ایران خودروسایپاهفته نامه

مقایسه سهند S و سورن پلاس XU7P، ارزان‌ترین سدان‌های ایرانی بازار

اگر با بودجه‌ای بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به دنبال یک سدان صفرکیلومتر باشید، سهند S و سورن پلاس XU7P از معدود گزینه‌های پیش رو خواهند بود.
سورن پلاس یا سهند

در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان ارزان‌ترین خودروی صفرکیلومتری که می‌توان خرید، ساینا S است اما اگر از چهره تکراری این خودرو خسته شده باشید و به دنبال مدلی کمی بروزتر و با تجهیزات بیشتر باشید، می‌توانید سراغ سهند بروید که حدود صد میلیون تومان گران‌تر است. از سوی دیگر، ارزان‌ترین سدانی که هم‌اکنون می‌توان در بین محصولات ایران‌خودرو پیدا کرد، سورن پلاس با موتور XU7P است؛ بنابراین، هرچند سهند و سورن پلاس از لحاظ سگمنت، ابعاد و قیمت باهم متفاوت هستند ولی ازآنجایی‌که هردو جزء ارزان‌ترین سدان‌های حال حاضر بازار کشورمان محسوب می‌شوند، مقایسهٔ آن‌ها برای کسانی که به دنبال یک سدان اقتصادی صفرکیلومتر هستند می‌تواند راهگشا باشد.

معرفی خودروها

سورن اولین فیس‌لیفت نسبتاً بزرگ بر پایهٔ سمند بود که اولین بار در سال ۱۳۸۵ رونمایی شد. از اواسط سال ۱۳۹۹ نیز ایران‌خودرو نسخهٔ کمی بروز شدهٔ این خودرو را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کرد. سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ EF7 عرضه شد اما این خودرو که قرار است نقش جایگزین پژو پارس را در سبد محصولات ایران‌خودرو بازی کند، چند ماهی است که با پیشرانهٔ قدیمی XU7P راهی بازار شده و ایران‌خودرو به عرضهٔ نسخهٔ EF7 پایان داده است. از سوی دیگر، سهند نیز فیس‌لیفتی روی ساینا است که اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ دیده شد. این خودرو که با برند پارس‌خودرو عرضه می‌شود، به‌عنوان محصولی گران‌تر و مجهزتر، فاصله بین ساینا و شاهین را در سبد محصولات سایپا پر می‌کند.

طراحی بیرونی

همان‌طور که توضیح دادیم، سورن پلاس و سهند هردو فیس‌لیفت خودروهای قدیمی هستند و اساساً پیشینهٔ آن‌ها به سمند سال ۱۳۸۰ و تیبا سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد؛ بنابراین، با خودروهایی بسیار قدیمی طرف هستیم که با تغییراتی سعی شده شده بروزتر به نظر برسند. پیشینهٔ طراحی سورن پلاس اما قدیمی‌تر است زیرا شاهد همان ظاهر سورن سال ۱۳۸۵ هستیم که صرفاً تغییراتی جزئی مثل گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، دستگیره‌های در آسان‌بازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق و جلوپنجره مشکی براق را تجربه کرده است؛ بنابراین، طراحی بیرونی سورن پلاس حتی در قیاس با خودروهای داخلی جدیدتر مثل دنا پلاس و شاهین، کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و همچنان سمند را به یاد می‌آورد.

سورن پلاس یا سهند

در سهند اما سایپا جلو و عقب ساینا را کاملاً بازطراحی کرده و سعی داشته چهره ساده و قدیمی این خودرو را بروزتر جلوه دهد. در جلوی این خودرو شاهد چراغ‌های کشیده‌ای هستیم که به جلوپنجره‌ای شش‌ضلعی متصل شده و در کنار سپر جدید با ورودی‌های هوای متفاوت و مه شکن‌های مستطیلی، ظاهری به‌مراتب بهتر از ساینا را ایجاد کرده است. در عقب هم هرچند برای اینکه نیازی به تغییر قالب‌های تولید نباشد بخش کناری چراغ‌ها با ساینا یکسان است اما در ادامه طراحان سایپا با کشاندن ادامهٔ چراغ‌ها تا روی صندوق و همین‌طور انتقال جا پلاک به روی سپری با طراحی جدید، توانسته‌اند نمایی بسیار بهتر از ساینا S ایجاد کنند.

سورن پلاس یا سهند

بااین‌حال، مشکل بزرگ طراحی سهند پروفیل جانبی است که هیچ تغییری نداشته و همچنان با تیبا یکسان است. این موضوع علاوه بر اینکه ذات قدیمی سهند را نمایان می‌کند، یک عدم هماهنگی را بین طراحی تیز و شارپ جدید دماغه و چراغ‌های عقب با فرم منحنی ستون C ایجاد کرده که اساساً برای فرم تخم‌مرغی تیبا طراحی شده بود؛ بنابراین، هرچند به‌طورکلی طراحی سهند بروزتر به نظر می‌رسد ولی، سورن ظاهری ساده‌تر و هماهنگ‌تر دارد که ممکن است از دید برخی بهتر به نظر برسد. از لحاظ ابعاد، سورن پلاس با ۴,۵۳۴ میلی‌متر طول، ۱,۷۳۵ میلی‌متر عرض و ۱,۴۶۰ میلی‌متر ارتفاع، به میزان قابل‌توجهی از سهند با ۴,۲۱۵ میلی‌متر طول، ۱,۶۷۷ میلی‌متر عرض و ۱,۴۸۵ میلی‌متر ارتفاع بزرگ‌تر است.

داخل

سورن پلاس در داخل از همان داشبوردی استفاده می‌کند که در سال ۱۳۹۰ در سورن ELX ارائه شد. این داشبورد برای آن زمان طراحی قابل‌قبولی داشت اما حالا کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته است. البته در سورن پلاس، ایران‌خودرو با استفاده از غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو ۲۰۶ به بالای داشبورد، صفحه‌نمایش لمسی در میانهٔ داشبورد در نمونه‌های جدیدتر، تودوزی مشکی‌رنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در قطعات تزئینی مثل استفاده از تریم‌های طرح فیبر کربن، تا حدودی کابین خودرو را بروز کرده است.

سورن پلاس یا سهند

در سمت دیگر، ازآنجایی‌که ساینا از طراحی قدیمی و کسل‌کنندهٔ کابین رنج می‌برد، سایپا در داخل سهند دست به یک خانه‌تکانی اساسی زده و داشبورد و رو دری‌های کاملاً جدیدی را طراحی کرده که با تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای، فضایی به‌مراتب مدرن‌تر و جذاب‌تر از ساینا را ایجاد کرده است. البته سایپا ابتدا نمونه‌های فول آپشن سهند را در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش درآورد که به نمایشگر لمسی مجهز بودند اما نمونه‌ای که به خریداران تحویل داده شد، از تیپ پایه با نام S است که فاقد نمایشگر لمسی و دکمه‌های روی غربیلک فرمان است و فضایی اقتصادی دارد.

سورن پلاس یا سهند

از لحاظ کیفیت متریال نیز هیچ‌کدام از این دو خودرو تعریفی ندارند ولی بااین‌حال، شرایط سورن کمی بهتر است. سدان ایران‌خودرو همچنین به لطف ابعاد بزرگ‌تر، از کابین جادارتری بهره می‌برد هرچند که سهند هم برای خودرویی در این کلاس، در داخل فضای نسبتاً جادار و قابل‌قبولی دارد. درمجموع، از لحاظ طراحی و فضای داخلی هیچ‌کدام از این دو سدان را نمی‌توان با قاطعیت برتر دانست ولی بااین‌حال، کفهٔ ترازو کمی به سمت سورن پلاس سنگینی می‌کند.

امکانات و تجهیزات

ازآنجایی‌که سورن پلاس و سهند ارزان‌ترین سدان‌های ایرانی هستند و خودروهایی نسبتاً اقتصادی محسوب می‌شوند، امکانات و تجهیزات چندان زیادی را ارائه نمی‌کنند. در جدول زیر امکانات این دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

سورن پلاس سهند S
ایربگ ۲ عدد ۲ عدد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمزها جلو دیسکی عقب کاسه‌ای جلو دیسکی عقب کاسه‌ای
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
دکمه‌های روی فرمان دارد ندارد
سیستم تهویه اتوماتیک نیمه اتوماتیک
نمایشگر لمسی دارد ندارد
دی‌لایت دارد دارد
چراغ‌های خودکار ندارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی تنظیم برقی
سنسور دنده عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد ندارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ ۱۵ اینچی فولادی ۱۴ اینچی فولادی
تنظیم پشتی صندلی‌های جلو برقی دستی
کامپیوتر سفری دارد دارد
تریم داخلی مشکی دورنگ

با توجه به جدول فوق، از لحاظ امکانات هم برتری با سورن پلاس است و آپشن‌های بیشتری مثل نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، دوربین دنده عقب و آینه‌های جانبی تاشو برقی را ارائه می‌کند.

پیشرانه

همان‌طور که گفته شد، سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری ۱۶ سوپاپ EF7 به بازار عرضه شد که موتور نسبتاً بروزی محسوب می‌شود اما چند ماهی است که ایران‌خودرو این ماشین را با موتور ۱.۸ لیتری ۸ سوپاپ XU7P ارائه کرده است. این موتور قدیمی که سال‌ها در سینهٔ پژو ۴۰۵ و پارس قرار گرفت، به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر شهرت دارد اما ایران‌خودرو در نسخهٔ جدید این موتور که با نام XU7 پلاس شناخته می‌شود، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمع‌ها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل‌لنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانه ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

سورن پلاس یا سهند

سهند همچنان از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ M15 استفاده می‌کند که سال‌ها است در تیبا، ساینا و کوییک دیده‌ایم. البته این موتور هم نسخهٔ ارتقاءیافته‌ای است که با نام M15i شناخته می‌شود و به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین، در هردو خودرو شاهد پیشرانه‌های قدیمی هشت سوپاپ هستیم که خروجی نزدیک به همی دارند. بااین‌حال، پیشرانهٔ سهند استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتری دارد که برتری مهمی محسوب می‌شود. همچنین این خودرو مصرف سوخت کمتری هم دارد و برای وزن ۱۱۰۰ کیلوگرمی سهند، کشش نسبتاً مناسبی را فراهم می‌کند؛ بنابراین، در این قسمت به دلیل استهلاک پایین‌تر و نگهداری ساده‌تر، باید برتری را با سهند بدانیم.

سورن پلاس یا سهند

قیمت و جمع‌بندی

این دو خودرو در قیمت کارخانه بسیار به هم نزدیک هستند زیرا سورن پلاس XU7P با قیمت ۴۶۹ میلیون تومان و سهند S با قیمت ۴۶۷ میلیون تومان عرضه می‌شود ولی در بازار شرایط متفاوت است زیرا درحالی‌که قیمت بازار سهند حدود ۵۰۰ میلیون تومان است، برای سورن پلاس باید بیش از ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنید؛ بنابراین، در بازار اختلاف قیمت دو خودرو حدود ۱۰۰ میلیون تومان است که اختلاف قابل‌توجهی محسوب می‌شود و قطعاً می‌تواند در انتخاب خریداران تأثیر داشته باشد؛ بنابراین، هرچند به‌طورکلی سورن پلاس با کابین بزرگ‌تر، امکانات بیشتر و موتور قوی‌تر خودروی بهتری به‌حساب می‌آید ولی وقتی بحث اختلاف قیمت صد میلیون تومانی مطرح، انتخاب خودروی برتر این مقایسه سخت خواهد بود و سهند هم به لطف طراحی بروزتر، پیشرانه کم‌استهلاک‌تر و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر، می‌تواند حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

مقایسه مشخصات فنی

سورن پلاس سهند
پیشرانه XU7P M15i
حجم موتور (سی‌سی) ۱۷۶۱ ۱۴۹۷
سوپاپ ۸ ۸
قدرت (اسب بخار) ۹۸ ۹۰
گشتاور (نیوتن متر) ۱۴۶ ۱۳۷
گیربکس ۵ سرعته دستی ۵ سرعته دستی
محور محرک جلو جلو
وزن (کیلوگرم) ۱۲۴۰ ۱۱۰۰
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) ۷.۱ ۶.۸
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۴,۵۳۴ / ۱,۷۳۵ / ۱,۴۶۰ ۴,۲۱۵ / ۱,۶۷۷ / ۱,۴۸۵
فاصلهٔ محوری (میلی‌متر) ۲,۶۷۱ ۲,۴۱۰
حجم صندوق بار (لیتر) ۵۰۰ ۳۷۰
قیمت کارخانه (میلیون تومان) ۴۶۹ ۴۶۷
قیمت بازار (میلیون تومان) ۶۰۰ ۵۰۰

کدام سدان ایرانی را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳۵۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۰ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    کاش موتور سمند روی سهند بود

    موافقم 33
    مخالفم 90
    1. عمو مایک

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (66 ديدگاه)

      اون وقت میشد سرطان ترین سرطانه سرطانی ، واقعا هیچ چیزی نمیشد توصیف ش کرد .

      موافقم 97
      مخالفم 9
    2. SMS

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (578 ديدگاه)

      با اینکه هردو در مقابل جهان چیزی ندارند ولی بازم با همین قیمت زیاد اینا گیرمون میاد

      موافقم 48
      مخالفم 6
    3. علی جردن

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      زیر ۱۰۰‌ اسب واقعا کمه

      موافقم 64
      مخالفم 5
    4. امیر

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (156 ديدگاه)

      من به شخصه سمند سورن پلاس رو به سهند s ترجیح میدم چون ایران‌خودرو هرچی تولید کرده نسبت به سایرین یک سر و گردن بالاتر بوده در زمینه خودرو های داخلی، و اینکه سهند s همون ساینا هست، ساینا همون کوئیک صندوق دار هست و کوئیک تیباست و درنهایت تیبا همون پرایده، منتهی سمند 22 ساله با پلتفرم پژو 405 هست و تولید میشه من خودم تجربه داشتم ماشین بدی نیست بین داخلی ها.

      موافقم 101
      مخالفم 31
      1. علی جردن

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        سمند هزار اسب هم باشه به درد نمی خوره

        موافقم 38
        مخالفم 104
        1. امیر

          ۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (156 ديدگاه)

          شمایی که کامنتت بوی تعصب ماشین چینی و فردا ۵۱۱ میده و معیار انتخاب ماشینتون اسب بخار هست کاملا دلیل دیسلاک هاتون در همه مقاله ها مشخص می‌کنه. این یکی ماشینم مثل اون رانا پلاس بهترین خودرو جهانه؟ XD

          موافقم 26
          مخالفم 17
      2. نویدی

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (385 ديدگاه)

        ایران خودرو هم دقیقا مثل سایپا یک شرکت زباله سازیه و هیچ برتری نداره…دنا همون سمنده،سمند همون 405،405 همون RD…همشون هم با یه پلتفرم پفکی و توخالی و بسیار ضعیف تولید میشن…بخاطر همینه که سمند و پارس دقیقا با پراید و تیبا قابل مقایسه هستن.

        موافقم 87
        مخالفم 21
    5. شهروند ایرانی

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (77 ديدگاه)

      اینا ماشین نیستن زباله هستن اگر میخان واقعا یه تکونی به خودشون بدن باید تولید این خودرو متوقف کنن و ظرفیت تولید به ماشین بروز اختصاص بدن و نسخه ارزون از ماشین های بروز تولید کنن مثلا ایران‌خودرو تارا دستی و سایپا شاهین دنده دستی با موتور tu5 پلاس گیربکس ۶ سرعته توسعه بدن قیمت تمام شده تولید کم و عرضه زیاد کنن دلیلی نداره ۲۰۰ مدل خودرو داریم با یه موتور گیربکس

      موافقم 68
      مخالفم 5
    6. اسماعیل

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (6 ديدگاه)

      آخه چرا ما مجبوریم اینا رو بخریم.

      موافقم 59
      مخالفم 4
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    من شده بالای چندین مورد دیدم که سورن پلاس ها یه دیلاتشون میسوزه بعد یه مدت خیلی اعصاب خرد کن

    موافقم 59
    مخالفم 8
    1. amirkhanzadeh

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      این مشکلو فامیل ما هم داشت
      البته موتور ماشینم انگار قاطی داره
      که صد در صد مشکل از نحوه مونتاژ ایران خودرو بوده

      موافقم 34
    2. فرهاد

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (70 ديدگاه)

      دیلایت میسوزه چون کارخونه بی کیفیت گذاشته درکل خرید سمند سورن صفر با این موتور اشتباهه اگر قصد خریدتون ماشین ایرانیه اول برید سراغ شاهین بعدش L90 بعد از اون 206 تیپ 5 و در نهایت سمند اونم موتور EF7 سعی کنید سه چهار ساله بخرید که مشکلات کارخانه ای یا خط تولیدی نداشته باشه. بجز ماشین های که عرض کردم بقیشون دوزار

      موافقم 31
      مخالفم 24
      1. حسین

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شاهین هم موتور ساینا یا همون کوئیک یا همون تیبا و……. هست
        مشکل اینه که اینا نتونستن یک موتور بروز و قابل قبول و استاندارد طراحی کنن
        یک چراغ عوض میکنن میشه ماشین جدید
        ۱۰۰ میلیون گرونتر

        موافقم 34
        مخالفم 1
        1. موسوی

          ۵ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          سلام من هم درانتخاب مستعصل بودم بعدازشنیدن کلی نظرمنفی درموردشاهین وقتی سوارشدم دیدم اتاقش که حرف نداره(البته منهای کیفیت تزئینات داخلی)تعادل درپیچهاعالیه وموتورش هم واقعا جوابگو هست وشتاب قابل قبولی داره

          موافقم 7
          مخالفم 8
  3. amir

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    سهند خیلی بدقواره است
    لاقل سورن رو برمیدارم بعد من نمیدونم چرا ورداشتن xu7 رو گذاشتن رو این….
    البته موتور xu7p روغن موتور گرون تری هم داره

    موافقم 55
    مخالفم 10
    1. hosen

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (633 ديدگاه)

      سورن پلاس گزینه بهتریه ولی نه با موتور شتر گاو پلنگی مثل xu7p! فقط تو ایرانه که موتور 16 سوپاپ رو میزارن کنار و 8 سوپاپ رو جایگزینش میکنن اونم با پسوند ‘جدید’.

      موافقم 90
      مخالفم 3
      1. amirkhanzadeh

        ۳ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1034 ديدگاه)

        جالب اینجاست فروشش بیشتر میشه
        مردم خودشون این طوری دوست دارند سرشون کلاه بره
        اگر نخرند شرکت مجبور میشه درست حسابی بده بیرون

        موافقم 49
        مخالفم 1
    2. علی

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (17 ديدگاه)

      چون کلی هزینه کردن تا XU7 رو مثلا توسعه بدن و XU7P دادن بیرون و نمیشه بعد از سه سال که پارس از خط تولید جمع شد، موتورش هم جمع بشه! به هر حال قالب ها ساخته شده اند و باید خرجشون در بیاد !

      موافقم 58
      مخالفم 2
    3. car lover

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      طبق تجربه ای که دارم. موتورهایی که توش کد 7 دارن آشغالن چه EF7 چه XU7
      بهترین موتور ایرانی همون TU5 حداقل از لحاظ استهلاک و قدرت و شتاب از اون دوتایی دیگه خیلی بهتره

      موافقم 49
      مخالفم 42
      1. مهدی

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (25 ديدگاه)

        معلومه سواد فنی نداری لا اقل یه مطالعه کن ببین ای اف سون بهترین موتور داخلی هست از نظر قدرت و پیشرفته بودن هم خیلی بالاتر از تی یو پنج هست سیستم خنک کننده روغن و سی وی وی مزایای موتور ای اف هفت هست و خیلی سگ جون هست تی یو پنج یه موتور ضعیف هست که فقط به درد اتاق دویست و شش میخوره که اونم به زور میکشه و هر کس داره تقویت کرده و‌کلی خرج موتور شده که لا اقل پا به پای ای اف هفت راه بیاد

        موافقم 41
        مخالفم 30
      2. فرهاد

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (70 ديدگاه)

        ظاهراً تجربتون تو همون XU7 با اتاق پژو 405 یا فیس لیفت پارس خلاصه شده، EF7 با نگهداری اصولی از Tu5 هم بهتر عمل می‌کنه فقط به نوع روغن حساسه که هرچی دفترچه میگه رو آدم بریزه و نره سراغ اصغر آپاراتی سرکوچه و به توصیه های اون گوش نکنه ماشین آخ نمیگه، من سمند EF7 مدل 93 دارم با کارکرد 360 هزارتا، مسافرت زیاد میرم موتورش پلمپه تاکید میکنم پلمپ

        موافقم 44
        مخالفم 12
        1. حمید

          ۸ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          نمیخوام مقایسه کنم یا بگم تیو ۵ بهتره اما وقتی تیو۵ داری دیگه اسم این چیزا رو نمیشنوی:
          -اویل ماژول و نشت روغن
          -تعویض واشر عینکی
          -واشر مانیفولد و نشت روغن
          -سایکلون
          -شیر یک طرفه
          -چرخ دنده vvt و صدای اول استارت
          -دسته موتور بالا و پارت لاستیک
          -کارکرد روغن مبادا از ۴۵۰۰ رد بشه
          -جاده ۴۰۰ کیلومتر بیشتر رفتی روغن بخار شد
          -لرزش موتور و آینه ها در سرعت بالای 110

          موافقم 1
          مخالفم 2
  4. علی Shelby

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (527 ديدگاه)

    من تا الان سه بار سهند رو دیدم خیلی داغونه مخصوصا عقبش

    موافقم 44
    مخالفم 19
    1. Genius

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      چراغ نازک تلیسمانی با فرم گنبدی شکل سقف سهند که از ریو نسل ۱ و بعد تیبا ارث برده منظره حال بهم زنی شده!!!ایکاش یه طراحی مینیمال اما هماهنگ تری داشت مثل سیمبل ۲۰۲۴ که نیومده فضاییش کنه چون به قد و قواره پلتفرمش نمیومده

      موافقم 42
      مخالفم 4
  5. AMIN JAFARI

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (150 ديدگاه)

    برای قشر فرودست جامعه خودروهای سایپا بسیار بهتر هستند در دراز مدت

    موافقم 65
    مخالفم 7
    1. Genius

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      لذت رانندگی عملا زیر صفر(حالا نه اینکه سمند جاده رو به آتیش میکشه نه ولی باز رخش ماشینوار تره تا ساینا و تیبا و سهند) اما آره موافقم خرج و مخارج جانبیشون هم بمراتب کمتر

      موافقم 48
      مخالفم 3
  6. Milee

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سورن پلاس با EF7 به شرط رسیدگی و مراقبت

    موافقم 43
    مخالفم 5
  7. Avan

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    خرید سهند با این قیمت کار عاقلانه ای نیست چون چندان تفاوتی با ساینا اس ندارد و به نظرم همان ساینا به صرفه تر است و از طرفی سورن حتی از پژو پارس هم خرید معقول تری است.

    موافقم 55
    مخالفم 8
  8. کاربر

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (154 ديدگاه)

    مستراح های متحرک…

    موافقم 50
    مخالفم 7
  9. حسین

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    کاش سایپا بجای موتور m15 روی محصولات اش m16 بزارن .

    موافقم 25
    مخالفم 2
  10. ab0lf4zl

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (232 ديدگاه)

    خدایی با این پول میشه یه mvm 530 یا mvm 550 خرید و از رانندگی لذت برد.

    موافقم 27
    مخالفم 33
    1. Ahmad

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      دوتا ماشینی که گفتی جز خرج هیچی نداره به خصوص اتوماتشون که انگار سوار کامیون لیلاند شدی

      موافقم 12
      مخالفم 2
  11. Genius

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1347 ديدگاه)

    مشخصا سمنده باز نزدیکیت بیشتری با ماشینی داره که پشتش بتونی لااقل تو جاده جرات کنی ۱۰۰تا گازش بدی سهند که تیباس تیبا هم خودش پرایده عملا ماشین شهره و تو جاده دل راننده و سرنشین رو دوبرابر سمند خالی میکنه!
    مختصر و مفید سهند همون ساینا یا همون تیبای خودمون ماشین کم‌آزاریه اما همچنان لاجون و ضعیف سمند سورن ماشین تره قلدرتره ولی پراستهلاک تر و پر خرج تر

    موافقم 45
    مخالفم 6
    1. نویدی

      ۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (385 ديدگاه)

      سورن قلدور؟سورن پلتفرمش متعلق به ۴۰۵…یه سرچ بزن تصادف تیگو ۷ و ۴۰۵ رو ببین چطور ۴۰۵ تکه تکه شده…سورن،پارس و ۴۰۵ دقیقا پراید سایز بزرگ هستن.

      موافقم 21
      مخالفم 7
      1. سورنا

        ۹ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شاید خیلیا تعصب ماشین کجایی باشه رو بکشن
        خیلیا هم هستن تا مثلا میفهمن فلان ماشین ماله فلان کشوره میگن بده!
        ولی ببنید اگر عقلانی فکر کنید تمام خودروهای ایرانی فناوری کهنه و قدیمی دارن(حتی همین شاهین و تارا وری را) موتورهای کهنه مستهلک و قدیمی و پرمصرف.
        خیلی ها فکر میکنن الزاما سفت بودن یا هیکلی بودن بدنه خودرو مهمه خیلی ها هم فکر میکنن قدرت موتور مهمه!(هیچکس کارایی ملاکش نیست!)
        چیزی که من دیدم و شما هم میبینید خودروهای چینی (بجز چنتا خودرو مثل ایکس55که اکسل ترکوند) غالبا امنیت بالاتری دارن , بعضی ها میگن موتور ضعیفی دارن اما خب شما میایی تویه جاده میبینی حتی ام وی ام 315 هم مشکل خاصی نه در سربالایی داره و خیلی راحت هم پایه بقیه خودروها میاد در واقع با همون موتور ضعیفترش هم داره کارایی بهتری رو ارائه میده چون بروزتره!
        واقعیت اینه که خودروسازی تمام جهان درحال پیشرفته و چه بخوایم چه نخوایم خودروسازی ما کهنه عقب مونده و گرانه….امیدوارم کسی رو نرنجونده باشم ولی واقعیت تلخه….

  12. AMIR GERMAN

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    توی کل خانواده پراید تیبا ساینا و …
    وقتی سرعت از 100 کیلومتر می گذرِ واقعا انگار توی هوا معلق هستی

    موافقم 32
    مخالفم 4
    1. hosen

      ۳ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (633 ديدگاه)

      بخاطر اینه که این ماشین ها برای تردد برون شهری ساخته نشدن. تمام محصولات سایپا ماشین های اکونومی و اقتصادی برای مصارف داخل شهرن.

      موافقم 29
      مخالفم 1
      1. ناشناس

        ۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        خب چکار کنیم وقتی پول نداریم و مجبوریم به خارج از شهر هم سفر کنیم

        موافقم 21
        مخالفم 2
  13. هوشنگ

    ۳ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (55 ديدگاه)

    چرا باید قیمت این خودروها بین 9تا ۱۰هزار دلار باشه؟

    موافقم 26
    مخالفم 3
  14. لبخند واقعی خدا زمانیکه مظلوم بحقش برسه

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سهند رو مسخره می کنید؟؟؟
    حالا بشین توی صف سهند
    چونکه ۵سال باید تو صف ماشین قرعه کشی بمونید خخخ

    موافقم 19
    مخالفم 5
  15. احمد

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    بهتره گزینه ی هیچکدام رو هم اضافه کنید….. آشغال هایی با قیمت تویوتا و….

    موافقم 12
    مخالفم 2
  16. مومنی

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (67 ديدگاه)

    یه موضوعی هست که کسی بهش توجه نمیکنه.
    جایگاه اجتماعی یک خودرو.

    فرض کنید با کیفیت و امنیت و مصرف سوخت کاری نداشته باشیم.
    تصور کن مدیر عاملتون امروز میخواد بیاد یه جلسه. با سهند بیاد بهتره یا با سورن؟

    تصور کن میخوایی بری یه مهمونی. با سهند دیده بشی بهتره یا با سورن؟

    کلا ماشینهای ایران‌خودرو کمی وجهه اجتماعیشون بهتر از سایپاست.
    وقتی از محصولات ایران‌خودرو پیاده میشی ، نگاه ها کمی با کیفیت تره.
    البته درین زمینه شاهین کمی به سایپا کمک کرده.

    موافقم 36
    مخالفم 6
  17. mickeyy

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    به قول دوستان هردو توالت متحرک هستن ولی خرید سهند بسیار احمقانه تر هست این چهار چرخه واقعا چیزی بیشتر ساینا به خریدار بیچارش نمیده و ارزش پرداخت اون تفاوت قیمت رو نداره یعنی عقل حکم میکنه همون ساینا رو بخره پولش رو بیشتر از این هدر نده.

    موافقم 15
    مخالفم 1
  18. امیر علی

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    هزینه های نگهداری هم خیلی مهمه چون این دوتا خودرو توسط قشر ضعیف جامعه خریداری میشن،هزینه یکبار تعویض روغن موتور ومتعلقات سورن اندازه یکسال سهند هستش

    موافقم 7
    مخالفم 7
  19. boost10

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    حداقل با رانا مقایسه اش میکردید …

    اونم آشغاله ولی خب …

  20. سعید قهرمانی

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه جوره سورن پلاس بهتره ، کافیه 5 نفره یا حتی 4 نفره بریم مسافرت ، کابین و صندوق و راحتی صندلی های سورن پلاس خیلی بهتره، پایداری تو سرعت و جاده هم توی اتاق سورن پلاس خیلی بالاتر از اتاق سهنده
    صندلی عقب سهند مثل نیمکت پارک صافه
    صندلی جلوش هم کمردرد میاره بعد از یک ساعت

    موافقم 12
    مخالفم 2
  21. Reza

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (109 ديدگاه)

    موتور خوب و کم خرج tu5p روی ۲۰۷، ۲۰۶ و تارا خوب جواب میده .

    موافقم 4
    مخالفم 2
  22. بی نام

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (79 ديدگاه)

    بنده هم سمند سورن چند سال است دارم و یک ماه است که سهند صفر تحویل گرفتم
    شتاب : سهند بهتر از سورن
    مصرف سوخت : سهند صفر با سورن تقریبا برابر است
    زیر و بند و سیستم تعلیق : سمند سورن بهتر است
    صندلی و راحتی صندلی : سمند سورن بهتر است
    ظاهری داخل و خارج : سهند به روز تر است
    سیستم تهویه : سهند به روزتر است
    کیفیت رنگ و بدنه : سمند سورن بهتر است
    هزینه نگهداری و استهلاک: استهلاک سهند کمتر است
    قیمت کلی : سهند حداقل ۱۰۰ تومن ارزان تر است
    برای داخل شهر با توجه به ابعاد هم ، سهند بهتر است
    در جاده ، سمند سورن یک سر و گردن بالاتر است
    در مجموع بنده از هردو خودرو که دارم با توجه به قیمتشان ، راضی هستم

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. مومنی

      ۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (67 ديدگاه)

      البته که خودروی شما هنوز یک ماه کارکرده و بحث نگهداری و استهلاک هنوز برای شما قابل اندازه‌گیری نیست. به هر صورت مبارکتون باشه.

      موافقم 6
      مخالفم 1
  23. Nader

    ۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران خودرو هر ماشینی که تولید کرده عیناً مثل پیکان هستش فقط پالونش عوض شده

    موافقم 5
    مخالفم 1
  24. سهیل

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    من سهند رو ترجیح میدم اولا به خاطر استهلاک و مصرف سوخت کمتر و بعدم اینکه ظاهر سورن کاملا قدیمی و تکراری شده مخصوصا گرافیک چراغ های عقبش خیلی مسخرست و بعد از یه مدتی هم چراغ ترمز از قرمز به سفید تغییر رنگ میده و درکل موتور xu7p هم موتور پر استهلاک و پر مصرف و قدیمی و کم بازدهی هست که با حجم ۱۸۰۰ به صد اسب بخار هم نمیرسه حالا m15 هم خیلی خوب نیست اما حداقل استهلاک و آمار خرابیش کمتره و مثل پراید کم خرجه

    موافقم 7
    مخالفم 4
  25. شیخ جاسم عبود نبود

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کیفیت داخل کابین درسته سهند اشغاله ولی باز برای قشر ضعیف بهتر از موتور واشر سمنده اونی که این ماشین هارو میخره قطعا توان مالیش آنقدر نیست که خراب بشه 40 میلیون خرج موتور کنه اگه بحث کن هزینه ای باشه من سهند رو بدون شک انتخاب میکنم نه برای اینکه خوشم بیاد برای اینکه ناچار باشم

    موافقم 6
    مخالفم 3
  26. اهوازی

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من با متور m15 تو گرمای اهواز روزی ۱۰ساعت اسنپ کارمیکنم والله متوری به این سخت جونی نیست لامصب فقط اب روغن فقط منظورم همون ساینا تیبا هست حالا هم متور ارتقا دادن حتما بهتر شده .قبل از این پژو ۴۰۵ داشتم دین من در اوردلامصب هفته ای دوبار در تعمیرگاه بودم متور xu7فقط برای روزی ۲ساعت روشن شدن خوبه بازم بعداز دوسال داستان واشر سرسیلند پلوس وچیزهای دیگه .ماشین باید در گرمای اهواز امتحان کرد

    موافقم 5
    مخالفم 1
  27. اهوازی

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دراین شکی ندارم که در سال جدید هرکسی متور xu7 ازمحصولات ایرانخودرو خریده باید نصف حقوق اش رابرای تعویض روغن و بنزین بزاره کنار بزار بنزین گران بشه بعد معلوم میشه چه خبره

    موافقم 3
    مخالفم 2
  28. فرهاد

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انتخاب سهند بهتره امتحان نشو یکجوری پس داده.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  29. گاس فرینگ

    ۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (340 ديدگاه)

    سهند داخل کابینش دقیقا حس یک پراید رو به شما میده سورن هم آشغالی بیش نیست ولی بهش شرف داره ولی با قالپاق اصلا قیافه نداره هر کی می‌خره باید براش رینگ صلیبی رخ تراش یا رینگ اورجینال سورن پلاس رخ تراش بگیره

    موافقم 4
    مخالفم 1
  30. اکبری

    ۹ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با این قیمت های گزاف و این موتورهای ضعیف هیچکدوم ارزش خرید ندارن
    یه سمند ای اف7 یا یه پراید 131 خوب ارزش خرید بالاتر دارن….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا