نسخههای ۱۴۰۲ به بعد این سدان جمعوجور بهخاطر استفاده از یک سری امکانات بیشتر ارزش خرید بالاتری دارند.
سدان نهچندان جدید سورن که بر پایه سمند توسعه پیدا کرده بود، در سال ۱۳۹۹ با پسوند تازه پلاس به بازار رونمایی شد تا رنگ و رویی تازه به این خودرو بدهد. سورن پلاس با بهرهمندی از مجموعه کوچکی از بهروزرسانیهای ظاهری و باطنی، خود را از مدلهای دیگر سورن جدا کرده و عنوان پرچمدار خانواده اقتصادی سورن را از آن خود کرده است.
حال نسخه دوگانهسوز سورن پلاس هم دردسترس علاقهمندان قرار دارد تا بتوانند با تکیهبر یک مصرف سوخت پایین و سایر امکاناتی که نسخه پلاس در اختیارشان قرار میدهد، از آن استفاده کنند. اما آیا بهرهمندی این خودرو از یک سری امکانات و پیشرانه سورن ELX میتواند خرید آن را توجیه کند؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی و مزایا و معایب سورن پلاس دوگانهسوز داشته باشیم.
مشخصات فنی سورن پلاس دوگانهسوز
پیشرانه
سورن پلاس دوگانهسوز که در نیمه دوم ۱۴۰۲ به بازار آمد، از موتور ۴ سیلندر EF7 دوگانهسوز استفاده میکند که توان تولید حداکثر ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشاور را دارد. یک جعبهدنده ۵ سرعتی دستی هم قدرت تولیدشده را به چرخهای جلو منتقل میکند تا بدنه سایز متوسط این خودرو در عرض ۱۲.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت سورن پلاس دوگانهسوز به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است که برای یک خودروی خانوادگی بیشتر از حد موردنیاز هم محسوب میشود.
ابعاد
ابعاد بدنه سورن پلاس دوگانهسوز برحسب میلیمتر در جدول زیر ذکر شده است. این سدان با ظرفیت حمل ۵ سرنشین به یکی از مشهورترین سدانها خانوادگی بازار کشور تبدیل شده است.
طول | ۴,۵۳۴ |
عرض | ۱,۹۴۴ |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ |
فاصله محوری | ۲,۶۷۱ |
بدنه سورن پلاس دوگانهسوز ۱,۳۶۰ کیلوگرم وزن دارد اما در ازای وزن بالاتر، از باک بنزین ۶۰ لیتری و مخزن گاز ۱۰۰ لیتری هم استفاده میکند که باعث میشود با تکیهبر پیشرانه یادشده، مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر را فراهم کند.
امکانات سورن پلاس دوگانه سوز
امکانات رفاهی
نسخههای مختلف سدان جمعوجور سورن پلاس دوگانهسوز را از نظر تجهیزات رفاهی، میتوان به دو دسته پیش و پس از ۱۴۰۲ تقسیم کرد. بهجز امکانات خاصی که از سال ۱۴۰۲ به این خودرو اضافه شد، باقی موارد زیر در تمام مدلها بهکار گرفته شدهاند:
- سیستم تهویه خودکار
- دریچه تهویه ردیف عقب
- سیستم روشنایی نور روز
- چراغ بدرقه
- فرمان هیدرولیکی بههمراه دکمههای روی آن
- سیستم صوتی با قابلیت اتصال بلوتوث و سیدی
- نمایشگر کامپیوتر سفری روبهروی راننده
- روکش پارچهای صندلیها با دوخت سرخرنگ
- تنظیم ۶ حالتی صندلی برقی راننده و سرنشین جلو
- ایزوفیکس ردیف عقب
- آینهبغلهای برقی تاشو
اما مدلهای ۱۴۰۲ به بعد از امکانات مضاعف دیگری مانند سنسور فشار باد تایرها (TPMS) و نشانگر تعویض دنده (برای مدل ۱۴۰۳) مجهز شدهاند.
امکانات ایمنی
سورن پلاس دوگانهسوز که بر پایه مدل قدیمیتر ELX توسعه یافته، در بخش ایمنی هم به امکانات مشابهی مجهز شده است که باعث نزدیکی این دو مدل به یکدیگر میشود. اما ازجمله امکانات ایمنی سورن پلاس دوگانهسوز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سنسور عقب
- ۲ کیسه هوا (برای راننده و سرنشین جلو)
- بهرهمندی از سیستم مالتیپلکس برق
تمامی مدلهای سورن پلاس دوگانهسوز به ترمزهای ضدقفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD) هم مجهز شدهاند و نیروی لازم برای توقف دیسکهای جلو و ترمزهای کاسهای عقب را فراهم میکنند. اما مدلهای عرضهشده پس از پاییز ۱۴۰۲ از امکانات بیشتر و بهروزتری برخوردار شدهاند که ازجمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HSA)
- کنترل کشش (TCS)
- کنترل پایداری (ESC)
- ترمز با نیروی کمکی (BA)
قیمت سورن پلاس دوگانه سوز
سورن پلاس دوگانهسوز در دو نسخه و با مخازن ۷۵ و ۱۰۰ لیتری به دست مشتریان ایرانخودرو میرسد. در زمان نگارش این مطلب، نسخه ۷۵ لیتری سورن پلاس دوگانه سوز از کارخانه با قیمت ۶۳۶.۴۶ میلیون تومان به فروش میرسد. خبر خوب آن است که نسخه ۱۰۰ لیتری هم تقریبا قیمت یکسانی دارد.
اما تفاوت میان این دو مدل در بازار بیشتر میشود؛ جایی که نسخه ۷۵ لیتری با نرخ ۸۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد اما قیمت نمونه ۱۰۰ لیتری به ۸۴۷ میلیون تومان میرسد. برای اطلاع از قیمت لحظهای و دقیق سورن پلاس دوگانهسوز، مطلب «قیمت روز خودرو» را مطالعه کنید.
مزایا و معایب سورن پلاس دوگانهسوز
مزایا
سورن پلاس دوگانهسوز یک سدان جمعوجور خانوادگی به شمار میرود که میتواند با گنجاندن ۵ سرنشین درون خود و فراهم کردن فضای بار کافی، بهرهمندی از پیشرانه ۱.۷ لیتری متداول EF7 دوگانهسوز، مصرف پایین و سیستم تعلیق خوب نیازهای بسیاری از خانوادهها را برطرف کند. امکان استفاده از سوخت گاز طبیعی یا CNG هم میتواند به کاهش هزینهها کمک کند. ناگفته نماند که ارزش خرید نسخههای جدیدتر مانند ۱۴۰۲ بالاتر است چراکه به گستره مناسبی از امکانات بهرهمند شده است.
معایب
همانطور که از رده قیمتی و امکانات سورن پلاس دوگانهسوز مشخص است، این خودرو در رده محصولات پایینرده بازار ایران قرار میگیرد؛ بنابراین عجیب نیست اگر ببینیم ایرانخودرو مانند همیشه در تولید این خودرو کیفیت را معیار اصلی خود قرار نداده است. این مدل در مقایسه با سایر رقبا، بازار دستدوم کمرونقتری هم دارد که بخشی از آن بهخاطر کمبود در تامین تجهیزات آن است؛ البته نسخه صفرکیلومتر سورن پلاس دوگانهسوز هم در مقایسه با سایر خودروهای عرضهشده توسط ایرانخودرو سود فروش کمتری برای خریداران دارد. ناگفته نماند که تمام نسخههای سورن پلاس دوگانهسوز به امکانات جامعی مجهز نیستند.
نتیجه
سورن پلاس دوگانهسوز برای کسانی مناسب خواهد بود که قصد خرید یک محصول خانوادگی با مصرف بهینه را دارند. سورن خودرویی کارراهانداز است که میتواند برای جمل مسافران، سفرهای درون و برون شهری و کارهایی از این دسته مناسب باشد اما نباید انتظار زیادی از آن داشت. نظر شما درباره سورن پلاس دوگانهسوز چیست؟ کدام مدلها را به آن ترجیح میدهید؟
hosen
۲۵ دی ۱۴۰۳سورن پلاس فقط با موتور ef7
محمدحسین
۲۵ دی ۱۴۰۳عکس موتور xu7p را گذاشتید
boost10
۲۵ دی ۱۴۰۳لگن که بررسی نمیخواد😐
۲۵ دی ۱۴۰۳از کل اپشناش زدن یه مانیتور هنگی گذاشتن بگن اپشناله در برابر اطلس و سهند اینا رقیب خوب و بهتریه و میگن با کیفیت ترین ماشین صفر ایرانیه که باز از کیفیتش زدن
داریوش
۲۵ دی ۱۴۰۳نمیدونم تفکر ایرانخودور چیه که موتور از رده خارج چهل سال پیش 8 سوپاپ رو دست سر روش میکشه و از اون اون جالبترعقل اونااییکه میخرنشه
مرتضی
۲۵ دی ۱۴۰۳سلام
چرا سورن دوگانه سوز کروز کنترل نداره؟
۲۵ دی ۱۴۰۳چون استاندارد نیست ماشین دوگانه سوز کروز کنترل داشته باشه😂😂😂
Ali.B
۲۵ دی ۱۴۰۳در کل نسل سمند ماشین خوبی بود ولی خرابش کردن واقعا محکم بود یادمه یه زمانی سمند داشتم با یه دونه نیسان پاترول شاخ به شاخ شدم خدارو شکر خودم هیچیم نشد ماشینم هم آسیب دید وقتی رفتم پیش صاف کاری می گفت هر ماشین دیگه ای بود قطعا به کشتنت میداد
محمدجلیلی
۲۵ دی ۱۴۰۳باسلام ..یازده ماه پیش اویل مازور عوض کردم که مکانیک گفت باید ملی عوض بشه یعنی اویل پمپ هم روش هست …فقط اویل مازور خالی جواب نمیده .بعچهر حال عوض کردم .بعد از یازده ماه دوباره روغن قاطی کرده به آب رادیات ..بردم نمایندگی اعلام کردن مجددا باید اویل مازور کامل که اویل پمپ هم رویشاست باید به م عوض کنند .قطعات ایساکو بی کیفیت مخصوصا همین اویل مازور …چرا باید استاندار مهر استاندار روی این قطعه ثبت بشه ..ده. میلیون با ضد یه وروغن واجرت واویل مازور آب میخوره ..چرا باید کسی نباشه که بگوید این قطعات را بی کیفیت درست میکنید وملت را به دردسر ….هرکجا میروی نمایندگی میگه ایساکو اویل مازور باید نصب بشه اما بی کیفیترین است …مدیریت ایرانخودرو باید عوض شود که جنس مرغوب نصب و مشتریان را جذب نماید ...در آخر ملت تور رابجان هرکه دوست دارید از ایرانخودرو نخرید ..دست دوم بخرید بزارید ورشکست بشه تا جنس عالی روماشینها نصب بشه ..اینا با قرعه کشی همه شما را گول زدن وشما را به صف کشیده آن ..بیدار شوید ….
هعی
۲۶ دی ۱۴۰۳کار خیلی وقته از نخرید نخرید گذشته دیگه. ازطرفی شما درنظر بگیر کسی که پول داره و شرایط خرید از نمایندگی هم داره چرا باید بره دست دو بخره که معلوم نیست چه بلایی سرش اومده. بعدشم کلا از سال ۹۵ به اینطرف وضع خودروها خراب شد دست دو هم بگیری و قطعه بخوای بازم سروکارت با اینا میفته. تو مملکت ما با گذر زمان هیچی بهتر نمیشه و هر مدیرعاملی هم اخراج بشه یکی بدتر میاد جاش. خودروسازی داخلی کلا لاعلاجه مگر با تصمیمات بسیار سخت و جدی که از توان دولت و حکو.مت فعلی خارجه
علی
۲۵ دی ۱۴۰۳خودروهای تولید داخل فقط روروک هستند
ماهان
۲۵ دی ۱۴۰۳به تازگی موتور ef7را از سورن حذف کردن و همون موتور قدیمی پژو یعنیxu7 p را با کمی تغییرات میگذارند که هر کاری کنی باز هم واشر میزنه و توان موتور ضعیفه ..روغنش هم بسیار گرانه
کروز کنترل را هم در xu7p حذف کردن ..
بلانصبت گند زدن با این تصمیم خودشون .. به جای پیشرفت پسترفت کردن ..
این خودرو میتونست جایگزین خوبی برای سمند و پژو پارس باشه اما با تغییر موتور و حذف برخی ابشن ها دیگه ارزش خرید هم نداره
الان هم قیمت کارخانه را طوری نزدیک قیمت بازار که دیگه استقبال از پیش خرید نمیشه یعنی منطقی نیست که شما ۶۱5 تومان برای پیش ثبت نام بدی چند ماه هم صبر کنی ..تازه بعد چند ماه که تحویل گرفتی قیمتش 50 تومان فرق بازار بشه ..
مسخره است .. با این مدیریت ضعیف و ناکارآمد چه باید کرد ؟
رضا
۲۵ دی ۱۴۰۳سلام سورن ماشین بب کیفیت وناکارامدی هست فقط نسخه قدیم که بسیار محکم وخوبی بود درسته واشر میسوزوند اما خدا وکیلی موتور قدرتمندی داشت اف سون هم بسیار قطعات گران قیمت وبی کیفیت وبعضا هم اصلان توبازار کمباب هستند
Gabriel
۲۶ دی ۱۴۰۳🥚هاپوها ظرف ۱۰سال کاری رو با ملت کردن که مغول نکرده!!سورن elx سال ۹۰ بود بیست میلیون یه کارمند نرمال ماهی ۱حقوقش بود بعلاوه هزار مدل ثبتنام لیزینگ و قسطی و تحویل فوری داشتیم الآن سورن رو کردن ۸۵۰ میلیون و کارمند خیلی خوب بگیره ۳۰تا میگیره تازه بعد سه سال اگه تورم صفر باشه بره اسم بنویسه که ببینه تو قرعه کشی درمیاد یا نه!واویلا