باتوجه به فقدان توانایی خودروسازان داخلی در افزایش تیراژ تولید و ادامهی منع واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، وعدهی وزیر صنعت برای حذف قرعهکشی، غیرقابل اجرا به نظر میرسد.
به گزارش اقتصاد آنلاین، پژوهشکده پولی و بانکی گزارشی از شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی در دی ماه امسال منتشر کرده و نوشته است که برای بار سوم شاخص تولید صنعتی شرکت های بورسی منفی شده و رشد منفی برخی صنایع مانند خودروسازی همراه با کاهش موجودی انبار بوده است که می توان دلیل آن را محدودیتی از طرف عرضه مانند کمبود مواد اولیه وارداتی دانست.
بر اساس این گزارش یکی از صنایعی که در دورههای اخیر بیشترین تغییر را در موجودی انبار دارد، صنعت خودروسازی است که از مرداد تا اسفند سال ۱۳۹۹ به طور متوسط در هر ماه ۱۲٫۸ درصد به موجودی انبار خود اضافه کرد اما از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به بعد در بیشتر ماهها (به جز خردادماه و آذرماه) موجودی انبار این صنعت کاهش داشته است. به طوری که از اردیبهشت تا دیماه به طور متوسط به میزان ۶ درصد از تولید این صنعت از موجودی انبار در این صنعت کاسته شد.
از آمار منتشر شده میتوان نتیجه گرفت که تولید خودرو در ماه های آینده تضعیف خواهد شد. از سویی دیگر، کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ مصوبه آزادسازی واردات خودرو را از دستور کار خود خارج کرد و به این ترتیب مشخص نیست که علی فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چگونه میخواهد سال آینده قرعه کشی خودرو را حذف کند.
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در مورد وعده وزیر صنعت درباره حذف قرعه کشی خودرو به اقتصاد آنلاین گفت:
حذف قرعه کشی خودرو امکان پذیر نیست. آن هم در شرایطی که تقاضا بیشتر از عرضه است. آقای وزیر چگونه و بر چه مبنایی قول داده است قرعه کشی خودرو حذف می شود؟ البته اگر این موضوع اتفاق بیفتد اتفاق خوبی است اما بحث اصلی درباره جایگزین قرعه کشی است. با حذف قرعه کشی چگونه می خواهند پاسخگوی این همه تقاضا باشند؟ در تولید که تغییری اتفاق نیفتاده است. واردات هم که وجود ندارد تا بخشی از تقاضا را جبران کند، پس چگونه این تقاضا باید جبران شود؟ هنوز هیچ پاسخ و هیچ راه جایگزینی برای آن وجود ندارد.
تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو به تعادل نرسد قیمت خودرو در حاشیه بازار حذف نخواهد شد و وزارت صمت ابتدا باید یا تولید را افزایش دهد یا از طریق واردات بخشی از نیاز کشور را جبران کند و بعد حرف از حذف قرعه کشی خودرو بزند.
در رابطه با موضوع چگونگی واردات خودرو با احیای برجام وزارت صمت باید با توجه به شرایط تصمیم گیری کند و بحث واردات خودرو و عرضه آن در اختیار دولت است و دولت می تواند تصمیم بگیرد که مانند گذشته واردات خودرو ممنوع باشد یا متناسب با شرایط جدید تصمیم های جدیدی اتخاذ کند.
GMA
۱ اسفند ۱۴۰۰امروز یچی میگن، فردا تکذیب میکنن و میگن منتفی😐
محمد
۱ اسفند ۱۴۰۰چی بگم که ناگفته هم پیداست.
واقعا اوضاع از درک و شعور من دیگه گذشته قابل فهم نیست برای من
NAVID۰۰۹۸
۱ اسفند ۱۴۰۰انتظارِ غیر از این داشتید ؟!
اگر غیر از این انتظاری داشتید یعنی کاملاً بیسوادید و اگر یک لونه بارها گزیده میشوید !!!
در کشور ما هر سال تاریخ تکرار میشود و چه بَسا بدتر از سال قبلش !
همهی ما سرگرمیم ، چه در بحث خودرو ، املاک و بالا پائین شدنهای دلار و برجام !
اونی که نفعش را میبره ، میدونه چطور مهرههای شطرنج این بازی را بچینه که از بیسوادان ترسو چطوری بشه سواری گرفت !
طرف میشناختم کارمند بانک ۳سال پیش فکر میکرد سانتافشو بفروشه ۲۸۰ میلیون بعدش ارزون میشه و بهترشو میخره ، هنوز بعد ۳ سال منتظره با این تفاوت که باید کوئیک دنده اتومات بخره !
یک کلام ، زندگیتون رو بکنید و اهمیت به این بالا پائینها ندهید و هر زمانی در توانتان بود خودرو بخرید و لذتش را ببرید و دنبال پول بادآورده نگردید که مطمئناً باد هم میبردش !
ایرانِ ما فوقعلاده تورمی هست و این خودش گویای تمام قضایاست !
زیزیگولو
۱ اسفند ۱۴۰۰پناه بر خدا!! قرعه کشیای سایپا و ایرانخودرو شده مثل قرعه کشی لاتاری آمریکا !!!
RKH7787
۱ اسفند ۱۴۰۰بعد میگن تو بیست سال متحول خواهیم شد
اصن کشور نیس که، بدبختیه
دیروز داشتم تو قیطریه میرفتم، یه بیلبرد دیدم
روش نوشته بود خوردن بیتالمال و بخشیدن آن به اقوام و خویشاوندان از بزرگترین ظلم هاست
ینی….
پویا
۱ اسفند ۱۴۰۰شما هم زیرش مینوشتی خواهشا لجن پراکنی نکنید!!
ARMAN
۱ اسفند ۱۴۰۰اصلا اگه حذفش کنن چجوری دزدی کنن؟
بهنام
۱ اسفند ۱۴۰۰دزدی از چی کنن ؟
قرعه کشی هم الکیه باور کنین برین تو نمایندگی ها ببینین چطوری حواله میفروشن میگن ماشین مشتریه
یه تعداد کمی هم شانسی تو این قرعه کشی ها میرسه به دست مردم
واردات بسته س هر کاری دلشون بخواد میکنن هیچ تهدیدی تهدیدشون نمیکنه چون رقیب ندارن
RKH7787
۱ اسفند ۱۴۰۰اقای اشتری شما خیلی روحیه ی قوی دارین که میتونین این خبرارو تحمل کنید و بنویسید
Hamid
۱ اسفند ۱۴۰۰سایت های دیگه گویا ادمین هایی با روحیه قوی تر دارن!
چون چند برابر پدال خبر ایرانی میزارن …
امیدوارم پدال هیچوقت اونطوری نشه …
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱ اسفند ۱۴۰۰شما تصور کن هر روز 10-20 تا خبر و مقاله برای خودروهای ایرانی و چینی می خونم
همزمان، تست و بررسی فورد موستانگ شلبی و پورشه 911 و لکسوس هم پوشش می دم
شکر خدا 7-8 ساله دووم آوردم :)
محمد
۱ اسفند ۱۴۰۰خدا به شما صبر بده آقای اشتری .
شما به معنای واقعی جهاد میکنید😆😆
حسن
۱ اسفند ۱۴۰۰هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاها مواظب خودت باش 😁
جنوب
۱ اسفند ۱۴۰۰پاینده باشی
طاها
۱۱ اسفند ۱۴۰۰اقای اشتری واقعا زحمت می کشید . من بودم دیوانه میشدم به خدا
تو فکر کن میری تست سرعت و بدنه اون همه خودرو خارجیو با کیفیت رو ببینی بعد بیای مثل من با هزار زحمت و یک و نیم سال انتظار یه پارس تی یو فایو بخری بعد برای استفاده از موتور مجبود بشی 12 تومن خرج برا ریمپ و هدرز و اگزوز و این چیزای اولیه بکنی. یه مانیتور 10 تومنی بذاری . رینگهای اسپرت 14 تومن
بدنه هم در حد ایرانت یا حتی بدتر
قیمت خدا تومن
فرزاد
۱ اسفند ۱۴۰۰منطق میگه دلیل اصلی وجود قرعهکشی در بازار خودروی کشور فقط وجود دو غول خونخوار صنعت خودروسازی مثلا داخلیِ حالا چطور باید قرعهکشی حذف بشه خوب معلومه با زدن دُز دهم واکسن هاری به باعث و بانی
بهنام
۱ اسفند ۱۴۰۰امیدی نیست بازار رو دست گرفتن
اجازه ی واردات نمیدن و برای خودشون بازار رو تقسیم کردن
سایپا بازه قیمتی 150 تا 300
ایرانخودرو 170 تا 450
خودروهای چینی 500 تا …
حالا مشتری میخواد بخره میخواد نخره همینه که هست
نخری هم اتفاقی نمی افته
هر کدوم از این ماشین ها رو هم به چند برابر قیمت میدن
بهنام
۱ اسفند ۱۴۰۰😕
امیدی به آینده ی بهتر نیست
فکر کنم همون طوری که پدر بزرگ هامون از خودرو های قبل از « ا ن ق ل ا ب » واسمون تعریف می کردن ما هم باید برای نوه هامون از خودروهای قبل از ممنوعیت واردات تعریف کنیم
RKH7787
۱ اسفند ۱۴۰۰اون موقع اصن خودرویی نیست
با این وضعی که داریم میریم
slatanat JDM
۱ اسفند ۱۴۰۰معلومه که حذف نمیکنن کلی براشون سود داره به علاوه خوششون میاد مردم زجر بکشن
شاعر
۱ اسفند ۱۴۰۰ایران خودرو و سایپا مثل دو تا لاشه هستن که کلی کفتار و کرکس افتادن روشون و دارن میخورن
20 هزارتا ماشین میره قرعه کشی 2 هزارتاش میرسه دست مردم 18 هزارتا خودشون حواله رو میفروشن دونه ای 100 میلیون گیرشون میاد.
چرا واردات آزاد بشه؟ چرا ماشین بره تو بورس کالا؟
هر کدوم اتفاق بیفته بساط حروم خوریشون کمتر میشه
Hosein
۱ اسفند ۱۴۰۰داداش اشتباه نکن ویران خودرو و سایپا خود کرکس اند و مشتریان آنها زخمی تحریم
رام
۱ اسفند ۱۴۰۰خودرو سازی مشکل نیست
اصل قضیه از جاهایی آب میخوره که فقط فایل صوتی شو میشنویم
تازه اونم نوک کوه یخه
در تباه ترین شکل ممکن از پدرانی خائن در ۴۳ سال قبل داریم کشور رو تحویل فرزندانی میدیم که در آینده به ما بگن خائن و بی وجود
عاشق پدال
۱ اسفند ۱۴۰۰اون اوایل که اومده بودم کشور دشمن و نابرادر برا تحصیل، قیمت ماشینا رو دیدم حساب کتاب کردم دیدم عه اینا که قیمتشون با ایران یکیه؟
چون تو این کشور دشمن و نابرادر حدود ۸۳ درصد مالیات بر فروش ماشین و خودرو میگیرن. و به علاوه ۱۷ درصد هم عوارض گمرکی. یعنی جمعا ۱۰۰ درصد قیمت خودرو.
http://www.upsara.com/images/l525473_.jpeg
اما تو این کشور دشمن شما میتونی خودرو وارد کنی. تنها شرطش اینه کمتر از ۲ سال از تاریخ تولید خودرو گذشته باشه. فرقی نداره خصوصی باشی یا شرکتی. همه میتونن وارد کنن.
مردمشونم مثل ما دوبرابر میخرن ماشینو.
اما نه صفی هست و نه تولید کننده خودرو هستن. اصلا کارخونه تولید ماشین ندارن. تنها یه چندتا کارگاه هستن که اتوبوس تولید میکنن. شبیه همین شرکت عقاب خودمون. همه قطعات رو وارد میکنن سرهم میکنن.
علی
۱ اسفند ۱۴۰۰کجایی داداش؟
عاشق پدال
۱ اسفند ۱۴۰۰قبلا مسکو بودم
الان تل اویو. یه ترم دانشجو مهمونم
پویا
۱ اسفند ۱۴۰۰ببخشید چه رشته ای میخونی
Hosein
۱ اسفند ۱۴۰۰داداش اشتباه نکن ویران خودرو و سایپا خود کرکس اند و مشتریان آنها زخمی تحریم
رامتین
۱ اسفند ۱۴۰۰بنظرم قرعه کشی را حذف میکنه ایشان. مگه چند سال پیش قرعه کشی داشتیم؟ بالفرض 1000 خودرو برای فروش گذاشته میشه. هر کسی زودتر تونست میگیره. بهمین سادگی!
genius
۱ اسفند ۱۴۰۰وزیری که حرف مفت میزنه شایسته ادامه وزارت نیست و باید خلع بشه