آنچه در این مقاله میخوانید:
مقدمه:
در همه جای جهان (بهجز ایران!) خودروسازان همواره در حال رقابت بر سر محصولاتشان هستند. رقابتی که طی سالیان اخیر بسیار سخت و سنگین شده؛ اما در ایران به لطف ممنوعیت واردات خودرو و انحصاری بودن بازار، معمولاً رقابتها بین محصولات یک خودروساز رخ میدهد! محصولاتی که عمدتاً پیشرانه و پلتفرم یکسانی دارند! در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پژو 405SLX، پارس LX و سمند رفتهایم. قطعاً اگر ۴۰۵ نبود، هیچ یک از خودروهایی که در این مقاله هستند وجود نداشت؛ یا بهتر است بگوییم، اگر ۴۰۵ نبود ایران خودرو فقط تارا، رانا و ۲۰۶ را در سبد محصولاتش داشت!
طراحی:
فکر نمیکنم طراحی این سه خودرو برای کسی جدید و ناشناخته باشد. ازاینرو بخش طراحی این مقاله را در چند جمله خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی میرویم.
طراحی هر سه خودرو به حدود ۲ دهه قبل برمیگردد. البته در طول این سالها ایران خودرو تغییراتی همچون تغییر گرافیک داخلی چراغها و فرم سپرها انجام داده اما طرح کلی مربوط به همان دو دهه قبل است.
به نظر میرسد بین این سه خودرو، قدیمیترین طراحی را سمند دارد. سمند از روبهرو شبیه به پیرمردی کسل و بیحوصله میماند که نه خوشحال است نه خشمگین و تنها حالت چهرهاش خنثی است!
اما اوضاع در 405SLX کمی بهتر است. بااینکه 405SLX از همان طرح ۴۰۵ معمولی استفاده میکند؛ اضافه شدن چند فلاپ پلاستیکی و تغییر گرافیک داخلی چراغها موجب شده تا طراحی 405SLX کمی جذابتر و پویاتر از سمند و یا ۴۰۵ معمولی باشد. یکی از نکاتی که طراحی 405SLX را نسبت به دو خودروی دیگر متمایز میکند، ارتفاع نسبتاً زیاد شاسی (بهخصوص در قسمت عقب) از سطح زمین است. حتی ارتفاع 405SLX از بسیاری خودروهای کراساوور چینی امروزی هم بلندتر است.
در بین این سه خودرو، پژو پارس بهترین طراحی را دارد. طراحی پژو پارس از سمند و ۴۰۵ کمی خشنتر، جذاب و جوان پسندتر است.
کابین:
در بین این سه خودرو، باز هم طراحی کابین سمند از همه قدیمیتر است. درواقع طراحی کابین سمند برخلاف ۴۰۵ و پارس، از روز اول تا به امروز تغییر بسیار کمی را داشته. رتبه دوم طراحی کابین به 405SLX میرسد. این طراحی که در سال ۹۳ بر روی پارس و ۴۰۵ قرار گرفت، طرحی نسبتاً زیبا و بهروز است که تلفیقی از چرم،پلاستیک خشک و طرح چوب است (البته در ۴۰۵ این طرح چوب وجود ندارد) و برخلاف خودروهای داخلی دیگر، داشبورد و رودریهای چند رنگ دارد و فقط از یک رنگ استفاده نشده.
کابین پژو پارس با اختلاف زیادی از دو خودروی دیگر لوکستر و زیباتر است. این مورد تا حدودی به قیمت بالاتر این خودرو نسبت به رقیبانش برمیگردد. طرح چوبی که بر روی داشبورد و رودریهای پارس کار شده بهمراتب کیفیت بالاتری از سمند دارد و طبیعیتر جلوه میکند. همانطور که پیشتر گفته شد، طراحی کابین پارس شباهتهای زیادی با ۴۰۵ دارد؛ اما اضافه شدن طرح چوب به رودریها باعث شده تا طراحی کابین پارس زیباتر از ۴۰۵ شود.
با توجه به اینکه هر سه خودروی مورد تست ما کارکردی زیر ۸۰.۰۰۰ کیلومتر دارند، افت کیفیتی در متریال استفاده شده در کابینشان مشاهده نمیشود اما به نظر میرسد کیفیت متریال مصرفی در کابین سمند کیفیت بهتری نسبت به دو خودروی دیگر دارد. استفاده از پلاستیک نرم و انعطافپذیر بهجای پلاستیک خشک یکی از علل این اتفاق است.
فضای کابین هر سه خودرو تقریباً یکسان است و یک خانواده چهار نفره عمدتاً مشکلی ازلحاظ فضای پا و سر نخواهند داشت. فضای صندوق عقب خودروها نیز به همین صورت است؛ اما به نظر میرسد که صندوق پارس و ۴۰۵ از فضایی مسطحتر و عمیقتری نسبت به سمند بهره میبرند.
دسترسی به ادوات کابین در سمند کمی سختتر از پارس و ۴۰۵ صورت میپذیرد و دلیل اصلی آن هم گرفتن کلید شیشهبالابرها بر روی پایینترین قسمت در است. نبود فضای کافی برای قرار دادن اشیا، مشکلی است که در هر سه خودرو دیده میشود. البته قرار گرفتن یک کنسول مرکزی کوچک در پارس و ۴۰۵ باعث شده تا این موضوع کمی کمرنگ شود.
امکانات رفاهی و ایمنی:
قیمت بالاتر پژو پارس نسبت به دو رقیبش باعث شده تا بیشترین امکانات رفاهی را به خود اختصاص دهد. کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کولر اتوماتیک دیجیتال، آیینههای تاشو برقی، کامپیوتر سفری، سنسور دنده عقب از مهمترین امکانات پارس محسوب میشوند.
رتبه دوم آپشنهای رفاهی را سمند کسب میکند. مهمترین دلیل این انتخاب وجود دستیار صوتی راننده است.
اما متأسفانه ۴۰۵ حتی بلندگو و یا شیشههای برقی عقب را هم ندارد و قابلیت حرکت کردنش، مهمترین آپشن آن محسوب میشود!
آپشنهایی نظیر دریچه تهویه سرنشینان عقب و آیینههای جانبی برقی از امکانات مشترک هر سه خودرو محسوب میشوند. ایکاش رینگهای آلومینیومی و چهار ترمز دیسکی هم در این خودروها وجود داشت. (امکاناتی که در نسخههای چند سال قبل موجود بوده!)
ایربگ راننده و سرنشین کناری و ترمز ABS تنها آپشن ایمنی این سه خودرو محسوب میشوند! البته امتیاز این سه خودرو از تستهای تصادفات هم مشخص نیست!
مشخصات فنی:
پلتفرم، موتور و گیربکس این سه خودرو چندان جدید نیست و قبل از این در سایر محصولات ایران خودرو نیز این پیشرانهها را دیده بودیم.
همانطور که میدانید پلتفرم و گیربکس هر سه خودرو یکسان است و تنها وجه تمایزشان در بخش مشخصات فنی، پیشرانهشان است.
پارس و ۴۰۵ مورد تست ما از موتور tu5 استفاده میکنند. این موتور ۱.۶ لیتری میتواند ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به محور جلو منتقل کند.
موتور ۱.۸ لیتری xu7 سمند کمی قدیمیتر از موتور پارس و ۴۰۵ است؛ و این موتور میتواند ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور را تولید کند.
شتاب صفر تا صد ۴۰۵ و پارس ۱۳.۲ ثانیه و شتاب سمند ۱۳.۱ ثانیه اعلام شده.
مصرف سوخت ترکیبی موتور tu5 در کاتالوگ، ۷.۵ لیتر و مصرف سوخت موتور xu7 ۸.۳ لیتر درج شده. البته ما یقیناً این اعداد و ارقام را بدون بررسی قبول نمیکنیم و در بخش تجربه رانندگی بررسی میکنیم که این اعداد چقدر صحت دارد؟
تجربه رانندگی:
بعد از کمی رانندگی با این سه خودرو متوجه میشوید که موتور xu7 سمند کارکردی نرمتر و بیصداتری نسبت به tu5 دارد. علاوه بر این موتور و گیربکس سمند هماهنگی بیشتری با هم دارند و همین موضوع سبب میشود تا راننده از رانندگی با سمند احساس رضایت بیشتری نسبت به دو خودروی دیگر به دست بیاورد. شتاب و کشش ۴۰۵ تقریباً یکسان هستند ولی مطمئناً از سمند قدرت بیشتری دارند.
تسلط به اطراف در هر سه خودرو مناسب است؛ اما بازهم سمند در این بخش یک پله بالاتر از ۴۰۵ و پارس قرار میگیرد.
ترمزهای ۴۰۵ و سمند چندان مناسب به نظر نمیرسند اما ترمزهای پارس کمی بهتر از آن دو است.
در بین این سه خودرو سمند بهترین کولر را داشت و در رتبههای بعد پارس و ۴۰۵ قرار میگرفتند.
عایقبندی کابین پارس در رتبه اول و سمند در رتبه ۲ و ۴۰۵ در رتبه ۳ قرار میگیرد. البته عایقبندی هیچکدام چندان راضیکننده نیست.
سیستم تعلیق سمند بهوضوح نرمتر و راحتتر از ۴۰۵ و پارس است و میتواند احساس آسایش و راحتی بیشتری را به سرنشینان منتقل کند.
ارتفاع نسبتاً زیاد ۴۰۵ از زمین تأثیر کاملاً منفی به روی هندلینگ آن داشته بهطوریکه هندلینگ ۴۰۵ در رتبه آخر قرار میگیرد. سواری نرم سمند باعث شده تا در بحث هندلینگ از پارس عقب بماند و نتواند رتبه اول را کسب کند. البته هندلینگ پارس هم تعریف آنچنانی ندارد اما درهرصورت بهتر از دو رقیبش است.
صفر تا صد ۴۰۵ و پارس با عدد اعلامی حدود ۳.۷ ثانیه اختلاف داشت و مصرف سوختشان نیز حدود ۱.۵ لیتر بیشتر از عدد اعلام شده بود. اوضاع در سمند هم آنچنان مطلوب نبود زیرا مصرف سوخت سمند گاهی اوقات در شهر به عدد ۱۲ لیتر میرسید! شتاب صفر تا صد سمند هم حدود ۳ ثانیه با عدد اعلام شده توسط کمپانی اختلاف داشت.
جمعبندی:
اگر طراحی ظاهری، آپشن و شتاب آنچنان برایتان اهمیت ندارد و اولویتتان سواری نرم، راحت و بیدردسر است مطمئناً سمند گزینه مناسبی خواهد بود؛ اما اگر رانندگی اسپرت و ظاهری کمی خشن و امکانات مناسب میخواهید، پارس تا حدودی انتظاراتتان را محقق میسازد. شاید ۴۰۵ نرمی سمند را نداشته باشد و یا از امکانات و ظاهر پارس بیبهره باشد: اما در عوض در طولانیمدت خرابی و استهلاک بسیار کمی دارد.
در پایان از آقایان جهانبخش جعفری، رضا دادخواه و حبیبالله مهدوی جهت صرف وقت با تیم تست مجله پدال تشکر میکنیم.
مقایسه امتیازات
سمند | پژو پارس | پژو ۴۰۵ | |
طراحی خارجی | ۵ | ۹ | ۶ |
طراحی داخلی | ۶ | ۱۰ | ۷ |
کیفیت متریال کابین | ۹ | ۷ | ۷ |
امکانات رفاهی | ۶ | ۹ | ۴ |
شتاب و کشش | ۷ | ۹ | ۹ |
سیستم تعلیق | ۱۰ | ۸ | ۸ |
عایقبندی کابین | ۷ | ۸ | ۶ |
هندلینگ | ۷ | ۸ | ۶ |
رانندگی | ۹ | ۸ | ۷ |
هزینههای نگهداری | ۸ | ۶ | ۱۰ |
مجموع امتیازات (از ۱۰۰) | ۷۴ | ۸۴ | ۷۰ |
مقایسه مشخصات فنی
سمند ساده | پارس LX | ۴۰۵ SLX | |
مشخصات موتور | ۴ سیلندر ۸ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ | ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ |
حجم موتور | ۱.۸ لیتر | ۱.۶ لیتر | ۱.۶ لیتر |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار | ۱۰۸ اسب بخار | ۱۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۴ نیوتون متر | ۱۴۲ نیوتون متر | ۱۴۲ نیوتون متر |
شتاب صفر تا صد | ۱۳.۱ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه | ۱۳.۲ ثانیه |
وزن | ۱۲۲۰ کیلوگرم | ۱۱۶۶ کیلوگرم | ۱۱۲۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۶ لیتر | ۷۰ لیتر | ۷۰ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۸.۳ لیتر | ۷.۵ لیتر | ۷.۵ لیتر |
ابعاد (میلیمتر) | ۴۵۰۲x۱۹۰۳x۱۴۶۰ | ۴۴۹۸x۱۷۰۴x۱۴۱۰ | ۴۴۰۸x۱۶۹۴x۱۴۱۰ |
علی
۱۰ اسفند ۱۴۰۲سلام دوستان. موتور xu7 از موتور پراید هم کم خرج تره. چرا هی میگید واشر میزنه. دو تا راهکار میدم انجام بدید اگر تونستید واشر بسوزونید جایزه دارید.
۱_ از واشر هر دو سر مسی استفاده کنید
۲_ ترموستات رو باز کنید و نیم لیتر جرمگیر بریزید تو رادیاتور و یک ساعت با ماشین بچرخید بعدش بزارید موتور سرد بشه و شلنگ رادیاتور رو دربیارید اب رو خالی کنید حالا یه شلنگ اب به شلنگ بالایی وصل کنیدتا اب توی موتور رو بشوید و اثر جرم گیر نماند. اکنون پلاستیک لوله بالایی که به ترموستات است رو باز کنید و گلهای انرا بشویید و از لوله اونوری اب بگیرید تا رادیات تمیز شود پلاستیک رادیات رو پرس کنید و رادیات رو ببندید و شلنگها رو وصل کنید و ترموستات رو ببندید و دو عدد ضدیخ کاسپین و یک عدد اب رادیات بریزید و تمام. ماشین شما دیگه واشر نمیزنه امپر بالا نمیره و شتاب ماشین صفر تا صد ۷ ثانیه میشه. و بخاری شما در بدو استارت داغ داغ خواهد بود. توی حرکت هم هیچ وقت فن شما روشن نمیشود.
علی
۱۰ اسفند ۱۴۰۲من نمیدونم این ملت ایران چرا متن رو نمیخونن بعد میان حرف میزنن. در اول متن نوشته بود که این سه خودرو در رقابت با خودرو سازی جهانی اصلا خودرو حساب نمیشن. ولی متاسفانه مردم ما دارن از روی ناچاری و نداری و نبود گزینه بهتر مجبورن استفاده کنن. پس حرف تکراری نزنید. فعلا همین ها میتونیم سوار شیم که به نظر من سمند کمی محکمتره و سواری بهتر و نرمتری داره. در ضمن اگر بی ام و ۲۰۰۵ به قیمت دو هزار یورو به من بدید من به این اَشغالای ایرانی نمیشاشم.