گروه صنعتی ایرانخودرو در جدیدترین بروزرسانی وبسایت خود مشخصات دنا پلاس جوانان، قوی ترین سدان ملی را منتشر کرد. در روزهای گذشته شورای رقابت قیمت رسمی این خودرو را اعلام کرد. بزودی شاهد عرضه دنا پلاس جوانان به بازار خواهیم بود.
به گزارش پدال، دنا پلاس جوانان کاملترین تیپ از خودروی دنا پلاس بوده و با موتور جدید EFP و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تولید خواهد شد. قدرتمندترین محصول ایران خودرو به سبک نامگذاری چهل سال پیش (مدل نوستالژیک پیکان جوانان)، دنا پلاس جوانان نام گرفته است.
مشخصات دنا پلاس جوانان
این خودرو به پیشرانهٔ جدید EFP مجهز شده که نسخهٔ ارتقایافتهٔ موتور EF7 است. این موتور که با نام EF7 پلاس هم شناخته میشود و حالا برای اولین بار در نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی شده است، در قسمتهای میللنگ، یاتاقانها، شاتونها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنککننده و… تغییراتی را تجربه کرده است. این موتور همچنین به سیستم دوگانهٔ زمانبندی متغیر سوپاپها هم مجهز شده است.
طبق کاتالوگ منتشر شده از این خودرو، موتور ۱.۷ لیتری EFP بر روی دنا پلاس حدود ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد نسبت به موتور EF7 توربو معمولی، ۱۵ اسب بخار و ۲۵ نیوتن متر قویتر خواهد بود.
به گفتهٔ ایرانخودرو، این افزایش قدرت با کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت و آلایندگی و همینطور بهبود دوام پیشرانه همراه است. تغییر مهم دیگر کاهش نسبت ضریب تراکم موتور بوده که از عدد ۹.۶ به ۹.۳ رسیده، به همین دلیل نسل جدید این موتور قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به گذشته دارد. مصرف سوخت ترکیبی موتور EFP در دنا پلاس بهصورت ترکیبی به ۷.۴ لیتر رسیده که حدود یک لیتر از نسخهٔ قبلی کمتر است. پیشرانهٔ جدید ایرانخودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است و سازگاری بیشتری با شرایط سوخت و آبوهوای کشور دارد.
به گفته مهندسان ایپکو، موتور EF7 پلاس توربوشارژ دمای کمتری نسبت به EF7 معمولی دارد و مشکل بحران حرارتی در این موتور به طور کامل برطرف شده است. استفاده از توربوشارژ با عملگر برقی باعث شده تا حداکثر گشتاور در دور موتور پایینتری وارد مدار شود. همین مسئله باعث بهبود شتابگیری و لذت رانندگی با دنا پلاس جوانان میشود.
نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک علاوه بر تجهیز به موتور EFP، به چند آپشن جدید از جمله سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد تایرها، استارت دکمهای و سیستم ورود بدون کلید نیز مجهز شده است. قرار است در آینده سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالاییها هم به لیست تجهیزات این خودرو افزوده شود.
قیمت رسمی دنا پلاس جوانان
شورای رقابت و گروه صنعتی ایرانخودرو در جدیدترین اطلاعیه خود قیمت کارخانهای محصول جدید دنا پلاس جوانان را ۵۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کردند. با احتساب هزینههای قانونی و مالیات، قیمت مصرف کننده این خودرو در حدود ۵۹۰ میلیون تومان خواهد بود.
سیروس
۲۴ خرداد ۱۴۰۲یادش بخیر یکی از اقوام پیکان جوانان داشت، تا چند سال پیش هم خوب و سالم راه میرفت خیلی هم قشنگ گاز میخورد. اون چی بود و کی بود این چی هست و کی هست!!!
ممد ژانگولر
۲۴ خرداد ۱۴۰۲من موندم ی جوان از کجاش این پولو در بیاره ؟!
به باباش بگه پول میخوام باباهه دگمه کولرو قطع میکنه .
کامیاب
۲۴ خرداد ۱۴۰۲جوان ایرانی پونصد تومنش کجا بود؟
❤BMW❤
۲۴ خرداد ۱۴۰۲اوه اوه ،
منافع بوگاتی به خطر افتاد
واقعا بیاد یه فکری به حال خودرو سازی بکنن ،
به نظرم اگه واردات آزاد بشه و خودرو هایی با قیمت مناسب وارد بشه که بازار داخلی ، به خطر بیوفته ، خودرو ساز های هم دست میجنبونند تا یکم برای جلب توجه مشتری ها ، قوی تر کار کنن
Benz :)
۲۴ خرداد ۱۴۰۲به نظرت میزارن با قیمت مناسب چیزی وارد بشه؟ آره مگه اینکه منظورت ماشینایی شبیه راین R3 باشه
❤BMW❤
۲۴ خرداد ۱۴۰۲*باید
حسین
۳۰ خرداد ۱۴۰۲یک مدل هم برا پیر مردها بسازه فرغون خودرو اونا هم دل دارن🤣🤣
رضا
۲۴ خرداد ۱۴۰۲کیفیت کابین واقعا وحشتناکه! همه جا پلاستیکه خشک بی روح.
AMANTE
۲۴ خرداد ۱۴۰۲کاش به فکر ایمنی هم بودن.
ایران
۲۴ خرداد ۱۴۰۲به نسبت ماشین های به اصطلاح ایرانی دیگه بازار مشخصات فنی مناسبی داره ولی با ۵۹۰ میلیون اونم قیمت کارخانه دلال ها راحت ۱/۱ ۱/۲ میلیارد ازش میکشن که خارج از دسترس ۷۰ ۸۰ درصد مردم میشه کاش لااقل طراحیش کمی بهبود پیدا میکرد کابینشم که همون قبلیس
Mahdi
۲۴ خرداد ۱۴۰۲تنها نکته مثبت توربو برقی هست که مشکل بنزین و اکتان بالا رو تا حد زیادی رفع میکنه
محمد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲جوانان….روی پلنفرمی با قدمت بیش از ۳۰ سال
با قیمتی دور از دسترس یه جوان
….
چه اسم زیبایی
عجب نگرش مسخره ای!!!
محمد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲600 قیمت کارخانه؟
اون ماشین جتا با ارز ازاد همینقدر بود. من نظرم روی اونه که بروز تره نه این.
Alireza
۲۴ خرداد ۱۴۰۲فقط دو خط اولو خوندم ین جوری نوشته قویترین خودروی ملی حالا هرکی ندونه ۵۶۰ اسب و ۷۰۰ نیوتون گشتاورشه!!!!!
SS
۲۴ خرداد ۱۴۰۲اگه 500 اسب داشت که اول خود این شاسی حلبی جر میخورد…
البته در اون صورت هم باز ایمنتر از حالت فعلیش بود
240 نیوتن متر رو شاسی 405 اون هم شاسی ساخته شده از ورق های حلبی ایران خودرو
بیشتر دنای جوان کُش هست
—-
از کابین هم که اصلا صحبت نکنیم… مشکلات ما فراتر از این چیزا هست
ab0lf4zl
۲۴ خرداد ۱۴۰۲100 میلیون بیشتر از دناپلاس توربو . دقیقا برای چه تغییری؟ حداقل ظاهر رو کمی تغییر بدین. اسمش جوانانه .ولی شبیه جوان های ساندیسی
مردیم از خوشی
۲۴ خرداد ۱۴۰۲کلمه جوانان هم دقیقا مثل کلمه مردم هست در لغت نامه مسولین
مردم موافق فیلتر هستند
مردم حامی تولید داخل هستند
مردم موافق حجاب هستند
مردم در انتخابات شرکت می کنند
مردم …….
این مردم همون ساندیسی ها هستند که زیر ۱۰ درصد جمعیت هستند
هادی
۲۴ خرداد ۱۴۰۲اولا که مافیای خودروسازی و در کل صنعت خودروسازی میراث نحس دوران پهلوی هست به همین دلیل هیچ بسیجی یا به تعبیر شما ساندیسی پیدا نمیشه که موافق ویران گاری و چارپا باشه؛ ثانیا این اکثریتی که شما تو اینستا میبینی به غیر از شمار رباط ها و افراد خارج نشین تو ایران به 5 میلیون نفر هم نمی رسند؛ثالثا حجاب یه بحثیه که توی همه ی ادیان و تو تاریخ چندین و چند هزار ساله ایرانی بوده و اختراع جدید مسئولین نیست که شما همه چیز رو به هم ربط میدی پس اینجا فقط در مورد ماشین بگو .
ab0lf4zl
۲۵ خرداد ۱۴۰۲درست میگی. اون زمان واقعا ایرانخودرو بود.
از زمانی ک دست تو و امثال تو افتاده شده ویران خودرو.
ما ک نخود هر اشی نیستیم ولی تو بوی بد هر گ… هستی
علیx76
۲۴ خرداد ۱۴۰۲ضریب تراکم قبلی ۱۱ نبوده.
۱۱ مربوط به نسخه تنفس طبیعیه، توربو باید حدود ۹.۵ بوده باشه و صرفا با کاهش ضریب تراکم، ضریب اطمینان افزایش پیدا نمیکنه.
دوما توربو برقی اصلا امکان نداره، ممکنه تویین اسکرو باشه یا حتی VTG، اما تکنولوژی توربو برقی خیلی خیلی فراتر از ایرانخودروئه. در حال حاضر بنز داره روی انجین ۲ لیتریش استفاده میکنه و هدفش هم کاهش لگه.
R@min
۲۴ خرداد ۱۴۰۲توربو برقی دو مدله که یکیش رو مرسدس و فولکس دارن و یکیش هم برند garret motion زده. مال بنز و فولکس e-booster هست و ترکیبی از سوپرشارژر و توربوشارژر بحساب میاد و از فهم مهندس های سهمیه ای امید با زندگی بالا خارجه. اگر اگر مثل همه حرفاشون دروغ و ز.ر مفت نباشه احتمالا از همون e-turbo استفاده کردن که خیلی بعیده این تکنولوژی مدرن و گرون وارد موتورسازی این دز.دها بشه و اصلا اون سازنده توربو با اینا همکاری کنه.
حسین
۲۴ خرداد ۱۴۰۲چی بگم از این مملکت یه جوان به نظر شما چند سال باید کارکنه تا یدونه دست دوم اینو بخره
فرزاد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲اگه برای خنک شدن بهتر موتور یه کم دیگه یعنی به اندازهی یه بند انگشت درز بین کاپوت و جلوپنجره رو بازتر کنند عااالی میشه
محمد
۲۴ خرداد ۱۴۰۲لنتیای باهوش لبه ی کاپوتو انداختن جلو تا دیده نشه اون درزه
کاین
۲۴ خرداد ۱۴۰۲۱۶۰hp و ۲۴۰nm اونوقت شتاب بالای ۱۰ ثانیه؟!!
شاهکاره واقعا…
Real
۲۴ خرداد ۱۴۰۲دوتا مطلب اشتباه تو متن بود اولا ضریب تراکم تنفس طبیعی 11 هست و تو توربو از 9.6 به 9.3 رسیده و قاعدتا سازگاری با بنزین ایران یکم بهتر میشه و بعدی توربو برقی که گفته منظورش بلواف توربو هست که از مکانیکی به الکتریکی تغییر کرده که سرعت واکنشش بهتر میشه وگرنه توربوها کلا مکانیکی هستن برقیاشم فقط کمک برای رفع لگ اولیه هستن
ایرانی
۲۵ خرداد ۱۴۰۲بعد از خواندن این مطالب فقط میتونم بگم ای کاش هرگز چیزی به اسم ایران خودرو و سایپا به وجود نمی آمد تا ماهم مثل تمام دنیا حتی با همین دلار ۵۰ تومنی میتونستیم با نصف قیمت این ماشین پلاستیکی ها ، خودروی واقعی سوار بشیم
امیرحسین
۲۷ خرداد ۱۴۰۲در اینکه صنعت خودروسازی ما افتضاح هست هیچ شک و بحثی نیست
اما دوستان اگر عاقلانه به موضوع نگاه کنیم قطعا وجود همین چند تا شرکت فرغون سازی به شدت به نفع کشور هست
چن اگر همین آشغال ها رو هن نمیتونستیم تولید کنیم اونوقت بود که شرکت های خارجی به بهانه ی تحریم شروع میکردند به گربه رقصوندن که مردم ما رو به تنگ بیارن
من طرفداری نمیکنم ولی عاقلانه نگاه کنیم وجود همین فرغون سازی ها هم نعمته عزیزان
خلیل
۲۵ خرداد ۱۴۰۲باید صادر بشه به کشور دوست و برادر ونزوئلا
*ALI*
۲۵ خرداد ۱۴۰۲دنا پلاس جوانان دیگه چه کوفتیه سایپا و ایران خودرو یه ماشین می سازه صد تا اسم میزاره روش
صادق ساجدی
۲۰ مرداد ۱۴۰۲سلام و درود ،موتور EF7 امتحان خودش رو پس داده و با توربو شدن شرایط بهتری هم بدست آورده،اما مشکل اصلی در صنعت خودرو ما پایبند بودن به پلتفرم های قدیمی هست.شما همون پلتفرم سمند رو سی سال کار میکنی یا پژو دویست و شیش رو و با نام های متفاوت بیرون میدی.این اهانت و توهین به مردم کشورت هست.برای یکباراین تولید رو کنار بگذارند و شروع به مونتاژ برند های برتر کنند.یا قطعه سازی کنند برای برند های برتر حتی با گمرکی دویست درصد برای خودرو های لوکس و صد درصد برای خودرو های اقتصادی خواهید دید که توان رقابتی ندارند خودرو ساز های ایرانی؛متاسفانه تمامی قطعات همین خودرو ها داره وارد میشه از چین و به شکل واقعی نهایت بیست درصد ما خودمون تولید کننده این خودرو ها هستیم.و داریم گول میزنیم مردم رو با گفتن جمله تولید ملی