اگر به دنبال مشخصات، ویژگیها و مزایا و معایب سورن پلاس با موتور XU7P و مقایسهٔ آن با نسخهٔ EF7 هستید، این مطلب پدال را تا انتها دنبال کنید.
پس از معرفی سمند در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی، ایرانخودرو به دنبال ساخت خودروهای جدیدی بر اساس اولین محصول ملی خود بود. در همین راستا، مدلهای پردیس و زوبین در همان سالها در نمایشگاههای خودروی مختلف کشور به نمایش درآمدند ولی هیچکدام به خط تولید نرسیدند تا اینکه سرانجام در سال ۱۳۸۵ سورن بهعنوان اولین فیسلیفت بزرگ سمند معرفی شد. البته حجم تغییرات سورن نسبت به دو مدل مذکور بسیار کمتر بود و حتی در داخل نیز از همان داشبورد سمند استفاده میکرد. طی سالهای بعد اما ایرانخودرو سورن ELX را با داشبورد جدیدی معرفی کرد.
همچنین بخوانید: مقایسه سهند S و سورن پلاس XU7P، ارزانترین سدانهای ایرانی بازار
از اواسط سال ۱۳۹۹ نیز ایرانخودرو دستی به سر و روی این سدان سالخورده کشید و سورن پلاس را با تغییراتی جزئی مثل گرافیک جدید چراغها به بازار فرستاد. سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ EF7 عرضه شد اما پس از خاتمهٔ پژو پارس، ایرانخودرو که قصد داشت سورن را جایگزین پژوی سالخوردهٔ خود کند، این خودرو را بجای موتور EF7 به پیشرانهٔ XU7P مجهز کرد. سورن پلاس XU7P در حال حاضر ارزانترین سدان ایرانخودرو محسوب میشود و جای پژو ۴۰۵، پارس و سمند را در سبد محصولات ایرانخودرو گرفته است. با عرضهٔ سورن پلاس XU7P، ایرانخودرو به تولید نسخهٔ EF7 پایان داده است.
مشخصات فنی سورن پلاس XU7P
پیشرانهٔ XU7P نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ موتور قدیمی XU7 پژو است که سالها در ۴۰۵، پارس و سمند استفاده شد. این موتور به مشکل سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر شهرت دارد اما ایرانخودرو در نسخهٔ جدید XU7P، مدعی است با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دمای روشن شدن فن، این مشکل را برطرف کرده است. موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمعها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میللنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری که همچنان ۸ سوپاپ است، ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این در حالی است که موتور EF7 قبلی که ۱۶ سوپاپ و بروزتر بود، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور داشت. از لحاظ مصرف سوخت نیز پیشرانهٔ XU7P به دلیل تکنولوژی قدیمی، با وجود خروجی پایینتر، بنزین بیشتری مصرف میکند که در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی به ۷.۶ لیتر میرسد درحالیکه این رقم در نسخهٔ EF7 حدود ۷ لیتر بود. یکی دیگر از کاستیهای سورن پلاس XU7P نسبت به نسخهٔ EF7 خود را در شتاب نشان میدهد یعنی جایی که مدل XU7P برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه سورن پلاس EF7 این کار را در ۱۲ ثانیه انجام میداد.
امکانات و تجهیزات سورن پلاس XU7P
سورن پلاس XU7P از لحاظ امکانات تفاوت بزرگی با نسخهٔ EF7 ندارد و همان آپشنهای قبلی مثل دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با دکمههای کنترلی، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، نمایشگر لمسی، چراغ مشایعت، آینههای جانبی تاشو برقی با راهنما، پنجرههای برقی جلو و عقب، اسپویلر عقب، ایموبیلایزر، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، تنظیم برقی پشتی صندلیهای جلو و کامپیوتر سفری را در این مدل هم میبینیم. همچنین سورن پلاس XU7P به دلیل استانداردهای الزامی ۸۵ گانه به سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ترمز کمکی، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، دیلایت، پوزیشن لایت، سیستم پایش باد تایرها و سیستم راهنمای تعویض دنده هم مجهز است. علاوه بر این، برای مطابقت با استانداردهای محافظت از عابر پیاده، به پایین سپر جلو یک نوار پلاستیکی برجسته اضافه شده است. بااینحال، درحالیکه سورن پلاس EF7 در برخی کلاسها با رینگ آلومینیومی، آنتی ترپ و پاور ویندوز ارائه میشد، در نسخهٔ XU7P پلاس خبری از این ویژگیها نیست و رینگها از نوع فولادی با قالپاق هستند. همچنین زههای جانبی روی درها نیز حذف شدهاند.
مزایا و معایب سورن پلاس XU7P
یکی از نقاط قوت اصلی سورن پلاس XU7P برخورداری از کابین جادار است که آن را به گزینهٔ مناسبی برای استفادههای خانوادگی و همینطور خودروی سازمانی تبدیل میکند. علاوه بر این، سورن پلاس سواری نسبتاً نرمی را هم ارائه میکند و برای مسافرت و پیمایشهای طولانی مناسب خواهد بود. قیمت اقتصادی نسبت به دیگر سدانهای ایرانخودرو و همینطور امکانات مناسب در قیاس با قیمت هم از دیگر نقاط قوت این ماشین هستند. از سوی دیگر، پیشرانهٔ XU7P در این خودرو قابل دفاع نیست خصوصاً وقتی پیشازاین با پیشرانهٔ مدرنتر، کممصرفتر و قویتر EF7 ارائه میشد. تکنولوژی قدیمی، بازدهی پایین، مصرف سوخت بالا و استهلاک و هزینههای نگهداری بالا از مشکلات پیشرانهٔ XU7P هستند. همچنین طبق اعلام ایرانخودرو، روغن موتوری که باید برای سورن پلاس XU7P استفاده شود، از نوع 0W-20 است که قیمت گرانتری نسبت به دیگر روغنها دارد و درنتیجه هزینه سرویسهای دورهای پیشرانه XU7P نسبت به دیگر موتورهای داخلی بیشتر خواهد بود. طراحی قدیمی و تغییرات ظاهری جزئی نسبت به سورن معمولی هم یکی دیگر از نقاط ضعف سورن پلاس است.
مزایا
- کابین جادار
- سواری نرم
- امکانات مناسب
- قیمت اقتصادی
- فراوانی قطعات یدکی
معایب سورن پلاس XU7P
- پیشرانهٔ قدیمی
- قدرت پایین
- مصرف سوخت بالا
- هزینههای نگهداری بالا
- طراحی قدیمی
قیمت سورن پلاس XU7P در کارخانه و بازار و مقایسه با رقبا
مشخصات | قیمت کارخانه | قیمت بازار | |
---|---|---|---|
سورن پلاس EF7 | فول | ۴۸۷,۵۸۴,۷۰۰ | ۷۳۶,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس EF7 | فول-بدون رینگ | --- | ۷۱۹,۰۰۰,۰۰۰ |
سورن پلاس XU7P | --- | ۴۶۹,۴۱۱,۸۰۰ | ۶۱۶,۰۰۰,۰۰۰ |
تاریخ به روز رسانی: ۲۲ آبان ۱۴۰۳
در حال حاضر، قیمت کارخانهای سورن پلاس XU7P از سوی ایرانخودرو نزدیک به ۴۷۰ میلیون تومان اعلام شده درحالیکه این رقم در بازار چیزی در حدود ۶۲۰ میلیون تومان است. این در حالی است که سورن پلاس EF7 هماکنون در بازار بسته به کلاس بین ۷۲۰ تا ۷۴۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین، سورن پلاس XU7P از نسخهٔ EF7 حدود صد میلیون تومان ارزانتر است که استفاده از پیشرانهٔ قدیمی ۱.۸ لیتری را توجیه میکند. با این قیمت، سورن پلاس رقیب مستقیمی را مقابل خود نمیبیند اما نزدیکترین رقیب قیمتی آن رانا پلاس با قیمت بازار حدود ۶۷۰ میلیون است که هرچند پیشرانهٔ مدرنتری دارد ولی از کابین تنگ خصوصاً در صندلیهای عقب رنج میبرد؛ بنابراین، اگر به دنبال یک سدان جادار و خانوادگی در بازهٔ قیمتی حدود ۶۰۰ میلیون تومان هستید، انتخابی جز سورن پلاس XU7P نخواهید داشت. بهطورکلی، با توجه به شرایط بازار کشورمان میتوان گفت این خودرو به نسبت به قیمت، ارزش خرید خواهد داشت هرچند که باید با هزینههای نگهداری بالا، مصرف سوخت بالا و شتاب پایین ناشی از موتور کمتوان XU7P کنار بیایید.
جدول مشخصات فنی سورن پلاس XU7P
پیشرانه | XU7P |
حجم موتور | ۱۷۶۱ سیسی |
قدرت | ۹۸ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۶ نیوتن متر |
تعداد سوپاپ | ۸ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو |
وزن | ۱۲۷۲ کیلوگرم |
شتاب صفرتاصد | ۱۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۶ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۵۳۴ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۳۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۷۱ میلیمتر |
ظرفیت باک | ۶۳ لیتر |
حجم صندوق بار | ۵۰۰ لیتر |
🇰🇷
۲۱ آبان ۱۴۰۳تصمیمات خودروسازان مملکت واقعا جالبه
اون از شاهین که نسخه پایه موتور توربو داره اما شاهین پلاس که بالاردهست تنفس طبیعیه . اینم از این که موتور قبلی که خوب بود رو برداشتن یکی ضعیف و پرخرج تر گذاشتن روش
حداقل اگه پیشرفت نمیکنید ، درجا بزنید
دیگه چرا پسرفت میکنید ؟
Mohsen68
۲۱ آبان ۱۴۰۳این از نگاه من و شما پسرفت، از نگاه فروشنده پیشرفت…
خصوصاً که میزان فروشش هم افت نکرده…
کالای ارزانتر، سود بیشتر
امنیت و کیفیت خودرو هم که خیلی وقته شوهر کردن رفتن…
فرشید
۲۲ آبان ۱۴۰۳درز های مونتاژی مجموعه کنسول و داشبورد فاجعست. ظاهرش هم اون هارمونی و تناسب سمند ال ایکس رو نداره. کابین کرم قهوه ای زیبای سمند ال ایکس هم توی این مدل تبدیل به یه تپه پلاستیک مشکی شلوغ و بهم ریخته شده. از هر نظر سمند بیست و یک سال پیش توی این فیس لیفت پسرفت کرده. به هبچ وجه ارزش خرید نداره مگه مدل دوگانه سوزش به خاطر احتمال گرون شدن بنزین
مسلم مهدی پور
۲۴ آبان ۱۴۰۳همانقاطرخودمانبهترازماشینهایایرانیهست
ALI A
۲۱ آبان ۱۴۰۳انتخاب بین افتضاح و افتضاح تره…. چاره ای هم نیست با این وضع مملکت….
صفا
۲۳ آبان ۱۴۰۳اسم شرکت ایرانخودرو را باید بگذارن شرکت پسرفت خودرو
علی جردن
۲۱ آبان ۱۴۰۳درود
این خودرو مدل گازسوز داره که در قرارداد تاکسی رانی هست امیدوارم دولت سوبسید به شوفر های تاکسی بدن تا زندگی خوبی داشته باشن
رانندگان تاکسی قشر زحمت کشی هستن در ایران تاکسی رانان حداقل دستمزد را میگرن در خارج از کشور فرهنگ انعام دادن وجود داره که در ایران انعامی هم به تاکسی رانان داده نمیشه
رانندگان تاکسی مجبورن تا آخر بازنشستگیشون پول خرد ببرن سر سفره هاشون؟
مسعود احمدی
۲۲ آبان ۱۴۰۳فکری بحال تاکسی ها کنید که جز مایحتاج معمولی زندگی روزانه ریالی پس انداز نمیشه که خجل نباشیم بتونیم از درآمد تاکسی جواب دختر و محصل دانشجو خانواده رو داد.
hosen
۲۱ آبان ۱۴۰۳فقط تو ایرانه که موتور 16 سوپاپ رو با 8 سوپاپ اهل بوق جایگزین میکنن! واقعا شاهکاره
ناصر
۲۳ آبان ۱۴۰۳کسی هم جوابگو نیست تا یقه اینا رو بگیره
نویدی
۲۱ آبان ۱۴۰۳همون سمند بیست سال پیش!
فقط یه دیلایت بهش اضافه شده و یه پلاس!
زانتیا و مگان و ماکسیما و آوانته و مزدا۳ و ورنا و سراتو و … محو شدن ،فقط یه مشت آت و آشغال بی ارزش مونده.
🇰🇷
۲۲ آبان ۱۴۰۳ازون جالب تر اینکه آقایان میگن کلی زیان انباشته داریم و با تولید هر خودرو ضرر هم میکنیم !
سوالی که مردم میپرسند اینه که پس برای چی میسازید ؟!
که البته جوابش مشخصه و بارها گفته شده …
توحید
۲۳ آبان ۱۴۰۳جوابشو من بگم … گیر آوردن ی مشت اراجیف تحویلمون میدن پولمون میگیرن ب ریشمون میخندن جالبش اینجاست که ما خودمون باعث این جریان هستیم همبستگی که نباشه بین مردم سوار ماشین نمیشیم هیچ سازندگان سوارمون میشن حقم دارن چون خیلی وقت سواری دادنو یادمون دادن
عبدالله
۲۳ آبان ۱۴۰۳راست میگن برای استاندارد گرفتن باید بدن برای رضایت مجلس نشینان باید بدن برای رضایت صنایع واجازه شماره گذاری ووووووو همه این مخارج تحمیل بر مشتریان میکنند و مجوز تولید همین آشغال هست که میبینیم.
mickeyy
۲۱ آبان ۱۴۰۳این لگن ساز هم بیخیال این موتور مشکل دار واشرسوز XU7 نمیشه
Hk
۲۴ آبان ۱۴۰۳بگم چرا واشر میزنید ؟ چون رانندگی و نگهداری موتور توربو شارژ دار با موتور معمولی متفاوت است.ناراحت نشو دوم اینکه اینبار که خواستی فیلتر روغن عوض کنی با یک چراق قوه برو بعد از خارج کردن فیلتر روغن خواهی دید قسمت انتهای یک فیلتر کهنه هنوز اونجا هست !! بله شاید من دیوانه و تو عاقل باشی نگاه کردن و کنجکاوی کار ماست پس خرج نداره امتحان کن
مهدی مجیری
۲۲ آبان ۱۴۰۳عالیه بخرید موفته موفته
مهدی مجیری
۲۲ آبان ۱۴۰۳عالیه فقط خوب خودروی نیست …سال 88که بود 16ملیون میدادن 2ساله و براشون سود داشت سورن اصلی حالا میدن 630ملیون و ضرر است براشون ….جالب است مدیران خودشان ماشین خارجی سوار میشوند
عبدالله
۲۳ آبان ۱۴۰۳یعنی تورم تقریباً پنجاه برابری القصه مردم تو این مدت شاهد تعویض شش مجلس و دولت بودن و ارمغان هاشان
Ali
۲۲ آبان ۱۴۰۳تا وقتی گاریسازها توسط خود مردم و مصرف کننده تحریم نشن، همین آش و همین کاسه هست.
مردم برای همین آشغال هم تو صف میلیونی میشینن.
سعید
۲۲ آبان ۱۴۰۳سلام قیمت تمام شده کارخانه برای مصرف کننده 475 میلیونه ، قیمت 421 میلیون که در مقاله نوشتید اشتباه است.
حسین
۲۲ آبان ۱۴۰۳سلام . وقتی نمیتونن یه پلاک رو درست نصب کنن دیگه چه انتظار داریم . نه وسط هست کج هست نه سلیقه ای در محل میخ پرچ زدنش هست . بابا یه کم حوصله سلیقه دقت . همه که قصد فروش ندارن بگین پلاک عوض خواهد شد .
حسین
۲۲ آبان ۱۴۰۳ینی هر آدم متخصصی میدونه سگef7 شرف داره به xu7 ولی چون قطعه ساز مورد نظر رانت داره تولید این موتور نباید متوقف بشه
ح.پ
۲۲ آبان ۱۴۰۳من یک دستگاه سورن پلاس ۱۴۰۱ دارم با موتور EF7 خدایش نزدیک ۲۷۰۰۰ راه رفتم هیچ اذیت و هزینه نداشته فقط سر بالائی پس میزنه و باید خوب با پدال گاز و کلاچ هماهنگ باشی همین
مهدی
۲۲ آبان ۱۴۰۳یه نکته که هیچکس بهش اشاره نمیکنه اینه که در مدل XU7P کروز کنترل هم حذف شده.
علی رمضانی
۲۲ آبان ۱۴۰۳به نظر من نسبت به دیگر محصولات ایرانخودرو ماشین خوبی است البته ای اف سون،
مندوگانه چند سال داشتم خیلی خوب بود
بعدش ایکس ۲۲ پرو دنده خریدم خیلی خشک یود
بعزم تصمیم گرفتم سورن پلاس دوگانه اف سون بگیرم
Amard
۲۲ آبان ۱۴۰۳فقط تو ایران که یه ماشین مثل سمند از رده خارج میشه چون استاندارد نیست بعد همون ماشین با همون اتاق موتور و شاسی اتاق تولید میشه فقط چراغ سپر داشبورد رودری عوض میکنه یه تغییرات خیلی جزیی میشه و کاهش کیفیت استاندارد در واقع استاندارد گرانی پاس کرد و الان ۴۶۰ فرو میکنن در صورتی که با همین پول میشد یه ماشین چینی یا یه ماشین اقتصادی روز دنیا خرید
فواد
۲۲ آبان ۱۴۰۳خیلی دلممیخواد بدونم این اقایون مثلا مدیر صنعت خودرو چی سوار میشن ، منظورم از چی اونی نیست که باهاش صبح میرن سرکار ، منظورم اونیه که با زن و بچه باهاش میرن شمال . همونی که تا پارکینگ اغلب پارکه ، بعضیاشون واسه اینکه همسایه ها هم حتی نفهمن روش چادر میکشن ، دیدم که میگم
عبدالله
۲۳ آبان ۱۴۰۳کنجکاوی داره خوب معلوم سوار مردم میشوند و شده اند تحقیق میخواد!!!!!!!
علیرضا
۲۲ آبان ۱۴۰۳متاسفانه به خاطر بدتر شدن روز افزون وضع اقتصادی یک خودرو رو وقتی میخرید دیگه نمیتونید به مصرف کننده بفروشید و با دلال های محترم طرف هستید
دلال هم که خدا رو نمیشناسه و طلا هم بخای بهش بفروشی میگه پیف پیف
پس لطفا تا جای ممکن خودروهای دلال پسند بخرید که کمتر پیف پیف کنن
ماشینای توی بورس بخرید اونایی که طالب بیشتر دارن بلکه خدا شاید رحمی کرد به مصرف کننده فروختین!
فرهاد
۲۲ آبان ۱۴۰۳من صفرش خریدم افتضاح بود هزار تا مشکل داشت اصلا قابل مقایسه با سورنef7نیست روغن کم میکرد موتورش صدای تراکتور میدادرنگ کارخونه داشت دست به دامان صدچهارده هزار پیغمبرشدم تا فروخته بشه 😆😁بهتربود اسمش میزاشتن اردی پلاس تا سورن پلاس الان یه سورن پلاس باموتور ef7خریدم عالیه
Amin
۲۲ آبان ۱۴۰۳من سورن XU7P داشتم اول این که صدای تراکتور میده با این که ماشینم صفر بود سر بالای کم می آورد آمپر آب بالا میاد بد ترین ماشین بود که داشتم اصلا راضی نبودم فروختم
د.شکاری
۲۳ آبان ۱۴۰۳چرا ماشین بی کیفیت وپرمصرف تولیدکنیم؟!
بعدامثال جناب قدیری بگویندمردم ایران اهل اسراف هستندوبنزین بی دلیل مصرف میکنن!!
انگارمردم ایران مرض اسراف بنزین دارن!!
سال۸۵ قیمت این ماشین۱۲ملیون بودوایران خودرو سودش قابل توجه بود.الان بیش از۵۰ برابرکردن ومیگن ضرر میدیم!!
چراتولیدمیکنید؟!
عبدالرضا
۲۳ آبان ۱۴۰۳سلام همه دنیا پیشرفت میکنند ما پسرفت، زمانی ایران سردمدار تکنولوژی توی خاورمیانه بود، موقعی که پراید را برای صادرات به قیمت هشتصد هزار تومان به بنگلادش فرستادیم با 30ایراد فنی پس فرستادند
حسن
۲۳ آبان ۱۴۰۳سلام من تازه خریدم xu7pصدای موتور جالب نیست یه دو هزار داشتم واقعا ماشین بود
چی میسازن
حسن رضا جانجان
۲۳ آبان ۱۴۰۳مگه نظر ما مردم مهمه😥😥
حسن پیوندپور
۲۳ آبان ۱۴۰۳سلام خدمت شرکت ایران خودرو، مخصوصا خودرو سورن پلاس،شما چراااااا زی های بغل در رو نمیزنین؟؟؟
حالا رینگ اسپرت که نمیزارین..
ماشین به همین دوتا قشنگ بود.
الان شبیه ماشین لاکی ها شده،کلی از طرفدارانش به خاطر همین کم شده.
یک چیز اضاف کنید دوتا کم کنید.
دیوونه شدید بخدا.
H.m
۲۳ آبان ۱۴۰۳اقتصاد خرد
عرضه و تقاضا یعنی هر چی یه چیز بیشتر خواهان داشته باشه ، گرونتر میشه؛ و هر چی کسی نخوادش، ارزونتر میشه.
از ماست که برماست
مهرداد
۲۴ آبان ۱۴۰۳ظلمه این اگر اسمشو ظلم نذاریم مطمئنا در انسان بودن خودمون شک کنیم..چرا بدبختی که با خریدن ماشین صفر باید خوشحال بشه چنان ایرادهای فاحشی در تولیدات دو شرکت دولتی هست که ادم احساس میکنه پولشو تو جوب ریخته !!پولی که باهزاران زحمت و تلاش که بابت ی لگن ایرانی هدر داده..بدبختی کسی هم جوابگو نیست و باید تحمل کرد
بهروز کیانی
۲۴ آبان ۱۴۰۳لعنت به اونایی که سورن پلاس xu7p رو به من تحمیل کردن. مصرف سوختش دستکم ۹ لیتره. دریچه گازش برقی و بی کیفیت ترینه که موقع سبقت ممکنه به کشتنت بده و الان گاز بدی چند ثانیه بعد سر کیف خودش گاز می خوره.
زری
۲۴ آبان ۱۴۰۳خب باز جای شکر باقیه که کارخانه و معدن سنگ و طلا رو حاج آقا ها میبرن وگرنه مارو وادار میکردن به جای ماشین همدیگر رو سوار شیم
ایمیل همپخش کن از چی بترسیم شکم گرسنه از خدا هم نمیترسه