در مقاله مقایسه پژو پارس مدل ۱۳۸۹ با مدل ۱۳۹۹ میخوانید:
- مقدمه
- طراحی ظاهری
- کابین
- امکانات رفاهی و ایمنی
- مشخصات فنی
- تجربه رانندگی
- هزینههای نگهداری
- جمعبندی
- جداول مقایسه
مقدمه
پژو پارس، یکی از پرفروشترین و محبوبترین خودروهای ایرانخودرو، در سال ۱۳۷۹، یعنی ۷ سال پس از عرضه ۴۰۵ به بازار خیابانهای کشور آمد. پارس درواقع فیس لیفتی از ۴۰۵ است که با الهام گیری از طراحی پژو ۴۰۶ انجام شده. پارس در سالهای اولیه با نامهای سفیر و پرشیا به بازار عرضه شد و رفتهرفته نام آن به پارس تغییر کرد.
پارس در طی این سالها با تیپهای مختلفی به بازار عرضه شد. تفاوت اصلی این تیپها در موتورشان بود. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال به سراغ تست و مقایسه پارس XU7 ۱۳۸۹ با پارس TU5 ۱۳۹۹ رفتهایم تا ببینیم آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این یک دهه پیشرفتی هم داشته؟!
البته قبل شروع مقایسه باید گفت که در هر قسمت از این مقاله که امتیاز دو خودرو برابر شد، میتوان پارس قدیمی را پیروز اعلام کرد؛ چونکه قیمت پایینتر و سال ساخت قدیمیتر برگ برنده پارس قدیمی میشود.
همچنین بخوانید: مقایسه پژو پارس LX، سمند و پژو ۴۰۵ SLX
طراحی ظاهری پارس TU5 و پارس XU7
ازآنجاکه میلیونها پارس در خیابانهای کشورمان تردد میکند، گمان نمیکنم طراحی پژو پارس برای کسی ناشناخته و یا جدید باشد! ازاینرو بخش طراحی ظاهری را خلاصه و زودتر به سراغ تجربه رانندگی و بررسی تفاوتهای فنی و کیفی این دو خودرو میرویم.
یقیناً طراحی پارس یکی از عوامل مهم در محبوبیت این خودرو بوده. شاید طراحی پارس نسبت به خودروهای خارجی هم قیمتش و یا حتی خودروهای چینی حرفی برای گفتن نداشته باشد اما بعد از گذشت بیش از ۲ دهه از طراحی این خودرو، هنوز هم ظاهری موردپسند خریداران ایرانی دارد. طراحی پارس بسیار شبیه به طراحی ۴۰۵ است. درواقع چراغهای کمی کشیدهتر با گرافیک داخلی بهتر و جلوپنجره متفاوت را میتوان جزو تغییرات اصلی طراحی پارس نسبت به ۴۰۵ دانست.
نمای جلو پارس با استفاده از خطوط تند تیز نسبت بقیه قسمتهای خودرو تهاجمیتر به نظر میرسد. سادهترین طراحی مربوط به نمای جانبی این خودرو میشود. طراحی قسمت عقب پارس، نه مثل طراحی جلو تهاجمی و نه مانند طراحی جانبی، ساده و بیپیرایه است؛ اما درهرصورت زیباتر از طراحی عقب ۴۰۵ به نظر میرسد.
تفاوت طراحی خارجی پارس ۸۹ با ۹۹ به تغییر فرم آیینههای جانبی و قالپاقها محدود شده است.
بیشتر بخوانید: پژو پارس سال سفارشی XU7P
کابین پارس TU5 و پارس XU7
از اواسط سال ۹۳ داشبورد و صفحه کیلومتر با طرح جدی روی پژو پارس و ۴۰۵ قرار گرفت. مسلماً این داشبورد نسبت به داشبورد قبلی بروزتر و ازنظر بسیاری زیباتر است؛ اما هنوز هستند کسانی که (ازجمله من نگارنده) طراحی داشبورد قبلی را بیشتر میپسندند.
افت کیفیت متریال کابین در پارس مدل ۱۳۸۹ مورد تست ما که حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد کاملاً مشهود است. البته انتظار بیشتری هم از یک خودروی بهاصطلاح اقتصادی در بازار ایران با این کارکرد و شرایط نگهداری نهچندان مناسب نمیرود؛ اما در پارس جدید ۹۹ که حدود ۸۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد این افت کیفیت دیده نمیشود که این هم منطقی است و انتظاری کمتر از این هم نمیرود؛ اما استفاده از متریال نرمتر و با کیفیت بیشتر به جای متریال خشک در داشبورد پارس ۸۹ نشان میدهد که نسخههای سالم و تمیز پارس قدیمی هنوز هم با قیمت پایینتر، کیفیت بالاتری در متریال کابین را به شما ارائه میکند.
دسترسی به ادوات کابین در هر دو خودرو نسبتاً ساده صورت میپذیرد اما به دلیل اینکه داشبورد مرکزی پارس جدید به صورت کاملاً عمودی نصب شده، دسترسی به کنترلرهای پایینتر بهسختی صورت میگیرد و نیازمند به تمرکز زیادی است به همین دلیل در این قسمت هم پارس قدیمی پیروز است.
فضای کابین و صندوق عقب هم در هر دو خودرو یکسان است و کوچکترین تفاوتی در آنها دیده نمیشود که امری منطقی است.
امکانات رفاهی و ایمنی پارس TU5 و پارس XU7
پیروز این بخش از قبل مشخص شده، البته قیمت بالاتر پارس جدید این موضوع را توجیه میکند. امکانات رفاهی و ایمنی مشترک این دو خودرو عبارتاند از: ترمز ABS، ایربگ راننده، سنسور دنده عقب، شیشه اتوماتیک راننده، مه شکنهای جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، چهار شیشه برقی و تنظیم آیینه با به صورت برقی؛ اما آیینههای تاشو برقی، پشتی صندلیهای برقی، کولر اتوماتیک الکتریکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و ایربگ سرنشین کناری از امکانات اضافهتر پارس جدید نسبت به نسخه قبلی هستند.
مطمئناً اگر قصد خرید پارس را داشته باشید انتخاب بین موتور ایکس یو سون و تی یو فایو از چالشهای شما برای خرید این خودرو است. البته ما در این بخش صرفاً مشخصات موتور این دو خودرو را در قالب یک جدول مقایسهای ذکر کردهایم و تست این موتورها در واقعیت در قسمت تجربه رانندگی صورت گرفته است.
موتور XU7 | موتور TU5 | |
حجم موتور | ۱۸۰۰ سیسی | ۱۶۰۰ سیسی |
تعداد سوپاپ | ۸ | ۱۶ |
قدرت | ۱۰۰ اسب بخار | ۱۰۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۳ نیوتون متر | ۱۴۲ نیوتون متر |
شتاب صفرتاصد | ۱۱ ثانیه | ۱۲.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت (ترکیبی) | ۹.۱ لیتر | ۷.۵ لیتر |
تجربه رانندگی با پزو پارس TU5 و پارس XU7
نوبتی هم باشد نوبت مقایسه موتور این دو خودروست. در حالت سکون موتور ایکس یو سون نرمتر و روانتر از موتور TU5 عمل میکند. در حین حرکت نیز این موضوع مشهود است و هماهنگی موتور و گیربکس پارس قدیمی بسیار بسیار بهتر از پارس جدید با موتور TU5 است؛ اما در بحث شتاب و کشش ورق برمیگردد و اینجاست که پارس جدید با موتور TU5 کمی از پارس قدیمی جلو میافتد و آن را پشت سر میگذارد. البته برای ما هم این موضوع عجیب بود و برای همین چند بار آزمایشهای خود را تکرار کردیم و در آخر متوجه شدیم که تعمیرات اساسی متعدد که بر روی موتور پارس قدیمی اعمال شده سبب این اتفاق است؛ اما اگر پارس قدیمی با موتور ایکس یو سون بدون تعمیر و با قطعات فابریک بود، مطمئناً به راحتی موتور TU5 را پشت سر میگذاشت و یا نهایتاً نتیجه رقابت را مساوی میکرد.
از بحث موتور که بگذریم متوجه ترمزهای قویتر پارس جدید نسبت به نسخه قدیمی میشویم. سروصدای داخل کابین پژو پارس ۹۹ بهمراتب به بهتر از پارس ۸۹ است زیرا از در پارس قدیمی سروصدای ادوات کابین و صدای باد واقعاً آزاردهنده است. البته قیمت پایینتر سبب میشود که بتوان تا حدودی از این مورد چشمپوشی کرد. سیستم تعلیق پارس قدیمی بسیار بهتر از پارس جدید است و در این موضوع شکی نیست. راحتی و دربرگیرندگی صندلیها نیز در پارس قدیمیتر بسیار بهتر است.
هندلینگ پژو پارس جدید با کمی اختلاف بهتر از پارس قدیمی است. عملکرد کولر در پارس جدید بهتر از نسخه قدیمی به نظر میرسد.
هزینههای نگهداری پارس TU5 و پارس XU7
قبل از هر چیز به سراغ هزینههای نگهداری و تعمیرات این دو خودرو میرویم. اگر بخواهیم معایب موتور ایکس یو سون را مشخص کنیم باید مصرف سوخت بالا و سوختن واشر سرسیلندر را ذکر کنیم؛ اما در موتور تی یو فایو، صدای نامعقول در دورهای بالای ۴۵۰۰، هماهنگ نبودن موتور و گیربکس و حساسیت بالا نسبت به روغن از معایب موتور TU5 است؛ اما انجام سادهتر تعمیرات موتور ایکس یو سون نسبت به موتور TU5 موجب شده تا نظر برخی از خریداران به سمت موتور ایکس یو سون بروند.
به گفته مالکان این دو خودرو، هزینه هر بار تعویض روغن پارس TU5 حدود ۵۰۰ هزار تومان و هزینه تعویض روغن پارس ایکس یو سون حدود ۴۰۰ هزار تومان میشود. جهت اطلاع بیشتر شما مخاطبان پدال از قیمت قطعات یدکی پارس، در جدول زیر قیمت برخی از قطعات آورده شده است.
نام قطعه | قیمت |
چراغ جلو | ۵۹۸ هزار تومان |
چراغ عقب | ۱۶۹ هزار تومان |
سپر جلو | ۱.۴ میلیون تومان |
سنسور اکسیژن | ۶۰۰ هزار تومان |
کاتالیزور | ۲ میلیون تومان |
رادیاتور آب | ۸۰۰ هزار تومان |
ECU | ۳.۵ میلیون تومان |
تسمه تایم | ۱۷۰ هزار تومان |
لنت جلو | ۲۰۰ هزار تومان |
لنت عقب | ۱۵۰ هزار تومان |
جمعبندی و مقایسه پارس TU5 با پارس XU7
اگر بخواهیم بیشیلهوپیله و رک و راست بین این دو خودرو، برنده را اعلام کنیم باید بگوییم که پژو پارس ایکس یو سون انتخاب ماست. قیمت پایینتر و کیفیت ساخت بالاتر نسبت به نسخه جدید از دلایل انتخاب ما بوده است. البته بازار خرید فروش پارس TU5 داغتر است؛ اما بااینحال اگر نسخههای تمیز و سالم پارسهای قدیمی را پیدا کردید در خرید آن شک نکنید! در آخر باید به سؤالی که اول مقاله مطرح شد پاسخ داد که آیا صنعت خودروی کشورمان در طی این سالها پیشرفتی هم داشته؟! جواب در یک کلمه خیر است!
در پایان از آقایان محمد شیرازی و جهانبخش جعفری جهت در اختیار قرار دادن خودروهایشان به تیم تست مجله پدال تشکر میکنیم.
جداول مقایسه پارس
جداول زیر و امتیازات صرفاً جهت مقایسه این دو خودرو است.
نکات مثبت پژو پارس با موتور ایکس یو سون | معایب پژو پارس با موتور XU7 |
کیفیت ساخت نسبتاً بالا | مصرف سوخت بالا |
سیستم تعلیق | بازار خرید فروش ضعیف نسبت به نسخه TU5 |
فراوانی قطعات یدکی | ضعیف بودن واشر سرسیلندر موتور |
نکات مثبت پژو پارس با موتور TU5 | معایب پژو پارس با موتور TU5 |
بازار خرید و فروش پر رونق | کیفیت ساخت پایین |
آپشنهای قابل قبول | هماهنگ نبودن موتور و گیربکس |
بهروز بودن موتور | سفارشی شدن برخی از آپشنها از اواسط سال ۹۷ (ترمز دیسکی عقب و رینگ آلومینیومی) |
پارس ۱۳۸۹ | پارس ۱۳۹۹ | |
هماهنگی موتور و گیربکس | ۱۸ | ۱۶ |
سیستم تعلیق | ۱۸ | ۱۷ |
شتاب و کشش | ۱۹ (در صورت سالم بودن موتور) | ۱۸ |
آپشن | ۱۵ | ۱۸ |
ارزش در مقابل قیمت | ۱۹ | ۱۷ |
جمع امتیازات (از ۱۰۰) | ۸۹ | ۸۶ |
حسین
۲۵ مرداد ۱۴۰۱بهتر نبود یک پارس مدل بالاتر و تمیزتر رو با موتور xu7 پیدا میکردین و مقایسه میکردین؟ شما مقایسه tu5 مدل 89 رو با tu5 مدل 99 رو هم که انجام بدی مشخصه برنده ماشین جدیدتر هستش.
نیما شیرازی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱با سلام و عرض ادب
ما به غیر از بررسی تفاوت موتور ها، قصد ارزیابی تفاوت کیفیت این دو خودرو را هم داشتیم.
Peugeot 405 slx tu5 16v
۲۹ مرداد ۱۴۰۱خخخخخ موتوره تیوفایو شونزده سوپاپ وحشی رو که هنوز که هنوزه تو خوده فرانسه استفاده میشه حتی تو بهترین ماشین های چین استفاده میشه رو با ایکس یو سون هشت سوپاپ تنبل و واشر سوز که حتی تو خوده ایران بخاطر کیفیت پایین تولیدش قطع شده رو مقایسه نکن
Roham
۳۱ مرداد ۱۴۰۱تا حالا پشت رول نشستی؟
اصلا عمل کلاچ بلدی؟!!!
علیرضا
۱۶ مرداد ۱۴۰۲برای اثبات ادعات یه لینک بزار ببینیم این موتور حداقل تو هند استفاده میشه بعد بیا بگو فرانسه
هر موتور با حجم ۱۶۰۰ که tu5 نیست آخه چین بیکاره موتور ۳۰ سال پیش فرانسه رو بزاره روی ماشیناش
حامد
۲۶ مرداد ۱۴۰۱الان که پارس قدیمی برنده شد🤔
ایمر
۳۱ مرداد ۱۴۰۱هیچ کدوم از ماشین های ایران خودرو بدرد نمی خوره و هیچ استانداردی ندارن به همین دلیل اگر شما همین ماشینو سال 82رو بخری بجای 1401 هم خیلی بهتر کار میکنه هم محکم نر با کیفیت تره ماشین نو نه ک نخرید ایران خودرو سایپا جلو پیشرفت رو میگیره
هادی خرّم نیا
۲۵ مرداد ۱۴۰۱این موتور زاغارت XU7 به درد لای جرز دیوار میخوره موتوری با تکنولوژی ۳۰ و چند سال پیش، شتاب پایین اصطحلاک بالا و مصرف وحشتناک…! از مشکل واشر زدن هم نباید غافل شد! موتور خو بی برای ایران بود اما تا ده سال پیش نه الان! همون موتور TU5 گرچه مناسب اتاق و ادوات پارس نیست اما عملکردش هرچند به هماهنگی ۲۰۶ و رانا نمیرسه اما از XU7 خیلی بهتره برای پارس!
ماشین باز
۲۶ مرداد ۱۴۰۱دقیقا همه حرفات درست و دقیقه.xu7مفتش گرونه اصلا راه نمیره تمام مطلب نویسنده از خودش در آورده فکر کنم یکی از این لگن هاxu7 رو داره. به نظر من تیوفایو یک سر و گردن سرتره
نیما شیرازی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱با سلام و عرض ادب
دلیل انتخاب پارس قدیمی فقط موتور نبوده بلکه از لحاظ کیفیتی نیز ارزیابی شده است.
مقبل
۱۳ مرداد ۱۴۰۲سلام اتفاقامن ایکس یوهفت ۱۶سوپاپه دارم خیلی عالیه
امیر
۲۸ مرداد ۱۴۰۱نویسنده احتمالا ایکس یو سون داره میخواد بفروشه که همچین مقاله ای نوشته براش خریدار پیدا شه
Shayan
۵ شهریور ۱۴۰۱جهت اطلاع شما موتور تیوفایو سال 1984 ساخته شده. موتور xu7 هم سال 1982
چیزی که نمیدونی نگو
مجید
۲۵ مرداد ۱۴۰۱هنر صنعت خودرو ما تبدیل ۸هزار دلار متریال به خودرو با ارزش واقعی ۲۰۰۰ دلاره که باید به حال ایرانیان گریست
پیام
۲۵ مرداد ۱۴۰۱صنعت خودرسازی ما در کل پیشرفت کرده اما آنقدر کند که آدم به سختی حس می کنه در صورتی که دنیا مثل برق و باد به جلو حرکت می کنه ( البته با نظر شما هم موافقم در برخی موارد حتی پسرفت داشتیم )
مقایسه تون اعتبار کمی داره چون ماشین 600 هزار کیلومتر چیزی فرا تر از فرسوده است و انتظار نمیره مثلا حتی کولرشو بشه مقایسه کرد با ماشین 80 هزار کار کرد.
در آخر یکی از دوستان من که بسیار هم وسواسی و اگه ماشین می گفت آخ میرفت نمایندگی و کلا نصف عمرش تو نمایندگی بود بعد از خرید سمند XU7 و بعد از
طی کردن 40 هزار تا فروخت و گفت بزرگترین اشتباه هم تو خرید ماشین خرید XU7 بود.
Ham
۲۵ مرداد ۱۴۰۱اخه این لگن قدیمی و کهنه چیه باعث خجالته تو سال ۲۰۲۲ داریم از این قوطی کبریت صحبت میکنیم ، راست گفتن به هر چی فکر کنی به اون میرسی ، ملت ایرانم فکرشون شده پژو پارس و دویست و شش و تیبا
علی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱همشون یه جور آشغالند.به مردم خودروی درست حسابی ندادند که سوار شن،معلومه یه لگن تمیزتر ببینند حسابی ذوق مرگ میشن.
M
۲۶ مرداد ۱۴۰۱مثلا فکر میکنید تغییرش دادین !!همون موتور۴۰۵ با ۲۰۰هزار یا ۵۰۰هزار تقویت یا ریمپ کنی همین میشه حالا شما بجای ۲۰۰هزا اومدین ۲۰۰میلیون کشیدین روش ..د لامصبا چیه با این تیپ قدیمش ی ماشین جدید بزنین..اخه این مردم نمیدونم چرا استقبال میکنن از این ماشین و چرا مشتری داره این لگن میشینی پشتش کمردرد میگیری همین تی یو۵ و…ک میگید حیف نیس این اسمارو خراب میکنید برا اینا!!
ماشین
۲۶ مرداد ۱۴۰۱با ی ساعت تست این همه نتیجه گیری خنده داره.من هر دو را داشتم چند بار در سال تعویض کردم بی شک و تردید tu5با اختلاف خیلی سرتره.شتاب صفر تا صد را که دیگه نگو خندم میگیره.اصلا راه نمیره xu7 بعدم کجاش ترمز دوزاریش بهتره از tu5فکر کنم داری شوخی میکنی tu5چهارچرخ دیسکی ی سر و گردن بهتره.موتورxu7 در همه شرایط و همه ماشین های ساخته شده میخونه گریبس.من بعد از 12سال پارس سوار شدن بهت میگم برو سراغ ی کار دیگه tu5تنها سه مشکل داره 1.در سینه کشیا ضعیف تره اونم بخاطر مونور1600 دوم به روغن بی کیفیت و دور عوض کردن حساسه و قیمت قطعات گرونتره که فدای سرش نوش جونش.نظر من اینه خودت تازه یک پارسxu7خریدی از بس همه گفتن به درد نمیخوره اومدی این همه دروغ میگی
نیما شیرازی
۲۶ مرداد ۱۴۰۱با سلام و عرض ادب
دلیل انتخاب پارس قدیمی فقط موتور نبوده بلکه از لحاظ کیفیتی نیز ارزیابی شده است.
حمید
۲ شهریور ۱۴۰۱عزیزم دوتا خودرو وقتی قراره مقایسه کنی باید شرایط هر دوتا شبیه هم باشه سال ساخت یکسان باشه کارکرد نزدیک هم باشه و شرایط نگهداری و بقیه موارد این مقایسه هیچ ارزشی نداره
ارمین
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ددمت گرم ایکس یو سون اصلا قابل مقایسه با تی یو 5 نیست،تی یو5 موتوریه ک هنوز داره رو ماشین های ب روز اروپایی با تغییرات کوچیک سوارمیشه،بعدشم ما تومسئله کیفیت قطعات پسرفت شدید داشتیم و نمونش کیفیت جنس داشبورد یا قطعات گیربکس ک رو بعضی اشغال هندی بسته میشه و روی بعضی اشغال چینی،بهتره ب ترکیه نگاه کنین و با الگو گیری از ماشین ملیشون ی ماشین ب زیبایی و کیفیت اون بسازین تا همه ایران افتخار کنه ب اون محصول،بعدشم تو اگ مقایسه بلد بودی دوتا ماشین بااختلاف 10 مدلو کنارهم نمیزاشتی و این همه هم اطلاعات اشتباه نمیدادی
حمید
۲۶ مرداد ۱۴۰۱شما موتور TU5 رو ریمپ کن تو یه جای معتبر، بعد ببین چجوری برات راه میره آخ هم نمیگه. بدون هیچ لوازم اضافی. فقط کافیه توش یه روغن با کیفیت بریزی.
من خودم بیشتر از یه ساله که ریمپ کردم. ماشینای جدید رو وقتی ریمپ میکنی تازه متوجه میشی چی سوار شدی. ایران خودرو و ساپیا الان چند ساله برای قبولی تو تست آلایندگی یورو 4 و 5 میان قدرت ماشینو محدود میکنن به جای ارتقای قطعات.
ریمپ کن تا ببینی چقدر فرق میکنه.
همون ماشینای قدیمی رو که میگیم خوب راه میرفتن قورت میدن.
محمد
۲۸ مرداد ۱۴۰۱سلام دوست عزیز کجا ریمپ کردی
حسین
۲۴ مرداد ۱۴۰۲داداش کجا ریمپ کردین
پدرام
۲۶ مرداد ۱۴۰۱با همه این تفاسیر به نظرم تی یو فایو موتور بهتر و به روزتریه تقریبا چندین سال بعد از ایکس یو ساخته شده من خودم 405 94 دارم موتور تی یو 126 هزار تا باهاش رفتم تا الان هر مشکلی داشته برقی بوده که برطرفش کردم موتور تا به امروز بدون هیچ ایرادی کار کرده با 50 لیتر بنزین حدود 530 کیلومتر رو راحت می ره اگه شمع و مصرفیشو به موقع عوض کنی بیشتر مسافت بیشتری هم می تونی بری
بله درسته موتور ایکس یو گشتاورش بیشتره اما قبل مدل 90 به پایینش خوبه که قطعاتش کمتر دستکاری شده با نمونه بی کیفیت این نسخه های جدیدش مفت نمی ارزه شتابش خیلی معمولیه
در جواب برخی دوستان که میگن اگه تی یو موتور خوبی بود چرا خود پژو نذاشت روی 405 باید بگم زمانی که تی یو 5 معرفی شده 405 چندسال قبلش متوقف شده بود
در ضمن شما با تی یو فایو مشکل سوختن واشر رو نداری
Shayan
۵ شهریور ۱۴۰۱دو سال بعد از xu7 ، موتور tu5 ساخته شد.
xu7 1982 ، tu5 1984
Pelang
۲۷ مرداد ۱۴۰۱مقایسه بسیار بدی بود دوست عزیز
البته از نظر انتخاب دو طرف مقایسه
باید هم مدل باشن
و هم اینکه بسیار بهتر بود با پارس سال موتور جدید مقایسه کنید پارس ال ایکس رو
متشکر
اوکان آرادوف
۲۷ مرداد ۱۴۰۱سلام دوستان والا من یه ۲۰۶ اس دی موتور تی یو دارم مدل ۹۵ ازش راضیم ولی تنها چیزی که کفر آدمو در میاره جا انداختن دنده عقب هستش بعضی وقتا بازی در میاره جا نمیره که کفر آدمو در میاره.
ایرانی
۲۷ مرداد ۱۴۰۱پژو پارس از لحاظ بدنه خیلی ضعیف است.
مردم بدلیل اینکه قدرت انتخاب ندارند پژو پارس می خرند. از لحاظ قیمت هم خیلی گران است.
حسن
۲۷ مرداد ۱۴۰۱کلا” هر دو مدل حد اقل در بدنه و رنگ بی کیفیت هستند
اکبر
۲۷ مرداد ۱۴۰۱همین شماها با این مقایسه و تعریف تمجید الکی باعث میشین ازین اشغالها با فناوریهای منقرض شده هنوز هم تولید بشه
ببین خودرو سازهای چینی به کجاها رسیدن خودروسازهای ما با انحصار و لابی و اینهمه مشتری اجباری به کجا رسیدن
مسعود
۲۷ مرداد ۱۴۰۱من واقعا متوجه حرف دوستانی که میگن xu7 راه نمیره نمیشم؟!!! معلومه که صددرصد tu5 رو جا میذاره و میخورتش، یه لیوان آب هم روش. Xu7 تو سربالایی با کولر با ۵ نفر هم بازم tu5 تک سرنشین بدون کولر رو جا میذاره، حالا میخواد سربالایی اتوبان باکری باشه یا پیچ سرهنگ جاده چالوس. تازه اگه ۱۶ سوپاپ elx بیاد که دیگه واویلاااا!!! منتها تنها مشکلش واشر سرسیلندرش هست دیگه. در اینکه چرا دوستان مدل جدید رو تست نکردن، واقعا جای سوال داره؟! و در اینکه کلا این موتورا قدیمی شدن هم هیچ شکی نیست و ایران خودور و سایپا مفتشون هم کلا گرونه واسه ایرانیان…
مرتضی
۲۹ مرداد ۱۴۰۱در مورد موتور xu7 مدل پاییناش زیر ۸۶ واقعا جون داره من رو پارس دارم ۸۴ اشو خیلی جون دار تر از تی یو فایو مخصوصا تو سربالایی ها تی یو فایو هم روندم نرم تره موتورش و مصرفش پایینتره منتهی به خاطر اختلاف سال ساخت هاشون کیفیتاشون خیلی متفاوته.مثلا پمپ بنزین مدل ۸۴ بوش آلمانیه😳قطعات موتوری صدی نود پژو فرانسه هستن ولی جدیدا اینجور نیستن.ایکس یو موتور بدی نیست کیفیت ساخت و ایرانیزه کردن بدش کرده
محمد
۲۹ مرداد ۱۴۰۱اساتید اهل فن پژو پارس ۹۹ خیلی آشغال تر از نمونه های تیوفایو مدل ۹۳ ۹۴ هستش، دوستانی که هم خیلی بهشون برخورده احتمالا از تیوفایو های قدیمی تر دارن وگرنه من ۱۴۰۰ رو جدید گرفتم قبلش ایکس یو سون مدل ۹۰ داشتم، درسته ظاهر داخلی این قشنگتره ولی اون مدل ۹۰ یچیز دیگه ای بود، حیف پول، راناپلاس بردارم گرفته خیلی بهتر از پارس تیوفایو راه میره
پدرام
۱ شهریور ۱۴۰۱طبیعیه اتاق رانا همون 206 هست و سبک تره یکم
امیر
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ازنظر من موتور xu7خیلی بهتره از tu5 چون هم هزینه هاش کم تر داره ولوازم یکیشم راحت تر پیدامیشه حجم موتور وگشتاور بیشتری داره بعد هم اگر از ماشین تا حد ناموس کار بکشی واشر هم میزنه .
محمدامین
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ماشیـــــــــــــن فقط xu7
تی یو فایو مفتش گرونه چرا؟چون موتورش مال ۲۰۶ هست دیگه تا اخرش بخون چی دارم میگم.خلاص
Shayan
۵ شهریور ۱۴۰۱206 تیپ دو، موتور TU3 داره.
تیپ پنج موتور TU5 هست.
محمد
۳ شهریور ۱۴۰۱باسلام.
لطفا بامحبت تر ومحترم تر نظر بدید.
بعضی از دوستان یه طوری اظهارنظر میفرمایند انگار این بنده خدا به اسب شما گفته یابو.
خب دوست عزیز مجبور نیستی خودتو ناراحت کنی،شما میتونی مطالب پدال رو نخونی.
اقا نیمای عزیز زحمت کشیدن وقت گذاشتن رفتن تحقیق کردن ونظرشونو گذاشتند لطفا به نظرشون احترام بذاریدگرچه که همه مطالبی که فرمودندواقعت داره.
رضا
۸ مهر ۱۴۰۱درست فرمودند من یه ۲۰۶ تیو فایو داشتم بعدش یه پارس xu7خریدم از بس گفتند پارس تی یو فایو بهتره اونو دادم یه پارس تی یو فایو خریدم خیلی پشیمانم xu7 چیز دیگه ایه واسه پارس
بهرام
۱۸ مهر ۱۴۰۱من تجربه هر دو پارس و اس ال ایکس رو دارم، عیب تی یو ۵، ضعف موتور در سربالایی ها و دور نگرفتن موتور در شرایط نیاز به سبقت فوری، مزیت این موتور مصرف نسبتا کمتر و صدای موتوری نسبتا کمتر،اون دوستانی که میگند روغن خوب جوندارش میکنه خنده دار هست، این موتور عینه موتور پراید هست،تقریبا هم حجم موتور پراید،گشتاور پایین صدای موتور پایین،قطر پیستون کمتر قدرت موتور کمتر،من موتور ایکس یو ۷ را ترجیح میدهم گشتاور بالا،قطر پیستون بیشتر قدرت موتوری عالی،تو سربالایی ها حریف نداره خیلی نفسش بالاست،البته من تجربه موتور xu7 ۹۳ از همون صفرش را دارم.tu5 هام نیز صفر ۹۵ و ۹۶ بودند
محمد
۲۹ مهر ۱۴۰۱در مورد موتور جدید پژو پارس خیلیا سوال دارن ک این موتور ب درد میخوره یا ن.
تجربه خودم رو بعد از ۵ هزار کیلومتر رانندگی با پارس سال موتورجدید برای دوستان مینویسم. (رانندگی توی شهر، بین شهری و بین استانی)
مصرف سوخت ترکیبی ماشین با کولر توی خوزستان صدی ۷.۷ لیتر بود.
با توجه ب اینکه دور موتور ماشین پایین اومده، باید توی سرعتهای بالاتر دنده عوض کنید تا ماشین شتاب لازم رو برای سبقت گرفتن داشته باشه.
ب عنوان مثال شما موقع رانندگی با پارس موتور قدیم برای تعویض دنده ۳ ب ۴ ،توی سرعت ۷۰ دنده عوض میکردین، اما با پارس موتور جدید باید توی سرعت ۸۰ یا ۸۵ دنده ۴ بندازین ک شتاب خوبی بتونین داشته باشین.
صدای موتور توی سرعت بالا بسیار کم هست و ماشین خیلی نرم حرکت میکنه ، ب طوری ک گاها متوجه نمیشین ک دارین با دنده ۴ حرکت میکنین و نیاز هست ک بندازین دنده ۵ ، چون فشاری روی موتور ماشین حس نمیکنین.
در کل باید بگم شتاب ماشین نسبت ب موتور معمولی و tu5 کمتر هست ک اونم با بالا بردن دور موتور موقع شتاب گرفتن، میتونین جبران کنین و بعد از ی مدت ب رانندگی با این موتور عادت میکنین و احساس ضعف نمیکنین.
من از رانندگی با این ماشین لذت بردم.
ناشناس
۹ آبان ۱۴۰۱هرکی میگه تیو فایو موتور بدیه هیچ چی از ماشین بارش نی
احمد
۱۰ آبان ۱۴۰۱سلام و درود به تمام دوستان
عزیزانی که چنان با گستاخی نظر دادن واقعا متاسفم براشون
ما میتونیم پارس 1401 XU7 رو با پارس TU5 1401 مقایسه کنیم که واقعا پارس XU7 محشره حتی من قول میدم پارس ELX که برای قبل سال 95 هستش خیلییییی بهتر از پارس Tu5 مدل 1401 هم از لحاظ شتاب هم از لحاظ ترمز گیری هم از لحاظ گشتاور و اسب بخار پر قدرت تر از Tu5 عمل کنه با اینکه سیستمش قدیمی تر بوده اما اون کسایی که قدیمی باشن و اهل دل حرفمو خوب میفهمن چی میگم ❤
....
۷ دی ۱۴۰۱سلام به دوستان عزیز درسته تیوفایو ماشین به روز تری هست از لحاظ ترمز ولی از نظرشتاب به xu7نمیرسه ماشین باید گاز بدی وحشی بشه وگرنه منم با 80تا سرعت برم معلومه ماشین تنبل میشه خلاصه هرکی از موتوری داره موفق باشه…
جواد
۱۸ دی ۱۴۰۱شما روی تمام خودرو سازی ها رو سفید کردین
کرولا 96 مال حدودا 30 سال پیشه اما از لحاظ راحتی ایمنی موتور 16 سوپاپش با بهترین عملکرد موتور رو هم مقایسه کنید ببینید کی برنده میشه
Kaveh
۱۹ مرداد ۱۴۰۲من پارس xu7مدل 99دارم همه چیزش خوبه والا سوختشم کمه،ولی برج دو واشر زد بردم تعمیرگاه واشر تعویض کردم و گذاشتمش پارکینگ و با موتور بیشتر جابجا میشدم کلا بعد واشر 12000باهاش رفتم الان دوباره واشر زده
shahin dehvar
۱۵ مهر ۱۴۰۲بدوش شک و تردید پارس تیوفایو سرتر هست البته مدلهای ۹۳تا ۹۶ پارس با موتور xu7فقط مدلهای ۸۲ و ۸۳ و ۸۴ اونم اگر بکر و دست نخورده یافت شود ارزش خرید دارد وگرنه نخرید.