سالهاست که کارشناسان دلیل عدم توفیق صنعت خودرو در ایران را دولتی بودن آن و دخالت دولت در تمام بخش های آن از انتخاب مدیریت تا قیمت گذاری دستوری میدانند. دولت نیز هر دفعه قول واگذاری سهام خود ار بخش خودروسازی را میدهد اما این بار با وجود ابهامات فراوان ظاهرا این کار در حال اجرایی شدن است.
به استناد مصوبه پنچم اردیبهشت سال جاری هیات واگذاری بهترتیب معادل ۵٫۷۲ درصد و ۱۷٫۳۱ درصد از سهام متعلق به دولت در شرکتهای ایران خودرو و سایپا در فهرست شرکتهای مشمول واگذاری ۱۴۰۱ سازمان خصوصی سازی قرار گرفت.
دستیار ویژه رییس سازمان بورس اظهار داشت:
هنوز ارزش گذاری ایران خودرو و سایپا انجام نشده و تعیین ارزش آنها زمان بر بوده است اما در نیمه دوم سال جاری واگذاری انجام خواهد شد.
مهدی ساحی در نشست خبری با اشاره به آخرین تصمیمات برای واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو اعلام کرد:
هنوز ارزش گذاری این دو شرکت انجام نشده است و تعیین ارزش آنها زمان بر بوده است اما در نیمه دوم سال جاری واگذاری انجام خواهد شد.
دستیار ویژه رییس سازمان بورس درباره عرضه خودرو در بازار سرمایه گفت:
در ادامه کار، خودروی بیشتری در بورس کالا عرضه میشود.
همچنین علیرغم اخبار منتشر شده در رسانه ها شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو به طور جداگانه واگذار نخواهد شد و خصوصی سازی ایران خودرو به طور کلان و با عرضه سهام ۱۳/۷۷ درصدی ایران خودرو خصوصی سازی این شرکت ممکن است به پایان کامل برسد.
بعد از عرضه در بورس کالا دومین گام لازم و اساسی برای توقف زیان دهی، برداشته خواهد شد.
Reza Waffen SS
۳۰ مرداد ۱۴۰۱فاقد اهمیت
بهراد
۳۰ مرداد ۱۴۰۱حق گفتی…
احمدرضا
۳۰ مرداد ۱۴۰۱Never
AMANTE
۳۰ مرداد ۱۴۰۱شنبه قرار بود آیین نامه قطعی واردات خودرو اعلام بشه، چی شد کسی خبر داره؟ یا شنبه ی هفته ی بعد مشخص میشه؟
حق گوی باطل
۳۰ مرداد ۱۴۰۱جنس خوب رسیده بچه ها سرشون شلوغه
احتمالا رفت برای هفته بعد
مانی
۳۰ مرداد ۱۴۰۱مشکل غول های خودرساز ما صرفا دولتی بودن اونا نیست و نباید روی مسئله خیلی زوم کرد.به نظرم مسئله اصلی خودروسازی ما در حال حاضر چنین مواردی هست : 1) تحریم های ظالمانه آمریکایی ها که انتقال تکنولوژی و همکاری با شرکت های مطرح خودروسازی و مونتاژ ماشین های جدید و انتقال قطعات و جا به جایی پول رو برای خودروسازان ما سخت یا حتی غیر ممکن نموده است 2) نبود یک استراتژی مدون و واقع بینانه و دراز مدت و غیر تخیلی برای خودروسازی ما (متأسفانه هنوز پس از ده ها سال خودروسازی شاهد نظرات غیر کارشناسی و غیر علمی و به شدت توهمی از سوی متصدیان این صنعت هستیم) 3) ریخت و پاش و صرف هزینه های زیاد برای پروژه هایی که نفعی برای خریدار نداره مثلا معرفی نمایشی و پر سرو صدای ماشین های جدید و کم کیفیت و با طراحی ناشیانه بدون توجه به ارتقاء کیفیت همین تولیدات قدیمی و ارتقاء کیفیت قطعات آنها 4) تولید همزمان خودروهایی با ساختار یکسان در خط تولید بدون توجه به صرفه تولید آنها مثلا تولید همزمان دنا و سورن و یا رانا و پژو 206 و …که در اساس یکی هستند 5) وجود نیروهای مازاد و غیر مولد و سفارشی که در شرکت های اصلی و وابسته خودروسازی ظاهرا مشغول به کارند ولی بهره وری چندانی ندارن و بود و نبود اونا یکسان هست 6) عدم شفافیت و ارائه اطلاعات درست و واقعی از طرف خودروساز (مثلا هنوز کسی دقیقا نمی دونه که واقعا چند درصد قطعات خودروهای ما داخلی هستند و چند درصد وارداتی)
نوید AJ
۳۰ مرداد ۱۴۰۱نه پس تحریم ها عادلانه بوده!!!
نوید AJ
۳۰ مرداد ۱۴۰۱خیلی خوب گفتین. به این موارد، مافیا بازی افراد زینفع، سودهای مرکبی که بانک ها دارن از خودروساز و قطعه ساز میگیرن، عدم به کارگیری افراد متخصص از رده های بالا تا رده های پایین رو هم اضافه کنید.
عاشق پدال
۳۰ مرداد ۱۴۰۱پروتون مالزی. مدل ساگا یا saga رو حدود 230 میلیون تومن میفروشه تو خود مالزی.
من سوار شدم. میشه گفت در حد ماشین چینی هست. امکاناتش خیلی خوبه. حدود 30 میلیون بیشتر بزاری تقریبا تمام امکاناتی که ایکس22 چینی داره رو میتونی سفارش بدی. یعنی 260 میلیون تومن.
کم مصرف. ایمنیش که خیلی عالیه. و بازار اصلیش مالزیه. یکی از پرفروشترینها در مالزی. سایزش هم تقریبا اندازه تویوتا کرولا هست. پلتفرمش میگن 15 سال پیش از تویوتا گرفتن و یه پلتفرم به روز و بهتر ازش در اوردن.
230 میلیون تومن قیمت فروش نهایی هست.
یعنی ارزونتر از یه پژو پارس.
عاشق پدال
۳۰ مرداد ۱۴۰۱و تو خود مالزی تولید میشه. تو مالزی همبرگر ساده با یه نوشابه ساده حدد 120 هزار تومنه. تقریبا 2 برابر تهران.
بعد خودرو میسازه بر اساس پلتفرم تویوتا. قیمتی که به فروش میره 230 میلیون تومنه.
بعد موتور هوندا داره شبیه به وسپا. تولید خود مالزیه و خود هوندا شرکت داره. شصت میلیون تومنه این موتور.
الان موتور هندی مشابه این رو تو تهران میدن 60 میلیون.
محمد
۳۰ مرداد ۱۴۰۱واگذاری سهام کارخونه های غصبی شرعی و حقوقی اشکال داره ، برگردونید به صاحب های اصلیش
نوید AJ
۳۰ مرداد ۱۴۰۱#حق
آرین
۳۰ مرداد ۱۴۰۱واگذاری سهام مشکلی رو حل نمیکنه. مدیریت دولتی نباید باقی بمونه.
ولی هیچوقت دولت دست از سرشون بر نمیداره.
Payfast
۳۱ مرداد ۱۴۰۱Never