در این مطلب با خودروهای فیسلیفت ایرانی آشنا خواهیم شد که هیچگاه به تولید انبوه نرسیدند و در حد پروتوتایپهای آزمایشی باقی ماندند.
همه میدانیم که دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایرانخودرو و سایپا سالها و حتی دههها به تولید خودروهای قدیمی ادامه میدهند و به این راحتیها از ساخت این محصولات از رده خارج دست نمیکشند. این دو شرکت برای بروز کردن محصولات خود صرفاٌ به فیسلیفتهای جزئی متوسل میشوند و با تغییراتی در چراغها و سپرها همان خودروهای قدیمی را بهعنوان محصولی جدید به بازار میفرستند. به همین دلیل، در طول تاریخ فعالیت این دو خودروساز، فیسلیفتهای زیادی را دیدهایم اما برخی از این فیسلیفتها هم هیچگاه تولید نشدند و در حد یک یا چند نمونهٔ آزمایشی باقی ماندند. در ادامه قصد آشنایی با این خودروها را داریم که شاید از ساخت برخی از آنها خبر نداشته باشید.
همچنین بخوانید: فیس لیفت خودرو چیست؟
زانتیا فیس لیفت سال ۱۳۸۲
سیتروئن زانتیا در سال ۱۳۸۰ روی خط تولید سایپا رفت اما حتی همان زمان هم خودرویی قدیمی محسوب میشد زیرا این خودرو سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱ شمسی) معرفی شده بود و تولید آن در سال ۲۰۰۲ (۱۳۸۱ شمسی) توسط سیتروئن در فرانسه خاتمه یافت. به همین دلیل، سایپا برای اینکه چهره این خودروی قدیمی را بروز کند، تصمیم به فیسلیفت آن گرفت و در سال ۱۳۸۲ آن را در نمایشگاه خودروی تهران به نمایش درآورد. در این فیسلیفت، کاپوت، جلوپنجره و چراغهای جلو تغییر کردند که این چراغها از نسل اول سیتروئن C5 گرفته شده بودند اما سپر دستنخورده باقیمانده بود. C5 در سال ۲۰۰۰ بهعنوان جایگزین زانتیا به بازار آمده بود و سایپا قصد داشت ظاهر سدان سالخوردهٔ سیتروئن را به جانشین جدید آن شبیه کند و در این کار تا حدودی موفق شده بود. بااینحال، این فیسلیفت در حد یک پروژهٔ تحقیقاتی باقی ماند و تولید زانتیا با همان ظاهر قدیمی ادامه پیدا کرد. بعدها در سال ۱۳۸۷ اما سایپا فیسلیفت دیگری روی این خودرو انجام داد و آن را با نام زانتیا ۲ به بازار عرضه کرد که یکی از بدترین فیسلیفتهای تاریخ خودروسازی ایران بود و با استقبال سرد بازار مواجه شد.
سمند پردیس سال ۱۳۸۳
پسازاینکه سمند بهعنوان اولین محصول ملی ایرانخودرو در سال ۱۳۸۰ متولد شد، این شرکت روی ساخت نسخههای دیگری از این سدان ملی کار میکرد تا سمند را به یک خانواده تبدیل کند. یکی از برجستهترین مدلهایی که بر اساس سمند ساخته شد، مدل پردیس بود که در سال ۱۳۸۳ معرفی شد. این خودرو یک فیسلیفت بزرگ روی سمند محسوب میشد و جلو و عقب خودرو بهطور کامل بازطراحی شده بود. این تغییرات ظاهر بسیار مدرنتری به پردیس بخشیده بودند و میشد آن را فیسلیفت قابلقبولی برای آن سالها دانست. این خودرو قرار بود با تجهیزات بیشتری مثل کروز کنترل، نمایشگر LCD، سیستم پخش DVD، سیستم تعلیق جدید و ناوبری، بهعنوان نسخه لوکس سمند از سال ۱۳۸۵ به بازار عرضه شود و هرچند بحث تولید آن جدی به نظر میرسید اما هیچگاه تحقق نیافت. البته این پروژه تحت عنوان پروژهٔ P2 ادامه پیدا کرد که منجر به رونمایی سورن در سال ۱۳۸۵ با تغییراتی بسیار کمتر در قیاس با پردیس شد.
پیکی فیس لیفت سال ۱۳۸۴
وقتیکه در سال ۱۳۷۷ پارسخودرو پس از صرف هزینههای فراوان تولید رنو ۵ ایرانیزه را با نام سپند آغاز کرد، اوضاع مطابق انتظار پیش نرفت زیرا بازار به خاطر کیفیت بسیار پایین سپند روی خوشی به آن نشان داد؛ اما پارسخودرو تسلیم نشد و چند سال بعد، با استفاده از قوای محرکهٔ پراید، مدل جدید پیکی را راهی بازار کرد. این خودرو نسبت به سپند موفقتر عمل کرد و به همین دلیل پارسخودرو در اواسط دههٔ ۸۰ شمسی پروژهٔ فیسلیفت آن را در دستور کار قرار داد. در این فیسلیفت قرار بود نمای جلو و عقب پیکی که همچنان مشابه رنو ۵ قدیمی بود، تغییرات نسبتاً بزرگی را تجربه کند تا مدرنتر شود. بدین ترتیب در پروتوتایپهای اولیه، علاوه بر چراغهای عقب، کل قسمت دماغهٔ خودرو شامل چراغها، جلوپنجره و سپر هم کاملاً تغییر کرده و فرم جدیدی یافته بود که مدرنتر از رنو ۵ به نظر میرسید. مهمترین تغییر در اینجا، چراغهای جلوی جدیدی بود که حالا راهنماها را هم در خود جای داده بودند؛ اما بنا به دلایل نامعلومی که شاید اصلیترین آنها کاهش هزینهها بوده است، در نسخهٔ تولیدی که نیو پیکی نام گرفت و در سال ۱۳۸۵ به بازار آمد، فقط چراغهای جدید عقب و بچه گلگیرهایی که حالا بهصورت یکپارچه در گلگیرها ادغام شده بودند را دیدیم و در جلوی خودرو همچنان از همان طرح قدیمی رنو ۵ استفاده شد.
پیکان فیس لیفت سال ۱۳۸۵
پیکان برای چندین دهه پرفروشترین محصول ایرانخودرو بود و پس از خاتمه تولید آن در اردیبهشت سال ۱۳۸۴، ایرانخودرو قافیه را کاملاً به سایپا و پراید باخت. به همین دلیل، در اواخر سال ۱۳۸۵، ایرانخودرو که تحتفشار مالی شدیدی بود و پروژههای برونمرزی اجباری را هم در دست اجرا داشت، تصمیم به احیای پیکان برای تولید و عرضه در آفریقای جنوبی گرفت. بدین منظور، بحث فیسلیفت پیکان مطرح شد و ایرانخودرو برای این کار از شرکت پورشه دیزاین کمک گرفت. البته پورشه دیزاین یک استودیوی طراحی است که خدمات طراحی را در زمینههای مختلفی از پوشاک و ساعت گرفته تا جواهر و خودرو ارائه میکند و ارتباط مستقیمی با شرکت خودروسازی پورشه ندارد. این شرکت طرح اولیهٔ فیسلیفت پیکان را در اختیار ایرانخودرو قرار داد و بر اساس آن، شاهکاری که در تصاویر میبینید خلق شد! البته از ابتدا هم معلوم بود که خودروی فرتوتی مثل پیکان را نمیتوان با یک فیسلیفت مدرن کرد. بعداً نیز مشخص شد که پیکان نمیتواند در آفریقا فروش مناسبی داشته باشد و به همین دلیل، پس از هدر دادن میلیونها دلار سرمایه، این پروژه لغو شده و پیکان جدید در حد همین یک پروتوتایپ باقی ماند.
پژو پارس فیس لیفت سال ۱۳۸۵
در اواسط دههٔ ۸۰ شمسی درحالیکه حدود ۶ سال از عرضهٔ پژو پارس به بازار میگذشت و این خودرو همچنان محبوبیت بالایی داشت، پروژهٔ فیسلیفت این خودرو در ایرانخودرو آغاز شد. با توجه به تصویری که از پارس فیسلیفت منتشر شد، ایرانخودرو قسمت جلو را با چراغهای بزرگتر و سپر و جلوپنجرهٔ جدید، بازطراحی کرده بود و روی جلوپنجره هم بجای لوگوی پژو، نشان ایرانخودرو دیده میشد. درنهایت اما شاید از ترس برهم خوردن طراحی هماهنگ و اصولی پارس و کاهش محبوبیت در بازار، این فیسلیفت تولید نشد و نسخهٔ جدید پارس در سال ۱۳۸۸ صرفاً با داشبورد جدید و بدون تغییری در بیرون به بازار آمد. اخیراً هم تصاویری از فیسلیفت دیگر پارس منتشر شده که به خاطر اجبار استانداردهای ۸۵ گانه جدید صورت گرفته اما به گفتهٔ ایرانخودرو این فیسلیفت قرار نیست تولید شود.
تندر سایانا سال ۱۳۸۸
پس از ورود رنو لوگان یا همان تندر ۹۰ به بازار کشورمان، این خودرو به دلیل طراحی زمخت و اقتصادی، از سوی خریداران داخلی موردانتقاد قرار گرفت. به همین دلیل، دو شرکت سایپا و ایرانخودرو که به تولید تندر ۹۰ میپرداختند، بهصورت مجزا اقدام به فیسلیفت این خودرو کردند. پس از معرفی تندر فیسلیفت سایپا در پاییز سال ۱۳۸۷، ایرانخودرو هم تندر جدید خود را با نام سایانا در اوایل سال ۱۳۸۸ رونمایی کرد. این شرکت اما برای فیسلیفت تندر ۹۰، راه متفاوتی را نسبت به سایپا در پیش گرفت و آن را در قالب یک محصول تیونینگ شده توسط بخش محصولات سفارشی خود یعنی آپکو معرفی کرد اما حجم تغییرات سایانا، بیشتر از یک تیونینگ ساده بود و در داخل و خارج، نمای جوانپسندی پیدا کرده بود. طراحان ایرانخودرو برای سایانا جلوپنجرهٔ جدید، سپرهای اسپرت، دو سر اگزوز در عقب، آینههای جانبی جدید، اسپویلر عقب و گرافیک اسپرت چراغهای جلو و عقب را تدارک دیده بودند درحالیکه جا پلاک عقب هم به روی در صندوق منتقل شده بود. در داخل نیز با تغییراتی جزئی مثل تریم قرمزرنگ، سعی شده بود کابین ساده و بیروح تندر جذابتر و جوانپسند شود. درمجموع، تندر سایانا محصول قابلتوجهی بود و میشد آن را گامی روبهجلو برای خودروسازان داخلی دانست اما متأسفانه بنا به دلایل نامعلومی هیچگاه راهی بازار نشد.
سمند پلاس سال ۱۳۹۹
هرچند سورن بهعنوان فیسلیفت سمند از سال ۱۳۸۶ به بازار آمد اما تولید سمند قدیمی هم همچنان ادامه پیدا کرد و حتی از اواخر دههٔ ۹۰ شمسی، ایرانخودرو به دلیل عدم مطابقت سمند با استانداردهای ۸۵ گانه به دنبال بهروزرسانی این خودرو بود تا پس از سالها این اسب پیر را کمی مدرنتر کند. این مدل جدید که قرار بود سمند پلاس نام بگیرد، در بیرون تغییراتی نسبتاً جزئی شامل تغییر گرافیک داخلی چراغهای جلو با اضافه شدن دیلایت، الگوی داخلی جدید جلوپنجره و بازطراحی در صندوق با چراغها و جا پلاک جدید را تجربه کرده بود و در داخل هم به داشبورد جدید سورن مجهز شده بود تا سمند بالاخره پس از حدود بیست سال در داخل هم نمای بروزتری پیدا کند. ایرانخودرو قصد داشت سمند پلاس را با پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ XU7 پلاس و گیربکس اتوماتیک AMT به بازار بفرستد. بااینحال، هرچند پروتوتایپهای آزمایشی سمند پلاس ساخته شدند اما به دنبال لغو برجام و تشدید تحریمها علیه کشورمان، این پروژه برای مدت زیادی مسکوت ماند و سپس با تغییراتی مدیریتی در ایرانخودرو و مطرح شدن زمزمههای خداحافظی با محصولات قدیمی، تصمیم بر خاتمهٔ تولید سمند گرفته شد و سمند پلاس از رسیدن به خط تولید بازماند.
فرشاد
۳۰ آذر ۱۴۰۲واقن خدا رحم کرده که این طراحی های مملو از نبوغ به تولید نرسیده
اما جلوی پردیس از سورن بهتره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۰ آذر ۱۴۰۲یادی کنیم از فیس لیفت زانتیا که سال ۸۷ تولید شد و یک فاجعه بود
https://static.barcanews.org/tw/140205/3e0b4c38028d67424d093fb7ff58b30b1691852294.jpg
yaghoub
۳۰ آذر ۱۴۰۲حتی کلمه فاجعه هم نمیتونه حق مطلب رو ادا کنه .
حسین
۳۰ آذر ۱۴۰۲همه اینا فوق فاجعه هستند.
۱ دی ۱۴۰۲سیناد ویک (وانت)
سیناد اکسیوم
سایپا هیرکانی
اینا هم ماشینای خوبی بودن
amir
۳۰ آذر ۱۴۰۲پی کی فیس لیفت رو ندیده بودم و با اختلاف از همه سم تر بود
کیان
۳۰ آذر ۱۴۰۲“در اواسط دههٔ ۸۰ شمسی درحالیکه حدود ۱۵ سال از عرضهٔ پژو پارس به بازار میگذشت”
اقا من متوجخ نمیشم، اینطور ک نوشتین یعنی پارس سال 1370 اومده بوده به بازار ؟!
پیکان فیس لیفت با توجه به هزینش و شرکتهای درگیرش میتونه تو تاریخ فاجعه فیس لیفت رتبه یک بیاره
امیر دهقان
۳۰ آذر ۱۴۰۲پارس سال ۱۳۷۹ به بازار اومد
ممنون از شما، متن اصلاح شد
با ۴۰۵ اشتباه گرفته بودم!
ممدقلی
۳۰ آذر ۱۴۰۲زانتیا ریتارد ادیشن
یه ایرانی
۱ دی ۱۴۰۲تیبا هست؟ اون زانتیاشه.
جاوید
۱ دی ۱۴۰۲داداش اینا دیگه کین دارن لایک منفی میدن
واقن نخورده مست شدید؟!
عشق ماشین ناشناس
۱ دی ۱۴۰۲آره، به نظرم اگه بعضی از این ماشینا تولید میشدن صنعت خودروی ما شاید ۱۰ سال جلو تر می افتاد ، به نظرم این فیس لیفت زانتیا خیلی بهتر از اون یکیه 🥲
بنده خدا
۳۰ آذر ۱۴۰۲پست تکرای
بارها دیدیم
محمدابراهیم نخعی
۱ دی ۱۴۰۲سلام همش تکراری هست و مافیا خودرو در ایران
یک بی ماشین !
۱ دی ۱۴۰۲بنظرم این طرح ها برای زمان هایی بوده که ایران خودرو حقوقا رو بموقع پرداخت نمیکرده !
Mercedes-Benz
۱ دی ۱۴۰۲چقد اون پیکان و پی کی وحشتناکن
اون پیکان جلوشو ببینین با درو سقفش مقایسه کننین وحشتناکه
GG 1
۳۰ آذر ۱۴۰۲به جز اون پیکان بقیه ش جذاب بودن
بخاطر هزینه بر بودن احتمالا متوقف شدن اینا
و ترجیح دادن به تعویض چراغ و سپر با کمترین هزینه و بیشترین افزایش قیمت بسنده کنن .
عجب
۳۰ آذر ۱۴۰۲در صورتی که مدیران رده بالا بفهمند و بدانند که تویوتا چیست و سیاست گذاریها و برنامه ریزیهای درست و درمانی اجرا کنن این مهم دور از ذهن نیست که در آینده بازار خودروی جهانسومی به ثبات برسد و بازار ما هم مثل بازار خودرو در دیگر نقاط جهان روال عادی داشته باشد ولی در حال حاضر غیر ممکن است چون یک سری از متغیرهای تحمیل شده از طرف مدیران لگن سازی و همچنین دلالان و سوداگران بازار خودروی جهانسومی که سودهای کلان میبرند و اینها هرگز چنین اجازه ای نمیدهند اما اگر مدیران و دلالان به خودشان بیایند و بروند تحقیق کنند و بدانند که تویوتا چیست و در مجموع با الگو برداری از خط مشی تویوتا روند مدریتی تویوتا را طی کنند و در نهایت در دراز مدت این میتواند در ایجاد ثبات در بازار خودرو تاثیر بگذارد و بازار خودرو را به ثبات برساند
امیر
۳۰ آذر ۱۴۰۲واقعا نمیدونم چی بگم تا الان که مقاله هاتون خوب بوده اما اینکه اومدید همون اول تیتر همین چیزی گفتید واقعا عجب بود و دور از انتظار همه سایت ها دارن میگن زانتیا تو دوران خودش یکی از لوکسترین ها بود بعد شما میآید میگید نه یکی از قدیمی ترین ها بود واقعا مسخرس همه ما خوب میدونم که زانتیا تا سال 93 هم آرزوی همه جوان های ما بوده زانتیا وقتی اومد تو ایران تا قیمت دوبرابر خودش هم بهترربود تنها ماشینی که تو رده میتونست باهاش رقابت کنه ماکسیما بود بعد که آزرا سوناتا مزدا اومدن الان هم طرفدار های خودش رو داره و اینکه باید قبول کرد که الان این ماشین طبق مد روز نیست اما نسبت به فاجعه های داخلی خیلی بهتره البته اگر تمیزش گیر بیاد که خیلی سخته اگر هم بخوای بهتر بخری باید 2یا3میلارد هزینه کنی و اینکه اون فیس لیفت های که سایپا و ایرانخودرو دادند از فاجعه هم فاجعه تر بود که شما هم به این موضوع پرداختید
( سلام داداش چطوری سابق )
۳۰ آذر ۱۴۰۲فیس لیفت پی کی و اون پردیس و تا حدی زانتیاعه تقریبا طراحی هماهنگی داشت
واقعا اون سال ها ( ۸۳ تا ۸۶ اینا ) خودروسازی های ایران ایده های جالبی داشتن
شاید به خاطر اینه اون موقع بازار انحصاری نبود و مجبور بودن برای فروش و رقابت در برابر بقیه ماشین های وارداتی پیشرفت کنن !!!
شاید اون موقع قدرت خرید و انتخاب مردم خیلی زیاد بوده!!!!
شاید هایی که حقیقت ان البته
Avan
۳۰ آذر ۱۴۰۲در دولت خاتمی خودروسازی ایران پیشرفت نسبتاً خوبی داشت شاید اگر همون روند ادامه داشت و رویکردهای عوامگرایانه و مافیایی کار را قبضه نمی کردند وضعیت خودروسازی ایران الان در حد ترکیه و هند پیشرفت می کرد.
محمود
۱ دی ۱۴۰۲باز نزدیک انتخابات شد و این جماعت پیداشون شد
علیرضا افخمی
۱ دی ۱۴۰۲بنام خدا. سلام خدمت خوانندگان گرامی. جهت اطلاع شما و سایر جوانترها صنعت خودروی ایران دران سالها قابل مقایسه با ترکیه و هند نبود. ایران تا قبل از اولین تحریمها هم حتی با وجود مشکلات شدید مدیریت سیاسی و غیر فنی حاکم بر کشور از دوکشور فوق به لحاظ نه فقط کمی بلکه کیفی هم جلوتر بود. داستان صنعت و بویژه صنعت خودرو در کشور حکایتی طولانی میباشد که در این مجال نمیگنجد
۱ دی ۱۴۰۲اون موقع از جوونامون استفاده میکردن
الان نه :(
محمود
۱ دی ۱۴۰۲اره بخاطر همون قدرت خرید استثنایی و انتخابهای فراوان بوده که خیابونها پر از پراید بود! اون ایده های تغیر سپری که همین الان هم داره با قدرت اجرا میشه
( سلام داداش چطوری سابق )
۲ دی ۱۴۰۲اون موقع خودرو های برند های مختلف پیدا میشد تو بازار ومردم میتونستن نسخه کارکرده هاشون رو بخرن ، شاید ارزون ترین خودروی قابل دسترس پراید بود ولی عوضش الان دیگه همون پراید هم نمیشه خرید !
𝐀𝐥𝐢
۳۰ آذر ۱۴۰۲پی کی و پارس فیس لیفت رو تاحالا ندیده بودم. به نظرم زانتیا فیس لیفت بجای اون زانتیا ۲ با اون ظاهر مضحکش تولید میشد خیلی بهتر بودقطعا فروش خیلی بیشتری هم می داشت.تندر سایانا هم به نظرم ظاهر جذابی داشت
.
۳۰ آذر ۱۴۰۲بجز سمند پلاس همشون قشنگ بودند.
یکم به خودشون زحمت نداده بودند حداقل در و پنجره های پیکان رو درست و درمون در بیارن وگر نه چیز حقی میشد.
ظاهر این ها صد برابر به خر+شتر+مرغ های الانه ایران خودرو و سایپا هستش.
Reza-a
۳۰ آذر ۱۴۰۲تندر نود سایانا اصولی ترین نسخه تیونینگ طراحی شده توسط خودروساز های داخلی هست (که البته هیچکدوم به تولید انبوه نرسیدن) یادمه یه مقاله اون زمان در مورد این ماشین خوندم که میگفت برای کاهش ارتفاع ماشین از تیم موتور اسپرت رنو راهنمایی گرفتن
Reza-a
۳۰ آذر ۱۴۰۲طرح اولیه پیکان جدید که از پورشه دیزاین بوده طرح قشنگیه که شبیه یه ماشین با طراحی رترو هست اما ایرانخودرو خیلی بد اجرا کرده.
(رندر های طرح پورشه دیزاین رو تو اینترنت میشه پیدا کرد – دو تا رندر از نمای جلو و عقب با رنگ نقرهای)
ممدقلی
۳۰ آذر ۱۴۰۲لینکشو میدی ؟
Reza-a
۳۰ آذر ۱۴۰۲https://files.namnak.com/users/mi/aup/201701/892_pics/%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF.jpg
Avan
۱ دی ۱۴۰۲باز هم افتضاح است
Reza-a
۳۰ آذر ۱۴۰۲فیس لیفت پارس رو اولین بار بود که دیدم جدید بود؛ با اینکه خیلی دنبال اینطور عکس ها از مدل های تولید نشده ماشینهای داخلی هستم
فیس لیفت سال هشتاد و دو زانتیا هم یکی از فیس لیفت های بی سرو صدای داخلی بود که اگر تولید میشد به نظرم در حد پارس میتونست موفق باشه.
محمدهادی
۳۰ آذر ۱۴۰۲واه واه اینارو نگا تروخدا
چه استفراغایی بودن🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Genius
۳۰ آذر ۱۴۰۲فیط لیفت زانتیا ۸۲ خوب دراومده بوده واقعا قابل پذیرش چرا این فیس لیفت منطقی رد شده بعد زانتیا۲ مشمئزکننده رو جاش سال ۸۷ دادن بیرون؟!!!!؟
مهدی
۳۰ آذر ۱۴۰۲سلام.فیس لیفت سمند زوبین رو از قلم انداختین
باشو
۳۰ آذر ۱۴۰۲هر چیزی که باعث زیبایی و رضایت خاطر ملت هست نباید ساخته و استفاده بشه الخصوص در خودرو سازی این فیس لیفتها خیلی زیباتر از اینهایی هست که تولید شده ی مدل زانتیا زدن چراغا و سپر عجیب غریب رخ افتضاح تولید شد. واقعا وحشتناک بود
۱ دی ۱۴۰۲ممنون از نویسنده و مطلبتون ♥️
18:45
۱ دی ۱۴۰۲نمیتونم جلوی خندم و بگیرم!
یکی من و بگیره! 😂😂😂😂😂
اون پیکان چرا چشماش از حدقه زده بیرون؟!! 🙉🙉😂😂😂
چراغای اتوبوس و انگار چسبوندن رو دماغه!
دماغه اصلا با پهلوها هیچ سنخیتی نداره!
اون رنو پی کی بیچاره جوجه اردک زشت داستان بودا! 🙉😂😂😂
بیچاره چجوری وسط خیابون بی هویت داره میچرخه!
boost10
۱ دی ۱۴۰۲پژو خطاب به ایرانخودرو : ما داریم اینجا زحمت میکشیم
هادی
۱ دی ۱۴۰۲صنعت دستوری فروغون سازی ایران با مدیرای انتصابی ، ارزش تحلیل نداره و محکوم به فناست
بی وسیله
۱ دی ۱۴۰۲خاک تو سرت ایرانخودرو.سمند پردیس 19 سال پیش از سورن پلاس الانت خوشگل تر بود
محسن
۱ دی ۱۴۰۲پشت این طراح ها انسانهای هنرمند نیست. من از نزدیک دیدم هنرمند و طراح و خوش ذوق نیستند
دقیقا مثل صدا و سیمای ما هنرمندها را فیلتر و حذف کردند حالا به هر دلیل اصلا بگو به دلیل فساد اخلاقی !!
بهرحال خداوند ، استعداد هنری به بعضی ها میده ولی استفاده نمیشه
قدرت طهماسبی
۱ دی ۱۴۰۲ما طراح و مهندس خوب خودرو داریم که مجوز جولان دادن و طراحی در داخل ندارند و باید یا منزوی شوند یا برای کشورهای اروپایی و غیره کار کنند
هرهرهر
۱ دی ۱۴۰۲چه پیکان مسخره ای همچنین ال نود
فرهاد
۱ دی ۱۴۰۲گاوهایی که شیردهی نداشتن 🤣🤣🤣🤣
رهگذر
۱ دی ۱۴۰۲این چه سمی بود من دیدم!!
برم چشمامو بشورم
BMW
۱ دی ۱۴۰۲به نظرم اوضاع مون کاملا داغون هست باید فقط جمع کنیم بریم🥲🙏😁
رضا
۱ دی ۱۴۰۲توی مدل ماشینهای خارجی حالا چه سنگین و چه سواری وقتی میگن فیس لیفت یعنی صفرتاصد تغییر میدن ولی ایران فقط در حد چهارتا چراغ و یک جلو پنجره میگه فیس لیفت😭😭😭😭😭😭😭😭😭تو مرا جان و جهانی فیس لیفتت راچه کنم😂😂😂😂
مهدی
۱ دی ۱۴۰۲بجز زانتیا و پیکان و سمند پلاس بقیه نسبت به اون زمان خیلی خوب و زیبا بودند البته دو مدل دیگه سمند هم بوده که عکسش رو نزدید مثل سمند ژوبین که خیلی زیبا تر از همه اینها بوده و بهترین فیس لیفت بوده
حسین
۱ دی ۱۴۰۲الان همین هایی که تولید میشم همچنان همونان ،دنیا داره چیزای فوق العاده ای میسازه ایران فقط پژوپارس بلده بسازه من یه کلوت خریدم ۲ میلیارد اصلا آدم خندش میگیره
Arash IV
۱ دی ۱۴۰۲پیکان فیس لیفت وحشتناکه
امیر
۱ دی ۱۴۰۲بنظرم سمند پردیس و سایانا اگه تولید میشدن خوب بود ماشینای دیگه ای مثل آنا و سمند کوپه و پیتون و سیناد کوپه هم اگه تولید میشدن میتونستن حال و هوای بازار خودروی ایران رو بهتر کنن
ولی بعضیاشون بهتر که اصلا تولید نشدن مثل پیکان فیس لیفت و سمند شهری و سمند ساحل و سمند پلاس و…
Yaeghob Yarmohamadi
۱ دی ۱۴۰۲سلام پردیس و پی کی بنظر من برای اون زمان عالی بودن بلاخره تا الان به به چیز خوب میرسیدن’’تو ماشین های ایرانی سورن با دنا از هر لحاظ از بقیه بهترن
محمد 13
۱ دی ۱۴۰۲پردیس بله خوب بود اما بقیه ش جالب نبودند
سینا.F
۲ دی ۱۴۰۲سایانا هم عالی بوده اولین ماشینه تیونینگ جفت اگزوز فابریک شرکتی جوان پسند بعد از پیکان جوانان بوده. حیف تولید نشده. منکه عاشقش شدم از رو عکس از پارس قطعا خیلی قرص تر عمل میکرد. خوده ال نود بجز قیافش از لحاظ استحکام و موتوری خیلی ماشین خوبیه معروفه به ماشین کشاورزی!