلی ایرانخودرو قرار بود تا از یک زبان طراحی مشترک برای محصولات این خانواده استفاده شود، به همین جهت در پروژه کا ۱۲۵ نیز از خطوط و انحناهای مشابه به تارا استفاده شد. این پروژه تا جایی پیش رفت که نام تجاری آن نیز ” رایمون” انتخاب شد. این محصول مراحل نهایی طراحی را پشت سر میگذاشت تا اینکه تیم طراحی مرکز تحقیقات ایرانخودرو تغییر کرد.
در تیم جدید حسین سلیمانی که طراحی نمای خارجی سایپا شاهین را انجام داده بهعنوان سر طراح ایرانخودرو منصوب میشود. با حضور وی در تیم طراحی ایرانخودرو و تغییر تفکر معاونت طراحی، تصمیم گرفته میشود تا کا ۱۲۵ با ظاهری منحصربهفرد و مستقل از استایل تارا طراحی شود.
بنا بر اظهارات مسئولین مرکز تحقیقات در بازدید اصخاب رسانه، در ورژن قدیمی طراحی کا ۱۲۵ که رایمون نام داشت، قرار بود تا با استایلی کلاسیک و محافظهکارانه، تا سالها بتوان آن را با یک ظاهر بر روی خط تولید نگاه داشت. اما با تغییر رویکرد تیم طراحی، تصمیم گرفته شد تا با الهامگیری از جدیدترین ترند روز بر اساس بنچ مارکینگ، محصولی کاملاً بروز و متناسب با طیف جدید طراحیهای سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه شود. لذا پروژهای جدید با هدف استفاده از الگوی چراغهای دو تکه، سطوح ساده، احجام سیال و گرافیک مدرن چراغها تعریف و جایگزین نسخه قدیمی میشود. نام خودرو نیز به همین ترتیب تغییر میکند.
در نگاه اولیه به “ری را” میتوان برداشت کرد که طراحان ایرانخودرو سعی کردند برای تحقق اهداف فوق، با الگو گیری از خودروهای بخصوصی، این محصول را طراحی کنند. در نمای جلویی شباهت انکارناپذیر به نسل جدید هیوندای سانتافه، چهرهای خشن و تهاجمی را برای ریرا به همراه داشته؛ علاوه بر الگوهای تعریف شده به نظر میرسد که ایرانخودرو قصد داشته تا در ریرا کماکان روح پژو-سیتروئن حاکم فرما باشد.
شباهت زیاد نمای عقب ریرا به نسل جدید پژو ۲۰۰۸ بهخصوص در استفاده از چراغهای الایدی داخل نوار مشکی رنگ، بهرهگیری از اهرم تعویض دنده الکترونیکی شبیه به اهرم دنده خودروهای دی اس و استفاده از رینگهای دی اس ۵ و ۶ تا حدودی این فرضیه را تأیید میکند. ترکیب این موارد توانسته یک طراحی متوازن و لوکستری را نسبت به نسخهی قدیمی پروژه رقم بزند.
هرچند که ریرا تا تولید راه زیادی در پیش دارد اما روایت طراحی آن و خروجی این بخش نسبت به سایر محصولات وطنی کاملاً رضایتبخش است و پس از سمند میتوان از ریرا بهعنوان یک حرکت متفاوت در صنعت خودروی کشور یاد کرد.
SLR _ 722
۹ تیر ۱۴۰۱بشخصه به اینکه الان قشنگ تر هست یا قبلاً رو کاری ندارم ولی فلسفه استفاده از زبان طراحی مشترک در بین محصولات حرکت صحیحی بنظر می رسید که خوب بود حفظ می شد . چون اکثر خودرو سازان مطرح از این موضوع پیروی می کنند نشون میده محدودیت های داشتن زبان طراحی مشترک از آزادی نداشتن هیچ زبان طراحی مفید تر هست
...
۱۰ تیر ۱۴۰۱بهترین ماشین جهان 😐✋😂😂
مسعود
۹ تیر ۱۴۰۱اون یکی که رنگش ابیه قشنگ تر از اینه که هم جلوش هم عقبش
اینی که رونمایی کرد سم بودن رو رد کرد دیگه خیلی خیلی زشت و ناهماهنگه…
مزدا
۱۰ تیر ۱۴۰۱ابیه که همین که رونمایی شده
...
۱۰ تیر ۱۴۰۱نخیر زشت نیست بهترین ماشین دنیاست اصلا ۷۰۰ تا سرعت میره 😂
Hm
۲۸ آذر ۱۴۰۱دلیلی نداره یک کراس اوور با این قیمت نسبتا کم با این سرعت بره😑
ashkan
۹ تیر ۱۴۰۱لبه های لوگوی ر ی ر ا رو با چاقو بریدن؟ چرا انقد کج و کولس
کافر مقدس
۹ تیر ۱۴۰۱فقط این یه تیکه ش ایرانی بوده
...
۱۰ تیر ۱۴۰۱نخیر کج کوله نیست خیلی خوشگل 😂
یه زمانی میان میگن این چرا جای لوگو داره ولی لوگو ندارع ؟
AMANTE
۹ تیر ۱۴۰۱طراحی اولیه که به نظر من عالیه و از جلو منو یاد محصولات فعلی اشکودا و سئات میندازه و خیلی زیباست.
طرح دوم همون نارنجیه که یک خط سفید پایین چراغ های روز اش داره خوبه، اما طرح فعلی خیلی خوب نیست و جا داره بهتر بشه که امیدوارم بشه.
علی
۹ تیر ۱۴۰۱بشخصه ترجیح میدم یه ماشین وارداتی جدید هرچند کم آپشن و معمولی رو بخرم تا این شترگاوپلنگ با آینده ای مبهم و نامشخص از لحاظ کیفیت تولید و تامین قطعات
کورش
۱۰ تیر ۱۴۰۱یکی هم یک زمانی گفت ایرانیها حتی یک لول هنگ هم نمی تونند درست کنند، چه برسه به اداره صنعت نفت کشور.
Ali
۹ تیر ۱۴۰۱بیا نمای رندر عقب اون آبیه بدون سر اگزوز فیک مسخره سیلور چقدر بهتر شد
حالا عقب سفیده و اون سبزی که رونمایی شد رو نگا :/
JDM lover
۹ تیر ۱۴۰۱فقط همون کیفیت برش اون لوگوی ری را ، همه چیزو مشخص میکنه
N.I.M.A
۹ تیر ۱۴۰۱به عنوان یک مدلساز سهبعدی متوجه یک ایراد بزرگ در نمایش طراحی داخلی وجود داره!!!!!!
مدلساز دقیقا درب راننده رو mirror کرده و برای شاگرد قرار داده. یعنی سمت شاگرد شما هم تنظیم اینه بغل رو میبینید و هم تنظیمات 4 شیشه خودرو!!! دیگه کمترین کاری که میتونستن بکنن دقت به این بود. دیگه کاملترین و زیباترین تصاویر معمولا همین رندرهایی هست که میگیرن اما متاسفانه حتی برای این هم وقت صرف نشده.
امین
۹ تیر ۱۴۰۱انصافا نسبت به طراحی ناموزون تارا و دنا و … ، در طراحی و توازن طراحی خیلی پیشرفت کرده.ایشالا این پیشرفت ادامه داشته باشه
...
۱۰ تیر ۱۴۰۱دنا که خوبه :/
امین
۱۰ تیر ۱۴۰۱دنای ساده مد نظرم هست که از پهلو هیچ تفاوتی با سمند نداره
علیرضا
۹ تیر ۱۴۰۱نمای جلوش که ترند بازار جهانیه و واقعا خوبه ، ولی طراحی عقب، فاجعه ست … داشبوردش هم رنگ قهوه ای و کرم باشه خیلی ضایع ست.
امیدوارم نسخه نهایشش کلا طراحی عقب دیگه ای داشته باشه
مهدی
۱۰ تیر ۱۴۰۱ری را نمای خوبی داره متناسب با یه خودروی روز هست اما رندر قبلی به اسم رایمون از نظرم فوق العاده جذاب و شارپ بود و با تارا هم هماهنگ بود و سلایق بیشتری رو پوشش میداد. جسارت میشه اما بعضی دوستان هم اراجیف و حرف بیخود دیگه زیاد میزنن ظاهراً تو ناخداگاه ذهنشون دارن طرح این ماشین رو با استون مارتین و فراری مقایسه میکنن که اینقدر ایراد میگیرن یه سرچ کنید کراس اورهای زیر ۲۰ هزارتا رو نگاه کنید میبینید که طرح این ماشین قابل قبول هست در قیاس با بقیه
حسین
۱۰ تیر ۱۴۰۱دمت گرم.
ادم با انصاف
مزدا
۱۰ تیر ۱۴۰۱یه چیزی خارج از ماجرا ، وقتی مردم ایران از چیزی که یک کشور داره تلاش میکنه انتقاد می کنن و با خارجی مقایسه می کنن چطور می خوان اون کشور محصول خوب داشته باشه . بحثم حمایت از ایران خرو و سایپا نیست حمایت از تولید ملی
Phonix
۱۰ تیر ۱۴۰۱دوست عزیز اگر تولیدات ملی توان مقابله با خارجی هارو ندارن خیلی بی جا میکنن که حرف مفت میزنن…
هر کس با اون چیزی که ادعاش میشه مقایسه میشه ما انتظار قدرت اول منطقه ماشین ملیش از ترکیه بهتر باشه چرا نیست ؟نکنه دروغ میگه قدرت اوله؟
...
۱۰ تیر ۱۴۰۱😂چرا باید ماشین بی کیفیت و بی آپشن خرید وقتی تو خارج نصف قیمتش صد ها نوع ماشین با هزاران آپشن و کیفیت خرید ؟ اما تو ایران نمیارن 😐
بابک
۱۰ تیر ۱۴۰۱آخه بعدا برات مشخص میشه تلاشی نکردن
کپی از چند جا تو یه کارگاه چینی بدون ذره ای تولیدملی
Avan
۱۰ تیر ۱۴۰۱کلا نکته جالب اینه که با وجودی که این خودرو به خبرنگاران به شکل رسمی معرفی شده ولی من هنوز یه عکس درست و حسابی ازش ندیدم که بتونم تشخیص بدم دقیقا چه شکلی است ؟!
فرزاد
۱۰ تیر ۱۴۰۱این خودرو کاملا بصورت ماکتی و نمونهی نمایشیست و فقط برای خاموش کردن شعلهی نارضایتی مردم از اوضاع اسفبار دو غول بزرگ صنعت خودروسازی مثلاً داخلیست ضمناً خط درزها هم فقط تو تصاویر رندری کامپیوتری میزونِ وگرنه ماکتش که افتضاح بود و دارای چندین ناهماهنگی زوایای قطعات هنگام معرفی و اگه هلش میدادن تیکهتیکه میشد
اسین
۱۰ تیر ۱۴۰۱خودرو با محرک برقی تولید کنیددددد
خودروی برقی تولید کنیدددددددد
از دنیا عقب افتادیمممممم
خودروی برقییییییی.
Dian
۱۰ تیر ۱۴۰۱برادر من الان نه منبع لیتیوم داریم
نه میتونیم لیتیوم وارد کنیم
نه باتریشو وارد کنیم
نه برقشو تامین کنیم
اگه تامین هم کنیم برق حاصل سوخس های فسیلی هست
پس فعلا بهترین کار همون ماشین بنزینیه
فرید
۱۰ تیر ۱۴۰۱قیمتش ۶۰۰ هست با نصف قیمت این کمیشه ۳۰۰ یا ب عبارتی ۱۰ هزار دلار دقیقا چ خودرو پر آپشنی میخوای بخری تو بازار اروپا؟! گاری هم بهت نمیدن با ده هزار دلار اونجا. منظورم صفر کیلومتر هست.
ولی اگر خودرو دست دوم منظورته با پنج هزار دلارم میشه خودرو ژاپنی سرپای دست دوم خرید چون بازار دست دوم و کارکرده قضیش فرق میکنه.
d1386aniel
۱۰ تیر ۱۴۰۱ماشین بدی نیست ولی طراحی پشتش خوب نیست
امکانات رو وقتی اومد باید در موردش حرف زد
Ali
۱۰ تیر ۱۴۰۱همینایی که نظر میدن به درد نخور و کپی چینی و … فردا حمله میکنن به صف پیش فروش، محض رضای خدا واقعیت رو بگیم، این واقعا یه حرکت بزرگ است برای شرکتی که ماشینایی مثل آریسان و … تولید میکنه
رامتین
۱۰ تیر ۱۴۰۱با توجه به اینکه حدود 20 موتور و گیربکس فابریک پژو2008 در انبار ایران خودرو وجود داره (با توجه به نظر یکی از دوستان که در ایران خودرو مشغوله) اگر روی این خودرو بصورت سفارشی این موتور و گیربکس نصب بشه و کیفیت رنگ و قطعات (که از نظر من برای ایران خودرو اجرای چنین مواردی با نهایت کیفیت اصلا کار سختی نیست و اگر در خودرویی شما کیفیت را نمی بینید صرفا عامدانه هست که روی کیفیت کار نکنند) میشه گفت واقعا خودروی جذابی در میومد.
علی
۱۰ تیر ۱۴۰۱ورژن جدید از جلو لاماریه از غقب 2008 جدید!
طراحی قبلی به مراتب بهتر بود!
گفتیم حداقل ایران خودرو داره یه زبان طراحی برای خودش میسازه!
عليايي
۲۰ تیر ۱۴۰۱خیلی عالی
به امید شکوفایی صنایع وهمت مضاعف در خودروسازی
عليايي
۲۰ تیر ۱۴۰۱خیلی خوب بازار داخلی نیاز به خودرو این نوع خودروها دارد . از خروج بی رویه ارز تا حدودی جلوگیری می شود . خودرو مجهز به سیستم های کنترل وهدایت بروز است . به امید شکوفایی صنایع کشورمان
شهاب
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳چرا قبلیه اینقدر فیسش بهتره از این ری را،،، تر خدا اون چراغهای پیکانی داخل جلو پنجره رو حذف کنید،،، همون بالائیه با هالوژن پایین کافیه… اخ از دست شماها
شهاب
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳من نظرات همه رو خوندم، اینکه واقعا یسری نمیبینن سه ردیف چراغ جلو و اون چراغهای زشت تو جلو پنجره داغون کرده، نشون میده خب اینام مثل همون مدیرایی هستن که طرح قبلیه به این خوبیو که شبیهه بقیه محصولات ایران خودرو و حذف کردن،،، این اس یو وی چراغ پیکانی تایید شده،،، یا قبلیو بدین بیرون،،، یا فقط چراغهای داخل جلو پنجره رو حذف کنید،،، لطفااااااااااااااا