ایران خودروچشم اندازسایپاهفته نامه

قوی‌ترین خودروهای ایرانی؛ از ری‌را تا دنا جوانان با 160 اسب بخار!

در این مطلب، با قوی‌ترین خودروهای ایرانی حال حاضر بازار آشنا خواهیم شد. این لیست با ۱۱۰ اسب بخار شروع شده و در ۱۶۰ اسب بخار به پایان می‌رسد!
قوی‌ترین خودروهای ایرانی

در بازارهای جهانی، طی یکی دو دههٔ اخیر، شاهد افزایش چشمگیر قدرت خودروها بوده‌ایم تا جایی که قدرت‌هایی که تا همین بیست سال پیش مختص سوپراسپرت‌ها بود را امروز در هاچ‌بک‌ها و شاسی‌بلندها می‌بینیم. در کشورمان اما جریان متفاوت است و اکثر خودروهای ایرانی هنوز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارند. البته با وجود قدرت‌های عجیب‌وغریبی که این روزها در اخبار خودرویی جهان می‌بینیم، میانگین قدرت خودروها در بازارهای پیشرفتهٔ غربی هم چندان بالا نیست. به‌عنوان‌مثال، میانگین قدرت خودروها در آمریکا در سال ۲۰۲۴ بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ اسب بخار و در اروپا تنها ۱۲۰ اسب بخار است. با این توضیح، قصد داریم در ادامه با قوی‌ترین خودروهای ایرانی در حال تولید آشنا شویم.

۹-شاهین

قدرت: ۱۱۰ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

فراگیری توربوشارژر در صنعت خودروی جهان باعث افزایش چشمگیر قدرت خودروها شد زیرا خودروسازان از این طریق توانستند از پیشرانه‌های کوچک و کم‌حجم قدرت‌های بالایی بیرون بکشند ولی استفاده از توربوشارژ هم در ایران با دیگر نقاط جهان متفاوت است زیرا سایپا تلاش کرده با استفاده از این سیستم القای اجباری، قدرت پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری قدیمی خود را به سطح نمونه‌های مدرن تنفس طبیعی جهانی برساند! پیشرانهٔ توربوشارژ شاهین تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که این بازدهی پایین به دلیل تکنولوژی بسیار قدیمی و هشت سوپاپ بودن موتور M15 TC سایپا است. البته این موتور گشتاور ۱۷۸ نیوتن متری تولید می‌کند که از تمام پیشرانه‌های تنفس طبیعی ایرانی بیشتر است.

۹-شاهین پلاس

قدرت: ۱۱۱ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

همین پیشرانهٔ توربوشارژ کم‌بازده و پرسروصدای M15 TC سایپا به پاشنهٔ آشیل شاهین تبدیل و باعث شد این خودرو در بازار کشورمان با وجود نقاط قوتی که داشت، هیچ‌گاه آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگیرد. به همین دلیل، سایپا به دنبال پیشرانهٔ مناسب‌تری برای شاهین بود و نهایتاً موفق شد در فروردین ۱۴۰۲، خط تولید پیشرانهٔ ME16 را در مگا موتور افتتاح کند. این پیشرانه درواقع نسخهٔ سایپا از موتور آشنای TU5 محسوب می‌شود که از طریق قراردادهای دورهٔ برجام و توسط سیتروئن به سایپا رسید. موتور ME16 قرار است به‌زودی با شاهین پلاس به بازار عرضه شود. خروجی این موتور با TU5 پلاس ایران‌خودرو کمی تفاوت دارد و درحالی‌که ۲ اسب بخار قدرت کمتری تولید می‌کند، ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که ۶ نیوتن متر بیشتر است.

۷-رانا پلاس

قدرت: ۱۱۳ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

رانا که بر اساس پژو ۲۰۶ صندوقدار شکل گرفت، برخلاف همتای شیرنشان خود، فقط با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU5 عرضه شد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت داشت. نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این خودرو که با نام رانا پلاس به بازار آمد هم با همین پیشرانه ارائه شد اما ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰، نسخهٔ پانورامای رانا پلاس را با پیشرانهٔ TU5 پلاس معرفی کرد که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 محسوب می‌شود. این پیشرانه با ویژگی‌هایی مثل بهبود سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت و همین‌طور تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، خروجی کمی بیشتری دارد و ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. رانا پلاس علاوه بر پیشرانهٔ TU5P، به گیربکس شش سرعتهٔ دستی هم مجهز است درحالی‌که نسخهٔ معمولی با گیربکس پنج سرعته ارائه می‌شود.

۶-پژو ۲۰۷

قدرت: ۱۱۳ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

پژو ۲۰۷ که اولین بار در سال ۱۳۸۹ راهی بازار شد، مثل رانا فقط با موتور TU5 تولید می‌شد اما ایران‌خودرو از بهار سال ۱۴۰۱، این خودرو را به پیشرانهٔ TU5P مجهز کرد. این موتور اولین بار در نسخهٔ MC یا دورنگ ۲۰۷ ارائه شد و در کنار گیربکس جدید شش سرعتهٔ اتوماتیک قرار گرفت. به دلیل استقبال نه‌چندان مناسب از ۲۰۷ دورنگ، ایران‌خودرو بعداً این پیشرانه را در نسخه‌های اتوماتیک و دستی تک‌رنگ ۲۰۷ هم ارائه کرد؛ بنابراین، در حال حاضر سه نسخهٔ اتوماتیک، دستی ۶ سرعته و MC یا دورنگ از ۲۰۷ با پیشرانهٔ TU5P تولید می‌شوند. این خودرو همچنین با پیشرانه‌های TU3 و TU5 معمولی هم به بازار عرضه می‌شود.

۵-تارا

قدرت: ۱۱۳ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

اولین محصول ایران‌خودرو که به پیشرانهٔ TU5P مجهز شد، تارا بود. این خودرو که بر اساس پژو ۳۰۱ شکل گرفت، در اواخر سال ۱۳۹۹ روی خط تولید رفت و سال بعد به خریداران تحویل داده شد. تارا ابتدا با گیربکس پنج سرعته دستی و نام V1 به بازار آمد و در زمستان سال ۱۴۰۰، نسخهٔ اتوماتیک آن با گیربکس شش سرعته و نام V2 راهی بازار شد. پس از دو سال یعنی در پاییز ۱۴۰۲ نیز ایران‌خودرو نسخهٔ دستی تارا را به گیربکس جدید شش سرعته مجهز کرد و نام V1P را روی آن گذاشت. این نسخه‌ها اما همگی از همان پیشرانهٔ TU5P استفاده می‌کنند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد.

۴-سورن پلاس

قدرت: ۱۱۳ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7 که عنوان موتور ملی ایران‌خودرو را یدک می‌کشد، در سال ۱۳۸۴ رونمایی و از اواخر دههٔ ۸۰ روی سمند و سورن نصب شد. این پیشرانه که با همکاری شرکت آلمانی FEV توسعه پیدا کرد، در زمان معرفی قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین موتور ایرانی محسوب می‌شد. این موتور هرچند مثل TU5 پلاس ۱۱۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند اما گشتاور بیشتری برابر با ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور دارد که برای خودروهای سنگین‌تری مثل سورن کشش بهتری را فراهم می‌کند. در حال حاضر، پیشرانهٔ EF7 روی سورن پلاس و دنا پلاس ارائه می‌شود و در کنار گیربکس‌های پنج سرعته دستی و شش سرعته دستی قرار می‌گیرد.

۳-دنا پلاس توربو

قدرت: ۱۵۰ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

پیشرانهٔ EF7 از همان ابتدا برای تولید در نسخه‌های تنفس طبیعی و توربوشارژ طراحی شده بود و حدود یک دهه پس از عرضهٔ EF7 تنفس طبیعی، ایران‌خودرو در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار نسخهٔ توربوشارژ این موتور را در سورن ارائه کرد. این پیشرانه، ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور داشت که افزایش قابل‌توجهی را نسبت به تمام پیشرانه‌های قبلی تولید داخل نشان می‌داد. موتور EF7 توربو با همهٔ مشکلاتی که داشت، توانست قدرت خودروهای ایرانی را به نمونه‌های جهانی نزدیک کند. هرچند تولید سورن توربو در سال ۱۳۹۹ خاتمه یافت اما سه سال قبل از آن، ایران‌خودرو موتور EF7 توربو را در دنا پلاس هم ارائه کرده بود. بعداً نیز دنا پلاس توربو با گیربکس اتوماتیک راهی بازار شد.

۲-دنا جوانان

قدرت: ۱۶۰ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

ایران‌خودرو در دی‌ماه ۱۴۰۱، نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور EF7 توربو را در دنا پلاس اتوماتیک معرفی کرد و بعداً مشخص شد برای این نسخه نام دنا جوانان انتخاب شده است. این نسخهٔ جدید از موتور ملی ایران‌خودرو، در قسمت‌های میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده و به سیستم دوگانهٔ زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم مجهز شده است. به لطف این تغییرات، موتور ۱.۷ لیتری EF7P TC حالا ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند تا قوی‌ترین پیشرانهٔ داخلی لقب گیرد. به گفتهٔ ایران‌خودرو، دنا جوانان با این موتور و گیربکس شش سرعته اتوماتیک، ظرف ۹.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

۱-ری‌را

قدرت: ۱۶۰ اسب بخار

قوی‌ترین خودروهای ایرانی

ری‌را که عنوان اولین کراس‌اوور ملی ایران را یدک می‌کشد، بر اساس پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است. این خودرو اولین بار حدود دو سال پیش رونمایی شد و حالا سرانجام اولین فروش آن آغاز شده است. ری‌را از همان قوای محرکهٔ دنا جوانان استفاده می‌کند که یعنی در اینجا هم شاهد موتور EF7P TC با ۱۶۰ اسب بخار قدرت هستیم که به گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک متصل می‌شود. البته گفته شده ری‌را بعداً با موتور TU5P و گیربکس دستی هم تولید خواهد شد ولی فعلاً همراه با دنا جوانان، قوی‌ترین خودروی ایرانی محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. B

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (756 ديدگاه)

    اینهمه قدرتو چطور میشه کنترل کرد اخه 😭
    آسفالت نوربرگ رینگو میکنن انقدر قدرت مندن 😭😭

    موافقم 30
    1. نانو

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (142 ديدگاه)

      خدایی تمام رخ ماشین ها به دهه 90میلادی میخوره تا 2024

      موافقم 22
      مخالفم 3
      1. محمد

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (123 ديدگاه)

        رخ و چهره ماشین به کنار اگه ایران خودرو تونست ریرا رو با همین رنگ قرمزی که توی عکس اول هست تولید کنه بیاین هرچی دوست داشتین به من بگین، رنگ قرمزی که اینا میزنن مثل ال نود های قرمز میمونه بیشتر رنگ گ…ی هستش تا قرمز

        موافقم 24
        مخالفم 1
        1. دیجی

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (404 ديدگاه)

          داداش این رنگ تو برنامه داوینچی ادیت شده وگرنه خود این ماشین هم این رنگی نیست وهمون رنگ مخففی که گفتی هست

          موافقم 13
        2. SMS

          ۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (416 ديدگاه)

          با اینکه همشون آشغالند اما فقط دنا جوانان و ریرا ارزش خرید رو شاید داشته باشند

          موافقم 8
          مخالفم 9
      2. abbas

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (284 ديدگاه)

        چند وقت پیش از ی موتور ۶ سیلندر رو نمایی کردن
        اون کسی اطلاع داره چقدر قدرت تولید میکنه؟

        موافقم 13
        1. ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4805 ديدگاه)

          ۱۰۰ اسب به زور

      3. محمد

        ۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1154 ديدگاه)

        چرت نگو

        موافقم 2
        مخالفم 7
      4. آرش

        ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        زمان قدیم ماشین ها از ماشین های جدید ایرانی بهتر بودن…

    2. net

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      چراغ جلو و جلوپنجره ری را از سانتافه کپی کرده

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. آرش

        ۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        سانتافه به این قشنگی این خیلی زشته

    3. DonJavad

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (18 ديدگاه)

      این آشغالا ارزش یک مقاله رو دارن واقعا!؟

      موافقم 16
      مخالفم 2
    4. جرمی کلارکسون

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (685 ديدگاه)

      آخه قدرت حلب به اسب بخار حساب نمیکنن که
      به خَر بخاره

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. آرش

        ۲ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        والا خر از اینا قوی تره

  2. car lover

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (991 ديدگاه)

    قوی ترین خودرومون 160 اسبه. یعنی حتی به 200 اسب هم نرسیدیم بعد این همه سال! توی زمونه قدرت های 1000 اسبی واقعا 160 اسب فاجعه است

    موافقم 15
    1. هراکلیوس

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (176 ديدگاه)

      تو کشور پهناور ی که یه اتوبان سرعت ازاد نداره ماشین 1000اسبی فقط بدرد دوردور تو اندرزگو میخوره

      موافقم 5
      مخالفم 12
      1. Sina_carshow

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (164 ديدگاه)

        کشورای دیگه بدتر هستن جز آلمان تقریبا اکثر کشورای اروپایی و ما بقی کشورای جهان بزرگراه هاشون پر دوربین هستش هر ۴۰۰ متر یه دوربین سرعت کاشتن

        موافقم 13
        مخالفم 1
        1. ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4805 ديدگاه)

          داش پلاک رو بردار

          موافقم 3
          مخالفم 5
      2. ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4805 ديدگاه)

        باید درست کنیم بنظرم
        ولی خب آخه یه نفر با ماشین ایرانی تو اون اتوبان ها ۲۰۰ تا بره کل موتورش میاد پایین😏
        من یه پراید دارم اگه خدا خواست تا خرخره تقویت میکنم ۲۵۰ تا بره
        از سمند و پرشیا و اینا بهتره
        البته سلطان فقطهایماست که پولمون بهش نمی‌رسه 💔💔💔
        وگرنه تو اون اتوبان ها ۳۰۰ تا پر میکردیم با یکم دستکاری

        موافقم 1
        مخالفم 16
        1. آرش

          ۲ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (168 ديدگاه)

          پراید بزور ۱۶۰ تا میره چه برسه ۲۰۰

      3. علی جردن

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1858 ديدگاه)

        اتوبان سرعت آزاد با پرداخت عوارض جاده ایی یا رایگان با هر دو حالت موافقم امیدوارم دولت پزشکیان کلنگ این طرحو برای اولین بار در کشور پهناور ایران بزنه افتتاح کنه هزار تا اتوبان داریم‌یکیش سرعت آزاد شه

        موافقم 4
        مخالفم 8
    2. کسرا

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      اینکه با ۱۰۰۰ اسب مقایسه میکنی فاجعه است
      درسته این قدرت ها فاجعه هست ولی نباید یه قدرت کراس اور کوچیک رو با هایپر کاری که تعداد کمی هم هستن مقایسه کرد

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. Sina_carshow

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (164 ديدگاه)

        داش الان تقریبا بیشتر از ۱۰ تا سدان خانوادگی وجود داره که قیمتشون جوری هس که قشر متوسط بتونن بخرن که بالای ۱۰۰۰ اسب هستن معروف ترین هاشون هم تسلا مدل اس و پورشه تایکان و لوسید ایر هستش

        موافقم 10
        مخالفم 3
        1. سوشیانت

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3220 ديدگاه)

          داداش منظورت ۵ تا بود دیگه چون فکر نکنم ۱۰ تا سدان خانوادگی ۱۰۰۰ اسبی داشته باشیم

          موافقم 7
          مخالفم 2
        2. کسرا

          ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (160 ديدگاه)

          اولا اونا برقی ان
          دوما اونا درجای خودشون با اون قدرت شاهکارن
          سوما یکمی از متوسط به بالا هستش

          موافقم 2
          مخالفم 5
    3. آرش

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      الان قوی ترین ماشین جهان ۲۳۰۰ اسبه بخاره اینا اندازه یک چرخ اونم نیستن

      موافقم 5
      مخالفم 1
  3. سید علیرضا

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (231 ديدگاه)

    الآن حواله های ریرا خوب دارن می فروشن، تقصیر خودمونه دوستان

    موافقم 12
    مخالفم 2
  4. ندونی بهتره

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (128 ديدگاه)

    دقیقا نمدونم برای چی از پیشرانه های تنفس طبیعی با حجم بالاتر استفاده نمیکنند . مثلا میتوانند با پیشرانه های 2 لیتری یا 2.4 لیتری استفاده کنند که هم تنفس طبیعی باشند هم قدرت خوبی از آن موتور ها بگیرند و استهلاک کمتری داشته باشند و هم تاب آوری و طول عمر بیشتری نسبت به نوع توربو داشته باشند . و حتی تعمیر و نگهداری ساده تر و کم هزیه تری دارند .

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. hosen

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (264 ديدگاه)

      از کمپانی که ۴۰ ساله داره انجین ۸ سوپاپ تولید میکنه و دست از سرشم برنمیداره انتظار داری بیان موتور 2 لیتری مثلا تولید کنن؟

      موافقم 19
      مخالفم 1
    2. heshmat021

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (370 ديدگاه)

      نیاز به خط تولید و قطعه سازی و متخصص داره
      الان دارن با تولید ۳ تا موتور ( موتور پراید و ۲ موتور پژو) کل خودرو سازی رو میچرخونن،

      یه پلاس کنار اسم موتور میزارن ملت میگن به به
      قدرتشو رو کاغذ ۱ اسب بخار زیاد میکنن

      چه نیازی هست برن هزینه کنن وقتی مشتری صف کشیده

      موافقم 22
      مخالفم 1
    3. علیرضا

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (233 ديدگاه)

      بابا اینا حتی بلد نیستن ۲۰۶ و ۲۰۷ بسازن سال ۹۱ که پژو رفت یه جور ر… به ۲۰۶ رفت که نگو اومدن موتور ty5 ایرانی کردن ۵ اسب قدرتش کم شد ۲۰۷ که با کمک چین سال ۹۶ بر گردوندن به خط تولید بعد انتظار دارید موتور ۶ سیلندر بسازن

      موافقم 14
    4. عاباص سایپا هیتر

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      خداوکیلی آره قدرت و سرعت بیشتر میشه ولی مصرف سوخت و استهلاک 💀

  5. Mr wrong

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (260 ديدگاه)

    اگه اینا خودو ان
    پس اونایی ک ملت دنیا سوار میشن چی ان؟

    موافقم 9
    مخالفم 1
    1. آرش

      ۲ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      اینا خودرو نیستن فورغون هستن …

      موافقم 3
      مخالفم 1
  6. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1397 ديدگاه)

    یا خدا چه قدرت هایی دارن!!!! دیگه تهش ۱۶۰ اسب ماشالله بهتون

    موافقم 12
  7. دیجی

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (404 ديدگاه)

    یکماه که تمام پیچ ها شده اسم ریرا یه چند وقت دیگه پر میشه اون موقع می بینیم که واقعا این همه تبلیغ راست بوده یانه

  8. هراکلیوس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    تیبا 20اسب بی بخار

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. ممد ژانگولر

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3981 ديدگاه)

    خودروی ریرا رویای دست نیافتنی جوان ایران . فکر کنم کلمه ریرا که براش انتخاب کردن مخفف ( ریدی به رویامون ) باشه.

    موافقم 27
    1. ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4805 ديدگاه)

      صددرصد درود بر شما که همیشه کامنت های حق میزارید♥️

      موافقم 11
  10. هراکلیوس

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    ولی خدایی عکاس ریرا عالی ادیت کرده عکسو دمش گرم

  11. bayerischemotorenwerkeag

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    پیشرفت عظیم فقط دو مورد اول
    شاهین ۱۱۰ اسبی شاهین پلاس ۱۱۱ اسبی

    خدایا توبه

    موافقم 19
    1. آرش

      ۵ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      واقعا توبه یک اسب بخاره اضافه شده ماشالله ایران😐

  12. hosen

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    قوی ترین ماشین تولید داخل کلا ۱۶۰ اسب بی بخاره تازه!😂😂

    موافقم 16
  13. Kiarash

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    یکی دیروز گفته بود ریرا از پژو ۲۰۰۸ بالاتره !
    اصلا ۲۰۰۸ کجا ریرا کجا
    بنظرم الان بهترین ماشین خانوادگی ایرانی تارا هست

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. کیانوش

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شاهیناکه مشکلانجینش حل شه دردسر کمتری داره نسبت به تارا ایرانخودرو ه باید ی پلتفرم ژاپنی جو کنه با کمک شرکت های چینی که امتیاز نسل های قبلی تویوتا یا مزدا رو دارن مگه چینی ها همینحوری خودور ساز شد امتیاز پلتفرم یکی به اخر شرکت های معتبر رو میگرفت و ی اتاق واسش طراخی میکردن ی انحین میسوبیشی تمام

  14. کیانوش

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (808 ديدگاه)

    ایمدپارم ری را کیفیت مونتاژ خوب یداشته باشه و موتورش هم مشکلات سری اول یی اف سون های توربو رو نداشته باشه ک هی تغییر مثبت ت وبازار خودروی داخلی بشه لااقل شخصا حاضرم جای کراس اور های چینی ری را بگیرم اگر کیفیت منتاژ خوبی داشته باشه پلتفرمش که مال پژو هست طراحیشم نمیگم عالیه ولی از چینی ها چیزی کم نداره میمونه کیفیت مونتاژ و عملکرد موتور گیربکسش اما به نظرم تا الان در کل شاهین بین خودرو های ساخت داخل ظرفیت خبوبی واسه فروش داشت اکر ی موتور درست درمون روش میذاشتن و بهتر از تارا بود سایپا ه می کراس اور بر اساس هیمن پلتفرم شاهین بزنه خوبه باز ایران خودرو که مشکل بودج ههم نداره این همه سرمایه حمع کرده تو بانک ها اگر این فرصت رو هم از دست بده دیکه باید نابود شده دونستش یا کیفیت محصولاتش رو افزایش میده پ حای واردات چینی ها بر اساس همین پلتفرم های سیصد و یک و دو هزار و هشت خودرو های حیدد بسازه یا اینیکه فاتحه خودش رو بخونه هرچند به نظرم بهتره که با کمک ی شرکت چینی شریک توتوتا یا مزدای پلتفم نسل قبلی ژاپنی رو بیاره رو خط تولید چون دردسر پلتفرم های ژاپنی خیلی کم تره از پلتفرم فرانسوی هر کدوم ی هاچ بک هم باید بیارن هاچ بک های هیبریدی خفیف ک ی انجین بیس سی اسبی برقی هم کنارشون باشه راحت مصرف سوخت تا سه لیتر هم کم میشه چینی ها هاچ بک های جالبی ساختن ی پلتفرم بگیرن از چین واسه هاچ بک شهری زدن

    موافقم 1
    مخالفم 2
    1. عاباص سایپا هیتر

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      طومار💀

    2. رامتین

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3195 ديدگاه)

      من بجات باشم اصلا به این ماشین نگاه نمیکنم. در عوض بجای این حتما به چانگان cs35 پلاس فکر میکنم. و اما اگر خودروی داخلی میخوای اونقدر صبر کن موتور N20 ارائه بشه. تنها فاکتورت برای خرید خودروی داخلی موتور و گیربکسش باشه. چون بقیه مواردش همه بیخود و در یک سطحند.

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. گاس فرینگ

        ۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (272 ديدگاه)

        در بین مونتاژی ها در حد رقیب هاش هست مثلا از تیگارد آپشن هاش بیشتره با x5 تقریبا سو سو هستن
        اگه کاربر هایما پرست ناراحت نمیشن هایما اس ۵ ضعف بزرگی که داره مصرف سوخت بالا شه مثل اس۷ و داشبوردش مثل داشبوردهای دهه ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ نیسانه

  15. ممدقلی

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    زانتیا و ماکسیما میتونستن چهارم و سوم باشن بجای این اشغالا حداقل اونا برندشون اشغال نبود
    کادیلاک سویل ۱۸۰ اسبی مدل ۱۹۷۸ هم میشد اول
    جالبه ما همه ایتارو منتاژ و تولید میکردیم

    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (264 ديدگاه)

      و یه زمان اینجور بود نوا ۱۲۰ اسب آریا ۱۳۰ اسب بیوییک اسکایلارک ۱۶۵ اسب کدیلاک سویل ۱۸۰ اسب.گشتاورها به ترتیب نوا ۲۰۰ نیوتن متر آریا ۲۶۰ اسکایلارک ۳۶۰ سویل ۳۸۰ و بماند که مثلا بیوک با یه تعویض ساده کاربراتور به قدرت بالای ۲۰۰ اسب میرسه

      موافقم 8
      مخالفم 1
  16. حسین

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2977 ديدگاه)

    بهترین مونتاژی فک کنم فونیکس هست!
    مدل اف ایکس ۱۶۰۰ با شتاب ۷ ثانیه .
    مدل اریزو ۶ جی تی با شتاب ۶,۸ ثانیه .
    و مدل اریزو ۸ با موتور ۲ لیتری توربو .

    البته بهتر از همه پراید هست که یک موتور bpt تقویت شده با ۳۰۰ اسب بندازی روش و همه را پاره کنی!
    و پی کی با موتور r20 که قهرمان شد در مسابقات.

    مخالفم 11
    1. عاباص سایپا هیتر

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      رو پراید موتور موتور بالای ۱۰۰ اسب بندازی پرواز میکنی حالا میخوای ۳۰۰ اسبی بندازی؟ میخوای تیکه تیکه شی باپراید نکن. فورد فیستا ۳۰۰ اسبیرو دیدم ولی اون پرایده
      . با پرایدای ما به خدا فرق داره
      با پراید ۱۳۰ تا بری میلرزه حالا حداکثر بری چی میشه

      موافقم 4
      مخالفم 1
      1. ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4805 ديدگاه)

        من پراید ۷۶ دارم ۴۰۰ تا کار کرده شاسی جلوش یکم خورد ولی موتورشو تقویت کردم ۲۰۰ تا راحت پر می‌کنه
        فیلمش هم دارم با پرشیا درگ انداختم گرفتش🧿🧿🧿🤲🏻🤲🏻📿📿📿
        کوربشه چشم حسود

        موافقم 2
        مخالفم 10
    2. Taha Ayoobi

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3564 ديدگاه)

      گفتی اف ایکس.

      تو یکی از کشور های دیگه که نمیدونم کدوم بود اکسلش کنده شده.

      1. علی

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (104 ديدگاه)

        مالزی

  17. علی جردن

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1858 ديدگاه)

    یادتونه می گفتم رانا پلاس بهترین خودروی دنده دستی ایرانیه ؟ رانا پلاس از سمند سورن و پژو ۲۰۷ بی صندوق با صندوق و پارس و شاهین ارزون تره اما با کیفیت تره
    اینم مدرک

    موافقم 1
    مخالفم 8
    1. boost10

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (120 ديدگاه)

      آنقدر از رانا پلاس تعریف نکن وقت ندارم همشو دیسلایک کنم

    2. علی

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (104 ديدگاه)

      الان چرا دیگه از رانا پلاس تعریف و تمجید نمیکنی ؟ !
      یادش بخیر چقدر مردم رو میخندوندی 😁

  18. froG-driVer

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (904 ديدگاه)

    ماشالا ایران
    بخدا همین الآنم دارم که این کامنتو می‌نویسم دو ساعت زمان برده،دست و پام داره می لرزه.قدرتا ترسناکن

  19. دوج

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشینامون (فرغونانمون) با 160 اسب با 240 نیوتون قیمت: حدودی یک میلیارد

    ماشیناشون (سفینه هاشون) با 1000 اسب قیمت: مفت به توان هزار

    موافقم 3
    مخالفم 3
    1. آرش

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      شاید سدان های ۱۰۰۰ اسبی مثلا ۵۰۰۰۰۰ هزار دلار ولی هایپرکار و سوپر اسپرت و ماسین های خاصت کم کم یک میلیون دلار هست به بالا

  20. A Sus man

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    حاجی وایپر خدا بیامرز با دیدن پیشرفت صنعت خودرویی ایران تو گور لرزید!!!!(از ۱۱۰ اسب بخار تا ۱۶۰ اسب)

  21. هیروهیتو

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    اینا اسب بخار نیستن حیف اسم اسب واسه اینا .
    اینها قاطر بی بخارن

  22. Großer Hitler

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ایران اگه از همون اول بجای همکاری با یه مشت فرانسوی خیانت کار و اشغال ساز با آلمان کار میکرد الان از کره هم بالاتر بود.

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. car lover

      ۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (991 ديدگاه)

      هرکی با فرانسه همکاری کرد چوبشو خورد. درست مثل بلایی که سر ژاپنی ها اوردن

  23. محمد

    ۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1154 ديدگاه)

    بزارید یک واقعیت رو بگم.
    اونایی که هی به این خودرو ها می گویید آشغال،
    خب مانعی نیست نخرید.
    ما می‌خریم کیفشو می کنیم و شما هم از دودش لذت ببرید.

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. آرش

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (168 ديدگاه)

      خوب داداش بعضی ها پولشون نمیرسه همین ماشین های چینی هم بخرن مجبورن خوب بازم بهتر از دوچرخه هست

      ولی واقعا اشغال هستن…

  24. ....

    ۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    واکنش پارس سال مدل ۸۹ به همشون

  25. حسن

    ۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    اخر قدرتن کی جرات میکنه سوار اینا بشه راننده ناشی باشه یه گاز بده یا فرمون از دستش در میره یا عقب خودرو منحرف میشه ماشین از دستش در میاد
    اینا راننده حرفه ای میخوان
    کمتر از شوماخر هم قبول نیست یا شوماخر باید زنده بشه یا همه اینا را بغلش خاک کنن

    1. گاس فرینگ

      ۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (272 ديدگاه)

      وستپن و همیلتون: ما رو دور ننداز ما ایقدرام به درد نخور نیستیم

      موافقم 2
      مخالفم 1
  26. گاس فرینگ

    ۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    سایپا در دوره برجام به جای این که که کلی خرچ خط تولید tu5 کنه که ایران خودرو عینا همون موتور رو داره تولید میکنه می‌رفت با رنو می‌بست موتور ۸۰۰ سی سی رنو ساندرو می‌آورد می‌بست رو پراید و تیبا بعدم دو تا مصاحبه علیه وزارت نیرو می‌کرد میگفت این چه وضع بنزینه یا حتی موتور ۱۳۰۰ vvti پروتون که اندازه m15i قدرت داره بلکم بیشتر
    البته قطعه سازان تعیین میکنن کار رو بالاخره قطعات tu5 در حال ساخته ولی موتور ۸۰۰ سی سی باید کلی قالب نو و اینا کی حال شو داره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  27. آرش

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    ماشینای صد ستل پیش از این اشقال ها قوی ترن

  28. کیارش

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    طراحی بسیار عقب مانده و واقعا آدم نمیدونه چی بگه این و شاهین و تارا مایع خجالت و ذلت

  29. آرش

    ۲ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    ماشین های صد سال پیش خیلی قوی تر بودن مثلا دوزبرگJS
    ۲۰۰ تا سرعت میرفت با قدرت ۲۳۰ اسب بخار!
    اینا فرغونم نیستن اسباب بازی هستن…

  30. سهیل

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یه جوری نوشتید موتور m15tc ضعیفه که انگار حالا موتور me16 یا همون tu5 اشغال خیلی قویه tu5 حتی روی تارا با وزن سبکتر و پژو پارس حلبی هم قدرت و شتاب خوبی نداره حالا چه برسه به شاهین که در بین ماشینهای همرده خودش سنگین‌ترین وزن رو داره تازه گیربکس اتوماتیک هم که باشه دیگه هیچی تو سربالایی اصلا راه نمیره m15tc هرچی باشه گشتاورش بیشتره و از tu5 قویتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست