آنچه در این مقاله میخوانید:
مقدمه:
در همه جای جهان (بهجز ایران!) خودروسازان همواره در حال رقابت بر سر محصولاتشان هستند. رقابتی که طی سالیان اخیر بسیار سخت و سنگین شده؛ اما در ایران به لطف ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری بودن بازار، معمولاً رقابتها بین محصولات یک خودروساز رخ میدهد! محصولاتی که عمدتاً پیشرانه و پلتفرم یکسانی دارند! در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پژو 405SLX، پارس LX و سمند رفتهایم. قطعاً اگر ۴۰۵ نبود، هیچ یک از خودروهایی که در این مقاله هستند وجود نداشت؛ یا بهتر است بگوییم، اگر ۴۰۵ نبود ایران خودرو فقط تارا، رانا و ۲۰۶ را در سبد محصولاتش داشت!
طراحی:
فکر نمیکنم طراحی این سه خودرو برای کسی جدید و ناشناخته باشد. ازاینرو بخش طراحی این مقاله را در چند جمله خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی میرویم.
طراحی هر سه خودرو به حدود ۲ دهه قبل برمیگردد. البته در طول این سالها ایران خودرو تغییراتی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغها و فرم سپرها انجام داده اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است.
به نظر میرسد بین این سه خودرو، قدیمیترین طراحی را سمند دارد. سمند از روبهرو شبیه به پیرمردی کسل و بیحوصله میماند که نه خوشحال است نه خشمگین و تنها حالت چهرهاش خنثی است!
اما اوضاع در 405SLX کمی بهتر است. بااینکه 405SLX از همان طرح ۴۰۵ معمولی استفاده میکند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغها موجب شده تا طراحی 405SLX کمی جذابتر و پویاتر از سمند و یا ۴۰۵ معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی 405SLX را نسبت به دو خودروی دیگر متمایز میکند، ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی (بهخصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع 405SLX از بسیاری خودروهای کراساوور چینی امروزی هم بلندتر است.
در بین این سه خودرو، پژو پارس بهترین طراحی را دارد. طراحی پژو پارس از سمند و ۴۰۵ کمی خشنتر، جذاب و جوان پسندتر است.
کابین:
در بین این سه خودرو، باز هم طراحی کابین سمند از همه قدیمیتر است. درواقع طراحی کابین سمند برخلاف ۴۰۵ و پارس، از روز اول تا به امروز تغییر بسیار کمی را داشته. رتبه دوم طراحی کابین به 405SLX میرسد. این طراحی که در سال ۹۳ بر روی پارس و ۴۰۵ قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و بهروز است که تلفیقی از چرم،پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در ۴۰۵ این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودروهای داخلی دیگر، داشبورد و رودریهای چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.
کابین پژو پارس با اختلاف زیادی از دو خودروی دیگر لوکستر و زیباتر است. این مورد تا حدودی به قیمت بالاتر این خودرو نسبت به رقیبانش برمیگردد. طرح چوبی که بر روی داشبورد و رودریهای پارس کار شده بهمراتب کیفیت بالاتری از سمند دارد و طبیعیتر جلوه میکند. همانطور که پیشتر گفته شد، طراحی کابین پارس شباهتهای زیادی با ۴۰۵ دارد؛ اما اضافه شدن طرح چوب به رودریها باعث شده تا طراحی کابین پارس زیباتر از ۴۰۵ شود.
با توجه به اینکه هر سه خودروی مورد تست ما کارکردی زیر ۸۰.۰۰۰ کیلومتر دارند، افت کیفیتی در متریال استفاده شده در کابینشان مشاهده نمیشود اما به نظر میرسد کیفیت متریال مصرفی در کابین سمند کیفیت بهتری نسبت به دو خودروی دیگر دارد. استفاده از پلاستیک نرم و انعطافپذیر بهجای پلاستیک خشک یکی از علل این اتفاق است.
فضای کابین هر سه خودرو تقریباً یکسان است و یک خانواده چهار نفره عمدتاً مشکلی ازلحاظ فضای پا و سر نخواهند داشت. فضای صندوق عقب خودروها نیز به همین صورت است؛ اما به نظر میرسد که صندوق پارس و ۴۰۵ از فضایی مسطحتر و عمیقتری نسبت به سمند بهره میبرند.
دسترسی به ادوات کابین در سمند کمی سختتر از پارس و ۴۰۵ صورت میپذیرد و دلیل اصلی آن هم گرفتن کلید شیشهبالابرها بر روی پایینترین قسمت در است. نبود فضای کافی برای قرار دادن اشیا، مشکلی است که در هر سه خودرو دیده میشود. البته قرار گرفتن یک کنسول مرکزی کوچک در پارس و ۴۰۵ باعث شده تا این موضوع کمی کمرنگ شود.
امکانات رفاهی و ایمنی:
قیمت بالاتر پژو پارس نسبت به دو رقیبش باعث شده تا بیشترین امکانات رفاهی را به خود اختصاص دهد. کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کولر اتوماتیک دیجیتال، آیینههای تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب از مهمترین امکانات پارس محسوب میشوند.
رتبه دوم آپشنهای رفاهی را سمند کسب میکند. مهمترین دلیل این انتخاب وجود دستیار صوتی راننده است.
اما متأسفانه ۴۰۵ حتی بلندگو و یا شیشههای برقی عقب را هم ندارد و قابلیت حرکت کردنش، مهمترین آپشن آن محسوب میشود!
آپشنهایی نظیر دریچه تهویه سرنشینان عقب و آیینههای جانبی برقی از امکانات مشترک هر سه خودرو محسوب میشوند. ایکاش رینگهای آلومینیومی و چهار ترمز دیسکی هم در این خودروها وجود داشت. (امکاناتی که در نسخههای چند سال قبل موجود بوده!)
ایربگ راننده و سرنشین کناری و ترمز ABS تنها آپشن ایمنی این سه خودرو محسوب میشوند! البته امتیاز این سه خودرو از تستهای تصادفات هم مشخص نیست!
مشخصات فنی:
پلتفرم، موتور و گیربکس این سه خودرو چندان جدید نیست و قبل از این در سایر محصولات ایران خودرو نیز این پیشرانهها را دیده بودیم.
همانطور که میدانید پلتفرم و گیربکس هر سه خودرو یکسان است و تنها وجه تمایزشان در بخش مشخصات فنی، پیشرانهشان است.
پارس و ۴۰۵ مورد تست ما از موتور tu5 استفاده میکنند. این موتور ۱.۶ لیتری میتواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به محور جلو منتقل کند.
موتور ۱.۸ لیتری xu7 سمند کمی قدیمیتر از موتور پارس و ۴۰۵ است؛ و این موتور میتواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور را تولید کند.
شتاب صفر تا صد ۴۰۵ و پارس ۱۳.۲ ثانیه و شتاب سمند ۱۳.۱ ثانیه اعلام شده.
مصرف سوخت ترکیبی موتور tu5 در کاتالوگ، ۷.۵ لیتر و مصرف سوخت موتور xu7 ۸.۳ لیتر درج شده. البته ما یقیناً این اعداد و ارقام را بدون بررسی قبول نمیکنیم و در بخش تجربه رانندگی بررسی میکنیم که این اعداد چقدر صحت دارد؟
تجربه رانندگی:
بعد از کمی رانندگی با این سه خودرو متوجه میشوید که موتور xu7 سمند کارکردی نرمتر و بیصداتری نسبت به tu5 دارد. علاوه بر این موتور و گیربکس سمند هماهنگی بیشتری با هم دارند و همین موضوع سبب میشود تا راننده از رانندگی با سمند احساس رضایت بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر به دست بیاورد. شتاب و کشش ۴۰۵ تقریباً یکسان هستند ولی مطمئناً از سمند قدرت بیشتری دارند.
تسلط به اطراف در هر سه خودرو مناسب است؛ اما بازهم سمند در این بخش یک پله بالاتر از ۴۰۵ و پارس قرار میگیرد.
ترمزهای ۴۰۵ و سمند چندان مناسب به نظر نمیرسند اما ترمزهای پارس کمی بهتر از آن دو است.
در بین این سه خودرو سمند بهترین کولر را داشت و در رتبههای بعد پارس و ۴۰۵ قرار میگرفتند.
عایقبندی کابین پارس در رتبه اول و سمند در رتبه ۲ و ۴۰۵ در رتبه ۳ قرار میگیرد. البته عایقبندی هیچکدام چندان راضیکننده نیست.
سیستم تعلیق سمند بهوضوح نرمتر و راحتتر از ۴۰۵ و پارس است و میتواند احساس آسایش و راحتی بیشتری را به سرنشینان منتقل کند.
ارتفاع نسبتاً زیاد ۴۰۵ از زمین تأثیر کاملاً منفی به روی هندلینگ آن داشته بهطوریکه هندلینگ ۴۰۵ در رتبه آخر قرار میگیرد. سواری نرم سمند باعث شده تا در بحث هندلینگ از پارس عقب بماند و نتواند رتبه اول را کسب کند. البته هندلینگ پارس هم تعریف آنچنانی ندارد اما درهرصورت بهتر از دو رقیبش است.
صفر تا صد ۴۰۵ و پارس با عدد اعلامی حدود ۳.۷ ثانیه اختلاف داشت و مصرف سوختشان نیز حدود ۱.۵ لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آنچنان مطلوب نبود زیرا مصرف سوخت سمند گاهی اوقات در شهر به عدد ۱۲ لیتر میرسید! شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ ثانیه با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت.
جمعبندی:
اگر طراحی ظاهری، آپشن و شتاب آنچنان برایتان اهمیت ندارد و اولویتتان سواری نرم، راحت و بیدردسر است مطمئناً سمند گزینه مناسبی خواهد بود؛ اما اگر رانندگی اسپرت و ظاهری کمی خشن و امکانات مناسب میخواهید، پارس تا حدودی انتظاراتتان را محقق میسازد. شاید ۴۰۵ نرمی سمند را نداشته باشد و یا از امکانات و ظاهر پارس بیبهره باشد: اما در عوض در طولانیمدت خرابی و استهلاک بسیار کمی دارد.
در پایان از آقایان جهانبخش جعفری، رضا دادخواه و حبیبالله مهدوی جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر میکنیم.
مقایسه امتیازات
سمند | پژو پارس | پژو ۴۰۵ | |
طراحی خارجی | ۵ | ۹ | ۶ |
طراحی داخلی | ۶ | ۱۰ | ۷ |
کیفیت متریال کابین | ۹ | ۷ | ۷ |
امکانات رفاهی | ۶ | ۹ | ۴ |
شتاب و کشش | ۷ | ۹ | ۹ |
سیستم تعلیق | ۱۰ | ۸ | ۸ |
عایقبندی کابین | ۷ | ۸ | ۶ |
هندلینگ | ۷ | ۸ | ۶ |
رانندگی | ۹ | ۸ | ۷ |
هزینههای نگهداری | ۸ | ۶ | ۱۰ |
مجموع امتیازات (از ۱۰۰) | ۷۴ | ۸۴ | ۷۰ |
مقایسه مشخصات فنی
سمند ساده | پارس LX | ۴۰۵ SLX | |
مشخصات موتور | ۴ سیلندر ۸ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۱.۸ لیتر | ۱.۶ لیتر | ۱.۶ لیتر |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار | ۱۰۸ اسب بخار | ۱۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۴ نیوتون متر | ۱۴۲ نیوتون متر | ۱۴۲ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۱ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
وزن | ۱۲۲۰ کیلوگرم | ۱۱۶۶ کیلوگرم | ۱۱۲۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۶ لیتر | ۷۰ لیتر | ۷۰ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸.۳ لیتر | ۷.۵ لیتر | ۷.۵ لیتر |
ابعاد (میلیمتر) | ۴۵۰۲x۱۹۰۳x۱۴۶۰ | ۴۴۹۸x۱۷۰۴x۱۴۱۰ | ۴۴۰۸x۱۶۹۴x۱۴۱۰ |
Swedish Arrogant Tiger
۱۵ مرداد ۱۴۰۱همه چیز این بررسی به کنار ولی نفهمیدم تسلط بر اطراف سمند با بدنه پف کرده، خط شانه بالا و ستون های کلفت تر نسبت به پارس و 405 چطوری بهتره!
نیما شیرازی
۱۵ مرداد ۱۴۰۱با سلام و عرض ادب
تا حدودی به موقعیت قرار گیری صندلی راننده در سمند برمی گردد
مصطفی
۱۵ مرداد ۱۴۰۱سلام دوستان
من میخوام تو رنج حدود 400 میلیون ماشین صفر یا خیلی کم کار بگیرم که حالا بیشتر هم بین تارا و دنا و شاهین شک دارم، یجورایی گزینه ی دیگه ای هم نیست چینی ها هم حداقل صد میلیون گرون ترن
اگر کسی تجربه ی استفاده یا مقایسه این خودرو هارو داره خیلی خیلی ممنون میشم اگر راهنمایی کنه..
آرین
۱۵ مرداد ۱۴۰۱من هیچ کدوم رو نداشتم ولی اگر جای شما بودم دنا رو برمیداشتم.
چون مدت بیشتری تو بازار بوده و نقاط ضعف و قوتش مشخصه، ظاهر شیکتری نسبت به اون دوتا داره، موتور EF از TU بهتره در حالی که هزینهاش اختلاف زیادی با اون نداره. گزینه آخرم شاهین.
محمد
۲۲ مرداد ۱۴۰۱رو چه حسابی efاز tuبهتره؟
از نظر شتاب و توان شاید کمی بهتر ولی
از نظر عمر قطعات و استهلاک و کارکرد موتور قطعا tuبهتره
چون بنظرم ن بی نقص ترین موتور ایرانخودروعه
Xu7که به واشر زدن معروفه و این طبیعتشه
ای اف سون هم ضعف شاتون داره
حتی برای تیونینگ هم موتور tu بیشترین پتانسیل رو داره اونم بخاطر سر سیلندر چدنی و چند مورد دیگه
کسرا
۱۴ شهریور ۱۴۰۱Ef7 شاید هزینه تعمیر گرونی داشته باشه ولی استهلاکش یکیه بعدشم تیو ۵ نسبت به روغن خیلی حساس است
..
۲۵ شهریور ۱۴۰۱Tu5 هم واشر میزنه هم شاتون
EF
۱۳ شهریور ۱۴۰۲بنده خدا تو بخوای TU5 رو توربو کنی باید از شاتون EF7 استفاده کنی ینی قویتره پس دو تا کلیپ تو اینستا دیدی سریع ننویس ارسال کن.
🖤
۱۵ مرداد ۱۴۰۱سمند ef7 بخر خیلی از اینا سر تره
محمد
۱۵ مرداد ۱۴۰۱به نظرمن یا یه جک مدل پایینتربرداریاپژوslx به نظرمن این دوتابهترین گزینه هست.
امیرعباس
۱۵ مرداد ۱۴۰۱تو این سه تا خب بهترین گزینه دنا هست ولی ال نود بگیری خیلی بهتره
مصطفی
۱۶ مرداد ۱۴۰۱خیلی ممنونم از دوستانی که راهنمایی کردن..
بیشتر بین دنا و تارا شک دارم که حالا یه کاریش میکنم..
...
۲۵ شهریور ۱۴۰۱دنا پلاس مدل پایینتر بگیر
مهدی
۱۷ مرداد ۱۴۰۱برو برلیانس بخر من همه این ماشین ها رو امتحان کردم اون از همشون سر هست
رانا
۱۷ مرداد ۱۴۰۱رانا پلاس پانورما خیلی سریع موتور تی یو فایو پلاس ۶دنده بسیار سرعت بالا عالی زیبا با قیمت مناسب سقف شیشه ای عالی
احمد
۲۱ مرداد ۱۴۰۱همونی که سقفش چکه میکرد؟
محمد خان
۲۵ مرداد ۱۴۰۱آریو بگیر سگش به همه اینا میرزه. از بابت قطعاتم خیالت راحت تو تاکسیرانی همه چیش هست. موتور 4A92 میتسوبیشی ، گیربکس هیوندای پاورتک و پلتفرمش واسه تویوتا آلیونه. از نظر استهلاکم درحد یه النود خرجشه…
nalsa
۱۵ مرداد ۱۴۰۱نویسنده عزیز کلمه “اختلاف داشت” به چه معنیه بلاخره کمتر بوده یا بیشتر؟؟؟
“صفر تا صد ۴۰۵ و پارس با عدد اعلامی حدود ۳.۷ ثانیه اختلاف داشت و مصرف سوختشان نیز حدود ۱.۵ لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آنچنان مطلوب نبود زیرا مصرف سوخت سمند گاهی اوقات در شهر به عدد ۱۲ لیتر میرسید! شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ ثانیه با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت.”
نیما شیرازی
۱۵ مرداد ۱۴۰۱با سلام و عرض ادب
طبیعتا عددی که ما در تست بدست آوردیم بالاتر از عدد اعلام شده توسط کمپانی بوده.
با کمال ادب و احترام.نیما شیرازی
Mohsen
۱۵ مرداد ۱۴۰۱هر سه ماشین از همه نظر ضعیفن هم برا سواری هم برا کارکردن(اسنپ.تاکسی).قطعات و لوازم هر سه تو کارکرد پایین خراب میشن کلا حیف پول بدی اینا را بخری
محمد
۱۵ مرداد ۱۴۰۱تو خوش دستی و تسلط اتفاقا هر سه رو تجربه کردم سمند بدترین هست نقطه کورش زیاده شیب ستونش دید رو کم کرده صندلی ردیف عقب قشنگ تو گودی هست و به نسبت به در و شیشه محل قرارگیری خوبی نداره ، شاید یکم تو بحث ایمنی از بقیه بهتر باشه اما این ضعف ها رو واقعا داره
۲۵ شهریور ۱۴۰۱EF سگش به همه اینا میرزه
EF
۱۳ شهریور ۱۴۰۲سمند واسه کسایی مناسب نیست که 1 ماه گواهینامه گرفتن و میخوان بشن راننده. سمند راننده قوی و کسی که چند سال پشت فرمون نشسته باشه رو میخواد. سمند کسی رو میخواد که یه کم بخوابونش و لاستیک 205 زیرش بندازه. همون ستون ها که دید کور ایجاده میکنند تو تصادف جون خودت و زن بچه آت رو نجات میدن که بنده خودم حدود 20 سال راننده جاده بودم تو سبقت از تریلی اسکانیا لاستیک ترکوندم و تصادف کردم اگه همون ستون ها نبودن کله خودم و هر دو مسافرم قطع میشد. الان هم تعصبی نظر نمیدم چون الان خودم پارس دارم .
سعید وسعتی
۱۵ مرداد ۱۴۰۱من خودم ۴۰۵ slx دارم سمند و پارس و 206 هم سوار شدم سواریش نمیشه گفت خیلی ولی بهتره. مصرفش رو همیشه باک رو پر میکنم تا باک بعدی حساب میکنم تو جاده و خیابان صدی 6/5 تا 7 لیتره. آخرین بار با 55/2 لیتر حدود 824/1 کیلومتر رفتم.
Armin
۱۵ مرداد ۱۴۰۱سلام ، خداوکیلی من هر سه تاشونو داشتم .
بنظرم شتاب slx در حد زانتیا ست . ولی برا فروش یکم اذیت میکنه . موتور پارس lx و slx یکیه ولی چون slx سبک تره شتابش بیشتره .
سمند که از همه اشغال تره ، کلا برا سر پیچ خطری داره .اصلا دوروبر سمند نرین .
پارس که همون slx ه ولی امکاناتش بهتره و برا سر پیچ از هم بهتر عمل میکنه …
عارف
۱۸ مرداد ۱۴۰۱شما سمند رو یه کم ارتفاع بزن ، لاستیک 205 بنداز ، می فهمی رانندگی و پیچیدن سر پیچ یعنی چی.
۲۵ شهریور ۱۴۰۱پژو که کلا واشر میزنه حلبه باز خوبه سمند هلدینگ بهتری داره
ایمنی بالاتر آپشن های بیشتر…
Shayan
۱۶ آذر ۱۴۰۱سر پیج که میگی سمند از همشون بهتره…
نمیدونی نگو
ارشک
۱۵ مرداد ۱۴۰۱هر سه حوصله سر بر هستن. ظاهر تکراری و خسته کننده ، کیفیتی که هر سال کاهش پیدا میکنه و امکاناتی که هر سال کمتر میشه
نوید AJ
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ممنون از نقد منصفانه شما. در بازار محدود ایران، سخته که بخوای همچین مطلبی رو بنویسی و تعصب به خرج ندی. ممنون از شما
حسام
۱۶ مرداد ۱۴۰۱اگه قرار به مقایسه درست باشه باید پارس و ۴۰۵ جدید رو با سمند جدید(سورن) مقایسه میکردید.
درستش این بود که هرسه ماشین رو با همون موتور ایکس یو سون مقایسه میکردید ولی اگه دوتا پژو رو با تیوفایو معرفی میکنید،پس سمند رو هم با موتور ای اف سون معرفی کنید و مورد مقایسه قرار بدین.
موسوی
۱۶ مرداد ۱۴۰۱اصلا مقایسه کامل و درست نبود. چطوری شتاب سمند با پارس و 405 یکیه. ؟؟؟ تسلط سمند بهتر از بقیست ؟؟؟؟
Shayan
۱۶ آذر ۱۴۰۱بله بیشتر هم هست.
مهدی
۱۷ مرداد ۱۴۰۱اگر از سمند با موتور ای اف سون و یا سورن پلاس استفاده میکردید میفهمیدید که اون دو خودرو اصلا در حد سمند نیستند ولی چرا از سمند موتور پژو استفاده شده نمیدونم سورن از همه لحاظ بهتر هست ایمنی و قدرت و موتور و اپشن و ایمنی و هندلینگ و داشبورد و مصرف سوخت و کم استهلاکی و قیمت
عارف
۱۸ مرداد ۱۴۰۱سمند با موتور XU7 هم از هر دوشون سر تره.
سمند یه چیزه دیگه ست
علی اکبر
۱ دی ۱۴۰۱داداش اگه داری میفهمی چیه من خداییش راضی ام ایناییم که میگن دید نداره عزیزان فرقون سواره سواری عالی هندلینگ عالی تازه ی نمه امکاناتشم بیشتره منطقه همدان ازهرکی پرسیدم کدوموبخرم گفتن اگه امنیت میخوای سمندبگیرازروز اولم که گرفتمش خداروشکر فقط ی بارواشرزده اونم به خاطررادیاتی که مثل چشمه ازش آب میرفت حواسم نبودفک میکردم ایرادازجای دیگه س سمندسلطان 💪💪💪🦾🦾🦾
آریا
۱۷ مرداد ۱۴۰۱سلام دوست عزیز. شما خیلی بیکارید و حال دارید که این مقاله طولانی و به درد نخور را نوشتید! خلاصه و جمعه بندی این مقاله این است که این سه خودرویی که معرفی کردید، سه تا الاغ با سه تا پالان متفاوت هستند.
نکته بعد هر چی پول بدی آش میخوری! اگه پژو پارس آپشن های بیشتری داره، همان جور هم قیمتش بیشتره! برای طرحی کابینش،(که گفتند طراحی لوکس!!!) پول بیشتری میگیره!
Mr Naftalin az roghan abad
۱۷ مرداد ۱۴۰۱پژو پارس از نظرم انتخاب بهتر و مناسب تری هست کلا خانوادگی تره خیلی برای کلاس خودش خوبه
حسین زین الدینی هستم
۱۷ مرداد ۱۴۰۱سلام من سمند دارم سمند توی جاده یک بار توی کردنهخیلی بالایی من پشت یک ماشین با سرعت ۱۲۰ تا میرفتم من در همین حین رفتم توی سبقت که یک بار دیدم یک ماشین از روبرویم دارد شوت میاید من سمت خلف کناره جاده که حدودا بیست سانتیمتر پائینتر بود با همان سرعت انداختمش پایین ولی چپ نکرد دوباره امدم روی جاده اگر ۴۰۵بود ۷تامهلق میزد تهادل خیلی بالای سمند دارد حرف ندارد
Shayan
۱۸ مرداد ۱۴۰۱دقیقاً
اکبر
۱ دی ۱۴۰۱ایول دقیقا همین صحنه برامن پیش اومدبنز تک اومدسبقت بگیره زورش نرسید طفلی راه منوبست منم باهمون سرعت 140تاحاجی حاجی شونه خاکی باخودم گفتم دیگه رفتم قاطی باقالیا ولی دیدم ن بابا اینجوریام نیست ازخوشحالیم همون فرمون ی پونصدمتررفتم دوباره اومدم توجاده حالا هی بیابه پژوسوارا توضیح بده اتفاقا یکی ازفامیلا ی سمند 83داشت هفت هشت سال پیش فروخت پارس درحد صفرگرفت خداشاهده هپوزم چشش دنبال سمنده میگه ی چیز دیگه بوداصلا
سامی.شوتی سوار
۱۷ مرداد ۱۴۰۱سـلام
اصلامقایسه خوبی نبود،پژوروباموتورtu5باسمندموتورxu
سمندباموتورEF7بهترین هست نسبت ب پژو..هم تعادل،هم راحتی توجاده..مناسب مسافرت ،حمل ونقل جاده ای
من دارم خیلیم راضیم ازش..
رضا
۱۸ مرداد ۱۴۰۱عرضم به حضورتون که سمند اسمش بد در رفته،سمند هیچ کم و کاستی نسبت به اون دوتا نداره،سواری نرم،داشبورد چرم،تعادل خوب
اتفاقا تزئینات طرح چوب پارس خیلی مصنوعی تر و غیر واقعی تر هستش به نسبت سمند
Shayan
۱۸ مرداد ۱۴۰۱سواری نرم و تعادل در پیج ها بهتر از بقیه هست.
Shayan
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ظاهر سمند از بقیه خیلی بهتره
عارف
۱۸ مرداد ۱۴۰۱من هر سه را داشتم ، البته slx رو نه ، GLX .
به نظرم سمند یه چیز دیگه ست.شاید به دلیل اینکه سمندم سفارشی مدیران خودرو هست
EF
۱۳ شهریور ۱۴۰۲درود دوست گرامی. فقط جهت اطلاع عرض میکنم که سمند رو تحت هیچ شرایطی و هیچ بازه زمانی مدیران خودرو تولید نکرده و اون که شما داری میگی سفارش مدیر،که مربوط به خود ایرانخودرو با رودری و صندلی چرمی و چند آپشن دیگست که صرفا برای افرادی که خودروی خاص میخواستند تولید میشد.
رضا کاظمی
۱۸ مرداد ۱۴۰۱باید خودروی خارجی یا حتی چینی سوار بشید تا بفهمید خودروهای تولید داخل چقدر آشغالن من انواع خودروهای تولید داخل داشتم تا دل و زدم به دریا ماشین چینی خریدم mvm550 تقریبا هم قیمت خودروی داخلیه ولی خیلی خیلی سرتره از هر لحاظ باید سوار شی تا متوجه بشی ، در مورد این مقایسه اگر متاهل هستید ماشین خانواده میخوای سمند ای اف سون گاز سوز بخر اگه رخ ماشین برات مهمه میخوای کمی اسپرت کنی پارس tu5 بخر سمت xu7 نرید اصلا بخاطر خرابی و تعمیرات زیاد از جمله واشر زدن پی در پی …
Shayan
۲۲ مرداد ۱۴۰۱خودرو های چینی بدرد نمیخوره.
موتور xu7 هم که میگید اینطور نیست…
۲۵ شهریور ۱۴۰۱چینی به درد نمیخوره برات زیاد کار نمیکنه فوقش ۱۰ سال بعد فروختنش هم سخته
داریوش
۲۱ مرداد ۱۴۰۱با سلام به همه دوستان
بعد از این همه سال من نمیدونم چرا یه فکر درستی نمیکنند برای کلاچ ماشین های دندی که مانند اتومات باشه که این همه مردم درد زانو پا رو نکشن کاش میشد که خود شرکت یه فکر خوب می کرد ، باور کنید اگر این کار رو انجام بدن و یه گیربکس درست کنند که نخواهی کلاچ بگیری ، شرکت فروش زیادی می کند ، چن من خیلی هارو میبینم که روزانه حرف ماشین که میشه از زانو درد می نالن
امید وارم روزی برسه که ما به این چیز ها دیگه فکر نکنیم و برای ما یک آرزو نشه
شهر نشین
۲۲ مرداد ۱۴۰۱بد بختی
حامد1251
۲۶ مرداد ۱۴۰۱سلام دوستان من سمند با موتورtu5دارم مدل88که خیلی سرتر از اون دوتاست و ای کاش ایرانخودرو به تولیدش ادامه میداد
سعید
۲۷ مرداد ۱۴۰۱😂😂ببخشیدا شما راننده نیستین
آقای همساده
۸ شهریور ۱۴۰۱به هر حال که ایرانی ها هیچکدوم بدرد نمیخورن
سمند قدیمی بود و اگه ef7 بود بشدت همه چیش بهتر بود
کسرا
۱۴ شهریور ۱۴۰۱پژو ۴۰۵ با موتور ایکس یو ۷ بهتره تیو ۵ گشتاور پایینی داره و برای وزن بالای پارس و slx مناسب نیست glx کار کرده هم از اینا بهتره
یا سمند ای آف سون یا ۴۰۵
Sepehr Alavi
۱۹ شهریور ۱۴۰۱به هیچ وجه دید در سمند بهتر از پارس و پژو نیست. معلومه که نویسنده عاشق چش و ابروی سمند قدیمی بوده…
ما یه پارس مدل ۸۹ xu7 داریم و یه مدل۹۷ tu5 به جرات میتونم بگم که صدای موتور tu5 در همه ی شرایط کمتره و مصرف بنزین عالی داره بسیار کم استحلاکه و واشر سر سیلندر نمیسوزه, فقط هزینه تسمه تایمش گرونه حدود ۱و نیم میلیون
کیفیت کابین پارس قدیمی بهتره. و گشتاور زیادی داره نسبت به tu5
عرفان
۱۹ مهر ۱۴۰۱نویسنده مشکل با سمند داشته معرفی داشبورد قدیم معرفی موتور استفاده شده قدیم سمند چرا از سمند سورن نگفتی از ef7 چرا نگفتی داشبورد نسل جدید پژو رو مقایسه آوردی با طراحی قدیم سمند مقایسه میکنی طراحی کامل مشکی مسخره قدیم پارس و ۴۰۵رو باید مقایسه میکردی و بدنه پارس از نظر من بدنه پیکان هست با طراحی جدید چراغ و سپر خیلی قدیمی شده
پوریا چالش
۲ آبان ۱۴۰۱405slxالبته هیچکدوم خوب نیستن ولی ارزش خرید بالایی داره ب بقیه
همایون
۴ آبان ۱۴۰۱مقایسه جالب و بدرد بخوری بود بنظرم تو بازه صد و نود تا سیصد بهترین انتخاب سمند ای اف گاز سوز هست ماها که تو قشر ضعیف هستیم مصرف سوخت واسمون مهمه موتور ای اف مشرفش کمه از اون مهمتره با گاز بهتر از بنزین کار میکنه فقط مهمترین مشکل صندلی هاش هست که تو سفرهای طولانی واقعا خسته میکنه آدمو
مهران
۲۳ آبان ۱۴۰۱تو ماشینای ایرانی فقط 405 GLX تکسوز مدل 90 تا 92 داشبورد قدیم تریم بژ لات جاده عاشق صدای سور سور اگزوزشم تو گردنه