سرانجام سمند به عنوان اولین خودروی ملی با خط تولید خداحافظی کرد. مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو ضمن اشاره به خروج سمند از خط تولید، خبر از آغاز تولید سورن پلاس دوگانهسوز برای ناوگان تاکسیرانی داد.
اسفندماه سال قبل بود که با فرمان ۸ مادهای ریاست جمهوری، وزارت صمت پروژه ساماندهی صنعت خودرو را کلید زد. یکی از بندهای ذکر شده در این فرمان، خروج خودروهای قدیمی از خط تولید بود.
همچنین ماه گذشته نیز رئیس سازمان استاندارد طی خبری اعلام کرد که خودروهای تیبا و سمند اجازه شمارهگذاری ندارند.
شرکت ایران خودرو در سال گذشته با حذف پژو ۴۰۵ از خط تولید، فرایند حذف محصولات قدیمی را کلید زد. امسال نیز در ادامه این برنامه، قرار است تا سمند بهعنوان اولین خودروی ملی که حدود بیست سال از عمر آن میگذرد. از خط تولید خداحافظی کند.
هرچند که هنوز تعداد ۱۶۰۰ دستگاه از تعهدات سمند در نسخه تاکسی باقی مانده و در حال حاضر فرایند شمارهگذاری آن با مشکل مواجه شده؛ اما شرکت قول داده تا این موضوع را برطرف کرده و این خودروها را به خریداران آن تحویل دهد.
ایران خودرو از حدود ۴ سال قبل به دلیل عدم پشتیبانی سمند از استانداردهای ۸۵ گانه به دنبال بهروزرسانی این محصول بود و با تعریف پروژهای بنام سمند پلاس قصد داشت تا دستی بر سر و روی این اسب پیر بکشد. سمند پلاس در نمای داخلی و بیرونی نسبت به سمند تغییراتی را تجربه میکرد. داشبورد این خودرو با نمونهی طرح سورن تعویض شده بود. در نمای خارجی نیز با تغییر گرافیک داخلی چراغهای جلو، چراغ روشنایی روز به تجهیزات خودرو اضافه شد. در نمای عقب نیز الگوی درب صندوق تغییر کرد و چهرهی جدیدی به خود گرفت. نمونههای اولیه این محصول ساخته شده و پلاک آزمایش فنی نیز دریافت کردند اما به دنبال لغو برجام و تشدید تحریمهای اقتصادی تا مدت زیادی این پروژه مسکوت ماند و از نمونههای تولیدی آن در ناوگان خودروهای شرکت استفاده میشد. پس از تغییراتی در بدنه مدیریتی ایران خودرو، سرانجام تصمیم گرفته شد تا هیچ تیپی از سمند تولید نشده و این خودرو بهطور کامل از خط تولید خارج شود.
سمند علاوه بر اینکه با پلاک شخصی در کشور در حال تردد است. به دلیل قابلیت تعمیرپذیری مناسب، قیمت ارزان، بهرهمندی از سوخت گاز و کابین جادار، بهعنوان خودروی کار و تجاری نیز شناخته میشود. این خودرو کاربریهای متعددی در این حوزه داشته و با رنگها و نشانهای مختلف در خدمت ارگانهای دولتی است. حتی میتوان گفت که در سالهای اخیر با کم شدن اقبال مردم نسبت به سمند و کاهش فروش آن، این خودرو بیشتر نقش یک سواری کار و تجاری را بر عهده داشته و در ناوگان تاکسیرانی و پلیس به حیات خود ادامه داده است.
در حال حاضر بیش از ۳ میلیون خودروی گازسوز در کشور در حال تردد است و سمندهای دوگانهسوز به دلیل مجهز بودن به پیشرانه پایه گازسوز EF7، بیشترین سهم از این تعداد خودرو را تشکیل میدهند.
ایران خودرو با اطلاع از کارکردهای فعلی این محصول قصد دارد تا سورن پلاس را بهجای سمند در سبد محصولات خود جایگزین کند. با این اقدام ضمن ارتقای کیفیت و استانداردهای قابل عرضه به مشتریان سمند، شرکت نیز از زیر بار زیان تولید سمند خارج میشود و با جایگزین کردن سورن میتواند به سودآوری برسد.
سورن پلاس دو سال است که تنها در یک نسخهی دندهای پلاک شخصی بر روی خط تولید قرار گرفته و به بازار عرضه شده است. با حذف سمند از خط تولید قرار است تا سورن پلاس جای این خودرو را در ناوگان عمومی کشور پر کند. در گام نخست، از فروردین ماه امسال تعهدات ایران خودرو بابت خودروهای پلیس و نظامی با سورن پلاس تأمین شدند. در ادامه نیز قرار است تا برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور، سورن پلاس دوگانهسوز جایگزین سمند دوگانهسوز شود. طبق وعده مدیرعامل ایران خودرو قرار است تا تولید این خودرو از مرداد ماه آغاز شود.
طبق تصاویر منتشر شده از خط تولید، سورن پلاس دوگانهسوز مراحل نهایی پیشتولید را سپری کرده و آماده عرضه به بازار میشود.
این خودرو در بحث امکانات رفاهی و ایمنی نسبت به تاکسی سمند ارتقا خوبی پیدا کرده و با برنامهریزی شرکت، در سطح کیفی بالاتری نسبت به سمند تولید خواهد شد. طبق وعده مدیرعامل ایران خودرو شرایط ویژهای برای خدمات پس از فروش سورن تاکسی در نظر گرفته شده است.
از بررسی تصاویر میتوان متوجه شد که با تبدیل سورن پلاس به نمونه تاکسی، امکاناتی نظیر کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و آینه تاشو برقی از روی آن حذف شده؛ با این وجود سورن تاکسی همانند نمونه معمولی سورن پلاس مجهز به امکاناتی نظیر کامپیوتر سفری، تهویه خودکار، سیستم صوتی مجهز به بلوتوث، سنسور دنده عقب و چراغ روشنایی روز است. در بحث فنی این خودرو مجهز به موتور پایه گازسوز EF7 بوده و با ظرفیت کامل مخازن گاز و بنزین میتواند در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.
بنا بر اعلام ایران خودرو هنوز قیمت نهایی سورن تاکسی تعیین نشده اما میتوان انتظار داشت تا عددی بالای ۲۰۰ میلیون تومان برای آن اعلام شود. با توجه به افزایش قیمت قابل توجه این خودرو نسبت به سمند تاکسی، این توقع از دولت و شهرداریها میرود تا با در نظر گرفتن تسهیلات بلند مدت برای رانندگان تاکسی، توانایی تأمین وجه خرید این خودرو را برای این قشر زحمتکش فراهم کنند.
منبع تصاویر: پیج اینستاگرام سورن سواران- @sorencar
JDM lover
۱۵ تیر ۱۴۰۱سورن هم بر پایه سمند هست دیگه ، چه فرقی داره
چراغاشو عوض کردن یه کابین جدید گذاشتن شد خودروی جدید و استاندارد تر؟
امین
۱۵ تیر ۱۴۰۱ایرا.د ال.کی نگیرید😒
بیخ.ودی گیر ندید😡
این ماشین عشق خالصه با ابهت پیشرفته با قیمت مناسب هم تو بازار فروش خواهد رفت ۳۵۰ تومن احتمالا🏆
اینو آمار فروش نشون خواهد داد🏆🥇
ملت ما ۲ سال براش صف خواهند کشید 🔥
جوان های ما هدف و آرزشون تو زندگی اینه و بهش میگن سلطان🔥 (کاغذی)
پس الکی انتقاد نکنیم چرا زبون ما با دل و عملمون یکی نیست😒
دکتر استاپ
۱۵ تیر ۱۴۰۱حداقل بجاش پارسtu5که تقاضاش بالاست و متاسفانه آرزوی خیلی از خانواده هاست رو تیراژشو بیشتر میکردن قیمتش یکم میومد پایین
آخه کی سورن پلاس میخره
محمد
۱۸ تیر ۱۴۰۱پارس تاکسی بشه من دیگه نمیخرمش🤣
س
۸ شهریور ۱۴۰۱تاکسی شو ندیدی تا حالا ؟؟
دکتر استاپ
۱۵ تیر ۱۴۰۱حقیقتش اولین باره تو زندگیم میبینم عوض کردن چراغ های یک ماشین ایمنش میکنه
TML BN
۱۵ تیر ۱۴۰۱سمند های مدل ۹۰ به پائین ماشین های خیلی خوب و به عنوان یک خودرو خانوادگی بود
viper2
۱۶ تیر ۱۴۰۱وقتی تونستن از قالپاق در بیان برسن به رینگ و همچنین از توپی ۴ پیچ در بیان (توپی ۴ پیچ رسما اگه یه پیچش باز باشه بالای سرعت ۱۱۰ احتمالش زیادهست که چرخ در بره) و برسن به توپی ۵ و ۶ پیچ و هر وقت تونستن از ترمز کاسه ای عقب در بیارن و به دیسکی برسن
حجت
۱۶ بهمن ۱۴۰۲من ۴سال با ۳تا پیچ رانندگی کردم ۸۰۰هزار کیلومتر چرخ در نرفت سمندبوده ماشین
vvh
۱۷ تیر ۱۴۰۱خر همون خره، حتی پالونشم عوض نکردن، چون مردمو خر فرض کردن، و این خبرگذاری های خاین که اینگونه پوشش میدن
Abbas.Lambo
۱۵ تیر ۱۴۰۱اتفاق خاصی نیفتاده،فقط چهارتا چراغ از خط تولید رفته کنار
MR.JD
۱۵ تیر ۱۴۰۱حالا باز شاید یک درصد اونم به نظر شخصیم سورن پلاس نسبت به سمند و بقیه ظاهر جذاب تر و مدرن تری داشت و منم مورد پسندم بود با تمام ایرادات و ترمزهای کاسه ای ولی لاقل میان بد و بدتر این بده بود .
ولی با همین دادنش به ناوگان تاکسی و پلیس اون یک درصد جذابیتش هم رفت و کردنش مثل سمند خودرویی اداری و کارمندی
محمد
۱۵ تیر ۱۴۰۱چه تغیر بزرگی
aliakbarkhoei
۱۵ تیر ۱۴۰۱انگار مثلا کار شاخی کردن.
خب چارتا چراغ و یه ذره قطعهشو عوض کردن شده سورن دیگ.
والا.
علی جردن
۱۵ تیر ۱۴۰۱حداقل گیربکس اتوماتیک بزارید روش هم رانندگان تاکسی و اسنپ اذیت نشن هم معلولین یه نونی دربیارن تو ناوگان اسنپ.
طبق متن بالا قرار بود خودروهای قدیمی از خط تولید حارج بشن الان با عوض کردن قاب چراغ خودرو این تبدیل شد به یک خودروی جدید؟ واقعا که ! تهو آور و تاسف بار وضعیت خودرویی ایران
Ali_x76
۱۶ تیر ۱۴۰۱گیربکس اتوماتیک چنتا عیب هم داره که باعث میشه کسایی که با ماشین کار میکنن سمتش نرن
اولیش که قیمت بالاتر
تعمیر سخت تر و گرون تر
استهلاک بالاتر
مصرف بیشتر
شتاب کمتر
فکر کن کسی ۴ تا مسافر بزنه، و تو ترافیک بزرگراه های کوهستانی تهران، گیر کنه.
مخصوصا که راننده تاکسیها و اسنپ،ماشینشون دوگانهست و خودبهخود وزن بیشتر و زور کمتری هم داره.
علی جردن
۱۷ تیر ۱۴۰۱کجای دنیا بغیراز ایران تاکسی ها دنده دستی هستن؟ حتما کمری های تاکسی دنده دستی هستن یا بنز بی امو تاکسی های المان دستین؟ یا لندن تاکسی های سیاه دستی ان؟؟
تو همون جاده های کوهستانی اگه تو ترافیک باشی باید هی نیم کلاچ بگیری پاتو خسته کنی مغزتو درگیر کنی تا ماشین به عقب سر نخوره باعث تصادف بشه اما سیستم دنده اتوماتیک اینه که تو سراشیبی و سربالایی خیالت تخته دلت قرصه🫀
به شماهم حق می دم از بس ۲۰۶ پرشیا سمند رانا پراید تیبا ساینا سایناپلاس افتادن به جون بازار کمردم یادشون رفته یه خودروی استاندارد چه مشخصاتی باید داشته باشه.
SLR _ 722
۱۵ تیر ۱۴۰۱از علوم غریبه اینطور بنظر میرسه که آنچه سبب آلودگی ، ایمنی پایین و کیفیت کم میشه شامل موارد زیر هست
چراغ
سپر
کاپوت
داشبورد
وگرنه تولید ساینا ( تیبا ) ، کوییک ( تیبا ۲ ) ، پارس ( ۴۰۵ ) ، سورن و شاید دنا ( سمند ) ، آریسان و کارا ۱۷۰۰ ( روا و پیکان )
عملا کار احمقانه بود و میسر هست خودرو ساز ما ازش کار احمقانه ازش سر نمیزنه
اگر واقع بین باشیم فقط شاید بدنه پیکان و پراید و رنو۵ از اول تا الان از خط تولید کنار رفته
من بشخصه اصلا از این موضوع خوشحال نیستم چون عملا خودرویی نا ایمنی از خط تولید حذف نشده بلکه کف قیمت خودرو صفر افزایش پیدا کرده .بنظرم این کار فقط به نفع کارخونه هست تا مردم چون سمند و ماشین های دیگه که قبل از گرونی تولید می شدند مبنای قیمت گذاری متفاوتی با این پلاس دار ها دارند ( سمند ، ساینا ، رانا و غیره ) چون این پلاس دار ها به عنوان یک ماشین جدید و مستقل قیمت گذاری شدند در صورتی که کمتر از یک میلیون برای تولید کننده تفاوت قیمت و قطعه دارند .
به امید ارزشمند شدن پول ملی
Ali
۱۶ تیر ۱۴۰۱احسنت … جهت اطلاع. دنا هم همون سمنده
دقیق واقعیت گفتی
وگرنه پارس هم خیلی قدیمی تر و تا ایمن تره چرا تولید موافق نمیشه؟؟ خب سود کارخانه
mahdi-es17
۱۷ تیر ۱۴۰۱سمند دنا سورن بازم 405 هستن
AMD
۱۵ تیر ۱۴۰۱خبر خبر :
یک دستگاه بوگاتی لاویتور در ایران رویت شد! (البته به نظر من احتمال میدم اون مدل شاید یه مدل دست ساز باشه یا اصلا کل خبر که در فضای مجازی پخش شده دروغ باشه .)
R
۱۵ تیر ۱۴۰۱شما قبل اینکه شایعه رو پخش کنی یکم فکر کن و بهش دامن نزن یه ادم معلوم الحالی با کامپیوتر این فیلمو درست کرده ملت بی مغز هم برداشتن پخش کردن این همون ادمه قبلا شیرون رو مثل این درست کرده بود
AMD
۱۵ تیر ۱۴۰۱خوب گفتم احتمال دروغ بودنش هم هست .
AMD
۱۵ تیر ۱۴۰۱یه قالپاق نمیتونستید طراحی کنید مال ۲۰ سال پیشو زدید 😐
راستی پیشنهاد میکنم بررسی سمند در انگلیس را بخوانید .
پدرام
۱۵ تیر ۱۴۰۱یعنی الان مشکل فقط چراغ های عقب و جلو سمند بود که از خط رفت بیرون ؟!
باز خداروشکر اون سمند پلاس تولید انبوه نشد خیلی بد ترکیب بود
pedram7
۱۵ تیر ۱۴۰۱اصن سورن ماشین هست؟
genius
۱۵ تیر ۱۴۰۱براساس تحقیقات ایران ناسیونال سپر،کاسه چراغ و جلو پنجره عامل ایجاد آلودگی زیست محیطی و ناایمنی خودرو هستند وگرنه lx با انجین ef7 تفاوت فنی خاصی با سورن پلاس و حتی دنا پلاس عادی نداره!
HesamS500
۱۵ تیر ۱۴۰۱ای بابا ! خر که همون خره…
ماکسیمیلیان
۱۵ تیر ۱۴۰۱خودش به رحمت ایزد منان پیوست اما خاندانش تا روز مـحـشـر بقاء دارند.
Alan.r
۱۶ تیر ۱۴۰۱موتورشون یکیه
شاسی شون یکیه
گیربکسشون یکیه
لامپاشون متفاوته!!!!😲😲
واقعا آدم از این همه تغییر متحیر میشه
green
۱۶ تیر ۱۴۰۱فرمانش تلسکوپیه ایمنی بالا میبره
Amir
۱۶ تیر ۱۴۰۱واقعا ایرانخودرو خیلی باید خجالت بکشه که میاد با یک چراغ عوض کردن و یه پلاس اضافه کردن ی اختلاف پنجاه میلیونی بوجود میاره .مثلا الان سورن پلاس چه تغییر مفیدی نسبت به سمند کرده که اختلاف قیمتش اینقدر باشه؟؟؟؟
حسین
۱۶ تیر ۱۴۰۱حداقل مخزن رو در کف خودرو میزاشتن
شهرام
۱۶ تیر ۱۴۰۱چرا میگین سمند از خط تولید خارج شده این همان سمند با چراغ وداشبورد جدید
فرهاد
۱۶ تیر ۱۴۰۱حالااگر هرایرانی به مسئولین بدوبیراه بگن حقشان است .چرا؟چون کارخانه بنز ازاولین تولیدش تابه حال درحال پیشرفت واسمش همان بنزاست.این اسم ملی سمندچه عیبی دارد.که کیفیتش رابه روزنمیکنند.این مسئولین بی کفایت ایران وایرانی رابیچاره کرده اند.
مجید
۱۶ تیر ۱۴۰۱این همون خودرو سمنده فرقی نکرده دنا هم همون سمنده هیچ فرقی توی ابعاد و پلتفرم و موتور نداره تغییرات کوچک مثل تعویض چراغها و داشبورد و کمی کشیده کردن کاپوت یا گلگیر و سپر که خودرو جدید نمیشه علت اصلی این کار ایران خودرو فقط قیمت هست تمام خودروهای ارزان را با فریب مسئولین با کمی تغییرات ظاهری خیلی بالا بردن و اسمش را خودرو جدید گذاشتن
Mahdi
۱۶ تیر ۱۴۰۱ای بابا چرا خجالت نمیکشید این اشغال ها چیه تحویل ملت میدید.
محمد
۲۸ آذر ۱۴۰۱فقط قیمتش ۱۴۰ تومن بود بخاط اینکه ۳۰۰ تومن از مردم بگیرن چراغشو عوض کردن …
Afshin
۱۷ تیر ۱۴۰۱عرضه سمند سورن بعنوان تاکسی اصلا به نفع رانندگان تاکسی نیست اولا دولت هیچ نظارتی روی خودروهای شخصی مسافردزد نمیکند و با درامد ناچیز تاکسی زرد پرداخت قسط صرفه اقتصادی ندارد. دوما: تحویل تاکسی که هنوز کار میکنه بعنوان تاکسی فرسوده بقیمت ۲۵میلیون و زیر بار قسط وام رفتن به هیچ وجه با عقل جور در نمی اید من باشم هرگز و هرگز تاکسی خودم را ۲۵ میلیون به دولت تحویل نمی دهم !!!
علی
۱۷ تیر ۱۴۰۱آشغال سازی ایرانخودرو ببخشید آشغال خودرو یه آشغالو از رده خارج کرد و دقیقا همون آشغالو جایگزینش میکنه
زیبا نیست؟
حسین نفتی
۱۷ تیر ۱۴۰۱خر همون خره پالونش عوض شده.
حسین
۱۱ مرداد ۱۴۰۱خواهشا کسایی که سورن پلاس دارن نظر بدن
من دارم خیلی هم راضی هستم
علی
۳ مهر ۱۴۰۱کاملا سخنانت مورد تاید هستش ما کلا رانندگان تاکسی بین شهری هستیم حرفهات قبوله چون بعضیها تاکسی ندارن که چه بر سر راننده در میاد با گیربکس دنده ای اونم تو ترافیک .واقعا تاکسی باید اتومات باشه مثل بقیه کشورها اما ما همه چیهامون فرق داره
علی
۳ مهر ۱۴۰۱والا مدل تاکسی من ۸۳ هست تو لیست اسقاط سه ساله گزاشتمه هیچ خبری نیست ماشینهای این مدلی پوکیده شده آن اگر تصادفی بکنیم جنازهام پیدا نمیشهچرا مسولین زیر کولرهاشون خوابیدنه فکر رانندهای بدبخت مثل ما توی گرمای بوشهر با این ماشینهای اسقاط داریم زجر میکشیم خب تعویض کنید این زباله ها را .چرا نمیکنید هر روز یک حرفی میزنید
سجاد
۳ آبان ۱۴۰۱با سلام خدمت همه خریداران من سورن پلاس سری اول تو طرح سامانه یکپارچه نوشتم تحویلش ۱۴۰۱/۰۷/۰۲بوده هنوز نتونستن بدن دروغ میگن پول ملت رو میگیرن بعد به تعهداتشان عمل نمیکنن.میگن سمند بر نداریم که از تبریز بیاره بیاید خودتون ببرید.
Morteza
۲۳ دی ۱۴۰۱به راننده تاکسی ها خیلی ظلم میشه حق انتخاب ندارن که هیچ(که چه خودرویی را انتخاب کنن)،تازه با قیمت بیشتر و آپشن های کمتری(رینگ و کروز،اینه های برقی……)که حذف شدن،و خیلی چیزهای دیگه که به مرور خودشونو نشون میدن؛برای رانندگان تاکسی دعا کنید دعا دعا