ایران خودروایستگاه خبرچشم انداز

اعلام مشخصات رسمی دنا پلاس جوانان از سوی ایران خودرو

قوی‌ترین سدان ایرانی در راه بازار

گروه صنعتی ایرانخودرو در جدیدترین بروزرسانی وب‌سایت خود مشخصات دنا پلاس جوانان، قوی ترین سدان ملی را منتشر کرد. در روزهای گذشته شورای رقابت قیمت رسمی این خودرو را اعلام کرد. بزودی شاهد عرضه دنا پلاس جوانان به بازار خواهیم بود.

به گزارش پدال، دنا پلاس جوانان کامل‌ترین تیپ از خودروی دنا پلاس بوده و با موتور جدید EFP و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته تولید خواهد شد. قدرتمندترین محصول ایران خودرو به سبک نامگذاری چهل سال پیش  (مدل نوستالژیک پیکان جوانان)، دنا پلاس جوانان نام گرفته است.

مشخصات دنا پلاس جوانان

این خودرو به پیشرانهٔ جدید EFP مجهز شده که نسخهٔ ارتقایافتهٔ موتور EF7 است. این موتور که با نام EF7 پلاس هم شناخته می‌شود و حالا برای اولین بار در نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک معرفی شده است، در قسمت‌های میل‌لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون‌ها، پیستون، میل بادامک، سر سیلندر، منیفولدهای هوا و دود، توربوشارژر، سیستم خنک‌کننده و… تغییراتی را تجربه کرده است. این موتور همچنین به سیستم دوگانهٔ زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها هم مجهز شده است.

طبق کاتالوگ منتشر شده از این خودرو، موتور ۱.۷ لیتری EFP بر روی دنا پلاس حدود ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد نسبت به موتور EF7 توربو معمولی، ۱۵ اسب بخار و ۲۵ نیوتن متر قوی‎‌تر خواهد بود.

مشخصات ایرانخودرو دنا پلاس جوانان

به گفتهٔ ایران‌خودرو، این افزایش قدرت با کاهش ۱۰ درصدی مصرف سوخت و آلایندگی و همین‌طور بهبود دوام پیشرانه همراه است. تغییر مهم دیگر کاهش نسبت ضریب تراکم موتور بوده که از عدد ۹.۶ به ۹.۳ رسیده، به همین دلیل نسل جدید این موتور قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به گذشته دارد. مصرف سوخت ترکیبی موتور EFP در دنا پلاس به‌صورت ترکیبی به ۷.۴ لیتر رسیده که حدود یک لیتر از نسخهٔ قبلی کمتر است. پیشرانهٔ جدید ایران‌خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است و سازگاری بیشتری با شرایط سوخت و آب‌وهوای کشور دارد.

به گفته مهندسان ایپکو، موتور EF7 پلاس توربوشارژ دمای کمتری نسبت به EF7 معمولی دارد و مشکل بحران حرارتی در این موتور به طور کامل برطرف شده است. استفاده از توربوشارژ با عملگر برقی باعث شده تا حداکثر گشتاور در دور موتور پایین‌تری وارد مدار شود. همین مسئله باعث بهبود شتاب‌گیری و لذت رانندگی با دنا پلاس جوانان می‌شود.

نسخهٔ جدید دنا پلاس توربو اتوماتیک علاوه بر تجهیز به موتور EFP، به چند آپشن جدید از جمله سنسور نور، سنسور باران، سیستم پایش باد تایرها، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید نیز مجهز شده است. قرار است در آینده سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی‌ها هم به لیست تجهیزات این خودرو افزوده شود.

قیمت رسمی دنا پلاس جوانان

شورای رقابت و گروه صنعتی ایرانخودرو در جدیدترین اطلاعیه خود قیمت کارخانه‌ای محصول جدید دنا پلاس جوانان را ۵۰۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام کردند. با احتساب هزینه‌های قانونی و مالیات، قیمت مصرف کننده این خودرو در حدود ۵۹۰ میلیون تومان خواهد بود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۸۴ رای

محمدجواد نورایی

نویسنده و خبرنگار "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. سیروس

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    یادش بخیر یکی از اقوام پیکان جوانان داشت، تا چند سال پیش هم خوب و سالم راه میرفت خیلی هم قشنگ گاز میخورد. اون چی بود و کی بود این چی هست و کی هست!!!

    موافقم 94
    مخالفم 29
    1. ممد ژانگولر

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4151 ديدگاه)

      من موندم ی جوان از کجاش این پولو در بیاره ؟!

      به باباش بگه پول میخوام باباهه دگمه کولرو قطع میکنه .

      موافقم 130
      مخالفم 3
    2. کامیاب

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      جوان ایرانی پونصد تومنش کجا بود؟

      موافقم 30
      مخالفم 0
  2. ❤BMW❤

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    اوه اوه ،
    منافع بوگاتی به خطر افتاد
    واقعا بیاد یه فکری به حال خودرو سازی بکنن ،
    به نظرم اگه واردات آزاد بشه و خودرو هایی با قیمت مناسب وارد بشه که بازار داخلی ، به خطر بیوفته ، خودرو ساز های هم دست می‌جنبونند تا یکم برای جلب توجه مشتری ها ، قوی تر کار کنن

    موافقم 83
    مخالفم 27
    1. Benz :)

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      به نظرت میزارن با قیمت مناسب چیزی وارد بشه؟ آره مگه اینکه منظورت ماشینایی شبیه راین R3 باشه

      موافقم 52
      مخالفم 8
  3. ❤BMW❤

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    *باید

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. حسین

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یک مدل هم برا پیر مردها بسازه فرغون خودرو اونا هم دل دارن🤣🤣

      موافقم 4
      مخالفم 2
  4. رضا

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (126 ديدگاه)

    کیفیت کابین واقعا وحشتناکه! همه جا پلاستیکه خشک بی روح.

    موافقم 68
    مخالفم 5
  5. AMANTE

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    کاش به فکر ایمنی هم بودن.

    موافقم 54
    مخالفم 2
  6. ایران

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (341 ديدگاه)

    به نسبت ماشین های به اصطلاح ایرانی دیگه بازار مشخصات فنی مناسبی داره ولی با ۵۹۰ میلیون اونم قیمت کارخانه دلال ها راحت ۱/۱ ۱/۲ میلیارد ازش میکشن که خارج از دسترس ۷۰ ۸۰ درصد مردم میشه کاش لااقل طراحیش کمی بهبود پیدا میکرد کابینشم که همون قبلیس

    موافقم 58
    مخالفم 5
  7. Mahdi

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1478 ديدگاه)

    تنها نکته مثبت توربو برقی هست که مشکل بنزین و اکتان بالا رو تا حد زیادی رفع میکنه

    موافقم 43
    مخالفم 7
  8. محمد

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (599 ديدگاه)

    جوانان….روی پلنفرمی با قدمت بیش از ۳۰ سال
    با قیمتی دور از دسترس یه جوان
    ….
    چه اسم زیبایی
    عجب نگرش مسخره ای!!!

    موافقم 93
    مخالفم 8
  9. محمد

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (226 ديدگاه)

    600 قیمت کارخانه؟
    اون ماشین جتا با ارز ازاد همینقدر بود. من نظرم روی اونه که بروز تره نه این.

    موافقم 37
    مخالفم 6
  10. Alireza

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (203 ديدگاه)

    فقط دو خط اولو خوندم ین جوری نوشته قویترین خودروی ملی حالا هرکی ندونه ۵۶۰ اسب و ۷۰۰ نیوتون گشتاورشه!!!!!

    موافقم 38
    مخالفم 5
    1. SS

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (823 ديدگاه)

      اگه 500 اسب داشت که اول خود این شاسی حلبی جر میخورد…
      البته در اون صورت هم باز ایمنتر از حالت فعلیش بود
      240 نیوتن متر رو شاسی 405 اون هم شاسی ساخته شده از ورق های حلبی ایران خودرو
      بیشتر دنای جوان کُش هست
      —-
      از کابین هم که اصلا صحبت نکنیم… مشکلات ما فراتر از این چیزا هست

      موافقم 47
      مخالفم 2
  11. ab0lf4zl

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    100 میلیون بیشتر از دناپلاس توربو . دقیقا برای چه تغییری؟ حداقل ظاهر رو کمی تغییر بدین. اسمش جوانانه .ولی شبیه جوان های ساندیسی

    موافقم 67
    مخالفم 10
    1. مردیم از خوشی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1453 ديدگاه)

      کلمه جوانان هم دقیقا مثل کلمه مردم هست در لغت نامه مسولین

      مردم موافق فیلتر هستند
      مردم حامی تولید داخل هستند
      مردم موافق حجاب هستند
      مردم در انتخابات شرکت می کنند
      مردم …….

      این مردم همون ساندیسی ها هستند که زیر ۱۰ درصد جمعیت هستند

      موافقم 78
      مخالفم 10
      1. هادی

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (9 ديدگاه)

        اولا که مافیای خودروسازی و در کل صنعت خودروسازی میراث نحس دوران پهلوی هست به همین دلیل هیچ بسیجی یا به تعبیر شما ساندیسی پیدا نمیشه که موافق ویران گاری و چارپا باشه؛ ثانیا این اکثریتی که شما تو اینستا میبینی به غیر از شمار رباط ها و افراد خارج نشین تو ایران به 5 میلیون نفر هم نمی رسند؛ثالثا حجاب یه بحثیه که توی همه ی ادیان و تو تاریخ چندین و چند هزار ساله ایرانی بوده و اختراع جدید مسئولین نیست که شما همه چیز رو به هم ربط میدی پس اینجا فقط در مورد ماشین بگو .

        موافقم 13
        مخالفم 55
        1. ab0lf4zl

          ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (233 ديدگاه)

          درست میگی. اون زمان واقعا ایرانخودرو بود.
          از زمانی ک دست تو و امثال تو افتاده شده ویران خودرو.
          ما ک نخود هر اشی نیستیم ولی تو بوی بد هر گ… هستی

          موافقم 35
          مخالفم 5
  12. علیx76

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (393 ديدگاه)

    ضریب تراکم قبلی ۱۱ نبوده.
    ۱۱ مربوط به نسخه تنفس طبیعیه، توربو باید حدود ۹.۵ بوده باشه و صرفا با کاهش ضریب تراکم، ضریب اطمینان افزایش پیدا نمیکنه.
    دوما توربو برقی اصلا امکان نداره، ممکنه تویین اسکرو باشه یا حتی VTG، اما تکنولوژی توربو برقی خیلی خیلی فراتر از ایرانخودروئه. در حال حاضر بنز داره روی انجین ۲ لیتریش استفاده میکنه و هدفش هم کاهش لگه.

    موافقم 30
    مخالفم 3
  13. R@min

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2059 ديدگاه)

    توربو برقی دو مدله که یکیش رو مرسدس و فولکس دارن و یکیش هم برند garret motion زده. مال بنز و فولکس e-booster هست و ترکیبی از سوپرشارژر و توربوشارژر بحساب میاد و از فهم مهندس های سهمیه ای امید با زندگی بالا خارجه. اگر اگر مثل همه حرفاشون دروغ و ز.ر مفت نباشه احتمالا از همون e-turbo استفاده کردن که خیلی بعیده این تکنولوژی مدرن و گرون وارد موتورسازی این دز.دها بشه و اصلا اون سازنده توربو با اینا همکاری کنه.

    موافقم 26
    مخالفم 3
  14. حسین

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (49 ديدگاه)

    چی بگم از این مملکت یه جوان به نظر شما چند سال باید کارکنه تا یدونه دست دوم اینو بخره

    موافقم 23
  15. فرزاد

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (319 ديدگاه)

    اگه برای خنک شدن بهتر موتور یه کم دیگه یعنی به اندازه‌ی یه بند انگشت درز بین کاپوت و جلوپنجره رو بازتر کنند عااالی میشه

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. محمد

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (226 ديدگاه)

      لنتیای باهوش لبه ی کاپوتو انداختن جلو تا دیده نشه اون درزه

      موافقم 4
      مخالفم 2
  16. کاین

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ۱۶۰hp و ۲۴۰nm اونوقت شتاب بالای ۱۰ ثانیه؟!!
    شاهکاره واقعا…

    موافقم 11
    مخالفم 2
  17. Real

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    دوتا مطلب اشتباه تو متن بود اولا ضریب تراکم تنفس طبیعی 11 هست و تو توربو از 9.6 به 9.3 رسیده و قاعدتا سازگاری با بنزین ایران یکم بهتر میشه و بعدی توربو برقی که گفته منظورش بلواف توربو هست که از مکانیکی به الکتریکی تغییر کرده که سرعت واکنشش بهتر میشه وگرنه توربوها کلا مکانیکی هستن برقیاشم فقط کمک برای رفع لگ اولیه هستن

  18. ایرانی

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بعد از خواندن این مطالب فقط میتونم بگم ای کاش هرگز چیزی به اسم ایران خودرو و سایپا به وجود نمی آمد تا ماهم مثل تمام دنیا حتی با همین دلار ۵۰ تومنی میتونستیم با نصف قیمت این ماشین پلاستیکی ها ، خودروی واقعی سوار بشیم

    موافقم 11
    1. امیرحسین

      ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در اینکه صنعت خودروسازی ما افتضاح هست هیچ شک و بحثی نیست
      اما دوستان اگر عاقلانه به موضوع نگاه کنیم قطعا وجود همین چند تا شرکت فرغون سازی به شدت به نفع کشور هست
      چن اگر همین آشغال ها رو هن نمیتونستیم تولید کنیم اونوقت بود که شرکت های خارجی به بهانه ی تحریم شروع می‌کردند به گربه رقصوندن که مردم ما رو به تنگ بیارن

      من طرفداری نمیکنم ولی عاقلانه نگاه کنیم وجود همین فرغون سازی ها هم نعمته عزیزان

      موافقم 1
      مخالفم 14
  19. خلیل

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (287 ديدگاه)

    باید صادر بشه به کشور دوست و برادر ونزوئلا

    موافقم 6
    مخالفم 1
  20. *ALI*

    ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (323 ديدگاه)

    دنا پلاس جوانان دیگه چه کوفتیه سایپا و ایران خودرو یه ماشین می سازه صد تا اسم میزاره روش

    موافقم 6
    مخالفم 0
  21. صادق ساجدی

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام و درود ،موتور EF7 امتحان خودش رو پس داده و با توربو شدن شرایط بهتری هم بدست آورده،اما مشکل اصلی در صنعت خودرو ما پایبند بودن به پلتفرم های قدیمی هست.شما همون پلتفرم سمند رو سی سال کار میکنی یا پژو دویست و شیش رو و با نام های متفاوت بیرون میدی.این اهانت و توهین به مردم کشورت هست.برای یکباراین تولید رو کنار بگذارند و شروع به مونتاژ برند های برتر کنند.یا قطعه سازی کنند برای برند های برتر حتی با گمرکی دویست درصد برای خودرو های لوکس و صد درصد برای خودرو های اقتصادی خواهید دید که توان رقابتی ندارند خودرو ساز های ایرانی؛متاسفانه تمامی قطعات همین خودرو ها داره وارد میشه از چین و به شکل واقعی نهایت بیست درصد ما خودمون تولید کننده این خودرو ها هستیم.و داریم گول میزنیم مردم رو با گفتن جمله تولید ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا