شاهین پلاس و تارا V4 پیشرانه و گیربکس یکسانی دارند و احتمالاً از لحاظ قیمت هم نزدیک به هم خواهند بود اما کدامیک میتواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد؟
بدون شک TU5 را باید پرکاربردترین پیشرانه در خودروسازی کشورمان دانست. این پیشرانه پسازاینکه سالها در محصولات مختلف ایرانخودرو مورداستفاده قرار گرفت، حالا به دست سایپا افتاده تا برای چندین سال هم در سینهٔ خودروهای این شرکت بتپد! یکی از خودروهای سایپا که به موتور TU5 مجهز شده، شاهین پلاس است. ازآنجاییکه پاشنهٔ آشیل شاهین پیشرانهٔ قدیمی و نامناسب آن بود، این موتور جدید میتواند سدان سایپا را به رقیب جدیتری برای محصولات ایرانخودرو تبدیل کند. در سبد محصولات ایرانخودرو، تارا رقیب مستقیم شاهین پلاس خواهد بود که آنهم از موتور TU5 استفاده میکند. به همین دلیل، قصد داریم در ادامه این دو سدان ایرانی که پیشرانهٔ یکسانی دارند را باهم مقایسه کنیم.
همچنین بخوانید:
مقایسه شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT، بررسی مشخصات و قیمت
معایب تارا اتوماتیک و دندهای؛ هر آنچه باید قبل از خرید بدانید
معرفی کلی شاهین پلاس و تارا
سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. این خودرو بر اساس پلتفرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده و پس از مشکلاتی که در زمینه تأمین پیشرانه برای آن به وجود آمد، نهایتاً در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. از سوی دیگر، تارا در اصل نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که امتیاز پلتفرم آن از طریق قراردادهای دوران برجام به ایرانخودرو رسید. این ماشین رسماً در سال ۱۳۹۹ رونمایی و در تیرماه همان سال برای اولین بار پیشفروش شد.
طراحی بیرونی شاهین پلاس و تارا
این دو سدان بهعنوان جدیدترین محصولات سایپا و ایرانخودرو، از لحاظ طراحی مدرنتر از دیگر خودروهای داخلی هستند اما در این بخش کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی میکند زیرا درحالیکه تارا در اصل همان پژو ۳۰۱ با تغییراتی در نمای جلو و عقب است، سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب میشود که از ابتدا طراحی شده و ازاینرو نمای پختهتر و اصولیتری دارد. به همین دلیل، هرچند شاهین پلاس در نمای بیرونی هیچ تغییری را نسبت به نسخهٔ قبلی تجربه نکرده اما هنوز هم باید آن را یکی از متناسبترین خودروهای داخلی دانست.
در مورد تارا اما نمیتوان چنین گفت زیرا هرچند طراحان ایرانخودرو سعی داشتهاند این ماشین را هم از پژو ۳۰۱ متمایز کنند و هم نمای مدرنتری به آن ببخشند، اما طراحی عجولانه کار را خراب کرده و باعث شده ظاهر تارا بیتناسب و سردرگم به نظر برسد. بهعنوانمثال، طراحی چراغهای جلو و جلوپنجره هماهنگی و زیبایی خاصی ندارد و چراغهای سراسری عقب نیز با بیسلیقگی تمام طراحی شده و در شب با روشنی بیشازحد نمای ناخوشایندی ایجاد میکند. البته در تیپ جدیدتر V4 ایرانخودرو گرافیک چراغهای عقب را تغییر داده و این مشکل را برطرف کرده است ولی بااینحال بهطورکلی در بخش طراحی بیرونی باید شاهین را برتر دانست.
داخل شاهین پلاس و تارا
شاهین دنده ای در نسخه اولیه کابین قدیمی و کسلکنندهای داشت و در شاهین پلاس هم هرچند طراحی کلی داشبورد تغییری نداشته اما سایپا با استفاده از تریم دورنگ مشکی و کرم به همراه تزئینات طرح چوب و نمایشگر بزرگتر با قاب مشکی براق، سعی کرده فضای داخلی سدان پرچمدار خودرو را بهبود ببخشد و باید گفت تا حدودی در این کار موفق بوده است زیرا داخل شاهین پلاس کمی لوکستر از قبل به نظر میرسد. از سوی دیگر، ایرانخودرو برای تارا بجای داشبورد اصلی پژو ۳۰۱، از داشبورد سیتروئن C3 XR استفاده کرده که کراساووری بر اساس ۳۰۱ برای بازار چین است.
به همین دلیل، تارا با اینکه یکی از گرانترین خودروهای داخلی محسوب میشود، در داخل با داشبورد پلاستیکی و ساده، کاملاً اقتصادی به نظر میرسد. البته ایرانخودرو در تیپ V4 با استفاده از دستگیرههای در سورن پلاس، دکمهٔ بالابر شیشهها را از روی کنسول وسط به روی درها منتقل کرده اما این هم کمک چندانی به بهبود طراحی و کیفیت داخلی تارا نکرده است. بهطورکلی، شاهین پلاس و تارا هرچند هیچکدام در داخل در برابر خودروهای روز جهان حرفی برای گفتن نداشته و از لحاظ کیفیت متریال هم شرایط جالبی ندارند اما در اینجا هم باید شاهین پلاس را به لطف تریم دورنگ و نمایشگر بزرگتر، کمی بهتر از رقیب ایرانخودرویی بدانیم. درعوض فضای بار و سرنشین تارا به مراتب بزرگتر، جادارتر و راحتتر از رقیب سایپایی خود است.
امکانات و تجهیزات شاهین پلاس و تارا
سایپا فعلاً فقط مشخصات نسخهٔ اتوماتیک شاهین پلاس را اعلام کرده است که از امکانات کاملی بهره میبرد و به همین دلیل، برای مقایسه، مجهزترین نسخهٔ تارا یعنی تیپ V4 را انتخاب کردهایم:
تارا V4 | شاهین پلاس | |
ترمز | جلو و عقب دیسکی | جلو و عقب دیسکی |
سیستم کمکی حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
کنترل کشش | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
ایربگ | ۴ عدد | ۲ عدد |
فرمان | برقی | برقی |
نمایشگر | ۷ اینچی | ۱۰ اینچی |
آینههای جانبی | تاشو برقی | تاشو برقی با گرمکن |
سانروف | دارد | دارد |
روکش صندلی | چرم و پارچه | چرم |
چراغ خوشامدگویی | دارد | ندارد |
سنسور دنده عقب | دارد | دارد |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
رینگ | ۱۶ اینچی آلومینیومی | ۱۵ اینچی آلومینیومی |
تنظیم صندلی راننده | برقی ۶ جهته | برقی ۶ جهته |
تنظیم صندلی سرنشین جلو | برقی ۶ جهته | دستی ۴ جهته |
گرمکن صندلیهای جلو | دارد | دارد |
کروز کنترل | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
سنسور باران | دارد | ندارد |
سیستم ورود بدون کلید | دارد | دارد |
استارت دکمهای | دارد | دارد |
سنسور پایی در صندوق | دارد | ندارد |
شیشههای عقب دودی | ندارد | دارد |
با توجه به جدول فوق، امکانات دو خودرو تقریباً در یک سطح است ولی تارا با سنسور پایی در صندوق، ایربگهای جانبی و سنسور باران شرایط کمی بهتری دارد.
پیشرانه شاهین پلاس و تارا
همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، نقطهٔ مشترک این دو خودرو پیشرانهٔ یکسان است ولی اعداد خروجی این موتور در دو خودرو تفاوتهایی باهم دارد. تارا به پیشرانهٔ TU5 پلاس مجهز است که نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور TU5 محسوب میشود و با ویژگیهایی مثل سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. از سوی دیگر، سایپا برای نسخهٔ خود از این پیشرانه که توسط مگا موتور تولید میشود، نام ME16 را انتخاب کرده است. خروجی این موتور در شاهین پلاس ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور اعلام شده که دومی اختلاف قابلتوجه ۶ نیوتن متری را با موتور تارا نشان میدهد.
ازآنجاییکه شاهین پلاس با وزن ۱۳۳۰ کیلوگرم، حدود ۶۰ کیلوگرم از تارا V4 سنگینتر است، به این گشتاور بیشتر نیاز خواهد داشت زیرا موتور TU5 قبلاً حتی در خودروهای بهمراتب سبکتری مثل پژو پارس کشش پایینی را به نمایش گذاشته بود ولی باید ببینیم گشتاور بیشتر موتور ME16 سایپا در عمل واقعاً خود را نشان خواهد داد یا صرفاً در اعداد روی کاغذ خلاصه میشود. درهرحال، برای انتقال نیرو هم هردو خودرو از گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE استفاده میکنند که در برخی موارد در تارا تأخیر و تقه از آن گزارش شده است ولی بهطورکلی این گیربکس هماهنگی نسبتاً مناسبی با موتور TU5 دارد.
قیمت و جمعبندی
تارا V4 توسط ایرانخودرو با قیمت ۶۹۰ میلیون تومان عرضه میشود که این رقم در بازار به نزدیک یک میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر، قیمت شاهین پلاس اتوماتیک در کارخانه ۷۵۷ میلیون تومان اعلام شده است؛ با این حال در بازار قیمت تارا اتوماتیک به ۹۵۰ میلیون تومان میرسد در حالی که احتمالا قیمت شاهین پلاس ارزانتز از این باشد. بنابراین، با توجه به قیمت نسبتا نزدیک و قوای محرکهٔ یکسان، انتخاب از بین این دو خودرو بیشتر موضوعی سلیقهای خواهد بود ولی بهطورکلی، شاهین پلاس را به لطف طراحی بیرونی هماهنگتر و کابین زیباتر میتوان با اختلافی جزئی برتر دانست.
مقایسه مشخصات فنی تارا V4 و شاهین پلاس
تارا V4 | شاهین پلاس | |
پیشرانه | TU5P | ME16 |
حجم موتور | ۱۵۸۷ سیسی | ۱۵۸۷ سیسی |
سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ |
قدرت | ۱۱۳ اسب بخار | ۱۱۱ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۴ نیوتن متر | ۱۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو | جلو |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر ترکیبی | ۷.۲ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر | ۴۷ لیتر |
وزن خالص | ۱۲۷۰ کیلوگرم | ۱۳۳۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۵۱۹ میلیمتر | ۴,۴۴۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۵۳ میلیمتر | ۱,۷۷۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۶ میلیمتر | ۱,۴۹۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۶۴۰ لیتر | ۴۲۲ لیتر |
علیرضا
۲۸ تیر ۱۴۰۳تارا کیفیت کابین خیلی بهتری داره کیفیت سواری هم بهتر سنگین تر اما من هیچ کدوم انتخاب نمیکنم انتخاب من مزدا 3 و سیتروئن c5
NAVID۰۰۹۸
۲۸ تیر ۱۴۰۳این رقابت بین دو خودروساز داخلی فقط جنبهی فان داره و اگر نه پلتفرم تارا از هر نظر بهتر از شاهینی هست که داخلش میشینید حالتون بد میشه و میگید صد رحمت به آشغالترین چینیها!!!
عملاً کیفیت پلاستیک سطل زباله خونههاتون از مواد پلاستیکی شاهین بالاتره و حتی به خودشون زحمت ندادن یه تغییر در رویه داشبورد و رو دری بدهند تا کمی از حال بد کم بشه!!!
خودم که خریدار هیچ کدومشون نیستم و نخواهم بود ولی از هر نظر تارا بهتره!!!
پیرمرد قدیمی
۲۸ تیر ۱۴۰۳حقیقتا اختلاف قیمت قابل توجهی بین مزدا ۳ ، سیتروئن C5 و شاهین ، تارا هست بگذریم از سن و سال مزدا ۳ و هزینه سرویس ، قطعات یدکی ولی خرید برلیانس ، آریزو ۵ هم قیمت میتونه انتخاب معقولانه ای باشه اگر همه چیز رو فاکتور بگیریم حداقل از لحاظ ایمنی.
اگر آپشن هم ملاک نباشه ساندرو هم گزینه بدی نیست.
علیرضا
۲۸ تیر ۱۴۰۳درود برشما قیمت مزدا ۳ اتاق قدیم و نسل اول سیتروئن c5 حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ ملیون اگر استباه نکنم
NAVID۰۰۹۸
۲۸ تیر ۱۴۰۳رفیق
وقتی صحبت از خودروهای همقیمت اما دستدوم میشه ، یعنی خودرویی که تمیز باشه و خدماتش به موقع انجام گرفته باشه ، باور کنید خودروهای ژاپنی اگر از صفر دست کسی باشه که به خدماتش به موقع رسیده باشه جز موارد مصرفی هیچ هزینهای نداره!!!
من این رو از سر تجربه میگم نه حرفی که دهن به دهن چرخیده باشه!!!
C5 به درد کسی میخوره که خودش باتریساز و برقکار خودرو باشه اونم از نوع تخصصی و اگر نه اگر ارزان هم دادند حتی تمیز هم باشه خریدش اشتباهِ!!!
البته ساندرو ارزش خرید داره ولی به شدت حوصلهسربَر هست و به درد سن ۶۰ به بالا میخوره یا یه خانوم کارمند یا پیرزن!!!
باور کنید خراب کردن ماشین ژاپنی هنر میخواد و یه جورایی شدنی نیست (( صحبت من سر خودرویی هست که به موقع خدماتش انجام بگیره نه اینکه چون ژاپنی هست خدماتش را انجام ندهند یا دیر به دیر انجام دهند !))!
با چشم دیدم مالک تویوتا پرادویی که هر ۳۰ هزار کیلومتر روغن عوض میکرد و میخندید میگفت تویوتا هیچیش نمیشه و موتورش گال بسته بود و در آخر یاتاقان زد!!!
هر وسیلهای نیاز به رسیدگی داره ولی ماندگاری اون وسیله به کیفیت قطعات هم بستگی داره که به جرئت میگم ژاپنیها بینظیرند و با هیچ کشوری قابل مقایسه نیستند بخصوص سادگی و راحتی!!!
پاینده باد ژاپن
به امید روزی که هر ایرانی هر خودرویی که دوست داره بخره و لذتش را ببره.
این دنیا دو روزه بخدا که این هم ظلم بر ما جفا نیست و نیاز من از خودرو امروز یک پرادو مشکی مدل ۲۰۲۵ هست اونم سفارش خلیج فارس به نام ایران نه کشورهای دیگر!!!
پیرمرد قدیمی
۲۸ تیر ۱۴۰۳من مخالف خودروی دست دوم نیستم برادر ، خودم ماشین ۴۸ سال پیش رو سوار میشم هر ۴۰۰۰ کیلومتر روغن عوض میکنم سرویس دوره ای ها حواسم هست به موقع انجام بشه؛ منتهی ماشین هرچی باشه چه ژاپنی ، چینی ، کره ای درست باهاش رفتار نشه طبیعتاً سواری خوبی هم نمیده بجز این چیزی که نوشتم خدمات فروش ، فراوانی قطعات یدکی به همراه سرویس به موقع ، میزان استهلاک و همینطور مصرف سوخت و بازار دست دوم هم ملاک هست. که اکثر خریداران خبری از نحوه نگهداری صاحب قبلی ندارند مگه اینکه خودت فنی باشی با کارشناس بری برای معامله یا اینکه از آشنا بخری ، کاری ندارم… درکل منظورم این بود تا زمانی که خودروی کم کارکرد با خدمات فروش و تعمیرات ارزان تر وجود داره خرید یک ماشین ریسکی سن و سال دار که معلوم نیست چه خرج هایی قراره رو دست آدم بزاره اشتباهه شما آریزو ۵ یا برلیانس ۲ / ۳ ساله با بودجه ۸۰۰ میلیون تومان بخری درست باهاش رفتار کنی خیالت راحته حداقل چند سالی خرج نداری که البته خودرو های ایرانی و دنیای زیبای کلاسیک بازی و به قول شما خودرو های تویوتا رو فاکتور بگیرید بنز ۳۰ ساله شرف داره به پژو پارس صفر 😁 از قول آقایی که تو همین پدال میگفت خودرو در بند انسان باید باشه برای جابهجایی و آسایش نه انسان در بند خودرو برای صرف هزینه و وقت در تعمیرگاه ها.
NAVID۰۰۹۸
۲۸ تیر ۱۴۰۳یه چیزی که من در تفاوت محصولات سایپا و ایرانخودرو میبینم ، حجم و فضای داخلی و صندوق عقب هست که در محصولات سایپا بهتر عمل کردن و در ایرانخودرو واقعاً فاجعست بخصوص فضای سرنشینان عقب که اونم بخاطر اینه که پلتفرم همه از پژو و قدیم بودنشان هست حتی تارا هم این مشکل را داره!!!
شاهین درسته آشغالِ ، اما در مقابل لگن بودنش فضای سر و پایِ خوبی داره به نسبت ایرانخودروایها!!!
NAVID@@98
۲۸ تیر ۱۴۰۳دوستان
خودرو وقتی دست دوم حتی تمیز هم باشه ختی از صفر هم دست خودت باشه آخرش عمرشو کرده و لگن شده و نسبت به این یا اون باید گفت تف به اون لعنت به این آخرش دهنتون سرویس میکنه حتی اگه مناسب هم نگهداری بشه
مگر اینکه بخوای بزاریش گوشه کاراژ بصورت کلکسیونی و لا پرقو نگهداریش!!!!!!
وگرنه ، حالا این خودرو باور کنید خودروهای ژاپنی اگر از صفر هم دست کسی باشه حتی که به خدماتش به موقع رسیده باشه آخرش موتورش ضعیف میشه و اسب بخار کم میکنه خراب میشه کاسه نمد ضعیف میکنه رینگ میزنه یاتاقان میزنه چون قطعات یه عمری دارن پس
این .. شعرا غیر از این که میگم را بزارید کنار و گول حرفای بیخود شیادان و متعصبان رو نخورید و باور نکنید!!!!!!
من این رو دقیقا از سر تجربه و درست میگم نه اینکه حرفی که تو کوچه و بازار از بیسوادان و احمقان دهن به دهن چرخیده باش و از چارتا دلال و دریوری باشه اه!!!!!!
مزدا ۳ به درد کسی میخوره که خودش مکانیک و باتریساز و برقکار و صافکار خودرو باشه اونم از نوع تخصصی و وگرنه ختی گران هم دادند حتی تمیز تمیز هم باشه خریندش اشتباهِ و ضَرَر میکنید!!!!!!
گزینه های دیگه هم مثل C5 و مگان و ساندرو و تالیسمان همشون خوبن ارزش خرید دارن
ولی ژاپنی کارکرده به شدت حوصله سر بر و لگن ان و بدرد همون خانومای ناراننده و بازنشسته ها و پیرزنا میخورن!!!!!!!
👑🥇خدایی خدایی باور کنید خراب کردن ماشین اروپایی و آمریکایی تخصصی هنر و مهندسی به بالا و تخصصی میخواد و دوام بالا هم رکورد دارشم هستن هر چیز و یک جورایی شدنی نی هر چیز بهترین و اول هستن اینها با چشم دیدم مالک فولکس واگن و یا شورلت که هر ۷۰ هزار کیلومتر روغن عوض میکرد و میخندید میگفت اروپایی و آمریکایی هی اگه گفتی چی؟ آره همون شون نِم اگه گفتی چی؟ آره همون یشه و هرچیزیشون هرنمیشه چون جاودانه هستن هر چیز بهترین اول که درست هم بود و رکورد دارشم هستن دوام بالا هر چیز ولی البته درستش اینه که سر جاش روغن هم عوض بشه👑🥇
چون هر وسیلهای لزوم به رسیدگی داره ولی ماندگاری اون وسیله به کیفیت قطعات هم بستگی داره که به جرئت میگم اروپایی ها و آمریکایی ها بینظیرند و با هیچ کشوری قابل مقایسه نیستند بخصوص پیشرفتگی و راحتی!!!!!!
جاوید که هستن و پاینده هم بادند اروپا و آمریکا
به امید روزی که هر ایرانی هر خودرویی که دوست داره بخره و لذتش را ببره. آمین
دل هم نبندید به چیزی ولی سخت کار کنید و تلاش کنید هر چیزی ممکنه چیزی که بخواهید میرسید !!!!!!
من هم مزدا میاتا در آینده دارم و واقعا حال هم میکنم باهاش!!!!!!
NAVID@@98
۲۸ تیر ۱۴۰۳بِین این دوتا هم قطعا نِمیشه و نباید گفت کدوم از هَر نظر برتری داره !!!!!!
هرکی هم غیر این بکه یا بیسواده یا دلال دریوری گو و احمق یا نمیدونه چی میگه فقط میخواد یه .. شعری گفته باشه
چون هَردو که آشغال هستن هم هم تا و هم شاهین و تارا آشغال هستَن !!!!!!
درصورتِ اِنتخاب از ناچاری بایَد با دقَت چیزی که میخواهید رو اِنتخاب کُنید!!!!!!
ولی باتوجه به اولویَت ها بایَد در بررِسی های تخصصی بِبینید که چِطور هَستن و تفاوت ها چی هَستنْ!!!!!!
زیزیگولو
۲۸ تیر ۱۴۰۳عاقل اونی نیستش که خوب رو از بد تشخیص بده … عاقل کسیه که از بین دوتا بد هیچ کدوم رو انتخاب نکنه
Avan
۲۸ تیر ۱۴۰۳پس پیاده و با اسنپ و اتوبوس طی طریق کند!
زیزیگولو
۲۸ تیر ۱۴۰۳یه چیزی به اسم همبستگی وجود داره ………. همبستگی در نخریدن این آشغالها
امید
۲۹ تیر ۱۴۰۳سال 98-97 هم همین حرفها را میزدند و من آن زمان میتونستم تندر پلاس مدیران تا مزدا3 نیو صفر بخرم از تولید داخلی ها
به همین حرفها نخریدم و تا الان پیاده و با مترو اسنپ گز میکنم
این حرفها را کسی جلوی من الان بزنه دهنش سالم نمی مونه
لازم دارید بخرید به جیبتون نگاه کنید و ماشین متناسب داخلی یا خارجی بخرید به این اراجیف همبستگی و تحریم خرید هم توجه نکنید
Navid_A.J
۲۸ تیر ۱۴۰۳بهتره کسایی که تارا یا شاهین داشتن از تجربه شون برامون بگن
علیرضا
۲۸ تیر ۱۴۰۳من تجربه سواری بلند مدت تارا و نسخه استاندارد شاهین داشتم گیربکس شاهین به دلیل گشتاور ۱۷۰ نیوتن متر خوبه اما موتور ۸ سوپاپ بشدت عملکرد کند بدرد نخوری داره دیر به کار اومدن توربو در سربالای ها هم یک مشکل ، کیفیت بشدت پایین کابین شاهین هم یک مشکل دیگست پایداری شاهین یک پایداری ضعیفیه اما باوجود کنترل پایداری بهبود پیداکرده ، تارا سواری بهتر وکابین باکیفیت تری داره اما ارگونومی نیست داشپورد بالا وبرای افراد قد کوتاه مشکل جدی ، گیربکس خنگ موتور کم جون هم یک مشکل دیگست
NAVID۰۰۹۸
۲۸ تیر ۱۴۰۳اگر کیفیت و منتاژ کابین تارا اتوماتیک را روی دنده دستی اجرا کنند و تفاوت نداشته باشه ، میتونم بگم در نمونهی صفر کیلومتر ارزش خرید داره ولی نه در بازار بلکه در قیمت نمایندگی و نه بیشتر!!!
شاهین محصولی هست که به نظر من فکر نشده دادنش تو بازار و اگر یه دستی حسابی روی سرش بکشند شاید ارزش فکر کردن داشته باشه ( اونم شاید نه بیشتر )!!!
بیش از یکسال پیش از کیفیت و متریال تارا اتوماتیک تمجید کردم ولی اکثریت تاختند بر من ، اما هنوزم میگم که تو محصولات ایرانی واقعاً کیفیت خوبی در منتاژ و متریال داره که شک میکنی ایرانی باشه ولی هست و بسیار هم عالیه!!!
امین
۲۸ تیر ۱۴۰۳زوری نمیشه یه ماشینو بالا برد
اینکه تارا جادار تر و باکیفیت تره ثابت شدس
علی Shelby
۲۸ تیر ۱۴۰۳تارا خیلی بهتر از شاهین هست هم از لحاظ متریال داخل هم از نظر طراحی بیرونی
حقیر
۲۸ تیر ۱۴۰۳لطفا برای احترام به کاربران سایت، در نظرسنجی یک گزینه هیچکدام هم بذارید. من رای ندادم.
Sohrab
۲۸ تیر ۱۴۰۳سگ زرد برادر شغاله
m77
۲۸ تیر ۱۴۰۳هردو ماشین از رده خارجی هستن در اصل، اما نویسنده جانبداری بی منطقی کرده از شاهین و کاملا معلومه، کابین و فرمون شاهین افتضاح هستن
۶ نیوتون اختلاف نمیدونم از کی تاحالا شده قابل توجه :) (‘گشتاور اعلام شده که دومی اختلاف قابلتوجه ۶ نیوتن متری را با موتور تارا نشان میدهد’) پول میگرید خوب بنویسید حداقل ما انقدر ساده نفهمیم :)
امیر دهقان
۲۸ تیر ۱۴۰۳والا برای صنعت خودروسازی که افزایش 2 نیوتن متری گشتاور موتور TU5 پلاس نسبت به TU5 رو دستاورد بزرگ میدونه، 6 نیوتن متر خیلیه، اونم برای موتوری که هیچ تفاوت قابلتوجهی با TU5 پلاس ایران خودرو نداره
اساساً مشخص نیست این گشتاور بیشتر رو از کجا درآودن و احتمال میدم بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشه
علیرضا
۲۸ تیر ۱۴۰۳پلتفرم شاهین اصلا مستقل نیست
و کاملا پلتفرم ولکس c30 هستش
مطمعنا پلتفرم پژو ۳۰۱ ایمنتر از ولکس c30 هستش
محمد
۲۸ تیر ۱۴۰۳فلکس
در آلمانی V ،ف خونده می شه.
نویدی
۲۸ تیر ۱۴۰۳از نظر فنی که یکی هستن،انتخاب سلیقه اییه،من ظاهر شاهین رو بیشتر می پسندم.
از نظر ایمنی با توجه به مشاهدات و ورق بدنه احتمالا شاهین کمی عملکردش بهتر باشه.دقیقا همین پلتفرم برای برلیانس 220 و 230 هم بکار رفته.
.
گیربکس تارا و 207 mc بشدت کُند و گیجه…تا ببینیم گیربکس شاهین چطور از آب در بیاد.
.
در کل موتور تیوفایو واسه هردوشون ضعیفه و نباید انتظار زیادی ازشون داشت.
گاس فرینگ
۲۸ تیر ۱۴۰۳سایپا جدیدا از موتوری به نام m16k رونمایی کرده برای کوئیک و اطلس با قدرت و گشتاور بیشتر از me16 و جالبه که شاهین که حدود صد کیلو از تارا سنگین تره چطور با این موتور میخواد راه بره خود تارا اتوماتیک ریمپ نشده تو سربالایی به مشکل میخوره
علی جردن
۲۸ تیر ۱۴۰۳کابین شاهین پلاس اگر مثل شاهین معمولی باشه هیچ ارزشی نداره
علاوه بر متریال پایین کابین شاهین طراحی بسیار صغیفی داره که حتی بسیار دلگیره طراحی کابین شاهین
froG-driVer
۲۸ تیر ۱۴۰۳خجالت میکشم. از خودم از شما از هموطنامون از کره ای ها(خصوصا).
«ما لیقاتمون بالاتر از این حرفا بوده و هست»
امیدوارم در آینده ای نه چندان دور،حرفی که زدم رو توی همین سایت،ارسال کنم،و در مورد هر زمینه ای،نه تنها خودرو،اقتصادی علمی فرهنگی…،بگم:
ما لیقاتمون در این حدِ والا،بوده،هست،و خواهد بود…
ehsan
۲۸ تیر ۱۴۰۳مردم هر کشوری اون چیزی رو دارن که لایق اون هستن
froG-driVer
۲۹ تیر ۱۴۰۳ما لایق این گندی هستیم که داخلشیم!؟؟
بابک
۲۸ تیر ۱۴۰۳من هم شاهین موتور ۱۵۰۰ و هم تارا را حدود شش ماه و یکسال داشتم …تجربه شخصی خودم
از لحاظ اتاق و راحتی سرنشین ها و زیبایی ظاهری شاهین بهتر از تارا است
اگر واقعا از موتور Tu5 پلاس در شاهین استفاده شود ، و قیمت آن کمتر از ۸۰۰ تومن باشد ، به نظر بنده در بین خودروهای داخلی بهترین گزینه است
نقاط ضعف عمده شاهین : موتور ضعیف ۱۵۰۰ ، دوام رنگ بدنه پایین تر از محصولات ایران خودرو ، سیستم تعلیق ، مخصوصا کمک های عقب ضعیف تر از تارا
نقاط قوت : اتاق جادار ، ظاهر بهتر ، ترمزهای دیسکی خوب ، فرمان کمکی برقی خوب
در مجموع اگر من بخواهم با بودجه ۸۰۰ تومن بین تارا و شاهین پلاس ۱۶۰۰ ، شاهین را می خرم
سهیل
۲۹ تیر ۱۴۰۳من نظرات رو که خواندم متوجه شدم کلا مردم ایران هر چی ایران خودرو بسازه را در حد ماشینهای اروپایی بالا میبرند و هر چی هم سایپا بسازه میگن پراید بعضیا طوری از تارا تعریف میکنن و اونا در حدی بالا میبرن که انگار دارن در مورد یه ماشین اروپایی صحبت میکنند! بعضی از دوستان هم که میگن تارا بسیار زیباتر از شاهینه! وقتی موتور دو تا ماشین یکی باشه باید ماشین ها را از نظر طراحی و کابین و امکانات و ایمنی و… مقایسه کرد از همه نظر هر دو خودرو تقریبا در یک سطح هستن اما شاهین از نظر طراحی بهتر از تارا هست و فضای کابین لوکس تری هم داره در بحث متریال کابین هم هردو پلاستیک خشک هستن و کیفیت ورقه بدنه شاهین هم اصلا قابل مقایسه با بدنه حلبی تارا نیست که دقیقا عین بدنه پژو پارس هست که یه مشکل فراگیر توی همه ماشینهای ایران خودرو هست اما در بحث موتور me16 نسبت به m15tc از نظر گشتاور ضعیفتره و تقریبا ۲۰ نیوتون ضعیفتره و این موتور از پس وزن شاهین بر نمیاد در گذشته روی بدنه حلبی پارس هم به خوبی جواب نداده و همین تارا هم توی سربالایی ها کشش جالبی نداره و به نظرم اگر بنزین سوپر توی ایران نایاب نبود شاهین با همون موتور قبلی کشش بهتری داره و از نظر استهلاک هم بهتر از ef7 توربو هست