ایران خودرو

تانا؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت کراس‌اور جدید

ظاهرا یکی از خودروسازان اصلی کشور برای مونتاژ یک کراس‌اور چینی از برند کایی (Kaiyi) برنامه دارد. در کمال تعجب، این خودرو تفاوتی با چری X55 مونتاژ مدیران خودرو ندارد.

سود هنگفت حاصل از مونتاژ خودروهای چینی در ایران، با هجوم مردم برای خرید همراه شده است. حالا نه‌تنها شرکت‌هایی مثل مدیران خودرو، بهمن و کرمان موتور، تنوع مدل‌های چینی مونتاژ ایران را افزایش داده‌اند، مدعیان بزرگ‌ترین خودروسازی کشور هم، علاقه‌مند به این شیوه‌ی فعالیت هستند. 

طبیعتا، وارد قطعات خودرو و مونتاژ ساده (CKD) یکی از سودآورترین راه‌ها برای عرضه‌ی و فروش وسایل نقلیه در ایران است. حال که واردات خودروهای ساخت برندهای شناخته شده از ژاپن یا کره جنوبی با ممنوعیت روبرو شده؛ راه‌کارهایی مثل عقد قرارداد با خودروسازان کمترشناخته شده‌ی چینی، توسط شرکت‌های مختلف دنبال می‌شود.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3 پرو

بنابر اطلاعات موجود، این شرکت درحال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی خودرویی جدید به نام تانا است که در بازار چین با اسم کایی X3 فروخته می‌شود. اطلاعات دقیق از سابقه‌ی تاسیس و سرمایه‌گذاران شرکت کایی (kaiyi) در دسترس نیست. ظاهرا این برند ناشناخته، صرفا ۲ خودرو از شرکت چری را با کمی تغییرات ظاهری و البته قیمت کمتر، در چین مونتاژ می‌کند.

کراس‌اور X3 که در ۲ تیپ ساده و پرو توسط شرکت کایی چین مونتاژ می‌شود؛ از جهات مختلف، مشابه چری تیگو 5X است که مدیران خودرو به نام X55 عرضه می‌کند. اگر مونتاژ تانا (کایی X3) شروع شود؛ تقابلی مزحک و البته غیرمنطقی با مدیران خودرو خواهد داشت.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3

دیگر محصول کایی به نام E5 نیز یک سدان مجهز به موتور ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس CVT است که حتی در جزئی‌ترین مشخصات ظاهری یا فنی، ریسپکت بهمن موتور را نشان می‌دهد. ریسپکت مونتاژ ایران هم، خودرویی چینی ساخت برند ناشناخته‌ی  کووین  (Cowin) براساس چری آریزو ۷ است.

آنچه از مجموع موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت؛ احتمال عرضه‌ی کراس‌اور تانا با تکیه بر مونتاژ محصولی از یک برند سطح پایین چینی است که در دراز مدت، تفاوت فنی با خودروی اصلی ساخت چری را نشان خواهد داد.

بررسی طراحی بدنه و نمای بیرونی تانا

از دید روبرو، علاوه‌بر شباهت بسیار زیاد با X55 چری، الگوبرداری از کراس‌اورهای بی‌وای‌دی که فروش بالایی در چین دارند هم دیده می‌شود. ابعاد چراغ‌ها در دو مدل کایی X3 و X3 پرو مشابه است اما جزئیات داخل کاسه چراغ‌ها تفاوت دارد. همچنین برای جلوپنجره و سپر این خودروها، ترکیبات فلز و پلاستیک متفاوت استفاده شده است تا اختلاف قیمتی را واضح نشان دهد. بخش بزرگی از سپر جلوی برای نسخه‌ی ساده (کایی X3) پلاستیکی است؛ اما مدل پرو فلز بیشتر با طراحی خلاقانه و جلوپنجره‌ی باریک‌تر دارد.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3 ساده

در نمای جانبی، عملا تفاوتی بین کایی X3 و چری X55 مدیران خودرو دیده نمی‌شود. تیپ‌های مختلف کایی هم از دید بغل، صرفا با رینگ‌های مختلف، متفاوت به نظر می‌رسند. همچنین کراس‌اور کایی، از طرح سیاه در انتهای بدنه و پشت شیشه‌های عقب روی ستون C استفاده کرده است که در نسخه‌ی ساخت چری، هم‌رنگ بدنه تولید می‌شود.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3 پرو

پشت خودرو، ظاهر آشنایی چری X55 را با کمی تغییر روی بدنه و چراغ‌ها ارائه می‌کند. طرح پیوسته و برجسته برای روشنایی عقب، تایی X3 را مناسب کلاس کراس‌اورهای اقتصادی ساخت چین نشان می‌دهد. حجم‌دهی سپر عقب و جایگاه مخصوص پلاک هم، ترکیبی خوشایند برای مشتریان این سبک خودرو است. مشابه نمای جلو، نسخه‌های ساده و پرو دارای مقادیر متفاوت پلاستیک داخل سپر عقب هستند.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3 نمای عقب

در مجموع می‌توان از طراحی کایی X3 به عنوان یک کراس‌اور ارزان‌قیمت چینی رضایت داشت و نسخه‌ی پرو را کمی‌ زیباتر از تیگو X55 مدیران خودرو ارزیابی کرد. این خودرو با طول ۴۴۰۰ میلی‌متر، عرض ۱,۸۳۱  میلی‌متر، ارتفاع سقف ۱,۶۵۳ میلی‌متر و فاصله محوری ۲,۶۳۲  میلی‌متر تولید می‌شود.

طراحی داخلی و کابین تانا

خودروهای کایی X3 ساده و پرو، از نظر شکل داشبورد و امکانات متفاوت دارند. هنوز مشخص نیست کدام مدل مونتاژ می‌‎‌شود اما به هر شکل، طراحی کابین و مواد استفاده شده تفاوت چشمگیر دارند.

مدل ساده از کایی X3، طرح کنار هم مانیتور لمسی و پنل دیجیتال پشت فرمان ارائه می‌کند که البته برای خودرویی چینی در کلاس اقتصادی، نکته‌ی مثبت است اما جنس سخت و پلاستیکی داشبورد، فراتر از X33 مدیران خودرو به نظر نمی‌رسد. از سویی دیگر، مدل پرو دارای نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچ ایستاده و پنل رنگی ۷ اینچ پشت فرمان است.

پیشرانه و تجهیزات فنی تانا

دو نوع موتور همراه با گیربکس CVT روی کایی X3 ساده و پرو نصب می‌شود. اگر تانا براساس مدل توربوشارژ عرضه شود؛ مشابه تیگو X55 مدیران خودرو خواهد بود اما چنانچه موتور پایه در مدل ساده به بازار ایران برسد، یکی از ضعیف‌ترین کراس‌اورهای چینی وارد کشورمان خواهد شد.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3 نمای جانبی

موتور ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی برای کایی X3 قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن‌متر تولید می‌کند. این خودرو علاوه‌بر گیربکس CVT با جعبه دنده دستی ۵ سرعته نیز در چین وجود دارد. اطلاعات دقیق از عملکرد فنی کایی X3 در دسترس نیست اما می‌توان احتمال داد برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر برساعت از حالت سکون، حدود ۱۶ ثانیه زمان لازم داشته باشد.

برای نسخه‌ی پرو، موتور ۱/۵ لیتر توربوشارژ با قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتن‌متر استفاده می‌شود. شرکت سازنده ادعا می‌کند تایی X3 پرو در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی تانا

نسخه‌ی کامل از کایی X3 پرو دارای ۶ کیسه هوا، سنسور نور و حسگر باران، فرمان برقی، ترمز دستی دکمه‌ای (الکتریکی)، سیستم حفظ خودرو در شیب (Auto Hold)، شارژر بی‌سیم موبایل، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمه‌ای، قابلیت روشن شدن خودرو از طریق ریموت، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف، چراغ روشنایی روز، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال، رابط بلوتوث برای ارتباط تلفنی و کروز کنترل است.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3

ترمز ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و  پایداری الکترونیکی ESC هم امکانات کایی X3 هستند.

قیمت  تانا و مقایسه با رقبا

کایی X3 پرو با نسخه‌ی مجهز به امکانات کامل، در بازار چین به قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار فروخته می‌شود. این شرایط برای بازار ایران، آستانه قیمت ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان فراهم خواهد کرد.

اگر تانا، مدل پایه با قدرت ۱۱۶ اسب بخار را به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان ارائه کند؛ تنوع قیمتی در میان مدل‌های چینی بازار ایران شکل خواهد گرفت و افراد بیشتری می‌توانند صاحب یک کراس‌اور شوند.

ایران خودرو تانا کایی ایکس 3

ایکس ۳۳ و ایکس ۵۵ مدیران خودرو، به ترتیب با پیشرانه‌های ۱۳۴ و ۱۵۶ اسب بخار، ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان قیمت دارند. این خودروها اعتماد مشتریان ایرانی را جلب کرده و توسط برندی شناخته‌شده‌تر از کایی، عرضه می‌شوند. اگر فروش تانا (کایی X3 پرو) شروع شود، احتمالا قیمت پایین‌تری نسبت به تیگو X55 را مد نظر خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. مجتبی .

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    ملت کلا وسط صحنه ما: دوستان اگه بخوان یک قورباغه روبپزن بدون اینکه بفهمه میذارنش توی ظرف آب سرد وبا شعله ملایم میپزنش اون هم چون کم کم پخته هرگز بیرون نمیپره🧐. یکی دیگه از فضلا:آقا ایران خررو ماشین های های ثبت نام میکنه سه میلیارد اوشلوغ. همه بزرگواران که دارن :اوه اوه یادم باشه فردا برم ثبت نام🤔

    موافقم 33
    مخالفم 16
    1. Sigma

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      پایین شهر پکن بگی کایی چون اولین باره میشنون احتمالا فکر میکنن فحش دادی و یکی با قمه بهت حمله ور میشه

      موافقم 73
      مخالفم 8
    2. زیزیگولو

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      ایران شده زباله دان خودروهای از رده خارج شده!!!! و بدتر اینکه هزینه‌ های هنگفت یه صنعت از رده خارج شده که خودروهای از رده خارج شده تولید میکنه روی دوش 70 میلیون ایرانی هستش

      موافقم 78
      مخالفم 7
      1. زیزیگولو

        ۱ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        تصحیح میکنم روی دوش ۸۵ میلیون ایرانی هستش

        موافقم 32
        مخالفم 5
      2. SS

        ۱ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (820 ديدگاه)

        تازه اولشه
        هزینه های واردات قطعات یدکی این زباله ها چند سال دیگه مشخص میشه

        موافقم 28
        مخالفم 2
        1. زیزیگولو

          ۲ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (6036 ديدگاه)

          خیلی وقته از اولش گذشته و همچنان هم ادامه داره

          موافقم 14
          مخالفم 1
  2. مردیم از خوشی

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1449 ديدگاه)

    ملتی که میتونست الان بین توسان و راوفور دو به شک بشه
    الان بین پژو و سمند دو به شک هست که کدوم را بخره

    حال را بسازید جوری که آیندگان بهتون افتخار کنند مثل ما که به گذشتگان و تاریخ کشور افتخار می‌کنیم
    هخامنشیان الکی هخامنشیان نشد مردم اون زمان باسن خود را از روی زمین برداشته و کار های بزرگ کردند

    موافقم 84
    مخالفم 16
    1. TML BN

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1059 ديدگاه)

      الان من خودم بین کوییک و تیبا دو موندم
      ایناس که خوبه😂😂

      موافقم 35
      مخالفم 3
      1. Sigma

        ۱ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (1037 ديدگاه)

        TML BN
        شنیدم روی پوسته کمک های عقب تیبا 2 ها اکثرا ترک میخوره حتما چک کن از توی صندوق و جاهای دیگه

        موافقم 18
        مخالفم 2
    2. Bmwgg6

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (112 ديدگاه)

      😐😂

      موافقم 3
      مخالفم 4
    3. مهردادکمال

      ۱ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1984 ديدگاه)

      ملتی که کادیلاک و بنز رو اتش میزد حقشه

      موافقم 59
      مخالفم 11
      1. Hamilton1970

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (541 ديدگاه)

        اونهایی که کادیلاک آتیش میزدن نسل قبل ما بودن که الان یا تو قبرن یا رو ویلچر یا تخت
        نسل قبل ما اشتباه فجیعی کردن که به قیمت زندگی هممون داره تموم میشه
        نمیشه همینجوری نشست و گفت از ماست که بر ماست. باید بلند شد و دست به کار شد و کشور رو پس گرفت

        موافقم 27
        مخالفم 13
    4. Avan

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (421 ديدگاه)

      البته توسان و راو فور مال قشر متوسط دنیاست در حالیکه ایران با این همه منابع و ثروت شایسته بهترین خودروهای جهان بود

      موافقم 20
      مخالفم 3
    5. حسین

      ۴ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (27 ديدگاه)

      بیخود خودت رو بی تقصیر نشون نده
      تک تک افراد کشور در وضعیت جاری سهیم هستن
      نه دولت به مردم رحم میکنه
      نه مردم به همدیگه
      افتخارات گذشتگان رو هم بزار در کوزه آبش رو بخور
      این افتخارات فقط به درد ممالک پر مدعای تو خالی مثل ما میخوره و بس
      کل تاریخ آمریکا به زور به 300 سال میرسه
      ولی الان کدخدای دنیان و خواهند بود
      بحث پیشرفت و فناوری باشه دوران طلایی دانشمندان ایرانی مسلمان درخشان ترین دوران تاریخ ایرانه
      البته هخامنشیان هم دوران با شکوهی داشتن

      موافقم 14
      مخالفم 6
  3. فرزاد

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    اولا ایران‌خودرو تمام تلاشش رو می‌کنه تا با فروش محصولات چینی ثابت کنه که یه خودروساز بزرگ جهانیِ

    دوماً اینکه اجازه بدی یه مثلاً خودروساز محصولاتی رو وارد و مثلاً مونتاژ کنه که در بحث قیمت به ارزش حداکثر باید با تولیدات خودش رقابت کنه ولی به چندبرابر قیمت جهانی بفروش میرسه تا جای هیچ ایراد و شک‌ و شبهه باقی نَمونه ولی

  4. مهدی

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (188 ديدگاه)

    هر دم از این باغ بری می رسد!

    موافقم 26
    مخالفم 3
  5. Shahin

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تنها مزیتش اینه ک از خودروهای ساخت داخل بروزتره . همین .
    وگرنه کیفیت و مشخصات فنی و … همون حکایت همیشگیه . گنجشک رو رنگ میکنن و ادامه ماجرا .

    موافقم 36
    مخالفم 3
  6. TML BN

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    بله ما نمی‌فهمیم که X55 هاتون رو دستتون باد کرده حالا دارید با شکل و یک اسم و برند دیگه میدید تو بازار

    موافقم 28
    مخالفم 3
  7. علی====

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (48 ديدگاه)

    گیج شدیم از این همه اسامی مختلف

    موافقم 13
    مخالفم 2
  8. Mehdi

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (119 ديدگاه)

    تا وقتی این جهل و نفاق بر این مملکت حاکم هست هیچ ایرانی معنای زندگی واقعی رو درک نخواهد کرد

    موافقم 25
    مخالفم 4
  9. Hamid3x

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    شرکت فنی و مهندسی ایرانخودرو
    بیشترین کارمند و مهندس رو داره ولی عملا شده فروشنده محصولات چین
    بعد میگه ضرر هم داریم میدیم

  10. shetab-car

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (230 ديدگاه)

    حالا نمیشد یه ماشین دیگه وارد کردن ماشین قحطی بود تو چین این همه برندو محصول مختلف
    الان مونتاژ نسخه ری بج شده x55 چه افتخاری داره ؟

    موافقم 5
    مخالفم 2
  11. A1

    ۱ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (254 ديدگاه)

    خود x55 هم سری های اولش شکست خورد الان هم ورژن پرو با توجه به امکانات بهترش یکم فروش بهتریو داشته این قطعا شکست میخوره

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. Bagher

      ۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (122 ديدگاه)

      ایران خودرو نسبت به مدیران قیمت گذاری بهتری داره و احتمال شکستش کمه

      موافقم 3
      مخالفم 10
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2862 ديدگاه)

        ایران خودرو اگر خلال دندون هم تولید کنه، موفقیت تجاری حتمی هست، انقدر کیفیت داره

        موافقم 12
        مخالفم 1
  12. Comodor

    ۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (75 ديدگاه)

    ادم این خبرارو میخونه دلش میخواد بالا بیاره

  13. حسین

    ۴ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (27 ديدگاه)

    تانا ؟
    یاد تاناکورا افتادم
    آخه فذوشگاه های تاناکورا رو هم میخواستن خلاصه ش کنن میگفتن تانا

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا