در این مطلب مقایسه مفصل دو خودروی پرطرفدار بازار یعنی پژو پارس سال با رانا پلاس را خواهیم داشت.
دو نمونه از پرطرفدارترین و پرفروشترین خودروهای تولیدی شرکت ایرانخودرو پژو پارس و رانا پلاس هستند که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند و با توجه به اینکه برخی نسخههای آنها از نظر قیمتی در یک بازه مشابه قرار میگیرند بنابراین برخی خریداران شاید بر سر دو راهی خرید آنها قرار داشته باشند. ما در این مقایسه مفصل به تمامی جنبههای مثبت و منفی پژو پارس و رانا پلاس خواهیم پرداخت تا خریداران با خیال آسودهتری نسبت به انتخاب این دو خودرو اقدام نمایند.
پژو پارس یا همان پرشیا جزو قدیمیترین محصولات ایران خودروست که از سال ۱۳۷۹ تاکنون تولید میشود. این خودرو در واقع نسخه بهروزتر ۴۰۵ محسوب میشود و تنها تغییراتی در چراغها، سپرها و برخی تریم های کابین اعمال شده است. از طرف دیگر باید به رانا پلاس اشاره کنیم که در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو ۲۰۶ صندوقدار به شمار میرود و بر اساس آن شکل گرفته است. اگرچه نسخه ساده رانا از سال ۹۱ تاکنون در بازار حضور دارد اما ایرانخودرو پس از وقفهای کوتاه تولید نسخه بهروز شده آن با پسوند پلاس را شروع کرده است. رانا معمولی اگرچه در آغاز تولید با استقبال چندانی روبرو نشد اما مدل پلاس آن در نبود پژو ۲۰۶ صندوقدار خریداران بیشتری دارد. حال ببینیم در مقایسه پژو پارس با رانا پلاس کفه ترازو به سمت کدام خودرو سنگینی خواهد کرد.
مقایسه پژو پارس با رانا پلاس
- طراحی ظاهری
پژو پارس یکی از قدیمیترین محصولات حال حاضر بازار محسوب میشود و طبیعی است که طراحی آن کاملاً قدیمی و از مد افتاده جلوه کند. در دورانی که خودروهای برقی و هیبریدی با طراحی مدرن معرفی میشوند صحبت از طراحی خودروهایی همچون پارس یا رانا پلاس صورت خوشی نخواهد داشت. در مجموع باید گفت طراحی هر دو خودرو به سادهترین شکل ممکن صورت گرفته و این طراحی ظاهری شاید برای ۲۰ یا ۳۰ سال پیش نسبتاً جذاب جلوه میکرد اما حتی در مقایسه با خودروهای چینی بازار که زرقوبرق بیشتری دارند اصلاً به چشم نمیآید.
همچنین بخوانید: بهترین خودروهای حدود ۶۰۰ میلیون تومان در بازار ایران
چراغهای جلو و عقب ساده، خطوط بدنه مستقیماً و زه بزرگ روی دربها نشان میدهد پژو پارس و رانا پلاس خودروهایی کاملاً قدیمی هستند اما اگر مجبور به انتخاب بین این دو خودرو باشیم شاید طراحی رانا پلاس با اندکی ریزهکاریهای جذابتر بهتر از کار درآمده باشد. نکته منفی هر دو خودرو مربوط به دیلایت های بکار رفته در مه شکن آنهاست که به بدترین شکل ممکن طراحی شده و هیچگونه هماهنگیای با مجموعه چراغهای دو خودرو ندارد.
- طراحی داخلی
همان داستان طراحی ظاهری پژو پارس و رانا پلاس در کابین آنها نیز صدق میکند چراکه با مجموعهای از جنس پلاستیک بیکیفیت روبرو هستیم که با گذشت چندین ماه به صدا میافتد و خریدار مجبور به تحمل این وضعیت خواهد بود. پژو پارس تا سال ۱۳۹۳ با همان داشبورد قدیمی ۴۰۵ تولید میشد اما از آن سال به بعد طراحی جدیدی بکار گرفته شد که اگرچه از نظر طراحی نسبت به قبل بهبود یافته اما کیفیت متریال آن تعریف چندانی ندارد. در نسخههای فول پارس که با پسوند سفارشی شناخته میشوند مواردی همچون نمایشگر لمسی، پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ اضافه شدهاند که بر جذابیت کابین این خودرو میافزایند.
تغییرات رخ داده در کابین رانا پلاس بیشتر به چشم میآید و ایرانخودرو از غربیلک فرمان متعلق به پژو ۲۰۷، رودری های جدید، صندلیهای مشابه ۲۰۷، پشت آمپرها و دستهراهنما و برفپاککن جدید برای آن استفاده کردهاند. گفته میشود کیفیت متریال بکار رفته در کابین رانا پلاس نیز نسبت به نسخههای معمولی قبلی بهبود پیدا کرده است. به نظر ما در بخش طراحی داخلی رانا پلاس هماهنگتر و جذابتر به نظر میرسد هرچند اختلاف دو خودرو زیاد نیست و طراحی ظاهری و داخلی آنها تعیین کننده نظر نهایی خریدار نخواهد بود.
- تجهیزات و امکانات
دیگر جنبه مقایسه پژو پارس با رانا پلاس به تجهیزات و امکانات آنها مربوط میشود که از این نظر هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند و ایرانخودرو تلاش داشته موازنه مناسبی بین آنها برقرار کند به گونهای که نبود یک آپشن در یک خودرو با حذف آپشن دیگر در خودروی دوم جبران شده است! در جدول زیر میتوانیم لیست تجهیزات و امکانات پارس و رانا پلاس را مشاهده کنیم. با توجه به تجهیزات هر دو خودرو میتوان گفت رانا پلاس در این بخش با دست پر حاضر شده و تجهیزاتی همچون کروز کنترل را ارائه میکند. البته میزان اختلاف دو خودرو خیلی تعیین کننده نیست. همچنین باید گفت به دلیل اختلاف قیمت کمتر رانا پلاس با پژو پارس سال مجهز به موتور XU7P، این نسخه از پارس در مقایسه حضور دارد.
رانا پلاس | پژو پارس سال با موتور XU7P | |
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسهای، کد کلاس ۶۱۰۱۸: سیستم کنترل پایداری (ESC) و سیستم کنترل کشش (TCS) | سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان (MFC) | هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان (MFC) |
سیستم تهویه | دستی | اتوماتیک |
سیستم صوتی | رادیو پخش | رادیو پخش |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو، مجموعه چراغهای جلو و عقب جدید، سیستم روشنایی ترک خودرو (Follow Me Home)، کد کلاس ۶۱۰۱۷ و ۶۱۰۱۸: مجهز به چراغ روز و روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز Position Lamp | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان ۳۵۱۰۶: مجهز به چراغ روز، روشن شدن چراغهای عقب همزمان با چراغ روز (Position Lamp) |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنما دار همرنگ بدنه، طرح جدید | آینههای جانبی برقی راهنما دار |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تریم مشکی، روکش پارچهای صندلی | تریم دورنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، تودوزی پارچهای |
تجهیزات ایمنی | قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی سرنشینان جلو ۳ نقطهای با قابلیت تنظیم ارتفاع، فرمان تلسکوپی، صندلی عقب مجهز به ایزوفیکس، سنسور دندهعقب، سیستم قطع خودکار سوخت، کد کلاس ۶۱۰۱۸: اخطار کاهش باد لاستیکها (TPMS)، کد کلاس ۶۱۰۱۸: دارای استاندارد ایمنی عابر پیاده | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچ فولادی | فولادی |
صندلی | صندلی راننده و سرنشین جلو دستی، پشتسری صندلیهای جلو قابل تنظیم | تنظیم دستی صندلیهای جلو |
سایر تجهیزات | کروز کنترل، بازکن قفل در صندوقعقب از داخل، جلوپنجره طرح جدید، مجموعه کنسول میانی یکپارچه، دستگیرهها و زههای جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)، مجموعه رودری های جدید، عایق صداگیر در موتور، مجموعه جدید داشبورد (دستهراهنما و دسته برفپاککن طرح جدید، جلو آمپر دیجیتالی با هشدار کمربند، صفحه نمایشگر روی داشبورد، نمایشگر دمای محیط)، کد کلاس ۶۱۰۱۸: سیستم راهنمای تعویض دنده (GSI) | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق |
- قوای محرکه
یکی از مهمترین تفاوتهای پژو پارس و رانا پلاس در بخش قوای محرکه است. از آنجایی که به دلیل تفاوت قیمت کمتر، نسخه سال پارس با موتور XU7P در این مقایسه حضور دارد بنابراین از ذکر مشخصات مربوط به سایر نسخههای پارس از جمله پارس TU5 خودداری میکنیم. این پیشرانه از نظر میزان مصرف سوخت و آلایندگی بهبود یافته اما قدرت و گشتاور کمتری نسبت به پیشرانه قدیمی XU7 تولید میکند. ایرانخودرو مدعی است این پیشرانه قدرت ۹۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۴۶ نیوتون متری (پیشرانه قدیمی XU7 قدرت ۱۰۰ اسبی و گشتاور ۱۵۳ نیوتون متری تولید میکند) دارد که این قدرت و گشتاور به لطف ایجاد تغییراتی در برخی قطعات همچون میلسوپاپ، سر سیلندر و… ایجاد میشود. طبق اظهارات ایرانخودرو، دور پیشرانه در دنده نهایی کاهش یافته است تا علاوه بر کمتر شدن سر و صدای پیشرانه مصرف آن نیز کاهش یابد. همچنین گفته میشود یکی از مهمترین معضلات پیشرانه قدیمی XU7 یعنی خرابی واشر سر سیلندر در پیشرانه XU7P رفع شده است و اکثر مالکان نیز این موضوع را تائید میکنند.
همچنین بخوانید:
رانا پلاس به همان پیشرانه معروف TU5 مجهز است. این پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور دارد و در طول این سالها نیز کارایی خود را اثبات کرده است. برخلاف نسخههای قدیمی پارس که با مشکل خرابی واشر سر سیلندر دستوپنجه نرم میکردند اما چنین مشکلی در پیشرانه TU5 وجود ندارد. همچنین میزان مصرف سوخت این پیشرانه نیز کمتر از پیشرانه پارس است و سر و صدای کمتری تولید میکند و در کل نرمتر به نظر میرسد. هر دو پیشرانه نیروی خود را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی راهی چرخهای جلو میکنند. جدول زیر مقایسه پژو پارس با رانا پلاس در بخش مشخصات فنی را نشان میدهد:
رانا پلاس | پژو پارس سال | |
نوع موتور | TU5 | XU7 P |
حجم موتور (cc) | ۱۵۸۷ | ۱۷۶۱ |
حداکثر توان موتور (hp) | ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه | ۹۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور (Nm) | ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه | ۱۴۶ نیوتن متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه |
نسبت تراکم | ۱۰.۵ | ۱۰.۵ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ | ۸ |
نوع سوخت سازگار | بنزین بدون سرب با اکتان ۹۵ | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت (km/h) | ۱۹۰ | ۱۸۵ |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۱.۶ | ۱۲ |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km) | ۵.۶۹ | – |
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) | ۷.۳ | ۷.۰۶ |
طول خودرو (mm) | ۴۲۹۲ | ۴۴۹۸ |
عرض خودرو (mm) | ۱۶۸۴ | ۱۷۰۴ |
ارتفاع خودرو (mm) | ۱۴۵۳ | ۱۴۱۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) | ۲۴۴۵ | ۲۶۶۹ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) | ۱۱۳۳ | ۱۱۶۵ |
گنجایش مخزن سوخت (Lit) | ۵۰ | ۶۶ |
حجم فضای صندوقعقب (Lit) | ۴۰۰ | ۴۷۰ |
- بررسی سواری، هندلینگ و فضای داخلی
مهمترین تفاوت پژو پارس با رانا پلاس در بحث سواری و فضای داخلی است. استفاده از پیشرانه TU5 در رانا پلاس باعث ورود صدای کمتر به کابین به ویژه در دورهای پایینتر میشود. این پیشرانه به خاطر عملکرد نرمتر خود و مصرف سوخت کمتر گزینه ایده آلی بین انبوه پیشرانههای از رده خارج و قدیمی خودروسازان محسوب خواهد شد و به نظر میرسد نسبت به پیشرانه XU7P برتری خود را حفظ کرده است. اگرچه مشکلات مربوط به خرابی واشر سر سیلندر پیشرانه یاد شده رفع شده اما استفاده از روغنموتور مخصوص آن باعث تحمیل هزینههای بیشتر به مالکان میشود. ضمن اینکه دستیابی به مصرف سوخت و آلایندگی کمتر به قیمت افت توان و گشتاور خودرو تمام شده است.
از نظر سواری نباید انتظار چندانی از هر دو خودرو داشت و در سرعتهای بالا با کمترین انحراف در فرمان شاهد آشفتگی پارس و رانا پلاس خواهید بود و بنابراین هندلینگ آنها چندان درخور نیست؛ اما از نظر نرم بودن سواری میتوان پارس را خودروی نرمتری دانست. شتاب گیری هر دو سدان ایرانخودرو نیز تقریباً مشابه یکدیگر است و در ترددهای روزمره رضایتبخش خواهد بود؛ اما یکی از مهمترین تفاوتهای دو خودرو که تا حد زیادی میتواند روی انتخاب خانوادهها تأثیرگذار باشد بحث فضای کابین است. در بخش جلوی کابین تفاوت زیادی بین پارس و رانا پلاس وجود ندارد و دو سرنشین جلو فضای مناسبی خواهند داشت اما از آنجایی که رانا پلاس بر پایه پژو ۲۰۶ شکل گرفته بنابراین فضای صندلیهای عقب آن بسیار تنگ است و افراد بزرگسال در این بخش با مشکل کمبود فضا به ویژه فضای پا و زانو مواجه خواهند بود. چنین مشکلی در پارس وجود ندارد و بخش عقب کابین آن جادارتر است. فضای بار پارس نیز عمق و ظرفیت بیشتری دارد هرچند اختلاف دو خودرو در فضای صندوقعقب خیلی چشمگیر نیست.
- قیمت
در جدول زیر قیمت خودرو پژو پارس و رانا پلاس ذکر شده است:
مدل | توضیحات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
پژو پارس XU7P | سال | ۲۹۴,۱۳۳,۰۰۰ | ۴۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | سفارشی | ۳۰۹,۵۴۵,۰۰۰ | ۵۲۲,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس XU7P | سفارشی ELX | ۳۳۰,۸۹۷,۰۰۰ | ۵۶۰,۰۰۰,۰۰۰ |
پژو پارس TU5 | LX-سیمی | ۲۷۵,۲۰۰,۰۰۰ | ۶۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | معمولی | ۳۲۹,۱۳۴,۰۰۰ | ۴۸۷,۰۰۰,۰۰۰ |
رانا پلاس | پانوراما | ۳۴۳,۵۵۵,۰۰۰ | ۵۳۸,۰۰۰,۰۰ |
- جمعبندی
مقایسه دو خودروی موردبحث با توجه به وضعیت کنونی صنعت خودروی کشور و بضاعت آن صورت گرفته است و نباید خودروهایی همچون پارس و رانا را با محصولات روز دنیا مقایسه کرد؛ اما اگر فردی به دنبال خرید خودرویی در بازه قیمتی حدود ۵۰۰ میلیون تومان باشد شاید بر سر دو راهی انتخاب پارس سال با موتور XU7P یا رانا پلاس قرار بگیرد. اگر خانوادهای پرجمعیت دارید و فضای داخلی کابین و صندوقعقب برای شما اهمیت زیادی دارد و دنبال خودرویی با سواری نرمتر هستید پارس گزینه بهتری خواهد بود؛ اما اگر خانواده شما کمجمعیت است و فرزند خردسالی دارید و اهمیتی به فضای محدود صندلیهای عقب نمیدهید رانا پلاس میتواند نظر شما را جلب کند. به همین موضوع باید پیشرانه نرمتر، کممصرفتر و کم سر و صداتر TU5 را نیز اضافه کنیم که نسبت به پیشرانه XU7P برتری خود را نشان میدهد. شایان ذکر است هر دو خودرو به دلیل حضور چندین ساله در خط تولید ایرانخودرو مشکل خاصی از نظر تأمین قطعات و خدمات پس از فروش ندارند.
پژو پارس سال با موتور XU7P | رانا پلاس | |
نقاط قوت | فضای داخلی جادار، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، پیشرانه بهبود یافته با مشکلات کمتر | پیشرانه کممصرف با استهلاک پایین، فراوانی قطعات و خدمات پس از فروش، تجهیزات نسبتاً مناسب |
نقاط ضعف | کیفیت نازل بدنه و کابین، استهلاک بالای قطعات، ایمنی پایین، طراحی قدیمی | فضای محدود صندلیهای عقب، تغییرات جزئی نسبت به رانا معمولی، نبود تهویه مطبوع دیجیتالی |
مقایسه رانا پلاس با پارس TU5
یکی دیگر از نسخههای پارس با موتور TU5 عرضه میشود که اختلاف قیمت بیشتری با رانا پلاس دارد. این نسخه پارس سواری نرمتری داشته و با توجه مصرف سوخت و سر و صدای کمتر نسبت به پارس XU7P و همچنین فضای کابین و بار بیشتر نسبت به رانا انتخاب بهتری برای خانوادههای پرجمعیت خواهد بود.
مقایسه رانا پلاس با رانا پلاس پانوراما
رانا پلاس در دو نسخه سقف فلزی و پانوراما عرضه میشود. جدای از وجود سقف شیشهای پانوراما، مهمترین تفاوت این دو مدل به استفاده از پیشرانه TU5 بهبود یافته و گیربکس ۶ سرعته دستی در رانا پلاس پانوراما مربوط میشود. طبیعی است که این نسخه رانا پلاس چند ده میلیون تومان گرانتر از مدل استاندارد خواهد بود.
𝐀𝐥𝐢
۲۳ آبان ۱۴۰۲مقایسه دو قوطی حلبی
محمد
۲۳ آبان ۱۴۰۲اسباب بازی در اصل
amir2030
۲۴ آبان ۱۴۰۲حیف اسم حلبی روشون😕
آقای هیچ کس
۲۴ آبان ۱۴۰۲از حلبی بدتر حلبی باز بهتره
AMANTE
۲۳ آبان ۱۴۰۲انتخاب من رانا پلاسه، قبلا خیلی پژو پارس رو دوست داشتم ولی چند سالی که هیچ ازش خوشم نمیاد، البته فکر نکنید از رانا پلاس خوشم میاد نه تو این بازه قیمتی اگه صفر بخوای فقط همین گزینه ها رو داری.
یک سوال مگه رانا ترمز عقب اش دیسکی نبود؟ یا من توهم زدم که دیسکی بود.
Genius
۲۳ آبان ۱۴۰۲مشکل پلتفرم ۲۰۶ اینه که عملا ردیف عقب نداری خودرو تو کارت میخوره ۵نفره اما عملا در بهترین حالت سه نفر باهاش احساس راحتی دارن
NAVID۰۰۹۸
۲۳ آبان ۱۴۰۲بینِ رانا پارس شاهین / من چِری آرمادا انتخابَمِ 😂 !!!
نویدی
۲۳ آبان ۱۴۰۲من شاهین رو به جفتشون ترجیح میدم.
مهران
۲۳ آبان ۱۴۰۲داداش چهار نفرو بشون داخلش یه شمال بری و بری کاااااملا نا امیدت میکنه…
همشون افتضاحن اما شاهین از نظر من سم خالصه.برخلاف خیلیا از طراحیشم اصلا خوشم نمیاد.
ARMAN سابق
۲۳ آبان ۱۴۰۲موتور 8 سوپاپ توربو پر از استهلاک و خرابی رو ترجیح میدی واقعا؟؟؟
پس اصلا از ماشین بازی بویی نبردی
نویدی
۲۳ آبان ۱۴۰۲مهران عزیز
یه سر برو شمال ببین تیبا و ساینا و کوییک با موتور ۸ سوپاپ بدون توربو با پنج نفر سرنشین و صندوق پُر براحتی جاده رو پای به پای ماشینای دیگه طی میکنن….بدون توربو
آرمان ماشین باز عزیز
میشه یه کم بیشتر درباره خرابی های موتور شاهین توضیح بدی؟
من انتخابم شاهینه،اولا بخاطر پلتفرم جدید و امنیتش،دوم بخاطر اینکه حداقل موتورش با توربو از تیوفایو ایرانی-چینی قوی تره.
شما اگر برای انتخاب یه ماشین خانوادگی اولین فاکتورت امنیت خودت و سرنشینا نیست،بذار یکی که اطلاعاتشو داره برات ماشین انتخاب کنه.
مهران
۲۳ آبان ۱۴۰۲داداش نوید سه ماه تمام گشتم و پرس و جو کردم و چندین بار سوار انواع ماشین شدم تا بالاخره هفته پیش بهترین ماسین که با پولم هماهنگ بود گرفتم.اولین گزینمم فقط و فقط و فقط امنیت بود چون دوتا بچه کوچیک دارم و البته همسر جان.هرچند اصلا تو خودروها ایرانی گشتی نزدم اما تو چند سال اخیر بواسطه ی اشناها سوار انواع ماشینای سایپا شدم تو جاده.کاملاااا مایوس کنندس موتورشون.شما اون پا به پایی که میگی بله پیکانم تو اون شرایط پا به پا میره اما امان از وقتی نیاز بشه یکم گاز بدی.حالا یا سبقت تو سربالایی یا بخوای یه هیجان کوچیک بدی به خانواده.
اینم نمیتونم قبول کنم موتورش از tu5 قوی تره.تا الان چندین نفر آشنا هستن که شاهین دارن که یا رد کردن یا میخوان ردش کنن…
نویدی
۲۳ آبان ۱۴۰۲پیکان توی گردنه بدون نیاز به کم کردن دنده پا به پای چی میره؟خاور؟
عزیزم اون گاز دادن و هیجانی که شما ازش حرف میزنید،توی ماشینای زیر یه میلیاردی دنبالش نگرد.همشون در یه حدن با یه اختلاف خیلی جزئی که توی سرعت بالای ۱۵۰ خودشو نشون میده و زیاد بکار نمیاد.
در مورد ضعیف تر بودن موتور تیوفایو نسبت به موتور توربو شاهین شک نداشته باش.بازم با اختلاف خیلی جزئی…تیوفایو یه زمانی شاخ بود،زمانی که فقط روی ۲۰۶ تیپ پنج با ایسیو ۷.۴.۴ نصب بود.
ARMAN سابق
۲۴ آبان ۱۴۰۲دوست عزیز یکم منطقی فک کن
وقتی بیان رو موتوری که بیسش پرایده و هشت سوپاپه و قدیمیه یه توربو ببندن میشه یه ماشینی که هم به بنزین حساسه هم خیلی خرابی داره و هم استهلاک.
همسایه خودمون شاهین داره هر روز که میخواد بره محل کارش از اول که خریده به زور استارت میخوره.
بحث امنیتو بذاریم کنار از لحاظ فنی اصلا انتخاب درستی نیستش.
بعدم همین TU5 پلاس تنفس طبیعی از شاهین توربو قوی تره
محمدرضا
۲۴ آبان ۱۴۰۲اگر امنیت و راحتی رو ملاک قرار بدین با مقداری پول بیشتر جک جی 4 گزینهی بسیار بهتری هست.
نویدی
۲۴ آبان ۱۴۰۲محمدرضا
بله قطعا جک جی۴ ماشین بهتریه ولی همونطور که شما فرمودید ۲۰۰ میلیون گرونتره.
شاهین های تولیدی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اکثرا مشکل برقی داشتن،نه موتوری.
تیوفایو پلاس که فقط یه اسمه،این موتور واسه ۲۰۶ هاچبک ۱۰۶۰ کیلوگرمی طراحی شده،بیشتر از این جوابگو نیست.
مهدی
۲۶ آبان ۱۴۰۲مهران
خواهش میکنم تو حاده با زن و بچه هیجان به کسی نده هم جون خانواده خودت به خطر میندازی هم زن و بچه مردم شاید شاهین تو ایمنی داشته باشه ولی اون بدبختی که با هزار ارزو یک پراید خریده قطعا امنیت نداره شاید تصادف بشه تو و زن و بچت جان سالم به در ببرید ولی اون پراید و پیکان و وانتی بیچاره باید داغ دار عزیزش بشه و ممکنه یک بچه از داشتن پدر و مادر محروم کنی پس جاده جای هیجان دادن نیست
۲۳ آبان ۱۴۰۲منم اریزو ۵ مدل ۹۶
New Folder
۲۳ آبان ۱۴۰۲رانا اگر مشکل فضای صندلی عقب نداشت خیلی عالی میشد .
𝐀𝐥𝐢
۲۳ آبان ۱۴۰۲رانا همون ۲۰۶ دیگه اونم همین مشکل داره
خلبان B-2 زمینی 😎
۲۳ آبان ۱۴۰۲سلطان پارس 😍🚀🔥
من یه پارس دارم که طبیعتا همینجوریش تو سگمنت خودروی اسپرته . بعدش اومدم کف خوابش کردم و شیشه دودی و اسپویلر و چراغای طرح لامبو و رینگای ووسن چرخشی و یه سیستم پایونیر توپ گذاشتم و با کیت مکش و هدرز و به قلمرو سوپر اسپورتا وارد شدمممم 😍🚀🔥
البته دوستم پارس elx موتور زانتیا داره و اون تو سگمنت هایپرکاره 😭😭
البته منم میخام دنا توربو بخرم و میرم تو موتور اسپرت و فرمول ۱ رقیب آلونسو و لکلرک و همیلتون میشم🚀🔥🏎️
AMANTE
۲۳ آبان ۱۴۰۲یک سیستم ایجکت هم بزار لازم ات میشه.
amir
۲۳ آبان ۱۴۰۲این باید تو کاکپیتش گاز سیکلون ب بزارن سویچشم وصل کنن به پدال گازش
aryan 25
۲۳ آبان ۱۴۰۲به مرحله قبل اوردوز میگن خلبان B-2 زمینی
فرشاد
۲۳ آبان ۱۴۰۲ببخشید چیزی که میزنی دست ساز خودته؟
𝐀𝐥𝐢
۲۳ آبان ۱۴۰۲چه رویا هایی داری. الان لامبورگینی و فراری و بوگاتی بوغن پارس شده سوپر اسپرت بعد اگه روش موتور زانتیا باشه میشه هایپر کار؟بعد با دنا توربو میخوای تو فرمول یک شرکت کنی؟ خود ایرانخودرو دهنش وا مونده. یکم بیشتر در مورد سگمنت ها مطالعه کن .تعصب تا کجا؟
۲۳ آبان ۱۴۰۲دمت گرم که کاری کردی آدمی که رلش ولش کرده لبخند بزنه
RIO
۲۳ آبان ۱۴۰۲باشه مشکلی نیست.🤣
علی
۲۸ آبان ۱۴۰۳خوشا به حالت🫡
زغوغای جهان فارغ…
رهگذر
۲۳ آبان ۱۴۰۲پارس خرید و فروش بهتری داره و میشه گفت بزرگترین فضای اتاق رو توی محصولات داخلی داره قطعاتش هنوز هم ارزونتر از رقباس
۰۰۹۸سامورایی
۲۳ آبان ۱۴۰۲⚡پارس سلطان⚡ ( راننده پارس پشت فرمون در حال گرفتن سیس خلبان اف ۳۵ ) 🤣
خلبان B-2 زمینی 😎🚀
۲۳ آبان ۱۴۰۲آخرین بارت باشه میگی F35 . اون مال رانا لوازمیه 😒
رفیق من ELX موتور زانتیا داره رنگشم مشکیه . پشتش زده اس آر ۷۱ بلک برد 😍😎🦅🚀
مال من elx نیست . ولی من بمب افکن B2 ام 😎
اف ۳۵ و اینا همش مال جوجه هاست که تازه گواهینامه گرفتن 😒👎
محمد
۲۳ آبان ۱۴۰۲همین الان یه جفت اینه پژو پارس بستم و اومدم تو پدال یه چرخی بزنم
اینه نمونه تاشو جدید رو با قدیمیش عوض کرد که یه حالی کرده باشه
ادم گم میشه تو این همه تنوع
اینه ساده
اینه تاشو
تاشو برقی
با المنت
بی المنت
با روکش همرنگ ماشین
بدون روکش همرنگ
.
دیگه چی میخواین؟
کیفیتم که لندکروز!
قانع باشین بابا….
علی
۲۳ آبان ۱۴۰۲به عنوان کسی که دقیقا هم پارس موتور جدید و هم رانا سقف شیشه ای رو تجربه کرده باید بگم از داشتن هر دوشون پس از مدتی حالا پارس بعد از یک ماه و رانا بعد از 1 سال پشیمونم و اگه یکم دست به آچار و فنی بودم میفروختم و یه گالانت یا فولکس گلف نسل 2 یا حتی مزدا 323 میخریدم. هرچند بازم انتخاب بین بد و بدتره چون اونام عمرشون رو کردن و الآن استهلاکشون بالا و قطعاتشون نایاب و گرونن.
مانی
۲۳ آبان ۱۴۰۲پژو پارس ماشین محبوب و مورد علاقه مردم ایران هست و هرگز دست از سرش بر نمی دارند و شاید نوعی سندروم عشقی نسبت به این ماشین دارند.شک ندارم که تا آخرین روز تولید هم مردم ایران برای این ماشین صف می بندند و بعد از خرید آن و پخش چای و شیرینی بین فامیل و همسایه وسوزاندن دل و جیگر آنها مستقیما به سراغ نمایندگی های ایران خودرو می روند تا خرابی های چندگانه ماشین صفر کیلومتر خود را رفع و رجوع کنند.البته بعد هم می روند در فضای مجازی و داخل کمد و کابینت آشپزخانه منزل شان به این ماشین حسابی بد و بیراه میگن و البته بعدش سریع پشیمون میش و از ماشین عزیزشان سریع معذرت خواهی میکنن و بهش لقب سلطان میدن و به سرعت با بنزین مجانی چند ساعتی ول و بی هدف تو خیابان های شهر دور دور می کنن و مدتی بعد تر هم با بر و بچ میرن شمال و کلا بی خیال همه چیز میش…کلا ایرانی ها ملت باحال و شادی هستند و همه مسائل سخت و جدی زندگی را به جوک و خنده و دلقک بازی تبدیل می کنند ولی مسائل ساده و فکاهی و شوخی را به موضاعاتی گریه آور و تلخ تبدیل می کنند.پژو پارس گاو شیرده شرکت ایران خودرو هست.شرکتی که ادعا می کند بزرگترین شرکت خاورمیانه هست ولی خروجی صادراتی آن چیزی در حد صفر هست.این شرکت هنوز هم خواب رقابت با هیوندای کره جنوبی را می بیند.باباجون!..لطفا بیدار شو.
زیزیگولو
۲۳ آبان ۱۴۰۲به احتمال زیاد علت گرون شدن دوباره گاریهای سایپا و ویرانخودرو کمیاب شدن قوطی کهنه و حلبی کهنه و پلاستیک کهنه تو آشغال دونیا هستش🤦
سالار فصل
۲۳ آبان ۱۴۰۲موتور رانا با 206 فرق داره؟ گیربوکسش چطو؟
datsun
۲۳ آبان ۱۴۰۲داداش خداوکیلی بعد این همه سال نمیدونی رانا همون ۲۰۶ صندوقه یا ما رو گیر آوردی،
سالار فصل
۲۳ آبان ۱۴۰۲سالهاست ماشین ایرانی خیلی کم دیدم از نزدیک قربان
عجب
۲۳ آبان ۱۴۰۲عجب !!!
علی جردن
۲۳ آبان ۱۴۰۲رانا پلاس مخصوصا در نسخه پانوراما در یک کلاس دیگه بازی می کنه و رقیب مستقیم سراتو سایپایی ۱۶۰۰ سی سی هست که بازم بخاطر موتور کم استهلاک تر و تجهیزات بیشتر و قیمت اقتصادی تر رانا پلاس برنده هست با شاهین هم اصلا قابل مقایسه نیست موتور پراید و کابین فاجعه بار
Anti BTS
۲۳ آبان ۱۴۰۲اصلا معلوم نیست که خودت رانا پلاس داری 😆
علی جردن
۲۳ آبان ۱۴۰۲سلام داداش کسی بزور بهم رانا نفروخت که بمونه رو دستم بخوام ازش تعریف کنم تا بفروشمش.
با تجربه و دانشی که در زمینه خودرو داشتم بین گزینه ها رانا پلاس رو انتخاب کردم و تضمین می دم هرکس بخره خوشش میاد خودم صدرصد گارانتی می کنم حال کنه با ماشینش…
مثل شاهین و تارا هم ماشین تازه به دوران رسیده ایی نیست و حتی دنا ساخته نشده بود رانا تو خیابونا بود. بهترین خرید و انتخاب زیر ۱/۵ ملیارد تومن
RIO
۲۳ آبان ۱۴۰۲حیف نیست سراتو رو با رانا مقایسه کردی؟؟
علی جردن
۲۳ آبان ۱۴۰۲سراتویی که سایپا مونتاژ کنه فکر نکن خودروی قابلی از آب در بیاد و رانا رو عین ۲۰۶SD در دفتر پژو برزیل طراحی کردن
مهران
۲۳ آبان ۱۴۰۲🔫😑
امیر علی
۲۴ آبان ۱۴۰۲رانا رو با سراتو مقایسه می کنی😆😆😆😆😆
احسان
۲۳ آبان ۱۴۰۲اگر محصولات ایران خودرو رو برای قشر پایین و متوسط در نظر بگیرم تنها گزینه های محدود رانا،دنا،پارس،وسمند هست و با اینکه خودم دنا ثبت نام کردم اما از الان به جای روزشماری برای تحویل ماشینی که با زور پولش رو جور کردیم. از مشکلاتی که خواهد داشت میترسم( وضع مونتاژ شایع خراب که همه میدونن) و جالب اینجاست دیگر گزینه ها هم همین طور هست، ماشین های دست دوم خارجی خرج زیاد دارن ،چینی ها اطمینان پذیری کم.و البته هردوشون گرون! دیگه هیچ قشری از ماشین خریدن فکر نکنم لذت ببره همه مجبوریم از خواسته های حداقلی مون کوتاه بیایم. بدیهیات رو گفتم اما باز اینجا آدم میگه اندکی از ناراحتی اش کم میشه.
RIO
۲۳ آبان ۱۴۰۲مقایسه بین دو تا حیف بنزین.