ایران خودروپژوهفته نامه

بررسی و مقایسه پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

آیا صنعت خودرو ایران در طول یک دهه پیشرفتی هم داشته؟

در مقاله مقایسه پژو پارس مدل ۱۳۸۹ با مدل ۱۳۹۹ می‌خوانید:

 

مقدمه

پژو پارس، یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ایران‌خودرو، در سال ۱۳۷۹، یعنی ۷ سال پس از عرضه ۴۰۵ به بازار خیابان‌های کشور آمد. پارس درواقع فیس لیفتی از ۴۰۵ است که با الهام گیری از طراحی پژو ۴۰۶ انجام شده. پارس در سال‌های اولیه با نام‌های سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفته‌رفته نام آن به پارس تغییر کرد.

پارس در طی این سال‌ها با تیپ‌های مختلفی به بازار عرضه شد. تفاوت اصلی این تیپ‌ها در موتورشان بود. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پارس XU7 ۱۳۸۹ با پارس TU5 ۱۳۹۹ رفته‌ایم تا ببینیم آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این یک دهه پیشرفتی هم داشته؟!

البته قبل شروع مقایسه باید گفت که در هر قسمت از این مقاله که امتیاز دو خودرو برابر شد، می‌توان پارس قدیمی را پیروز اعلام کرد؛ چون‌که قیمت پایین‌تر و سال ساخت قدیمی‌تر برگ برنده پارس قدیمی می‌شود.

همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX

طراحی ظاهری پارس TU5 و پارس XU7

ازآنجاکه میلیون‌ها پارس در خیابان‌های کشورمان تردد می‌کند، گمان نمی‌کنم طراحی پژو پارس برای کسی ناشناخته و یا جدید باشد! ازاین‌رو بخش طراحی ظاهری را خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی و بررسی تفاوت‌های فنی و کیفی این دو خودرو می‌رویم.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

یقیناً طراحی پارس یکی از عوامل مهم در محبوبیت این خودرو بوده. شاید طراحی پارس نسبت به خودروهای خارجی هم قیمتش و یا حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از طراحی این خودرو، هنوز هم ظاهری موردپسند خریداران ایرانی دارد. طراحی پارس بسیار شبیه به طراحی ۴۰۵ است. درواقع چراغ‌های کمی کشیده‌تر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را می‌توان جزو تغییرات اصلی طراحی پارس نسبت به ۴۰۵ دانست.

نمای جلو پارس با استفاده از خطوط تند تیز نسبت بقیه قسمت‌های خودرو تهاجمی‌تر به نظر می‌رسد. ساده‌ترین طراحی مربوط به نمای جانبی این خودرو می‌شود. طراحی قسمت عقب پارس، نه مثل طراحی جلو تهاجمی و نه مانند طراحی جانبی، ساده و بی‌پیرایه است؛ اما درهرصورت زیباتر از طراحی عقب ۴۰۵ به نظر می‌رسد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیینه‌های جانبی و قالپاق‌ها محدود شده است.

 

کابین پارس TU5 و پارس XU7

از اواسط سال ۹۳ داشبورد و صفحه کیلومتر با طرح جدی روی پژو پارس و ۴۰۵ قرار گرفت. مسلماً این داشبورد نسبت به داشبورد قبلی بروزتر و ازنظر بسیاری زیباتر است؛ اما هنوز هستند کسانی که (ازجمله من نگارنده) طراحی داشبورد قبلی را بیشتر می‌پسندند.

داشبورد پرشیا

افت کیفیت متریال کابین در پارس مدل ۱۳۸۹ مورد تست ما که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد کاملاً مشهود است. البته انتظار بیشتری هم از یک خودروی به‌اصطلاح اقتصادی در بازار ایران با این کارکرد و شرایط نگهداری نه‌چندان مناسب نمی‌رود؛ اما در پارس جدید ۹۹ که حدود ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد این افت کیفیت دیده نمی‌شود که این هم منطقی است و انتظاری کمتر از این هم نمی‌رود؛ اما استفاده از متریال نرم‌تر و با کیفیت بیشتر به جای متریال خشک در داشبورد پارس ۸۹ نشان می‌دهد که نسخه‌های سالم و تمیز پارس قدیمی هنوز هم با قیمت پایین‌تر، کیفیت بالاتری در متریال کابین را به شما ارائه می‌کند.

داشبورد پژو پارس موتور ایکس یو سون XU7

دسترسی به ادوات کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده صورت می‌پذیرد اما به دلیل اینکه داشبورد مرکزی پارس جدید به صورت کاملاً عمودی نصب شده، دسترسی به کنترلرهای پایین‌تر به‌سختی صورت می‌گیرد و نیازمند به تمرکز زیادی است به همین دلیل در این قسمت هم پارس قدیمی پیروز است.

فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچک‌ترین تفاوتی در آن‌ها دیده نمی‌شود که امری منطقی است.

امکانات رفاهی و ایمنی پارس TU5 و پارس XU7

پیروز این بخش از قبل مشخص شده، البته قیمت بالاتر پارس جدید این موضوع را توجیه می‌کند. امکانات رفاهی و ایمنی مشترک این دو خودرو عبارت‌اند از: ترمز ABS، ایربگ راننده، سنسور دنده عقب، شیشه اتوماتیک راننده، مه شکن‌های جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، چهار شیشه برقی و تنظیم آیینه با به صورت برقی؛ اما آیینه‌های تاشو برقی، پشتی صندلی‌های برقی، کولر اتوماتیک الکتریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ایربگ سرنشین کناری از امکانات اضافه‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قبلی هستند.

  • مشخصات فنی پارس TU5 و پارس XU7

مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید انتخاب بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالش‌های شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسه‌ای ذکر کرده‌ایم و تست این موتورها در واقعیت در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است.

موتور XU7 موتور TU5
حجم موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ۱۶۰۰ سی‌سی
تعداد سوپاپ ۸ ۱۶
قدرت ۱۰۰ اسب بخار ۱۰۸ اسب بخار
گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر ۱۴۲ نیوتون متر
شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیه ۱۲.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت (ترکیبی) ۹.۱ لیتر ۷.۵ لیتر

 

تجربه رانندگی با پزو پارس TU5 و پارس XU7

نوبتی هم باشد نوبت مقایسه موتور این دو خودروست. در حالت سکون موتور ایکس یو سون نرم‌تر و روان‌تر از موتور TU5 عمل می‌کند. در حین حرکت نیز این موضوع مشهود است و هماهنگی موتور و گیربکس پارس قدیمی بسیار بسیار بهتر از پارس جدید با موتور TU5 است؛ اما در بحث شتاب و کشش ورق برمی‌گردد و اینجاست که پارس جدید با موتور TU5 کمی از پارس قدیمی جلو می‌افتد و آن را پشت سر می‌گذارد. البته برای ما هم این موضوع عجیب بود و برای همین چند بار آزمایش‌های خود را تکرار کردیم و در آخر متوجه شدیم که تعمیرات اساسی متعدد که بر روی موتور پارس قدیمی اعمال شده سبب این اتفاق است؛ اما اگر پارس قدیمی با موتور ایکس یو سون بدون تعمیر و با قطعات فابریک بود، مطمئناً به راحتی موتور TU5 را پشت سر می‌گذاشت و یا نهایتاً نتیجه رقابت را مساوی می‌کرد.

پژو پارس موتور تی یو فایو TU5 با موتور ایکس یو سون XU7

از بحث موتور که بگذریم متوجه ترمزهای قوی‌تر پارس جدید نسبت به نسخه قدیمی می‌شویم. سروصدای داخل کابین پژو پارس ۹۹ به‌مراتب به بهتر از پارس ۸۹ است زیرا از در پارس قدیمی سروصدای ادوات کابین و صدای باد واقعاً آزاردهنده است. البته قیمت پایین‌تر سبب می‌شود که بتوان تا حدودی از این مورد چشم‌پوشی کرد. سیستم تعلیق پارس قدیمی بسیار بهتر از پارس جدید است و در این موضوع شکی نیست. راحتی و دربرگیرندگی صندلی‌ها نیز در پارس قدیمی‌تر بسیار بهتر است.

هندلینگ پژو پارس جدید با کمی اختلاف بهتر از پارس قدیمی است. عملکرد کولر در پارس جدید بهتر از نسخه قدیمی به نظر می‌رسد.

 

هزینه‌های نگهداری پارس TU5 و پارس XU7

قبل از هر چیز به سراغ هزینه‌های نگهداری و تعمیرات این دو خودرو می‌رویم. اگر بخواهیم معایب موتور ایکس یو سون را مشخص کنیم باید مصرف سوخت بالا و سوختن واشر سرسیلندر را ذکر کنیم؛ اما در موتور تی یو فایو، صدای نامعقول در دورهای بالای ۴۵۰۰، هماهنگ نبودن موتور و گیربکس و حساسیت بالا نسبت به روغن از معایب موتور TU5 است؛ اما انجام ساده‌تر تعمیرات موتور ایکس یو سون نسبت به موتور TU5 موجب شده تا نظر برخی از خریداران به سمت موتور ایکس یو سون بروند.

به گفته مالکان این دو خودرو، هزینه هر بار تعویض روغن پارس TU5 حدود ۵۰۰ هزار تومان و هزینه تعویض روغن پارس ایکس یو سون حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌شود. جهت اطلاع بیشتر شما مخاطبان پدال از قیمت قطعات یدکی پارس، در جدول زیر قیمت برخی از قطعات آورده شده است.

نام قطعه قیمت
چراغ جلو ۵۹۸ هزار تومان
چراغ عقب ۱۶۹ هزار تومان
سپر جلو ۱.۴ میلیون تومان
سنسور اکسیژن ۶۰۰ هزار تومان
کاتالیزور ۲ میلیون تومان
رادیاتور آب ۸۰۰ هزار تومان
ECU ۳.۵ میلیون تومان
تسمه تایم ۱۷۰ هزار تومان
لنت جلو ۲۰۰ هزار تومان
لنت عقب ۱۵۰ هزار تومان

 

جمع‌بندی و مقایسه پارس TU5 با پارس XU7

اگر بخواهیم بی‌شیله‌وپیله و رک و راست بین این دو خودرو، برنده را اعلام کنیم باید بگوییم که پژو پارس ایکس یو سون انتخاب ماست. قیمت پایین‌تر و کیفیت ساخت بالاتر نسبت به نسخه جدید از دلایل انتخاب ما بوده است. البته بازار خرید فروش پارس TU5 داغ‌تر است؛ اما بااین‌حال اگر نسخه‌های تمیز و سالم پارس‌های قدیمی را پیدا کردید در خرید آن شک نکنید! در آخر باید به سؤالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ داد که آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این سال‌ها پیشرفتی هم داشته؟! جواب در یک کلمه خیر است!

در پایان از آقایان محمد شیرازی و جهانبخش جعفری جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله پدال تشکر می‌کنیم.

جداول مقایسه پارس

جداول زیر و امتیازات صرفاً جهت مقایسه این دو خودرو است.

نکات مثبت پژو پارس با موتور ایکس یو سون معایب پژو پارس با موتور XU7
کیفیت ساخت نسبتاً بالا مصرف سوخت بالا
سیستم تعلیق بازار خرید فروش ضعیف نسبت به نسخه TU5
فراوانی قطعات یدکی ضعیف بودن واشر سرسیلندر موتور

 

نکات مثبت پژو پارس با موتور TU5 معایب پژو پارس با موتور TU5
بازار خرید و فروش پر رونق کیفیت ساخت پایین
آپشن‌های قابل قبول هماهنگ نبودن موتور و گیربکس
به‌روز بودن موتور سفارشی شدن برخی از آپشن‌ها از اواسط سال ۹۷ (ترمز دیسکی عقب و رینگ آلومینیومی)

 

پارس ۱۳۸۹ پارس ۱۳۹۹
هماهنگی موتور و گیربکس ۱۸ ۱۶
سیستم تعلیق ۱۸ ۱۷
شتاب و کشش ۱۹ (در صورت سالم بودن موتور) ۱۸
آپشن ۱۵ ۱۸
ارزش در مقابل قیمت ۱۹ ۱۷
جمع امتیازات (از ۱۰۰) ۸۹ ۸۶

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۷ رای

نیما شیرازی

نویسنده و مترجم وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Prpr

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (240 ديدگاه)

    بنظرم تی یو ۵ بهتره

    موافقم 67
    مخالفم 79
    1. Carbonado Aventador

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4484 ديدگاه)

      تی یو فایو بهتره ولی نه اینکه با مدل مشابه ۱۴۰۰
      بخوای ۸۰ میلیون پول بیشتر بدی..!!!
      .
      تنها تو مخلی xu7 فقط مصرف صدی ۱۲ هست!!
      ورگنه خیلی بهتر از tu5 تو کفی راه میره

      موافقم 49
      مخالفم 37
      1. علیرضا

        ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (184 ديدگاه)

        طبق دفترچه ایرانخودرو که اطلاعاتش از همه من و شما بیشتره و بدون غرض نوشته شده مصرف پژو ۴۰۵ glx در سیکل ترکیبی ۱۰ونیم و برای ۴۰۵ slx که زده ۱۰ از اونطرف شما به دلیل کم جون بودن موتور tu5 هرچقدر پول بنزین کمتری میدین به خاطر نقطه حرکت ضعیف همش دارین نیم کلاج میرین و در واقع دارین پول دیسک کلاج رو جمع میکنین که باید زودتر عوضش کنین

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. Reza Waffen SS

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (5342 ديدگاه)

      خوب معلومه بهتره

      موافقم 25
      مخالفم 6
    3. net

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3145 ديدگاه)

      منم داشبورد ساده پژو پارس قدیمی بیشتر دوست دارم، ولی طرح چوب داشبورد و فرمان پارس قدیمی خیلی بد هست اگر داشبورد پلاستیک مشکی بود به جای طرح چوب قشنگر میشد.طرح چوب داشبورد پارس قدیمی و داشبورد سمند و داشبورد دنا خیلی بد هست.ماشینهای خارجی هم که داشبورد و دستگیره درب طرح چوب دارند خیلی بد هست

      موافقم 11
      مخالفم 22
  2. Kf

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (508 ديدگاه)

    حیف اینجا ایرانه و اگر نه مفت نمی‌ارزید

    موافقم 138
    مخالفم 10
    1. بهراد

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (243 ديدگاه)

      اگه خریدارید فقط یه نکته رو بهتون بگم که کیفیت ماشین های ایرانی بعد از سال ۹۵ افت کیفیت شدیدی داشتن و اخیرا هم که رسما آشغال شدن. بنابراین قطعا پارس های تمیز و کم کارکرد قدیمی تر سگشون شرف داره به این خودروهای جدید که از روز اول تعمیرگاهن.
      گرچه بازم شما راست میگی و اگه اینجا ایران نبود اینارو جای آشغال دونی هم نمیخریدن…

      موافقم 83
      مخالفم 4
    2. حسین

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (225 ديدگاه)

      هیچ کدوم از اینا به درد نمیخوره،ایران این همه نفت و گاز داره بعد باید مردم باید خودروهای دهه ۱۹۹۰ سوار بشن.

      موافقم 59
      مخالفم 2
  3. AMANTE

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1859 ديدگاه)

    پارس های قدیمی به نظر من بهتر هستن مخصوصا از نظر طراحی داخلی ولی فنی رو نمیتونم بگم، اما فکر نکنم تفاوت اساسی با هم داشته باشن و توی متن هم بهش اشاره شده‌.
    جزو ماشین هایی بود که دوست داشتم بخرم ولی وقتی چندبار نسخه های که تصادف کردن رو دیدم بیخیال شدم و کلا بدنه ضعیفی داره مخصوصا از قسمت عقب.
    دوستم که پارس داشت از پشت سر یک نیسان گاوی بهش زد و جوری جمع شده بود که قسمت عقب دیگه وجود نداشت و ماشین تا نصفه جلو جمع شده بود.

    موافقم 84
    مخالفم 10
    1. Payfast

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      بدنه ضعیف؟ این ماشین پشه بهش بخوره کاپوتش جمع میشه :/ اصا من تو پست مقایسه تو تا قوطی کمپوت حلبی چیکار میکنم =|

      موافقم 70
      مخالفم 7
  4. Alan.r

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1099 ديدگاه)

    به نظر منپارس های قدیمی که موتور XU7 L4 داشتن خیلی بهتر از پارس های جدیدم هم از نظر کیفیت متریال هم قدرت و کشش موتور. این مدل ها گرم کن و سرد کن صندلی و ترمز های عقب دیسکی هم داشتن

    موافقم 63
    مخالفم 3
  5. Elemento

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    این عدم هماهنگی موتور و گیربکس رو کلاً در در تی یو فایو و ای اف سون (سمند دنا) من به شدت حس میکنم. با نگاه به دور شمار و سرعت سنج و گوش دادن به صدا و حس کردن لرزش موتور به صورت همزمان حس میکنی گیربکس یه سازی واسه خودش میزنه موتور یه ساز دیگه. در 206 قدیمی و پژو 2000 و ال90 به هیچ عنوان چنین حسی نداری فکر میکنی ماشین یک موجود متوازن، هماهنگ و یکپارچه س. با پژو 2000 ما 210 تا میرفتیم دور موتور روی 6 و پونصد بود و هنوز جا داشت که گاز بدی
    هنوز دنبال ماشین ایرانی جدیدی میگردم که چنین حس عدم هماهنگی نداشته باشه؛ منتظرم ببینم تارا چطوریه هر چند از اون هم انتظار زیادی ندارم

    موافقم 74
    مخالفم 25
    1. حق گوی باطل

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1036 ديدگاه)

      طراحی گیربکس مال ۷۰ سال پیش هست اگر اشتباه نکنم
      ایرانیزه هم شده صدای برنجی ها هم که از صدای موتور بیشتر…

      موافقم 59
      مخالفم 12
      1. حق گوی باطل

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1036 ديدگاه)

        چک کردم طراحی گیربکس BEمال حدود ۷۰ سال پیشه

        موافقم 51
        مخالفم 5
        1. datsun

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (3555 ديدگاه)

          من فکر کردم واسه دهه هشتاده نگو عتیقه ای واسه خودش be

          موافقم 52
          مخالفم 4
        2. حق گوی باطل

          ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1036 ديدگاه)

          ولی صدای برنجی هاش اونقدرام بلد نیست

          موافقم 21
          مخالفم 1
      2. green

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (52 ديدگاه)

        آخه 70 سال پیش پوسته آلومینیومی روی گیربکس میزدند دنده هاش تراش دقیق میخوره 70 سال پیش دنده ها ساده بود

        موافقم 10
        مخالفم 6
    2. محمد

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1486 ديدگاه)

      با پژو ۲۱۰ تا رفتی 🤦🏻‍♂️😑 اولا که اینقدر راه نمیره به فرض راه رفتنش هم نباید سرعت بری ، بعد تصادف می‌کنی میای فحش به زمین و زمان میدید که ماشین و جاده هامون به درد نمیخوره بله به درد نمیخوره و شما هم فرهنگ استفاده صحیح از این گاری هارو نداری

      موافقم 101
      مخالفم 12
      1. Payfast

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (807 ديدگاه)

        گاری؟ اینا تهش ازون ماشین کنترلهای تویه پارکان (باز صد رحمت به اونا)

        موافقم 44
        مخالفم 3
      2. Elemento

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        فکر نکنم به شما ربطی داشته باشه دوست عزیز:)) زندگیتون رو بکنید به مسائل شخصی و زندگی بقیه سرک نکشید. این فضولی از عادات ناسپند مردم جهان سومه
        210 تا میره و اگر باور ندارید کلیپ هاش در آپارات هم هست.
        جاده ای که ما توش 210 تا میرفتیم و الان هم با ماشین خودم گاهی به یاد اون ایام تا 180-190 میرم یه جاده ی فرعی خارج شهره که سالهاست از تب و تاب افتاده و اینقدر کم تردده که حتی ارزش نصب دوربین کنترل سرعت هم نداشته. 50 کیلومتر جاده ی کفی با فقط یک دوربین در ابتداش که اکثرا راننده های اهل دل تریلی ازش تردد میکنن

        موافقم 24
        مخالفم 48
        1. محمد

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1486 ديدگاه)

          گویا شما علاوه بر فرهنگ رانندگی فرهنگ درست حرف زدن با مردم هم ندارید اگه میخوای راجب مسائل شخصیتون صحبت نشه کارای شخصیت رو توی سایتی که همه میخونن بازگو نکن ، از اون گذشته شما تو جاده های عمومی با این سرعت های بالا رانندگی میکنید بعد میگید به کسی ربطی نداره و بعد توجیه میکنید که جادش کم تردده؟ آخر سر هم میگی ایران سومه؟ خب دوست عزیز چند خط نوشتی چهارتا رفتار جهان سومی نشون دادی بعد طلبکارید چرا ایران سومه؟

          موافقم 52
          مخالفم 4
        2. F.L.P

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (65 ديدگاه)

          پارس ۲۱۰ تا می‌ره اونوقت دوست من اعتقاد داره که شرکت ها الکی میگن ماشیناشون بالای دویست تا می‌ره چون توی اون سرعت ماشین ممکنه بشکافه . 😑

          موافقم 4
          مخالفم 13
        3. Elemento

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          من نگفتم ایران جهان سومه گفتم پسر خوب. این “فضولی” و “پیش داوری” در مورد بقیه رفتاری هست که در سطح یک انسان متمدن نیست. شما آزادی که در مورد کار من حرف بزنی ولی اولا تهمت دروغ گفتن نزنی و ثانیا پیش داوری نکنی که “چون این با ماشین تند میره پس بی فرهنگه”. این رو اگه بفهمی دیگه ادامه نمیدی.
          در اتوبان های آلمان میگه مردم 300 تا هم نمیرن؟ ما که پورشه نداریم ولی با همین ماشین خودمون تا جایی که میتونیم و برای کسی خطر نداره از قابلیت هاش استفاده میکنیم.
          ضمنا توجیهی در کار نیست شما که قبض جریمه ی من دستت نیست که بخوام واست توجیه بیارم؛ قضاوتت هر چی که باشه برای من ذره ای اهمیت نداره.
          من جاده ای که جان بقیه در خطر باشه همیشه 10 کیلومتر زیر سرعت مجاز رانندگی میکنم

          موافقم 7
          مخالفم 28
        4. محمد

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1486 ديدگاه)

          دوست عزبز فکر کنم ادامه ندی بهتره ، آلمان اتوبان سرعت آزاد به صورت قانونی داره و سطح آموزش رانندگی و قوانین و خودرو هاشون در مقایسه با ما مثل یه سیاره دیگست شما که عشق جهان اولی تو همون آلمان و آمریکا بالای ۱۶۰ کیلومتر بری زندان و جزای سنگین نقدی در انتظاراته چه جاده متروک باشه ، چه جلوی مدرسه ، بعدش نمیدونم شما فرهنگ رو چی تعریف می‌کنید فقط اشغال رو زمین نریختن؟ رانندگی بد و بی احترامی به مردم که الان شما انجام دادی هم جزو مصادیق فرهنگ محسوب میشه والا شما هم برای من اهمیتی ندارید ولی به شرطی اینکه قانون شکنی و تفکرات هرکار دلم میخواد انجام میدم رو تو چهارچوب خونتون انجام بدید ، به قول مهندس فرهاد کاشانی حق شما جایی تموم میشه که حق بقیه شروع میشه

          موافقم 24
          مخالفم 7
        5. Elemento

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          من حرف بیشتری با شما ندارم و ایضاً حوصله ی خوندن عرایضتون رو هم ندارم؛ باز دوباره توضیحات نامربوط و خارج از بحث …

          موفق باشید

          موافقم 6
          مخالفم 23
    3. miladzm

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      اشتباه نکنم شما باید آقا مجید باشی !
      قبلا ها که میگفتی یه پراید مدل ۸۳ داری !

      موافقم 36
      مخالفم 0
      1. Elemento

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        اون مال سال های اول دانشجویی بود پسر:)
        من از سال ۹۳ اینجام میدونی ۸ سال از اون زمان گذشته.
        پژو ۲۰۰۰ مال خودم نبود که؛ مال خانواده بود‌. واسه همین گفتم “ما … میرفتیم”

        موافقم 16
        مخالفم 30
  6. آرین

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (444 ديدگاه)

    اگر درست یادم باشه در پارس tu5 دنده 1 و 2 سنگین‌تره.

    موافقم 21
    مخالفم 2
  7. imperial

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2380 ديدگاه)

    (در آخر باید به سؤالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ داد که آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این سال‌ها پیشرفتی هم داشته؟! جواب در یک کلمه خیر است!)

    تو کشوری که به پارس شتاب 15 ثانیه ای(دستگاه درگی) و ایمنی0 نه سواری نه هندلینگ نه کیفیت و… میگن سلطان، بنظرتون واقعا پیشرفتی صورت خواهد گرفت؟نه قطعا پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

    منم یه ماشین بسازم نه سواری نه هندلینگ نه ایمنی نه کیفیت داشته باشه اما ببینم همیشه یه سری بی دانش از خودرو بهش میگن سلطان و تعصبشو میکشن قطعا پیشرفتی نمیکنم.

    البته اگر بازار رقابتی بود و ماشین چینی کره ژاپنی و… با قیمت واقعی بازار جهانی به دست مردم می‌رسید،هیچ گاه سلطان پرستی برای برخی خودرو ها به وجود نمیومد و قطعا خودروسازی ما هم چون رقابتی بود پیشرفت میکرد.

    موافقم 65
    مخالفم 4
    1. نوید AJ

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      بین کامنتا دنبال همین بودم که ببینم لقب این ماشین چیه. مرسی

      موافقم 5
      مخالفم 3
  8. Elemento

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    مرسی بله همینطوره

    موافقم 21
    مخالفم 10
  9. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    خبر های امروز چقدر کسل کنندن

    موافقم 14
    مخالفم 3
  10. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    ولی کلا من سوار هر دو مدل پارس شدم بنظرم موتور قدیمی خیلی قوی تره آره حتما باید سوار شید که متوجه بشین

    موافقم 42
    مخالفم 4
  11. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    مدل جدید لگنه ولی مدل قدیمی اصل فرانسه بهتره از این لگن

    موافقم 19
    مخالفم 15
    1. datsun

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (3555 ديدگاه)

      فکر نکنم پارس اصلا تو فرانسه تولید شده باشه.

      موافقم 39
      مخالفم 6
      1. Enayat

        ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (175 ديدگاه)

        سری اولی ها قطعات شون رو فرانسه می ساخت و تحویل ایران خودرو می داد…

        موافقم 19
        مخالفم 1
      2. علیرضا

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        نه ساخته نشده پارس و تقریبا مثل۴۰۶فرانسه ساختن

        موافقم 3
        مخالفم 0
    2. Amin.aj

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (96 ديدگاه)

      اصل فرانسه؟ اسمش روشه پژو پارس یعنی پژو ایرانی

      موافقم 29
      مخالفم 1
      1. بهرامی

        ۹ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (60 ديدگاه)

        منظور قطعات اصل فرانسه. ما هم پرشیا مدل 82 داشتیم تمام قطعات فرانسه یا آلمان بود. فقط مخزن شیشه شور ساخت داخل بود. همین

        موافقم 1
        مخالفم 0
  12. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    من بین ماشین های ایرانی که همشون آشقالن فقط یکیو انتخاب میکنم که اونم رنو مگان مونتاژ هست خیلی ماشین خوبیه نسبت به بقیه

    موافقم 20
    مخالفم 16
    1. Carbonado Aventador

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (4484 ديدگاه)

      نظرت راجب ماکسیما چیه بزرگوار؟!
      اگه بحث مونتاژ باشه ماکسیما و تیانا هم مونتاژن

      موافقم 31
      مخالفم 2
  13. AmirAli

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (80 ديدگاه)

    … نمیتونم حرفی بزنم!

    موافقم 6
    مخالفم 4
  14. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    Datsun قطعاتش فرانسوی هست منظورم

    موافقم 7
    مخالفم 1
  15. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    بنظرم باید تولید این کاغذو حذف کنن واقعا ایمنی پارس کمه، مخصوصا این ماشین ضعف ستون داره و تو چپ کردن مثل کاغذ مچاله میشه

    موافقم 14
    مخالفم 3
  16. مهدی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1620 ديدگاه)

    والا این انجین xu7 ایرانیزه شده برای ما که تو اهواز خیلی داستان درست می‌کنه. باید چشم بدوزی به آمپر آب که اگر ثانیه ای بالا بره باید واشر سرسیلندر عوض بشه و این بساط تابستون هرساله. در کل بلوک بوش تر مفتش گرونه

    موافقم 35
    مخالفم 4
  17. صدرا

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (39 ديدگاه)

    ببخشید کدوم سریع تره؟

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. Payfast

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      خیلی فرقی ندارن چون اینا بیشتر از ۹۹ کیلومتر برن موتور نمیکشه و میسوزه (در واقع اینا یه مشت قوطی حلبی آن که یه مشت آدم که بهش میگن سلطان میرن تیونش میکنن که ته ته ۳۰۰ اسب ازش بکشن بیرون بعد دوربین به دست پست کنن تو اینستا
      Tu5 سریع تره (در صورت سالم بودن :=/٪/٪٪٪/==)@(٪(×£:£#

      موافقم 17
      مخالفم 5
  18. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    تو موتور xu7 چون دور دوش پیستون خالیه سریع واشر میزنه

    موافقم 14
    مخالفم 0
  19. T

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    ماکسیما که خیلی ماشین عالیه اصلا قابل مقایسه نیست با این لگن های توربو پلاس

    موافقم 17
    مخالفم 1
    1. F.L.P

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (65 ديدگاه)

      تو اگه تونستی ماکسیمای سالم با قیمت ۳۰۰ پیدا کنی من بهت جایزه میدم . اون ماکسیمایی که این قیمتو داره جنازس

      موافقم 11
      مخالفم 0
  20. GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (526 ديدگاه)

    اصلا از پدال انتظار نداشتم راجب دو لگن بی خاسیت مقاله بذاره

    موافقم 17
    مخالفم 21
    1. Payfast

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      وقتی از ۳ تا لگن میزاره قطعا از ۲ تا لگن میزاره

      موافقم 22
      مخالفم 4
      1. Shayan

        ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (129 ديدگاه)

        هه هه هه. بامزه.

        موافقم 4
        مخالفم 7
        1. Payfast

          ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (807 ديدگاه)

          الان این و من باس چه واکنشی نشون بدم؟ داره مسخره میکنی یا واقعا بامژم :)؟

          موافقم 8
          مخالفم 0
  21. Amir

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتورtu5 از هرلحاظ بهتره . کم اصطلاک و کم مصرف

    موافقم 18
    مخالفم 8
  22. فرامرز

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    شتاب ۱۱ ثانیه جکی بیش نیست. سریعترین خودروی داخلی که دنا پلاس توربو باشه شتابش با دستگاه شتاب سنج حدود ۱۲.۵ ثانیه میفته (البته تو شرایط آب و هوایی تهران و ارتفاع از سطح دریا ۱۵۰۰ متر)

    موافقم 19
    مخالفم 3
  23. امیر علی یاری

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کجای پارس قدیمی صدا میده؟
    تا جایی که من تجربه کردم صدای موتور پارس قدیمی داخل کابین نمیاد.

    موافقم 3
    مخالفم 13
    1. Payfast

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (807 ديدگاه)

      مگه بوگاتیه؟

      موافقم 12
      مخالفم 0
  24. مرتضی

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بخاطر عدم حضور خودروهای خارجی در بازار و حضور چین ملت ایران ناچارا به پارس میگن سلطان تو ایرانخودرو و سایپا بجز طرح دادن برای سود بیشتر به چیزی فکر نمیکنن وگرنه پیشرفت صنعت خودرو در همین چین قابل مشاهده هست امسال بازار پر شده از خودروهای چینی بیچاره ملت ماشین با تکنولوژی پنجاه سال پیش سوار میشن بازم میگن سلطان

    موافقم 15
    مخالفم 2
  25. زنده باد دوازده سیلندر

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (343 ديدگاه)

    یعنی این پارس جدید با موتور xu7p انتخاب خوبیه؟

    موافقم 4
    مخالفم 8
  26. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

    ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (713 ديدگاه)

    من هر دو مدل سال و LX رو در زمان های مختلف داشتم ، سال ۱۳۸۹ ، LX ۱۳۹۵، متریال داخلی سال بهتر بود که منطقی ، صدا داخل کابین سال رو یادم نیست ، صدای داخل کابین LX قابل تحمله و برای ماشین دوم داشتن خوبه یعنی بیرون شهر نبرید .
    لحاظ موتوری هر دو خوب بودن و خرج برنداشته بودن .
    شتاب سال تو کفی خوبه ولی تو سربالایی یکم کم میاره بیشتر از ۱۰۰ تا نمی‌تونید برید ، LX از نظر شتاب تو کفی خوبه تو سربالایی یکم از سال بهتره در کل زیاد تفاوت ندارن اگر می خواید پارس قدیمی بخرید سراغ سال و LX نرید یه ELX تمیز گیر بیارید .

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. مهرداد

      ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اینکه میگوییید در tu5 نا هماهنگی در موتور و گیریبکس دارد در همه گیریبگسهای tu5 این مشکل نیست
      من سمند tu5دارم اصلا شاهد چنین ایرادی نیستم
      که در مقاله‌ای خواندم نوع گیریبکس نسبت به گیریبگسهای سایر موتور tu5 تفاوت داردو خیلی بهینه‌تر است

      موافقم 3
      مخالفم 5
  27. red-bull

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    طبق تحقیقاتی که من کرده بودم نوشته بود که موتور های TU5 از سال ۹۶ به بعد کیفیت ساخت خود موتور پایین هست و بشدت زود خراب میشه و خرج زیادی رو دست مالک میزاره
    مصرفش هم بیشتر هست نسبت به موتور XU7
    در کل این ماشین ها اصلا ارزش این مبلغ پرداختی رو ندارن
    خصوصا مدل های جدیدتر که تا تونستن جنس های بی کیفیت توش استفاده کردن

    موافقم 2
    مخالفم 7
  28. F.L.P

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (65 ديدگاه)

    امیدوارم پلتفرم جدید کرمان موتور یکم رقابت ایجاد کنه اینا یکم آدم بشن با این ماشیناشون

    موافقم 4
    مخالفم 3
  29. علیرضا

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ایکس یو سون واشر سر سیلندرش ادمو دیوونه میکنه از بس ضعیفه تی یو فایو هم راحتتره مصرف سوختش هم پایینه

    موافقم 5
    مخالفم 4
  30. مهرداد

    ۲۵ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اینکه میگیرد در tu5 نا هماهنگی در موتور و گیریبکس دارد در همه گیریبگسهای tu5 نیست
    من سمند tu5دارم اصلا شاهد چنین ایرادی نیستم
    که در مقاله‌ای خواندم نوع گیریبکس نسبت به گیریبگسهای سایر موتور tu5 تفاوت دارد
    و بهینه است

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا