ایران خودروپژو

مقایسه پژو پارس TU5 با تارا؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

در یکی دیگر از سری مقالات راهنمای خرید پدال به مقایسه پژو پارس TU5 با خودرو تارا خواهیم پرداخت تا با بررسی هرکدام از آن‌ها شما را در یک انتخاب مناسب‌تر همراهی کنیم.

صنعت خودروی کشورمان در طول سال‌های اخیر با انتقادات قابل‌توجهی از طرف مسئولان و مهم‌تر از آن خریداران روبرو بوده است اما متأسفانه پیشرفت چندانی در این زمینه دیده نمی‌شود و همچنان شاهد تولید خودروهایی با پلتفرم‌های قدیمی، پیشرانه‌های پرمصرف و کم بازده و همچنین ایمنی پایین هستیم. همین موضوع دست خریداران در انتخاب گزینه‌های معقول را تا حد زیادی بسته است. دو نمونه از تولیدات ایران‌خودرو که طرفداران خاص خود را در بازار دارند پژو پارس TU5 و تارا هستند که می‌خواهیم آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در همین زمینه بخوانید:

پژو پارس جزو قدیمی‌ترین خودروهای ایران خودروست که نسخه‌ای به‌روزتر از پژو ۴۰۵ به شمار می‌رود و از سال ۷۹ تاکنون روی خط تولید قرار دارد. البته زمزمه‌هایی مبنی بر توقف تولید این خودرو و جایگزینی آن با سورن پلاس XU7P به گوش می‌رسد. در طرف مقابل باید به تارا اشاره کرد که جزو جدیدترین محصولات این شرکت به شمار آمده هرچند میزان استقبال از آن به اندازه پسرعموی سالخورده‌اش نیست. در مقایسه پژو پارس TU5 با تارا به دنبال پاسخ به سؤالات خریداران در زمینه انتخاب این دو خودرو خواهیم بود.

مقایسه پژو پارس TU5 با تارا

  • طراحی ظاهری

سخن گفتن از طراحی ظاهری پژو پارس آن‌هم بعد از گذشت بیش از ۲۰ سال از تولید این خودرو سخت خواهد بود چراکه چشمان همه ما به دیدن این طراحی یکنواخت و قدیمی عادت کرده هرچند در میان انبوه خودروهای عجیب‌وغریبی که با تغییراتی در چراغ‌ها از نو معرفی می‌شوند، پارس همچنان ظاهری ساده، متناسب و یکدست دارد. طراحی این خودرو کاملاً بر اساس مدهای چندین دهه قبل صورت گرفته و خبری از انحناهای جذاب و ظریف در آن نیست. خطوط بدنه کاملاً سرراست شکل گرفته‌اند و چراغ‌ها و سپرها نیز در نهایت سادگی تعریف شده‌اند.

در مقابل باید به تارا اشاره کنیم که اگرچه خودروی جدیدترین به نظر می‌رسد و طراحان از یوز در ظاهر آن الهام گرفته‌اند اما لزوماً نمی‌توان تارا را به ویژه در بخش عقب زیبا دانست. نمای جلوی این خودرو پیچیدگی خاصی نداشته و المان‌هایی همچون چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر سادگی خود را نشان می‌دهند. در پروفایل جانبی نیز همین موضوع دیده می‌شود هرچند طراحی نمای جانبی به‌روزتر از پارس است. جنجالی‌ترین بخش طراحی تارا همان بخش عقب است که چراغ‌های به‌هم‌پیوسته آن اگرچه مطابق مد روز طراحی شده اما به دلیل عدم تناسب با کلیت خودرو ظاهری عجیب به تارا بخشیده‌اند. در مجموع اگر بخواهیم درباره طراحی هر دو خودرو قضاوت کنیم باید طراحی پارس را علیرغم گذشت چندین دهه از آن یکدست‌تر و متناسب‌تر بدانیم اما قطعاً اکثر خریداران از ظاهر پارس خسته شده‌اند و شاید ترجیح دهند تارا را انتخاب کنند. طراحی تارا نیز اگرچه جدیدتر انجام شده اما فاقد تناسب و انسجام کلی یک خودروی مدرن است.

  • طراحی داخلی

ایران‌خودرو در سال ۹۳ طراحی جدیدی را برای داشبورد پارس در نظر گرفت. کابین این خودرو از نظر طراحی نسبت به نمونه قبلی اگرچه زیباتر به نظر می‌رسد اما از نظر متریال بکار رفته پسرفت داشته است. البته ارگونومی داشبورد قابل‌قبول است و ادوات در دسترس راننده قرار دارند. کابین تارا بر اساس پژو ۳۰۱ شکل گرفته و اگرچه طراحی آن در مقایسه با خودروهای مدرن دنیا حرفی برای گفتن ندارد اما از نظر طراحی و کیفیت یک پله بالاتر از پارس قرار می‌گیرد. در مقایسه پژو پارس TU5 با تارا می‌توان تارا را از نظر طراحی داخلی بهتر ارزیابی کرد.

  • تجهیزات و امکانات

هر دو خودرو در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شوند اما ما برای مقایسه نسخه‌های پایه پژو پارس TU5 و تارا را انتخاب کرده‌ایم. برخی از تجهیزات اصلی این خودروها شامل موارد زیر هستند:

پارس TU5 تارا
ترمز سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک کاری، (کد کلاس ۲۸۵۲۸ و ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۵ و ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۷: ترمز عقب دیسکی) (کد کلاس ۲۸۵۲۹ و ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۱۹ و ۲۸۵۲۰ و ۲۸۵۲۱ و ۲۸۵۲۳ و ۲۸۵۲۴ و ۲۸۵۲۲۵ و ۲۸۵۲۶: ترمز عقب کاسه‌ای) سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک در سربالایی (HSA)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)
کیسه هوای ایمنی کیسه هوای راننده و سرنشین جلو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
فرمان هیدرولیکی، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان (MFC) برقی، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC)
سیستم تهویه اتوماتیک برقی
سیستم صوتی رادیوپخش مالتی مدیا، میرورلینک
چراغ‌ها چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان و ۲۸۵۲۹: مجهز به چراغ روز، روشن شدن چراغ‌های عقب هم‌زمان با چراغ روز (Position Lamp) مه شکن‌های جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع برقی نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجهز به چراغ روز، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)
آینه‌ها آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنما دار آینه‌های جانبی برقی راهنما دار هم‌رنگ بدنه
شیشه‌ها شیشه‌بالابر برقی درهای جلو و عقب شیشه‌بالابر درهای جلو و عقب برقی، شیشه راننده مجهز به آنتی ترپ
تزئینات تریم دورنگ، غربیلک فرمان چرمی، قطعات دکوراتیو طرح چوب، روکش پارچه‌ای صندلی تریم مشکی، روکش پارچه‌ای صندلی
تجهیزات ایمنی ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دنده‌عقب قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان قابل تنظیم زاویه در دو جهت، ایزوفیکس، سنسور دنده‌عقب، سیستم قطع خودکار سوخت
رینگ و لاستیک ۱۵ اینچ آلومینیومی، (کد کلاس‌های ۲۸۵۲۹ و ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۷ و ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۱۹ و ۲۸۵۲۰ و ۲۸۵۲۱ و ۲۸۵۲۳ و ۲۸۵۲۴ و ۲۸۵۲۵ و ۲۸۵۲۶: فولادی) ۱۵ اینچ فولادی
صندلی تنظیم برقی پشتی صندلی جلو صندلی‏ راننده ۶ حرکته دستی و صندلی سرنشین جلو ۴ حرکته دستی، پشت‌سری صندلی‌های جلو و عقب قابل تنظیم، صندلی‌های عقب تاشو
سایر تجهیزات دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوق‌عقب از داخل اتاق،{کلاس ۲۸۵۱۵ و ۲۸۵۱۷ و ۲۸۵۱۹ و ۲۸۵۲۴: سیستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک (با یک دکمه همه درها قفل و باز می‌شوند) و اتو فلاشر (در ترمزهای شدید با کاهش ناگهانی سرعت، فلاشرها روشن می‌شوند) و تایمر چراغ سقف و آگاه کردن راننده از وضعیت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغ‌های راهنما و چراغ سقفی و LED داخل جلو آمپر و سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجای آژیر دزدگیر}، ۲۸۵۲۱ و ۲۸۵۲۵: سیستم اتولاک، سیستم مسترلاک، اتو فلاشر- ۲۸۵۱۳ و ۲۸۵۱۶ و ۲۸۵۱۸ و ۲۸۵۲۳ و ۲۸۵۲۶: سیستم مالتی پلکس اخطار کاهش باد لاستیک‌ها (TPMS)، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، بازکن قفل در صندوق‌عقب از داخل و روی سوییچ، کاور موتور، سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI)، کد کلاس ۳۲۲۰۷ و ۳۲۲۱۰: سنسور نور و باران

همان‌طور که مشاهده می‌شود تارا از نظر تجهیزات رفاهی و به ویژه ایمنی بهتر از پارس TU5 ظاهر شده است و این موضوع برای بسیاری از خریداران می‌تواند تعیین‌کننده باشد. ضمن اینکه تارا به دلیل استفاده از پلتفرم به‌روزتر از ایمنی بهتری در تصادفات برخوردار خواهد بود.

  • قوای محرکه

مقایسه پژو پارس TU5 با تارا به یکی از بخش‌های مهم یعنی پیشرانه و گیربکس می‌رسد. پارس در طول این سال‌ها با پیشرانه‌های گوناگونی عرضه ‌شده اما بی‌شک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای آن پیشرانه TU5 بوده است. این پیشرانه در خودروهای مختلف ایران‌خودرو امتحان خود را پس داده و به دلیل استهلاک کمتر نسبت به پیشرانه XU7، نرمی بیشتر و مصرف سوخت و آلایندگی کمتر انتخاب افراد زیادی بوده است. البته به همین خاطر هم پارس TU5 از نسخه‌های دیگر این خودرو گران‌تر است.

این پیشرانه در پارس ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر قدرت تولید می‌کند. نیروی تولیدی نیز از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخ‌های جلو می‌شود. تارا نیز به نسخه به‌روز شده این پیشرانه موسوم به TU5P مجهز است. ایران‌خودرو با اعمال تغییراتی در این پیشرانه قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتون متر را به دست آورده است. نیروی تولیدی پیشرانه تارا از طریق گیربکس‌های ۵ یا ۶ سرعته دستی (بسته به تریم انتخابی) راهی چرخ‌ها می‌شود. در ادامه مشخصات فنی کامل هر دو خودرو خدمت شما عزیزان تقدیم می‌شود:

پارس TU5 تارا
نوع موتور TU5 TU5P
حجم موتور (cc) ۱۵۸۷ ۱۵۸۷
حداکثر توان موتور (hp) ۱۰۵ در ۵۶۰۰ دور در دقیقه ۱۱۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm) ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه ۱۴۴ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم ۱۰.۵ ۱۱
تعداد سوپاپ ۱۶ ۱۶
نوع سوخت سازگار بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵
سیستم انژکتوری پاشش چندنقطه‌ای پاشش چندنقطه‌ای
حداکثر سرعت (km/h) ۱۹۰ ۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۳.۲ ۱۲.۵
سیستم انتقال قدرت ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی، کد کلاس ۳۲۲۱۰: ۶ دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) ۷.۲۴ ۷.۰۶
طول خودرو (mm) ۴۴۹۸ ۴۵۱۹
عرض خودرو (mm) ۱۷۰۴ ۱۹۵۳
ارتفاع خودرو (mm) ۱۴۱۰ ۱۴۶۶
فاصله بین دو محور چرخ‌های عقب و جلو (mm) ۲۶۶۹ ۲۶۵۲
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) ۱۱۸۵ ۱۱۷۰
حجم فضای صندوق‌عقب (Lit) ۴۷۰ ۶۴۰
گنجایش مخزن سوخت (Lit) ۶۶ ۵۰
  • سواری و هندلینگ

در این بخش تفاوت‌های دو خودرو مشهودتر خواهد بود. پارس به دلیل پلتفرم قدیمی خود نمی‌تواند هندلینگ قابل‌توجهی به ویژه در پیچ‌ها داشته باشد و به همین خاطر در زمان عبور پرسرعت از پیچ‌ها باید نهایت دقت را داشت. البته سواری خودرو به لطف استفاده از پیشرانه TU5 نرم‌تر از قبل شده و صدای پیشرانه در دورهای پایین کمتر به کابین نفوذ می‌کند. مصرف سوخت این خودرو نیز کمتر از مدل‌های مجهز به پیشرانه XU7 خواهد بود. تارا اما به خاطر استفاده از پلتفرم جدیدتر و سیستم‌هایی همچون کنترل پایداری توانایی‌های حرکتی بهتری نسبت به پارس دارد هرچند نباید از آن انتظار زیادی داشت. کابین این خودرو آرام‌تر از پارس خواهد بود و این موضوع به ویژه در سرعت‌های متوسط خود را نشان می‌دهد. یکی دیگر از نقاط قوت تارا را می‌توان فضای بار جادارتر آن نسبت به پارس دانست که شاید این موضوع برای خانواده‌ها اهمیت زیادی داشته باشد. در مجموع تارا در این بخش برتری خود به پارس را دیکته می‌کند.

  • قیمت و جمع‌بندی

در جدول زیر قیمت خودرو پژو پارس TU5 و تارا درج شده است:

مدل توضیحات قیمت نمایندگی قیمت بازار
پژو پارس XU7P سال ۲۹۴,۱۳۳,۰۰۰ ۵۰۹,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7P سفارشی ۳۰۹,۵۴۵,۰۰۰ ۵۳۱,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس XU7P سفارشی ELX ۳۳۰,۸۹۷,۰۰۰ ۵۷۵,۰۰۰,۰۰۰
پژو پارس TU5 LX ۲۷۵,۲۰۰,۰۰۰ ۶۳۹,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V1 ۳۹۴,۴۰۰,۰۰۰ ۶۵۱,۰۰۰,۰۰۰
تارا آپشنال V1P ۵۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰
تارا اتوماتیک V2 ۴۹۰,۵۵۱,۰۰۰ ۷۶۸,۰۰۰,۰۰۰
تارا دستی V3 به زودی
تارا اتوماتیک V4 آپشنال ۶۸۱,۴۳۴,۰۰۰ ۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰

با توجه به جدول فوق می‌توان گفت اختلاف قیمتی زیادی بین نسخه‌های پایه پارس TU5 و تارا وجود ندارد و این موضوع می‌تواند رقابت دو خودرو را فشرده‌تر سازد. با توجه به اینکه تارا خودرویی جدیدتر به شمار می‌رود و از تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتری برخوردار است بنابراین می‌تواند انتخاب بهتری نسبت به پارس باشد. البته شاید برخی خریداران علاقه چندانی به طراحی تارا نداشته باشند اما این موضوع نیز نمی‌تواند برتری تارا را کم‌رنگ کند. نقطه‌ضعف اصلی تارا به بازار خرید و فروش کم رونق تر در مقایسه با پارس TU5 مربوط می‌شود اما اگر به دنبال نگهداری خودرو حداقل تا چندین سال هستید بی‌شک تارا انتخاب معقول‌تری خواهد بود.

پژو پارس TU5
نقاط قوت نقاط ضعف
بازار خرید و فروش مناسب، فراوانی قطعات یدکی، پیشرانه کم‌مصرف و نرم، فضای کابین و بار مناسب طراحی قدیمی و از مد افتاده، کیفیت پایین قطعات، نبود تجهیزات ایمنی و رفاهی مناسب

 

تارا
نقاط قوت نقاط ضعف
امکانات رفاهی و ایمنی بهتر، کیفیت متریال بالاتر، پیشرانه نرم و کم‌مصرف، فضای بار و کابین جادار، ارزش مناسب در مقابل مبلغ پرداختی بازار خرید و فروش کم رونق، طراحی نه چندان جذاب

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۶ دیدگاه‌ها

  1. عجب

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (104 ديدگاه)

    بازار خودروی جهانسومی هیچگاه از تورم شدید قیمت در امان نبوده و نیست و نخواهد بود و شاید در مقاطعی از زمان مثلا یک تا دو ماه ثابت باقی بمونه اما بعد از این مکث کوتاه بلافاصله و دوباره قیمت خودروهای جهانسومی جهش پیدا میکند و میرود به آسمان هفتم و سرسام آور تر از قبل میشود ! و مطمئناً چنین وضعیت غیر عادی و عجیب و غریبی در هیچ کجای دنیا به غیر از بازار خودروی جهانسومی دیده نمیشود ! وضعیتی که متاسفانه هرسال در چند نوبت به صورت رندوم تکرار میشود ! متاسفانه چون نمیفهمند تویوتا چیست شاهد این قبیل از اتفاقات هستیم وگرنه کسانی که میدانند تویوتا چیست الاغ را به خودروهای جهانسومی ترجیح میدن و میروند از بازار خرید و فروش الاغ و از آنجا یک الاغ خوب و چالاک برای رفت و آمد انتخاب میکنند و میخرن اما خودروهای جهانسومی نمیخرند

    موافقم 65
    مخالفم 33
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10385 ديدگاه)

      خیلی ببخشید ، خیلی خیلی خیلی ببخشید ، اما این از چرت‌ترین مقایسه‌هایی بوده که دیدم !
      نه میگم تارو تُهفه‌ایه نه میگم پارس بدترینِ !
      فقط میگم اونایی که پارس میخرند با این پولا ، حتماً یه اِسکن مغزی بدن تا از مشکلات بعدی به دور باشند !
      تارا از هر نظر بهتر از تمام خودروهای لگن ایران‌خودرو هست و اینایی هم که ماندن بین انتخاب دنا و تارا ، همونایی هستند که فازِ کرایسلر ۳۰۰ میگیرند تو دنا و اگر نه دنا هم عددی نبوده و نیست و دورانش خیلی وقتِ گذشته !

      اگر خریدار بودم ، در خرید تارا درنگ نمیکردم !

      تنها عیب تارا ، تفاوت کیفیت متریال دنده‌ای با اتومات هست که خیلی زیاده به نظر من و این باید وظیفه‌ی ایران‌خودرو باشه تا جلوی این همه تفاوت را بگیره اما نمیکنه تا مثلاً بگه هزار مدل خودرو تولید میکنه تا کم‌کاری‌هایش را با لِوِل‌بندی متریال یا آپشن تو بوق‌و‌کرنا کنه !

      موافقم 107
      مخالفم 41
      1. RGB

        ۱۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (201 ديدگاه)

        دوستان یه سوال اگه الان بخوام ۲۰۶ تیپ ۳ صفر از کارخونه بگیرم کمپلت چقدر باید هزینه کنم؟

        موافقم 5
        مخالفم 24
        1. پژمان هزپی

          ۱۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          هرگز به سراغش نرو 206در جاده بالای 100کنترلش دیگر دست تو نیست صندوقدار هایش بدک نیست آنهم , Tu 5نهtu3پژو405 است ال‌ایکس یا پژو پارس تیو فایو از اونها بهتر است

          موافقم 23
          مخالفم 6
      2. tirdad

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (15 ديدگاه)

        فقط لیست اپشناس پارس
        تریم دو رنگ،فرمان چرمی
        جفت راهنما،وقتی ترمز شدید زده میشه
        و اراجیفی دگ

        موافقم 36
        مخالفم 10
      3. Avan

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (419 ديدگاه)

        کلا به نظرم پرداخت ۹۰۰ ملیون برای تارا و ۶۰۰ میلیون برای پارس غیرعاقلانه است. در بازار خر تو خر ایران هم تارا فول نهایتش ۶۰۰ میلیون می ارزید. با ۹۰۰ تومن نمونه صفر یا کم کارکرد شاسی بلند یا سدان چینی بسیار منطقی تر است ‌.

        موافقم 21
        مخالفم 19
      4. ارمان

        ۱۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (2 ديدگاه)

        من تارا اتومات دارم قبلش پژو تیوفایو داشتم هردو راضیم اما کیفیت تارا تو جاده ومخصوصا طولانی عالیه.هر کی از تارا بدمیگه نداشته

        موافقم 61
        مخالفم 8
    2. داک هادسون

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (90 ديدگاه)

      دمت گرم عجیب باهات موافقم .

      موافقم 37
      مخالفم 10
    3. زیزیگولو

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (6010 ديدگاه)

      👍👍👍👍

      موافقم 24
      مخالفم 3
    4. Anti Tesla

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1264 ديدگاه)

      کشتید ما رو با این جهان سومیتون

      موافقم 10
      مخالفم 39
      1. داک هادسون

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (90 ديدگاه)

        پس جهان چندمیم ؟ لابد اولیم ، من که میگم پنجمیم .

        موافقم 36
        مخالفم 10
  2. .

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (81 ديدگاه)

    هیچ کدوم ماشین استاندارد و مطلوبی محسوب نمیشن و به عبارت عامیانه زباله ای بیش نیستن ولی باز هم پارس 30 کاغذی 30 سال پیش کجا این کجا
    یک مورد هم راجع به موتور تی یو فایو پلاس بگم که تجربه رانندگی با تارا رو نداشتم که بگم روی اون چجوریه عملکردش ولی رو 207 اتومات جدید گشتاور دور پایین و میانیش یک مقدار بهتر شده و انصافا رو اتاق 207 بد راه نمیره اما در عوض چند ضعف اصلی بهش اضافه شده نسبت به تی یو فایو معمولی یکیش اینه که به بنزین حساس تو شده و حتی با بنزین یورو 4 تهران ناک های ریز میزنه بعضی اوقات و دور پایینش افت میکنه با این بنزین کم کیفیت دومی هم اینکه به شدت پر سر و صداتر شده بجای اینکه وقتی میان موتور رو ارتقا بدن صداش رو کم کنن برداشتن پرسر و صدا ترش کردن و با عایق بندی بد 207 اصلا تجربه دلچسبی نداره رانندگیش از نظر صدا و اینجوری بگم که تا حدی صدای تراکتور میده

    موافقم 25
    مخالفم 18
    1. ارمان

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      چون نداشتی این صحبت میکنی من دارم ماشین خوبیه

      موافقم 13
      مخالفم 4
  3. سعید

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (33 ديدگاه)

    رفیق، عزیز، چراغ عقب تارا زشت نیست، قشنگه، استاندارده، قسمت مهمی از طراحیشه و متفاوت و با فکر طراحی شده، ولی انقدر مداوم تو سایتهای خودرویی مسخره شد که الان بعضی از مالکان چراغ عقب ماشین خودشونو قطع کردن… چیزی که باید با افتخار ازش حرف زده میشد و تعریف و تمجید میشد تبدیل شد به ایراد!
    به‌قول یه دوستی: انگار یه سری تو ایرانیا هستن که هیچوقت از محصول خارجی ایراد نمیگیرن! هرچی که باشه فقط تعریف میکنن!!! و دقیقا همیشه باید محصول ایرانی رو مسخره کنن! هرچقدر هم که معرکه باشه.

    موافقم 50
    مخالفم 67
    1. net

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3472 ديدگاه)

      چراغ عقب تارا سمت چپ و سمت راست خوبه ولی نوار متصل وسطش باعث زشت شدن چراغ عقب تارا شده اگر زیر آرم ایران خودرو نوار متصل برداشته شود چراغ عقب زیبا میشه . از نزدیک چراغ عقب تارا نگاه کردم یکپارچه متصل به هم نیست و فکر کنم میشه نوار متصل قرمز وسط زیر آرم ایران خودرو جدا کرد تا قشنگتر بشه

      موافقم 57
      مخالفم 10
      1. net

        ۱۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3472 ديدگاه)

        طراحی داخلی یکپارچه مشکی و صفحه نمایش و داشبورد تارا به عنوان ماشین ایرانی نسبتا خوبه ولی برعکس نوار متصل وسط چراغ عقب و زیر نوک چراغ جلو باریک شده و مسطح نیست و رینگ و زه سفید بالای شیشه دربها نداره، بد شده

        موافقم 22
        مخالفم 6
    2. فرامرز

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (257 ديدگاه)

      🤣🤣🥺🥺

      موافقم 8
      مخالفم 6
    3. amir

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      رفیق چراغ عقب تارا به شدت زشته هیچ توجیهی نداره طراحی مسخره چراغ های پیوسته با مثلث مثلث توش یکبار شما پشت فرمون که نشستی در شب پشت سر تارا حرکت کنی متوجه میشی نوره مهتابیش اذیتت میکنه و آدم های مختلفی این حرفا رو میزنن و دفاع شما قابل توجیه نیست

      موافقم 45
      مخالفم 18
      1. net

        ۱۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3472 ديدگاه)

        من قبلا در کامنتها گفتم خطوط مثلثی چراغ عقب تارا بد هست ولی مدل های جدید ۱۴۰۲ تارا خطوط مثلثی برداشته شده . چراغ عقب تارا نوار متصل وسط برداشته شود و به جای رنگ زرد و سفید و خطوط مثلثی، یکپارچه قرمز زرشکی باشه قشنگتر میشه

        موافقم 34
        مخالفم 3
  4. فقط تویوتا فقط ژاپن فقط پکن

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    دو عَدد تَپاله 💩 !
    واقعا افسوس میخورم که چرا بازار خودرو اینطور است افسوس!
    حیف که خودرو های با کیفیت اعم از تویوتا کیا و هیوندای و بیمر و بنزو فورد و…
    وارد نمیشود!
    البته مافیای خودرو اجازه ورود را نمیدهد،دلیلش روشن است!
    خَستهِ شدیم دیگر!چرا به داد مردم نمیرسید،چرا مردم تویوتا ندارند!کیا ندارند!چرا؟

    موافقم 40
    مخالفم 17
  5. Behnam1012

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (983 ديدگاه)

    اگه فقط بخوایم مقایسه کنیم ( کاری به این که به این قیمت ارزش ندارن و کیفیتشون خوب نیست و … )

    ولی با چه منطقی 600 میلیون به پارس می دید و بجاش تارا نمی خرید ، حداقل از همه نظر از پارس بهتره

    پارس هم شد سانتافه ، نیسان به اون خوبی رو کسی نمی خرید بجاش همه برای سانتافه صف کشیده بودن

    موافقم 45
    مخالفم 8
    1. Ara

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3 ديدگاه)

      تبریک می‌گم به سایت پدال.
      طراحان ایران خودرو هم از بازدیدکنندگان سایت به حساب میان پ این نشون می‌ده که پدال تو یه لول دیگه‌اس.

      موافقم 12
      مخالفم 7
  6. 제네시스

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (407 ديدگاه)

    یا خدا کی میخواد ما رو از دست این دو شرکت خون خوار نجات بده
    دولت هم کمر اینا رو گرفته و ازشون پشتیبانی میکنه
    پدرانمون یه اشتباهی قدیم کردن الان چوبوشو ما باید بخوریم

    موافقم 27
    مخالفم 7
    1. خاص

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (240 ديدگاه)

      پدران رو بیخیال.

      الآن چه میکنید و چه باید بکنید؟

      موافقم 10
      مخالفم 1
  7. Oxygen

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    احساس میکنم هر دو یکی هستن چون هم موتور یکسانی دارن و هم ابعاد مشابه به خاطر همین انتخاب تارا بهتر هست چون هم ماشین به روز تری هست و هم میگن تونسته ۴ ستاره ایمنی از euro ncap بگیره که راست یا دروغش هنوز معلوم نیست ولی هر جور حساب کنی قطعا از پرشیا که ماشین ۳۰ سال پیش هست و طی این چند سال گذشته افت کیفیت شدیدی داشته قطعا بهتره ، هر دو در مقابل ماشین های اقتصادی روز دنیا واقعا آشغال محسوب میشن با اینکه پول صفر کیلومتر اونا هم میگیرن اما چه میشه کرد که مردم ما مجبور به تحمل همچین زباله هایی هستن

    موافقم 15
    مخالفم 12
    1. درود

      ۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بابا بی خیال جهان اول و سوم
      در جهان اولی که امریکا ۴۰ میلیون دارن از زباله میخورن اصلا می‌فهمن ماشین با این کیفیت‌ها چیه
      امروز اگه عدالت نباشه چه در جهان اول باشی یا سوم تو حسرت یه حداقل زندگی موندی

  8. AMANTE

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1906 ديدگاه)

    سال 92 پژو پارس سال رو با قیمت 23 میلیون خریدم و عاشق اش بودم ولی الان قیمت هایی داره که یک جوان به سختی میتونه بخره و جدا از اون جذابیت خودش رو حداقل برای من از دست داده.
    در حال حاظر تارا انتخاب بهتری نسبت به پارس هست ولی قیمت اش خیلی بالاست بخصوص در نسخه ی اتوماتیک.

    موافقم 23
    مخالفم 5
  9. داک هادسون

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (90 ديدگاه)

    در صفحات قبلی که مربوط به تارا یاتاقان بود ایرادات این لگن بد قواره رو عرض کردم خدمت دوستان .
    و اما پژو پارس : مثل برادر دوقلوش متخصص واشر زدنه . مصرف سوختش و استهلاکش بالاست در موتور xu7 .
    قیمت فضایی آپشن هیچی ، کیفیت کابین به شدت پایینه که از سال ۹۸ به بعد هرسال پایین تر هم اومده عایق بندی کشک ، ایمنی منفی صفر . یک ویدیو در اینترنت هست که سقفش با انگشت تکون میخوره و هزاران مشکل عجیب دیگه که در صفر این فرغون دیده شده .
    خرید ماشین از ایرانخودرو سایپا = پشیمانی

    موافقم 25
    مخالفم 10
  10. محمد

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (588 ديدگاه)

    پارس نفرت انگیز
    تارای چندش آور

    موافقم 21
    مخالفم 14
  11. Reza-a

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (455 ديدگاه)

    کابین تارا خیلی زشته

    موافقم 13
    مخالفم 22
  12. ‌ ‌

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (5001 ديدگاه)

    سلام به نظرتون تارا اتوماتیک v2 ثبت نام کنیم بعد تو بازار بفروشیم یه چینی دسته دوم بخریم ؟

    موافقم 4
    مخالفم 23
  13. Arya

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (62 ديدگاه)

    مقایسه قوطی رب گوجه فرنگی با قوطی کنسرو لوبیا

    موافقم 12
    مخالفم 7
  14. AMIN JAFARI

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (150 ديدگاه)

    اونی ک بین تارا و پارس ب پارس فکر میکنه همین الان بره اسکن مغذ

    موافقم 27
    مخالفم 7
  15. نویدی

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (397 ديدگاه)

    هم وزن بودنشون نشون دهنده اینه که تارا هم مثل پارس یه بدنه تو خالی و ناایمن داره.
    باید نهایتا صد تومن از پراید گرونتر باشن.

    موافقم 7
    مخالفم 11
    1. علی

      ۲۲ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یعنی از نظر شما ایمنی با وزن رابطه مستقیم داره؟!!!!!!!!

      1. نویدی

        ۲۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (397 ديدگاه)

        ایمنی و وزن ربطی به هم ندارن ولی…
        به نظر شما توی ساخت تارا از فیبرکربن استفاده شده که با جثه بزرگتر از پارس، وزنش از پارس که کلا با چهار تا تیکه ورق ساخته شده کمتره؟
        قطعا بدنه و پلتفرمش توخالیه.

        موافقم 8
        مخالفم 1
  16. اریو ۹۹

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    زمانیکه میخاستن تارا رو به ما بدن طرح تبدلیل با پارس تیو ۵ سفاارشی ای ال ایکس که از نطر قیمتی کارخانه ۸۰ ۹۰ تومن پایینتر بود داشتیم انجام ندادیم الان همون ماشین پارس صدو خورده گرونتره تو بازار یعنی این ماشین ۳۰ ساله چیه که تو بازار تا ۸۰۰ تومن خرید فروش میشه

    موافقم 9
    مخالفم 2
  17. مصطفی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (7 ديدگاه)

    اینجوری که متوجه شدم انگار تارا ایموبلایزر نداره..
    درسته ؟ دوستان کسی اطلاع داره؟

    موافقم 10
    مخالفم 3
  18. فردین

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان باتوجه به اینکه پژوپارس ازنظر قطعات دردسترستره وارزونتر بنظرمن پارس خیلی گزینه بهتریست نسبت به تارا فکرجیبتون روهم بکنیدبعدنظربدیدچراغ تاراتوبازارجفتی ۶میلیون تومانه اما برو تودیواربا۳۰۰هزارتومان چراغ پارس فراوونه این یک‌نمونه ازمثالهایست که من گفتم گیربکس پارس تودیوارگیرت نیاد۴میلیون اما تارا زیر۱۵میلیون گیرت نمیادفقط بروزبودنودرنظرنگیریدتواین تورم وبدبختی پارس تیوفایوگازسیمی بخریدبعدتوجاده باتارا لگن مقایسش کنید

    موافقم 11
    مخالفم 14
  19. غول برره

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    حالایکی بگه چه خاکی توسرمون کنیم

    موافقم 6
    مخالفم 3
  20. مجید

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    کلا خودروهای پژو قدیمی فرانسوی پر استهلاک و پر مصرف هستن ای کاش به جای اینها خودرو ژاپنی مونتاژ می شد

    موافقم 15
  21. رضا

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من پارس رو تایید نمیکنم .ردم نمیکنم همه میشناسنش اما شمایی که خودروی تارا نمیشناسی نظر الکی نده تارا فعلا در قسمت فرمان برقی و اکسل و کلاف بندی بدنه مشکل داره وگرنه همه میدونن از پارس بهتره اما شما نه تحقیق کردی و نه دقت که چرابازارش کم رونقه..@!!

    موافقم 9
    مخالفم 3
  22. امیری

    ۱۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان تارا مدل ابان 1402گرفتم وحدود ۱۸میلیون ابشن ازقبیل کفی،شیشه دودی…نصب کردم روش برحسب اتفاق یه تصادف خیلی ضعیف باعث شد گلگیرعقب صدمه ببینه شاید ۱۰تاصافکاررفتم نتونستن بخاطر کیفیت ورقش درست درش بیارن.کیفیت ورقش صفره.دادمش باضرر پارس تیو۵ گرفتم حداقل قابل تعمیره

    موافقم 8
    مخالفم 3
  23. امیری

    ۱۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان من حدود ۵ماه تارادارم اونایی ک میخوان تارابخرن قبلش برن پیش یه صافکاردرمورد کیفیت بدنش تحقیق کنن ک بلایی ک سرمن اومده سرشون نیاد

    موافقم 8
    مخالفم 3
  24. Esii

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط پارس tu5. یه رینگ خرچنگی یه مانیتور 11 اینج و نور بالاها هم بشه هدلایت اونوقت بزن به قلب جاده. سلطان جاده فقط پارس

    موافقم 4
    مخالفم 5
  25. رضا

    ۲۴ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.برای اونایی که شک دارند بین این دو خودرو میگم. لطفا بد بیراه گفتن از اینا رو جای دیگه بگید.اینجا جاش نیست. موتوری تقریبا مثل هم . ورق بدنه ماشین های ایران خودرو هم تقریبا مثل هم . شاسی تارا خیلی بهتره و کلا پلتفرم تارا بهتره. تارا کنترل پایداری و فرمان برقی داره . تنها کنترل پایداری برای انتخاب کافیه. پژو پارس در صورت تصادف معمولی مخصوصا از عقب به شدت آسیب میبینه و سقف به سمت بالا میره. تصادف ضعیف نمیگم . تارا ممکنه تو تصادف از جلو یا عقب حتی از پارس بیشتر آسیب ببینه اما چهارچوبش در تصادف از هم نمیپاچه به خاطر شاسی بسیار محکم تر ولی پارس این طور نیست و آسیب جانی در پارس به مراتب میتونه بیشتر باشه. به لطف پلتفرم جدید تر و کنترل پایداری و شاسی قوی. ماشین ایمن با هندلینگ بهتر نسبت به پارس هست. ابشن پارس را می‌شود روی تارا نصب کرد. ولی ابشن ها و موارد خوب تارا قابل نصب روی پارس نیست. از قبیل کنترل پایداری فرمان برقی شاسی خیلی قوی و اکسل قوی.بعضیا ی مدل ماشین دارند تعصبش می‌کشند . این طور نباشیم سالی بالای چند ده هزار تولید میشه ممکنه ماه دیگه بفروشیم اون یکی بخریم. بعضیا هم اصلا سوار ی ماشین نشدند به خاطر …..نظر میدن. من هر دو داشتم. دنا پلاس هم داشتم . شاهین هم خریدم تو ۳۰۰ تا دونه کیلومتر شاهین فروختم که حالم ازش به هم خورد. ماشین بابام سوار نمیشم ۵۰ سالمه . در کل تارا تو ماشین های ساخت داخل فرق داره . باید سوار بشین. مشکلات داره که به خاطر قطعات بی کیفیت است که الان تمام ماشین های ساخت داخل همین مشکل دارند. ولی اگر حوصله باشه میتونی تو تایم گارانتی درستش کنی. ی مقدار صبر میخاد ولی تو این وضعیت ارزشش داره .

    موافقم 5
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا