در این مقاله به بررسی یکی از پرفروشترین و قدیمیترین خودروهای کشور یعنی پژو پارس سال XU7 میپردازیم.
به جرات میتوان پژو پارس را جزو محبوبترین سدان های تولید داخل به شمار آورد. این خودرو که فیس لیفتی سنگین از پژو ۴۰۵ به شمار میرود از سال ۱۳۷۹ روی خط تولید قرار داشته و بهترین تجربه شرکتهای خودروساز داخلی در زمینه بهروزرسانی یک خودرو محسوب میشود. پژو ۴۰۵ که پایه و اساس شکلگیری پارس محسوب میشود در آن دوران جزو خودروهای پرطرفدار بازار بود و ایرانخودرو با نزدیک کردن چهره آن به پژو ۴۰۶ باعث شد افراد زیادی به خرید پارس ترغیب شوند. چهره جذابتر و لوکستر، فضای داخلی و بار نسبتاً جادار و استفاده از موتور XU7 با هزینه سرویس و نگهداری پایینتر و قطعات و لوازمیدکی فراوان باعث شدند پژو پارس XU7 انتخاب افراد زیادی باشد. با اینکه پژو پارس در نسخههای گوناگونی تولید شده و قبلاً نیز به بررسی اکثر آنها در پدال پرداختهایم اما این بار میخواهیم پژو پارس سال XU7 را معرفی نماییم.
پژو پارس تا چندین سال با داشبورد ۴۰۵ و برخی تغییرات جزئی نسبت به آن تولید میشد اما از اواخر سال ۱۳۹۲ داشبورد و رودری های کاملاً جدیدی برای آن طراحی شد که در بازار به نام جالب داشبورد سوناتایی مشهور گشت. ایرانخودرو این نسخه از پارس را با پسوند سال روانه بازار کرد و تا همین چند سال پیش نیز همین خودرو به همراه نسخههای دیگر از جمله پارس LX تولید میشدند. جدای از طراحی جدید داشبورد و رودری ها، پژو پارس سال XU7 به الزامات ایمنی جدید از جمله دو کیسه هوا و ترمز ضد قفل مجهز شده است و تغییراتی نیز در طراحی آینههای جانبی آن دیده میشود.
مشخصات فنی پژو پارس سال
پژو پارس سال از موتور مشهور XU7 استفاده میکند. این موتور سالخورده و قدیمی از نوع ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتون متر گشتاور است و نیروی خود را به گیربکس ۵ سرعته دستی ارسال میکند. در جدول زیر میتوانیم مشخصات فنی کامل این خودرو را مشاهده کنیم.
نوع موتور | XU7 |
حجم موتور | ۱۷۶۱ سیسی |
حداکثر توان موتور | ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور موتور | ۱۵۳ نیوتون متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه |
تعداد سوپاپ | ۸ |
نوع سوخت | بنزین بدون سرب اکتان ۸۷ و ۹۵ |
سیستم انژکتوری | پاشش چندنقطهای |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۱۱ ثانیه |
سیستم انتقال قدرت | ۵ دنده دستی BE3 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی | ۱۳.۸/۷/۹.۱ لیتر در صد کیلومتر |
طول/عرض/ارتفاع خودرو | ۴۴۹۸/۱۴۱۰/۲۶۶۹ میلیمتر |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب | ۲۶۶۹ میلیمتر |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی | ۱۱۶۵ کیلوگرم |
گنجایش مخزن سوخت | ۶۶ لیتر |
حجم فضای صندوقعقب | ۴۷۰ لیتر |
همانطور که مشخص است این موتور از تکنولوژی قدیمی رنج میبرد و بررسی مصرف سوخت بسیار زیاد حدود ۱۴ لیتری در شهر و ترکیبی ۹ لیتری نشان دهنده چنین موضوعی است. در واقع یکی از دلایل افزایش سرسامآور مصرف سوخت در کشور را میتوان تولید چنین محصولاتی با مصرف زیاد دانست درحالیکه خودروهای مدرن امروزی با قدرت بسیار بیشتر مصرف سوخت کمتری نسبت به خودرویی همچون پژو پارس سال XU7 دارند. البته با توجه به وزن نسبتاً پایین پارس سال، شتاب و کشش این خودرو نسبت به خودرویی همچون دنا بهتر است. در ادامه نیز به بررسی تجهیزات ایمنی و امکانات داخلی این خودرو میپردازیم.
ترمز | سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلوی دیسکی با سیستم خنک کاری، ترمز عقب کاسهای |
کیسه هوای ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
فرمان | هیدرولیکی، کلیدهای کنترل روی فرمان MFC |
سیستم تهویه | اتوماتیک |
سیستم صوتی | رادیوپخش |
چراغها | چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشهخوان |
آینهها | آینههای جانبی برقی راهنمادار |
شیشهها | شیشهبالابر برقی درهای جلو و عقب |
تزئینات | تریم دو رنگ، قطعات دکوراتیو طرح چوب، روکش پارچهای صندلی |
تجهیزات ایمنی | ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، سنسور دندهعقب |
رینگ و لاستیک | ۱۴ اینچی فولادی |
صندلی | تنظیم اهرمی پشتی صندلی جلو |
سایر تجهیزات | دماسنج روی داشبورد، بازکن درب صندوقعقب از داخل اتاق، سیستم اتولاک (قفل شدن درها پس از حرکت) و مستر لاک (با یک دکمه همه درها قفل و باز میشوند) و اتوفلاشر (در ترمزهای شدید با کاهش ناگهانی سرعت فلاشرها روشن میشوند) و تایمر چراغ سقف و آگاه کردن راننده از وضعیت باز و بسته شدن درب خودرو توسط چراغهای راهنما و چراغ سقفی و LED داخل جلو آمپر و سیستم اخطار سرقت ساده با استفاده از بوق خودرو بجای آژیر دزدگیر، سیستم مالتی پلکس |
پژو پارس ELX با موتور XU7P
ایرانخودرو در اواخر سالهای تولید پارس نسخهای از آن با موتور بهینه XU7P و امکانات بیشتر را تولید نمود. این خودرو که پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P نام دارد از نظر قوای محرکه به پیشرانه بهینه شده XU7P که ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتون متر گشتاور دارد مجهز شده است. سدان یاد شده در عرض ۱۲ ثانیه از سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعتی دارد. مصرف سوخت ترکیبی پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P حدود ۷ لیتر اعلام شده است. موتور این خودرو طبق گفته ایرانخودرو بهینهسازیهای مختلفی داشته که نتیجه آن رفع برخی مشکلات قبلی از جمله سوختن واشر سر سیلندر، سیستم خنک کاری ارتقا یافته و کاهش مصرف سوخت است. البته باید گفت این موتور نیازمند روغنموتور مخصوصی است که هزینه بسیار بیشتری نسبت به روغنموتور XU7 معمولی دارد.
از نظر تجهیزات نیز پژو پارس سال سفارشی ELX با موتور XU7P دارای امکانات بیشتری است که به آنها اشاره میکنیم.
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- سیستم صوتی مالتی مدیا
- چراغهای عقب دودی، چراغخطر سوم مشکی، چراغ روز
- شیشههای عقب دودی
- دوربین دندهعقب، اخطار کاهش باد لاستیکها TPMS
- رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی
- تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو
- دسته راهنمای طرح جدید، سنسور نور و باران، جلو آمپر دیجیتال
طراحی ظاهری و داخلی
یکی از عوامل فروش بالای پژو پارس در سالهای اولیه عرضه به طراحی جذابتر آن نسبت به خودرویی همچون ۴۰۵ مربوط میشود. طراحان این خودرو سعی داشتند پارس شباهت زیادی به پژو ۴۰۶ داشته باشد و تا حد زیادی نیز در این رابطه موفق شدهاند. طرح چراغهای جلو، جلوپنجره و سپر تغییر یافته و مه شکنها نیز به آن افزوده شدهاند. البته با بررسی پروفایل جانبی پارس میتوان به شباهت آن با ۴۰۵ پی برد چراکه در این بخش تفاوت چندانی به جز زه جانبی و آینهها وجود ندارد. همچنین ایرانخودرو از قالپاقهای متفاوتی در پارس سال XU7 نسبت به ۴۰۵ استفاده کرده است. در بخش عقب نیز چراغها اگرچه طرح سادهای دارند اما بهتر جلوه میکنند. در مجموع طراحی پارس بهتر از ۴۰۵ است و همچنان پس از گذشت بیش از دو دهه از طراحی آن بهترین فیس لیفت صنعت خودروی کشور محسوب میشود.
در بخش طراحی کابین باید دانست پارس تا سال ۱۳۹۲ از طراحی داشبورد قدیمی و مشابه ۴۰۵ استفاده میکرد هرچند تغییراتی جزئی در تریم ها داشت؛ اما ایرانخودرو از اواخر آن سال داشبورد جدیدی را هم برای پارس و هم ۴۰۵ معرفی کرد که اگرچه طراحی بهروزتر و بهتری داشت اما از نظر کیفیت نسبت به داشبورد قبلی افت کرده بود. استفاده از پلاستیکهای خشک و ارزانقیمت باعث شدهاند کیفیت کابین پارس سال نسبت به مدلهای قبلی افت داشته باشد. البته طراحی این کابین بهتر است و جذابتر جلوه میکند. صندلیها نیز پوشش پارچهای دارند و راحتی نسبی را فراهم میسازند. پژو پارس سال XU7 از نظر فضای کابین و به ویژه فضای پای سرنشینان عقب وضعیت بهتری نسبت به خودرویی همچون ۲۰۶ صندوقدار و رانا دارد و به همین خاطر انتخاب اول بسیاری از خانوادهها بوده است. همین موضوع درباره فضای بار و صندوقعقب نیز صدق میکند.
مزایای پژو پارس سال XU7
با اینکه تولید پژو پارس سال XU7 و سایر نسخههای آن متوقف شده و این سدان قدیمی بهصورت صفرکیلومتر عرضه نمیشود اما همچنان بازار خرید و فروش داغی دارد که به نقاط قوت آن مربوط میشود. فضای کابین و بار جادار، کیفیت سواری نرم و پذیرفتنی، خدمات پس از فروش گسترده، قیمت نسبتاً پایین لوازمیدکی، بازار پررونق و قیمت مناسب مدلهای کارکرده و دستدوم جزو نقاط قوت این خودرو محسوب میشوند. همچنین با اینکه چندین دهه از طراحی پارس میگذرد و گرد پیری بر چهره آن نشسته اما همچنان طرحی هماهنگ و قابلقبول را به نمایش میگذارد.
معایب پژو پارس سال XU7
البته این سدان ایرانی فرانسوی در کنار مزایای خود با مشکلاتی نیز دست و پنجه نرم میکند. شاید یکی از مهمترین نقاط ضعف پارس سال XU7 به قلب تپنده این خودرو با استهلاک بالا مربوط باشد. این موتور به دمای آب بسیار حساس است و با کمترین افزایش دما با مشکل سوختن واشر سر سیلندر مواجه میشود. همچنین مشکلات مربوط به روغنریزی و روغنسوزی نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. مشکل دیگر پارس مصرف سوخت بالا به ویژه در شهر است که هزینه بیشتری را به مالک تحمیل میکند. ایمنی پژو پارس نیز ضعیف است و این موضوع با توجه به ساختار و پلتفرم قدیمی آن جای تعجبی ندارد. کمبود امکانات ایمنی و رفاهی در مقایسه با خودروهای مدرن امروزی، افت کیفیت مدلهای جدیدتر با ایرادات مونتاژ عجیب، ورود صدای زیاد موتور و جاده به کابین و… جزو دیگر نقاط ضعف خودروی موردبحث هستند.
بیشتر بدانید:
ارزش خرید پژو پارس سال XU7
از آنجایی که نمونههای صفرکیلومتر این خودرو در بازار حضور ندارند بنابراین مقایسه آن با مدلهای صفرکیلومتر کار دشواری خواهد بود. در حال حاضر، پارس سال XU7 بسته به سال تولید، وضعیت بدنه و کابین، کارکرد و… با قیمت بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. در صورتی که بودجه محدودی دارید اما فردی اصطلاحاً دست به آچار هستید و به خودرویی نسبتاً جادار نیاز دارید، پژو پارس سال XU7 گزینه خوبی خواهد بود مخصوصاً اینکه هم بازار خرید و فروش خوبی دارد و هم از نظر قطعات یدکی و تعمیرکار مشکلی نخواهد داشت؛ اما اگر به مصرف سوخت بالا، استهلاک قطعات و موتور، تجهیزات و ایمنی اهمیت زیادی میدهید شاید بهتر باشد به سراغ خودروهای دیگر بروید.
راهنمای خرید پژو پارس سال XU7
اگر تصمیم شما برای خرید این خودرو قطعی شده پس باید مواردی را قبل از خرید در نظر بگیرید. مهمترین نکته در خرید پارس سال XU7 به سلامت موتور و بدنه آن مربوط میشود. حتماً قبل از خرید نسبت به بررسی کارشناسی بدنه و فنی اقدام کنید و وضعیت موتور خودرو را از نظر سلامت اجزایی همچون میللنگ، سر سیلندر و واشر و… بررسی نمایید. همچنین دقت داشته باشید که شاسیهای خودرو تصادفی نداشته باشند. اکثر پارسهای قدیمی با مشکل برخورد و تصادف از عقب و جمع شدن شاسی مواجه هستند و بنابراین باید به این نکته دقت کنید. متأسفانه هرچقدر به مدلهای جدیدتر پارس میپردازیم از کیفیت آنها کاسته میشود و اگر بتوانید مدلهای کم کارکرد و تمیز قدیمیتر را پیدا کنید قطعاً کیفیت آنها را بهتر خواهید یافت. جهت اطلاع از قیمت روز خودرو نیز می توانید به صفحه ویژه آن در پدال مراجعه نمایید.
مقایسه با رقبا
پارس با رقبای داخلی و همخانواده متعدد و همچنین برخی رقبای دیگر روبروست. اگرچه مدلهای صفرکیلومتر این خودرو وجود ندارد اما در مقایسه نسخههای دستدوم پارس با سمند، رانا، ۲۰۶ صندوقدار و دنا میتوانیم به نکات جالبی برسیم. خودروی سمند XU7 از نظر قوای محرکه و پلتفرم تفاوتی با پارس ندارد و بنابراین عمده تفاوتهای آنها در ظاهر و طراحی و کابین خلاصه میشود و شاید بیشتر افراد به دنبال طراحی جذابتر پارس باشند. البته کیفیت سواری سمند به ویژه در جاده کمی بهتر از پارس است هرچند داستان سمند موتور ملی کاملاً فرق میکند. سمند موتور ملی با اینکه هزینههای نگهداری و قیمت قطعات بیشتری دارد اما قدرت بهتری را فراهم کرده و عملکرد نرمی دارد و سر و صدای آن نیز کمتر است.
در مقایسه پژو پارس سال XU7 با رانا و ۲۰۶ صندوقدار باید گفت مهمترین مزیت پارس به قیمت پایینتر قطعات و لوازمیدکی و همچنین فضای کابین بیشتر نسبت به دو خودروی یاد شده مربوط میشود. البته رانا و ۲۰۶ صندوقدار از موتور TU5 با استهلاک و مصرف سوخت کمتری استفاده میکنند و طراحی بهروزتری دارند. مهمترین عیب این دو خودرو به فضای بسیار کم بخش عقب کابین مربوط میشود که بسیاری از خانوادهها را به سمت پارس سوق میدهد. نهایتاً در خانواده ایرانخودرو میتوانیم به دنا بپردازیم که در واقع نسخه فیس لیفت سمند محسوب میشود و از موتور EF7 بنزینی استفاده میکند. این خودرو از طراحی زیباتر و کابین جذابتری نسبت به پارس سود میبرد و موتوری قویتر دارد هرچند وزن بالاتر دنا این مزیت را محو میکند. پژو پارس با استهلاک بیشتر موتور و مشکل واشر زدن مواجه است درحالیکه از نظر هزینه تعمیرات و قیمت لوازمیدکی برتر از دنا ظاهر میشود. در مقابل هم دنا موتوری کم سر و صداتر و نرمتر دارد و پرستیژ آن در بازار کمی بالاتر از پارس است.
دیگر رقبای پژو پارس سال XU7 را میتوان خودروهایی همچون ساینا، سهند و شاهین دانست که توسط سایپا تولید میشوند. سهند به عنوان نسخه فیس لیفت ساینا از تجهیزات بیشتر و ظاهری بهتر سود میبرد. مزیت اصلی این دو خودرو را میتوان در استهلاک کمتر نسبت به پارس دانست. همچنین سهند نیز در تیپ فول خود امکانات بیشتری دارد و البته برای خرید آن باید بودجه بیشتری اختصاص داد؛ اما از نظر سواری و فضای بار این پژو پارس است که برتری دارد و در بحث پرستیژ و جایگاه در بازار نیز وضعیت بهتری خواهد داشت. همچنین قدرت موتور پارس بیشتر بوده و در جادهها و به ویژه شرایط سبقت و حرکت در سربالایی کاملاً برتر از ساینا و سهند عمل میکند. شاهین از نظر طراحی ظاهری و داخلی، ایمنی و تجهیزات برتر از پارس است اما با دو مشکل موتور و قیمت مواجه است. موتور توربوی این خودرو برگرفته از تیباست و راندمان پایینی دارد. از طرفی قیمت بالای شاهین مانع دستیابی خریداران پارس به آن خواهد شد.
بد نیست اشارهای هم به پژو پارس سال XU7P داشته باشیم. این موتور با توجه به مشکلات عدیده موتور XU7 تولید شد و ایرانخودرو مدعی است عمده مشکلات آن را رفع کرده تا هم دیگر با پدیده سوختن واشر سر سیلندر مواجه نباشد و هم مصرف سوخت و استهلاک آن کاهش یابد. تا به حال نیز مشکل خاصی از این موتور گزارش نشده اما بسیاری از مالکان به سر و صدای زیاد این موتور و همچنین هزینه بالای تعویض روغن آن اشاره کردهاند. البته در حال حاضر تولید پارس سال با موتور XU7P نیز متوقف شده است.
جمعبندی
پژو پارس یکی از قدیمیترین سدان های کشور است که حدود ربع قرن روی خط تولید قرار داشت. ظاهر جذاب در زمان معرفی، فضای کابین و بار مطلوب، وفور قطعات یدکی و هزینه نسبتاً پایین تعمیر موتور باعث شد پارس به یکی از محبوبترین خودروهای کشور تبدیل شود و از حدود یک دهه قبل نیز نسخه بهروز شده آن با طراحی متفاوت کابین و با پسوند سال راهی بازار شد. این خودرو مزایایی همچون کیفیت سواری پذیرفتنی و خدمات پس از فروش گسترده دارد و گزینه اول بسیاری از خانوادهها به شمار میرود. در صورتی که بودجه محدودی دارید و میخواهید سدانی خانوادگی با هزینههای تعمیر و نگهداری نسبتاً پایین را خریداری کنید، پیدا کردن پژو پارس سال XU7 کارکرده با وضعیت مطلوب توصیه میشود؛ اما اگر علاقهای به صرف هزینه و نگهداری از خودرو نداشته و فضای کابین و بار در اولویتهای بعدی قرار دارد، میتوانید خودروهایی همچون ۲۰۶ صندوقدار، رانا و دنا را نیز در نظر داشته باشید. در پایان از مالکان پژو پارس درخواست میشود تجربیات خود در زمینه سواری، نگهداری و تعمیرات آن را با ما و دیگر کاربران پدال به اشتراک بگذارند.
علیرضا
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اگه بخوای منطقی به قضیه نگاه کنی کلأ باید دور ماشینای ذات فرانسوی رو یه خط قرمز درشت کشید چون تهش هم وقتتونو میگیرن هم پولتونو، ماشینایین که باید براشون هزینه کنی و در خصوص پیرشیا باید بگم که با یه ماشین فسیل طرفیم همین الان اگه اشتباه نکنم صفرشو حدود ۹۰۰ یا بیشتر باید هزینه کرد، ماشینی که از نظر ایمنی واقعأ حرفی برای گفتن مقابل حریفایی مثل شاهین و تارا ندارن و از نظر آپشن هم چیز خاصی ارائه نمیکنه و از نظر سواری و اتاق هم که معرف حضور همه هست و سال های ساله که سوار شدیم و میدونیم چجوریه، ماشین کارکرده رو شخصأ به هیچکسی پیشنهاد نمیکنم چون داستان های خودشو داره شما نمیدونی مالک قبلی چجوری باهاش رونده یا سرویس هاشو کی و درست انجام داده یا نه و خیلی موارد دیگه، در حال حاضر پارس مدل ۹۲-۹۳ که ۱۰ سال ازش گذشته و قطعأ کلی هزینه داره که باید حداقل ۵۰۰ میلیون هزینه کرد، با این رقم سهند گزینه منطقی و مناسبی به نظر میرسه چون هم کم استهلاکه همم کم هزینه، در کل ماشینای سایپا هزینه نگهداری و لوازمشون پایین تر از ایران خودرو و بقیه خودرو ساز هاست…
مصطفی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اره
آقایون دور فرانسوی رو خط بکشید…
قبلا ۴۰۵ داشتم از موقعی که خریدمش در عرض ۵ ماه ۱۱ باز موتور باز کردم هر بارم حدود ۱۵ ۲۰ تومن هزینه کردم…
اندازه ای خریده بودم به همون اندازه خرج موتور لعنتی اش کردم
علیرضا
۱۹ فروردین ۱۴۰۴سال97 بود که بعد از گواهینامه این ماشین و از خانوادم کادو گرفتم و تا الان که 180 تا راه رفته نه واشر زده نه تعمیر موتور گیربکس فقط مصرفی ها بوده و سوختن لامپ و فیوز که 500 هزار تومان هم نشد یکبار هم سیم کلاچ برید سرویس های منظم و لوازم باکیفیت استفاده نرمال و فابریک این ماشین انقد بد نیست مصرف سوختش زیاده و سروصدای اتاقش زیاده کیفیتش مثل elx و ef7 نیست tu5 نیست ولی قیمت پایینش و هزینه تعمیر کم تا حدودی جبران میکنه
nima.jdm
۱۹ فروردین ۱۴۰۴نظرتون راجب پارس elx موتور زانتیا چیه؟
KOP
۱۹ فروردین ۱۴۰۴از همشون عمری گذشته. به نسبت بقیه پارس ها ماشین بدی نبود زمانی که تولید میشد.من پانزده سال پیش داشتم. در مقایسه با پارس های دیگه بهتر بودند ولی زیر پای زانتیا نداشت. هر سال که از عرضه شون گذشت کیفیت شون کمتر میشد. من دو مدل مختلف با فاصله تولید 4 سال سوار شدم و تفاوت کیفیتی شون متاسفانه زیاد بود . مثلا اومدن صندلی شون عوض کردند و صندلی جدید خیلی پسرفت بود و اصلا دوام نداشت تمام قابلیت ها صندلی در یک برد الکترونیک قرار دادند که دوام ضعیفی داشت.
دست دومها اکثرا تحت فشار بودند. عمرت ارزش این نداره که هر روز تعمیرگاه باشی پول و اعصابت بره.
مدلهای بعدی که ساخته شدند دیگه موتور زانتیا نداشتند و ارزش خرید نداره
nima
۱۹ فروردین ۱۴۰۴اگه توی دیوار نگاه کنی تعداد خیلی بالای پارس های موتور زانتیایی رو میبینی که با ۱۵ ۲۰ سال عمر کارکرد زیر ۲۰۰ و بعضا زیر ۱۰۰ دارن و با قیمت های عجیب و غریب
که شکی نیست کلاهبرداریه و یه سری افراد سودجو پشت ماجرا هستن که ماشین های elx درب و داغون رو با قیمت پایین میگیرن و چون می دونن طرفدار داره ماشین صفر شویی میکنن و کارکردش رو از ۴۰۰ تا ۵۰۰ تا میران رو ۱۵۰ و با قیمت فضایی می فروشند
مصطفی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴سالمش پیدا نمیشه
اگه باشه از xu7 بهتره
nima.jdm
۱۹ فروردین ۱۴۰۴ایکس یو سون زود جوش میاره و واشر میزنه
بنظرم بهترین ماشین ایرانی همون سمند با موتور ef7 هست انصافا از پارس و ۴۰۵ از همه جهت بهتر و سر تره
Hf
۱۹ فروردین ۱۴۰۴هر چقدر هم که مشکلات داشته باشه بهترین ماشین برای تیونینگه.
saeedfarshchian
۱۹ فروردین ۱۴۰۴تیونینگ که فقط هدرز و کیت مکش نیست
پرهام
۲۱ فروردین ۱۴۰۴سال 1383 تولید پیکان متوقف شد چون میگفتن تکنولوژی ش قدیمیه(اولین تولید سال 1346) یعنی 37 سال
پژو 405(مادر پژو پرشیا یا پارس) با این شمایل در سال 1986 معرفی و تولید شد یعنی 39 سال پیش
و این از نظر دوستان تکنولوژی ش قدیمی نشده و باید ادامه داشته باشه!