ایران خودروخودروهای چینیفونیکس

مقایسه شاین مکس و آریزو 6 GT، کدام سدان چینی انتخاب بهتری است؟

شاین مکس وارداتی ایران‌خودرو و آریزو ۶ جی‌تی مونتاژی مدیران خودرو از لحاظ قیمت، قدرت پیشرانه و سطح امکانات بسیار به هم نزدیک هستند.
شاین مکس

در حال حاضر اگر با بودجهٔ زیر ۲ میلیارد تومان به دنبال یک سدان چینی باشید، انتخاب‌های زیادی نخواهید داشت و محدود به گزینش از بین دو سه مدل خواهید بود. دو نمونه از این خودروها، شاین مکس وارداتی ایران‌خودرو و آریزو ۶ جی‌تی مونتاژی مدیران خودرو هستند. این دو خودرو از لحاظ قیمت، قدرت پیشرانه و سطح امکانات بسیار به هم نزدیک هستند که می‌تواند انتخاب از بین آن‌ها را سخت کند. به همین دلیل، در ادامه قصد مقایسهٔ این دو سدان چینی را داریم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

همچنین بخوانید:

معرفی خودروها

برای بررسی پیشینهٔ شاین مکس باید به نمایشگاه شانگهای ۲۰۱۹ بازگردیم یعنی جایی که دانگ‌فنگ سدان جدیدی را با نام یی‌شوئن (Yixuan) معرفی کرد. این خودرو که اواسط همان سال راهی بازار چین شد، در بازارهای صادراتی با نام شاین (Shine) عرضه شد. سپس دو سال بعد در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱، دانگ‌فنگ مدل جدیدی بنام یی‌شوئن مکس را معرفی کرد که درواقع فیس‌لیفتی نسبتاً بزرگ روی همان سدان قبلی محسوب می‌شد. در کشورمان نیز ایران‌خودرو که سابقهٔ همکاری با دانگ‌فنگ را داشت، دقیقاً یک سال پیش همین نسخهٔ جدیدتر را با نام شاین مکس برای واردات رونمایی کرد.

شاین مکس

پیشینهٔ آریزو ۶ جی‌تی هم به آریزو ۵ بازمی‌گردد یعنی خودرویی که در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۵ رونمایی شد و سال‌ها است در بازار کشورمان حضور دارد. بر اساس این خودرو مدل‌های مختلفی با فیس‌لیفت‌های کوچک و بزرگ ساخته شده که جدیدترین آن‌ها آریزو ۶ جی‌تی است. این خودرو که در چین با نام آریزو ۵ جی‌تی عرضه می‌شود، بر پایهٔ آریزو ۶ پرو شکل گرفته و در اواسط سال ۲۰۲۲ معرفی شد. در کشورمان نیز مدیران خودرو پاییز ۱۴۰۲ این نسخه جدید را رونمایی کرد.

آریزو 6 جی تی GT

طراحی بیرونی

همان‌طور که توضیح دادیم، هردوی این خودروها اساساً فیس‌لیفتی روی سدان‌های قدیمی‌تر هستند ولی بااین‌وجود، ریشه‌های شاین مکس چند سال جدیدتر از آریزو ۶ است و این موضوع را از طراحی بیرونی خودروها هم می‌توان متوجه شد. در آریزو ۶ جی‌تی، چری اقدام به بازطراحی کامل دماغه خودرو کرده که با چراغ‌های تیز و جلوپنجرهٔ دوکی‌شکل، کپی واضحی از لکسوس محسوب می‌شود. بااین‌حال، ازآنجایی‌که پروفیل جانبی خودرو اساساً با آریزو ۵ سال ۲۰۱۵ یکسان است، طراحی تهاجمی دماغه هیچ‌گونه هماهنگی با فرم سادهٔ کناری ندارد. در عقب هم شاهد همان طراحی آریزو ۶ پرو هستیم که صرفاً دیفیوزری با چهار سر اگزوز به آن اضافه شده تا نمای اسپرت‌تری پیدا کند.

آریزو 6 جی تی GT

در شاین مکس نیز مثل آریزو ۶ جی‌تی، جلوی خودرو با جلوپنجره بزرگی به شکل ذوزنقه برعکس با الگوی داخلی مشکی‌رنگ به همراه ورودی‌های هوای عمودی در طرفین سپر و چراغ‌های افقی تیزی در بالا، از نو طراحی شده اما نه‌تنها در این طراحی جدید اثری از کپی‌برداری دیده نمی‌شود بلکه برخلاف رقیب، هماهنگی خوبی با دیگر قسمت‌های بدنه دارد. این سدان دانگ‌فنگ در قسمت جانبی فرمی فست‌بک مانند دارد و در عقب هم مثل چری از چراغ‌های پیوسته استفاده می‌کند. درمجموع، طراحی شاین مکس را باید هماهنگ‌تر دانست. این خودرو همچنین با ۴,۷۹۷ میلی‌متر طول و ۱,۸۷۰ میلی‌متر عرض، از آریزو با ۴,۶۸۰ میلی‌متر طول و ۱,۸۲۵ میلی‌متر عرض بزرگ‌تر است.

داخل

چری داخل آریزو ۶ جی‌تی را کاملاً از نو طراحی کرده و حالا با دو نمایشگر ۱۰ اینچی پیوسته برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی، بروزتر از نسخه‌های قبلی آریزو به نظر می‌رسد. غربیلک فرمان D شکل، تریم تزئینی مشکی براق در قسمت دریچه‌های تهویه و تودوزی دورنگ مشکی و نارنجی هم از دیگر ویژگی‌های داخلی این خودرو هستند که در کنار دوخت نارنجی‌رنگ، و صندلی‌های با رنگ قرمز، حال و هوای اسپرت و جوان‌پسندی به کابین بخشیده‌اند. از سوی دیگر، کابین شاین مکس با نمایشگری که در میانه داشبورد جای گرفته و به سمت راننده زاویه دارد، سنتی‌تر از رقیب به نظر می‌رسد و به لطف تودوزی چرمی کرمی‌رنگ که به‌طور گسترده‌ای روی داشبورد و پانل درها کار شده، فضای لوکس‌تری دارد. خط نارنجی‌رنگی که از روی درها تا روی داشبورد کشیده شده و در کناره‌های صندلی‌ها هم دیده می‌شود، یکی دیگر از ویژگی‌های داخلی قابل‌ذکر این ماشین است. کیفیت کلی متریال داخلی سدان وارداتی ایران‌خودرو هم کمی از آریزو ۶ جی‌تی بهتر به نظر می‌رسد.

درمجموع، کابین آریزو ۶ جی تی، اسپرت و مورد پسند جوانان و کابین شاین مکس، لوکس و مناسب افراد با سن بالاتر به نظر می‌رسند.

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر لیست آپشن‌های دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنیم:

آریزو ۶ جی‌تی شاین مکس
ایربگ ۶ عدد ۶ عدد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
سیستم پایش نقاط کور دارد دارد
دستیار حفظ حرکت میان خطوط دارد دارد
هشدار خروج از پارک دارد ندارد
هشدار خروج از خط دارد دارد
کروز کنترل تطبیقی دارد دارد
دستیار حرکت در ترافیک دارد ندارد
هشدار برخورد جلو دارد دارد
ترمز اضطراری خودکار دارد دارد
نوربالای خودکار دارد دارد
هشدار باز کردن درها دارد دارد
سیستم تشخیص علائم رانندگی ندارد دارد
شارژر بی‌سیم گوشی دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی ۱۰.۲۵ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰ اینچی دیجیتالی
تنظیم صندلی راننده ۶ جهته برقی ۶ جهته برقی
تنظیم صندلی سرنشین جلو ۴ جهته برقی ۴ جهته برقی
گرم‌کن صندلی‌های جلو راننده و سرنشین راننده
سردکن صندلی‌های جلو راننده و سرنشین راننده
حافظه و ماساژور صندلی ندارد راننده
نورپردازی داخلی دارد ندارد
سانروف دارد دارد
استارت از راه دور دارد ندارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
سنسور پارک جلو و عقب جلو و عقب
سیستم صوتی ۶ بلندگو ۱۱ بلندگو
رینگ ۱۷ اینچی ۱۷ اینچی

با توجه به جدول فوق، دو خودرو از لحاظ امکانات تقریباً در یک سطح هستند و هردو لیست کاملی از تجهیزات ایمنی و رفاهی را ارائه می‌کنند هرچند که فقدان گرم‌کن و سردکن برای صندلی سرنشین جلو در شاین مکس کمی عجیب به نظر می‌رسد.

پیشرانه

یکی از مهم‌ترین تغییرات آریزو ۶ جی‌تی نسبت به نسخه‌های قبلی، تجهیز به پیشرانهٔ قوی‌تر ۱.۶ لیتری توربو GDI است. این همان موتوری است که در فونیکس FX و تیگو ۸ پرو هم استفاده می‌شود و با ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور، آریزو ۶ جی‌تی را به قوی‌ترین سدان مونتاژی کشور تبدیل می‌کند. همچنین انتقال نیرو هم حالا بجای گیربکس CVT توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه صورت می‌گیرد. به لطف این قوای محرکه، آریزو ۶ جی‌تی ظرف حدود ۷.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آریزو 6 جی تی GT

در سمت دیگر، شاین مکس هم به یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو GDI مجهز است که با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی کاملاً نزدیکی به رقیب دارد. در این خودرو هم وظیفهٔ انتقال نیرو بر عهدهٔ یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه است اما شاین مکس به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، با وزن ۱۴۸۶ کیلوگرم، بیش از صد کیلوگرم از آریزو ۶ جی‌تی سنگین‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی خواهد بود. پیشرانه و گیربکس شاین مکس کاملا مشابه با خودروی لاماری ایما در بازار ایران است.  ابتدا اعلام شد که ایران‌خودرو قصد واردات نسخهٔ هیبریدی این خودرو را هم دارد اما فعلاً فقط نسخهٔ بنزینی به بازار آمده است.

شاین مکس

قیمت و جمع‌بندی

این دو سدان چینی از لحاظ قیمت هم بسیار به هم نزدیک هستند. شاین مکس از سوی ایران‌خودرو با قیمت یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار تنها حدود صد میلیون تومان گران‌تر است درحالی‌که مدیران خودرو برای آریزو ۶ جی‌تی قیمت یک میلیارد و ۶۱۴ میلیون تومان را اعلام کرده است. البته این خودرو هنوز تحویل داده نشده و قیمت بازار آن مشخص نیست.

درمجموع، رقابت بین این دو سدان چینی بسیار به هم نزدیک است و هرکدام برتری‌های جزئی نسبت به یکدیگر دارند مثلا آریزو ۶ جی تی از هندلینگ بهتر، پیشرانه‌ای شناخته شده و خدمات پس از فروش کمی بهتر در مورد این خودرو سود می برد اما درمجموع، شاین مکس را با طراحی هماهنگ‌تر، کابین جادارتر و کیفیت مونتاژ بهتر به دلیل وارداتی بودن، باید با اختلافی جزئی برتر بدانیم. هرچند این خودرو به دلیل واردات محدود و در صورت عدم ادامه واردات توسط ایران خودرو احتمالا با مشکل تامین قطعات و پشتیبانی و فروش سخت در آینده مواجه خواهد شد.

مقایسه مشخصات فنی

آریزو ۶ جی‌تی شاین مکس
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۹۷ اسب بخار ۱۹۰ اسب بخار
گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر ۳۰۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
وزن ۱۳۴۴ کیلوگرم ۱۴۸۶ کیلوگرم
طول ۴,۶۸۰ میلی‌متر ۴,۷۹۷ میلی‌متر
عرض ۱,۸۲۵ میلی‌متر ۱,۸۷۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۹۰ میلی‌متر ۱,۴۷۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۷۰ میلی‌متر ۲,۷۷۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۴۸۲ لیتر ۴۲۸ لیتر
قیمت نمایندگی ۱ میلیارد و ۶۴۷ میلیون ۱ میلیارد و ۶۱۴ میلیون

کدام سدان چینی را ترجیح می‌دهید؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. نانو

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    خدایی برای ماشین 9هزار دلاری این قیمت ها مسخرست

    موافقم 20
    مخالفم 4
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (10385 ديدگاه)

    وای از این مقایسه‌ها ، ای وایو صد هزار مرته وای🤮🤦‍♂️💩!!!

    موافقم 11
    مخالفم 20
    1. ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5001 ديدگاه)

      🥵🥵🥵

      موافقم 2
      مخالفم 8
  3. فرشید

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (279 ديدگاه)

    تامین قطعات و خدمات پس از فروش از خود ماشین مهمتره. اگه واردات شاین در تیراژ کافی ادامه پیدا کنه ماشین بهتریه وگرنه آریزو شش مناسب تره

    موافقم 20
    مخالفم 5
  4. حسین

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2949 ديدگاه)

    شاین مکس شاید بهتر باشه ولی اگر واقعا پولش را داشتم نمیخریدم چون ایران‌خودرو هر وقت واردات انجام داده موفق نبوده!
    هم مشکل خدمات داره ، هم بعدا روی دستت میمونه!
    مثل پژو ۴۰۷ .

    همون ۴۰۷ را اگر زودتر وارد کرده بود ، با موتور ۶ سیلندر و فول آپشن ، از سوناتا و کمری شکست نمی‌خورد!
    یکسال بعدش هم میتونست نسخه لو آپشن با موتور پارس ای ال ایکس و گیربکس دنده ای برای تاکسی رانی مونتاژ کنه .

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5001 ديدگاه)

      ناموسا الان باید پژو ۴۰۸ رو بیاره

      موافقم 9
      مخالفم 2
  5. مهدی

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (198 ديدگاه)

    از رینگ مشکی خوشم نمیاد. جلوه ماشین را از بین میبره.

    موافقم 6
    مخالفم 15
  6. ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5001 ديدگاه)

    اریزو ۶ انتخابم
    میخرم جلوش ارم لکسوس میزنم

    موافقم 7
    مخالفم 7
  7. پیام۲

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (278 ديدگاه)

    یبار تو جاده شاین با پلاک عراق و اسپویلر دیدم

  8. رضا

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (268 ديدگاه)

    سیستم تعلیق عقب شاین مکس مولتی لینکه و آریزو تورشن بار که خیلی فرقه بینشون
    همین دلیل کافیه تا شاین مکس ماشین بهتری باشه
    آریزو با اون اکسل عقب که احتمالا مشابه ایکس پنجاه و پنج هست و استحکام خداره و این قدرت زیاد موتور به هیچ عنوان پایداری و هندلینگ نداره

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. ۶پرو

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ۶جی تی رو گفتن مولتی لینکه، راست و دروغش دیگه با مدیران خودرو

      موافقم 1
      مخالفم 11
  9. 206RRC

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همین جداول که نوشتید عالی هستند
    همینارو کامل تر کنید، یه بخش به نام مشخصات فنی خودرو در سایت بذارید.

    موافقم 7
    مخالفم 0
  10. محمد

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    درسته شاین مکس هماهنگی کنار و جلو بیشتری داره ولی به نظر من در نگاه کلی لشه در حالیکه آریزو با وجود عدم هماهنگی بغل و جلو خودرو تهاجمی تر دیده میشه.

    موافقم 8
    مخالفم 3
  11. مجتبی

    ۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    قدرت و گشتاور اعلامی برای شاین مکس درست نیست و اعداد تبلیغی هستند و اگر دقت کنید هیچ کجا از شتاب دقیق خودرو صحبتی نمیشه در حالی که شتاب آریزو ۶ جی تی بدفعات تست شده ،،، موتورهای ۱/۵ لیتری توربو چینی ۱۷۰ اسب قدرت دارند و اگر شتاب گیری درستی از سایت مکس انجام بشه زیر ۹ ثانیه بدست نمیاد ،،
    پس انتخاب درست آریزو ۶ جی تی 👌👍

    موافقم 10
    مخالفم 8
    1. علی

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوستم شاین مکس داره صفر تا صدش رو هشت و چهار دهم زدیم. شتابش عالی بود و کنترلش سر پیچ خیلی خوب بود. خیلی هم نرم بی صدا بود. کلا ماشین بدی نبود. کیفیت داخلش خیلی خوشم اومد. سیستم صوتیش هم واقعا خوب بود. ولی حتما باید سرامیک بشه چون رنگش خیلی کیفیت نداره بنظر من

    2. گاس فرینگ

      ۳ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (395 ديدگاه)

      سالار ریویوز شتاب شاین مکس زد یه چیز حوالی ۸.۷۰ در اومد عدد درستش خاطرم نیست

  12. محمد

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یعنی با حقوق ده میلیون تومانی معادل 100 میلیون ریالچقدر طول میکشه یک خودروی 160 میلیارد ریالی بخریم
    160 ماه
    یعنی تقریباً 15 سال

    چقدر جالبه

  13. آرین

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا تأسف داره ما باید الان بین لکسوس با تویوتا بحث میکردیم نه بین دوتا چینی آشغال که همینم بعضی ها پول ندارن بخرن😶

    موافقم 8
    مخالفم 1
  14. گاس فرینگ

    ۳ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (395 ديدگاه)

    هیچکدام چری مونتاژی رو به قول یکی در مقابل شاین مکس عددی حساب نکنین خود شاین مکس هم زیاد با پشتوانه نیست برند پشتش تو چینی ها هم حسابش نمیکنن

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. ماجد تمیمی

    ۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با این مقایسه ها ، مستضعف عالم خود ماییم جای دوری نرید آقایون مسوول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا