ایرانخودرو در واکنش به انتشار ویدئویی در شبکههای اجتماعی توسط فردی ناشناس درباره بروز حادثه برای خودرو ریرا در تاریخ نهم اسفندماه در محور زرند به سیریز استان کرمان، توضیحاتی را منتشر کرد.
در این توضیحات آمده است:
مسوولان ایران خودرو به محض اطلاع از حادثه واژگونی خودرو ریرا، با تشکیل تیم فنی متشکل از کارشناسان واحدهای مختلف برای بررسی صحت و سقم موضوع و اطلاع از وضعیت سرنشینان اقدامات لازم را انجام داده و تیم مذکور را برای بازدید از خودرو به محل اعزام کرده که نتایج بررسیهای صورت گرفته از این قرار است:
۱. خودرو در پارکینگ محل توقیف خودرو به همراه مالک محترم بازدید شد. همچنین گزارش پلیس از سانحه مورد بررسی قرار گرفت که در آن دلایل اولیه «عجله و شتاب بیمورد» و «لزوم آموزش بیشتر رانندگان» قید شده و همچنین علت مستقیم حادثه را «بیاحتیاطی از جانب راننده سواری به دلیل عدم توجه به جلو» دانسته بود.
۲. پیگیریهای تکمیلی توسط تیم فنی اعزامی نشان داد که خوشبختانه راننده خودرو آسیب جدی ندیده است؛ در این حادثه ایربگ جانبی سمت راننده بر اثر ضربه جانبی به درستی عمل کرده و باز شده است که باعث ایجاد جراحت جزیی به کتف راننده شده، ولی از بروز حادثه ناگوارتر و فوت احتمالی راننده جلوگیری کرده است. همچنین با توجه به عدم وجود ضربه مستقیم از جلو، ایربگهای جلو خودرو نیاز به عملکرد در حالت واژگونی نداشته است.
۳. سیستم ترمز خودرو بررسی شد و هیچ گونه نشتی روغن و قطعی در اتصالات وجود نداشت، اما آثار دستکاری بسیار جدی در سیستم برق مرتبط با ترمز خودرو مشاهده شد، به نحوی که فروشنده خودرو به جای حمل خودرو با خودروبر، برای این که کیلومتر شمار خودرو میزان پیمایش آن را به درستی نشان ندهد، نسبت به قطع فیوزی که نشاندهنده جلو آمپر را از کار میاندازد، اقدام کرده بود که این سیستم قطع شده، ارتباط مستقیمی با حفظ پایداری خودرو (ESC) داشته و نخستین اثر این تغییرات به صورت مستقیم بر روی عملکرد سیستم ترمز خودرو تاثیر میگذارد.
۴. بررسیهای صورت گرفته از اطلاعات خودرو نیز مشخص کرد که چراغهای هشدار دهنده سیستم ترمز خودرو در جلو آمپر روشن بوده و راننده که مسوولیت حمل خودرو برای مشتری جدید را داشته، توجهی به آن نکرده و به پیمایش خود ادامه داده است.
۵. پیرو شرایط ایجاد شده در زمان رانندگی و در شرایطی که خودرو با سرعت در جاده در حال تردد بوده، راننده خودرو ریرا پشت یک دستگاه کامیون به ترمزگیری اقدام میکند و خودرو از جاده منحرف شده و پس از عبور از مسیر روبهرو، به دلیل خارج بودن سیستم کنترل پایداری (ESC) از مدار، در حاشیه جاده دچار واژگونی مکرر میشود که بر اثر ضربات وارده جانبی به خودرو و مجموعه چرخ، دیسک خودرو بر اثر ضربه جانبی دچار شکست و جدایش شده است که اتفاقی معمول در چنین حوادثی است.
۶. در خاتمه، ضمن ابراز خوشحالی از این که این حادثه به دلیل سطح ایمنی بالای خودرو ریرا تلفات جانی درپی نداشته است، به تمامی رانندگان محترم توصیه میکنیم از هرگونه دستکاری در سیستمهای برق، ترمز و سایر سیستمهای حیاتی خودرو خودداری کرده و جهت حفظ ایمنی خود و سایر هموطنان، به هیچ وجه خودرو را از شرایط عملکردی استاندارد خارج نکنند.
amirboss
۱۸ اسفند ۱۴۰۳“مسوولان ایران خودرو به محض اطلاع از حادثه واژگونی خودرو ریرا، با تشکیل تیم فنی متشکل از کارشناسان واحدهای مختلف برای بررسی صحت و سقم موضوع و اطلاع از وضعیت سرنشینان اقدامات لازم را انجام داده و تیم مذکور را برای بازدید از خودرو به محل اعزام کرده …”
بابا برادران و کارشناسان زحمتکش ایرانخودرو همواره در جاده ها سرگردانند و دلسوزانه پیگیر تصادفات محصولات خود و همچنین دلداری به مجروحین و صانحه دیدگان و تسلی روح بازماندگان هستن.
مهرداد
۱۸ اسفند ۱۴۰۳میدونی خلاصه مطلب بالا این که همه دنیا و عالم مقصر هستند .به جز ایران خودرو
دیا
۱۸ اسفند ۱۴۰۳به یه جایی رسیدیم چه ایران خودرو یا هر واحد دولتی دیگر بگن ماست سفیده باور نکنم. معلوم نیست چی ساختن و چه دروغهایی تحویل مردم میدن. دوستم دنای صفر کیلومتر تحویل گرفت بعد گفت تو راه می امدم و سرعت حدودا ۷۰ کیلو متر در ساعت بو ، گفت رسیدم به پیچ ترمز گرفتم وقتی به هوش امدم دیدم تو بیمارستانم. گفت کارشناس ایرانخودرو امد گفت ترمزاتو دستکاری کردی وگرنه ماشین بیخود اینجوری نمیشه.
همایون
۱۸ اسفند ۱۴۰۳امان از دست این دلالها و حرکات عجیب غریبی که انجام میدن
heshmat021
۱۸ اسفند ۱۴۰۳مقایسه کنید با اکسل همون خودروی چینی که مسولیت پذیرفتن و همه خودرو هارو بازدید و تعمیر کردن
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳چه ربطی داره، اون نقص داشته، وضیفه اش بوده.
Avan
۱۸ اسفند ۱۴۰۳البته اون چه در تصویر مشخص است اینه که رینگ شکسته و از جاش دراومده.سالم بودن گلگیر نشان می دهد که بر اثر ضربه جانبی نبوده و خودش شکسته. این ربطی به دستکاری سیستم ندارد و احتمالا ایران خودرو اینجوری عیچ مسئولیتی نمی خواهد بپذیرید.
heshmat021
۱۸ اسفند ۱۴۰۳وظیفه اش بوده، وظیفه اش هم درست انجام داد.
ایران خودرو هم اومد گفت شکستگی تقصیر راننده بوده.
ناصر
۱۸ اسفند ۱۴۰۳نمی دانم اونی ک اینو خریده نمیدونسته نیسان سانی النترا مزدا 3 سراتو چیه یا خودشو زده بود به اون پس حق ملت فرصت طلب طمع کار هست و لگن ساز هم به ریش این مردم میخنده ،خودرو آشغال ک خارج از ایران 5000دلارم نمیخرن خیلی راحت 3برابر فرو میکنه.
۱۸ اسفند ۱۴۰۳میتونست اصلا به جاش s7 بخره! چرا اومد سراغ این؟؟؟
boost10
۱۸ اسفند ۱۴۰۳نیسان سانی تو امکانات و متریال از پژو پارس پایین تره 🤣
۱۹ اسفند ۱۴۰۳اون تیبا خارجیه
nima.jdm
۱۸ اسفند ۱۴۰۳باز بهتر از مدیران خودرو بی.. بود
NR
۱۸ اسفند ۱۴۰۳تا حالا شده زیر بار برن؟؟؟
کوروش
۱۸ اسفند ۱۴۰۳متاسفم برای این اتفاق ولی اگر واقعا راننده فیوز کیلومتر رو قطع کرده بوده که بعدا ماشین رو با کارکرد پایین توی پاچه مردم ناآگاه و از همهجا بیخبر کنه، با عرض شرمندگی حقش بوده چوب خدا صدا نداره.
silent
۱۸ اسفند ۱۴۰۳واکنش اولیه مدیریت جدید ایران خودرو رو پسندیدم ،نشون میده که تیم جدید شدیدا به این چنین مساعل اهمیت میده ،انشال.. که مشکلات مرتفع بشه .
….
خودرو ریرا بی دلیل ارتفاعش زیاد هست و هندلینگ مناسبی نداره.
Cehx
۱۸ اسفند ۱۴۰۳پلتفرم 2008 هستش و از این چینیا هم قیمت خودش احتمالا هندلینگ بهتری داره
البته نه سهامدارم و نه سوار شدم فقط چیزی روی کاغذه رو گفتم
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۳اگه واقعا به خاطر اون دستکاری باشه که ایرانخودرو تبرعه اس
مهردادکمال
۱۸ اسفند ۱۴۰۳شرف هم خوب چیزیه
علی خسرو
۱۸ اسفند ۱۴۰۳اومدن توجیه کنند ولی بدتر شد! با این توجیه اگر فیوز بسوزه، که طبیعی هم هست و ممکنه بسوزه، این همه اختلال قراره بوجود بیاد و حادثه آفرین بشه؟ این که شد عذر بدتر از گناه که! یه جوری طراحی کنید که به این سادگی صرفا با سوختن یا برداشتن یک فیوز همه چیز در خطر قرار نگیره!
دکتر استاپ
۱۸ اسفند ۱۴۰۳ایران درست میشه
صنعت و اقتصاد کشور:
محمد
۱۸ اسفند ۱۴۰۳هر عمل ناپسندی کارما داره.
این آقا کیلومتر رو دستکاری کرده تا بعداً بکنه تو پاچه مردم که این بلا سرش اومد.
제네시스
۱۹ اسفند ۱۴۰۳بابا به پیر به پیغمبر دلیل بر اصرار تولید ماشین ایرانی سیاست دولت هست
اگه اینطور نیست چرا با توجه به مرگ هزاران نفر در سال در جاده های کشور که دلیل بیشتر آن بخاطر بی کیفیت بودن خودروی های ایرانی هست، دولت هیچ اقدامی برای توقف تولیدات خودروهای ایرانی نمیکنه
رهگذر
۱۹ اسفند ۱۴۰۳همچنین گزارش پلیس از سانحه مورد بررسی قرار گرفت که در آن دلایل اولیه «عجله و شتاب بیمورد» و «لزوم آموزش بیشتر رانندگان» قید شده و همچنین علت مستقیم حادثه را «بیاحتیاطی از جانب راننده سواری به دلیل عدم توجه به جلو» دانسته بود.
من اینو خوندم بقیه ارو نخوندم.خب معلومه ک پلیس کارشناس فنی در صحنه نداره ک تشخیص بده دیسک چطور شکسته و فکر میکنه راننده با بی احتیاطی این بلارو سر ماشین اورده ک البته هر احمقی هم باشه وقتی مبینه دیسک شکسته نمیتونه بگه مقصر راننده س راننده تهش 120 داشته میرفته ترمز زده متاسفانه پلیس های راهنمایی رانندگی ما در حد علاقه مندی به خودرو هم از خودرو سر رشته ندارن
مهربد
۱۹ اسفند ۱۴۰۳فیوز کیلومتر شمار، ربطی به سیستم کنترل پایداری ندارد و سیم کشی فیوز های آنها با هم متفاوت است..!! این چه توجیه ای است!!