در این مقاله هزینه و اجرت تعمیرات مدلهای مختلف سمند در سال ۱۴۰۳ بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو خدمت شما عزیزان تقدیم میشود.
اولین خودروی ملی ایران با نام سمند شناخته میشود، خودرویی که از پلتفرم پژو ۴۰۵ استفاده میکند و پس از گذشت بیش از دو دهه همچنان روی خط تولید ایرانخودرو قرار دارد. اگرچه تولید نسخه اصلی سمند بهصورت رسمی متوقف شده اما مدلهای گوناگون آن همچون سورن پلاس و دنا عرضه میشوند. این خودرو با پیشرانههای شناخته شده اما پر استهلاک XU7 و EF7 در دسترس خریداران است و از آنجایی که در طول این سالها به تعداد بالایی تولید و عرضه شده بنابراین مالکان زیادی به دنبال اطلاع یافتن از هزینه و اجرت تعمیرات سمند هستند.
هزینه و اجرت تعمیرات سمند در سال ۱۴۰۳
بر اساس نرخهای اعلامی اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران در سال ۱۴۰۳، هزینه و اجرت تعمیرات سمند به شرح زیر است:
ردیف | شرح خدمات | سمند | سمند دوگانه | سمند EF7 |
۱ | تعمیر کامل موتور | ۶۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۸۴,۰۰۰,۰۰۰ |
۲ | تعویض رینگ و یاتاقان و باز و بست سر سیلندر و کارتل | ۴۸,۰۰۰,۰۰۰ | ۵۰,۰۰۰,۰۰۰ | ۶۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۳ | پیاده و سوار کردن موتور و متعلقات جهت شاسی کشی | ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۴۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۴ | تعمیر کامل سر سیلندر | ۱۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۹,۰۰۰,۰۰۰ | ۲۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۵ | باز و بست منیفولد هوا | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۶ | باز و بست منیفولد دود | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ |
۷ | تعویض واشر گلویی اگزوز | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ |
۸ | تعویض دنده میل سوپاپ CVVT | ۰ | ۰ | ۱۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۹ | باز و بستن کارتل و تعویض اویل پمپ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۸,۴۰۰,۰۰۰ | ۲۴,۸۰۰,۰۰۰ |
۱۰ | تعویض اورینگ های پایه فیلتر | ۰ | ۰ | ۹,۹۰۰,۰۰۰ |
۱۱ | تعویض فشنگی روغن | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۱۲ | تعویض شلنگ های بخار روغن | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۱۳ | تعویض واشر درب سوپاپ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۱۴ | فیلرگیری یا شیم بندی سوپاپ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۱۵ | باز و بست اویل ماژول | ۰ | ۰ | ۹,۹۰۰,۰۰۰ |
۱۶ | تعویض واتر پمپ و باز و بستن تسمه تایم | ۵,۱۰۰,۰۰۰ | ۵,۷۰۰,۰۰۰ | ۵,۴۰۰,۰۰۰ |
۱۷ | تعویض تسمه و بلبرینگ تایمینگ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ | ۹,۲۰۰,۰۰۰ |
۱۸ | تعویض تسمه دینام | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۱۹ | تعویض فولی سر میلنگ و باز و بست تسمه دینام | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ |
۲۰ | تعویض تسمه سفت کن و غلتک ها | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۲۱ | تعویض کاتالیست | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ |
۲۲ | تعویض شمع | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۲۳ | باز و بست متعلقات جهت تعویض انژکتور | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۸,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۴ | تعویض هوزینگ ترموستات | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۱۰۰,۰۰۰ |
۲۵ | تعویض ترموستات | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۲۶ | تعویض رادیاتور آب | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۲۷ | هواگیری و ریختن ضدیخ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۲۸ | تعویض شیلنگ بالای رادیاتور | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۲۹ | تعویض شیلنگ پایین رادیاتور | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۳۰ | تعویض شیلنگ بخاری کوتاه | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۳۱ | تعویض شیلنگ بخاری بلند | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۳۲ | تعویض سه راهی آب پشت موتور | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۰ |
۳۳ | تعویض فشنگی آب | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۳۴ | تعویض پایه دسته موتور راست | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۹,۲۰۰,۰۰۰ |
۳۵ | تعویض دسته موتور راست | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۳۶ | تعویض دسته موتور چپ (زیر باتری) | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۳۷ | تعویض دسته موتور پایین و باز و بستن پلوس | ۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ |
۳۸ | تعویض باک بنزین | توافقی | توافقی | توافقی |
۳۹ | تعویض پمپ بنزین | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۴۰ | تعویض فیلتر بنزین | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
۴۱ | تعویض لوله رفت بنزین | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۷۰۰,۰۰۰ |
۴۲ | تعویض شلنگ برگشت بنزین | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ |
۴۳ | تعویض منبع کنیستر | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۴,۸۰۰,۰۰۰ |
۴۴ | تعمیر کامل گیربکس | ۲۰,۲۰۰,۰۰۰ | ۲۰,۲۰۰,۰۰۰ | ۲۲,۹۰۰,۰۰۰ |
۴۵ | تعویض دیسک و صفحه و بلبرینگ | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۶۰۰,۰۰۰ |
۴۶ | تعویض سیم کلاچ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۴۷ | تعویض کائوچویی پدال کلاچ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۴۸ | تعویض بوش های دوشاخه کلاچ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
۴۹ | تعویض قیفی گیربکس | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۵۰ | تعویض لیور دنده داخل اتاق | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۵۱ | تعویض ماهک تقسیم دنده روی رام | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۲ | تعویض ماهک دنده هر کدام | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | ۱,۲۰۰,۰۰۰ |
۵۳ | تعویض دنده کیلومتر داخل گیربکس | ۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۵۴ | تعویض سنسور کیلومتر | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۵۵ | تعویض کاسه نمد ته میل لنگ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۵۶ | باز و بستن پلوس راست و تعویض کاسه نمد پلوس | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۵۷ | باز و بستن پلوس راست و تعویض بلبرینگ پلوس | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ | ۵,۳۰۰,۰۰۰ |
۵۸ | باز و بستن پلوس چپ و تعویض کاسه نمد پلوس | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۵۹ | تعویض سرپلوس یا گردگیر پلوس | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۶۰ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس راست | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۶۱ | تعویض مشعلی یا گردگیر پلوس چپ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۶۲ | تعویض رام زیر موتور | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۱۵,۸۰۰,۰۰۰ |
۶۳ | تعویض کمک های جلو هر عدد | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۶۴ | باز و بستن طبق و تعویض بوش هر طرف | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۶۵ | تعویض میل موج گیر جلو هر طرف | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ | ۱,۵۰۰,۰۰۰ |
۶۶ | تعویض قرقری فرمان هر طرف | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ |
۶۷ | تعویض سیبک فرمان هر طرف | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ | ۱,۳۰۰,۰۰۰ |
۶۸ | تعویض لاستیک های چاکدار موج گیر | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ | ۳,۱۰۰,۰۰۰ |
۶۹ | تعویض بلبرینگ چرخ جلو و باز و بستن سگدست هر طرف | ۴,۴۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ |
۷۰ | باز و بست اکسل جهت تعمیرات | ۱۹,۸۰۰,۰۰۰ | ۱۹,۸۰۰,۰۰۰ | ۱۹,۸۰۰,۰۰۰ |
۷۱ | میزان فرمان دستی | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ | ۱,۹۰۰,۰۰۰ |
۷۲ | میزان فرمان با دستگاه | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ | ۲,۴۰۰,۰۰۰ |
۷۳ | تعویض کمک عقب هر طرف | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۷۴ | تعویض توپی چرخ عقب و بلبرینگ هر طرف | ۲,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ | ۲,۵۰۰,۰۰۰ |
۷۵ | تعویض شفت بلبرینگ چرخ عقب هر طرف | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۷۶ | باز و بستن جعبه فرمان و تعمیر کامل جعبه فرمان | ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ | ۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
۷۷ | تعویض پمپ هیدرولیک | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ | ۳,۳۰۰,۰۰۰ |
۷۸ | تعمیر پمپ هیدرولیک | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ |
۷۹ | تعویض منبع هیدرولیک | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۸۰ | تعویض شلنگ فشار قوی هیدرولیک | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ | ۵,۰۰۰,۰۰۰ |
۸۱ | تعویض شلنگ فشار ضعیف هیدرولیک | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ | ۲,۳۰۰,۰۰۰ |
۸۲ | تعویض شلنگ هیدرولیک از منبع به جعبه فرمان | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۰۰۰,۰۰۰ |
۸۳ | تعویض پایه دینام | ۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
۸۴ | تعویض گردگیر فرمان چپ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ | ۱,۸۰۰,۰۰۰ |
۸۵ | تعویض گردگیر فرمان راست | ۹,۷۰۰,۰۰۰ | ۹,۷۰۰,۰۰۰ | ۹,۷۰۰,۰۰۰ |
۸۶ | تعویض کمک فرمان | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ |
۸۷ | تعویض لوله های کمک فرمان | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۳,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۵۰۰,۰۰۰ |
۸۸ | تنظیم غربیلک فرمان | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ |
۸۹ | تعمیر کامل جلوبندی بدون کمک | ۹,۱۰۰,۰۰۰ | ۹,۱۰۰,۰۰۰ | ۹,۱۰۰,۰۰۰ |
۹۰ | تعویض چهارشاخه فرمان | ۴,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۶۰۰,۰۰۰ | ۴,۶۰۰,۰۰۰ |
۹۱ | باز و بستن تلسکوپی فرمان | ۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۵,۸۰۰,۰۰۰ | ۵,۸۰۰,۰۰۰ |
۹۲ | تعویض بوستر و باز و بستن پدال | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ | ۶,۶۰۰,۰۰۰ |
۹۳ | تعویض موتور ABS و کالیبراسیون | ۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ | ۷,۵۰۰,۰۰۰ |
۹۴ | تعویض سنسور ABS چرخ جلو هر طرف | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۹۵ | تعویض پمپ ترمز | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۹۶ | تعویض کالیپر چرخ جلو هر طرف | ۲,۹۰۰,۰۰۰ | ۲,۹۰۰,۰۰۰ | ۲,۹۰۰,۰۰۰ |
۹۷ | تعویض دیسک چرخ جلو دو طرف | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ |
۹۸ | تعویض شلنگ ترمز جلو هر طرف | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۹۹ | تعویض لنت جلو دو طرف | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ | ۱,۷۰۰,۰۰۰ |
۱۰۰ | بازدید لنت چهار چرخ و رگلاژ ترمز دستی | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۱۰۱ | تعویض سنسور ABS چرخ عقب | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۱۰۲ | تعویض کاسه چرخ عقب دو طرف | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ | ۲,۸۰۰,۰۰۰ |
۱۰۳ | تعویض سیلندر ترمز چرخ عقب هر طرف | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰۴ | تعویض شلنگ ترمز عقب | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ | ۲,۱۰۰,۰۰۰ |
۱۰۵ | تعویض لنت عقب کاسه ای دو طرف | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰۶ | تعویض سیم ترمز دستی راست | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰۷ | تعویض سیم ترمز دستی چپ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰۸ | تعویض سیم ترمز دستی بلند | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ | ۳,۰۰۰,۰۰۰ |
۱۰۹ | تعویض تفنگی ترمز دستی | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۴,۲۰۰,۰۰۰ | ۵,۹۰۰,۰۰۰ |
مالکان خودرو در صورت هرگونه شکایت درباره هزینه و اجرت تعمیرات سمند میتوانند با شماره تلفن ۱۲۴ سازمان بازرگانی استان تهران، شمارههای ۸۵۵۴۳۲۰۰ و ۸۵۵۴۳۲۰۱ اتاق اصناف تهران و ۷۷۵۳۱۷۲۳ اتحادیه صنف تعمیرکاران خودرو تهران تماس حاصل نمایند.
مشخصات فنی سمند
در جدول زیر مشخصات فنی مدل های مختلف سمند ذکر شده است:
سمند | سمند دوگانه | سمند EF7 | |
نوع موتور | ۴ سیلندر XU7 | ۴ سیلندر XU7JP/L3 | ۴ سیلندر EF7 |
حجم موتور (سیسی) | ۱۷۶۱ | ۱۷۶۱ | ۱۶۴۵ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۰ | ۱۰۰ بنزین/۸۳ گاز | ۱۱۳ بنزین/۱۰۰ گاز |
گشتاور (نیوتون متر) | ۱۵۳ | ۱۵۲ بنزین/۱۳۴ گاز | ۱۵۵ بنزین/۱۳۶ گاز |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۱۸۵ | ۱۸۴ بنزین/۱۷۷ گاز | ۱۹۰ بنزین/۱۸۰ گاز |
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۱۳.۱ | ۱۴ بنزین | ۱۲ بنزین |
گیربکس | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی |
مصرف سوخت بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۶.۸/۸.۳۴ | ۷.۴۶ بنزین/۷.۴۵ گاز – ۹.۹ بنزین/۸.۷ گاز | ۵.۸ بنزین – ۷.۵۴ بنزین/۷.۸ گاز |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴۵۰۲/۱۹۰۳/۱۴۶۰ | ۴۵۰۲/۱۹۰۳/۱۴۶۰ | ۴۵۰۲/۱۹۰۳/۱۴۶۰ |
فاصله بین دو محور چرخهای جلو و عقب (میلیمتر) | ۲۶۷۱ | ۲۶۷۱ | ۲۶۷۱ |
وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (کیلوگرم) | ۱۲۲۰ | ۱۳۴۴ | ۱۳۴۴ |
حجم فضای صندوقعقب (لیتر) | ۵۰۰ | ۳۵۰ | ۳۵۰ |
گنجایش مخزن سوخت (لیتر) | ۶۶ | ۶۶ بنزین/۱۰۰ گاز | ۶۶ بنزین/۱۰۰ گاز |
قیمت سمند
از آنجایی که سمند دیگر تولید نمیشود بنابراین نسخههای صفرکیلومتر آن در کارخانه موجود نخواهند بود اما بسته به مدل، کارکرد و تمیزی میتوان این خودرو را در بازار کارکردهها با قیمت بین ۲۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان خریداری کرد. جهت اطلاع بیشتر در جدول زیر قیمت نسخههای دیگر سمند یعنی سورن و دنا ذکر شده است:
نام خودرو | مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار |
سورن پلاس EF7 | فول | ۴۸۷,۵۸۴,۷۰۰ | ۷۳۲,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس EF7 | فول-بدون رینگ | ۴۸۷,۵۸۴,۷۰۰ | ۶۹۹,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس XU7P | — | ۴۶۹,۴۱۱,۸۰۰ | ۶۱۳,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس XU7P | قالپاق | — | ۷۱۳,۵۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس | دوگانه سوز | ۴۹۸,۳۹۹,۱۰۰ | ۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس | دوگانه سوز-مخزن بزرگ | ۴۹۸,۳۹۹,۱۰۰ | ۷۶۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس تیپ ۱ | قالپاق+کاسهای | — | ۷۳۴,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس EF7P | شش سرعته دستی | ۵۶۱,۴۸۰,۵۰۰ | ۸۰۹,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | دستی-۸۵ گانه | ۴۸۲,۰۰۰,۰۰۰ | ۹۱۸,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا پلاس توربو | اتوماتیک-آپشنال | ۷۰۱,۴۵۹,۶۰۰ | ۹۹۸,۰۰۰,۰۰۰ |
دنا جوانان | موتور EFP-اتوماتیک | — | به زودی |
مزایا و معایب سمند
همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد سمند بر پایه پژو ۴۰۵ شکل گرفته است و جزو خودروهای قدیمی و بازار به شمار میرود. طبیعی است که نقاط قوت خانواده پژو درباره سمند نیز صدق کند که از جمله این موارد میتوان فضای کابین و بار مناسب، بازار خریدوفروش خوب، پشتیبانی گسترده خدمات پس از فروش و ایمنی نسبی در مقایسه با برخی مدلهای قدیمی دیگر را برشمرد. قیمت گران قطعات به ویژه در مدلهای مجهز به پیشرانه EF7، استهلاک و هزینههای نگهداری بالا و ظاهر ساده جزو نقاط ضعف سمند هستند.
اشکان
۲۸ شهریور ۱۴۰۲تابناک ام دیگه انقدر نظرات و پاک نمیکنه!! الان توقع اینه که از وضعیت مملکت بهبه و چهچه بشه ؟!
روزی حداقل یک بار ام داری BYD و بررسی میکنی و پشت بندش ام تبلیغ اشغال چینی میکنی!! از آشغال هام حتماً باید تعریف شه ؟!
راحت بخاطر پول هر طرف بصرفه میچرخید…
شاهین
۲۸ شهریور ۱۴۰۲دوازده سال هرگونه نقد و انتقادی تو این رسانه منتشر شد شما یک بار گفتی دستتون درد نکنه از این حرکت حمایت می کنیم؟
الان که مطالب با برچسب مشخص رپورتاژ منتشر میشن و خود خواننده میتونه تشخیص بده جریان چیه شما اومدی انتقاد میکنی.
بعد جسارتا حق الزحمه این همه نویسنده و کارمند سایت رو کی میخواد بده؟ حتما کاسه گدایی بگیریم دستمون تو سایت اعانه جمع کنیم.
شما همه سایت های رقیب رو ببین کدوم از همه بیشتر تبلیغ داره کدوم کمتر.
پیرمرد قدیمی
۲۹ شهریور ۱۴۰۲فقط اونایی که دیسلایک دادن 😐
انصاف خوب چیزیه
دوستان برید سایت اسب بخار یه چک بکنید هرچقدر اسکرول کنی به پایین فقط تبلیغ میبینی من بعد از مجلات خودرویی که تا سال ۹۳ مطالعه میکردم پدال رو بهترین سایتی که تو این زمینه فعالیت میکنه میبینم
از شما هم تشکر میکنم آقای شاهین.
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲من مخلص شمام
Navid A J
۲۹ شهریور ۱۴۰۲شاهین جان ما حتی به زبان نیاریم، باز متشکر زحمت های شما و تیم پدال هستیم. در این چندسال، به جز تلاش مسمتر و صداقت، چیزی ازتون یادم نمیاد. همیشه آرزوی بهترین ها رو براتون داریم.
شاهین
۲۹ شهریور ۱۴۰۲نوید جان شما تاج سری. خدا شاهده من عادت ندارم اصلا اینجور چیزارو به زبون بیارم چون منتی نیست؛ وظیفمو انجام میدم و در قبالش حق الزحمه میگیرم اما واقعا بعضی وقتا بی انصافی میکنن بعضی دوستان. بالاخره سایت هم باید گردش مالی داشته باشه.
حالا بماند که با هزار تا برچسب میگیم که اقا این رپورتاژ هست و تبلیغ زیر پوستی نمیکنیم و…
ارادتمندم
علی منصوری
۲۴ مهر ۱۴۰۳از اینکه هر روز مجله معتبر و قوی پدال دارم میخونم نه تنها ب اطلاعاتم اضافه میشه ،بلکه برا وقتمم ارزش قائل میشم،
من قبلاً گفتم این مدل مطالب حداقل کاری ک میکنه اینه ک ی اطلاعات نسبی ب کسانی ک میخوان قیمت تعمیرات ماشینهای بورس بازار بدونن و قضاوت کنن خیلی خوبه، جالب اینکه بقول نویسنده برچسب رپورتاژ و دلیل نشر این مقاله مشخصه و میتونین نخونین، در مورد ماشینهای چینی بگم، وقتی چیزی بالای ۸۵% واردات ماشین همین برندهای چینه اگه ازشون اطلاعات داشته باشیم مگه بده؟؟؟
بعضی وقتا هم سختگیر میشیم و هم بی انصاف
۲۸ شهریور ۱۴۰۲یه رفیقم میگفت ۴۰ تومنه قیمت تعمیر کل 😐
سامان اذری
۲۸ شهریور ۱۴۰۲دوستم سال 82 یه سمند خریده بود 12.5 میلیون
سال 87 من ازش خریدم 7.5 میلیون و سال 95 فروختم دوباره 12.5 میلیون بدون رنگ
الان 150 الی 200 قیمت گذاشتن روش
ماشین 20 سال پیش تو ایران ببینید به چه قیمتی فروخته میشه 😭
تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست
تحریم اصلا نمنه دی
۲۸ شهریور ۱۴۰۲ما هم ۸۹ خریدیم ۱۶
ناشناس
۲۹ شهریور ۱۴۰۲سال 82 : 13000 دلار
سال 87 : 7500 دلار
سال 95 : 4000 دلار
الان : 3200 دلار
این وسط فقط اعداد ریال زیاد شده نه ارزش ماشین
ناشناس
۲۸ شهریور ۱۴۰۳خودرو با گذشت سال و کارکرد با کاهش قیمت مواجه میشه نه اینکه سال به سال برای افزایش حق بیمه بدنه و عوارض خودرو قیمت خودرو افزایش پیداکنه
محمد
۷ آبان ۱۴۰۲سمند موتور ملی دارم تو یه سری سایتا موتور کامل 40 تومن زدن برای تعمیر اساسی 40 50 تومن خواستن واقعا موندم! به نظرتون به این موتور کاملا میشه اعتماد کرد؟ کسی تا حالا تجربشو داشته؟ متل اینکه هزینه اداری تعویض موتور حدود یه تومنه یه روزه ام تموم میشه اجرت مکانیکم حدود 5 تومن میشه. خود موتور خرابم حداقل 5 تومن میره.به صرفه نیست واقعا؟ موتورم صفر میشه برخلاف تعمیر.
از یه طرفم مکانیکای شهرمونم خیلی با حوصله نیستن میترسم دردسر بشه.
فریا
۲۶ فروردین ۱۴۰۳بسپارین دست مکانیک حرفه ای و کاربلد …منم ۴۰ خرجش کردم و دستمزد هم ۴ و الانم اذیتم نکرده و راضی هستم
Rsrss
۱ فروردین ۱۴۰۳این قیمتهایی که زدین میشه مکانهایی که با این قیمت کار بکنند رو هم اعلام بفرمایید
الکی قیمت در نکنید چون این شما نیستین که قیمت تعیین میکنید بلکه قیمن دست مکانیکهای سطح شهر میباشد. برید ببینید چه قیمتهای سرسام آوری داره این اجرت مکانیکی
وقتی عرزه کنترل قیمتها رو ندارید لطفا چرندیات ننویسید.
یاد قیمت گوجه فرنگی سر کوچه احمدی نژاد افتادم
سعید اهتمام بر
۱۵ فروردین ۱۴۰۳قیمت اجرت اکسل چرخ عقب گفته ۳/۵میلیون تومن و با ت آشکاری حدود ۶ میلیون با ۹۰۰ هزار شما خیلی تفاوت است قیمت ها دست مکانیکی و از هم پیروی می کنند
شب احیا قرآن سرت میزاری به اینه. به کارهات همیشه فکر کن شبها دعا و روزها خالی کردن جیب مردم این گناه بیشتره
Hamed
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام
اول به همه اونائی که زحمت میکشن در پشت صحنه این سایت خداقوت میگم به همتون
چیز خاصی ندارم که بگم،فقط اصل مطلب مبتوایتمبگم دمتون گرم همین
سایتتون خوبه ،ایشالله بهترم میشه
حامدم از مشهد،😘🫡
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳سلام
آقا من یه فشنگی روغن سمند گرفتم حدود ۷۰ تومن، مکانیک هم کلا چند دقیقه نکشید برام بست ۵۰ هزار تومن گرفت… الان دیدم زده تعویض فشنگی روغن ۷۰۰ تومن تعجب کردم
چیزه خاصی هم نیست من آچار بوکسش رو نداشتم وگرنه خودم عوضش میکردم
البته این قیمت برای شهره قم هست
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳دیروز هم لنت هام رو دو طرف دادم جلوبندی عوض کرد ۲۰۰ تومن گرفت، جفت کمک های جلوم رو هم تعویض کرد با تعویض لنت باهم دستمزد شد ۴۰۰ تومن…
امروزم میرم واسه شیم گیری که با تراشکاریش گفت حدود ۸۰۰ تومن
ارسلان
۸ تیر ۱۴۰۳این چرت و پرنا چیه.ساوه بیاین بهترین مکانیک ای اف سون رو نشونتون بدم بفهمید قیمت چیه
تعمیر کامل برام انجام داد ۱۲ تومن
یعنی افتضاحین برا غارت جیب مردم
علی
۶ مرداد ۱۴۰۳آدرسشو بده بی زحمت
امیر
۳ مرداد ۱۴۰۳باسلام. دوست گرامی نرخ نامه که الا من خوندم از این سایت خدا خدا میکنم که هیچ کس از مکانیک های شهرمون اینو نبینن بابا چه خبره ..اتفاقا الان ماشینم که سمند هست دست مکانیک هست برای تعمیر موتور …چه خبره بابا این قیمت ها از کجا اومده
ریحانه
۸ شهریور ۱۴۰۳سلام.والاهمسربنده هرچندوقت یبارداره کلی خرج موتورایی اف سون میکنه همش هم خرابه الانم بازگفتن30تا40میلیون خرجشه نمیدونیم چه خاکی توسرمون بریزیم.تاکسی هم هست ومنبع درامد.ازسایت شاهین هم کمال تشکررادارم
هادی
۲ آبان ۱۴۰۳تعویض کامل موتور کن
ناشناس
۲۸ شهریور ۱۴۰۳چرا وقتی خودرو سمند ef7را بعضی تعمیرکاران میبینند انگار لولو میبینن ؟!
علی منصوری
۲۴ مهر ۱۴۰۳هر کاری میکنین بکنین ولی ماشینی ک از گارانتی خارج شده نمایندگی نبرین، الخصوص ایران خودرو،الخصوص برای صافکاری، یا تعمیرات سبک اینهمه مکانیک متبحر داریم و از چند نفرم قیمت بگیرین بهرحال دستتون میاد و یسری مقاله مثل اینم کمک میکنه ، ولی تو نمایندگی همه چی تصاعدی میره بالا و هیچ فرقی با جاهای دیگم نداره
sadra gholmai
۲۴ مهر ۱۴۰۳برای کیا سراتو منتاژی هم اگر لطف کنید ممنون میشم
کامی
۴ آذر ۱۴۰۳سلام من از شاهرود مزاحم عزیزان میشم خواستم بگم تو شهر ما من پوسته سیلندرم ترکید و عوض کردم که ی مکانیک برام باز کرد وسرسیلندر هم اوراق نکردیم و2/500/000تومن گرفت چون طول کشید پوسته جدید تهیه کنم ماشین آوردم جلومنزل برابستنش به مکانیک دیگه دادم وبرابستن تنها مدعی 8/000/000شد که 3ماه هم منوالاف کردوبه نکبتی جمع کردمن هم بهش 4تومن بیشتر ندادم وگفتم همینم حلالت نیست چون ماشینم تاکسی وکلی ضرر بخاطراون 3ماه الاف شدن کردم.باید جلوشان محکم باشیدوهرچی گفتند انجام ندین اگرببینن قصدقاطع شکایت دارین جفت میکنن چون صنف درهرصورتی به مشتری رای حق میده ومغازشومیبندن خسارت همجوره محکوم میشه نده هم دادگاه رای صنف قبول داره وجلبش صادرمیکنه ولذاچون عواقب شکایت روخوب میدونن نهایت کوتاه میان.خداوکیلی نداره همه دنبال حق ما باشه ما باید اول خودمون ازحقمون دفاع کنیم ارزانترین وخلافهای دیگه حقمون لگدمال کردن وازدستمون کارخارج شد ،بله آن زمان بدون گفتن انداختمش کارمارو بلا جونشون میکنه وجوردیگه هم جبران برامون تو زندگی میکنه.نگین نیست نکرده که دروغ اگر همه جا محکم جلوشان دربیایم جامعه مون هم به این نکبتی نمی شد.اول خودمون درست باشیم بعد بقیه رو مجبوربه درست رفتارکردن میکنیم،خودمون براپول هرکاری نمی کنیم ؟؟؟