اگر با بودجهای بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به دنبال یک سدان صفرکیلومتر باشید، سهند S و سورن پلاس XU7P از معدود گزینههای پیش رو خواهند بود.
در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان ارزانترین خودروی صفرکیلومتری که میتوان خرید، ساینا S است اما اگر از چهره تکراری این خودرو خسته شده باشید و به دنبال مدلی کمی بروزتر و با تجهیزات بیشتر باشید، میتوانید سراغ سهند بروید که حدود صد میلیون تومان گرانتر است. از سوی دیگر، ارزانترین سدانی که هماکنون میتوان در بین محصولات ایرانخودرو پیدا کرد، سورن پلاس با موتور XU7P است؛ بنابراین، هرچند سهند و سورن پلاس از لحاظ سگمنت، ابعاد و قیمت باهم متفاوت هستند ولی ازآنجاییکه هردو جزء ارزانترین سدانهای حال حاضر بازار کشورمان محسوب میشوند، مقایسهٔ آنها برای کسانی که به دنبال یک سدان اقتصادی صفرکیلومتر هستند میتواند راهگشا باشد.
معرفی خودروها
سورن اولین فیسلیفت نسبتاً بزرگ بر پایهٔ سمند بود که اولین بار در سال ۱۳۸۵ رونمایی شد. از اواسط سال ۱۳۹۹ نیز ایرانخودرو نسخهٔ کمی بروز شدهٔ این خودرو را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کرد. سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ EF7 عرضه شد اما این خودرو که قرار است نقش جایگزین پژو پارس را در سبد محصولات ایرانخودرو بازی کند، چند ماهی است که با پیشرانهٔ قدیمی XU7P راهی بازار شده و ایرانخودرو به عرضهٔ نسخهٔ EF7 پایان داده است. از سوی دیگر، سهند نیز فیسلیفتی روی ساینا است که اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ دیده شد. این خودرو که با برند پارسخودرو عرضه میشود، بهعنوان محصولی گرانتر و مجهزتر، فاصله بین ساینا و شاهین را در سبد محصولات سایپا پر میکند.
طراحی بیرونی
همانطور که توضیح دادیم، سورن پلاس و سهند هردو فیسلیفت خودروهای قدیمی هستند و اساساً پیشینهٔ آنها به سمند سال ۱۳۸۰ و تیبا سال ۱۳۸۸ بازمیگردد؛ بنابراین، با خودروهایی بسیار قدیمی طرف هستیم که با تغییراتی سعی شده شده بروزتر به نظر برسند. پیشینهٔ طراحی سورن پلاس اما قدیمیتر است زیرا شاهد همان ظاهر سورن سال ۱۳۸۵ هستیم که صرفاً تغییراتی جزئی مثل گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب، دستگیرههای در آسانبازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق و جلوپنجره مشکی براق را تجربه کرده است؛ بنابراین، طراحی بیرونی سورن پلاس حتی در قیاس با خودروهای داخلی جدیدتر مثل دنا پلاس و شاهین، کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و همچنان سمند را به یاد میآورد.
در سهند اما سایپا جلو و عقب ساینا را کاملاً بازطراحی کرده و سعی داشته چهره ساده و قدیمی این خودرو را بروزتر جلوه دهد. در جلوی این خودرو شاهد چراغهای کشیدهای هستیم که به جلوپنجرهای ششضلعی متصل شده و در کنار سپر جدید با ورودیهای هوای متفاوت و مه شکنهای مستطیلی، ظاهری بهمراتب بهتر از ساینا را ایجاد کرده است. در عقب هم هرچند برای اینکه نیازی به تغییر قالبهای تولید نباشد بخش کناری چراغها با ساینا یکسان است اما در ادامه طراحان سایپا با کشاندن ادامهٔ چراغها تا روی صندوق و همینطور انتقال جا پلاک به روی سپری با طراحی جدید، توانستهاند نمایی بسیار بهتر از ساینا S ایجاد کنند.
بااینحال، مشکل بزرگ طراحی سهند پروفیل جانبی است که هیچ تغییری نداشته و همچنان با تیبا یکسان است. این موضوع علاوه بر اینکه ذات قدیمی سهند را نمایان میکند، یک عدم هماهنگی را بین طراحی تیز و شارپ جدید دماغه و چراغهای عقب با فرم منحنی ستون C ایجاد کرده که اساساً برای فرم تخممرغی تیبا طراحی شده بود؛ بنابراین، هرچند بهطورکلی طراحی سهند بروزتر به نظر میرسد ولی، سورن ظاهری سادهتر و هماهنگتر دارد که ممکن است از دید برخی بهتر به نظر برسد. از لحاظ ابعاد، سورن پلاس با ۴,۵۳۴ میلیمتر طول، ۱,۷۳۵ میلیمتر عرض و ۱,۴۶۰ میلیمتر ارتفاع، به میزان قابلتوجهی از سهند با ۴,۲۱۵ میلیمتر طول، ۱,۶۷۷ میلیمتر عرض و ۱,۴۸۵ میلیمتر ارتفاع بزرگتر است.
داخل
سورن پلاس در داخل از همان داشبوردی استفاده میکند که در سال ۱۳۹۰ در سورن ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابلقبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته در سورن پلاس، ایرانخودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو ۲۰۶ به بالای داشبورد، صفحهنمایش لمسی در میانهٔ داشبورد در نمونههای جدیدتر، تودوزی مشکیرنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریمهای طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است.
در سمت دیگر، ازآنجاییکه ساینا از طراحی قدیمی و کسلکنندهٔ کابین رنج میبرد، سایپا در داخل سهند دست به یک خانهتکانی اساسی زده و داشبورد و رو دریهای کاملاً جدیدی را طراحی کرده که با تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچههای تهویهٔ دایرهای، فضایی بهمراتب مدرنتر و جذابتر از ساینا را ایجاد کرده است. البته سایپا ابتدا نمونههای فول آپشن سهند را در نمایشگاههای مختلف به نمایش درآورد که به نمایشگر لمسی مجهز بودند اما نمونهای که به خریداران تحویل داده شد، از تیپ پایه با نام S است که فاقد نمایشگر لمسی و دکمههای روی غربیلک فرمان است و فضایی اقتصادی دارد.
از لحاظ کیفیت متریال نیز هیچکدام از این دو خودرو تعریفی ندارند ولی بااینحال، شرایط سورن کمی بهتر است. سدان ایرانخودرو همچنین به لطف ابعاد بزرگتر، از کابین جادارتری بهره میبرد هرچند که سهند هم برای خودرویی در این کلاس، در داخل فضای نسبتاً جادار و قابلقبولی دارد. درمجموع، از لحاظ طراحی و فضای داخلی هیچکدام از این دو سدان را نمیتوان با قاطعیت برتر دانست ولی بااینحال، کفهٔ ترازو کمی به سمت سورن پلاس سنگینی میکند.
امکانات و تجهیزات
ازآنجاییکه سورن پلاس و سهند ارزانترین سدانهای ایرانی هستند و خودروهایی نسبتاً اقتصادی محسوب میشوند، امکانات و تجهیزات چندان زیادی را ارائه نمیکنند. در جدول زیر امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه میکنیم:
سورن پلاس | سهند S | |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
ترمزها | جلو دیسکی عقب کاسهای | جلو دیسکی عقب کاسهای |
فرمان | هیدرولیک | هیدرولیک |
دکمههای روی فرمان | دارد | ندارد |
سیستم تهویه | اتوماتیک | نیمه اتوماتیک |
نمایشگر لمسی | دارد | ندارد |
دیلایت | دارد | دارد |
چراغهای خودکار | ندارد | دارد |
آینههای جانبی | تاشو برقی | تنظیم برقی |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد |
دوربین دنده عقب | دارد | ندارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
رینگ | ۱۵ اینچی فولادی | ۱۴ اینچی فولادی |
تنظیم پشتی صندلیهای جلو | برقی | دستی |
کامپیوتر سفری | دارد | دارد |
تریم داخلی | مشکی | دورنگ |
با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات هم برتری با سورن پلاس است و آپشنهای بیشتری مثل نمایشگر لمسی، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، دوربین دنده عقب و آینههای جانبی تاشو برقی را ارائه میکند.
پیشرانه
همانطور که گفته شد، سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ EF7 به بازار عرضه شد که موتور نسبتاً بروزی محسوب میشود اما چند ماهی است که ایرانخودرو این ماشین را با موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ XU7P ارائه کرده است. این موتور قدیمی که سالها در سینهٔ پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفت، به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر شهرت دارد اما ایرانخودرو در نسخهٔ جدید این موتور که با نام XU7 پلاس شناخته میشود، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمعها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میللنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانه ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
سهند همچنان از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده میکند که سالها است در تیبا، ساینا و کوییک دیدهایم. البته این موتور هم نسخهٔ ارتقاءیافتهای است که با نام M15i شناخته میشود و به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند؛ بنابراین، در هردو خودرو شاهد پیشرانههای قدیمی هشت سوپاپ هستیم که خروجی نزدیک به همی دارند. بااینحال، پیشرانهٔ سهند استهلاک و هزینههای نگهداری کمتری دارد که برتری مهمی محسوب میشود. همچنین این خودرو مصرف سوخت کمتری هم دارد و برای وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی سهند، کشش نسبتاً مناسبی را فراهم میکند؛ بنابراین، در این قسمت به دلیل استهلاک پایینتر و نگهداری سادهتر، باید برتری را با سهند بدانیم.
قیمت و جمعبندی
این دو خودرو در قیمت کارخانه بسیار به هم نزدیک هستند زیرا سورن پلاس XU7P با قیمت ۴۶۹ میلیون تومان و سهند S با قیمت ۴۶۷ میلیون تومان عرضه میشود ولی در بازار شرایط متفاوت است زیرا درحالیکه قیمت بازار سهند حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، برای سورن پلاس باید بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنید؛ بنابراین، در بازار اختلاف قیمت دو خودرو حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که اختلاف قابلتوجهی محسوب میشود و قطعاً میتواند در انتخاب خریداران تأثیر داشته باشد؛ بنابراین، هرچند بهطورکلی سورن پلاس با کابین بزرگتر، امکانات بیشتر و موتور قویتر خودروی بهتری بهحساب میآید ولی وقتی بحث اختلاف قیمت صد میلیون تومانی مطرح، انتخاب خودروی برتر این مقایسه سخت خواهد بود و سهند هم به لطف طراحی بروزتر، پیشرانه کماستهلاکتر و هزینههای نگهداری پایینتر، میتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
مقایسه مشخصات فنی
سورن پلاس | سهند | |
پیشرانه | XU7P | M15i |
حجم موتور (سیسی) | ۱۷۶۱ | ۱۴۹۷ |
سوپاپ | ۸ | ۸ |
قدرت (اسب بخار) | ۹۸ | ۹۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۱۴۶ | ۱۳۷ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن (کیلوگرم) | ۱۲۴۰ | ۱۱۰۰ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۷.۱ | ۶.۸ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۵۳۴ / ۱,۷۳۵ / ۱,۴۶۰ | ۴,۲۱۵ / ۱,۶۷۷ / ۱,۴۸۵ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۶۷۱ | ۲,۴۱۰ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۵۰۰ | ۳۷۰ |
قیمت کارخانه (میلیون تومان) | ۴۶۹ | ۴۶۷ |
قیمت بازار (میلیون تومان) | ۶۰۰ | ۵۰۰ |
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۳کاش موتور سمند روی سهند بود
عمو مایک
۳ مهر ۱۴۰۳اون وقت میشد سرطان ترین سرطانه سرطانی ، واقعا هیچ چیزی نمیشد توصیف ش کرد .
SMS
۳ مهر ۱۴۰۳با اینکه هردو در مقابل جهان چیزی ندارند ولی بازم با همین قیمت زیاد اینا گیرمون میاد
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۳زیر ۱۰۰ اسب واقعا کمه
امیر
۳ مهر ۱۴۰۳من به شخصه سمند سورن پلاس رو به سهند s ترجیح میدم چون ایرانخودرو هرچی تولید کرده نسبت به سایرین یک سر و گردن بالاتر بوده در زمینه خودرو های داخلی، و اینکه سهند s همون ساینا هست، ساینا همون کوئیک صندوق دار هست و کوئیک تیباست و درنهایت تیبا همون پرایده، منتهی سمند 22 ساله با پلتفرم پژو 405 هست و تولید میشه من خودم تجربه داشتم ماشین بدی نیست بین داخلی ها.
علی جردن
۳ مهر ۱۴۰۳سمند هزار اسب هم باشه به درد نمی خوره
امیر
۴ مهر ۱۴۰۳شمایی که کامنتت بوی تعصب ماشین چینی و فردا ۵۱۱ میده و معیار انتخاب ماشینتون اسب بخار هست کاملا دلیل دیسلاک هاتون در همه مقاله ها مشخص میکنه. این یکی ماشینم مثل اون رانا پلاس بهترین خودرو جهانه؟ XD
نویدی
۴ مهر ۱۴۰۳ایران خودرو هم دقیقا مثل سایپا یک شرکت زباله سازیه و هیچ برتری نداره…دنا همون سمنده،سمند همون 405،405 همون RD…همشون هم با یه پلتفرم پفکی و توخالی و بسیار ضعیف تولید میشن…بخاطر همینه که سمند و پارس دقیقا با پراید و تیبا قابل مقایسه هستن.
شهروند ایرانی
۴ مهر ۱۴۰۳اینا ماشین نیستن زباله هستن اگر میخان واقعا یه تکونی به خودشون بدن باید تولید این خودرو متوقف کنن و ظرفیت تولید به ماشین بروز اختصاص بدن و نسخه ارزون از ماشین های بروز تولید کنن مثلا ایرانخودرو تارا دستی و سایپا شاهین دنده دستی با موتور tu5 پلاس گیربکس ۶ سرعته توسعه بدن قیمت تمام شده تولید کم و عرضه زیاد کنن دلیلی نداره ۲۰۰ مدل خودرو داریم با یه موتور گیربکس
اسماعیل
۴ مهر ۱۴۰۳آخه چرا ما مجبوریم اینا رو بخریم.
𝐀𝐥𝐢
۳ مهر ۱۴۰۳من شده بالای چندین مورد دیدم که سورن پلاس ها یه دیلاتشون میسوزه بعد یه مدت خیلی اعصاب خرد کن
amirkhanzadeh
۳ مهر ۱۴۰۳این مشکلو فامیل ما هم داشت
البته موتور ماشینم انگار قاطی داره
که صد در صد مشکل از نحوه مونتاژ ایران خودرو بوده
فرهاد
۴ مهر ۱۴۰۳دیلایت میسوزه چون کارخونه بی کیفیت گذاشته درکل خرید سمند سورن صفر با این موتور اشتباهه اگر قصد خریدتون ماشین ایرانیه اول برید سراغ شاهین بعدش L90 بعد از اون 206 تیپ 5 و در نهایت سمند اونم موتور EF7 سعی کنید سه چهار ساله بخرید که مشکلات کارخانه ای یا خط تولیدی نداشته باشه. بجز ماشین های که عرض کردم بقیشون دوزار
حسین
۴ مهر ۱۴۰۳شاهین هم موتور ساینا یا همون کوئیک یا همون تیبا و……. هست
مشکل اینه که اینا نتونستن یک موتور بروز و قابل قبول و استاندارد طراحی کنن
یک چراغ عوض میکنن میشه ماشین جدید
۱۰۰ میلیون گرونتر
موسوی
۵ مهر ۱۴۰۳سلام من هم درانتخاب مستعصل بودم بعدازشنیدن کلی نظرمنفی درموردشاهین وقتی سوارشدم دیدم اتاقش که حرف نداره(البته منهای کیفیت تزئینات داخلی)تعادل درپیچهاعالیه وموتورش هم واقعا جوابگو هست وشتاب قابل قبولی داره
amir
۳ مهر ۱۴۰۳سهند خیلی بدقواره است
لاقل سورن رو برمیدارم بعد من نمیدونم چرا ورداشتن xu7 رو گذاشتن رو این….
البته موتور xu7p روغن موتور گرون تری هم داره
hosen
۳ مهر ۱۴۰۳سورن پلاس گزینه بهتریه ولی نه با موتور شتر گاو پلنگی مثل xu7p! فقط تو ایرانه که موتور 16 سوپاپ رو میزارن کنار و 8 سوپاپ رو جایگزینش میکنن اونم با پسوند ‘جدید’.
amirkhanzadeh
۳ مهر ۱۴۰۳جالب اینجاست فروشش بیشتر میشه
مردم خودشون این طوری دوست دارند سرشون کلاه بره
اگر نخرند شرکت مجبور میشه درست حسابی بده بیرون
علی
۳ مهر ۱۴۰۳چون کلی هزینه کردن تا XU7 رو مثلا توسعه بدن و XU7P دادن بیرون و نمیشه بعد از سه سال که پارس از خط تولید جمع شد، موتورش هم جمع بشه! به هر حال قالب ها ساخته شده اند و باید خرجشون در بیاد !
car lover
۳ مهر ۱۴۰۳طبق تجربه ای که دارم. موتورهایی که توش کد 7 دارن آشغالن چه EF7 چه XU7
بهترین موتور ایرانی همون TU5 حداقل از لحاظ استهلاک و قدرت و شتاب از اون دوتایی دیگه خیلی بهتره
مهدی
۴ مهر ۱۴۰۳معلومه سواد فنی نداری لا اقل یه مطالعه کن ببین ای اف سون بهترین موتور داخلی هست از نظر قدرت و پیشرفته بودن هم خیلی بالاتر از تی یو پنج هست سیستم خنک کننده روغن و سی وی وی مزایای موتور ای اف هفت هست و خیلی سگ جون هست تی یو پنج یه موتور ضعیف هست که فقط به درد اتاق دویست و شش میخوره که اونم به زور میکشه و هر کس داره تقویت کرده وکلی خرج موتور شده که لا اقل پا به پای ای اف هفت راه بیاد
فرهاد
۴ مهر ۱۴۰۳ظاهراً تجربتون تو همون XU7 با اتاق پژو 405 یا فیس لیفت پارس خلاصه شده، EF7 با نگهداری اصولی از Tu5 هم بهتر عمل میکنه فقط به نوع روغن حساسه که هرچی دفترچه میگه رو آدم بریزه و نره سراغ اصغر آپاراتی سرکوچه و به توصیه های اون گوش نکنه ماشین آخ نمیگه، من سمند EF7 مدل 93 دارم با کارکرد 360 هزارتا، مسافرت زیاد میرم موتورش پلمپه تاکید میکنم پلمپ
حمید
۸ مهر ۱۴۰۳نمیخوام مقایسه کنم یا بگم تیو ۵ بهتره اما وقتی تیو۵ داری دیگه اسم این چیزا رو نمیشنوی:
-اویل ماژول و نشت روغن
-تعویض واشر عینکی
-واشر مانیفولد و نشت روغن
-سایکلون
-شیر یک طرفه
-چرخ دنده vvt و صدای اول استارت
-دسته موتور بالا و پارت لاستیک
-کارکرد روغن مبادا از ۴۵۰۰ رد بشه
-جاده ۴۰۰ کیلومتر بیشتر رفتی روغن بخار شد
-لرزش موتور و آینه ها در سرعت بالای 110
علی Shelby
۳ مهر ۱۴۰۳من تا الان سه بار سهند رو دیدم خیلی داغونه مخصوصا عقبش
Genius
۳ مهر ۱۴۰۳چراغ نازک تلیسمانی با فرم گنبدی شکل سقف سهند که از ریو نسل ۱ و بعد تیبا ارث برده منظره حال بهم زنی شده!!!ایکاش یه طراحی مینیمال اما هماهنگ تری داشت مثل سیمبل ۲۰۲۴ که نیومده فضاییش کنه چون به قد و قواره پلتفرمش نمیومده
AMIN JAFARI
۳ مهر ۱۴۰۳برای قشر فرودست جامعه خودروهای سایپا بسیار بهتر هستند در دراز مدت
Genius
۳ مهر ۱۴۰۳لذت رانندگی عملا زیر صفر(حالا نه اینکه سمند جاده رو به آتیش میکشه نه ولی باز رخش ماشینوار تره تا ساینا و تیبا و سهند) اما آره موافقم خرج و مخارج جانبیشون هم بمراتب کمتر
Milee
۳ مهر ۱۴۰۳سورن پلاس با EF7 به شرط رسیدگی و مراقبت
Avan
۳ مهر ۱۴۰۳خرید سهند با این قیمت کار عاقلانه ای نیست چون چندان تفاوتی با ساینا اس ندارد و به نظرم همان ساینا به صرفه تر است و از طرفی سورن حتی از پژو پارس هم خرید معقول تری است.
کاربر
۳ مهر ۱۴۰۳مستراح های متحرک…
حسین
۳ مهر ۱۴۰۳کاش سایپا بجای موتور m15 روی محصولات اش m16 بزارن .
ab0lf4zl
۳ مهر ۱۴۰۳خدایی با این پول میشه یه mvm 530 یا mvm 550 خرید و از رانندگی لذت برد.
Ahmad
۴ مهر ۱۴۰۳دوتا ماشینی که گفتی جز خرج هیچی نداره به خصوص اتوماتشون که انگار سوار کامیون لیلاند شدی
Genius
۳ مهر ۱۴۰۳مشخصا سمنده باز نزدیکیت بیشتری با ماشینی داره که پشتش بتونی لااقل تو جاده جرات کنی ۱۰۰تا گازش بدی سهند که تیباس تیبا هم خودش پرایده عملا ماشین شهره و تو جاده دل راننده و سرنشین رو دوبرابر سمند خالی میکنه!
مختصر و مفید سهند همون ساینا یا همون تیبای خودمون ماشین کمآزاریه اما همچنان لاجون و ضعیف سمند سورن ماشین تره قلدرتره ولی پراستهلاک تر و پر خرج تر
نویدی
۴ مهر ۱۴۰۳سورن قلدور؟سورن پلتفرمش متعلق به ۴۰۵…یه سرچ بزن تصادف تیگو ۷ و ۴۰۵ رو ببین چطور ۴۰۵ تکه تکه شده…سورن،پارس و ۴۰۵ دقیقا پراید سایز بزرگ هستن.
سورنا
۹ مهر ۱۴۰۳شاید خیلیا تعصب ماشین کجایی باشه رو بکشن
خیلیا هم هستن تا مثلا میفهمن فلان ماشین ماله فلان کشوره میگن بده!
ولی ببنید اگر عقلانی فکر کنید تمام خودروهای ایرانی فناوری کهنه و قدیمی دارن(حتی همین شاهین و تارا وری را) موتورهای کهنه مستهلک و قدیمی و پرمصرف.
خیلی ها فکر میکنن الزاما سفت بودن یا هیکلی بودن بدنه خودرو مهمه خیلی ها هم فکر میکنن قدرت موتور مهمه!(هیچکس کارایی ملاکش نیست!)
چیزی که من دیدم و شما هم میبینید خودروهای چینی (بجز چنتا خودرو مثل ایکس55که اکسل ترکوند) غالبا امنیت بالاتری دارن , بعضی ها میگن موتور ضعیفی دارن اما خب شما میایی تویه جاده میبینی حتی ام وی ام 315 هم مشکل خاصی نه در سربالایی داره و خیلی راحت هم پایه بقیه خودروها میاد در واقع با همون موتور ضعیفترش هم داره کارایی بهتری رو ارائه میده چون بروزتره!
واقعیت اینه که خودروسازی تمام جهان درحال پیشرفته و چه بخوایم چه نخوایم خودروسازی ما کهنه عقب مونده و گرانه….امیدوارم کسی رو نرنجونده باشم ولی واقعیت تلخه….
AMIR GERMAN
۳ مهر ۱۴۰۳توی کل خانواده پراید تیبا ساینا و …
وقتی سرعت از 100 کیلومتر می گذرِ واقعا انگار توی هوا معلق هستی
hosen
۳ مهر ۱۴۰۳بخاطر اینه که این ماشین ها برای تردد برون شهری ساخته نشدن. تمام محصولات سایپا ماشین های اکونومی و اقتصادی برای مصارف داخل شهرن.
ناشناس
۴ مهر ۱۴۰۳خب چکار کنیم وقتی پول نداریم و مجبوریم به خارج از شهر هم سفر کنیم
هوشنگ
۳ مهر ۱۴۰۳چرا باید قیمت این خودروها بین 9تا ۱۰هزار دلار باشه؟
لبخند واقعی خدا زمانیکه مظلوم بحقش برسه
۴ مهر ۱۴۰۳سهند رو مسخره می کنید؟؟؟
حالا بشین توی صف سهند
چونکه ۵سال باید تو صف ماشین قرعه کشی بمونید خخخ
احمد
۴ مهر ۱۴۰۳بهتره گزینه ی هیچکدام رو هم اضافه کنید….. آشغال هایی با قیمت تویوتا و….
مومنی
۴ مهر ۱۴۰۳یه موضوعی هست که کسی بهش توجه نمیکنه.
جایگاه اجتماعی یک خودرو.
فرض کنید با کیفیت و امنیت و مصرف سوخت کاری نداشته باشیم.
تصور کن مدیر عاملتون امروز میخواد بیاد یه جلسه. با سهند بیاد بهتره یا با سورن؟
تصور کن میخوایی بری یه مهمونی. با سهند دیده بشی بهتره یا با سورن؟
کلا ماشینهای ایرانخودرو کمی وجهه اجتماعیشون بهتر از سایپاست.
وقتی از محصولات ایرانخودرو پیاده میشی ، نگاه ها کمی با کیفیت تره.
البته درین زمینه شاهین کمی به سایپا کمک کرده.
mickeyy
۴ مهر ۱۴۰۳به قول دوستان هردو توالت متحرک هستن ولی خرید سهند بسیار احمقانه تر هست این چهار چرخه واقعا چیزی بیشتر ساینا به خریدار بیچارش نمیده و ارزش پرداخت اون تفاوت قیمت رو نداره یعنی عقل حکم میکنه همون ساینا رو بخره پولش رو بیشتر از این هدر نده.
امیر علی
۴ مهر ۱۴۰۳هزینه های نگهداری هم خیلی مهمه چون این دوتا خودرو توسط قشر ضعیف جامعه خریداری میشن،هزینه یکبار تعویض روغن موتور ومتعلقات سورن اندازه یکسال سهند هستش
boost10
۴ مهر ۱۴۰۳حداقل با رانا مقایسه اش میکردید …
اونم آشغاله ولی خب …
سعید قهرمانی
۴ مهر ۱۴۰۳همه جوره سورن پلاس بهتره ، کافیه 5 نفره یا حتی 4 نفره بریم مسافرت ، کابین و صندوق و راحتی صندلی های سورن پلاس خیلی بهتره، پایداری تو سرعت و جاده هم توی اتاق سورن پلاس خیلی بالاتر از اتاق سهنده
صندلی عقب سهند مثل نیمکت پارک صافه
صندلی جلوش هم کمردرد میاره بعد از یک ساعت
Reza
۴ مهر ۱۴۰۳موتور خوب و کم خرج tu5p روی ۲۰۷، ۲۰۶ و تارا خوب جواب میده .
بی نام
۴ مهر ۱۴۰۳بنده هم سمند سورن چند سال است دارم و یک ماه است که سهند صفر تحویل گرفتم
شتاب : سهند بهتر از سورن
مصرف سوخت : سهند صفر با سورن تقریبا برابر است
زیر و بند و سیستم تعلیق : سمند سورن بهتر است
صندلی و راحتی صندلی : سمند سورن بهتر است
ظاهری داخل و خارج : سهند به روز تر است
سیستم تهویه : سهند به روزتر است
کیفیت رنگ و بدنه : سمند سورن بهتر است
هزینه نگهداری و استهلاک: استهلاک سهند کمتر است
قیمت کلی : سهند حداقل ۱۰۰ تومن ارزان تر است
برای داخل شهر با توجه به ابعاد هم ، سهند بهتر است
در جاده ، سمند سورن یک سر و گردن بالاتر است
در مجموع بنده از هردو خودرو که دارم با توجه به قیمتشان ، راضی هستم
مومنی
۵ مهر ۱۴۰۳البته که خودروی شما هنوز یک ماه کارکرده و بحث نگهداری و استهلاک هنوز برای شما قابل اندازهگیری نیست. به هر صورت مبارکتون باشه.
Nader
۴ مهر ۱۴۰۳ایران خودرو هر ماشینی که تولید کرده عیناً مثل پیکان هستش فقط پالونش عوض شده
سهیل
۵ مهر ۱۴۰۳من سهند رو ترجیح میدم اولا به خاطر استهلاک و مصرف سوخت کمتر و بعدم اینکه ظاهر سورن کاملا قدیمی و تکراری شده مخصوصا گرافیک چراغ های عقبش خیلی مسخرست و بعد از یه مدتی هم چراغ ترمز از قرمز به سفید تغییر رنگ میده و درکل موتور xu7p هم موتور پر استهلاک و پر مصرف و قدیمی و کم بازدهی هست که با حجم ۱۸۰۰ به صد اسب بخار هم نمیرسه حالا m15 هم خیلی خوب نیست اما حداقل استهلاک و آمار خرابیش کمتره و مثل پراید کم خرجه
شیخ جاسم عبود نبود
۵ مهر ۱۴۰۳کیفیت داخل کابین درسته سهند اشغاله ولی باز برای قشر ضعیف بهتر از موتور واشر سمنده اونی که این ماشین هارو میخره قطعا توان مالیش آنقدر نیست که خراب بشه 40 میلیون خرج موتور کنه اگه بحث کن هزینه ای باشه من سهند رو بدون شک انتخاب میکنم نه برای اینکه خوشم بیاد برای اینکه ناچار باشم
اهوازی
۷ مهر ۱۴۰۳من با متور m15 تو گرمای اهواز روزی ۱۰ساعت اسنپ کارمیکنم والله متوری به این سخت جونی نیست لامصب فقط اب روغن فقط منظورم همون ساینا تیبا هست حالا هم متور ارتقا دادن حتما بهتر شده .قبل از این پژو ۴۰۵ داشتم دین من در اوردلامصب هفته ای دوبار در تعمیرگاه بودم متور xu7فقط برای روزی ۲ساعت روشن شدن خوبه بازم بعداز دوسال داستان واشر سرسیلند پلوس وچیزهای دیگه .ماشین باید در گرمای اهواز امتحان کرد
اهوازی
۷ مهر ۱۴۰۳دراین شکی ندارم که در سال جدید هرکسی متور xu7 ازمحصولات ایرانخودرو خریده باید نصف حقوق اش رابرای تعویض روغن و بنزین بزاره کنار بزار بنزین گران بشه بعد معلوم میشه چه خبره
فرهاد
۷ مهر ۱۴۰۳انتخاب سهند بهتره امتحان نشو یکجوری پس داده.
گاس فرینگ
۷ مهر ۱۴۰۳سهند داخل کابینش دقیقا حس یک پراید رو به شما میده سورن هم آشغالی بیش نیست ولی بهش شرف داره ولی با قالپاق اصلا قیافه نداره هر کی میخره باید براش رینگ صلیبی رخ تراش یا رینگ اورجینال سورن پلاس رخ تراش بگیره
اکبری
۹ مهر ۱۴۰۳با این قیمت های گزاف و این موتورهای ضعیف هیچکدوم ارزش خرید ندارن
یه سمند ای اف7 یا یه پراید 131 خوب ارزش خرید بالاتر دارن….