ایران خودروچشم اندازسایپاهفته نامه

فیس‌لیفت‌های ایرانی که تولید نشدند، از پیکان و سمند تا پژو پارس و زانتیا

در این مطلب با خودروهای فیس‌لیفت ایرانی آشنا خواهیم شد که هیچ‌گاه به تولید انبوه نرسیدند و در حد پروتوتایپ‌های آزمایشی باقی ماندند.

همه میدانیم که دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران‌خودرو و سایپا سال‌ها و حتی دهه‌ها به تولید خودروهای قدیمی ادامه می‌دهند و به این راحتی‌ها از ساخت این محصولات از رده خارج دست نمی‌کشند. این دو شرکت برای بروز کردن محصولات خود صرفاٌ به فیس‌لیفت‌های جزئی متوسل می‌شوند و با تغییراتی در چراغ‌ها و سپرها همان خودروهای قدیمی را به‌عنوان محصولی جدید به بازار می‌فرستند. به همین دلیل، در طول تاریخ فعالیت این دو خودروساز، فیس‌لیفت‌های زیادی را دیده‌ایم اما برخی از این فیس‌لیفت‌ها هم هیچ‌گاه تولید نشدند و در حد یک یا چند نمونهٔ آزمایشی باقی ماندند. در ادامه قصد آشنایی با این خودروها را داریم که شاید از ساخت برخی از آن‌ها خبر نداشته باشید.

همچنین بخوانید: فیس لیفت خودرو چیست؟

زانتیا فیس لیفت سال ۱۳۸۲

زانتیا فیس لیفت

سیتروئن زانتیا در سال ۱۳۸۰ روی خط تولید سایپا رفت اما حتی همان زمان هم خودرویی قدیمی محسوب می‌شد زیرا این خودرو سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱ شمسی) معرفی شده بود و تولید آن در سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱ شمسی) توسط سیتروئن در فرانسه خاتمه یافت. به همین دلیل، سایپا برای اینکه چهره این خودروی قدیمی را بروز کند، تصمیم به فیس‌لیفت آن گرفت و در سال ۱۳۸۲ آن را در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش درآورد. در این فیس‌لیفت، کاپوت، جلوپنجره و چراغ‌های جلو تغییر کردند که این چراغ‌ها از نسل اول سیتروئن C5 گرفته شده بودند اما سپر دست‌نخورده باقیمانده بود. C5 در سال ۲۰۰۰ به‌عنوان جایگزین زانتیا به بازار آمده بود و سایپا قصد داشت ظاهر سدان سالخوردهٔ سیتروئن را به جانشین جدید آن شبیه کند و در این کار تا حدودی موفق شده بود. بااین‌حال، این فیس‌لیفت در حد یک پروژهٔ تحقیقاتی باقی ماند و تولید زانتیا با همان ظاهر قدیمی ادامه پیدا کرد. بعدها در سال ۱۳۸۷ اما سایپا فیس‌لیفت دیگری روی این خودرو انجام داد و آن را با نام زانتیا ۲ به بازار عرضه کرد که یکی از بدترین فیس‌لیفت‌های تاریخ خودروسازی ایران بود و با استقبال سرد بازار مواجه شد.

سمند پردیس سال ۱۳۸۳

سمند پردیس

پس‌ازاینکه سمند به‌عنوان اولین محصول ملی ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۰ متولد شد، این شرکت روی ساخت نسخه‌های دیگری از این سدان ملی کار می‌کرد تا سمند را به یک خانواده تبدیل کند. یکی از برجسته‌ترین مدل‌هایی که بر اساس سمند ساخته شد، مدل پردیس بود که در سال ۱۳۸۳ معرفی شد. این خودرو یک فیس‌لیفت بزرگ روی سمند محسوب می‌شد و جلو و عقب خودرو به‌طور کامل بازطراحی شده بود. این تغییرات ظاهر بسیار مدرن‌تری به پردیس بخشیده بودند و می‌شد آن را فیس‌لیفت قابل‌قبولی برای آن سال‌ها دانست. این خودرو قرار بود با تجهیزات بیشتری مثل کروز کنترل، نمایشگر LCD، سیستم پخش DVD، سیستم تعلیق جدید و ناوبری، به‌عنوان نسخه لوکس سمند از سال ۱۳۸۵ به بازار عرضه شود و هرچند بحث تولید آن جدی به نظر می‌رسید اما هیچ‌گاه تحقق نیافت. البته این پروژه تحت عنوان پروژهٔ P2 ادامه پیدا کرد که منجر به رونمایی سورن در سال ۱۳۸۵ با تغییراتی بسیار کمتر در قیاس با پردیس شد.

پی‌کی فیس لیفت سال ۱۳۸۴

پی کی فیس لیفت

وقتی‌که در سال ۱۳۷۷ پارس‌خودرو پس از صرف هزینه‌های فراوان تولید رنو ۵ ایرانیزه را با نام سپند آغاز کرد، اوضاع مطابق انتظار پیش نرفت زیرا بازار به خاطر کیفیت بسیار پایین سپند روی خوشی به آن نشان داد؛ اما پارس‌خودرو تسلیم نشد و چند سال بعد، با استفاده از قوای محرکهٔ پراید، مدل جدید پی‌کی را راهی بازار کرد. این خودرو نسبت به سپند موفق‌تر عمل کرد و به همین دلیل پارس‌خودرو در اواسط دههٔ ۸۰ شمسی پروژهٔ فیس‌لیفت آن را در دستور کار قرار داد. در این فیس‌لیفت قرار بود نمای جلو و عقب پی‌کی که همچنان مشابه رنو ۵ قدیمی بود، تغییرات نسبتاً بزرگی را تجربه کند تا مدرن‌تر شود. بدین ترتیب در پروتوتایپ‌های اولیه، علاوه بر چراغ‌های عقب، کل قسمت دماغهٔ خودرو شامل چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر هم کاملاً تغییر کرده و فرم جدیدی یافته بود که مدرن‌تر از رنو ۵ به نظر می‌رسید. مهم‌ترین تغییر در اینجا، چراغ‌های جلوی جدیدی بود که حالا راهنماها را هم در خود جای داده بودند؛ اما بنا به دلایل نامعلومی که شاید اصلی‌ترین آن‌ها کاهش هزینه‌ها بوده است، در نسخهٔ تولیدی که نیو پی‌کی نام گرفت و در سال ۱۳۸۵ به بازار آمد، فقط چراغ‌های جدید عقب و بچه گلگیرهایی که حالا به‌صورت یکپارچه در گلگیرها ادغام شده بودند را دیدیم و در جلوی خودرو همچنان از همان طرح قدیمی رنو ۵ استفاده شد.

پیکان فیس لیفت سال ۱۳۸۵

پیکان فیس لیفت

پیکان برای چندین دهه پرفروش‌ترین محصول ایران‌خودرو بود و پس از خاتمه تولید آن در اردیبهشت سال ۱۳۸۴، ایران‌خودرو قافیه را کاملاً به سایپا و پراید باخت. به همین دلیل، در اواخر سال ۱۳۸۵، ایران‌خودرو که تحت‌فشار مالی شدیدی بود و پروژه‌های برون‌مرزی اجباری را هم در دست اجرا داشت، تصمیم به احیای پیکان برای تولید و عرضه در آفریقای جنوبی گرفت. بدین منظور، بحث فیس‌لیفت پیکان مطرح شد و ایران‌خودرو برای این کار از شرکت پورشه دیزاین کمک گرفت. البته پورشه دیزاین یک استودیوی طراحی است که خدمات طراحی را در زمینه‌های مختلفی از پوشاک و ساعت گرفته تا جواهر و خودرو ارائه می‌کند و ارتباط مستقیمی با شرکت خودروسازی پورشه ندارد. این شرکت طرح اولیهٔ فیس‌لیفت پیکان را در اختیار ایران‌خودرو قرار داد و بر اساس آن، شاهکاری که در تصاویر می‌بینید خلق شد! البته از ابتدا هم معلوم بود که خودروی فرتوتی مثل پیکان را نمی‌توان با یک فیس‌لیفت مدرن کرد. بعداً نیز مشخص شد که پیکان نمی‌تواند در آفریقا فروش مناسبی داشته باشد و به همین دلیل، پس از هدر دادن میلیون‌ها دلار سرمایه، این پروژه لغو شده و پیکان جدید در حد همین یک پروتوتایپ باقی ماند.

پژو پارس فیس لیفت سال ۱۳۸۵

پژو پارس فیس لیفت

در اواسط دههٔ ۸۰ شمسی درحالی‌که حدود ۶ سال از عرضهٔ پژو پارس به بازار می‌گذشت و این خودرو همچنان محبوبیت بالایی داشت، پروژهٔ فیس‌لیفت این خودرو در ایران‌خودرو آغاز شد. با توجه به تصویری که از پارس فیس‌لیفت منتشر شد، ایران‌خودرو قسمت جلو را با چراغ‌های بزرگ‌تر و سپر و جلوپنجرهٔ جدید، بازطراحی کرده بود و روی جلوپنجره هم بجای لوگوی پژو، نشان ایران‌خودرو دیده می‌شد. درنهایت اما شاید از ترس برهم خوردن طراحی هماهنگ و اصولی پارس و کاهش محبوبیت در بازار، این فیس‌لیفت تولید نشد و نسخهٔ جدید پارس در سال ۱۳۸۸ صرفاً با داشبورد جدید و بدون تغییری در بیرون به بازار آمد. اخیراً هم تصاویری از فیس‌لیفت دیگر پارس منتشر شده که به خاطر اجبار استانداردهای ۸۵ گانه جدید صورت گرفته اما به گفتهٔ ایران‌خودرو این فیس‌لیفت قرار نیست تولید شود.

تندر سایانا سال ۱۳۸۸

تندر سایانا

پس از ورود رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ به بازار کشورمان، این خودرو به دلیل طراحی زمخت و اقتصادی، از سوی خریداران داخلی موردانتقاد قرار گرفت. به همین دلیل، دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو که به تولید تندر ۹۰ می‌پرداختند، به‌صورت مجزا اقدام به فیس‌لیفت این خودرو کردند. پس از معرفی تندر فیس‌لیفت سایپا در پاییز سال ۱۳۸۷، ایران‌خودرو هم تندر جدید خود را با نام سایانا در اوایل سال ۱۳۸۸ رونمایی کرد. این شرکت اما برای فیس‌لیفت تندر ۹۰، راه متفاوتی را نسبت به سایپا در پیش گرفت و آن را در قالب یک محصول تیونینگ شده توسط بخش محصولات سفارشی خود یعنی آپکو معرفی کرد اما حجم تغییرات سایانا، بیشتر از یک تیونینگ ساده بود و در داخل و خارج، نمای جوان‌پسندی پیدا کرده بود. طراحان ایران‌خودرو برای سایانا جلوپنجرهٔ جدید، سپرهای اسپرت، دو سر اگزوز در عقب، آینه‌های جانبی جدید، اسپویلر عقب و گرافیک اسپرت چراغ‌های جلو و عقب را تدارک دیده بودند درحالی‌که جا پلاک عقب هم به روی در صندوق منتقل شده بود. در داخل نیز با تغییراتی جزئی مثل‌ تریم قرمزرنگ، سعی شده بود کابین ساده و بی‌روح تندر جذاب‌تر و جوان‌پسند شود. درمجموع، تندر سایانا محصول قابل‌توجهی بود و می‌شد آن را گامی روبه‌جلو برای خودروسازان داخلی دانست اما متأسفانه بنا به دلایل نامعلومی هیچ‌گاه راهی بازار نشد.

سمند پلاس سال ۱۳۹۹

سمند پلاس

هرچند سورن به‌عنوان فیس‌لیفت سمند از سال ۱۳۸۶ به بازار آمد اما تولید سمند قدیمی هم همچنان ادامه پیدا کرد و حتی از اواخر دههٔ ۹۰ شمسی، ایران‌خودرو به دلیل عدم مطابقت سمند با استانداردهای ۸۵ گانه به دنبال به‌روزرسانی این خودرو بود تا پس از سال‌ها این اسب پیر را کمی مدرن‌تر کند. این مدل جدید که قرار بود سمند پلاس نام بگیرد، در بیرون تغییراتی نسبتاً جزئی شامل تغییر گرافیک داخلی چراغ‌های جلو با اضافه شدن دی‌لایت، الگوی داخلی جدید جلوپنجره و بازطراحی در صندوق با چراغ‌ها و جا پلاک جدید را تجربه کرده بود و در داخل هم به داشبورد جدید سورن مجهز شده بود تا سمند بالاخره پس از حدود بیست سال در داخل هم نمای بروزتری پیدا کند. ایران‌خودرو قصد داشت سمند پلاس را با پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ XU7 پلاس و گیربکس اتوماتیک AMT به بازار بفرستد. بااین‌حال، هرچند پروتوتایپ‌های آزمایشی سمند پلاس ساخته شدند اما به دنبال لغو برجام و تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان، این پروژه برای مدت زیادی مسکوت ماند و سپس با تغییراتی مدیریتی در ایران‌خودرو و مطرح شدن زمزمه‌های خداحافظی با محصولات قدیمی، تصمیم بر خاتمهٔ تولید سمند گرفته شد و سمند پلاس از رسیدن به خط تولید بازماند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۶۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۲ دیدگاه‌ها

  1. امید

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پردیس منطقی ترین این فیس لیفت ها بوده

    موافقم 51
    مخالفم 5
    1. سینا.F

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      دقیقا، اگه تولید میشد و با شرایط بدست مردم میرسید مردم میتونستد تجربه رانندگی از یه سدان نسبتا مدرن که مانیتور و کلی آپشن دیگم داره و بومی هم هست رو، در اون زمان داشته باشن!
      حیف

      موافقم 10
      مخالفم 4
  2. هومن نیکخواه

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    درود فراوان به شما
    بسیار جالب وکمیاب بود خیلی سال بود کنجکاو بودم معنی این حروف را بفهمم تشکر میکنم.وموفق باشید

    موافقم 5
    مخالفم 11
  3. علاقمند

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت علاقمندان عزیز
    به نظر من نباید تولید پیکان متوقف می شد
    خودرویی که قشر پایین جامعه توان خرید آن را داشتند و به دلیل بومی سازی کامل هزینه تولید و همینطور نگهداری پایین داشت
    بهتر بود با اعمال برخی بهینه‌سازی ها و ارتقاء ظاهر این خودرو مانند لادا که همچنان خودروی محبوب و اقتصادی روسیه می باشد در چرخه تولید می ماند

    موافقم 64
    مخالفم 16
    1. سینا.F

      ۲ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      سلام برادر با حرف شما هم موافقد هم مخالف. اولا ایران کشوریه گرم سیری و پیکان فاقد کولر. قابل قیاس با روسیه نیست. من بشخصه شاهدم منتقدان قدیمی گلایه میکنن که دولت شاه همون زمان هم اشتباه کرد پیکان رو خودروی ملی و تولید داخل کرد، بجاش باید همون شورلت رامبلر که هم فرمان هیدرولیک داشت هم کولر به نحوی تولید داخل و در اختیار تمام مردم قرار میداد. مسئله دوم درمورد دهه هشتاد و بعد اون که شما میفرمایید مسئله گرانی و کمبود سوخت داخل کشور هست و پیکانم خودروی همگی میدونیم ک ماشین کم مصرفی نیست!

      موافقم 7
      مخالفم 11
  4. نادری

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سال 80که نمایشگاه خودرو درمحل نمایشگاه بین اللملی برگزار شد.مدیرعامل آقای غروی بود.یک پک کامل ازانواع سمندرابه نمایش گذاشته بودند.که حتی توی مجله های آن زمان ایران‌خودرو هم چاپ شد.حدود10 الی15مدل متفاوت وجود داشت.سمندزوبین،کارگو وانت،سریر و… .که جذابترین مدل هم سمند دو در کوپه باچراغ های جذاب مدل بنز ورنگ مشکی.ولی نمی دونم چرا به غیراز یکی دومدل هیچ کدام تولیدنشد.وهر10سال یک باریک مدل می‌آورند می گند طراحی کردیم.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  5. علی

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کاش عکسهای کاملتری میزاشتین.
    خیلیاش چیز زیادی نشون نمیداد.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. علی

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کاش عکسای بهتری میذاشتین

    موافقم 7
    مخالفم 1
  7. سعید

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خب پردیس الآن میشه گفت همین سمندسورن پلاس هست که بنظرم خیلی هم ماشین خوبیه،اما خودمونیم خوب شد پیکان جدید رو تولید نکردن مگرنه هرچی خاطره و زیبایی از پیکان که زمانی”برای خودش ماشین خوبی بود رو بر فنا میداد،تازه میلیاردها دلار هم ضرر وارد کردن اون شرکت طراح پورشه.اما بنظرم جا داره الآن ایران خودرو پروژه گنو رو پیگیری کنه حتی از ریرا بهتر جواب میده،و ای کاش چراغ های ری را انقدر زشت طراحی نمیشد،همه چیزش عالی غیراز چراغ جلوهای زشتش،واقعا اگه تغییر ندن چراغ هاشو ضرره محض هست و بس

    موافقم 5
    مخالفم 4
  8. سینا.F

    ۲ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    سایانا اگه تولید میشد خصوصا با وسواس، قطعا از پارس جلو میزد، چه فروش چه محبوبیت. منکه به شخصه از روی همین عکس با جفت اگزوز فابریک شرکتی و قوس روی صندوق و… طرح چراغاش بسیار مجذوبش شدم. اگه تولید میشد هرطوری بود میگرفتم احتمالا خخخ. خوده ال نود به خودروی کشاورزی معروفه! بخاطر استحکام اتاق و استحکاک موتوری نسبت به بقیه خودروهای تولید داخل! فقط فیسشه که تو ذوق میزنه.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  9. رسول

    ۴ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیکانه رو دیدم چقد شبیه تیباس

  10. وحید

    ۵ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    امون باتری که به خط تولید نرسیدن وگرنه بیش از این آب و ریزی میشد
    بنظرم کلا این خبرو از پیجتوک حذف کنید جهانی نشه تا بیش از این تحقیر نشیم

  11. علی صفرپور

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (171 ديدگاه)

    قلبم به درد اومد…

  12. حجت اله براهنی

    ۱۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    نزدیک‌ترین این مدل‌ها به خط تولید سمند پلاس بوده! تو نسخه‌های آخر دفترچه راهنمای سمند، این مدل هم گنجونده شده بود!

  13. Yasincraft

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    صندوق عقب سمند پلاس بیشتر شبیه عقب دوج وایپر هست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا