پژو پارس یا همان پرشیا یکی از قدیمیترین محصولات ایرانخودرو است که حالا با قیمتهای نجومی در نسخه سال جولان میدهد. پارس به عنوان فیس لیفتی ماژور از ۴۰۵ معرفی شد و در زمان خود جزو شاخصترین محصولات ایرانخودرو محسوب میشد.
پارس را میتوان بهترین حرکت این شرکت در طی این چند دهه دانست که این خود از ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن حکایت دارد. نکته عجیب و جالب اینکه ایرانخودرو از پارس به عنوان خودرویی لوکس نام میبرد، خودرویی که از هر جنبه و استانداردی جزو محصولات از رده خارج و منسوخ شده در بازارهای جهانی خواهد بود. پارس از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد و طی این سالها با نسخههای مختلفی همچون سال، دوگانهسوز، ELX، LX و… تولید شده است. طی هفتههای آتی نسخه جدیدی از این خودرو با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود که مهمترین تغییر آن نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. با ما همراه باشید تا این خودرو را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.
طراحی خارجی پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7
ظاهر پارس سال سفارشی تفاوتی با نسخههای استاندارد ندارد. همانطور که گفته شد پارس جدیترین و بهترین تلاش ایرانخودرو در فیس لیفت ساختههای قدیمی خود است ولی آنچه بهطور واضح به چشم میآید قدیمی بودن ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیاست. البته باید اذعان کرد طراحی پارس در مجموع نسبت به آنچه هر روزه در خیابانها میبینیم هماهنگتر است. پارس از پلتفرم و بدنه مشترکی با ۴۰۵ سود میبرد ولی دارای چراغها و زههای متفاوتی نسبت به آن است. از موارد قابلذکر در پارس سال سفارشی ELX میتوان به رینگهای آلومینیومی و شیشههای دودی اشاره کرد. بدنه این خودرو در نهایت سادگی طراحی شده است و خبری از خطوط منحنی روی آن نیست که اگرچه این موضوع باعث کهنگی طراحی آن می شود اما از طرفی کاهش هزینههای صافکاری و رنگآمیزی در صورت تصادفات را در پی دارد. نکته تأسفبرانگیز که اخیراً نیز بحثبرانگیز جلوه می کند افت محسوس کیفیت بدنه است و مالکان با انتشار ویدیوهای متعددی از نازکی ورق بدنه و کیفیت نازل آن شکایت داشتهاند.
طراحی داخلی پژو پارس سال سفارشی
مهمترین تغییر پارس از سال ۹۳ تاکنون در بخش داخلی آن رخ داده است یعنی جایی که شاهد داشبوردی به اصطلاح سوناتایی (!) هستیم. اگرچه طراحی این بخش انتقاد خاصی ندارد ولی از نظر کیفیت نسبت به قبل پسرفت داشته است و با گذشت زمان به سر و صدا میافتد. در پارس سال سفارشی جدید مواردی همچون پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ دیده میشوند.
مشخصات فنی پژو پارس XU7P
مهمترین تغییر پارس سال سفارشی جدید به پیشرانه ارتقا یافته موسوم به XU7P مربوط میشود که اگرچه از نظر مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته است اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید میکند. ایرانخودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید میکند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میلسوپاپ، سرسیلندر و… ایجاد میشود. طبق اظهارات ایرانخودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته میشود یکی از مهمترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سرسیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است هرچند این موضوع باید در عمل ثابت شود.
ایرانخودرو میگوید مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه اصلاح شده به حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است که کاهش قابلتوجهی را نسبت به مصرف ۹ لیتری پیشرانه XU7 نشان میدهد.
مشخصات فنی پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P | |
کد کلاس (های) خودرو | ۳۵۱۰۳ |
نوع موتور | XU7 P |
حجم موتور (cc) | ۱۷۶۱ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۹.۳ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۸۵ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۲ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۰۶ |
طول خودرو (mm) | ۴۴۹۸ |
عرض خودرو (mm) | ۱۷۰۴ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۱۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۶۶۹ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۶۵ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۴۷۰ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۶۶ |
گارانتی | ۳ سال یا ۶۰/۰۰۰ کیلومتر (هرکدام زودتر فرا برسد) |
امکانات و تجهیزات پژو پارس سال
پژو پارس سال سفارشی XU7P و پژو پارس سال سفارشی ELX از نظر تجهیزات تفاوت زیادی با نسخه عادی ندارد و تنها برخی موارد همچون پشت آمپرهای جدید، دسته راهنمای متفاوت، سنسور نور و باران و… به آن افزوده شدهاند. در جدول زیر میتوانید امکانات و تجهیزات این دو مدل را مشاهده کنید:
پژو پارس سال سفارشی با پیشرانه XU7P | پژو پارس سال سفارشی ELX با پیشرانه XU7P | |
کد کلاس (های) خودرو | ۳۵۱۰۳ | ۳۵۱۰۲ |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC) | هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | اتوماتیک | اتوماتیک |
سیستم صوتی | رادیو پخش | مالتی مدیا |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان، چراغهای عقب دودی، چراغخطر سوم سقفی |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنمادار | آینههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب، شیشههای عقب دودی | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب شیشههای عقب دودی |
تزئینات | تریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچهای | تریم دورنگ مشکی – کرم، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچهای |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب، دوربین دندهعقب، اخطار کاهش باد لاستیکها TPMS |
رینگ و لاستیک | ۱۵ اینچ آلومینیومی | ۱۵ اینچ آلومینیومی |
صندلی | تنظیم دستی پشتی صندلیهای جلو | تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو |
سایر تجهیزات | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق، دسته راهنمای طرح جدید، سنسور نور و باران، جلو آمپر دیجیتال |
قیمت پژو پارس سال XU7P جدید
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
پژو پارس XU7P | سال | ۴۴۵,۷۴۲,۳۰۰ | ۷۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | فول ELX دریچه گاز برقی | ۵۲۴,۱۵۸,۰۰۰ | ۷۷۱,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس TU5 | LX-سیمی | ۲۷۵,۲۰۰,۰۰۰ | --- |
تاریخ به روز رسانی: ۲۵ آبان ۱۴۰۳
برای اطلاع از اخرین اخبار و بررسی خودرو های وارداتی جدید این صفحه از پدال را دنبال کنید.
معایب پژو پارس سال XU7P
- کیفیت نازل بدنه و کابین
- استهلاک بالای قطعات
- هزینههای نگهداری بالا
- ایمنی پایین
- طراحی قدیمی
مزایای پژو پارس سال سفارشی:
- فضای داخلی جادار
- فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش
- پیشرانه بهبود یافته با مصرف سوخت کمتر
معایب پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7
این نسخه از پارس نیز همان معایبی را دارد که خانواده پارس در سالیان اخیر با آن دست به گریبان بوده اند. از جمله معایب خودروی موردبحث می توان به طراحی قدیمی، پیشرانه با تکنولوژی منسوخ، ایمنی پایین، کیفیت نازل قطعات داخل کابین و… اشاره داشت. همچنین برخی مالکان پژو پارس سال سفارشی با موتور XUP7 به مواردی از جمله هزینه های بالاتر تعویض روغن اشاره داشته اند که دلیل آن الزام سازنده با استفاده از روغنی ویژه برای پیشرانه XUP7 بوده است.
تفاوت پژو پارس سال سفارشی XUP7 با نسخه معمولی
همانطور که در بالا نیز ذکر شد این خودرو تفاوت چندانی با نسخه های عادی پارس نداشته و اصلی ترین ویژگی آن پیشرانه بهبود یافته XU7 با پسوند پلاس است. پیشرانه یاد شده در برخی بخش ها بهبود یافته تا مشکل واشر سوزاندن آن حل شود و در عین مصرف سوخت نیز کم گردد. البته تمامی تغییرات رخ داده منجر به کاهش قدرت و گشتاور تولیدی شده اند. در نسخه ELX از این خودرو نیز شاهد افزوده شدن امکاناتی به کابین همچون نمایشگر لمسی، سنسور نور و باران، پایش فشار باد لاستیک ها و… هستیم.
جمعبندی
در مجموع باید گفت پژو پارس سال سفارشی تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است و تنها بهبود محسوس آن به پیشرانهای مربوط میشود که هنوز خود را در دنیای واقعی اثبات نکرده است. پارس نیز همچون سایر خودروها از افزایش شدید قیمتها در امان نبوده است و هماکنون از دسترس قشر عظیم خریداران خارج شده است؛ اما در مجموع باید پارس را خودرویی خانوادگی با طراحی نسبتاً مناسب و امکانات قابلقبول برای چنین بازاری دانست. البته اگر خریدار بودجه بیشتری داشته باشد میتواند پژو پارس TU5 را انتخاب کند که صدای کمتر را با نرمی و قدرت بیشتر ترکیب کرده است.
محمدرضا
۶ آذر ۱۴۰۲سلام من،تازه این خودرو(پژو پارس سال سفارشی موتور xu7p)رو تحویل گرفتم یه ایرادی داره اینکه سیستم تهویه اتوماتیک اون روشن میشه اما باد خنک یا گرم نمیزنه تمام دکمههای عملکردیش سالمه و کار میکنه اما کار اصلی خنک کردن و یا گرم کردن رو،انجام نمیده ،دکمه های عیب یابی هم سالمه و خطا یا چشمک نمیزنه ، نمیدونم چرا قاطی کرده و باد نمیزنه هنوزم برای سرویس اولیه نبردم که ایرادش رو بگم
اگه کسی میدونه راهنمایی کنه ممنون
باران
۱۲ اسفند ۱۴۰۲من کلا مانیتور بخاری و فن خاموش شده روشن نمیشه نمیدونم سوخته نمایندگی شهرمون هم پلمپ شده به خاطر مشکلات حقوقی جایی دیگه هم ببری چون آشنا نیستند یه عیب دیگه میزارن روی ماشین
Abolfazl
۴ فروردین ۱۴۰۳سلام کدوم شهر
صدرا
۲۰ بهمن ۱۴۰۲سلام. آخرآذر ماه پارسxu7p تحویل گرفتم. یه ماشین بی کیفیت، ضعیف و پر از ایرادات برقی، موتوری و بدنه است. خدا لعنت کنه اختاپوس وگانگسترهای صنعت ایران ولیبرال مسلک های بی دین افسادطلب را که نمی گذارند صنعت واقتصاد این کشور درست بشه وهر روز مردم را ضد نظام می کننند. لعنت خدا بر هاشمی رفسنجانی پدر معنوی جریان لیبرال، این پشوانه های اسرائیل درایران. خیر از زندگی وآخرت ببینند ان شاالله.
غلامرضا
۳ مهر ۱۴۰۳اقا صدرا یعنی این پرشیایی که شما خریدید از تولیدات ایران خودرو در زمان مرحوم رفسنجانی که تو انبار مونده بوده ؟؟؟ خیلی خوب برای خودت حق الناس خریدی
علی
۲۰ بهمن ۱۴۰۲سلام هموطنان. بی کیفیت ترین خودرو داخلی همین پارسxu7p است. آذر امسال صفر خریدم. کیفیت بدنه خیلی ضعیفه، پراز صدا ومونتاژ داغون. سیستم برقی قاطی میکنه، هشدار بوق دزدگیر نداره، خلاصه حیف ۶۰۰ میلیون پول بی زبون. کاش خودروسازی ما ذره ای به عواقب تحویل دادن این ماشین های بی کیفیت به مردم فکر میکرد، کاش!!!!!
محمد
۲۲ بهمن ۱۴۰۲با سلام راستش این هم سوال منم هست . موتور XU7 موتور خوبی هست طراحی ساده ایی داره قیمت قطعات و هزینه و اجرت تعمیراتش نسبت به بقیه محصولات ایرانخودرو مثل (EF7 و TU5 ) خیلی کمتره . کشش و قدرتشم قابل قبوله . فقط فقط مشکلش واشرسرسیلندر هست که آدم را آزار میده ! پلتفرم 405 هم که الان با مقداری تغییرات روی پارس و دنا و سمند و سورن هست پلتفرم خوبی هست و واقعا تعادلش در پیچها و گردنه ها عالیه و برای خانواده و سفر جادار و راحت هست . دوستانی که مدت طولانی این ماشین را داشتن لطفا جواب بدن که آیا در موتور جدید XU7P مشکل سوختن واشرسرسیلندر حل شده ؟
بابک
۳ فروردین ۱۴۰۳فعلا امتحانش پس نداد هنوزه کلا xu7 نسبت به قبل خیلی تغییر کرده واشر زدن در پژو جدید و قدیم یکی هست کسی که بلد باشه یا تجربه چند ساله با این مدل داره اصلا واشر نمیزنه بستگی به راننده خودرو داره 22 سال پارس سمند 405 داشتم واشر زدنش ندیدم
مهدی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲سلام دوستان . راستش من میخواستم پارس TU5 بگیرم ولی قیمتش خیلی بالاست و نسبت به پارس XU7P حدود ۱۳۰ میلیون تفاوتشه ! برای همین تصمیم گرفتم پارس با موتور XU7P بخرم . لطفا دوستانی که تجربه طولانی و کافی دارن بگن آیا ماشین خوبی از کار در اومده و از همه مهمتر آیا مشکل سوختن واشرسرسیلندر به طور کامل حل شده ؟ اینجا نه قراره ماشینی معامله و خرید و فروش بشه و نه بخاطر تبلیغ این مدل قراره از ایرانخودرو جایزه بگیریم ! لطفا خواهشا خدا ویکیلی بدون تعصب راهنماییم کنید . خدا خیرتون بده .
عباس
۱۱ اسفند ۱۴۰۲اقامهدی سلام منم مشکل شمارودارم خواستن ببینم چکارکردی خریدی
پارس رویان
علی
۲۵ اسفند ۱۴۰۲دوست عزیز من دارم ماشین خوبی نیست هر دوهزار کیلومتر دو لیتر روغن کم می کنه
بابک
۳ فروردین ۱۴۰۳ماشین از قبل بهتر شده هزینه تعمیر و نگهداری کمتری داره جز روغن که خیلی خیلی گرون هست همین واشر زدن که میگن رفع شده فقط سیستم خنک کاری مثل 206 زدن که خودکار هواگیری بشه همین
مهدی
۲۶ اسفند ۱۴۰۲سلام،
من دیشب یه مدل پارس xu7p elx سفارشی بنام سال 1402 خریدم. به من گفتن مدلش برای تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ هستش. هنوز سند بنامم نزدن، توی قرارداد آمده از ۳ تا ۳۰ روز کاری زمان میبره.
حالا اومدم مانیتور ماشین رو چک کردم، در قسمت تنظیمات کارخانه یه ری استارت داره که همه چیز بر میگرده و صفر میشه،
در یه قسمت مانیتور که همه چیز صفر میشه مینویسه اولین زمان حرکت خودرو ۱۳۹۹/۱۰/۱۲، ساعت حرکت خودرو، مدت زمان حرکت، میانگین سرعت، مسافت طی شده … این آیتم ها رو میگه
اما در قولنامه ماشین نوشته ماشین تولید ۱۴۰۲ هست.
لطفاً راهنمایی کنید، ممنونم
بابک
۳ فروردین ۱۴۰۳با سلام بردار
تو سند برگه سبر بیمه کارت خودرو ببین چی نوشته شده قبل قول نامه کارشناسی کردی قرارداد کی نوشتی اگه میشه قرارداد ببینم بیشتر راهنمایی کنم
ماشین از صحابش خریدی یعنی از اونی که سند بنامش هست خریدی
هومن
۱۸ مرداد ۱۴۰۳این مدل ماشین سفارش عراق و سوریه بوده . اونا برگشت زدن اینا هم دپو کردن الان دارن میدن بیرون.من حدودا ۲ساله دارم اولش هزینه هاش زیاد بود ولی کم کم بهتر میشه ماشینو روغن سوپر رانا بزن برات پرواز میکنه
Abolfazl
۴ فروردین ۱۴۰۳سلام من چند وقته خشک تحویل گرفتم وفول ترین وسفارشی ترین هست ونسبت به خودروهای حال داخلی بهترین هست وضمنا پارس درکل ماشین خوبیه
فرزاد
۱۴ فروردین ۱۴۰۳درود دوستان وهم وطنان….عزیزان اولا که ماشین وخوب وکم مصرفی هست ثانیا در تولید وتیراژ ملیون ها دستکاه پژو ممکنه تعدادی هم به مشکل بر بخورن واذیت کنن..در تمام دنیا این اتفاقات هست البته ضعف صنعت خودروسازی ایران هر ۲را میگم ماله کشی نمیکنم ولی این ماشین را من الان سومین سال هست سوارم موتوری به شدت قدرتمند ومصرف سوخت عالی…تعداد زیادی از قطعات موتور نسخه جدید تلفیقی از TU5وXU7هست که درشتاب اولیه عالیه…اگر از من یه نصیحت میشنوید هر خودرو ایرانی گرفتین حتما ریمپ کنید خواهشن…ماشین خود من که پارس ۴۰۰جدبد هست در برج ۱۱زمستان که در سردسیر هستیم گاهی دمای امپر از نصف رد میشد چون در کارخانه طوری بدون توجه سرهم کرده بودن دمای ماشین من روی ۹۰درجه دمای فوق العاده جوش فن ها شروع به کار میکردکه دبگه موتور V12هم باشه واشر میزنه….پس برید ریمپ کنید ودمای ان را بیارید رود حدود۷۰ وکمتر تا فن بلافاصله موتور را خنک کند…ودر مرحله دوم حواستان به ترموستات باشه وهرسال عوض کنید ودراخر بعلاوه اب رادیات درجه یک بریزید و۱لیتر ضدیخ وهر۱سال تا ۲سال عوض کنید اگر واشر زد من ۴خال صورتمو سیاه میکنم تجربه ۳۰ساله کارم را به اشتراک گذاشتم…هرکس دوست داشت استفاده کنه ویه فاتحه وعاقبت بخیری برای ما وامواتمان هدیه بده
مهدی
۵ اردیبهشت ۱۴۰۳با سلام من چندین پژو ۴۰۵وپارس داشتم
یه پارس سال ۴۰۱خشک گرفتم موتور خیلی صدا میداد قدرتش از قبلی ها کمتر شده توی سربالایی ها
گیربکسش هم وقتی داغ میکرد توی ترافیک دنده ها بد جا میرفت ولی مصرف سوخت بد نبود توی کفی خوب راه میرفت هزینه تعویض روغن زیاد میشد
Mliver
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳داستان خر همون خره فقط پالونش عوض شده س
کاظم
۱۹ مرداد ۱۴۰۳سلام من پژو پارس سال دارم که دوسال از تحویل ش نگذشته که بخاری ماشین نشتی پیدا کرده چرا ماشینی که حداقل باید ۵ سال کار کنه به این زودی باید بخاری ماشین به این زودی نشت آب بده از کیفیت ایران خودرو نباید قافل شد خیلی ممنون بابت خودروی خوبتون آقایان تولید کننده باید گریه کرد به حال شما 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
تیرداد
۲۵ مرداد ۱۴۰۳فقط ادعا وتبلیغ میکنن همشون یه کوفت هستن اینکه میگن فلان موتور ایقدر اسب بخار قدرت داره و ۱۶ سوپاپ و موتورش فلانه همشون دروغه چون هیچوقت مشتری نمیاد درکارخانه موتور رو تکه تکه بکنه ببینه ۱۶ سوپاپ یا ایقدر اسب بخاره وایحرفها خلاصه ک فقط به بهانه ایحرفها میخان خودروها رو شدمیلیون صدمیلیون گرون تر بفروشن الانم ک موتور افتضاح پژو پارس سال رو گذاشتن روی سمند سورن فقط خر همون خره هی جل خر رو عوض میکنن بیچاره ملت ک حقشونه چندسال نخرن ببین چطور بدست پای ملت میوفتن وقتی ملت ایجور هجوم میارن خوب میگن خوب احمقهایی گیر آوردیم براهمین باید پولت روندی باید کلی التماس هم بکنی تا بعداز یکسال یه ماشین ک چندسال جلو آفتاب پ سیده رو بنتم صفروتولید بروز بهتون غالب بکنن خلایق هرچه لایق هممون مقصریم