کیفیت پایین خودروهای ایرانی موضوع جدیدی نیست و سالهاست خریداران به این موضوع اعتراض دارند. بخش عمدهی تصادفات و کشته شدگان تصادفات مربوط به کیفیت پایین و ایمنی ضعیف خودروهای داخلی است. این موضوع به قدری شدت گرفت که حتی باعث اعتراضم مسئولان کشور و ریاست جمهوری نیز شد.
یکی از دلایل کیفیت و ایمنی پایین خودروهای داخلی قدیمی بودن آنها است. به همین دلیل در سالهای گذشته تولید پراید متوقف شد ظاهراً این بار نوبت تیبا و سمند است که از چرخهی تولید خارج شوند.
مهدی انگورج، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد اعلام کرد:
به تشخیص دفتر تخصصی تمدید اعتبار گواهینامه تأیید، تمدید اعتبار تیبا و سمند منوط به رفع نواقص یادشده است و معاون مهندسی پلیس راهور نیز شماره گذاری این خودروها را به ارائه مستندات کامل و ارائه تأییدیه سازمان ملی استاندارد منوط کرده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد، درباره حذف سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار سازمان ملی استاندارد، اظهار داشت:
سازمان ملی استاندارد به وکالت از مردم مدعیالعموم کیفیت است نه متولی. منشأ این گزارشها میتواند از سه طریق باشد یکی گزارشها واصله مردمی، دوم آمار و اطلاعاتی که از تعمیرگاههای خدمات پس از فروش خودروسازها در ارتباط با تعویض قطعات و خرابی سیستم ها و… وجود دارد و سومی بر اساس ارزیابی که شرکتهای بازرسی سازمان ملی استاندارد ایران از آن طریق اتفاق افتاد.
تاکنون سی. او. پی (تأیید ایمنی) برای انواع خودروهای سواری، تجاری، فنی، تریلرها و موتورسیکلت به صورت سالیانه صادر میشد، اما برای تشدید نظارت بر حوزه کیفیت که خواست مردم و شأن مردم است زمان صدور آن به یک ماه کاهش یافت.
این مقام مسئول دربارهی احیای ۹ استاندارد تعلیق شده در دولت قبل بیان داشت:
خودروساز قبل از اینکه تمدید اعتبار را دریافت کند، نباید حتی تبلیغ کند چه برسد به پیش فروش که خود این موضوع غیرقانونی است.
در همین راستا سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور نیز اعلام کرد:
با توجه به اینکه سمند و تیبا در حال حاضر در لیست تأییدیه استاندارد وجود ندارند، پلیس هم بر اساس آن تکلیف قانونی، قطعاً خودروهایی را که بیکیفیت است و نقص و مشکلاتی دارند شمارهگذاری نخواهد کرد.
وی در ادامه افزود:
در قانون برای هر دستگاه تکلیف مشخص شد و بر اساس آن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است پس از اخذ تأییدیههای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیطزیست به شمارهگذاری خودرو اقدام کند. همچنین اگر نقصی در رابطه با خودرو و یا راه توسط کارشناسان تصادف بررسی و مشخص شود، افرادی که قصور دارند قصورشان لحاظ و به مراجع صالح معرفی خواهند شد.
محسن رضایی منش، معاون تحقیقات و طراحی ایرانخودرو اعلام کرد پس از تولید تعداد تعهدات به خصوص در حوزه تاکسیرانی، تولید سمند از دستور کار خارج خواهد شد.
مهدی پازوکی، معاون مهندسی گروه سایپا نیز در مورد موضوع تیبا گفت:
قطعاً خودروسازان باید از الزامات استانداردی تبعیت کنند، اما اینکه خلقالساعه اعلام کنیم خودرو به خاطر عیوب پر تکرار به خودروی ناایمن تبدیلشده، متوجه این موضوع نمیشوم. ضمن اینکه در راهبرد هیچ خودروسازی نیست که خودروی ناایمنی را کشف کند و تحویل مشتری بدهد.
وی ادامه داد:
سال ۱۳۹۸ برنامه مدونی به خودروسازان ابلاغ شد و خودروساز روی آن کار میکند. حالا حسب یک شرایط جدید و بدون آن اجماعی که شورای عالی استاندارد به عنوان محوریت شکل داده، سازمان استاندارد اعلام کرده میخواهد این استانداردها را تعلیق کند. بر اساس دستور مدیریت ارشد شرکت سایپا خودروی تیبا تا انتهای سال از خط تولید خارج میشود، اما برای تیبا ۲ این برنامه را نداشتیم.
بی نام
۷ خرداد ۱۴۰۱خوبه.
دکتر استاپ
۷ خرداد ۱۴۰۱منطقیه
سمند و پارس و ۴۰۵ و سورن روی یک پلتفرمن
تیبا ساینا کوییک هم همینطور
شاهین
۷ خرداد ۱۴۰۱اینا گفتن ببینیم آمار فروش و تقاضا کدوم گاری ها کم بوده دو سه تا از همونارو رد استاندارد کنیم به دل مردم صابون بزنیم و بگیم ما داریم کار خوبه رو انجام میدیم
پارس و ۴۰۵ و ساینا هم تو همین خانواده هستن اونا چرا تایید شدن؟!
تیبا ۲ شاخ و بال داره که استاندارده نسبت به تیبا معمولی؟!
این به کنار
پرااااید، نکنه پراید داره با تسلا رقابت میکنه تو بحث ایمنی و استاندارد که هنوز داره تولید میشه؟!
datsun
۷ خرداد ۱۴۰۱دقیقا تیبا قرار بود توقیف بشه چون ساینا که دقیقا همون تیبا ست تولید میشه حالا گفتن یه تزی هم ما بدیم داستان سمند هم همینه
mahdi-es17
۷ خرداد ۱۴۰۱حتی تیبا از ساینا بهترم هستش😑
Abbas.Lambo
۷ خرداد ۱۴۰۱اگه راست میگن اینا رو باید از پلتفرم نابود کنن نه اینکه بیان یه مدل رو جمع کنن،سمند رو تولید نمیکنی پس پارس و دنا چی؟پراید و تیبا رو تولید نمیکنی پس کوئیک چی؟
تا صد سال دیگه هم تولید میکنن این آشغالا رو فقط با چراغ جدید
meysam
۷ خرداد ۱۴۰۱همه اینا یه قصه تکراریه
سمند و تیبا، پایه ای ترین مدلهای ایران خودرو و سایپا هستند و مدلهای پایه کمترین سود را دارند
با حذف این دو مدل خریدار سمند معمولی مجبوره بره مدل پلاس یا دنا یا چیزای دیگه برداره که سودش خیلی بیشتره
خریدار تیبا هم میره ساینا و کوییک برمیداره
پلتفرم تیبا و ساینا و کوییک یکیه. سمند و دنا هم همینطور.
اگه استاندارد یکی رو تایید میکنه اون یکی رو نه پس دو حالت پیش میاد
یا اشکال از خط تولیده که عقل سلیم میگه برو نواقص خط رو برطرف کن نه اینکه یه مدل رو جمع کنی
و یا اینکه مشکل پلتفرمه که خب تکلیف مشخصه، تمام مدلهای تولیدی بر اساس اون پلتفرم باید جمع بشن
تیراژ پراید از همه اینا بالاتر بود. چرا تولیدش متوقف شد؟
الکی استانداردها رو انداختن وسط ولی واقعیت اینه که در یک جلسه ای که خیلی هم رسانه ای نشد مدیر سایپا اعلام کرد تولید پراید و تیبا صرفه اقتصادی نداره. در اولویت اول تولید پراید، و بعد تیبا رو متوقف میکنیم تا به سود دهی برسیم و در گام بعدی نوبت سایناست.
خب حالا اینا رو با چی جایگزین میکنن، کوییک، شاهین، اطلس که همه یک پلتفرم دارن و همه در یک شرکت با مدیریت واحد تولید میشن
제네시스
۷ خرداد ۱۴۰۱اینا گوششون از این حرفا پره
تا زمانی که ملت از اینا ماشین صفر میخرن اصلا انتظار تغیر رو نداشته باشید
Swedish Arrogant Tiger
۷ خرداد ۱۴۰۱جمع کنید بساط تون رو.
SS
۷ خرداد ۱۴۰۱فرق سمند با دنا و تیبا با ساینا چی هست؟؟
اگه قرار به توقف باشه همه باید متوقف بشن وگرنه فقط بهانه هست برای یه فیس لیفت بیهوده جدید با قیمت بیشتر
Kf
۸ خرداد ۱۴۰۱اخ ک چقدر این دو تا با بقیه فرق میکنن
۸ خرداد ۱۴۰۱انشالله شاهین و آریا و تارا بهتر از این اشغال ها دربیان