ساپکو یا شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایرانخودرو، (به انگلیسی: Supplying Automotive Parts Company یا SAPCO) یکی از زیر مجموعههای ایران خودرو به حساب میآید که وظیفهی طراحی و تأمین قطعه برای خط تولید شرکت ایران خودرو را بر عهده دارد.
وزارت صمت برای بهبود صنعت خودروی ایران طرحی به نام تحول صنعت خودرو را برنامه ریزی کرده است. در این طرح زمانبندی برنامه های آیندهی ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو بیان شده است. از برنامه های ذکر شده در این طرح میتوان به انحلال ساپکو و البته سازه گستر (شرکت تامین قطعات گروه خودروسازی سایپا) نام برد.
طبق طرح تحول صنعت خودرو، انحلال ساپکو از فروردین ۱۴۰۲ آغاز و تا شهریور سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. با پایان فعالیت ساپکو، فعالیت های مربوط به تامین قطعات ایران خودرو و ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو) در قالب دفتر فروشی تخصصی دنبال خواهد شد.
سازه گستر نیز عاقبتی مانند ساپکو خواهد داشت، در نتیجه ایران خودرو و سایپا دو زیرمجموعه بزرگ خود را از دست خواهند داد. در سالهای اخیر ساپکو حواشی زیادی داشته است، اوج این حواشی در دوران مدیرعاملی هاشم یکه زارع بود.
وی با این توجیه که ساپکو از وظایف اساسنامهای خود دور شده است، این شرکت را به نوعی منحل کرد تا فعالیت هایش در قالب دفتر فروش ادامه پیدا کند. همچنین شایعههایی وجود دارد که بر اساس آنها در گذشته فسادهایی نیز در ساپکو رخ داده و این مسئله در تصمیم یکه زارع نقش مهمی داشته است. طبق این اتفاق یکه زارع به دنبال این بوده که رابطه بین ایران خودرو و قطعه سازان را به نوعی کوتاه و فعالیت ساپکو را به دفتر فروش تقلیل دهد تا باعث کاهش فساد شود.
پس از ترک ایران خودرو توسط یکه زارع، نوبت به مدیریت فرشاد مقیمی شد. وی ساپکو را دوباره زنده کرد و این شرکت در حال حاضر با مدیریت عادل پیرمحمدی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.
با این حال وزارت صمت تصمیم گرفته است، ساپکو را منحل کند، اتفاقی که اگر در بازه زمانی مورد نظر (فروردین تا شهریور ۱۴۰۲) رخ بدهد، این شرکت در ۳۰ سالگی بازنشسته خواهد شد. ساپکو با رویکرد خودکفایی قطعات خودروی پیکان و تکمیل حلقه ارتباطی طراحی، ساخت و مونتاژ خودرو در سال ۱۳۷۲ توسط شرکت ایران خودرو تاسیس شد.
محمد رستمی نژاد
۲۴ مرداد ۱۴۰۱خب چرا بحث رو میپیچونید ، بگین میخوایم بدیم به چینی ها دیگه.
Amard
۲۴ مرداد ۱۴۰۱به قول معروف اینا همش حرف … برای جمله سازی خوب ذاعقه شعر بچه ها تقویت میشه ما هم میدونیم نیروی مازاد و ساختار موازی و سر بار بهره وری پایین و رانت نور چشمی ها و افراد بیسواد غیر متخصص باعث این افتضاحات هستن اما در عمل هیچوقت عزمی برای تغییر نیست چون کسانی میخان تغییر بدن که خودشون دستشون آلوده به ویژه خواری و خودشون در جایگاهی هستن که جای اونا نیست
hssn
۲۴ مرداد ۱۴۰۱ایشالا روزی ایرانخودرو و سایپا
datsun
۲۴ مرداد ۱۴۰۱قبر سپکو رو ظاهرا کروز کنده ، کروز یه طورهای مافایای شده و با خرید سهام خودروسازان به اندازه کافی نفوذ داره قبلا هم اتهام قاچاق قطعات رو داشته از طریق رانت و رشوه با افراد نزدیک به دولت.
Ali
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ساپکو اتفاقا نقطه اتصال کروز به صنعت خودرو ایران شد
انحلالش اتفاق بزرگیه
meysam
۲۴ مرداد ۱۴۰۱وقتی کروز(وابسته به سپاه) و واردات گسترده قطعات چینی درمیون باشه ساپکو و سازه گستر عملا اون نیمچه کارایی خودشونو از دست میدن.
جالبه در مورد فساد گسترده در سایکو توضیح داده شده ولی دلیلی نیاورده چرا این اتفاق برای سایکو و سازه گستر همزمان افتاده.
من خودم بین سالهای ۸۳ تا ۸۶ در یکی از شرکتهای زیرمجموعه سایپا مشغول بودم که با سازه گستر همکاری مستقیم داشتیم. واقعا این شرکت بزرگ و قدرتمند بود و اون زمان تازه امویام ۱۱۰ مدیران خودرو اومده بود و حمل و نقلشون به شهرهای مختلف به عهده شرکت ما بود. چین اصلا تو ایران پا نگرفته بود. تو ۱۵ سال ببین با ما چه کردند
هادی
۲۴ مرداد ۱۴۰۱مال سپاه نیست مال دانشگاه شریف که به دولت هاشمی خاتمی وصل هستند کل قطعه سازی ها دستشونه وقتی مردم نمیدونن مافیا هم کار خودش میکنه مثل اب خوردن
Ali
۲۵ مرداد ۱۴۰۱کروز هیچ ربطی به سپاه نداره
همین ساپکو اتفاقا رابط کروز و ایران خودرو بود و باعث انحصار تو تأمین قطعه شد
علی
۲۴ مرداد ۱۴۰۱هیچ عقلانیت و هیچ خیریتی تو این کار نمیبینم
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۴ مرداد ۱۴۰۱موافقم
Payfast
۲۵ مرداد ۱۴۰۱یه عقلانیت و خیریتی توی این کار هست اونم اینه که بجای پارس سمند درجه ۹ میتونیم چینیه درجه ۴ سوار شیم (خلاصه چاخان سازی اینا اینه که میخوان شرکت بدن به چینیا ) =/
KSH
۲۵ مرداد ۱۴۰۱بهمون میگفتن قاجار ننگ بار بود به روسیه انگلیس فروختن کشور رو حالا دارن به چین و روسیه میفروشن انگار فقط با انگلیس خصومت شخصی داشتن😅
Payfast
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ای کاش به امریکا و انگلیس میفروختن
شهر نشین
۲۵ مرداد ۱۴۰۱خوشحال شدم.
عباس
۲۵ مرداد ۱۴۰۱چه خوب، کلش رو منحل کنید دعاتون می کنیم
رضا
۲۵ مرداد ۱۴۰۱آغاز حراج مفت ایران خودرو و سایپا به برادران چینی
هستی
۲۵ مرداد ۱۴۰۱سلام باور کنید اکثر قطعه سازی حاضر نیستند به صورت مستقیم به ایران خودرو و سایپا کار کنند ،چون سازندگان از نحوه ی بر خورد ایران خودرو ( البته سایپا وضعیت بهتری دارد)ذهنیتی مثبتی ندارند و این را هر واحد نظارتی با یه بررسی میدانی متوجه میشود ،بیشتر مراجعات را رانندگان دارند ،کاش یک نظر سنجی شود ،اتفاقا ساپکو و سازه گستر ،محور اتصال ایران خودرو و سازندگان میباشد و قطعا منحل نخواهد شد چون یکه زارع ،خواست ولی نتوانستند چون همه فهمیدن کار راحتی نیست و اگر ساپکو و سازه گستر نباشند ،نسخه خودرو سازی پیچیده اس
مرد حق
۴ شهریور ۱۴۰۱دولت انقلابی بجای حل مساله و رفع مشکل اساسی ، دنبال پاک کردن صورت مساله هست . ایران خودرو و سایپا به یه دلیل زیان ده هستن اونم پرسنل مازاد و نیروی انسانی غیر مولد و غیرتخصصی به تعداد خیلی زیاد می باشد . اگه راست میگن گزارش تحقیق و تفحص مجلس دهم که سال 97 انجام شد را منتشر کنن ! اگه دولت و وزارت صمت جرآت داره خو بیاد اون گزارش را منتشر کنه. اصلا تا بحال از خودتون پرسیدین چرا گزارش تحقیق تفحص مجلس قبلی توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص رد شد و به دستور اونا ، کنار گذاشته شد ؟ مصاحبه های آقای بهرام پارسایی نماینده قبلی مجلس را برید تکه هایی شو که منتشر شد بخونید تا بفهمید که اوضاع این دو شرکت و سایر شرکتهای دولتی تا چه اندازه افتضاح هست . الان همه از فساد در فولاد مبارکه حرف می زنن ولی باور کنید حجم فساد در این دو شرکت که دستشون تا مرفق به خون مردم آلوده هست ، خیلی بیشتر از فولاد مبارکه و پرونده خاوری و زنجانی و …. هست . چند هزار نفر مشاور و کارشناس خیالی از ایران خودرو و سایپا حقوق های کلان دریافت می کنن که حتی بعضیشون یا وجود خارجی نداشته یا اطفال و کودکان 6 ماهه تا 8 -9 ساله بوده ان. رانتهای کثیف در این دو شرکت بیداد می کنه. برید ببینید کارمندان اداری تا مدیران میانی و بالاتر و مشاوران و کارشناسان ارشد اینها ، چه افراد و اشخاصی اند و به کجاها وصل اند و از کجاها و از چه کسانی توصیه نامه و دستخط های طلایی !! برای استخدامشون دارند .
Engineer Mehrab
۲۴ دی ۱۴۰۱با سلام و عرض ادب و احترام خدمت تمام بزرگواران حاضر در این جمع دوستانه
دوستان عزیز خواهشا در مورد انحلال شرکت های ساپکو و سازه گستر سایپا گارد نگیرید
شما اطلاع نداریم چه بار مالی و حجم زیادی از مطالبات قطعه سازان توی جیب این دو شرکت می رود
تفاوت قیمت های فاحش سازنده و تامین کنندگان ؛ تعداد پرسنل زیاد ؛ هزینه ماموریت و پاداش ها ؛ ایاب و ذهاب ؛ سلف سرویس و ..
در صورتی که شرکت ساپکو و سازه گستر سایپا در مجموعه خودروسازی و قطعه سازی کشور حکم ( دلال ) را دارند
و عملا هیچ گونه فعالیتی در خصوص افزایش کیفیت قطعات خودرو و بروز شدن خودروهای داخلی انجام نمیدهند
تمامی پرسنل شاغل در این دو شرکت به صورت رانت و پارتی بازی و رابطه مشغول بکار شده اند
و از لحاظ ضریب هوشی و اطلاعات فنی و مهندسی خودرو درپایین ترین جایگاه قرار دارند
این موضوع را میتوانید از عدم پیشرفت صنعت خودروسازی داخلی و تنوع زیاد خودروها رویت کنید
این فرآیند باید خیلی زودتر از این ها انجام میشد ولی تا همین لحظه هم دلیل بقای این دو شرکت
دست های پشت پرده و تاسیس در زمان دولت سازندگی و … بوده است که به دلیل قوانین سایت گفتن خیلی از مسائل درست نیست
یک مثالی برای شما دوستان عرض کنم : شرکت های ساپکو و سازه گستر سایپا عملا مجری نظارت بر کیفیت قطعات
تولیدی و سنجش رضایت مشتریان هستند ولی شما چنین چیزی را نخواهید دید چرا؟؟؟!!!
چون این شرکت ها ماموریت نظارت بر شرکت های قطعه سازی سطح کشور را به شرکت های نوظهور بازرسی
که آنها هم شاخه هایی از اختلاس و رانت اداری داخلی محسوب میشوند واگذار میکنند
و مدیران ارشد این نوع شرکت های بازرسی قالبا افراد وابسته به شرکت ساپکو و سازه گستر سایپا هستند
نظیر : بازنشستگان شرکت های خودروسازی – قطعه سازی کشور و نورچشمی های مملکت و مسئولین و….. تعلق دارند .
و در درجات پایین و نیروهای بکارگیری شده در این شرکت های بازرسی بعضا در همان شرکت قطعه ساز شاغل بوده اند و یا هستند
به همین دلیل شما عملا شاهد هیچ گونه نظارتی بر کیفیت قطعات تولیدی شرکت ها نخواهید بود زیرا بازرسین فعال در این شرکت ها
خود نیز از دو طرف کسب سود و درآمد میکند یعنی هم از شرکت سازنده حقوق و شیرینی دریافت میکند و هم از شرکت بازرسی شاغل در آن ؛ پس تکلیف کلی این شرکت ها مشخص شد ؛ گروهی از دوستان هم که انتقاد میکنند و نقش دلسوز را ایفا میکنند که به طور مثال :
با این تصمیم گیری صنایع خودروسازی داخل به کشورهای چین و روسیه و … واگذار میشود لفظی بیش نیست زیرا کشورهای
نامبرده هم هیچ تمایلی در سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی ما ندارند و با همین روال آشفته بازاری کسب سود میکنند .
با سپاس فراوان از مجله پدال