ایران خودروپارس خودرو

مقایسه پارس نوآ و رانا پلاس، تندر 90 ایرانی یا 206 ایرانی؟!

پارس نوآ یا تندر ۹۰ ایرانی که به‌زودی راهی بازار خواهد شد، در برابر اصلی‌ترین رقیب خود یعنی رانا پلاس چه عملکرد و نقاط قوت و ضعفی دارد؟
پارس نوآ یا رانا پلاس

تندر ۹۰ ایرانی که ابتدا با نام P90 شناخته می‌شد و مدتی است نام رسمی پارس نوآ برای آن اعلام شده، سرانجام قرار است امسال راهی بازار شود. این خودرو که توسط پارس‌خودرو تولید خواهد شد، می‌تواند به رقیبی برای محصولات ایران‌خودرو تبدیل شود. یکی از اصلی‌ترین رقبای پارس نوآ در بازار، رانا پلاس خواهد بود که از لحاظ مشخصات، امکانات، سگمنت و احتمالاً قیمت به محصول جدید گروه سایپا نزدیک است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم این دو خودرو را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

همچنین بخوانید:

معرفی خودروها

رانا خودرویی است که بیش از یک دهه است در بازار حضور دارد و مثل اکثر خودروهای داخلی رنگ و بوی کهنگی گرفته است. این خودرو که بر اساس پژو ۲۰۶ صندوق ساخته شده است، پس از فراز و نشیب‌های مختلف سرانجام در سال ۱۳۹۲ به بازار آمد و جایگزین تیپ‌های ارزان‌تر پژو ۲۰۶ صندوق‌دار شد. از سال ۱۳۹۹ هم ایران‌خودرو نسخه‌ای جدیدی از این خودرو را با به‌روزرسانی‌هایی جزئی و نام رانا پلاس به بازار فرستاد و با پایان دادن به تولید ۲۰۶ صندوقدار در سال ۱۴۰۰، سعی کرد رانا را در بازار بیشتر مطرح کند.

پارس نوآ یا رانا پلاس

از سوی دیگر، پس‌ازاینکه در سال ۱۳۹۹ تولید تندر ۹۰ به دلیل تشدید تحریم‌ها در کشورمان متوقف شد، ازآنجایی‌که زیرساخت‌های تولید این خودرو در کشور وجود داشت، سایپا تصمیم به بومی‌سازی و ایرانیزه کردن تندر ۹۰ گرفت که نتیجهٔ آن پروژهٔ P90 بود. اولین تصاویر گرافیکی این خودرو در پاییز سال ۱۳۹۹ منتشر شد و سپس در اواخر فروردین ۱۴۰۲ تندر ۹۰ ایرانی طی مراسمی در کارخانه مگا موتور رونمایی شد. با گذشت حدود دو سال، به نظر می‌رسد P90 یا پارس نوآ برای عرضه به بازار آمده شده و احتمالاً در آیندهٔ نزدیک در طرح‌های فروش سایپا دیده خواهد شد.

پارس نوآ یا رانا پلاس

مقایسهٔ طراحی بیرونی

هردوی این خودروها ساختاری کاملاً قدیمی دارند که به نسل اول لوگان سال ۲۰۰۴ و پژو ۲۰۶ صندوقدار سال ۲۰۰۶ بازمی‌گردد؛ بنابراین، اساساً با خودروهایی متعلق به دو دهه قبل طرف هستیم که سعی شده با تغییراتی نمای بروزتری پیدا کنند. دراین‌بین، طراحی رانا قدیمی‌تر است زیرا همان‌طور که توضیح دادیم، از زمان معرفی در سال ۱۳۹۲ تاکنون تغییر بزرگی را تجربه نکرده است. هرچند در نسخهٔ جدید رانا پلاس شاهد تغییراتی در گرافیک چراغ‌ها و جلوپنجره بودیم ولی بیش از یک دهه از عمر این طراحی می‌گذرد. همچنین این خودرو در پروفیل جانبی هم کاملاً با ۲۰۶ صندوق‌دار یکسان است.

پارس نوآ یا رانا پلاس

همین موضوع در مورد پارس نوآ هم صدق می‌کند که در قسمت جانبی هیچ تغییری را نسبت به تندر ۹۰ تجربه نکرده و فقط در جلو و عقب بازطراحی شده است. در قسمت جلوی خودرو مجموعهٔ چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر به‌طور کامل از نو طراحی شده که نمای مدرن‌تر و جذاب‌تری را نسبت به لوگان ایجاد کرده است اما این طراحی تهاجمی هیچ‌گونه هماهنگی با پروفیل جانبی دست‌نخوردهٔ خودرو ندارد. در عقب نیز شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که تا روی در صندوق کشیده شده و در پایین هم سپر با بخش بزرگی از پلاستیک سیاه بازطراحی شده است.

پارس نوآ یا رانا پلاس

درمجموع، هرچند پارس نوآ طراحی بروزتری دارد ولی ظاهر کلی رانا پلاس هماهنگ‌تر است درحالی‌که نمای جدید جلو و عقب تندر ۹۰ ایرانی شبیه وصله‌ای ناجور بر پیکرهٔ قدیمی لوگان به نظر می‌رسد. از لحاظ ابعاد، پارس نوآ با ۴,۳۳۰ میلی‌متر طول، ۱,۷۴۰ میلی‌متر عرض و ۱,۵۳۰ میلی‌متر ارتفاع، کمی از رانا پلاس با ۴,۲۹۲ میلی‌متر طول، ۱,۶۸۴ میلی‌متر عرض و ۱,۴۵۳ میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است. در فاصلهٔ محوری اما این اختلاف با ۲,۶۳۰ میلی‌متر برای پارس نوآ و ۲,۴۴۵ میلی‌متر برای رانا پلاس بیشتر است.

مقایسهٔ داخل و کابین

در داخل هردو خودرو شاهد فضایی کاملاً قدیمی هستیم که پیشینهٔ آن‌ها به حدود ۱۵ سال قبل بازمی‌گردد. کابین رانا پلاس از زمان معرفی در سال ۱۳۹۲ تغییر بزرگی را تجربه نکرده و صرفاً به غربیلک فرمان جدیدی مشابه پژو ۲۰۷ مجهز شده که با دکمه‌های کنترلی، نمای بهتری دارد؛ بنابراین، در داخل این خودرو همان داشبورد قدیمی سیاه و پلاستیکی را می‌بینیم که با دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای قدیمی و کیفیت پایین، بسیار کسل‌کننده به نظر می‌رسد. در رانا پلاس هنوز حتی کنترل‌های سیستم تهویه هم دستی هستند.

پارس نوآ یا رانا پلاس

پارس نوآ نیز شرایط خیلی بهتری ندارد زیرا در این خودرو از همان داشبورد ساندرو و تندر پلاس استفاده شده که در سال ۲۰۰۷ از سوی داچیا معرفی شد و هرچند کمی نسبت به داشبورد تندر ۹۰ نمای بروزتری دارد ولی این داشبورد هم مثل رانا پلاس با دریچه‌های تهویهٔ گرد و فضای تمام پلاستیکی سیاه، کاملاً رنگ و بوی کهنگی دارد. البته پارس‌خودرو با استفاده از نمایشگر لمسی، پانل دیجیتالی جدید کنترل سیستم تهویه، غربیلک فرمان D شکل مشابه کوییک و صفحه آمپر جدید سعی کرده این داشبورد کهنه را کمی بروزتر کند و درنتیجه نسبت به رانا پلاس کمی شرایط بهتری دارد.

پارس نوآ یا رانا پلاس

علاوه بر این، در رانا پلاس مشکل محدودیت فضای پای سرنشینان عقب پژو ۲۰۶ همچنان بر قوت خود باقی است که برای خانواده‌های پرجمعیت قطعاً آزاردهنده خواهد بود درحالی‌که پارس نوآ از کابین به‌مراتب جادارتری با فضای پا و فضای سر بیشتری بهره می‌برد و اساساً خودروی خانوادگی‌تری محسوب می‌شود.

مقایسهٔ امکانات

در جدول زیر امکانات و تجهیزات دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

پارس نوآ رانا پلاس
ترمز جلو دیسکی عقب کاسه‌ای جلو دیسکی عقب کاسه‌ای
فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی هیدرولیک با دکمه‌های کنترلی
سیستم پایش باد تارها دارد دارد
سیستم تهویه نیمه اتوماتیک دستی
تنظیم صندلی‌ها دستی دستی
ایربگ ۲ عدد ۲ عدد
شیشه دودی عقب دارد ندارد
آینه‌های جانبی تنظیم برقی تنظیم برقی
سنسور دنده عقب دارد دارد
چراغ‌های خودکار دارد ندارد
دی‌لایت دارد دارد
سنسور باران دارد ندارد
نمایشگر لمسی ۷ اینچی ندارد
دوربین دید عقب دارد ندارد
آنتن کوسه‌ای دارد ندارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
کروز کنترل ندارد دارد
رینگ آلومینیومی فولادی

با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات برتری کاملاً با پارس نوآ است که از نمایشگر لمسی، دوربین دید عقب، رینگ آلومینیومی و سنسور نور و باران بهره می‌برد درحالی‌که رانا پلاس از تمام این امکانات محروم است و خودروی کاملاً فقیری محسوب می‌شود. تنها آپشنی که در رانا پلاس وجود دارد و در پارس نوآ نمی‌بینیم، کروز کنترل است.

مقایسهٔ مشخصات فنی

هرچند این دو خودرو پلت‌فرم، ریشه و سازندگان کاملاً متفاوتی دارند اما دست روزگار پیشرانه‌های یکسانی را در سینهٔ آن‌ها قرار داده است! رانا از همان ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ TU5 عرضه شد که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد. البته ایران‌خودرو در مقطعی رانا پلاس سقف شیشه‌ای را با گیربکس شش سرعته و پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P عرضه کرد که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد ولی مدت‌ها است که این نسخه عرضه نمی‌شود و آخرین سری آن از مدل ۱۴۰۲ است؛ بنابراین، رانا پلاس در حال حاضر با همان موتور قدیمی TU5 عرضه می‌شود که در کنار یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی قرار می‌گیرد.

پارس نوآ یا رانا پلاس

از سوی دیگر، در پارس نوآ خبری از موتور اصلی K4M تندر ۹۰ که به جان‌سختی و استهلاک پایین شهرت داشت نیست و این خودرو از پیشرانهٔ ME16 سایپا استفاده می‌کند. این موتور اساساً نسخهٔ سایپا از پیشرانهٔ TU5 محسوب می‌شود ولی ازآنجایی‌که بر اساس موتور EC5 سیتروئن ساخته شده، تفاوت‌هایی با TU5 ایران‌خودرو دارد. موتور ME16 در بلوک، سرسیلندر و زاویهٔ پاشش انژکتورها با TU5 متفاوت است و از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ هم بهره می‌برد که در موتور TU5 معمولی وجود ندارد. درنتیجه، پیشرانهٔ جدید سایپا ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی از رانا پلاس بیشتر است. انتقال نیروی این موتور اما مثل رقیب ایران‌خودرویی توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد.

پارس نوآ یا رانا پلاس

بنابراین، از لحاظ پیشرانه هم پارس نوآ برتری جزئی دارد ولی ازآنجایی‌که موتور TU5 رانا سال‌ها است در بازار حضور دارد، از لحاظ فراوانی قطعات یدکی و تعمیرکاران شرایط بهتری خواهد داشت درحالی‌که موتور ME16 هرچند اشتراکاتی با TU5 دارد ولی اساساً موتور جدیدی در بازار ایران محسوب می‌شود. توان پیشرانهٔ TU5 برای رانا پلاس نسبتاً کافی است و شتاب و کشش مناسبی را فراهم می‌کند و ازآنجایی‌که وزن پارس نوآ نزدیک به رانا پلاس است و قدرت و گشتاور کمی بیشتری هم دارد، در این خودرو نیز باید انتظار شتاب مناسبی را داشته باشیم. همچنین پیشرانهٔ ME16 از لحاظ لرزش و سروصدا هم نسبت به موتور قدیمی M15 سایپا شرایط بسیار بهتری دارد.

مزایا و معایب پارس نوآ و رانا پلاس

مزایا معایب
پارس نوآ رانا پلاس پارس نوآ رانا پلاس
پیشرانهٔ مدرن‌تر طراحی هماهنگ‌تر طراحی ناهماهنگ فضای محدود عقب
امکانات بیشتر فراوانی قطعات یدکی کابین قدیمی کابین قدیمی
کابین جادارتر بازار دست‌دوم بهتر حذف پیشرانهٔ اصلی رنو امکانات اندک

قیمت و جمع‌بندی

پارس‌خودرو هنوز قیمت پارس نوآ را اعلام نکرده است ولی با توجه به قیمت دیگر خودروهای داخلی سایپا و ایران‌خودرو، می‌توان قیمت حدودی تندر ۹۰ ایرانی را بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان تخمین زد. این در حالی است که رانا پلاس هم‌اکنون قیمت کارخانه‌ای ۶۱۵ میلیون تومانی دارد که البته این رقم در بازار به بیش از ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است. درهرحال، انتظار می‌رود قیمت پارس نوآ به رانا پلاس نزدیک یا اندکی گران‌تر باشد؛ بنابراین، اگر اختلاف قیمت خیلی زیاد نباشد، پارس نوآ با امکانات بیشتر، پیشرانهٔ مدرن‌تر و قوی‌تر و کابین جادارتر می‌تواند گزینهٔ بهتری باشد اما از سوی دیگر، اگر خواهان خودروی جوان‌پسندتری هستید و با فضای محدود صندلی‌های عقب رانا پلاس و امکانات محدود آن مشکلی ندارید می‌توانید این سدان ایران‌خودرو را انتخاب کنید.

پارس نوآ یا رانا پلاس

جدول مشخصات فنی

پارس نوآ رانا پلاس
پیشرانه ME16 TU5
نوع موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر
سوپاپ ۱۶ ۱۶
قدرت ۱۱۱ اسب بخار ۱۰۵ اسب بخار
گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر ۱۴۲ نیوتن متر
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
وزن ۱۱۵۵ کیلوگرم ۱۱۳۳ کیلوگرم
طول ۴,۳۳۰ میلی‌متر ۴,۲۹۲ میلی‌متر
عرض ۱,۷۴۰ میلی‌متر ۱,۶۸۴ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۳۰ میلی‌متر ۱,۴۵۳ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۳۰ میلی‌متر ۲,۴۴۵ میلی‌متر
ظرفیت باک ۴۷ لیتر ۵۰ لیتر
رینگ ۱۵ اینچی ۱۴ اینچی

کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. amirboss

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    من کاری به این مقایسه ندارم و اصن این پست رو نخوندم.
    اما وقتی از نمای روبرو به نوآ نگاه میکنیم انتظار داریم نمای جانبی هم پر از خطوط تند و تیز باشه و یه نمای اسپرت رو بسازه که البته با سادگی تمام به شدت تو ذوق آدم میخوره.
    ارتفاع بالای سقف و اتاق مکعبی با این فیس جلو و عقب و جوانب خودرو یه طراحی بشدت احمقانه و ناشیانه رو ساخته که رو اعصاب آدمه.
    انگار هر قسمتش برای خودش یه ساز جداگونه میزنه.

    موافقم 45
    مخالفم 3
    1. ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6048 ديدگاه)

      شاهین ۱۴۰۰ با پولش بخریم بهتره
      گرچه بنظر من بین این دو تا پارس نوا خیلی بهتره
      چون جادارتره البته اگه برای خانواده بخوایم استفاده کنیم
      اگه هم خودمونو جای یه جوون بچه پولدار بچه خوشگل بزاریم که اینهمه پول تو جوانی برای خرید ماشین داره و همچین ماشین های مدل بالایی میخره بنظرم بین این دو تا ماشین مدل بالا برای جوونا رانا بهتر و برای خانواده پارس نوا بهتر

      موافقم 9
      مخالفم 3
  2. Puriya

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (630 ديدگاه)

    فیس این پارس نوا منو یاد اسباب بازی ماکت های فلزی از ماشینای ایرانی میندازه خیلی ناشیانه و ناهماهنگه تو تصویر آخر ببینین چقدر چراغای جلوش بزرگه و بیریخته
    باکش هم کوچیکه چرخای عقبش هم کاسه ایه که بده
    در ضمن از ال نود قدیمی حدود ۴۰ کیلو وزنش بیشتره
    و اینکه اعتبارش به جون سختی بود که موتورش بهش داده بود که اونو برداشتن
    در کل بنظرم چیز قابل داری نیست

    موافقم 17
    مخالفم 5
    1. Puriya

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (630 ديدگاه)

      در ضمن توی کابینش که نگاه میکنی جدید بودن فرمون میزنه تو چشت و تازه رو فرمونش هیچ دکمه ای نداره و کویره که این خیلی بده الان دیگه همه ماشینا دکمه دارن رو فرمون

      موافقم 16
      مخالفم 3
    2. گاس فرینگ

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (687 ديدگاه)
  3. نویدی

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (432 ديدگاه)

    موتورشون که یکیه
    فقط نوآ کابین جادارتری داره.میتونه جایگزین خوبی برای پارس lx باشه.

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. مصطفی

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (92 ديدگاه)

    فرمونشم که مال ساینا اس هست کیلومتر اطلس هم که اضافه اومده بود انداختن رو نوآ
    از جلو طراحیش بد نیست ولی نمای جانبی افتضاحه

  5. همایون

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (991 ديدگاه)

    بعد از سالها از دوباره خودروسازان برگشت به عقب داشتن در حالی در دهه های قبلی خودروهای تولید داخل داشتن به سمتی میرفتن که دیگه همشون چهارچرخ دیسک بشن یهو انگار تخم ترمز عقب دیسکی رو ملخ خورد و تمام ماشینهای چهارچرخ دیسک تو نسخه جدید با چرخ عقب کاسه‌ای به بازار اومدن حالا هم خودروهایی که به تازگی معرفی میشن هم ترمز عقب کاسه‌ای دارند که واقعا عجیبه

  6. Saeed

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (37 ديدگاه)

    لطفا گزینه هیچکدام را هم اضافه کنید

    موافقم 13
    مخالفم 2
  7. شهروند ایرانی

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (908 ديدگاه)

    سایپا یه شاهین پلاسیده زد قیمت گرون از تارا v4 گذاشت حالا انتظار داری بیاد این ماشین هم قیمت رانا بده بیرون انوقت که شاهین دنده دستی میخره با موتور پرایدی حسن رانا فروانی قطعات و اینکه امتحانشو پس داده کم خرج تیراژش بالاتر بود و حسن p90 هم اتاق جادار هر چند طراحی جلوش خیلی اغراق شده بهتر بود جلوش ساده تر اما شکیل تر میبود که با عقب وشکل کلی بخونه و اگر که اتاق بهتری برای این پلتفرم طراحی بش مخصوصا کراس اور کوچک خیلی موفق تر میشد

    1. ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6048 ديدگاه)

      سورن پلاسم خوبه

      موافقم 2
      مخالفم 4
  8. Nismo

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    خدایا چرا ما باید همیشه بین بد و بدتر انتخاب کنیم

    موافقم 11
    مخالفم 1
    1. ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (6048 ديدگاه)

      چون خدا خودمون رو از بین بدو بدتر انتخاب کرده آورده تو دنیا

  9. پیمان

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام
    توی تمام دنیااینطوره وعقل هم همین رو میگه که شما وقتی بعد از یه محصول بخوای جدیدتراون رو بسازی نگاه میکنی محصول قبلیت چه محاسنی داشته وچه معایبی . محاسن رو حفظ میکنی و ارتقا میدی ومعایب رو حذف میکنی. ولی اینجا به همین نکته کوچیک هم که همه دنیا انجام میدن توجه نشده !!!!!
    ایراد ال نود بدنه قوطی شکلش بود و محاسنش موتور خوب وکم استهلاک .
    ودر این خودرو که بعد از اون واز روی اون ساخته شده . عیب ال نود که اتاقش بود حفظ شده ومحاسنش که موتورش بود حذف شده !!!!!!!
    حالا موندم باچه رویی این رو میدن بازار و سطح سواد مسئولین سایپا چقدره که اجازه این کار رو میدن !!!!؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا