پژو ۲۰۶ یکی از مشهورترین خودروهای تولیدی کشور است. این هاچبک فرانسوی از سال ۱۳۸۰ تاکنون در خط تولید ایران خودرو قرار دارد و فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرده است. در این نوشتار میخواهیم بدانیم آیا خرید نسخههای کارکرده ۲۰۶ ارزش دارد یا خیر. به همین خاطر ابتدا میخواهیم شما را با تاریخچه این خودرو آشنا کنیم و سپس به باقی موارد بپردازیم پس با ما همراه باشید.
تاریخچه پژو ۲۰۶
در بین خودروهایی که طی چند دهه اخیر در کشورمان مونتاژ و یا عرضه شدند، یک هاچبک بیشتر از همه توجه جوانان را به خود جلب کرد. این خودروی تخم مرغی شکل پژو ۲۰۶ نام دارد و علیرغم تمامی معایب و کاستیها، هنوز هم از هواخواهان و دوستداران بیشماری برخوردار است.
همانطور که خودتان بهتر آگاهید، پژو ۲۰۶ به لحاظ فرم بدنه، یک خودروی سوپرمینی محسوب میشود. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی در کشورمان در حال تولید است و شاید بتوان آن را از معدود محصولات بهروز شرکت ایرانخودرو در زمان عرضهاش برشمرد. پژو ۲۰۶ در سرزمین مادری خود، یعنی فرانسه، بهطور رسمی در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۹۸ میلادی، متولد شد و تا سال ۲۰۱۰ میلادی هم در مدار تولید بود. البته با احتساب زمان تولید مدل ۲۰۶+، این تاریخ تا دو سال دیگر هم ادامه یافت که در جای خود یک رکورد بهحساب میآید و دلیل اصلی این امر را هم تنها میتوان در میزان فروش بالای آن جستجو نمود، امری که حتی تا آخرین روزهای حیاتش، کمابیش برقرار بود.
طراح نسخه معمولی پژو ۲۰۶، شخصی به نام ژرارد والتر بود صادقانه باید گفت طراحی این خودرو در زمان خود یک سر و گردن بالاتر از رقبا و حتی خودروهای سطح بالاتر بوده است. فقط کافی است که طرح پژو ۲۰۶ را با خیل رقبای ریز و درشت مقایسه نماییم تا این مطلب را بهتر درک کنیم. در ایران نیز ۲۰۶ خودرویی کاملاً جذاب و متفاوت جلوه میکرد و افراد زیادی به دنبال خرید آن بودند.
طراحی مدل کوپه و یا پژو ۲۰۶ CC هم توسط فردی به نام مورات گوناک صورت پذیرفت. پژو ۲۰۶ از همان اوان تولید، موفقیتهای بسیاری را کسب نمود، مثلاً در انگلستان، از سال ۱۹۹۸ الی ۲۰۰۱ میلادی و به مدت سه سال، پیاپی، مقام بهترین خودروی سال را از آن خود نمود و در بازار اروپا هم به مدت چندین سال در صدر لیست فروش قرار داشت. این موفقیتها در کنار یکدیگر، این خودرو را به یکی از مهمترین بازیگران خودروهای سوپرمینی در آن زمان بدل نمود، به حدی که کمتر خودرویی در این کلاس جرئت رویارویی و همآوردی با آن را داشت. پژو ۲۰۶ در فرمهای سه درب و پنج درب هاچبک، پنج درب سدان، دو درب کوپه و پنج درب استیشن واگن تولید میشد و در کشورمان نیز تنها نمونه پنج درب هاچبک و بعداً نسخه صندوقدار در مدار تولید قرار گرفت.
تیپهای مختلف پژو ۲۰۶
۲۰۶ از همان ابتدا در نسخهها یا تیپهای مختلفی روانه بازار گردید هرچند هم اکنون از تعداد مدلهای تولیدی آن کاسته شده است و تنها ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۳ سقف شیشهای عرضه میشوند.
تیپ ۱
سری اول ۲۰۶ که اوایل سال ۱۳۸۰ به بازار آمد به نام تیپ یک معروف شد که از آن دقیقاً ۱۲۲۱۷ دستگاه تولید شد. داخل کابین مواردی همچون فرمان دوشاخه، رادیو ضبط و کنسول وسط که تنها یک ساعت دیجیتال بکار رفته است که باعث تمایز نسبت به تیپ یک بعدی (که همه با نام تیپ ۲ میشناسیم) میشود. تیپ یک بعدی یا همان تیپ ۲ بازار ما که یک سال بعد معرفی شد در ظاهر همان ماشین قبلی بود با موتور ۱۳۶۰ سی سی با کد TU3 که ۷۵ اسب بخار نیرو تولید میکرد ولی در زیر پوست کاملاً عوض شده بود. تکنولوژی مالتی پلکس یا MUX کل سیستم برق اتومبیل را دگرگون کرده بود بطوری که حتی یک سیم مشترک با نمونه قبلی نداشت.
تیپ ۲
آنچه واقعاً تیپ ۲ نام داشت به تعداد بسیار کم تولید شد و تماماً مانند تیپ ۳ متعارف بود, فقط ترمز ABS نداشت. تعداد کم تعداد کم این مدل و تفاوت فاحش MUX و غیر MUX باعث شد که همه (حتی کارخانه) تیپ MUX 1 را تیپ ۲ بنامند. پس اگر ۲۰۶ مدل ۸۱ دیدید که ظاهر تیپ ۳ بود ولی ترمز ABS نداشت, تعجب نکنید.
بهترین سال های تولید ۲۰۶ تیپ ۲
بهترین تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ بود؛ در این دوره، از قطعات اصلی فرانسوی و موتور TU3 با کیفیت مونتاژ بالا استفاده میشد و خودروها کمترین مشکلات برقی و فنی را داشتند. مدلهای قبل از ۱۳۹۱ به دلیل وارداتی بودن قطعات و استفاده از ECUهای Valeo یا Bosch عملکرد بهتری دارشتند، اما از ۱۳۹۱ به بعد بهتدریج کیفیت کاهش یافت و برخی قطعات با نمونههای داخلی یا چینی جایگزین شدند. مدلهای بعد از ۱۳۹۶ نیز بهدلیل افت محسوس کیفیت مونتاژ و افزایش مشکلات برقی کمتر توصیه میشوند. بنابراین، اگر بهدنبال ۲۰۶ تیپ ۲ با استهلاک کمتر و عملکرد مطمئن و البته با قیمت پایین هستید، خرید مدلهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ کم کار گزینه بهتری است.
تیپ ۳
حالا نوبت تیپ ۳ میرسد که مدل لوکس با موتور کوچک است که تمامی خواص تیپ ۵ را دارد به جز این که ترمز چرخهای عقب آن دیسکی نیست و موتور آن هم همان ۴/۱ لیتری ۷۵ اسبی با حداکثر سرعت ۱۷۷ کیلومتر در ساعت است. این مدل بالاترین ارزش پرداخت پولی را برای کسانی که سرعت و توان زیاد برایشان مهم نیست به ارمغان میآورد. تجهیزاتی چون سیستم تهویه مطبوع خودکار, آئینه های برقی گرم کن دار, CD خوان بسیار برجسته Clarion با بلندگوهای Goodmans انگلیسی, دو کیسه هوا, ABS دوکاناله و سه، پشت سری عقب از مشخصات بارز این مدل است که شاید برای داشتن خودرویی دیگر با این امکانات مجبور به پرداخت دو برابر پول آن باشید. ایران خودرو در حال حاضر به دنبال تولید نسخه جدید تیپ ۳ با سقف شیشهای و قیمت بالاتر است.
تیپ ۴
این مدل دارای موتور ۱۶۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ با کد JP4/TU5 و همچنین گیربکس اتو ماتیک Autoadaptive AL4 میباشد. این موتور نسبت به موتور TU3 که نسبت به موتور ۲۰۵ تنها سرسیلندرش تغییر کرده و به آن انژکتور اضافه شده بود, یک موتور کاملاً جدید با کارایی بسیار بالا میشود. این پیشرانه قدرت ۱۰۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۲ نیوتون متری تولید میکند و حالا در طیف وسیعی از محصولات ایران خودرو بکار میرود. بر عکس شایعاتی که میگفتند تعداد زیادی ۲۰۶ بصورت ساخته شده وارد ایران شده باید گفت که تنها ۱۹۱ دستگاه از همین تیپ ۴ در ابتدا مخصوص جانبازان آن هم بصورت SKD وارد شد که بدان معنی بود که ماشینها آماده و داخل جعبهای بودند که میبایست صندلیها و لاستیکها روی آن نصب شوند.
این ماشینها دارای رنگهای متنوعتری بودند و علاوه بر ۲۰۶ های اتوماتیک تیپ ۴ که بعدها در ایران تولید شد دارای حسگر باران, محفظه مخفی زیر صندلی شاگرد, توری نگهدارنده داخل صندوق و تودوزی با رنگهای متنوع بودند. لیکن مشکل این مدل را میتوان سیستم تعلیق آن دانست چرا که در تیپ ۴ وارداتی از همان فنربندی مورد استفاده در ماشینهای اروپایی استفاده شده و این بدان معنی است که تاب مقاومت پستی و بلندیهای خیابانهای غیر استاندارد ایران را نداشته و در نتیجه بسیاری از ناحیه رام و جلوبندی دچار مشکل شدند.
تیپ ۵
پس از تیپ ۴ که در داخل نیز تولید آن آغاز شد و از نظر امکانات داخلی بسیار بود ولی مزایایی چون ترمز دیسکی در هر چهار چرخ, ABS و ایربگ بهره میبرد مقرر گردید نمونه دندهای دستی آن هم تولید شود چرا که استقبال از ۲۰۶ در بازار تک محصولی ایران فراتر از انتظار پژو بود و بعلاوه آنها با موفقیت مدل اتوماتیک متوجه شدند توان خرید ایران آنقدر هم که فرانسویها فکر میکردند پایین نیست!
۲۰۶ تیپ ۵ که به جرات میتوان گفت بهترین ارزش پولی پرداختی در بین تمام اتومبیلهای داخلی را داشت در اواخر سال ۸۱ با قیمت معادل نمونه آن در سراسر دنیا و با امکاناتی مانند تیپ ۳ بعلاوه ارتفاع کمتر, ترمز دیسکی در هر چهار چرخ, ABS چهار کاناله به بازار عرضه شد.
بهترین سال تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ بین ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ بود؛ در این دوره از قطعات اصلی فرانسوی و موتور TU5 با کیفیت مونتاژ بالا استفاده میشد و خودروها کمتر دچار مشکلات برقی یا فنی میشدند. ECU این مدلها عمدتاً Bosch بود که نسبت به مدلهای بعدی عملکرد بهتری داشت. پس از ۱۳۹۱، به دلیل داخلیسازی و جایگزینی قطعات با نمونههای چینی یا ایرانی، کیفیت کاهش یافت. از ۱۳۹۶ به بعد نیز افت محسوس مونتاژ و افزایش ایرادات برقی و سنسورها باعث شد که این مدلها گزینههای مناسبی نباشند. بنابراین، اگر به دنبال خرید ۲۰۶ تیپ ۵ با کیفیت و دوام بهتر و قیمت مناسب تر هستید، مدلهای ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ بهترین انتخاب هستند.
تیپ ۶
آخرین سری از ۲۰۶ های ایران تیپ ۶ است که در ابتدا با همان گیربکس اتوماتیک AL4 ولی با امکانات کامل چون تیپ ۵ به تعداد نسبتاً کمی تولید شد و پس از آن گیربکس مذکور جای خود را به یک مدل تیپ ترونیک داد. اینکه این گیربکس قابلیت تعویض دنده توسط راننده را در یک خودروی اتوماتیک به ارمغان میآورد و انتخاب با شماست که دنده را خودتان عوض کنید یا تعویض دنده را به ماشین بسپارید. این مهم تیپ ۶ را برای ایران و بخصوص تهران ایده آل میکند که دائماً در ترافیک هستید ولی در عین حال ماشین دندهای را نیز دوست دارید.
مشخصات فنی پژو ۲۰۶
۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۰۶ تیپ ۵ | ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای | |
کد کلاس (های) خودرو | ۲۶۰۲۸-۲۶۰۳۰-۲۶۰۳۱-۲۶۰۳۳-۲۶۰۳۴ | ۲۶۸۱۵-۲۶۸۱۸-۲۶۸۱۹-۲۶۸۲۰-۲۶۸۲۱-۲۶۸۲۲ | ۲۶۰۳۵ |
نوع موتور | TU3A | TU5 | TU3A |
حجم موتور (cc) | ۱۳۶۰ | ۱۵۸۷ | ۱۳۶۰ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه | ۷۵ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۹.۶ | ۱۰.۵ | ۹.۶ |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۱۶ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چند نقطهای | پاشش چند نقطهای | پاشش چند نقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۷۰ | ۱۸۵ | ۱۷۰ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۴.۱ | ۱۱.۶ | ۱۴.۱ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km) | ۸.۹ | ۸.۸ | ۸.۹ |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | ۵ | ۵.۴ | ۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۶.۴ | ۶.۶ | ۶.۴ |
طول خودرو (mm) | ۳۸۳۵ | ۳۸۳۵ | ۳۸۳۵ |
عرض خودرو (mm) | ۱۶۵۲ | ۱۶۵۲ | ۱۶۵۲ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۲۶ | ۱۴۲۶ | ۱۴۲۶ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۴۴۵ | ۲۴۴۵ | ۲۴۴۵ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۰۲۵ | ۱۰۵۴ | ۱۰۲۵ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ | ۵۰ | ۵۰ |
حجم فضای صندوق عقب (Lit) | ۲۴۵ | ۲۴۵ | ۲۴۵ |
گارانتی | ۲ سال یا ۴۰/۰۰۰ کیلومتر، برای خودروهای با مدل ۱۴۰۱: ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) | ۲ سال یا ۴۰/۰۰۰ کیلومتر، برای خودروهای با مدل ۱۴۰۱: ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) | ۲ سال یا ۴۰/۰۰۰ کیلومتر، برای خودروهای با مدل ۱۴۰۱: ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هر کدام زودتر فرا برسد) |
امکانات و آپشن های پژو ۲۰۶
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای | |
کد کلاس (های) خودرو | ۲۶۰۲۸-۲۶۰۳۰-۲۶۰۳۱-۲۶۰۳۳-۲۶۰۳۴ | ۲۶۸۱۵-۲۶۸۱۸-۲۶۸۱۹-۲۶۸۲۰-۲۶۸۲۱-۲۶۸۲۲ | ۲۶۰۳۵ |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسهای | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری،۲۶۸۱۵ و ۲۶۸۱۹: ترمز عقب دیسکی،۲۶۸۱۸ و ۲۶۸۲۰ و ۲۶۸۲۱ و ۲۶۸۲۲: ترمزعقب کاسهای | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD و EBA), ترمز جلو و عقب دیسکی |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان | هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان | هیدرولیک، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان |
سیستم تهویه | دستی | اتوماتیک | اتوماتیک |
سیستم صوتی | رادیو پخش | رادیو پخش | رادیو پخش |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو, سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home) | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home) | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو, چراغ همراهی تا درب منزل در محیطهای تاریک |
آینهها | آینههای جانبی دستی | آینههای جانبی برقی، دارای حسگر دماسنج و قاب رنگی | آینههای جانبی برقی همرنگ بدنه |
شیشهها | شیشه بالابر برقی درهای جلو | شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب | شیشه بالابر برقی درهای جلو وعقب |
تزئینات | تریم خاکستری، روکش پارچهای صندلی | تریم خاکستری، روکش پارچهای صندلی | تریم خاکستری، روکش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، کد کلاس ۲۶۰۲۸ و ۲۶۰۳۰: سنسور دنده عقب | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین، ۲۶۸۱۵: سنسور دنده عقب | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل بخار بنزین |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچ فولادی | ۱۴ اینچ فولادی | آلومینیومی ۱۴ اینچ |
صندلی | صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی | صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی عقب قابل تنظیم، صندلی عقب ۲ تکه با قابلیت تاشوندگی | تنظیم دستی، صندلی عقب ۲ تکه با قابلیت تاشوندگی، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی عقب |
سایر تجهیزات | – | دماسنج روی داشبورد | سقف شیشهای |
مزایا و معایب پژو ۲۰۶ کارکرده
از جمله مزایای این خودرو میتوان به ابعاد جمع و جور، فراوانی قطعات یدکی با توجه به زمان تولید طولانی در کشور، مصرف سوخت نسبتاً پایین، طراحی خارجی جذاب و وضعیت ایمنی مناسب نسبت به دیگر ساختههای صنعت خودروی داخلی اشاره کرد.
مهمترین معایب پژو ۲۰۶ عبارتند از کیفیت پایین نسبت به نمونههای اولیه، فضای تنگ کابین در بخش عقب، هزینههای نگهداری و استهلاک بالا، حذف برخی آپشن ها و تجهیزات استاندارد نمونههای خارجی، قیمت بالا به ویژه در نسخههای کارکرده. در هنگام خرید به مواردی چون نشتی سیستم هیدرولیک، نشتی آب و روغن و سلامت واشرسرسیلندر، کویل و سیستم برق خودرو دقت بیشتری داشته باشید.
قیمت برخی قطعات پژو ۲۰۶
نام | قیمت (ریال) |
پوسته داشبورد ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۳۰۶۰۰۰۰ |
کیت کلاچ ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۱۵۰۰۰۰۰ |
سنسور دریچه گاز ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۹۸۰۰۰۰ |
قاب ایربگ فرمان ۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۵۰۰۰۰۰ |
دسته راهنمای ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۵۰۰۰۰۰ |
هوزینگ واتر پمپ ۲۰۶ تیپ ۲ | ۱۱۷۰۰۰۰۰ |
استپر موتور ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۱۵۰۰۰۰ |
چراغ خطر عقب ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۷۱۰۰۰۰ |
سنسور دور موتور ۲۰۶ تیپ ۲ | ۱۶۸۰۰۰۰ |
کمک فنر سمت چپ ۲۰۶ تیپ ۲ | ۷۳۰۰۰۰۰ |
چراغ جلو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۵۵۰۰۰۰۰ |
قیمت پژو ۲۰۶
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
پژو ۲۰۷ | ۸۵ گانه - TU3 | ۵۹۰,۷۷۵,۰۰۰ | ۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی فرمان هیدرولیک | ۶۱۵,۸۲۸,۸۰۰ | ۷۹۹,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو ۲۰۷ | دستی پانوراما-ارتقا یافته | ۶۷۵,۵۷۵,۰۰۰ | ۸۷۱,۰۰۰,۰۰۰ |
رقبای پژو ۲۰۶
بازار هاچبک های کشور فاقد تنوع خاصی است و در این بین میتوان خودروهایی همچون تیبا 2، کوییک، ام ویام ۳۱۵ و برخی مدلهای دیگر را از جمله رقبای ۲۰۶ دانست. مهمترین مزیت ۲۰۶ نسبت به این خودروها در طراحی جوان پسند و جذاب، فراوانی قطعات یدکی، بازار فروش مناسب و مصرف سوخت کم است. از طرف دیگر باید دانست محصولات خانواده سایپا قیمت و استهلاک کمتری دارند و جادارتر از ۲۰۶ به شمار میروند.
تیبا ۲ و کوییک با قیمت حول و حوش ۲۰۰ تا ۲۳۰ میلیون تومان در دسترس هستند اما ۳۱۵ قیمت بسیار بالاتری نسبت به ۲۰۶ دارد. از طرف دیگر باید به این نکته دقت کرد که بازار خرید و فروش ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به تیپ ۵ بهتر است اگرچه که قدرت پیشرانه آن به هیچ وجه راضی کننده نیست و اگر خواهان شتاب بهتری هستید باید تیپ ۵ را انتخاب کنید.
جمع بندی
با توجه به افزایش شدید قیمت خودرو در کشور و از دسترس خارج شدن خودروهایی همچون ۲۰۶ از دست مصرف کنندگان، طبیعی است که آنها به سمت نمونههای کارکرده بروند اما واضح است که خودروهای کارکرده نیز مشکلات خاص خود را دارند.
درباره انتخاب ۲۰۶ باید به نکاتی دقت کرد که از جمله آنها میتوان به صحت کارکرد سیستم برقی، پیشرانه و تزئینات اشاره نمود. ۲۰۶ تیپ ۲ بخاطر پیشرانه کم توان خود معمولاً توسط مالکان تحت فشار قرار میگیرد و بنابراین در انتخاب آن باید به مواردی همچون خرابی واشر سرسیلندر و نشتیهای متعدد دقت فراوان کرد؛ اما تیپ ۵ اصولاً فاقد مشکل خرابی سرسیلندر است اما نشتیهای مختلف در آن هم دیده میشود.
همچنین ۲۰۶ اکثراً مناسب افراد جوانی است که سرنشینان زیادی را حمل نمیکنند. کابین این خودرو فضای زیادی ندارد و اگر خانوادهای پرجمعیت دارید بهتر است خودروهای دیگری را انتخاب نمایید. در کل زمانی سراغ پژو ۲۰۶ کارکرده بروید که وقت، حوصله و بودجه کافی برای رسیدگی به آن را دارید زیرا این خودرو ذاتاً استهلاک بالایی دارد و در صورتی که قبلاً مالک خودروهای کم هزینهای بودهاید شاید از وجود برخی مشکلات ریز و درست در این خودرو کلافه شوید.
electriclovecar
۱۸ آبان ۱۴۰۱من مدل 1397 تیپ 2 دارم ها چبک با کارکرد 55000 و خداییش تاالان اذیتم نکرده
البته من خیلی حواسم بهش هست و تمام سرویس دقیقا یا حتی زودتر از سروقتش انجام میدم و ازش راضیم خیلی
شما هر5000 سرویس دوره ای ببرش الکی بهش هدلایت و… اضافه نکن حسابی برات کار میکنه
زیر 206 مدل 92 سراغش نرید ک فقط دردسره الکی هم گول اینستا نخورید ک میگن قدیمی بهتره چون 206 توو خرج بیفته ب تمام معنا سرطانه
D:
۱۸ آبان ۱۴۰۱والا اینستا خانمان سوزه الان شما برید توی فضای مجازی ی عده متوهم دارن میگن پژو قبل 90 خراب نمیشه و شتابش بوگاتیه از کره ماه اومده ولی من یادمه اگر اشتباه نکنم سال 92پارس 88گرفتیم مثلا زیر پای خانوم بود و خیلی تمیز بود.
بیشتر از خونه تعمیرگاه بود انقدر تعمیرگاه بود مانیتور هاش رو توی تعمیرگاه دزدیدن😂😂😂
ولی دیگه کابوس پژو توی خونواده ما موند
الان که 10 سال دیگه هم عمر کرده باشه که دیگه بیچاره میشی
NAVID۰۰۹۸
۱۸ آبان ۱۴۰۱این خودرو را نداشتم ولی یه سفر ۱۰۰۰ km داشتم که فقط میتونم بگم واقعاً کممصرفه در بنزین اما یه فاجعهی تمامعیار در بخش هندلینگ ، صندوق عقب و صندلیهای عقب و تصادف از کاپوت و سرگلگیرهای جلو هست که همیشه برام جای سوال بوده و هست که چرا اینقدر خاطرخواه داره !
بخصوص مدلهای جدیدش که حتی داشبوردشون هم قُر هستند و کیفیت داشبورد حتی از پراید هم کمتر شده !
جداً مسئولان زحمتکِش ما همین انتخابهای خندهدار ایرانیها و استقبالشون را میبینند که یه مشت آشغال تولید و فرو میکنند و تازه صف هم برایش میبندیم 😂🤦♂️ !
یادم میاد زمانی که ورنا و آوانته منتاژ میشدند و هم قیمت پژو پارس و زانتیا بودند ولی خریداران به سمت خرید پارس و زانتیا رفتند و این خودش خندهداره !
کسانی که پشت فرمان ورنا و آوانته نشسته باشند خیلی خوب میدانند که چند سر و گردن از هر نظر بهتر از محصولات ایرانخودرو و سایپا بودند اما مثل همیشه خریداران ما از بیسوادترین خریداران خودرویی در دنیا هستند که مهم نیست چی میخرند ، فقط مهم اینه که خوشگل باشه تا چشم حسود را بترکانند از خوشگلیشون قشنگیشون فینگیلیشون گوگولیهای خوشگل !
محمد
۳۰ آبان ۱۴۰۱سلام تجربه ای از سیتروئن زانتیا سالم داشتید ممنون میشم شرح کنید 🌹💐
Amin.aj
۱۸ آبان ۱۴۰۱اتفاقا قدیمی هاش خیلی بهتر و باکیفیت تر هستن مخصوصا بخاطر گیربکس خوده tu که هماهنگ تر هم هست از مدل ۹۰ به بالا گیربکس ۴۰۵ رو روش نصب کردن من خودم ماشین قبلیم ۲۰۶ مدل ۸۳ تیپ۵ بود تازشم بالای ۴۵۰ هزار تا کارکرد یه بار فقط تعمیر موتور شد.اونم قطعات اصلی انداختم براش درسته هزینه بیشتر شد ولی ارزش داشت سفر هم زیاد رفتم حساب کن باهاش تا قشم رفتم وبرگشتم بدون مشکلی همزمان با رفیقم رفتیم که اونم sd مدل ۹۶
داشت که ۳ بار جوش اورد فقط نه تو دور نه تو شتاب بهم نمی رسید حتی زمانی که تازه خریده بودم می گفتن فقط باید خرجش کنید تو اون چند سال فقط ۱ بار خرجش کردم که طبیعی بود واسه اون مدل و کارکرد بالا ۱۲۰ هزارتا خودم باهاش رفتم جالب تر اینجا بود اون کسایی که می گفتن فقط باید خرج کنی خودشون ۲۰۶ رانا ۲۰۷ و پارس صفر داشتن هر روز با یه مشکل جدید میرفتن تعمیرگاه !
❤BMW❤
۱۸ آبان ۱۴۰۱جواب سوال تیتر :
نه :)
aMiRsHaYaN
۱۸ آبان ۱۴۰۱من مدل ۸۳ تیپ ۲ فول وارداتی (فقط صندلی و رینگاش ایرانی بود) دارم خیلی خوبه اصلا اذیت نمیکنه هر سری سر ۵ هزار تا فیلتر و روغن رو عوض میکنم
aMiRsHaYaN
۱۸ آبان ۱۴۰۱دوستان فقط یه سوال
من قبل تحریمها روغن توتال کوارتز ۷۰۰۰ میریختم بعد تحریمها بهتام 10w40 Quantic میریزم خواستم بدونم که همین خوبه یا روغن دیگه ای بریزم؟
دیروز ۵۰۰۰ تاش شد خواستم بدونم همینو ادامه بدم یا نه؟ چون بهتام نرم میکنه ماشینو ولی نه به اندازه توتال میزدم
Amin.aj
۱۸ آبان ۱۴۰۱اون توتالی که می گی همونه فقط اسمش عوض شده توتال خوده اصلی وارداتیش اون موقع هم خیلی بالاتر از این حرفا بود الان که میلیونی باید پرداخت کنی
اون موقع بهران ۱۰ ۴۰ ۴ لیتریش ۳۸ تومن بود توتال ساخت ایران ۴۳ الی ۴۵ بود ورداتیش که اون موقع ۲۱۶ تومن بود الانو که نگم براتتتتت
رضا
۱۸ آبان ۱۴۰۱روزگاری ماشین جذاب و دوست داشتنی بود .
خودم تجربه نکردم این ماشین رو ولی از دوستانی که دارن شنیدم از وقتی که ایران خودرو دست محبت به سر 206 کشیده این ماشین از نظر قدرت و شتاب خیلی ضعیف شده .
و حتی کشش مناسبی هم نداره و بیشتر از 170 تا راه نمیره .
نکته جالب اینجاس که تو یوتیوب تست سقف سرعت این ماشین در اتوبان های آلمان رو که میدیم حتی مدل 1400 و حتی 1100 بنظر توان مناسبی داشتن و خوب راه میرفتن
راستی ! مدلای ایرانیزه دیگه برق مالتی پلکس ندارن و اکوماکس ایرانی (بخونید چینی) جایگزین اون شده .
D:
۱۸ آبان ۱۴۰۱تیپ 2 اون زمانی که داشتیم عجب چیزی بود یادمهروغن توربو میخورد اگر در آینده بگم با 206 میرفتیم شکار و افرود خواهند خندید😂😂😂
ولی دیگه دیدم این وضعیت فایده نداره زدم تو کار suv ولی خیلی دوست دارم دوباره یکی دیگه بگیرم
Amin.aj
۱۸ آبان ۱۴۰۱۲۰۶ فقط تیپ ۵ های مدل ۸۲ تا ۸۶ بوش ۷.۴.۴ عالی بودن بقیش
پر خواستید بخرید فقط تو این مدل ها دنبالش باشید گرچه سالمش مالک رو جوری راضی نگه می داره که حالا حالا ها به فکر فروشش نمی افته!
ساشا
۱۸ آبان ۱۴۰۱دقیقا درست میگیید
مدل ۸۴ تیپ ۵ دارم حدود ۲۸۰ راه رفته هنوز تعمیر نشده و خیلی راضی هستم
mahan
۱۸ آبان ۱۴۰۱من باشم نمیخرم.چه نو چه دست 2!.به نظرم فولکس گل خیلی بهتره.البته که 206 ماشین خوبیه ولی گل از چند لحاظ بهتره.خیلی محکم تره و کیفیت اتاق و همه چیزش خیلی بهتر از 206 هست.شتاب بالاتر.و حجم موتور 1800cc .استهلاک پایین.بابت قطعه هم همه چیزش هست.
مهران
۱۸ آبان ۱۴۰۱من sd ۹۰ دارم موتور پلمپ.اصلا آخ نگفته.شاید یه عده باور نکنن ولی هنوز صفحه زیرش نرفته بود که ماه پیش صفحه کلاجشو کامل عوض کردم و از کارخونه بود.تمام قطعات مهمش از جمله برقیش مارک بوش.
موتور قویی داره و شتاب و کششش عالی بوده برای خانواده ۴ نفری.
قطعا از لامبورگینی حرف نمیزنم اما در حد خودش خیلی ماشین خوب و راحتی بوده برام.
تعویض روغن زودتر از موعد خییییلی تو نگهداری و سلامت موتور اهیمت داره.البته کیفیت قطعات هم جای خودشو داره
یا علی
Just toyota
۱۸ آبان ۱۴۰۱آقای احمدزاده ، جانشین برقی ولوو xc90 با نام ex90 رونمایی شده لطفا اخبارش رو پوشش بدین 🙏
شاهین
۱۸ آبان ۱۴۰۱سلام وقت بخیر
همکارم زحمتشو کشیدن.
علی جردن
۱۹ آبان ۱۴۰۱دست گل همه اعضاتون درد نکنه به لطف شما خبرنگارا سایت پدال شده بهترین سایت فارسی زبان خودرو در دنیا
شاهین
۱۹ آبان ۱۴۰۱سلامت باشید
The Grand Tour
۱۸ آبان ۱۴۰۱صفر گرفتم تیپ 2 کلا نمایندگی بودم توی 600 کیلومتر 2 بار نمایندگی رفتم ایراداتی که بوده اینطوریه:
1-تسمه دینام سوت میزد به شدت تعویض شد بعد 200 کیلومتر دوباره شروع کرد به سوت زدن
2-چراغ ایربگ هربار با یک نیش ترمز هم روشن میشه
3-مصرف ماشین صدی 13 تا 15 بوده در صورتی که بدون گاز زیاد و کولر بوده
4-خرابی دریچه کولر
5-شکستن پایه صندلی عقب بعد از پریدن تو دست انداز
6-مشکل ای سی یو و گاز خوردن ماشین بدون گاز دادن حدودا 700 دور بالا میره برای خودش و بعد پایین میاد
7-چراغ ای بی اس به صورت رندوم روشن و خاموش میشه
8-لرزش دنده و پس زدن دنده
9-خشک بودن گیربکس و ضریب اشتباه دنده 4 و 5
در کنار همه اینها کیفیت فاجعه مونتاژ داشبورد و جنس پلاستیک ضعیف و کابل کشی بد هم اضافه کنید.
سنسور دنده عقب هم اپشن شده و نداره.
در کل نخرید یک کلام.
سوالی هم داشتید بپرسید توضیح بدم براتون
kimfan
۱۸ آبان ۱۴۰۱من یه تیپ ۵ مدل ۹۸ ترمز عقب کاسهای (بله..، ترمز عقب کاسهای) دارم که خیلی عالی بود و راضی بودم ازش، تا زمان پایان گارانتی!
یعنی تا گارانتی تمام شد، درست هفته بعدش ترمزش (مدولاتور ABS درواقع) دچار مشکل شد!
حالا از طرفی توی بازار اصلا نمیدونستن این چی هست، انگشت شماری هم که میدونستن، میگفتن نیست و گیر نمیآد، ایساکو هم که میگفت نداریم!!!
پیرم دراومد تا درست شد..
بعضی وقتا، خصوصا با شرایط فعلی بازار، دست دوم خریدن (منوط به اینکه ماشین در شرایط خوبی باشه و خوب ازش نگهداری شده باشه) بهتر از صفر هست. چون صاحب قبلی تمام عیوب رو برطرف کرده.
علی جردن
۱۸ آبان ۱۴۰۱پژو ۲۰ه کارکرده بخریم؟ جواب=خیر
*بجاش رانا+ فلزی یا رانا+پانوراما بخریم هم اینکه ۶ دنده شدن (۶ دنده جلو + ۱دنده عقب) گیربکس کاملا نسل جدید و تکنولوژی ۲۰۲۲ دارد هم اینکه حمایت از تولید داخل می شه (قطعا بهتراز سمند و دنا هست) و هم اینکه رانا+ دقیقا موتور فرمان و صندلی پژو ۲۰۷ داره با طراحی متین تر
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۸ آبان ۱۴۰۱***به حمایت از ایراخودرو
بهراد
۱۹ آبان ۱۴۰۱بجاش یه رانا بخریم با فرمون و چراغ ها پلاس کنیم بقیه پولم بزاریم اورهالش کنیم
علی جردن
۱۹ آبان ۱۴۰۱موتور نسل جدید TU5پلاس یا گیربکس ۷ دنده نمی شه که اضافه کرد
*رانا ساده یا همون رانا elx زیبا نبود اما با تغییر گرافیک چراغ عقب و دودی کردن چراغ جلو (مانند چراغ های سری بلک ادیشن پورشه) خیلی زیبا شده زیباتر از شهین و عقاب و تارا چراغ آزرایی
Payfast
۲۲ آبان ۱۴۰۱پیکان جوانان با رینگ های کوروت رو به رانا- ترجیح میدم
علی
۱۹ آبان ۱۴۰۱ملت ایران و خریداران بیسواد نیست فقط جونای تهرانن که توهم میزنند و هر چیز بنجل رو جای اصل تبلیغ میکنند بعد ایران هرگز ماشینی مثل زانتیا ب چشم نخواهد دیدددددددددددد
حسن خان
۲۷ آذر ۱۴۰۱مخصوصا با اون استهلاک فضایی گوی هاش و ایمنی نداشته اش
Alireza
۱۹ آبان ۱۴۰۱خیلی از 206 ها رو چلوندن و پدرشون رو دراوردن و خرجش میفته گردن خریدار بعدی و بهتره 206یی خریداری بشه که راننده ش ادمی باشه که مثلا شخصیت کارمندی و اداری و آکادمیک داشته باشه که بشه یک مقدار اطمینان بیشتری پیدا کرد که ماشین رو داغون نکرده باشه … (قصدم توهین به شخصیت های دیگه یا سن و سال نیست و چیزی که خود شخصم درنظر دارم رو نوشتم و ممکنه هم غلط باشه و نظر شخصیمه)
کلا هم 206 ماشین پر اذیت و آزاریه مخصوصا وقتی به خرج میفته …
aref
۱۹ آبان ۱۴۰۱بهترین ماشین هست ۱۰ ساله ۲۰۶ تیپ ۲ دارم راضی ام ولی یک ساله شاهین خریدم اشغاله نخرید شاهین
hamidreza
۲۰ آبان ۱۴۰۱یه آشغال کارکرده بگیریم یا نه؟
این تیتر بهتری بود😂
بنده خدا
۲۵ آبان ۱۴۰۱ماشین پراستهلاکیه پنج سال عمر مفید داره
محمد
۲۶ آبان ۱۴۰۱یه تیپ شش مدل ۸۳ دارم 350 هزارتا کار هنوز گیربکس پلمپه فقط روغن و یکی دو بار شیربرقی عوض کردم تو شش سالی که دارمش.
واسه تهران تیپ شش اتومات اگه سالمش گیرتون بیاد حرف نداره، حدود 160-200 باشه فکر کنم قیمت روزش(آبان 1401)
خوبیش اینه که برق فرانسویها کروز فابریک هم نصب میشه روش و تو بزرگراههایی که ترافیک نیست میتونید بالای 40 کروز کنید.
در مجموع واسه تو شهر مخصوصاً شهرهای بزرگ و پرترافیک بهترین گزینه هست به نظرم؛ حتی از 207 بهتر چون هم خود ماشین ارزونتر هست هم لوازم بیرونیش مثل چراغها، سپر و …موتور گیربکس ولی با 207 اتومات یکی هست.در واقع با پول کمتر همون استفاده رو میبری.
فقط یه نکته خیلی مهم هنگام خرید اونم اینکه ببینید از کی دارید ماشین میخرید. ممکنه یه مدل 97 بخری صاحب قبلیش فقط رونده باشدش و اول خرجش فروخته باشه به شما…ممکن هم هست یه مدل 86 بخری ولی از کسی بخری که به ماشین میرسیده…
Hamid
۲۷ آبان ۱۴۰۱والا من که یه ۲۰۶ تیپ۳ دارم اصلا اذیتم نکرده البته که سال۹۰ به بالا گیربکس ۴۰۵ رو داره و یکم گیج میزنه ولی ۲۰۶ بین ماشین های ایرانخودرو و سایپا
بهترین ماشین هست
negan
۱۷ دی ۱۴۰۱طبق تجربیات من 206 بیشتر از 5 سال میشه سرطان
من رفتم اپل کورسا 1995 خریدم. سگش شرف داره به کل هیکل ایرانخودرو و سایپا
مجید
۲ تیر ۱۴۰۳سلام من میخوام ۲۰۶ بخرم یک سوال دارم موتورش مثل ۴۰۵ زود واشر میزنه ممنون اگر راهنمایی کنید
Sa
۱۰ تیر ۱۴۰۳آقا چی میگی تمام ماشین های تولید داخل بالای ۹۰ قطعات چین و ایرانی هست بخاطر تحریم
مخصوصا ۲۰۶ الان ی مدل پایین زیر ۸۹ با صفر و یا ۱۴۰۰ مقایسه کن از هر نظر جدیدا آشغاله موتری که ملی بدنه کاغذ و …
کورش
۸ شهریور ۱۴۰۳۲۰۶ مدل ۸۸ دارم رخ ش خوبه و قابل قبوله از لحاظ موتوری اذیت نکرده ولی هیدرولیک ش همش نشتی داره چند بار هم تعمیرش کردم
گریبکسش تعمیر شد
اکسل ش تعمیر کردم
هر چهار کمک تعویض کردم
دینام تعویض شد
Bsi خراب شد
در کل راضی نیستم چون قبلا ماشین کم استهلاک کره ای داشتم و هیچ وقت در این حد تو یکسال این مبلغ هزینه نکرده بودم کلا خریدن پژو اشتباه اشتباهه فرقی نداره پارس سمند ۲۰۶ همشون از یه غماشن